[F] La Réunion

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[F] La Réunion

Bericht door Chris » vr 14 dec 2007, 10:12

Reunion is een Frans eiland, ten oosten van het Afrikaanse eiland Madagaskar. Ook hier zijn snelwegen, en wel één van de spectaculairste van Frankrijk.

Rechter rijbaan is gesloten ivm kans op rockslides.
Afbeelding

Afbeelding

Er is ook een snelweg in aanleg op het eiland, de route des Tamarins.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een indrukwekkend viaduct komt er over het Grand Ravine Canyon, het viaduct zal 170 meter hoog worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze snelweg moet over maarliefst 120 canyons gaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Reunion

Bericht door vynkce » vr 14 dec 2007, 10:21

Moor project in een prachtig landschap!
Wel grappig die borden "Met steun van de EU" zover van Europa :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reunion

Bericht door Palance » vr 14 dec 2007, 10:21

Stoer landschap :!:. Volgens mij is Reunion het eerste land ter wereld dat de Euro invoerde (het ligt qua tijdzone immers oostelijker dan de rest van de EU).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Reunion

Bericht door kees » vr 14 dec 2007, 11:13

Volgens mij liggen er nog vele Franse eilandjes ten oosten van Australië (denk bijvoorbeeld aan de atollen, waar nog enkele kernproeven zijn gehouden midden jaren negentig).
Het verrast me dat Reunion een snelweg heeft, maar naslag bij Wikipedia leert dat het eiland nog altijd bijna 800.000 inwoners heeft.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reunion

Bericht door Rene » vr 14 dec 2007, 11:19

kees schreef:Volgens mij liggen er nog vele Franse eilandjes ten oosten van Australië
En zelfs op Nieuw-Caledonië heeft Frankrijk snelwegen aangelegd.
Kijk maar.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reunion

Bericht door Pino » vr 14 dec 2007, 11:32

Palance schreef:Stoer landschap :!:. Volgens mij is Reunion het eerste land ter wereld dat de Euro invoerde (het ligt qua tijdzone immers oostelijker dan de rest van de EU).
Reunion is natuurlijk geen land, maar gewoon een departement van Frankrijk. Dus de eer moet in zoverre naar Frankrijk gaan, en niet naar Griekenland dat die eer wel claimde. En inderdaad, de Franse gebieden in de Stille Zuidzee zullen nog iets eerder zijn geweest dan Réunion.

Verder mooie wegen ! Ik las op SSC nog over een Viaduc de Millau-achtige brug over een vulkanisch actieve canyon. De regering had bewust voor het duurste ontwerp gekozen, omdat dat dure ontwerp recht deed aan de bijzondere natuur. Ben je mooi klaar mee. En een snelweg waarvan permanent banen zijn afgesloten vanwege het risico van vallend gesteente is ook niet echt je dat. Vive la France !!! :twisted:

Gust
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: do 12 jul 2007, 17:00

Re: Reunion

Bericht door Gust » vr 14 dec 2007, 11:38

kees schreef:Volgens mij liggen er nog vele Franse eilandjes ten oosten van Australië (denk bijvoorbeeld aan de atollen, waar nog enkele kernproeven zijn gehouden midden jaren negentig).
Die hebben geen euro maar een eigen munt. Réunion is wel degelijk de eerste plaats waar met de euro betaald werd. En het is nog steeds de enige plaats op het Zuidelijk halfrond.
kees schreef:Het verrast me dat Reunion een snelweg heeft, maar naslag bij Wikipedia leert dat het eiland nog altijd bijna 800.000 inwoners heeft.
Het is eigenlijk geen echte snelweg maar een autoweg (voie rapide vs. autoroute). Het enige stukje overzees Frankrijk waar een echte autosnelweg ligt is Martinique.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Reunion

Bericht door Ds79m » vr 14 dec 2007, 11:45

Gust schreef:Het enige stukje overzees Frankrijk waar een echte autosnelweg ligt is Martinique.
O/t: Zie hier voor foto's van die wat rommelige snelweg met 110 km/h als limiet.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Re: Reunion

Bericht door snelwegracer » vr 14 dec 2007, 14:36

Nooit geweten dat ze op zulke plekken snelwegen aanleggen. Ik vind het er zeer indrukwekkend eruit zien. Welk nummer heeft die weg die er al legt eigenlijk. :P
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reunion

Bericht door Chris » vr 14 dec 2007, 19:48

Reunion heeft 3 snelwegen.

