De Belgische spoorwegen - NMBS

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door boe! » wo 13 mei 2015, 10:09

RSK schreef:Hoe staat het eigenlijk met de participatie bij de vakbonden in België?
Dat percentage nog rond de 55% (netto syndicalisatiegraad).

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Davy » wo 13 mei 2015, 12:46

Over de dienstverlening gesproken: wie denkt dat in de wat kleinere stations de loketbediende geen slag uitvoert heeft het mis. Tussen het bedienen van de reizigers door doet deze persoon ook echt ander werk, dat heb ik al met mijn eigen ogen gezien. Plus dat ik in deze personen ook een soort van conciergerol zie voor de stationsgebouwen. Of zien jullie liever lege stationsgebouwen omdat je dan toch lekker die loketbediende eruit kan gooien?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door boe! » wo 13 mei 2015, 13:08

Davy schreef:Tussen het bedienen van de reizigers door doet deze persoon ook echt ander werk
Zoals?
Of zien jullie liever lege stationsgebouwen omdat je dan toch lekker die loketbediende eruit kan gooien?
Die hebben we in Nederland al een tijdje.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mei 2015, 13:22

Davy schreef:Over de dienstverlening gesproken: wie denkt dat in de wat kleinere stations de loketbediende geen slag uitvoert heeft het mis. Tussen het bedienen van de reizigers door doet deze persoon ook echt ander werk, dat heb ik al met mijn eigen ogen gezien. Plus dat ik in deze personen ook een soort van conciergerol zie voor de stationsgebouwen. Of zien jullie liever lege stationsgebouwen omdat je dan toch lekker die loketbediende eruit kan gooien?
Ik zie eigenlijk het nut niet in van een stationsgebouw op kleinere stations. Dat soort gebouwen moeten de spoorwegen gewoon afstoten. Niet alleen het personeel kost geld, maar zo'n gebouw ook.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Alfa » wo 13 mei 2015, 13:25

^^Wat dacht je van de wachtzaal?

De ongebruikte stationsgebouwen worden trouwens meestal verhuurd. Maar er is niet altijd interesse. Je zit immers op een werkend station met dus weinig privacy wat ze minder ideaal maakt voor bewoning of privékantoren. Voor kleine winkels (zoals een broodjeszaak) is het wel ideaal. Maar kleine winkels zijn ook in sneltreintempo aan het verdwijnen (zoals alles tegenwoordig verdwijnt). Die stations zijn ook erfgoed waardoor het niet kan gesloopt worden.
boe! schreef:
Davy schreef:Tussen het bedienen van de reizigers door doet deze persoon ook echt ander werk
Zoals?
Verzorgen van het station (bloemen bv), functie openbare veiligheid, wachtzaal openhouden, verwarming station aanzetten en regelen, reizigersinformatie verlenen, gehandicapte reizigers in de trein helpen. Vaak ook wat kuisen. Dat zijn de taken van stationschefs in de kleinste stations met loket (wat de middelgrote stations zijn, want bij de kleinste stations is het loket al lang afgeschaft). Maar daarvan zijn er steeds minder. In 2013 was er nog een grote sluitingsgolf waar vooral in zuidelijk Oost-Vlaanderen (Lierde, Herzele, Ede, Haaltert, Scheldewindeke, Merelbeke, Burst, Schellebelle,..) velen gesloten zijn. Dat heeft ook te maken met het seinhuizenconcentratieplan. Vroeger was in elk van die stations ook een kleine blokpost. De bediener van die blokpost was ook de lokettist. Maar nu de blokpost opgegeven is is dus ook het loket verdwenen. Met die grote sluitingsgolf van 2013 is het probleem dat hier aangehaald wordt eigenlijk al niet bestaande meer. De stations waar nu nog loketten zijn zijn al de grotere stations. Al denk ik dat Nederlanders daar andere standaarden over hebben als daar al in stations als Bergen op Zoom geen loket meer is. Maar zoiets moet je niet willen.

In grotere stations loopt uiteraard meer personeel rond. Van kuispersoneel, over wc-madammen tot veiligheidspersoneel. Zeker niet nutteloos dus.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Wimpie25 » wo 13 mei 2015, 14:02

