Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door tsov » za 18 jan 2020, 9:05

Mooiste afwijking die ik ooit heb meegemaakt was een inzet van een set ongerenoveerd SGM-materiaal in de toenmalige sneltrein Amsterdam-Haarlem-Den Haag-Breda. Het stel waar ik in zat was zelfs een stel van de Zoetermeerlijn die toen net opgeheven was, maar nog compleet met het interieur uit zijn Zoetermeerse tijd, inclusief stadsplattegrond :rofl2:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » za 18 jan 2020, 9:10

Materieel van de IC-Berlijn in de toenmalige stoptrein Amsterdam-Centraal - Hoofddorp was ook meesterlijk. Vooral de gezichten van de reizigers die in het bistro-gedeelte waren ingestapt :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » za 18 jan 2020, 9:46

^^ Dat was meen ik standaard, dat die IC naar Hoofddorp werd weggerangeerd en en passant ook nog op alle tussenstations stopte. Dan had je inderdaad dat de IC Berlijn ook in stations als Lelylaan en Hoofddorp stopte. :lol:

Ter promotie van Duitsland reed ergens rond 2006 een ICE 3M een dag lang op bepaalde stoptreintrajecten, o.a. als stoptrein tussen Zwolle en Utrecht. Ik heb er toen nog mee gereisd.

Ik heb ook wel eens in een SGMm als Intercity gezeten, weet niet meer precies waar. En de ene keer dat de IC tussen Zwolle en Groningen werd uitgevoerd door DD-AR (met die groene bankjes) staat me ook nog wel bij.

Op de lijn Zwolle-Roosendaal kon je vroeger ook wel van alles tegenkomen. Plan T, Plan V, ICM, ICR, VIRM, begin deze eeuw zette men daar van alles in.

Wat ik ook bijzonder vond is dat naast SM'90 en Plan V de sneltrein Zwolle-Emmen een tijdlang elke twee uur met ICM werd gereden.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » za 18 jan 2020, 11:05

Op het traject Groningen - Zwolle werd tot de komst van de SNG altijd een ICMm als sprinter ingezet. Dat blij ik heerlijke treinen vinden. Vanaf de komst van de SNG werd de ICMm door de SNG vervangen, wat ik toch wel een enorme stap achteruit vind. Ik vind vooral de zithouding in de SNG onnatuurlijk aanvoelen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » za 18 jan 2020, 11:18

^^ ICM als Sprinter heeft daar jaren gereden, vanaf eind 2003, toen Plan U aan de kant werd gezet. Dat was altijd wel fijn, en vanwege de lange afstanden ook geen probleem. dan heb je niet per se treinen nodig die heel snel optrekken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » za 18 jan 2020, 11:21

DDZ heb ik zelf ook geen moeite mee, ik vind dat prima materieel. Ik zit altijd bovenin.

Wel worden die DDZ stellen gigantisch smerig aan de buitenkant met zwarte smurrie. Ik vraag mij af wat dat is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » za 18 jan 2020, 11:42

Sowieso waren die ICK-rijtuigen en de Belgische K4 wel een boeiende toevoeging aan het materieelpark. Met name ICK was wel comfortabel, K4 ook wel maar daar zat soms een wel erg versleten exemplaar tussen (bij Lage Zwaluwe dacht ik één keer echt dat we uit de rails gesprongen waren). En het was denk ik ook ICK waarin ik mijn meest bijzondere*) NS-moment heb meegemaakt: een omleiding via de Hofpleinlijn... Stapvoets vanuit Rotterdam het lusje door richting Pijnacker en even later met een volwaardige intercity door Leidschendam-Voorburg waar mijn eigenlijke bestemming ook lag, maar er uiteraard niet gestopt werd :lol:

