HSL-projecten in Spanje

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » vr 22 feb 2008, 14:34

Eergister (20 februari 2008) vond de eerste HSL-rit plaats tussen Barcelona en Madrid. Deze HSL is van belang doordat Barcelona - Madrid de drukste luchtbrug van Europa schijnt te zijn, en zo veel vluchten vermeden kunnen worden. Daarnaast zijn Spanjaarden gek op infrastructuur, en wordt er in Spanje na een enorm snelwegennet een groot HSL-netwerk gebouwd, veruit het meest ambitieuze ter wereld (10.000km)

Afbeelding

De afstand tussen Madrid en Barcelona (ongeveer 550 kilometer) wordt in 2,5 uur afgelegd en stopt in Guadalajara, Calatayud, Zaragoza, Lleida en Tarragona.

De HSL bij Guadalajara
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: HSL in Spanje

Bericht door Rene » vr 22 feb 2008, 14:43

Barcelona Sants, wat is dat toch een naargeestig, deprimerend station.
(Geldt in elk geval voor de niet-AVE-sporen.)

Opvallend dat Spanje de vorige keer TGV's had besteld, en nu blijkbaar ICE's.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL in Spanje

Bericht door Chris » vr 22 feb 2008, 14:53

Spanje heeft 3 types hogensnelheidstreinen, waarvan één inderdaad van Siemens is.

Deze zijn van Alstom:
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: HSL in Spanje

Bericht door waldo79 » vr 22 feb 2008, 15:06

Spanje had toch al sinds begin jaren '90 HSL's? Maar 10.000 km is wel megalomaan. Spanje heeft zeker een geldboom gevonden :huh:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL in Spanje

Bericht door Chris » vr 22 feb 2008, 15:09

^^ ik weet ook niet precies waar ze het geld vandaan halen, maar in Spanje weten ze het wel te besteden aan flinke infrastructuur. Ik denk dat er weinig landen zijn die naar bevolking zo'n dicht snelwegennet hebben, en straks ook zo'n groot HSL-netwerk krijgen. Door de grote afstanden is een HSL-netwerk al snel interessant, in tegenstelling tot Nederland.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: HSL in Spanje

Bericht door waldo79 » vr 22 feb 2008, 15:11

Spanje schijnt hele lege gebieden te hebben :o

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL in Spanje

Bericht door Chris » vr 22 feb 2008, 15:29

Ja, dat klopt wel. De bevolking is in Spanje niet goed gebalanceerd, en vooral gecentreerd rond de grote steden. Het platteland is inderdaad leeg, en op sommige snelwegen kom je ook meer dan 200 kilometer geen stad groter dan 50.000 inwoners tegen. Dit komt omdat het gebied ten noordwesten van Madrid voornamelijk landbouwgebied is (enigzinds te vergelijken met het Midwesten van de VS), het gebied ten noordoosten van Madrid bestaat uit gebergte, en ten oosten van Madrid uit grote bosgebieden. Ten zuiden van Madrid is het vooral dor akkerland/semi-woestijnen.

De Spaanse bevolking centreerd zich aan de "randen" van het land, met Madrid als grootste bevolkingscentrum daar precies middenin. Dit maakt een radiaal HSL-netwerk erg handig. Je moet niet vergeten dat de huidige "intercity"treinen in Spanje erg traag zijn, en gemiddeld amper sneller rijden dan 60km/h.

Overigens is het platteland niet echt "leeg", maar bezaaid met kleine dorpjes van een paar honderd inwoners. Dit zijn nog echte plattelandsdorpjes, en in tegenstelling tot Nederland niet echt (werk)afhankelijk van de grote stad in de buurt. Het is wel zo dat gebieden als de Extremadura min of meer zijn leeggelopen naar (voornamelijk) Madrid, omdat in de Extremadura weinig werk is.