N1 tussen St Denis en St Paul (Route du Littoral)
N1 en N3 tussen Etant Sale, St Pierre en Le Tampon (je zult er maar wonen)
RN2 tussen St Denis en St Benoit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Re: Reunion

Bericht door snelwegracer » vr 14 dec 2007, 22:07

Deze barriere kan verplaatst of verschoven worden als er weer gevaar dreigt van vallende rotsen. Ik vind de foto's echt mooi eruit zien. Ik zie op alle foto's auto's kentekens hebben met als eindcijfers: x4. Ik kan het cijfer waarvoor ik een x heb staan niet zo goed zien weet iemand anders wat daar staat? Alvast bedankt. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reunion

Bericht door Willem » vr 14 dec 2007, 22:12

Voor die 4 staat met kleine letters 97, maar waar dat getal op slaat weet ik niet (het kan niet het jaar van aanmelding zijn, want dan moet er op elke auto iets anders staan).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Reunion

Bericht door Ds79m » za 15 dec 2007, 10:16

974 is het departementsnummer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reunion

Bericht door Palance » za 15 dec 2007, 16:21

Hm, nooit geweten dat Frankrijk 3-cijferige departementsnummers kende.

Bestaan 2A en 2B voor Corsica trouwens nog?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Reunion

Bericht door vynkce » za 15 dec 2007, 17:02

^^ Ja hoor, deze zomer nog een zien rijden in Frankrijk ;)

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Reunion

Bericht door Ali » za 15 dec 2007, 18:45

Palance schreef:Hm, nooit geweten dat Frankrijk 3-cijferige departementsnummers kende.

Bestaan 2A en 2B voor Corsica trouwens nog?
2A en 2B bestaan nog steeds voor Corsica, maar zal je zelden in Frankrijk zien. Drie-cijferige departementsnummers verwijzen naar de overzeese departementen. Deze zie je denk ik nooit in Frankrijk, of iemand moet zijn wagen meenemen per vracht naar Frankrijk.

La Guadeloupe (971)
La Martinique (972)
La Guyane (973)
La Réunion (974)
Saint-Pierre-et-Miquelon (975)
Mayotte (985, maar is 976 geworden)

(ff off-topic) Ik vraag me af waar de Canadese of Amerikaanse nummerplaten vandaan komen, is toch kostelijk zo'n auto overbrengen naar Europa, ik zie ze toch eens in de zoveel maanden ...

Voor zij die graag willen weten welke niet-Europese territoria tot een EU-lidstaat behoren, hier een overzichtskaart:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reunion

Bericht door Palance » di 18 dec 2007, 9:18

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Reunion

Bericht door JeroenF1 » di 18 dec 2007, 20:10

Ali schreef:Voor zij die graag willen weten welke niet-Europese territoria tot een EU-lidstaat behoren, hier een overzichtskaart:
Hoezo dekolonisatie? Die Fransen hebben wel erg veel eilanden en gebieden in bezit zeg.

En ik weet dat amper 1 - 2 eeuwen geleden de halve wereld van Europa was.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reunion

Bericht door Palance » wo 19 dec 2007, 8:28

Jeroenisonderweg schreef: Hoezo dekolonisatie? Die Fransen hebben wel erg veel eilanden en gebieden in bezit zeg.
Dat lijkt veel. Maar qua oppervlakte is het natuurlijk helemaal niks.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Reunion

Bericht door JeroenF1 » wo 19 dec 2007, 8:40

Dat maakt niet veel uit, het blijven andere gebieden. Ik zou me geen Fransman noemen als ik me hele leven in Frans Guyana of een ander gebied woon wat Frans eigendom is, jij wel?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reunion

Bericht door Peter » wo 19 dec 2007, 9:04

Veel eilandjes hebben geen natuurlijk moederland en zijn zelf te klein voor zelfstandigheid. Pitcairn (het befaamde Mutany on the Bounty eiland waar Christian Fletcher zijn kapers en Hatiaanse vrouwen heenleidde) heeft maar 2000 inwoners of zo.

