De Belgische spoorwegen - NMBS

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Ds79m » ma 27 jun 2016, 20:32

^^ Het grootste probleem bij de NMBS is het personeel, dus als daarin gesneden kan worden, is dat altijd positief.

Op de luchthaven in Zaventem zijn overigens al poortjes geplaatst. Dat is nog niet zo'n succes. Het zijn er vooral te weinig en ze werken nogal traag, waardoor er vaak lange wachtrijen voorkomen. Ik moet wel zeggen dat 1 ticket voor het OV in de 3 landsdelen wel een duidelijk voordeel voor de reiziger zou opleveren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door waldo79 » ma 27 jun 2016, 20:55

Alfa schreef:
Wimpie25 schreef: Ik wacht alleszins met vol ongeduld op een vergelijkbaar systeem in België. Het is al bewezen dat het het zwartrijden sterk tegengaat en er kunnen meteen een rits treinbegeleiders afgeschaft worden. Het zou op z'n minst een dubbele winst kunnen opleveren.
Met niemand meer aan boord een gigantisch veiligheidsverlies. Zeker bij de nachtelijke treinen. En zonder treinbegeleider en zonder poortjes kan je echt niet controleren of iemand wel een geldig vervoersbewijs heeft. Haltepalen kunnen genegeerd worden als je het nalaat in- en uit te checken.
Waar haal jij vandaan dat er geen personeel meer aan boord van de trein is? Bij de NS werkt men nog steeds met begeleidend personeel. De overige vervoerders hebben onaangekondigde controles en soms zelfs een permanente controleur aan boord.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Vinny » ma 27 jun 2016, 21:16

Eénmansbediening is een heikel punt, formeel mag dat niet op het hoofdrailnet worden toegepast (ook niet voor sprinters). Nu is het natuurlijk wel zo dat vooral sprinter (stoptreinstations) niet of nauwelijks te bepoorten zijn, en intercitystations vaak wel.
Ik zie zelf wel voor me dat het personeel beter tot zijn recht komt op risicomomenten, je kunt er dus aan denken om vooral op werkdagen buiten de spits eenmansbediening te hebben en op uitgaansavonden of bij grote evenementen juist meer personeel op een trein te laten werken. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door waldo79 » ma 27 jun 2016, 21:19

De trefkans van het personeel is op de Sprinter niet minder dan de intercity is mijn indruk. Vooral in SLT zijn ze behoorlijk zichtbaar.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Wimpie25 » ma 27 jun 2016, 21:28

Op de perrons hangt 's nachts (afhankelijk van het station) ook al eens raar volk rond. Ik neem aan dat met een poortsysteem er machinale controle is voor het betreden van de perrons? In die zin kan je zo het veiligheidsgevoel wel verhogen, ondanks het feit dat het grotendeels symboliek is. Het louche volk zal haar kernactiviteiten elders laten plaatsvinden, hoogstwaarschijnlijk waar er minder volk last van heeft

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Vinny » ma 27 jun 2016, 21:33

waldo79 schreef:De trefkans van het personeel is op de Sprinter niet minder dan de intercity is mijn indruk. Vooral in SLT zijn ze behoorlijk zichtbaar.
Elke NS sprinter (die onder de concessie hoofdrainet geexploiteerd wordt) heeft nog een conducteur nodig, die zal zijn rondjes dus wel lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Mark » ma 27 jun 2016, 21:39

Wimpie25 schreef:Op de perrons hangt 's nachts (afhankelijk van het station) ook al eens raar volk rond. Ik neem aan dat met een poortsysteem er machinale controle is voor het betreden van de perrons? In die zin kan je zo het veiligheidsgevoel wel verhogen, ondanks het feit dat het grotendeels symboliek is. Het louche volk zal haar kernactiviteiten elders laten plaatsvinden, hoogstwaarschijnlijk waar er minder volk last van heeft
In de Rotterdamse metro heeft het poortjessysteem (icm de OVC) voor een drastische daling van criminaliteit en zwartrijden gezorgd in het OV. Daarbij moet wel gezegd worden dat, zeker de laatste jaren, er meer gecontroleerd wordt. En ik denk dat zo'n systeem pas echt goed werkt als zo'n 80% van de stations afgesloten zijn. Ook valt door het relatief kleine net, alles goed te monitoren (via camera's) en kunnen beveiligingsteams snel op locatie komen.