De recente grote snelwegontwikkelingen hebben er denk ik ook mee te maken, om deze gebieden weer een impuls te geven, en de verschillen tussen platteland en stad tegen te gaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: HSL in Spanje

Bericht door Vinny » vr 22 feb 2008, 15:49

Barcelona Sants, wat is dat toch een naargeestig, deprimerend station.
(Geldt in elk geval voor de niet-AVE-sporen.)
Dat vond ik niet toen ik er afgelopen zomer was. Wel erg onoverzichtelijk. Wat natuurlijk ook niet echt bevordelijk is dat nergens een adequate, actuele metrokaart hing, zo'n beetje alle kaarten gingen er nog van uit dat de lijn naar het vliegveld ook stopte op Plaza Catalonya onder lijnummer 'R1'. Maar dat was dus niet zo volgens het informatiebord. Sinds 2006 reed deze trein als 'lightrail' onder nummer '10' en moest er op Sants worden overgestapt. Dat was -los van de moderne terminal- een erg grote bouwput, en het heeft me de nodige moeite gekost om de lijn '3' te vinden naar Licieu, waar ik moest zijn. (Het helpt natuurlijk ook niet als 80 % van de mensen die je aanspreekt geen Engels spreekt, en mijn Catalaans/Spaans toch echt van een dermate belabberd niveau is dat ik toch zeker geen richtingaanwijzingen kan volgen :oops: )

Ik vond de informatieverstrekking trouwens beneden alle peil, en nog steeds is de officiele metrokaart die de plaatselijke OV-autoriteit op haar website heeft staan niet in overeenstemming met de daadwerkelijke dienstregeling :kwaad:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: HSL in Spanje

Bericht door mavas » vr 22 feb 2008, 16:34

Rene schreef:Barcelona Sants, wat is dat toch een naargeestig, deprimerend station.
(Geldt in elk geval voor de niet-AVE-sporen.)
Klopt. Althans 10 jaar geleden vond ik dat, toen ik daar voor het laatst was :hypocrite:

Is er ook ergens een kaart te vinden met het netwerk van HSL's, gereed en in ontwikkeling?
Al deze lijnen zijn toch 25kV, 1435mm?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL in Spanje

Bericht door Chris » vr 22 feb 2008, 17:16

1435mm ja, in tegenstelling tot de rest van het spoornet, wat breedspoor gebruikt.

Dit is een kaart, geupdate in deze maand.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 feb 2008, 22:43

Rene schreef:Barcelona Sants, wat is dat toch een naargeestig, deprimerend station.
(Geldt in elk geval voor de niet-AVE-sporen.)

Opvallend dat Spanje de vorige keer TGV's had besteld, en nu blijkbaar ICE's.
De Siemens Velaro rijdt al een tijdje op het Spaanse spoor.

Er is ook een breedspoorversie van voor Madrid-Valencia, voor de Iberische spoorbreedte van 1668 mm.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

HSL-projecten in Spanje

Bericht door mavas » do 25 mar 2010, 22:25

Aangezien er al een onderwerp is over de TGV-projecten in Frankrijk, is het wellicht interessant om eens de HSL-projecten in Spanje de revue te laten passeren.

In 1992 werd de eerste hogesnelheidslijn in Spanje geopend, tussen Madrid en Sevilla in verband met de wereldtentoonstelling in Sevilla in 1992. De afstand van 574 kilometer werd daarmee afgelegd in een luttele 2 uur en 15 minuten. Kenmerkend aan deze spoorlijn was de breedte van 1435mm tussen de spoorstaven - in de wereld bekend als normaalspoor - terwijl in Spanje 1674mm gewoonlijk de maat is. Voordeel van normaalspoor is dat deze aansluit op het Europese normaalspoornet, en Spanje dus een doorlopend netwerk kan vormen met de rest van Europa.