^^
Al die zaken kunnen ook gemakkelijk door een vliegende brigade en het treinpersoneel zelf geregeld worden. Er is geen nut om iemand permanent in een half verlaten stationsgebouw te laten zitten terwijl een mobiel team gemakkelijk 3 tot 5 van die gebouwen kan onderhouden.
Alfa schreef:
Er is wel nog een verschil tussen de algemene dienst beoordelen of individuele werknemers beoordelen. Want dat laatste was wat ik uit Wimpie's verhaal haalde. Het lijkt me sterk als zo een verklikcultuur wel in Nederland zou bestaan.
Wat is er zo negatief aan het beoordelen van individuele werknemers? Zijn peer-performance-reviews of functioneringsgesprekken helemaal uit den boze? Het is toch normaal dat werknemers op hun inzet en productiviteit beoordeeld worden of is het sollicitatiegesprek ook meteen het laatste gesprek?
Km357 schreef:
Wimpie25 schreef:^^
De boven vermelde visie is puur in het belang van onze samenleving. Als we daar de komende 30 jaar nog ten minste volgens onze huidige welstand wensen van te genieten.
Nee het is in het belang van een minieme groep om er zeker van te zijn dat er met de rest van de samenleving kan omgegaan worden als slaven of mindless drones. Maar goed, we kennen je politieke en sociaal-economische voorkeur en gelukkig vallen die idealen toch bij sommigen nog op dove oren.

Wat je voorstelt is geen vooruitgang maar de creatie van een dystopische maatschappij.
Een samenleving waar de overheid verwacht dat de inwoners gedeeltelijk voor de eigen welvaart zorgen, waar er heel wat minder vanzelfsprekendheden zijn en waar de overheid ervoor kiest te investeren in de infrastructuur, een competitief investeringsklimaat en haar eigen compacte, wendbaar en budgetvriendelijk instituut. Waar de bevolking de kanst krijgt om mee te investering in infrastructuur en onderwijs teneinde de economische schade die we nu dagelijks aan onze broek krijgen, te vermijden. Dit alles met als doel een continue economische groei, een sterke weerstand tegen het veranderlijk internationaal economisch klimaat. Dit zal leiden tot een geharde, productieve en proactieve bevolking. Een bevolking die niet afwacht totdat ze iets krijgen maar die zelf er voor gaan om te nemen wat hen toebehoort omdat ze vanzelfsprekendheden niet langer als dusdanig gaat beschouwen.

Dit alles zouden we al heel gemakkelijk kunnen bereiken door het volgende; een werkweek van 43 uur, volledig pensioen op 67 en vervroegd pensioen op 63. Daar staat tegenover, een verlaagd btw-tarief op luxegoederen van 19%, een verminderde belastingdruk op persoonlijk inkomen, de garantie dat het verworven vermogen niet belast zal worden en 3 extra officiële feestdagen in de Belgische kalender.
Hopelijk zal zo die bodemloze sociale put eindelijk gedempt kunnen worden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Km357 » wo 13 mei 2015, 14:31

- Dat constante ge-evalueer van werknemers en beoordelingen en evalutiegesprekken is misschien wel een goed idee, feit is dat het niks oplevert behalve onnodige stress en op zich onnodig tijdverlies veroorzaakt dat op zich in het gewone werk zou moeten steken. En waarom levert het niks op? Omdat men op zich behalve een tik op de vingers geen onderscheid maakt tussen low of high performers...is allemaal lariekoek die de Atlantische Oceaan is overgevlogen en waar we nu mee opgezadeld zitten. Ondertussen blijven grote managers wel ontslagen worden en mooie bonussen opstrijken ondanks hun slechte werk...en dan wil je me zeggen dat die evaluaties nut hebben? :rofl2:

- 43 uren week? :nothanks: Ja het is niet alsof iedereen net naast zijn werk leeft en totaal niet ook nog uren per week verliest door te pendelen of aan te schuiven...Wil je 43 of 50 uur werken? Ga zelfstandig, dat is niet voor iedereen, maar als je dat zelf wil ga je gang, dring het niet aan iedereen op. Simpel.

- Vermindering van BTW op luxegoederen? Waw, ja, ok, kan ik op zich niks tegen in brengen maar je staat er kennelijk met je visie op de wereld niet bij stil dat een bepaalde groep meer luxegoederen koopt dan een ander...wat je zegt is terug meer geven aan de rijkeren en de kloof tussen rijk en arm alleen maar vergroten. Je hoeft echt niet af te komen met "maar met de BTW verlaging zullen mensen met minder geld meer koopkracht krijgen", want dat is een drogreden. Het effect op mensen met een lager inkomen zal zo gering zijn dat ze er toch niks van merken, maar mensen met bakken kapitaal gaan dat natuurlijk leuk vinden. 1% vs 99% verhaaltje en zo.

- Vermindering van belasting op persoonlijk inkomen, kijk daar geef ik je nu wel gelijk, feit is dat dit in België quasi niet in te voeren is met een politiek systeem als het onze waar eigenlijk nooit echt nieuw bloed verkozen geraakt. Altijd dezelfde vriendjes, de ene 4 jaar al wat linkser, dan andere 4 jaar wat rechtser, maar op zich verandert er eigenlijk nooit echt wat waar een gewone burger wat aan heeft...ttz zonder dat het ergens anders weer weg genomen wordt.

