De Belgische spoorwegen - NMBS

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Coen Tunnel » di 04 okt 2016, 15:34

^^ De vergelijking met slopen vind ik hier wat gezocht. Het is al duidelijk aangegeven dat dat voor het station van Binche geen optie is.

Verkopen lijkt me wel een goede optie. Het pand heeft toch monumentenstatus dus het zal hoe dan ook behouden moeten blijven. Het is niet dat het pand definitief verdwijnt als het wordt verkocht.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Km357 » di 04 okt 2016, 17:21

Als we alles gaan slopen dat niet echt onmiddellijke opbrengst verzekert, schiet er binnen een paar jaar niets nog over van onze historische cultuur (want zelfs het "beschermd monument" decreet valt te omzeilen). Dat lijkt me eerder een verarming dan even afwachten wat er mee kan gedaan worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Vinny » di 04 okt 2016, 18:42

Verkopen van monumenten hoeft geen vervelende situaties op te leveren:
https://goo.gl/maps/F19vKvLSBvo

Dit ziet er toch echt alleraardigst uit al zeg ik het zelf. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Wimpie25 » di 04 okt 2016, 21:50

Snelwegfreak schreef:Ik vind een lijn met geleidetegels toch netjes. Zeker bij ov-punten moeten de voorzieningen voor slechtzienden en fysiek beperkten gewoon goed op orde zijn. Daarbij horen dus die witte streep, geleidetegels, waarschuwingstegels, trottoirverlagingen, etc. Daarbij vallen mij ook de erg lage perrons op, op de foto van Davy.
Deze foto is absoluut niet typerend voor de algehele stand van het Belgische stationswezen. Zoals Alfa aangeeft is dit zelfs binnen België uit zonderlijk. Er zijn plaatsen in het Waalse landsgedeelte die al een halve eeuw weinig personenvervoer zien passeren en dus ook weinig uit de investeringspot kunnen grijpen. Aan de andere kant kan men die stations vaak toch niet sluiten omdat er gewoon een veel mindere dekking is wat betreft spoorlijnen.

De meeste stations en haltes hebben tegenwoordig moderne (en verhoogde) perrons.

Hier bijvoorbeeld de halte Veltem met de HST-lijn in het midden.

Afbeelding

Het verschil met de infrastructuur die de gewestelijke OV-maatschappijen kunnen bieden is vaak groot (Tramhalte Boechout)
Afbeelding

Ook in Vlaanderen vind je nog steeds de klassieke stationnetjes.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Alfa » wo 05 okt 2016, 0:15

Verkopen van stations is trouwens iets dat de NMBS al langer doet. Veel van die stations zijn in werkelijkheid particulier bezit. Maar slopen is uiteraard geen optie. Veel van die stations zijn beschermd.
Rene schreef:Godzijdank hadden ze in de jaren '60 en '70 wat minder vrees met het neerhalen van die oude gebouwen.
En wat heeft dat opgeleverd? Ofwel zijn ze vervangen door schrale barakken die men 'stations' noemt. Ofwel zijn ze door niets vervangen. In beide gevallen heb je cultuurverlies. Niet voor niets worden dit soort gebouwen vaak beschermd, het zijn landmarks en een belangrijk onderdeel van de plaatselijke geschiedenis. Daarom moet je dat ook niet altijd op landelijke schaal bekijken. Dat er veel gelijkaardige stations zijn landelijk gezien doet niets af aan het feit dat het pand op lokaal niveau wel typerend en uniek is.

Sowieso is het station van Binche echt wel een groots station dat niet tot de standaardstations behoort.

Hier zie je het van een ander standpunt:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 05 okt 2016, 0:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Chrysa » wo 05 okt 2016, 0:24

Ach, hier is het stationsgebouw gesloopt voor de HSL. :pukey:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Alfa » wo 05 okt 2016, 0:26

^^Inderdaad, iets dat men trouwens ook gedaan heeft met de stations van Drongen en Hansbeke voor de verdubbeling van het spoor aldaar.