In de jaren na 1992 werden er nog enkele besluiten genomen om enkele belangrijke HSL-trajecten aan te leggen, zodat Madrid als het ware een spin in het web is gaan worden voor hogesnelheidsdiensten. De verbinding Madrid - Barcelona was wel een van de belangrijkste. In 2003 werd een gedeelte geopend tussen Madrid en Lleida, in 2006 Lleida - Camp de Tarragona en in 2008 het resterende gedeelte naar Barcelona, over een afstand van in totaal 625 kilometer. In 2003 begon ook de dienst tussen Madrid en Barcelona met een lagere snelheid, maar inmiddels kan er 300 km/h gereden worden. Deze dienst heeft de vliegverbinding in reizigersaantallen ingehaald, en doet er 2 uur en 38 minuten over. Overigens is voor de dienst tussen Huesca en Madrid, tussen Zaragoza en Huesca de bestaande spoorlijn van een derde spoor voorzien.

De afgelopen jaren zijn er nog enkele nieuwe trajecten opgeleverd:
Madrid - Toledo: 2005, Aftakking van de lijn Madrid - Sevilla 50 km ten zuiden van Madrid
Cordoba - Malaga: 2007. Rechtstreekse verbindingen mogelijk met o.a. Madrid en Barcelona
Madrid - Valladolid: 2007. Deze verbinding stelt nu nog niet zoveel voor, maar moet op termijn een bundeling worden voor alle verbindingen naar het noordwesten en noorden van Spanje en verder.

Huidige en te openen binnenlandse verbindingen, stand 2009:
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » do 25 mar 2010, 22:40

mavas schreef:Kenmerkend aan deze spoorlijn was de breedte van 1435mm tussen de spoorstaven - in de wereld bekend als normaalspoor - terwijl in Spanje 1674mm gewoonlijk de maat is.
Niet helemaal correct. Spanje had 1674 mm (6 Castilliaanse voet), Portugal had 1665 mm. Portugese treinen konden daardoor wel in Spanje rijden maar niet omgekeerd. Uiteindelijk is al jaren geleden besloten om gezamenlijk over te stappen naar 1668 mm, Iberisch breedspoor. Die spoorbreedte werd dus in 1992 ook al lang in Spanje gebruikt, en niet meer 1674 mm. Alleen lijn 1 van de metro van Barcelona gebruikt nog 1674 mm.

Daarnaast kent Spanje ook veel smalspoorlijnen, vrijwel allemaal met een spoorbreedte van 1000 mm. Een goederenlijn in het zuidwesten heeft de zeldzame spoorwijdte van 1219 mm (4 voet). Deze wordt verder alleen bij de metro van Glasgow gebruikt.
In 2003 begon ook de dienst tussen Madrid en Barcelona met een lagere snelheid, maar inmiddels kan er 300 km/h gereden worden.
Materieel en spoorlijn zijn zelfs geschikt voor snelheden tot 330 of 350 km/u, maar de beveiliging staat dat (nog) niet toe.
Cordoba - Malaga: 2007. Rechtstreekse verbindingen met o.a. Madrid en Barcelona
En Sevilla via Cordoba.
Madrid - Valladolid: 2007. Deze verbinding stelt nu nog niet zoveel voor, maar moet een bundeling worden voor de verbindingen naar het noordwesten en noorden van Spanje.
Door de omspoorbare Alvia- en Talgo-treinen die op zowel breed- als normaalspoor kunnen rijden is dit al sinds de opening de hoofdverbinding richting Galicië, de Asturias, Cantabrië en Baskenland en Frankrijk via Hendaye. Omsporen kan met de Talgotechnologie tijdens het rijden en kost nauwelijks tijd. Dus eerst over de hogesnelheidslijn, en daarna over het breedspoor. Ik zou niet durven stellen dat de verbinding nog niet zoveel voorstelt. Vrijwel alle snelle treinen richting San Sebastian en Hendaye, Bilbao, Santander, Oviedo, Valladolid, Vigo en La Coruña maken er inmiddels gebruik van. Een deel van de Alvia-treinstellen gaat omgebouwd worden en krijgt in plaats van twee elektrische koppen een dieselkop zodat ze ook op diesellijnen kunnen rijden, zoals de lijnen naar Galicië en ook naar bijvoorbeeld Alicante, Murcia, Cartagena, Almeria, Granada en Algeciras.