- 3 extra officiële dagen, bedoel je daarmee al de gewesten hun eigen feestdag? Anderszijds hier ga je er ook vanuit dat mensen die enkele vrije dagen willen hebben ipv een langere vakantie of zelfs 2 langere vakanties in het jaar.

Nu goed, laten we het nu maar weer over de NMBS hebben. Ik zie er niet naar uit om op 28 mei nog maar eens een stakingsdag te moeten zien, want dat is gewoon belachelijk, anderszijds de regering blijft maar struisvogelpolitiek spelen dus we zijn er nog lang niet uit.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Rogier » wo 13 mei 2015, 14:51

Km357 schreef:- Dat constante ge-evalueer van werknemers en beoordelingen en evalutiegesprekken is misschien wel een goed idee, feit is dat het niks oplevert behalve onnodige stress en op zich onnodig tijdverlies veroorzaakt dat op zich in het gewone werk zou moeten steken. En waarom levert het niks op? Omdat men op zich behalve een tik op de vingers geen onderscheid maakt tussen low of high performers...is allemaal lariekoek die de Atlantische Oceaan is overgevlogen en waar we nu mee opgezadeld zitten. Ondertussen blijven grote managers wel ontslagen worden en mooie bonussen opstrijken ondanks hun slechte werk...en dan wil je me zeggen dat die evaluaties nut hebben? :rofl2:
Off-topic:
Als je dit van een beoordelingsgesprek verwacht, dan heb je een verkeerd idee van beoordelingsgesprekken.
Tijdens deze gesprekken moet niet alleen het functioneren van de medewerker, maar ook het functioneren van de leidinggegevende, team en toekomstige plannen centraal staan. Vreemd dat je dit soort gesprekken niet belangrijk vind, want tijdens deze gesprekken kun je namelijk ook je toekomstige wensen (om door te groeien) kenbaar maken.

On-topic: Hopelijk gaat men het openbaar vervoer in Belgie zo snel mogelijk aanbesteden. Nederland laat zien dat er belangrijke voordelen te behalen zijn, als het openbaar vervoer aanbesteed wordt (lagere kosten, betere kwaliteit, enz).
Zelfs Zweden besteedt het openbaar vervoer aan, terwijl de belastingdruk in dit land relatief hoog is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Wimpie25 » wo 13 mei 2015, 14:59

^^
Ik was 3 maand aan de slag toen ik de eerste maal op gesprek ben geweest voor een functioneringsgesprek. Zo kort op de bal moet je vooral zien dat je niet een sollicitatiehouding aanneemt gezien je werkgevers en collega's onmiddellijk je beweringen naar waarheid kunnen staven.
Km357 schreef: - 43 uren week? :nothanks: Ja het is niet alsof iedereen net naast zijn werk leeft en totaal niet ook nog uren per week verliest door te pendelen of aan te schuiven...Wil je 43 of 50 uur werken? Ga zelfstandig, dat is niet voor iedereen, maar als je dat zelf wil ga je gang, dring het niet aan iedereen op. Simpel.
Ik pendel minstens 2 uren per dag en ben al zelfstandige. 2 jobs in dienstverband en één zelfstandig bijberoep, je hoeft mij dus niet uit te leggen dat een langere werkweek onmogelijk is. De huidige 36/38 uren weken is een modern verschijnsel. Je ziet toch ook in dat de lange werkweken van 50 jaar geleden niet tot een minder samenhangende samenleving hebben geleid? Wat betreft die extra vakantiedagen, ik zou die invoeren in de lange periode dat we zonder zitten. Zo kan je de mensen de kans geven om enkele extra verlengde weekends te combineren met de vrij op te nemen verlofdagen. Het lijkt mij iets praktischer dan de schoolvakanties langer te maken of het verlofstelsel uit te breiden.

Wat betreft de huidige politieke dynastie, daar geef ik je wel gelijk in. Ik zou de basis en het middenveld wat hervormen naar het Angelsaksische systeem zodat de drempel voor de gewone burger om politiek actief te worden, wat verkleint. Daarnaast zouden we ook een evenredigheidssysteem op de kieskantons kunnen invoeren zodat de bestuurlijke partijversnippering afneemt en partijen terug de kans krijgen om een absolute meerderheid te behalen. Dat zou het beslissingsproces sterk moeten versnellen.
Dit staat nogal haaks op mijn aversie tegen wrok- en wraakpolitiek (wat je krijgt met een kleiner aantal partijen aan de macht) maar het zou mogelijk moeten zijn om er een balans in te vinden.