*) Ook hoog scorend maar niet leuk was een sneeuwavond en ik op Breda begon en in een Oosterhouts hotel eindigde, maar wel na o.a. 's-Hertogenbosch en Arnhem gezien te hebben :hamertjetik:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Durashift » za 18 jan 2020, 15:07

tsov schreef: vr 17 jan 2020, 12:34
Chris schreef: vr 17 jan 2020, 10:01 * de automatische omroep klinkt onnatuurlijk (andere omroep dan SLT)
Dat is een text-to-voice-computer die voorgeprogrammeerde zinnetjes oplepelt. Het schijnt dat de NS dat wel aan wil pakken (..)
Dat gaat de NS, althans het bedrijf dat het systeem (Obis) levert doen. Jasmijn wordt door Tessa vervangen. :D
Mikos schreef:(..)Ondanks vele aanpassingen lukt het niet om het automatische omroepsysteem van de Flirt en SNG op een acceptabel niveau te krijgen. Het achterliggende systeem draait op Text-to-speech en met de huidige stem van Jasmijn zijn er te weinig vorderingen. Daarom wordt vanaf januari een nieuwe stem uitgerold op dit materieel: Tessa. Deze stem wordt geleverd door dezelfde leverancier als Jasmijn, maar zou veel beter tot haar recht komen in de transportsector. Eerst zal ze in de SNG te horen zijn, later in de (TAG-)Flirt.(..)
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... start=4900

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » za 18 jan 2020, 15:41

Robbert297 schreef: vr 17 jan 2020, 17:09
Egbert schreef: vr 17 jan 2020, 13:32 Ik hoop maar dat de deuren van de zitplaatsen gescheiden zijn door een balkon met tussendeur, anders heb je iig de uitstraling van een stoptrein.
Voor zover ik weet zal dat dus juist niet gaan gebeuren. Vind ik wel prima. Zonder balkon oogt de trein een stuk opener en toegankelijker.
Brr. Een trein zonder afgezonderde ruimtes blijft voor mij een metro of iig een laagwaardige trein. In een hoogwaardige trein zit je rustig, op goede stoelen, zonder lawaai, met een goede temperatuur, zonder tocht als in de winter gestopt wordt om reizigers in- en uit te stappen.
Een trein die dat niet heeft zal voor mij nooit verder komen dan het imago van een stoptrein.
Zo vind ik het in de FLIRTS van Arriva geweldig dat er tegen de kop 16 zitplaatsen in een coupé zijn. Het is dan ook nog de stiltecoupe, maar je hebt geen koude windvlaag, je kunt jezelf een beetje thuis maken in de trein. En daar bedoel ik mee: je kunt je jas uit doen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » za 18 jan 2020, 16:06

^^ Heb je wel gelijk in hoor. Ik heb het nog even bekeken en ik zie dat er toch wel balkons in komen. De coupés worden gescheiden dmv doorzichtige muren, anders dan bijvoorbeeld een ICMm, waar alleen de deur doorzichtig is.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » za 18 jan 2020, 16:57

Hoe is het eigenlijk gekomen dat (V)IRM is gepromoveerd tot IC-materieel? Het was waarschijnlijk de makkelijkste weg om relatief snel aan voldoende capaciteit te komen? Toch merk je aan stoelen en zitruimte dat het geen IC-ontwerp is, en eigenlijk ook wel aan het rijcomfort (deels ook te wijten aan het dubbeldeks-concept).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » za 18 jan 2020, 17:56

(V)IRM was ooit bedoeld voor de InterRegiotrein (sneltrein), maar dat hele concept is nooit doorgegaan. (V)IRM was nooit bedoeld om dienst te doen als stoptrein, dus rijdt deze nu Intercity-diensten.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » za 18 jan 2020, 18:56

Wouter N14 schreef: za 18 jan 2020, 16:57 Hoe is het eigenlijk gekomen dat (V)IRM is gepromoveerd tot IC-materieel? Het was waarschijnlijk de makkelijkste weg om relatief snel aan voldoende capaciteit te komen? Toch merk je aan stoelen en zitruimte dat het geen IC-ontwerp is, en eigenlijk ook wel aan het rijcomfort (deels ook te wijten aan het dubbeldeks-concept).
Ben je toevallig niet in de war met de DD-AR en DDZ? Een deel van de DD-AR rijtuigen was omgebouwd tot een DDZ, waardoor de sprintertreinen verder gingen als IC-treinen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » za 18 jan 2020, 19:08

Nee ik bedoel (V)IRM. Het zal wel een kostenkwestie zijn geweest om daar een bulk van te kopen in plaats van nieuw IC-materiaal te laten ontwerpen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Durashift » za 18 jan 2020, 22:27

^^^volgens mij ook om de reizigersgroei het hoofd te bieden en toch voldoende zitplaatsen op de (langere) trajecten te bieden.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » za 18 jan 2020, 23:40

De laatste twee, of drie, bestellingen van het IRM waren vooral bedoeld om op korte termijn het toen dreigende gat in de materieel stelling te dichten. Vergeet niet dat het ontwerpen/ontwikkelen/bouwen/testen van nieuw materieel een langdurige geschiedenis is die minstens 10 jaar duurt.