Op het kaartje mist nog de lijn tussen Gerona/Girona en Perpignan. Het deel tussen Figueras/Figueres en Perpignan is al gereed maar nog niet in gebruik. Ook is er vanaf Merida richting Lissabon een hogesnelheidslijn gepland. Dat laat de optie nog open om die lijn tussen Madrid en Merida via Talavera de la Reina, Plasencia en Caceres te leiden, of om (logischer) bij Puertollano aan te sluiten op de bestaande hogesnelheidslijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » do 25 mar 2010, 22:44

Rene schreef:Barcelona Sants, wat is dat toch een naargeestig, deprimerend station.
(Geldt in elk geval voor de niet-AVE-sporen.)
Ik ben er de laatste maanden een paar keer geweest maar alles ziet er overal hetzelfde uit. De stationshal is licht en open en redelijk overzichtelijk, de perrons zijn allemaal superstrak en netjes. Ondanks dat het een ondergronds station is vind ik het een fijn station, met een heel veilige en mooie uitstraling. Beter dan veel andere tunnelstations zoals Schiphol, Frankfurt Flughafen Regionalbahnhof, Brussel-Centraal en Warszawa Centralna. Of veel te krappe stations als Montpellier Saint-Roch of lelijke stations die onder een parkeerdek zijn weggemoffeld zoals Metz Ville.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door mavas » do 25 mar 2010, 22:46

Coen Tunnel schreef:Materieel en spoorlijn zijn zelfs geschikt voor snelheden tot 330 of 350 km/u, maar de beveiliging staat dat (nog) niet toe.
Is het nodig om elk detail uit te leggen aan de lezer hier? Ik vond van niet.
En Sevilla via Cordoba.
Zucht, er stond ook o.a.
Op het kaartje mist nog de lijn tussen Gerona/Girona en Perpignan.
Ik was nog niet klaar met mijn beschrijving...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » do 25 mar 2010, 22:50

mavas schreef:Is het nodig om elk detail uit te leggen aan de lezer hier? Ik vond van niet.
Leek me in zoverre interessant dat Spanje hiermee het eerste land is dat toch duidelijk voorbereidingen heeft getroffen om te rijden met meer dan 320 km/u (wat nu de hoogste gereden snelheid in Europa is).
Ik was nog niet klaar met mijn beschrijving...
Dat kon ik ook niet weten, ik wilde alleen maar een goedbedoelde aanvulling maken. Ik ben zelf namelijk zeer tevreden over de Spaanse spoorwegen, punctueel en met prima treinen en schone, veilige stations en vriendelijk personeel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: HSL in Spanje

Bericht door Vinny » vr 26 mar 2010, 12:48

Ik ben niet te spreken over reizigersinformatie in Barcelona. Die is warrig, inadequaat en veelal verouderd. Wellicht is het sindsdien verbeterd :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door mavas » za 27 mar 2010, 0:12

Goed, deel 2 dan.

In 2005 werd in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2005 - 2020 (PEIT) van het Spaanse ministerie van verkeer en waterstaat, een megalomaan plan gepresenteerd om het Spaanse hogesnelheidsnet gigantisch uit te breiden. Rond 2020 moet er dan ongeveer 10.000 kilometer hogesnelheidspoor liggen, dat daarmee op de 2e plaats komt op de wereldranglijst qua lengte, na China. Zelfs Japan wordt voorbijgestreefd tegen die tijd.

Het geplande netwerk uit het PEIT 2005, stand eind 2004:
Afbeelding

Trajecten in aanbouw (2010)

Oostkust
Madrid - Valencia/Alicante. Er wordt driftig gebouwd aan de completering van deze verbinding. Het huidige breedspoorbaanvak tussen Madrid en Cuenza wordt voor grote delen aangepast aan de hogere snelheid van maximaal 350 km/h, en normaalspoor uiteraard. Het deel tussen Cuenza en Valencia wordt een volledig nieuw tracé net zoals tussen Cuenza en Albacete en verder naar Alicante. In december 2010 gaat het deel Madrid - Valencia in dienst over 363 kilometer, waarbij de reistijd dan slinkt van een ruime 3 uur naar anderhalf uur.