On topic: en zo komen we hopelijk aan de ons beloofde 5 minuten politieke moed om de NMBS eindelijk eens op de schop te nemen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mei 2015, 15:23

Alfa schreef:^^Wat dacht je van de wachtzaal?
Een wachthuisje kan toch op het perron? Daar is geen stationsgebouw voor nodig.
Verzorgen van het station (bloemen bv), functie openbare veiligheid, wachtzaal openhouden, verwarming station aanzetten en regelen, reizigersinformatie verlenen, gehandicapte reizigers in de trein helpen. Vaak ook wat kuisen. Dat zijn de taken van stationschefs in de kleinste stations met loket (wat de middelgrote stations zijn, want bij de kleinste stations is het loket al lang afgeschaft).
Voornamelijk dus dingen om het stationsgebouw in stand te houden. Maar goed, dat is dus voor maar een beperkt aantal reizigers van toegevoegde waarde, terwijl het wel een grote kostenpost is.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Alfa » wo 13 mei 2015, 16:01

Wimpie25 schreef:^^
Al die zaken kunnen ook gemakkelijk door een vliegende brigade en het treinpersoneel zelf geregeld worden. Er is geen nut om iemand permanent in een half verlaten stationsgebouw te laten zitten terwijl een mobiel team gemakkelijk 3 tot 5 van die gebouwen kan onderhouden.
Dat gebeurt nu ook. De stations die ik opnoemde zijn zoals gezegd gesloten. Maar met de consequentie dat er geen verwarmde wachtzaal meer is. Achteruitgang van de dienstverlening dus.
Wimpie25 schreef:
Alfa schreef: Er is wel nog een verschil tussen de algemene dienst beoordelen of individuele werknemers beoordelen. Want dat laatste was wat ik uit Wimpie's verhaal haalde. Het lijkt me sterk als zo een verklikcultuur wel in Nederland zou bestaan.
Wat is er zo negatief aan het beoordelen van individuele werknemers? Zijn peer-performance-reviews of functioneringsgesprekken helemaal uit den boze? Het is toch normaal dat werknemers op hun inzet en productiviteit beoordeeld worden of is het sollicitatiegesprek ook meteen het laatste gesprek?
Met het periodiek beoordelen van werknemers is niets mis, mits het gestructureerd (met medeweten van de werknemers) en objectief gebeurd en ook niet te veel (werknemers hoeven zich ook niet voortdurend te bewijzen). Maar wat jij voorstond was een kliklijn waar derden ook werknemers moesten beoordelen. Dat is meer dan een brug te ver. Klanten zijn klant van een bedrijf, niet van de individuele werknemers. Als er al beoordeeld moet worden dan moet het intern gebeuren door de werkgever en niet door klanten. Die missen toch elk beoordelingskader en kunnen niet goed beoordelen wat er van hen verwacht wordt en hoe ze presteren ten opzichte van collega's. Klanten kunnen slechts persoonlijke indrukken geven. Die kunnen opzich ook verzameld worden om een algemeen beeld te krijgen van de klanttevredenheid. Maar je mag die niet rechtstreeks verbinden aan individuele werknemers.
Wimpie25 schreef: Hopelijk zal zo die bodemloze sociale put eindelijk gedempt kunnen worden.
Wat jij voorstelt is geen vooruitgang maar de creatie van een hyperkapitalitsche maatschappij met enkele rijken en vooral veel (figuurlijke) slaven van die rijken (de 'werkgevers', wat een gruwelijke term. Alsof we voor hen moeten knielen). Bovendien een samenleving waar mensen die uit de boot vallen voor eeuwig in een vicieuze negatieve cirkel zitten wegens gebrek aan opvangnet (dat jij systematisch wil ondergraven). Bovendien een samenleving waar er om geen reden meer moet gewerkt worden dan nu. Want meer werken is niet automatisch beter. Zoals gezegd: vrije tijd is ook een vitaal deel van onze economie. Bovendien is onze productiviteit door automatisering al ongekend groot. Waarom zouden we dus meer moeten werken?