Bij het spoor wordt dat allemaal een stuk lastiger doordat het net veel groter is en het erg lastig zal worden alle stations hermetisch af te sluiten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Alfa » ma 27 jun 2016, 21:54

waldo79 schreef:
Alfa schreef:
Wimpie25 schreef: Ik wacht alleszins met vol ongeduld op een vergelijkbaar systeem in België. Het is al bewezen dat het het zwartrijden sterk tegengaat en er kunnen meteen een rits treinbegeleiders afgeschaft worden. Het zou op z'n minst een dubbele winst kunnen opleveren.
Met niemand meer aan boord een gigantisch veiligheidsverlies. Zeker bij de nachtelijke treinen. En zonder treinbegeleider en zonder poortjes kan je echt niet controleren of iemand wel een geldig vervoersbewijs heeft. Haltepalen kunnen genegeerd worden als je het nalaat in- en uit te checken.
Waar haal jij vandaan dat er geen personeel meer aan boord van de trein is? Bij de NS werkt men nog steeds met begeleidend personeel. De overige vervoerders hebben onaangekondigde controles en soms zelfs een permanente controleur aan boord.
Ik reageerde op Wimpie die zomaar eventjes drastisch het aantal conducteurs wou verminderen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Vinny » di 28 jun 2016, 20:57

Ja, in Parijs rijden er metro's zonder personeel. Daar klaagt toch ook niemand over de enorme onveiligheid? Ik vind het nogal overtrokken. Niet dat er niets aan de hand is, maar personeel kun je beter in ztten daar waar het nodig is. Tussen de lieflijke doprjes in de Ardennen lijkt me geen verhoogd risico te zijn, dus om daar nu met zijn drieeën te conducteuren lijkt me wat overdreven en toch heb ik dat wel zien gebeuren. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Km357 » di 28 jun 2016, 21:51

^^ Allemaal goed en wel, tot er eens iets gebeurt, dan zal dezelfde overdreven controlerende bende hemel en aarde schreeuwen dat er niet genoeg mensen waren om in te staan voor de veiligheid. Denk eens wat verder dan uw neus lang is, want dit is terug inconsequent gezever.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Mark » di 28 jun 2016, 21:56

Vinny schreef:Ja, in Parijs rijden er metro's zonder personeel. Daar klaagt toch ook niemand over de enorme onveiligheid? Ik vind het nogal overtrokken. Niet dat er niets aan de hand is, maar personeel kun je beter in ztten daar waar het nodig is. Tussen de lieflijke doprjes in de Ardennen lijkt me geen verhoogd risico te zijn, dus om daar nu met zijn drieeën te conducteuren lijkt me wat overdreven en toch heb ik dat wel zien gebeuren. :yes:
Anderzijds zijn diverse lijnen in de Ardennen zodanig rustig (eens in de 2 uur een trein) dat het weghalen van conducteurs weinig effect zal hebben op het totale aantal, denk ik.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Vinny » wo 29 jun 2016, 19:32

De vakbonden houden gewoon elke vorm van modernisering tegen bij de NMBS. En als men een oproepje doet om eens wakker te worden in de 21e eeuw krijg je deze reacties:
Km357 schreef: want dit is terug inconsequent gezever.
Droevig. Met modernisering kan het spoorwegennetwerk goedkoper worden geëxploiteerd, en bovendien is er dan ruimte om tot werkelijke verbeteringen in de dienstregeling te komen. Een klokvaste halfuursdienst tussen de grootste steden van België bijvoorbeeld. Die is er nog steeds niet. :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Alfa » wo 29 jun 2016, 20:16

Modernisering is dan ook een containerbegrip. Daarmee kan je elke verschraling goedpraten. Modernisering is niet altijd verbetering.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Wimpie25 » wo 29 jun 2016, 20:27