Drongen (2009):
Afbeelding

Drongen (2011):
Afbeelding

Drongen (nu):
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Chrysa » wo 05 okt 2016, 0:31

Hier stond vroeger dit:

Afbeelding

Dat is al heel lang weg, later werd er dit neergezet:

Afbeelding

Niet heel speciaal, maar het is toch een stuk beter dan wat er nu staat.

Afbeelding

In de hele omgeving staat ook geen gebouw, dus het is nu een enorm kil station geworden. Best jammer.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Davy » ma 19 dec 2016, 13:25

Vandaag met de trein op pad in België, dit blijft toch een aparte combinatie om te zien...
Afbeelding
(IC Charleroi-Sud - Antwerpen-Centraal)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Alfa » di 20 dec 2016, 21:00

Eigenlijk is een Varkensneus de doorontwikkelde versie van een Klassiekje. Moest het niet zo een afwijkende voorkant hebben zou men het gewoon een Klassiekje noemen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Vinny » di 20 dec 2016, 22:51

Ik vind het vooral grappig dat in België iets kan wat de NS categorisch probeert te vermijden. Twee totaal verschillende treinen aan elkaar koppelen. Daar houdt de afdeling marketing niet van omdat het afbreuk doet aan de strakke huisstijl van het bedrijf en het is vaak niet eens fysiek mogelijk.
Het komt echter wel voor dat hetzelfde treintype na modernisering wordt gekoppeld met een oude stijl:
http://ovweb.50webs.com/trein/ns_bestanden/image037.jpg
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Coen Tunnel » di 20 dec 2016, 23:07

^^ Toen ik rond 2004 in Leeuwarden woonde werd één van de sneltreinen Leeuwarden-Groningen altijd planmatig uitgevoerd met een DM'90 gekoppeld aan een DH2 (tweedelig Wadloper-treinstel). Dat zag er bijzonder uit, ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat treinstel 3222 aan een DM'90 gekoppeld was. Treinstel 3222 was het enige Wadloper-treinstel dat in de groene NoordNed-kleurstelling was.

Hier nog een filmpje van DM'90 en DH2 gecombineerd, destijds toch geen heel zeldzame verschijning op de lijn Leeuwarden-Groningen:
Link

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Davy » di 20 dec 2016, 23:53

Wat Alfa zegt klopt trouwens: de Varkensneus is eigenlijk een Klassiekje in een andere jas, technisch zijn ze vrijwel identiek.

Met rijtuigen komt het ook nog voor, zo rijdt er op zondag (uitgezonderd in vakantieperiodes) een combinatie met M6-rijtuigen (de moderne dubbeldekkers) en I6-rijtuigen (met de coupeetjes zoals nu ook in de Benelux) een rit heen en terug Brussel - Luxemburg.
Afbeelding

En uiteraard nu sommige Beneluxen die ook uit 2 types rijtuigen bestaan: I6 en I10.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Egbert » wo 21 dec 2016, 7:16

Je kunt natuurlijk pragmatisch omgaan met je inzet of gebaseerd op marketingprincipes. In het verleden kwam het in Nederland ook veel meer voor dat er gemengd gereden werd. Mat 46 kon met Mat 54 samenrijden en dat werd ook gedaan. In de tijd van de getrokken treinen reed de trein naar Maastricht tegen het eind met een paar bakken plan-W en de rest ICR. Ook heeft er een tijd een dubbeldeks rijtuig meegereden in het zomerseizoen, voor fietsvervoer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Willem » wo 21 dec 2016, 21:03

In Nederland heeft marketing wat dat betreft teveel de overhand gekregen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jan 2017, 22:12

Niet een maatregel van de NMBS, maar het lijkt nu toch doorgezet te worden: België wil dat vanaf 2018 iedereen die per OV het land binnenkomt geregistreerd gaat worden. Een kaartje voor de Thalys of de IC Brussel kopen zal dan niet meer kunnen zonder een identificatiebewijs te tonen.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Europese Commissie met deze vergaande plannen akkoord zal gaan...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Vinny » di 03 jan 2017, 22:40

De tijdgeest is veranderd. Ik denk dat ze dit wel gaan doorvoeren. Zeker gezien de maatschappelijke discussie over hoe "vrij" terroristen door Europa kunnen reizen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door captain007 » di 03 jan 2017, 22:41