Verder ben je ook goed in het gebruik van inhoudsloze 'buzz-woorden ('competitief, innovatief, compact, wendbaar, ...). Dat zijn eigenlijk woorden die niets betekenen omdat iedereen er iets anders in ziet.
Wimpie25 schreef: Ik pendel minstens 2 uren per dag en ben al zelfstandige. 2 jobs in dienstverband en één zelfstandig bijberoep, je hoeft mij dus niet uit te leggen dat een langere werkweek onmogelijk is. De huidige 36/38 uren weken is een modern verschijnsel. Je ziet toch ook in dat de lange werkweken van 50 jaar geleden niet tot een minder samenhangende samenleving hebben geleid? Wat betreft die extra vakantiedagen, ik zou die invoeren in de lange periode dat we zonder zitten. Zo kan je de mensen de kans geven om enkele extra verlengde weekends te combineren met de vrij op te nemen verlofdagen. Het lijkt mij iets praktischer dan de schoolvakanties langer te maken of het verlofstelsel uit te breiden.
Straf, jij die altijd klaagt hoe 'links' keuzes maakt voor anderen maar nu juist hetzelfde doet. Je neemt jezelf als standaard en veroordeelt iedereen die minder werkt dan 50 uur. Dat je veel pendelt is trouwens eerder een vermijdbare vervoers- en tijdonkost, niet iets om als voorbeeld te nemen dus (tenzij het in functie van de job is).

De standaard is een 38-urenweek. De rest wordt opgevuld met vrije tijd die ook economisch zinvol is en waar vele bedrijven op teren (we leven in het tijdmerk van de diensteneconomie). Het is dus niet nodig om langer te werken dan nodig en dat is maatschappelijk ook ongewenst. Je moet niet willen dat mensen zich doodwerken. Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken. Eigenlijk is er sowieso al een schandalige discrepantie tussen de stijging van productiviteit en het aantal werkuren/het loon. Die is de laatste decennia enorm gestegen. De vruchten zijn vooral naar enkele superrijken gegaan en het volk kreeg de kruimels.

Afbeelding
Coen Tunnel schreef: Een wachthuisje kan toch op het perron? Daar is geen stationsgebouw voor nodig.
Er is wel nog een serieus comfortverschil tussen een verwarmde wachtzaal (binnen) en een veredeld buskot (buiten) waar je nog steeds in de kou en vaak in de regen staat.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 13 mei 2015, 16:10, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Km357 » wo 13 mei 2015, 16:08

Rogier schreef:
Km357 schreef:- Dat constante ge-evalueer van werknemers en beoordelingen en evalutiegesprekken is misschien wel een goed idee, feit is dat het niks oplevert behalve onnodige stress en op zich onnodig tijdverlies veroorzaakt dat op zich in het gewone werk zou moeten steken. En waarom levert het niks op? Omdat men op zich behalve een tik op de vingers geen onderscheid maakt tussen low of high performers...is allemaal lariekoek die de Atlantische Oceaan is overgevlogen en waar we nu mee opgezadeld zitten. Ondertussen blijven grote managers wel ontslagen worden en mooie bonussen opstrijken ondanks hun slechte werk...en dan wil je me zeggen dat die evaluaties nut hebben? :rofl2:
Off-topic:
Als je dit van een beoordelingsgesprek verwacht, dan heb je een verkeerd idee van beoordelingsgesprekken.
Tijdens deze gesprekken moet niet alleen het functioneren van de medewerker, maar ook het functioneren van de leidinggegevende, team en toekomstige plannen centraal staan. Vreemd dat je dit soort gesprekken niet belangrijk vind, want tijdens deze gesprekken kun je namelijk ook je toekomstige wensen (om door te groeien) kenbaar maken.

On-topic: Hopelijk gaat men het openbaar vervoer in Belgie zo snel mogelijk aanbesteden. Nederland laat zien dat er belangrijke voordelen te behalen zijn, als het openbaar vervoer aanbesteed wordt (lagere kosten, betere kwaliteit, enz).
Zelfs Zweden besteedt het openbaar vervoer aan, terwijl de belastingdruk in dit land relatief hoog is.
Nog nooit een evaluatiegesprek meegemaakt waar er een dialoog mogelijk was...ook nog nooit van anderen gehoord dat dit het geval zou kunnen zijn...zonder de stempel te krijgen van "dissidente werknemer met eigen wil, levensgevaarlijk".

Ik zie op zich weinig graten in aanbesteding als dat de prijzen immers eerder drukt dan in de lucht jaagt. Als we kijken naar de vrije markt voor energie is dat over het algemeen een goede zaak geweest immers.
Hoe werkt aanbesteding eigenlijk voor de bestaande infrastructuur als meerdere bedrijven hier gebruik van gaan maken?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Alfa » wo 13 mei 2015, 16:11

Precies. Meer evaluatiegesprekken zijn vooral meer gelegenheden om werknemers te ontslaan. Dat is dus niet in het eigenbelang van werknemers. Geen wonder dus dat vakbonden er niet om staan te springen. Vakbonden zijn immers werknemerscollectieven. Als men vakbonden onnodig vindt moet men consequent zijn en ook tegen werkgeverscollectieven zoals VOKA pleiten. Want die praten ook enkel voor hun eigen winkel en niet noodzakelijk voor de maatschappelijk beste optie.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 13 mei 2015, 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Davy » wo 13 mei 2015, 16:14

Alfa: volledig met je eens. En meer woorden maak ik er hier niet meer aan vuil. Ik zal trouwens blijven strijden tegen de superegoïstische kapitaalmaatschappij die sommigen hier verheerlijken.

