Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Rogier
expressweg

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Berichtdoor Rogier » Di 08 Aug 2017, 12:41

Rene schreef:Men had om te beginnen die paar reizigers voor die paar treinen per dag ook met een bustransfer van een paar honderd meter kunnen overbrengen van een voorlopige spoorhalte naar de aanlegsteiger. Dan kun je ook zien of het een succes is. Hier wordt eerst flink het geld erin gepompt, om er daarna pas achter te komen dat het wellicht geen succes wordt.

Zelfs dat vind ik al teveel geld gaan kosten.
Probeer eerst een busdienst en kijk dan eens verder.
Weer een verspilling van een paar miljoen.

Egbert
verkeersader

Berichtdoor Egbert » Di 08 Aug 2017, 13:08

Dan heb je ook al veel kosten gemaakt. Om naar het bestaande spoor in de Eemshaven door te rijden moet station Roodeschool verplaatst worden en moet je beveiliging aanleggen en ik neem aan dat de baanvaksnelheid van het laatste stuk vanaf Roodeschool ook omhoog is gehaald van 40 naar 70 of 80 (wat het eind van de passagierslijn nu al is). En dan moet je ook nog eens een tijdelijke halte maken (bijvoorbeeld aan de Westlob) en hopen dat je met je passagierstrein niet de goederentrein in de weg staat. En ik gok dat alle wissels op de Eemshaven handwissels zijn, dat moet je dan ook aanpassen (Prorail zal een regelmatige passagiersdienst in onbeveiligd gebied echt niet toestaan).

Dan zou je dus al moeten "beginnen" met een bustransfer vanuit het bestaande station Roodeschool en dan kun je net zo goed de bestaande bus vanuit Groningen laten rijden.
Het zijn de kosten niet, maar je bespaart dus wel die buskosten.

jelger
autoweg

Berichtdoor jelger » Di 08 Aug 2017, 13:55

Tja, mensen zoveel mogelijk laten overstappen lijkt me bij sommigen bijna een religieuze overtuiging te zijn om dan te kunnen zeggen: "kijk, mensen reizen niet!!". koekoek!

Nederland is het land van het halve werk, en ik begin steeds meer te begrijpen waarom als ik het geknor hierboven lees over een pendelbusje en een kilometer spoor.

Voorbeeld van het financieel gedreven broddel en kliederwerk in dit land (en daarmee zonde van de hele investering!) :

Een hartstikke mooie hondenuitlaat strook in Monster (Zuid-Holland) van ruim een kilometer lang en ca 70 m breed, parallel aan de kust en het kust fietspad. Ideeaaaaal voor mensen zoals ik met honden met een eigen wil en bijbehorende oost-Indisch doofheid (huskies), want omheind met een hek.

Althans... dat is de impressie, totdat blijkt dat er aan 1 lange zijde bespaard is op het hekwerk "omdat er een sloot naast loopt/ligt". Waarom doet dat er toe? Omdat aan de andere kant van de sloot een paar particuliere weilandjes en kassen staan. In 1 van die weilandjes grazen onder andere schapen. :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Ik heb er dus een fikse knieblessure, en een "nat pak" aan overgehouden. Dat was dus eenmalig. Zoals ik begon: een hartstikke mooi losren gebied, echt waar, chapaeu voor de gemeente daar. Helemaal top, en ideaal, want niet elke hond kan (verantwoord) los in daarvoor bestemde groene zones als er geen omheining is, en ook zeker niet elke gemeente maakt zulke faciliteiten. Maar de tranen schieten in mijn ogen van de droevenis in dit voorbeeld van het halve werk. Echt zonde geld op deze manier.

Voor die paar zuurpruimen die a) geen hond hebben en b) andere mensen liever opschepen met halve oplossingen! :booooos:
(zoals dus een pendelbusje en extra overstappen om een paar centen "te besparen")

PS voor wie nu aan de schapen denkt: nee, niets gebeurd, er stond ook een (gammel) gaas hek om dat weilandje, maar dat is bezijden het punt. De honden stonden aan de andere (verkeerde) kant van de sloot.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Di 08 Aug 2017, 14:48

De kosten voor dit stukje spoor bedragen overigens € 25 miljoen, waarvan € 19 miljoen door Nederlandse overheden wordt opgebracht (Rijk, provincie en gemeente).

RTV Noord schreef:De kosten voor het verlengen van de spoorlijn worden geraamd op een bedrag van ruim 25 miljoen euro. De provincie Groningen legt in totaal tien miljoen op tafel. Zeven miljoen komt van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De gemeente Eemsmond, AG Ems en Groningen Seaports dragen ieder twee miljoen bij. Ook een aantal Duitse overheden zoals Land Niedersachsen en Landkreis Leer investeren in het project.