Komt nog bij dat men de zoveelste miskleun op het gebied van materieel ontwikkeling men geen "eigen" materieel meer wilde ontwikkelen. Zie de aanschaf van de diverse types sprinters gedurende de afgelopen jaren die gewoon "vanaf het schap" zijn gekocht.

Ons land is veel te klein om er nog een eigen ontwikkel afdeling op na te houden.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » di 25 feb 2020, 23:27

Vandaag had ProRail, en dus ook de NS, te kampen met een sein- en wisselstoring in de bedienpost in Eindhoven die maar liefst zes uur duurde. https://www.rijdendetreinen.nl/storinge ... n-centraal

Blijkens een bericht op de radio reden er, tot grote woede van een deel van de reizigers, geen bussen. Nu kan ik mij hierbij wel iets voorstellen want om nu tussen 15.00 en 21.00 uur, midden in de spits, voldoende bussen te regelen voor de wijde omgeving van Eindhoven is een volstrekt onmogelijke opdracht.

Gelukkig was het carnaval in het zuiden waardoor er vandaag nog veel mensen thuis waren en de scholen gesloten.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rogier » wo 26 feb 2020, 7:25

^^

Nu is de vraag echter hoe het in vredesnaam mogelijk is dat weer een complete bedieningspost eruit gevlogen is. Volgens mij heeft men voor deze post een back-up, maar dat heeft gisteren (voor de zoveelste keer) niet gewerkt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » wo 26 feb 2020, 8:21

Ik heb ooit een uitgebreid artikel gelezen van ProRail zelf over hoe zo'n back-up/uitwijk is ingericht en werkt en dat daardoor de impact van dit soort situaties kunnen worden verkleind. Maar ik vraag me af of zo'n back-up/uitwijk überhaupt een keer heeft gewerkt.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » wo 26 feb 2020, 8:57

^^ Dat is een heel goede vraag. Ook mij staat er iets van bij dat er een complete post beschikbaar is die, in geval van een storing, binnen heel korte tijd een compleet andere post moet kunnen overnemen? Zit/staat deze post niet in Utrecht aan de Cartesiusweg waar ook het nieuwe seinhuis van Utrecht Centraal, en verre omstreken, gehuisvest is.

Als ik trouwens de "log" van rijdendetreinen.nl voor deze gebeurtenis dan heb ik het vermoeden dat de storing verholpen leek, omstreeks 18.00 uur zou de treindienst worden opgestart, maar is dat niet gelukt omdat het systeem voor de tweede keer onderuit ging. Gelukkig betrof het alleen Eindhoven en omstreken en konden de vele andere stations die vanuit Eindhoven bediend worden wel gebruikt worden. De chaos in Zuid Nederland zou compleet geweest zijn als alle stations die vanuit de post Eindhoven bediend worden niet meer te bedienen waren geweest. Dan hadden ook Den Bosch, Tilburg, Weert, Venlo en Roermond eruit gelegen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » wo 26 feb 2020, 9:44

PeterSchoeber schreef: wo 26 feb 2020, 8:57 Ook mij staat er iets van bij dat er een complete post beschikbaar is die, in geval van een storing, binnen heel korte tijd een compleet andere post moet kunnen overnemen? Zit/staat deze post niet in Utrecht aan de Cartesiusweg waar ook het nieuwe seinhuis van Utrecht Centraal, en verre omstreken, gehuisvest is.
Dat klopt. Die uitwijkpost werd behandeld in het artikel. Het idee was dat als er ergens in het land de verkeersleiding uit zou vallen, de juiste software ingeladen kon worden en dat dan vanuit die uitwijk het treinverkeer aangestuurd kon worden. Ik heb later begrepen dat deze uitwijkpost ook weer is opgeheven.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rogier » wo 26 feb 2020, 10:34