Ook met km357 ben ik het eens: die evaluatiegesprekken zijn vaak een hoop flauwekul waar ik niet meer zit op te wachten. Meer zelfs, ze kunnen misbruikt worden om iemand eruit te knikkeren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mei 2015, 16:16

Alfa schreef:Er is wel nog een serieus comfortverschil tussen een verwarmde wachtzaal (binnen) en een veredeld buskot (buiten) waar je nog steeds in de kou en vaak in de regen staat.
Ja, het is fijn, maar het is niet noodzakelijk en het is duur. Een verwarmde wachtzaal is echt niet noodzakelijk om de treinen te kunnen laten rijden. In dat soort zaken kun je juist prima schrappen. Mensen zitten meestal niet zo lang in een wachtruimte.

Overigens is het natuurlijk ook mogelijk (en komt het ook wel voor) een verwarmde wachtzaal op een perron te plaatsen, ook al is het station onbemand. Daarvoor heb je geen stationsgebouw of stationspersoneel voor nodig.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Rogier » wo 13 mei 2015, 16:28

Alfa schreef:Precies. Meer evaluatiegesprekken zijn vooral meer gelegenheden om werknemers te ontslaan.
Die kans bestaat inderdaad. Echter een bedrijf dat zo opereert komt uiteindelijk zichzelf tegen, omdat je gemotiveerd personeel nodig hebt, om goede resultaten te behalen. Een concurrent die zijn personeel wel serieus neemt (redelijke beloning, goede evaulatiegesprekken), haalt in veel gevallen een betere prestatie, dan bedrijven waar het personeel met angst naar zijn werk gaat.

Verder moet je niet de illusie hebben, dat het niet uitvoeren van evaluatiegesprekken, ontslagen kan voorkomen.
De kans is in dat geval groter, dat men in het geheim een ontslagronde aan het voorbereiden is.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Km357 » wo 13 mei 2015, 17:05

Rogier schreef:
Alfa schreef:Precies. Meer evaluatiegesprekken zijn vooral meer gelegenheden om werknemers te ontslaan.
Die kans bestaat inderdaad. Echter een bedrijf dat zo opereert komt uiteindelijk zichzelf tegen, omdat je gemotiveerd personeel nodig hebt, om goede resultaten te behalen. Een concurrent die zijn personeel wel serieus neemt (redelijke beloning, goede evaulatiegesprekken), haalt in veel gevallen een betere prestatie, dan bedrijven waar het personeel met angst naar zijn werk gaat.

Verder moet je niet de illusie hebben, dat het niet uitvoeren van evaluatiegesprekken, ontslagen kan voorkomen.
De kans is in dat geval groter, dat men in het geheim een ontslagronde aan het voorbereiden is.
Liever dat dan maanden aan een stuk positieve evaluaties krijgen en dan nog voor het voldongen feit van ontslag staan omwille van "herstructurering". Evaluatiegesprekken zijn in mijn insziens altijd watervalsystemen waar er nooit naar hoger op mag gesproken worden. Dat ligt in Nederland misschien anders dan in België, zou best kunnen.
Maar dat een bedrijf dat 'zo opereert' zichzelf uiteindelijk wel tegenkomt...niet echt...verre van zelfs. Zijn altijd de werknemers die de tol betalen voor het gemis aan HR op de werkvloer.

Weet je, er zijn zat zaken waar ik niet akkoord ga met vakbonden en er zijn best wel zaken waar ik de VOKA en gelijkaardige organisaties kan in steunen. Maar het probleem bij de NMBS is bij mij insziens al lang geen personeelszaak meer. Eerder een volledige foute planning + infrastructuur die hier dan weer wel en daar dan weer niet aan de eisen voldoet, in het engels hebben ze er een beter woord voor: Random.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Alfa » wo 13 mei 2015, 17:19