Lekkere Kwal
verkeersader

Berichtdoor Lekkere Kwal » Di 08 Aug 2017, 15:20

Ik vind 't toch een tikje hypocriet om op de miloenen te gaan kijken, terwijl men over het algemeen elk wegenproject met gejuich verwelkomt, of het nou 10, 100 of 1000 milioen kost. En dan gaat de vlieger 'de auto laten staan en het ov kiezen' opeens niet op, want tja dat ov wat heb je daar aan, maar hier zou het 'prima' zijn om een pendelbusje te gebruiken ipv de lijn door te trekken, inclusief extra overstap :s Even een inkopper: kijk eens naar het budget van de Centrale As vs. de intensiteiten en ga dan eens nadenken over wat er wel of niet in verhouding staat. Ik ben voorstander van beide projecten, het zal mij een worst zijn, maar dit gedoe over 25 miljoen is echt mierenneuken naar mijn mening.

boe!
2x4 autosnelweg

Berichtdoor boe! » Di 08 Aug 2017, 15:40

Lekkere Kwal schreef:Ik vind 't toch een tikje hypocriet om op de miljoenen te gaan kijken, terwijl men over het algemeen elk wegenproject met gejuich verwelkomt

Inderdaad. Toen ik de quote van René las ...
Rene schreef:Er lag al een spoorlijn. Wat een geldverspilling.

... moest ik ineens aan de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp denken. Daar lag al een snelweg. Wat een geldverspilling.

Blijkbaar mag infrastructuur alleen verbeterd worden als het om asfalt gaat.

Rogier
expressweg

Berichtdoor Rogier » Di 08 Aug 2017, 15:46

^^

Misschien, maar de omlegging bij Badhoevedorp heeft wel ervoor gezorgd dat de capaciteit omhoog is gegaan en Badhoevedorp van zijn doorsnijding verholpen is. Het maatschappelijk nut van deze spoorlijn is zeer beperkt, omdat er maar weinig mensen hier baat (weinig reizigers) bij hebben, terwijl de kosten hoog zijn.

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Di 08 Aug 2017, 16:01

Lekkere Kwal schreef:Even een inkopper: kijk eens naar het budget van de Centrale As vs. de intensiteiten en ga dan eens nadenken over wat er wel of niet in verhouding staat. Ik ben voorstander van beide projecten, het zal mij een worst zijn, maar dit gedoe over 25 miljoen is echt mierenneuken naar mijn mening.

De Centrale As kostte € 184 miljoen en wordt volgens de eerste tellingen door 14.000 voertuigen, oftewel 16.800 mensen gebruikt. Dat is een investering van € 10.952 per dagelijkse gebruiker. Deze 25 miljoen voor de spoorverlenging wordt door een verwachte 66.000 reizigers per jaar = 181 per dag gebruikt. Oftewel € 138.122 per dagelijkse gebruiker. Dat is bijna 13 keer zo veel. Als je het gaat afzetten naar reizigerskilometers is het nog ongunstiger.

En dat is nog exclusief andere effecten zoals bereikbaarheid, leefbaarheid, verkeersveiligheid, een reeële kans op de overschatting van het aantal reizigers per trein en verdere groei van het wegverkeer waardoor de cijfers verder uiteen kunnen lopen.

Al zijn deze cijfers niet heel verrassend, spoor en openbaar vervoer kost per reiziger nou eenmaal aanzienlijk meer dan weginfrastructuur. Dat is altijd al zo geweest.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Di 08 Aug 2017, 16:48

Rogier schreef:Het maatschappelijk nut van deze spoorlijn is zeer beperkt, omdat er maar weinig mensen hier baat (weinig reizigers) bij hebben, terwijl de kosten hoog zijn.
Dat geldt voor het meeste OV. Of het nou een buslijn is, of een spoorlijn, of het fietspontje over de rivier dat subsidie krijgt van de gemeente.