boe! schreef: wo 26 feb 2020, 9:44
PeterSchoeber schreef: wo 26 feb 2020, 8:57 Ook mij staat er iets van bij dat er een complete post beschikbaar is die, in geval van een storing, binnen heel korte tijd een compleet andere post moet kunnen overnemen? Zit/staat deze post niet in Utrecht aan de Cartesiusweg waar ook het nieuwe seinhuis van Utrecht Centraal, en verre omstreken, gehuisvest is.
Dat klopt. Die uitwijkpost werd behandeld in het artikel. Het idee was dat als er ergens in het land de verkeersleiding uit zou vallen, de juiste software ingeladen kon worden en dat dan vanuit die uitwijk het treinverkeer aangestuurd kon worden. Ik heb later begrepen dat deze uitwijkpost ook weer is opgeheven.
Dit laatste snap ik dan ook niet. De Tweede Kamer heeft duidelijk aangegeven dat er een backup moest komen. Dan bouw je (als Prorail) deze backup om vervolgens de backup weer te verwijderen. Hoeveel heeft dit geintje uiteindelijk weer gekost en hoeveel belastingsgeld is hierdoor door de WC gespoeld.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » wo 26 feb 2020, 13:59

Die WC's waren toch ook preventief verwijderd ? ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » wo 26 feb 2020, 14:07

Arriva gaat de 1e klas afschaffen in de treinen in het noorden per 2021. Voor sommige stopstreinen kan ik het me voorstellen (bij NS geeft het alleen een grotere kans op een zitplaats in de sprinters). Maar een traject Leeuwarden-Groningen zou je toch lang genoeg achten voor een 1e klas. Bovendien is dit nadelig voor mensen met een 1eklas OV-jaarkaart (meestal via de zaak), die deels met Arriva rijden en dus minder waar voor hun geld krijgen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 feb 2020, 17:22

Peter schreef: wo 26 feb 2020, 14:07 Arriva gaat de 1e klas afschaffen in de treinen in het noorden per 2021. Voor sommige stopstreinen kan ik het me voorstellen (bij NS geeft het alleen een grotere kans op een zitplaats in de sprinters). Maar een traject Leeuwarden-Groningen zou je toch lang genoeg achten voor een 1e klas. Bovendien is dit nadelig voor mensen met een 1eklas OV-jaarkaart (meestal via de zaak), die deels met Arriva rijden en dus minder waar voor hun geld krijgen.
Voordat de SPURT's er waren gold in de Wadlopers en Buffels dat er op de Friese trajecten (incl. Leeuwarden-Groningen) formeel geen eerste klas was; je mocht daar dus ook met een treinkaartje tweede klas in de eerste klas zitten (waar de stoelen alleen een andere bekleding hadden en, in de Buffels, een middenarmsteun). Sommige Wadlopers hadden alleen tweede klasse; deze waren in principe alleen voor Friesland bestemd, maar in de praktijk reden ook de Groningse Wadlopers soms in Friesland.

Feitelijk gaan we weer terug naar de oude situatie, en nu ook voor Groningen, al vraag ik me af of de eerste klasse fysiek wordt verwijderd en vervangen door tweede klasse stoelen. Ik denk dat dat niet gaat gebeuren en dat je als je slim bent dus wat luxer/ruimer kan zitten, net als dat vroeger bij de DDM-1 van de NS ook kon omdat die een overvloed aan eerste klasse hadden en een deel was 'omgebouwd' naar tweede klasse waarbij alleen de bekleding was vervangen.

Overigens is het in veel Europese landen al jarenlang de normaalste zaak van de wereld dat regionale (stop)treinen alleen tweede klasse hebben, eerste klasse is dan enkel voorbehouden aan lange-afstandstreinen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » do 27 feb 2020, 10:02

In nieuwe treinen komen geen 1e klas stoelen en de oude blijven ze houden, tot de eerste grote onderhoudsbeurt. Maar beschikbaar voor iedereen.
Maar op Groningen-Leeuwarden rijden wel (wat we vroeger noemden) sneltreinen en dat worden er alleen maar meer na de gedeeltelijke spoorverdubbeling. Dan is het raar dat die geen 1e-klas hebben. De Zoetermeerlijn had vroeger ook geen 1e klas, maar dat was ook veredelde metro-tram.