^^
Modernisering is inderdaad een breed begrip met meerdere definities. Als je echter naar het zelfstandig naamwoord kijkt, is het wel duidelijk wat we hier met modernisering willen zeggen. Getuige hiervan volgende begrippen en synoniemen, Met de tijd meegaan, het overstappen van oude methode's op nieuwe, nieuwe technieken met als doel de opbrengst verhogen, automatisering, het inrichten naar een moderne stijl, updaten...
Allemaal zaken die bij de NMBS hoogstnoodzakelijk zijn.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Alfa » wo 29 jun 2016, 20:29

^^Dat zijn ook allemaal subjectieve begrippen. Een treinbegeleider op elke trein is niet iets dat 'ouderwets' kan aangemerkt worden. Temeer er geen alternatief voor al zijn functies is, zoals sociale veiligheid en controleren van tickets.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door waldo79 » wo 29 jun 2016, 20:35

Je kunt toch slecht tegen een verbetering van de dienstregeling zijn. Voor de reiziger is het prettiger dat treinen vertrekken in een bepaald ritme: bijvoorbeeld .00 .15 .30 .45 in plaats van .00 .03 .38 .56 :s

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Davy » wo 29 jun 2016, 20:53

Volgend jaar wordt er in ieder geval een modernisering doorgevoerd: de vertrekprocedure gaat veranderen:

http://standaard.be/cnt/dmf20160628_02360528

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door waldo79 » wo 29 jun 2016, 20:57

^^Prima, lijkt me.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jun 2016, 21:13

Alfa schreef:^^Dat zijn ook allemaal subjectieve begrippen. Een treinbegeleider op elke trein is niet iets dat 'ouderwets' kan aangemerkt worden. Temeer er geen alternatief voor al zijn functies is, zoals sociale veiligheid en controleren van tickets.
Dat kan ook met vliegende brigades. Dat gebeurt in Nederland al sinds de jaren '90 op regionale lijnen, en misschien al langer (er staat me iets van bij dat de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn dat ook hadden). Gewoon steekproefgewijs controleren, maar niet op elke trein een treinbegeleider. Dat kan prima op rustiger lijnen - mits er overal kaartautomaten staan uiteraard.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Willem » do 30 jun 2016, 0:12

Tegenwoordig wordt niet meer over gesproken over een treinbegeleider, maar over een gastheer op de trein. Het controleren van treinkaartjes is niet meer zijn of haar primaire taak, maar wel het meeleven met de reizigers omtrent bv. het halen van hun aansluiting. Ze hoeven nog net niet alle reizigers (pardon, gasten) persoonlijk een hand te geven.
Aldus de logica a la marktwerking.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Mark » zo 02 okt 2016, 13:48

De Belgische overheid is momenteel hard op weg het internationaal spoorvervoer de nek om te draaien. Om zogenaamd de veiligheid* te vergroten moet iedereen die een internationaal treinticket gaat kopen zijn naam en adresgegevens achterlaten. Een systeem vergelijkbaar met vliegtickets. Snel een kaartje kopen zit hier dus niet meer in, omdat de NAW-gegevens eerst naar de Belgische overheid moeten, een proces wat minimaal 24 uur zal duren. Dit treft niet alleen de Thalys en ICE, maar elke trein die de grens overgaat dus ook de boemeltjes die Roosendaal en Maastricht aandoen bijvoorbeeld. Uit diverse groepen zoals reizigersorganisaties en de EU is al grote kritiek op de plannen en de Duitsers dreigen inmiddels diverse verbindingen met België te schrappen.

http://www.railwaygazette.com/news/poli ... no_cache=1
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160930_02493722

* In hoeverre dit de veiligheid moet vergroten snap ik niet. De aanslagplegers van Parijs en Brussel verplaatsten zich vooral met de auto bijvoorbeeld.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Ds79m » zo 02 okt 2016, 14:01

Het ontgaat mij eerlijk gezegd ook volledig hoe dit de veiligheid zou moeten vergroten. Gaat dit dan ook gelden voor internationale bussen, taxi's, enz?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Palance » zo 02 okt 2016, 14:44

Mark schreef: In hoeverre dit de veiligheid moet vergroten snap ik niet. De aanslagplegers van Parijs en Brussel verplaatsten zich vooral met de auto bijvoorbeeld.
Mag ik nog met de fiets naar Belgie, of moet ik eerst het framenummer van mijn fiets enzo doorgeven aan de autoriteiten?