Kan men beter internationaal ov afschaffen. Scheelt weer een hoop gedoe en dan rijden we gewoon met de auto lachend de grens over :rofl2:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Mark » di 03 jan 2017, 22:55

Er is wel wat onduidelijkheid over voor welke treinen het nu van toepassing zal zijn. Dit artikel suggereert alleen de Thalys.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161116_02575222
De Standaard schreef:'Welke controles we gaan uitvoeren bij welk vervoersmiddel, moet nog vastgelegd worden in vier verschillende uitvoeringsbesluiten', zegt Van Raemdonck. 'Het is evident dat we daarin rekening houden met de eigenheid van het vervoersmiddel. Zo zullen we op een internationale trein niet vragen om 24 uur op voorhand in te checken, enzovoort.' Van Raemdonck benadrukt dat het in casu om drie treinverbindingen gaan vanuit en naar België: naar Parijs, Amsterdam en Keulen. Op de Eurostar van en naar Londen wórdt de identiteit al gecontroleerd.
(Dat zou de niet bestaande effectiviteit van de maatregel al helemaal naar 0 reduceren.)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Vinny » di 03 jan 2017, 22:58

Ik krijg de indruk dat het om een registratieverplichting gaat. Of dat effectief is kan ik niet overzien, maar op aanvraag kunnen veiligheidsdiensten dan "meekijken" wie er het land per trein is binnengekomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Seat Ibiza » di 03 jan 2017, 23:49

^^
Dus neem je als terrorist gewoon de stoptrein of de bus om de grens over te steken... Ik kan hier maar één woord aan verbinden: symboolpolitiek :facepalm:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 jan 2017, 7:42

Er lijkt nu een akkoord te zijn: http://www.telegraaf.nl/buitenland/2750 ... ole__.html

Wat betreft de Thalys vraag ik mij af of een identiteitscontrole (nota bene voor reizen binnen de EU en binnen het Schengengebied) voor alle reizigers wel toegestaan is. In mijn optiek druist het in ieder geval in tegen de geest van het Schengenverdrag. Het is ook pure symboolpolitiek zolang het op langeafstandsbussen, in andere treinen zoals de Beneluxtrein en aan de grenzen op de weg niet gebeurt. Alsof criminelen en terroristen massaal de Thalys nemen en zich niet op een andere manier over land kunnen vervoeren. De naïviteit druipt ervan af. :roll:

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door petervdveen » za 04 feb 2017, 15:57

Identiteitscontrole heeft volgens mij niets met Schengen te doen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Davy » ma 08 mei 2017, 9:36

Blankenberge:
Afbeelding

Ook station Knokke heeft deze museumstukken nog steeds. Maar voor de rest nergens (meer) gezien...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 mei 2017, 12:28

:wow: Dat dat nog bestaat in West-Europa. Ik heb dat in geen jaren meer gezien. Zelfs in Oost-Europa is dit zeldzaam. Mooie vondst!

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Davy » ma 08 mei 2017, 13:43

Ik vermoed dat ze het als een soort relikwie bewaren en in stand houden, temeer er op beide stations ook gewoon moderne schermen hangen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Km357 » ma 08 mei 2017, 15:34

Heel Blankenberge station is nogal vreemd, er stopt immers maar 1 trein tegelijk en toch zijn er 6 perrons... :lol:

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Davy » ma 08 mei 2017, 15:59

In de zomerperiode zijn er dat een stuk meer, dan rijden er diverse extra treinen van en naar Blankenberge.

Gisteren:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Km357 » ma 08 mei 2017, 18:36

In volle weekend in juli ooit eens iemand opgehaald en terug afgezet in Blankenberge, was geen trein te bespeuren. Ook aan het uurrooster te zien kwam er niet zo veel verschillende treinen.

Misschien een momentopname maar goed.

Oh over de NMBS, verleden week is m'n vrouw er in geslaagd om 5 correct rijdende treinen te hebben 's morgens en 's avonds, dat was van 2014 geleden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Alfa » di 09 mei 2017, 0:48

In Knokke heb je ook nog van die houten panelen.

Plaats reactie