Inderdaad, grootschalige ontslagrondes staan los van de prestaties van werknemers (temeer Belgische werknemers over het algemeen een hoge productiviteit hebben). Dat heeft meer te maken met de globale context en lageloonlanden.
Weet je, er zijn zat zaken waar ik niet akkoord ga met vakbonden en er zijn best wel zaken waar ik de VOKA en gelijkaardige organisaties kan in steunen. Maar het probleem bij de NMBS is bij mij insziens al lang geen personeelszaak meer. Eerder een volledige foute planning + infrastructuur die hier dan weer wel en daar dan weer niet aan de eisen voldoet, in het engels hebben ze er een beter woord voor: Random.
Ik vind het probleem vooral dat er altijd gefocust wordt op zogenaamd nutteloos jobs (die helemaal niet nutteloos zijn maar juist dienstverlening). Maar men de veel vettere midden en topkaders ongeroerd laat. Daar valt veel meer te halen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Km357 » wo 13 mei 2015, 17:38

Alfa schreef:Inderdaad, grootschalige ontslagrondes staan los van de prestaties van werknemers (temeer Belgische werknemers over het algemeen een hoge productiviteit hebben). Dat heeft meer te maken met de globale context en lageloonlanden.
Weet je, er zijn zat zaken waar ik niet akkoord ga met vakbonden en er zijn best wel zaken waar ik de VOKA en gelijkaardige organisaties kan in steunen. Maar het probleem bij de NMBS is bij mij insziens al lang geen personeelszaak meer. Eerder een volledige foute planning + infrastructuur die hier dan weer wel en daar dan weer niet aan de eisen voldoet, in het engels hebben ze er een beter woord voor: Random.
Ik vind het probleem vooral dat er altijd gefocust wordt op zogenaamd nutteloos jobs (die helemaal niet nutteloos zijn maar juist dienstverlening). Maar men de veel vettere midden en topkaders ongeroerd laat. Daar valt veel meer te halen.
En wie beslist dat er altijd geviseerd moet worden op die "nutteloze zaken" en niet op het kader?

Juist, rhetorische vraag inderdaad.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Wimpie25 » wo 13 mei 2015, 18:07

Km357 schreef:
Liever dat dan maanden aan een stuk positieve evaluaties krijgen en dan nog voor het voldongen feit van ontslag staan omwille van "herstructurering". Evaluatiegesprekken zijn in mijn insziens altijd watervalsystemen waar er nooit naar hoger op mag gesproken worden. Dat ligt in Nederland misschien anders dan in België, zou best kunnen.
Maar dat een bedrijf dat 'zo opereert' zichzelf uiteindelijk wel tegenkomt...niet echt...verre van zelfs. Zijn altijd de werknemers die de tol betalen voor het gemis aan HR op de werkvloer.
In vele andere buitenlandse bedrijfsculturen is het normaal dat werknemers elkaar als gelijke beoordelen. Dit openlijk en onder eigen naam. Het is godsgeklaagd dat dit in België niet mogelijk is. Er wordt hier altijd gepretendeerd dat "wij" het bij het rechte eind hebben en de rest van de wereld er flink naast slaat. Het is een ziektebeeld van de Belgische samenleving dat er over alles gepraat mag worden, behalve over zichzelf en mekaar.

Je vermelde eerder ook dat het niet aan de klanten en de gebruikers is om over specifieken takken en personeelsleden te oordelen terwijl zij juist wel de belangrijkste bestaansreden van de meeste bedrijven vormen. Wie kan er beter dan zij naar eigen aanvoelen oordelen over de dienstverlening?

Dat dit in België maatschappelijk niet mogelijk is, vat voor mij de hele discussie hier samen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door captain007 » wo 13 mei 2015, 18:42

Laten we nu maar weer tot de kern van de zaak komen en dat is de NMBS. Ieders standpunten over de vakbonden en al het andere zijn inmiddels wel bekend.... :geeuw:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Wimpie25 » wo 13 mei 2015, 18:46

Het toeval wil dat er net een interessant opiniestuk in de Knack stond.
Knack schreef:Waar gaat het naartoe met de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen? Gaat de NMBS Sabena achterna, onze nationale vliegtuigmaatschappij die in 2001 failliet ging? Of sluit ze aan bij Bpost en Belgacom, ooit verstarde overheidsbedrijven die de laatste jaren vervelden tot dynamische ondernemingen? Daarover wordt de volgende maanden beslist.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Lambo19 » wo 20 mei 2015, 13:50

Daar gaan we weer...
De treinbestuurdersvakbond (ASTB) zal volgende week weer het werk het werk neerleggen. De staking zal wellicht voelbaar zijn in het hele land en hinder let zich meebrengen voor het spoorverkeer. Gesprekken met de directie van de NMBS leverden niets op.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... rdag.dhtml

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Palance » wo 20 mei 2015, 15:23

Er komt weer een weersverbetering aan zeker... (net als in Duitsland trouwens).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Km357 » wo 20 mei 2015, 16:57

Wimpie25 schreef:Het toeval wil dat er net een interessant opiniestuk in de Knack stond.
Knack schreef:Waar gaat het naartoe met de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen? Gaat de NMBS Sabena achterna, onze nationale vliegtuigmaatschappij die in 2001 failliet ging? Of sluit ze aan bij Bpost en Belgacom, ooit verstarde overheidsbedrijven die de laatste jaren vervelden tot dynamische ondernemingen? Daarover wordt de volgende maanden beslist.
De dienstverlening bij Bpost en Belgacom is er echter niet op verbeterd, ondanks dat er zogezegd met "efficiëntere werknemers" wordt gewerkt.