Soms zijn er wel staten die de eilandjes claimen (omdat ze relatief het dichtst bij liggen), maar meestal willen ze alleen de visrechten.....

Grappiger zijn soms de rare enclaves, als Engels Gibraltar in Spanje en Spaans Ceuta in Marokko. Vroeger had je daar veel meer van op strategische handels of defensieplaatsen, waar een zeevarende natie een verdedigde haven had.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reunion

Bericht door Chris » wo 19 dec 2007, 11:34

Palance schreef:Dat lijkt veel. Maar qua oppervlakte is het natuurlijk helemaal niks.
Frans Guyana is anders nog wel 2 keer zo groot als Nederland.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reunion

Bericht door Peter » wo 19 dec 2007, 13:41

Frans Guyana is dan ook een echte uitzondering, daar het ver weg ligt van het moederland, niet piepklein is én op een continent ligt. Eigenlijk nog een kolonie zoals Suriname dat ook was. Gibraltar is iets minder ver weg van de UK en veel kleiner.

Groot zegt niet alles. Groenland behoort bij Denemarken, is waarschijnlijk 40 keer zo groot als Nederland, maar er woont bijna niemand. Een paar duizend denk ik, met name Eskimo's.

Overigens heeft de VS ook een aantal eilanden "in bezit", hoewel ze zelf claimen nooit kolonies gehad te hebben .... En daarnaast een aantal militaire havens, waaronder Guatanamo Bay "in" Cuba en ik denk nog steeds Pearl Harbour.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reunion

Bericht door Chris » wo 19 dec 2007, 15:02

Pearl Harbor ligt op Hawaii, en dat is ook gewoon een staat van de verenigde staten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reunion

Bericht door Peter » wo 19 dec 2007, 15:11

Dat is waar ook. Bedankt voor de correctie. Da's het enige eiland met een Staat-status. Een rare omdat Hawaii toch deels buiten de Amerikaanse wet valt met een soort Status Aparte. Maar goed: dat hebben de Antillen ook, hoewel ze (tot nu toe) tot Nederland behoren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reunion

Bericht door Willem » wo 19 dec 2007, 21:36

Jeroenisonderweg schreef:Dat maakt niet veel uit, het blijven andere gebieden. Ik zou me geen Fransman noemen als ik me hele leven in Frans Guyana of een ander gebied woon wat Frans eigendom is, jij wel?
De welvaart in die gebieden is vaak veel groter dan die in de landen uit de omgeving buurt die wel zelfstandig zijn.
Vergelijk Reunion maar met Madagascar.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Reunion

Bericht door JeroenF1 » do 20 dec 2007, 13:04

Dat is waar. Wat steun voor die landen is niet mis natuurlijk.

Dan is het zonde dat Suriname soeverein is geworden. Volgens mij had het wel wat beter gegaan als ze nog bij Nederland hoorden, dan hadden ze sowieso wat meer steun gehad.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reunion

Bericht door waldo79 » do 20 dec 2007, 13:49

In geval van Suriname is Nederland erop vooruit gegaan, lijkt me...

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Reunion

Bericht door JeroenF1 » do 20 dec 2007, 14:04

Ja, dat wel. Maar Suriname lijkt me niet. Oké, in deze wereld is je eigen belang belangrijker dan die van een ander (heb ik het idee), dus gaan we er op vooruit. Maar ik kijk ook naar Suriname en daar duidelijk niet. Achteruitgang weet ik niet, vooruitgang duidelijk niet.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reunion

Bericht door waldo79 » do 20 dec 2007, 14:15

Dan moet je de aanleiding van Suriname's onafhankelijkheid maar eens opspeuren, bijvoorbeeld met Wiki.
Wat Willem bedoelde is dat Reunion welvarende is dan een onafhankelijke staat als Madagaskar. Of dat verhaal ook voor Suriname zou opgaan is mij onduidelijk.

Plaats reactie