Verbinding naar Portugal
Dit jaar moeten de werkzaamheden beginnen voor de verbinding met Portugal, over Caceres, Merida en Badajoz naar Lissabon over een volledig nieuw trace. Het gaat hierbij om meer dan 500 kilometer nieuw spoor, dat waarschijnlijk in 2013 gereed is. De Portugezen zijn ook al druk in de weer met het aansluitende gedeelte, en zij zullen ook in 2013 gereed zijn. Daarmee moet het mogelijk worden in 2 uur en 45 minuten te reizen tussen Madrid en Lissabon.

Verbinding naar Frankrijk
In februari 2009 kwam de HSL gereed tussen Perpignan (F) en Figueras (Spanje) met normaalspoor. Er maken nog geen treinen gebruik van de verbinding, omdat het aansluitende gedeelte in Figueras naar Barcelona nog niet gereed is. Eind 2010 is het de bedoeling dat de treinen die eindigen in Perpignan door gaan rijden naar Figueras, waar dan overgestapt moet worden naar het andere perron voor de verdere reis naar Barcelona. Dat maakt de reis Perpignan – Barcelona wel circa anderhalf uur sneller al. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er 7 verbindingen per dag de grens oversteken.
Pas in 2012 of later moet de volledige verbinding naar Barcelona gereed zijn, zodat een echte doorgaande verbinding tot stand komt. Enkele plannen hebben het over rechtstreekse verbindingen Lille – Barcelona en Parijs – Barcelona – Madrid, waardoor het mogelijk wordt om met slechts 1 overstap vanuit NL met HST’s tot diep in Spanje te komen! Parijs – Barcelona moet mogelijk worden in 5 uur en 35 minuten.
Verdere plannen zijn er om vanuit Baskenland naar Bordeaux een verbinding aan te leggen, en vanuit Huesca naar de grens. De Fransen doen er trouwens nog wel even over voor de HSL Perpignan – Montpellier volledig klaar is, dus voorlopig gaat dat over bestaand spoor.

Kleine uitbreidingen
Er zijn op dit moment uitbreidingen gepland van Sevilla naar Huelva en Cadiz, en van Antequera naar Granada. Voor de verbinding naar Cadiz is bekend dat deze in 2012 zal openen, voor de overige verbindingen is geen data bekend.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Alain » za 27 mar 2010, 16:23

^^ Het tracé Granada-Antequera is ook in aanbouw. Althans: ik zag de constructie ervan in november toen ik van Granada naar Sevilla reed.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door mavas » ma 29 mar 2010, 20:26

^^ Dat bedoelde ik ook met die laatste alinea. Eigenlijk klopt die niet helemaal, en is dus bij deze gewijzigd ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » di 30 mar 2010, 20:16

Ik zag tussen Girona en Barcelona dat delen van de HSL al helemaal af waren. Bij Maçanet-Massanes kruist de HSL met een mooie fly-over de gewone breedspoorlijn en daar is het spoor al gereed en hangt er zelfs al bovenleiding.

Erwin
woonerf
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 20:23
Locatie: Noord-Holland

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Erwin » di 30 mar 2010, 21:20

Voor een nogal uitgebreid overzicht van zo'n beetje alle HSL-projecten in Spanje kun je kijken op:

http://www.adif.es/en_US/infraestructur ... idad.shtml

Voor waarschijnlijk de meest complete kaart met spoorprojecten in Spanje kun je kijken op:

http://www.pacopaco.es/, vervolgens onderaan op "Ultima version del mapa Ferroviario" klikken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door mavas » di 30 mar 2010, 22:01

^^ Zeer interessante sites!

