Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Vinny » do 31 dec 2020, 18:09

marcel schreef:- Binnen de bebouwde kom in wat grotere plaatsen staat het meestal niet aangegeven
Ik heb sterk het idee dat de wegen daar dan ook in gemeentelijk beheer zijn.
En soms heb je hele gekke dingen, zoals hier:
https://goo.gl/maps/fn3mjLwGSzu4iG21A
Alleen een E nummer...

Of hier:
https://goo.gl/maps/jK467GbnEEZQqsgu8
Een C-niks.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » do 31 dec 2020, 18:20

Die laatste is inderdaad opmerkelijk: een E-weg die via een gemeentelijke weg gaat. Maar linksaf zou het de D1131 moeten zijn.
En op zich is het ook heel bijzonder dat er iets linksaf staat - zie mijn tweede punt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 31 dec 2020, 18:34

Het is dat jullie me erop attent maken, maar kennelijk was het me niet opgevallen dat de wegnummering zo inconsistent wordt aangegeven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 31 dec 2020, 18:44

De D-nummering is te veel en te onvoorspelbaar om bruikbaar te zijn voor navigatie in een streek waar je niet bekend bent. Ik volg altijd maar de groene borden, dan kan je interregionaal toch goed de weg vinden als je de tolweg wil mijden of gewoon ergens in een regio rijdt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 31 dec 2020, 19:46

waldo79 schreef: do 31 dec 2020, 18:34 Het is dat jullie me erop attent maken, maar kennelijk was het me niet opgevallen dat de wegnummering zo inconsistent wordt aangegeven.
Dat is bovenal omdat je hoofdzakelijk rechtdoor rijdt. Veel bevestiging om bij een kruising met kleiner belang rechtdoor te rijden heb je niet nodig. Sowieso is dat meestal een fase waarin je weet wat het hoofddoel van de weg is (in de Franse context bij voorkeur het groene doel) en je toch daarop gaat rijden. Het belangrijkste is dat wegnummers goed staan op plaatsen waar echte keuzes worden gemaakt. En dat gaat in Frankrijk ook op het OWN redelijk, al is het punt dat wegnummers beter op (vertakkings)voorwegwijzers zouden moeten terugkomen natuurlijk 100% terecht.

Het door Marcel genoemde punt in Neuf-Brisach is overigens wel een TOTSO, dus niet positief dat nu net daar het wegnummer ontbreekt. Al zie ik ook dat doorgaand verkeer hier om het dorp wordt geleid. Wellicht loopt een proces om het doorgaande wegnummer naar de bypass te krijgen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 31 dec 2020, 20:11

En ik rijd zoals bijvoorbeeld Chris doet al voornamelijk op groene doelen. En soms sla ik lukraak links- of rechtsaf, maar dat is meestal om naar een gericht doel (een bezienswaardigheid of uitzicht) te rijden. Het valt minder op.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 31 dec 2020, 22:26

Het probleem met groene doelen is dat je altijd maar een beetje moet gokken welke er zullen staan. Niet anders dan de blauwe doelen van uitvalswegen wanneer je een grotere stad nadert. Hoe rechtlijnig het Franse systeem ook bedoeld is met die selectie van groene doelen, ik kan het bepaald niet altijd raden. Juist op die momenten dat je naar een weg toe rijdt of af moet slaan, zijn wegnummers heel behulpzaam. Wanneer je die slag eenmaal hebt kunnen maken en op de juiste weg terecht bent gekomen, is het inderdaad veel makkelijker om uit te kijken naar één doorgaand (hoofd)doel dan naar een nummer.

Dit is ergens de reden waarom Italië nooit het nummer weergeeft van de weg waarop je rijdt. Omgekeerd dwingt het Amerikaanse systeem, waar een control city veel meer dient ter controle en deze dus veel minder prominent verschijnt, je meer tot focus op het wegnummer. Ik denk dat je toch echt beide naast elkaar nodig hebt, maar je kunt jezelf bij onbelangrijke kruisingen gelukkig ook foutjes veroorloven met de wegnummers, in ieder geval voor doorgaand verkeer op de hoofdweg.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 01 jan 2021, 0:54, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 31 dec 2020, 22:40

Er zitten onmiskenbaar hiaten in de toepassing langs de weg, maar ik ben er nog nooit mis gereden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 01 jan 2021, 16:58

Ik denk ook wel dat door het struinen in Streetview het veel meer opvalt dat er gekke dingen zijn, terwijl het in de praktijk wel meevalt. In Italië heb ik me over de vreemde wegnummeraanduiding al in 1996 verwonderd, maar op zich is het wel zo dat als je weet hoe het systeem werkt je in principe niet kan verdwalen.

Het land waar ik persoonlijk het meeste 'omrijkilometers' maak is België, en dat komt niet door wegnummering, maar omdat op kritieke plaatsen ineens met andere doelen gewerkt wordt, je wegwijzers makkelijk over het hoofd ziet en soms doelen die je ter oriëntatie gebruikt via bizarre routes verlopen. In Frankrijk heb ik daar hoogst zelden last van. Het gebrek van het nummerschildje N 4 zou me wel opvallen, maar weinig doen. Ik weet aan het wegbeeld en de aangegeven doelen toch wel dat ik goed zit :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 01 jan 2021, 18:28

Vroeger stonden op Michelinkaarten de groene doelen wel groen omkaderd, ik weet niet of dat nu nog is, maar dat geeft wel een zekere voorspelbaarheid aan de groene bestemmingen op de borden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 jan 2021, 20:58

^^ Ben je hier niet in de war met Britse kaarten, waarop de primary destinations groen omkaderd staan (net zoals primary routes een groene achtergrond hebben)? Michelin-kaarten van Frankrijk en veel andere landen hadden van oudsher wel groene kaders om plaatsnamen heen staan, maar dat was om bezienswaardige plaatsen te benoemen die in de guide vert stonden. Vaak was het dan een groen-rood kader, want dan stond dezelfde plaats ook met een of meerdere adressen in de guide rouge.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 02 jan 2021, 0:03

^^ Ik heb hier in elk geval nog ergens een kaart van Frankrijk liggen waarop dat gedaan is en ook expliciet wordt vermeld in de legenda. Zo’n kaart met een blauwe buitenkant, van heel Frankrijk.

Tegenwoordig is het natuurlijk ook gewoon vindbaar op de WikiSara.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 02 jan 2021, 7:35

^^ Ah. Wat ik omschreef, waren de (gele) regio-kaarten, die ook de basis zijn van wegen-atlassen van Frankrijk.