De meeste buitenlanden kennen nog wel de 3 soorten (of 4 met een TGV) treinen, zoals RE-IC-ICE in Duitsland, waar de RE (meestal ?) geen 1e klas heeft maar de rest wel. Op lange trajecten stoptreinen, die ook doorgaand gebruikt worden (zoals Zwolle-Amersfoort of Zwolle-Emmen) vind ik dat er ook een 1e-klas mag zijn, omdat mensen hebben betaald voor meer gemak of een hogere kans op een zitplaats, wat nu wordt uitgehold als regionale vervoerders het niet meer aanbieden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » do 27 feb 2020, 13:17

^^ Als er straks formeel geen 1e klas meer is kun je ook geen 1e klas-kaartje meer kopen voor zulke trajecten. Als ik dan een kaartje Assen-Zuidhorn 1e klas koop zal de 1e klas prijs alleen over het deel tot Groningen berekend worden, voor de rest zal slechts de 2e klas prijs berekend worden.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » do 27 feb 2020, 15:21

^^ Dat mag je hopen Coen. Het zou niet de eerste keer zijn dat de OV Shitkaart er een puinbende van maakt. En zie dan je geld maar eens terug te krijgen, vanuit de vervoer bedrijven krijg je doorgaans nauwelijks of geen reactie dat er geld teveel betaald is en je moet dan nog zelf in actie komen om het teveel betaalde geld terug te krijgen. Daar iedereen per bank betaald zijn deze gegevens bekend en kan/moet het teveel betaalde geld eigenlijk gewoon worden terug gestort.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » do 27 feb 2020, 19:11

Voor zover ik weet is er tot op de dag van vandaag nooit een eerste klas aan de Friese zijde geweest, ook nu niet. Aan de Friese zijde kun je dus met een tweede klas-kaartje in de eerste klas zitten. Traject Groningen - Leeuwarden is hierbij uitgezonderd: hier geldt wel een eerste klas.

De nieuwe concessie voor de Noordelijke Nevenlijnen begint eind 2020 en zal opnieuw gereden worden door Arriva. Deze nieuwe concessie houdt in dat er nieuwe treinen zullen rijden, de zogeheten WINK-treinen (zie foto). Daarnaast zullen de bestaande rood-witte SPURT-treinen worden omgebouwd en zullen ook deze de nieuwe kleurstelling zoals op de foto te zien krijgen. Bij deze verbouwing zullen naar mijn weten de bestaande eerste en tweede klas eruit worden gesloopt en komt daar een geüpdrade versie van de tweede klas in, om de opgeheven eerste klas te kunnen compenseren. Ook de nieuwe WINK-treinen zullen worden voorzien van zo'n geüpgrade tweede klas.

Afbeelding
Bron: Arriva

Coen Tunnel schreef: do 27 feb 2020, 13:17 ^^ Als er straks formeel geen 1e klas meer is kun je ook geen 1e klas-kaartje meer kopen voor zulke trajecten. Als ik dan een kaartje Assen-Zuidhorn 1e klas koop zal de 1e klas prijs alleen over het deel tot Groningen berekend worden, voor de rest zal slechts de 2e klas prijs berekend worden.
Ik heb de koffie al klaargezet! :coffee:
Слава Україні

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » do 27 feb 2020, 21:58

^^ Ten tijde van de "Blauwe Engelen" in het hoge noorden was er bij mijn weten wel degelijk een zeer beperkte 1e klasse accommodatie in de treinen die in Friesland en Groningen reden. Maar de "Blauwe Engelen" dateren van de vorige eeuw en de laatste zijn ergens midden jaren 80 van de vorige eeuw buiten dienst gegaan. Het kan dus zijn dat dit materieel van "voor jouw tijd" is. Heb zelf nog de laatste stuiptrekkingen van dit materieel meegemaakt. https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 083599297/ voor een kleine sfeerimpressie in de laatste jaren dat ze in dienst waren.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Plaats reactie