Ik kwam oa deze foto tegen:
Afbeelding
Istmoviaduct tussen Contreras en Villargordo del Cabriel. Foto: adif.es
Lengte: 830 m. Dit viaduct ligt op het nieuwbouwgedeelte tussen Cuenca en Valencia en gaat dus dit jaar open. Spectaculair!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » di 30 mar 2010, 22:23

ADIF is de Spaanse netwerkbeheerder en beheert ook de stations, die daarom in ADIF-huisstijl en niet in RENFE-huisstijl zijn, dus ook met ADIF-logo:

http://img24.imageshack.us/img24/373/dsc07928k.jpg
http://img39.imageshack.us/img39/6312/dsc07929o.jpg
http://img704.imageshack.us/img704/277/dsc08267l.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/8282/dsc08283m.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/5134/dsc08296wj.jpg
(Eigen foto's, februari 2010)

Hun site is ook over de grotere stations erg uitgebreid, met stationsplattegronden en overzichtjes met voorzieningen.

Erwin
woonerf
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 20:23
Locatie: Noord-Holland

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Erwin » za 27 nov 2010, 19:18

En de eerste TGV's rijden tegenwoordig ook al in Spanje, vanaf medio December in een dienstregeling.

Afbeelding

Het tijdelijke AVE station van Valencia is ondertussen ook bereikbaar per "test"trein.

Afbeelding
Bron: http://www.tranvia.org, forum "Novedades LAV de Levante II"

Rechtdoor naar Allicante eind 2012, rechtsaf naar Murcia en uiteindelijk Almeria (2014?)

Afbeelding
Bron: http://www.tranvia.org, forum "Novedades LAV de Levante II"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » za 27 nov 2010, 19:42

Erwin schreef:En de eerste TGV's rijden tegenwoordig ook al in Spanje
Er zijn al jaren TGV's van Lille en Parijs naar Irún. ;) Dat is weliswaar misschien maar een kilometer of twee over de grens, maar het is wel Spanje. :p
vanaf medio December in een dienstregeling.
Inderdaad, vanaf 19 december. 1 week vertraagd. Twee dagelijkse TGV's Parijs-Perpignan (gereden met een TGV Duplex) zijn doorgetrokken naar Figueras-Vilafant, daar staat dan een aansluitende Alvia-trein klaar naar Girona en Barcelona Sants.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 nov 2010, 8:51

Ook de opening van de LAV Madrid-Levante, de hogesnelheidslijn naar València en Albacete, is op 19 december, en dat is ook één week later dan de Europese dienstregelingwijziging. Vanaf die datum schiet het aanbod van treinen tussen Madrid en València drastisch omhoog en gaan de reistijd drastisch omlaag met meer dan 2 uur. De snelste trein van Madrid naar València zal 1 uur en 35 minuten doen over de 391 kilometer. Naar Albacete is de tijdswinst kleiner, omdat de route via Cuenca wel wat langer is, maar toch nog altijd drie kwartier. Madrid-Albacete zal op z'n snelst in 1 uur en 30 minuten kunnen.

Ook deze nieuwe LAV gaat gepaard met een aantal prachtige nieuwe stations. Zo krijgen Cuenca en Requena-Utiel nieuwe stations aan de LAV. Albacete heeft ook een compleet nieuw station, in València is het nog niet klaar. Andermaal toont Spanje aan in Europa vooruitstrevend te zijn op het gebied van spoorvervoer; nergens anders in Europa maken treinen en stations over het algemeen zo'n moderne en verzorgde indruk.

In 2012 moet de lijn naar Albacete doorgetrokken zijn naar Alicante, en is 2015 moeten er aftakkingen zijn naar Murcia en Castellon, die laatste lijkt mij ook de aanzet te worden van een LAV tussen València en Barcelona.