Ofwel, dan maar geen treinreisjes meer naar onze zuiderburen. En als de tolheffing of vignet ooit nog doorgaat wordt Belgie al helemaal geisoleerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Mark » zo 02 okt 2016, 15:22

Ds79m schreef:Het ontgaat mij eerlijk gezegd ook volledig hoe dit de veiligheid zou moeten vergroten. Gaat dit dan ook gelden voor internationale bussen, taxi's, enz?
Ik kan ook geen argument bedenken waarom dit plan zou moeten helpen in het vergroten van de veiligheid. Het enige wat ik kan bedenken is dat je een waarschuwing krijgt als verdacht persoon X een treinkaartje koopt. Echter, het feit dat je zulke vormen van registratie dan nodig hebt betekend dat je geheime dienst compleet faalt, want je zou al moeten weten wat persoon X aan het doen is.

En buiten dat, er zijn talloze andere manieren om het land binnen te komen. Het enige wat dit plan in de hand werkt, is dat de Belgische staat verder Big Brother kan spelen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Palance » zo 02 okt 2016, 15:48

Als ik een terrorist zou zijn, zou ik in ieder geval zwart rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Willem » zo 02 okt 2016, 16:04

Of met de auto/bus naar het eerste station over de grens gaan en dan een binnenlands kaartje kopen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Chrysa » zo 02 okt 2016, 16:33

Palance schreef:Als ik een terrorist zou zijn, zou ik in ieder geval zwart rijden.
Zou het niet handiger zijn om zo min mogelijk op te vallen en gewoon een kaartje te kopen? Zeker als zelfmoordterrorist maakt die naam je toch niet uit lijkt me.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Alfa » zo 02 okt 2016, 16:54

Mark schreef:De Belgische overheid is momenteel hard op weg het internationaal spoorvervoer de nek om te draaien. Om zogenaamd de veiligheid* te vergroten moet iedereen die een internationaal treinticket gaat kopen zijn naam en adresgegevens achterlaten. Een systeem vergelijkbaar met vliegtickets. Snel een kaartje kopen zit hier dus niet meer in, omdat de NAW-gegevens eerst naar de Belgische overheid moeten, een proces wat minimaal 24 uur zal duren. Dit treft niet alleen de Thalys en ICE, maar elke trein die de grens overgaat dus ook de boemeltjes die Roosendaal en Maastricht aandoen bijvoorbeeld. Uit diverse groepen zoals reizigersorganisaties en de EU is al grote kritiek op de plannen en de Duitsers dreigen inmiddels diverse verbindingen met België te schrappen.

http://www.railwaygazette.com/news/poli ... no_cache=1
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160930_02493722

* In hoeverre dit de veiligheid moet vergroten snap ik niet. De aanslagplegers van Parijs en Brussel verplaatsten zich vooral met de auto bijvoorbeeld.
Typisch zo'n maatregel die op papier fantastisch lijkt maar zoveel praktische bezwaren heeft dat het gewoon een dom plan is. Zoals veel veiligheidsplannen. Maar ja, we leven in terreurtijden en politici willen de burger tonen dat ze met veiligheid bezig zijn. Of die maatregelen iets uithalen maakt allemaal zo veel niet uit. Een typisch voorbeeld van 'security theater'.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Jurjen » zo 02 okt 2016, 16:57

En wie betaalt treinkaartjes nog met cash? Dus via je bank zouden ze er ook wel achter kunnen komen wie internationaal reist.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Alfa » zo 02 okt 2016, 17:14

De overheid zomaar informatie tot alle rekening geven zou een nog veel grotere inbreuk zijn op de privacy. En veel mensen betalen nog wel degelijk contant voor treinkaartjes. Dat is niet moeilijk aan een loket.

Plaats reactie