Ds79m
Moderator

Berichtdoor Ds79m » Di 08 Aug 2017, 17:37

^^ Dat hoeft op zichzelf geen ramp te zijn, maar je benadert met deze spoorlijn het punt dat het nauwelijks duurder is om elke passagier vanaf station Roodeschool gratis in een taxi naar zijn exacte bestemming in de Eemshaven te brengen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Lekkere Kwal
verkeersader

Berichtdoor Lekkere Kwal » Di 08 Aug 2017, 18:01

Chris schreef:De Centrale As kostte € 184 miljoen en wordt volgens de eerste tellingen door 14.000 voertuigen, oftewel 16.800 mensen gebruikt. Dat is een investering van € 10.952 per dagelijkse gebruiker. Deze 25 miljoen voor de spoorverlenging wordt door een verwachte 66.000 reizigers per jaar = 181 per dag gebruikt. Oftewel € 138.122 per dagelijkse gebruiker. Dat is bijna 13 keer zo veel. Als je het gaat afzetten naar reizigerskilometers is het nog ongunstiger.
Ik volg die berekening niet? De afschrijving van zowel de CA als de Eemlijn zijn toch niet slechts 1 jaar? Het bedrag slaat toch op de totale afschrijvingstermijnen van de verbindingen, die zijn toch makkelijk 2 decennia of meer? Daar ga je echt geen taxidienst zoals Ds79m beschrijft mee bekostigen.

Ik snap ook wel dat het een appel en peer vergelijking is, maar ik wilde het ook in perspectief plaatsen dat als de CA 50 miljoen meer of minder had gekost je men er hier niet over had gehoord.

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Di 08 Aug 2017, 18:09

Je praat hier over de initiële investering. In de berekening zit ook niet de exploitatiekosten van beide infrastructuurprojecten.

Lekkere Kwal
verkeersader

Berichtdoor Lekkere Kwal » Di 08 Aug 2017, 18:15

^^ maar die investering doe je voor een bepaalde afschrijvingstermijn, niet 1 jaar. Dus om de totale kosten van een project te delen over de gebruikers in 1 jaar, krijg je nogal een prijskaartje. Zelfs 10.000 euro per dagelijkse gebruiker van de CA. Maar aangezien er een jaar later nog steeds mensen over de CA rijden, en het jaar erna ook, dan zouden de kosten daarna opeens 0* zijn per dagelijkse gebruiker? Je dient dan toch echt met de afschrijving rekening te houden. En te corrigeren naar de groei of daling in het gebruik. (* even los van de exploitatie- en onderhoudskosten)

Hetzelfde geldt als je nu een telefoon voor jezelf koopt van 500 euro, en je belt er 100 minuten per maand mee. Dan zou je kunnen stellen dat die telefoon je per belminuut 0,41 euro kost. Dat is natuurlijk niet eerlijk als je hem nog een jaar of 2 erna (misschien meer) gaat gebruiken. Nog even los van het beschikbaar hebben van je telefoon, net zo goed als dat ook geldt voor de CA en de Eemlijn. Het is meer dan alleen een prijs per gebruik.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op Di 08 Aug 2017, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Di 08 Aug 2017, 18:22

^^ Afschrijving is voor een snelle vergelijking niet zo relevant. Het gaat om de investeringskosten die gemaakt worden om een verbinding mogelijk te maken, in dit geval de spoorverlenging en de Centrale As. Je kan ook nog de welvaartseffecten meenemen in een berekening. Het punt is dat zo'n spoorverlenging per reiziger zelfs in verhouding met een - op het oog enigszins oversizede - Centrale As een duur project is, ook al is het 'maar' € 25 miljoen.

Vinny
Voorzitter & Moderator

Berichtdoor Vinny » Di 08 Aug 2017, 19:55

Men verwacht tussen Roodeschool en de Veerhaven wel een goedkopere exploitatie te bewerkstelligen omdat er geen apart busvervoer meer nodig is, en een toenemend rendement omdat de trein ook voor reizen van Groningen in de ochtend(spits) richting het noorden aantrekkelijker wordt. Ik vind trouwens 25 miljoen sowieso een nogal hoog bedrag voor de spoorlijn, ik vermoed dat er wat over-design van toepassing is. Zullen wel extra taxi-ritjes van de projectmanager betreffen die vanuit Utrecht af en toe naar het hoge noorden moet verkassen :geeuw:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mark
Forumbeheerder

Berichtdoor Mark » Di 08 Aug 2017, 20:43

De bestaande lijn wordt ook opgeknapt dacht ik, waaronder ook een paar nieuwe overwegen. Geen idee in hoeverre dat bijdraagt aan de kosten...
Volg je het Wegenforum al op Twitter en Facebook?
SnelwegenchatWegenforum updatesHeralder.net

Vinny
Voorzitter & Moderator

Berichtdoor Vinny » Di 08 Aug 2017, 21:16

Beveiligde overwegen zijn tamelijk duur, zeker op diesellijnen omdat er geen retourstroom loopt. Maar goed, dat draagt natuurlijk wel bij aan de veiligheid. ProRail wil van alle onbeveiligde overwegen op de Noordelijke Nevenlijnen af.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Terug naar “Openbaar Vervoer”