In 2012 is ook de LAV tussen Figueras en Barcelona gereed, inclusief het nieuwe hoofdstation Barcelona Sagrera. Dan gaat ook het aanbod flink omhoog, want voorlopig rijden er dus, zoals ik in mijn post hierboven al meldde, slechts twee TGV's per dag tussen Parijs en Figueras. Daarnaast blijft de Talgo Mare Nostrum nog wel rijden, de dagtrein Montpellier-Cartagena via Portbou, Barcelona en València. Deze maakt echter geen gebruik van de LAV Perpignan-Figueras. De Catalán Talgo Montpellier-Barcelona, die met antiek voormalig TEE-materieel uit 1968 wordt gereden, rijdt op 18 december voor het laatst. Daarmee komt na 42 jaar een einde aan deze bekende trein, die ooit tussen Genève en Barcelona reed en de eerste trein was die met behulp van het ingenieuze Talgo-systeem werd omgespoord. Treinliefhebbers zullen de oude karakteristieke rijtuigen missen, de gemiddelde reiziger zal echter blij zijn met de veel moderne TGV Duplex-treinen.

Aanbod van treindiensten per 2012 via de LAV Perpignan-Barcelona (niet alle tussenstations zijn vermeld, alleen waar het verschillende diensten betreft):
  • Lille - Lyon - Barcelona
  • Parijs - Barcelona - Madrid
  • Parijs - Barcelona (met stop in o.a. Béziers en Girona)
  • Parijs - Barcelona (met stop in o.a. Valence en Figueras)
  • Lyon - Barcelona
  • Genève - Barcelona - Madrid
  • Marseille - Barcelona - Madrid
  • Bordeaux/Marseille - Barcelona (splitsen en combineren in Perpignan)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Rene » ma 29 nov 2010, 9:57

Waarom duurt dat stuk tussen Noord-Spanje en Barcelona nog zo vreselijk lang ?
Toen ik op vakantie was in Spanje anderhalf jaar geleden stonden er al diverse nieuwe viaducten van deze lijn over de AP-7 heen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 nov 2010, 10:34

Ja, ik zag dit jaar ook al een viaduct over de huidige breedspoorlijn bij Maçanet-Massanes. Bovenleiding was er al, ik neem aan dat het spoor er ook lag. Maar het duurt nog tot 2012, dat heeft er volgens mij vooral mee te maken dat men nog een aansluiting moet maken op het gewone spoor bij Girona (daar komt een driesporig deel) omdat men het station van Girona ook wil aandoen en daar geen nieuw station gebouwd gaat worden, en in Barcelona wordt het nieuwe hoofdstation Barcelona Sagrera gebouwd (daarom hebben de Catalán Talgo en de nachttreinen vanaf Parijs/Zürich/Milaan sinds een paar jaar het station Barcelona França als eindpunt).

De huidige oplossing met een TGV tot Figueras en een aansluitende Alvia is dan ook een kortdurende tussenoplossing. Jammer alleen dat de verbinding met vertrek 's middags vanaf Parijs 's avonds zo laat in Barcelona is dat je daar geen enkele aansluiting meer kan halen, wat met de Catalán Talgo nu nog wel lukt, want die is even voor achten 's avonds in Barcelona en dan haal je nog gewoon de laatste AVE of de nachttrein naar Madrid of de laatste trein naar València (dat is de nachttrein met eindbestemming Granada).

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Giuseppe » ma 29 nov 2010, 12:52

Coen Tunnel schreef:
  • Lille - Lyon - Barcelona
  • Parijs - Barcelona - Madrid
  • Parijs - Barcelona (met stop in o.a. Béziers en Girona)
  • Parijs - Barcelona (met stop in o.a. Valence en Figueras)
  • Lyon - Barcelona
  • Genève - Barcelona - Madrid
  • Marseille - Barcelona - Madrid
  • Bordeaux/Marseille - Barcelona (splitsen en combineren in Perpignan)
Jammer genoeg nog geen Brussel, dat maakt het met de metro transfer in Parijs nog niet echt aantrekkelijk vanuit Nederland en België.
Rene schreef:Waarom duurt dat stuk tussen Noord-Spanje en Barcelona nog zo vreselijk lang ?
Toen ik op vakantie was in Spanje anderhalf jaar geleden stonden er al diverse nieuwe viaducten van deze lijn over de AP-7 heen...
Ik neem aan dat het vooral wachten is op de tunnel tussen Sagrera en Sants

Plaats reactie