Sabena was een drama, Belfius, daar gaan onze achterkleinkinderen nog voor betalen en bij Bpost zie ik nog altijd brieven op de verkeerde plaats belanden. Bij Belgacom...mja blijft wel duur maar hun internet is ok te noemen, niet meer dan dat. Digitale TV heb en wil ik niet dus daar kan ik niet over meespreken. Algemeen gezien kunnen deze bedrijven misschien wel een goede partij maken, maar op internationaal vlak zijn ze zeker geen schoolvoorbeelden.

Ik wil gewoon maar even vermelden dat Knack ook al lang geen objectief magazine meer is (en dat voor mij nooit is geweest). Het is zo duidelijk kapitalistisch-rechts getint de laatste jaren.

Over dat constante geëvalueer, je geeft zelf een voorbeeld aan van mensen die kunnen bellen hoe iemand rijdt. Denk je nu echt dat iemand gaat bellen als iemand goed rijdt? Nee, ze gaan bellen als dat juist niet het geval is. Resultaat is een overdaad aan negatief advies dat niet eens in context staat met de realiteit.
Werknemers die zich als gelijke bestempelen? :hm: Dan toch zeker niet met dat eindeloos geëvalueer en die aangestuurde drang om altijd maar hoger op te klimmen wat eigen is aan kapitalisme. Altijd maar beter, altijd maar meer, vooral niks aantrekken van de wereld rondom je. Zijn toch maar onze kinderen en kleinkinderen die er voor gaan opdraaien...moeten we ons toch helemaal niks van aantrekken? /s

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door duikgek89 » wo 20 mei 2015, 20:13

Km357 schreef:Over dat constante geëvalueer, je geeft zelf een voorbeeld aan van mensen die kunnen bellen hoe iemand rijdt. Denk je nu echt dat iemand gaat bellen als iemand goed rijdt? Nee, ze gaan bellen als dat juist niet het geval is. Resultaat is een overdaad aan negatief advies dat niet eens in context staat met de realiteit.
Je moet gewoon weten hoe je met de binnengekomen data om moet gaan. Als er over chauffeur A meer geklaagt wordt dan over chauffers B tot Z bij elkaar dan klopt er bij A iets niet. Als over elke chauffeur zo nu en dan een klacht over zijn rijgedrag binnenkomt en de chef ook weleens op de weg zit en ziet dat daar pannenkoeken rondrijden dan zal niemand daar een punt van maken denk ik zo. Het wordt pas een probleem als iemand er om de een of andere reden duidelijk bovenuit steekt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Km357 » wo 20 mei 2015, 21:52

^^ Mooie theorie waar ik me volledig ideologisch kan in vinden.

De realiteit is jammer genoeg anders.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door duikgek89 » wo 20 mei 2015, 22:44

Is dat een stukje cultuur?

Wat mij betreft ligt het probleem dan bij de analyse, niet bij de verkliklijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Km357 » do 21 mei 2015, 8:13

Is gewoon een beeld van de hedendaagse samenleving, verkliklijnen, camera's overal, evaluaties, en ga zo maar door. Er is op zich amper nog iets persoonlijks, alles moet maar geweten zijn, kan dat overdreven voyeurisme op zich niet op prijs stellen.

En wat ik als een gevaarlijke chauffeur beschouw is waarschijnlijk een heel veilige volgens iemand anders en omgekeerd.

Nu ja NMBS...28 mei...belachelijk. Maar de regering zal vast deze kans niet aangrijpen om eens iets te doen maar eerder om het in de media nog maar eens uit te smeren wat voor een boeltje het toch maar is bij de NMBS...en zo komen we er nooit eens uit. Terwijl de gewone reiziger maar blijft misnoegen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Wimpie25 » do 21 mei 2015, 10:30

^^
Dus volgens jouw zou het niet gemogen zijn dat mensen op het uitvoeren van hun taak beoordeeld worden, door gelijken of dagelijks betrokkenen? :nothanks:

Plaats reactie