[EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2009

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door Willem » di 26 aug 2008, 20:14

^^ Dan zal de overweg in de Comeniuslaan (een van de laatste overwegen in ons land met overwegwachter) eerst moeten verdwijnen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door boe! » di 26 aug 2008, 20:36

ReisThijs schreef:En toevallig zijn de emplacementen van Hilversum, Naarden-Bussum en Amsterdam vrij lang. Het wordt tijd dat de boel daar eens wordt gemoderniseerd zodat er langer op volle snelheid gereden kan worden, en dan vooral dat je gewoon met 130 door Naarden-Bussum kan rijden, dat zou al een hoop tijd schelen.
Ook Hilversum moet aangepakt worden. Daar zit nog een hele vervelende wissel aan het einde van spoor 2 die je met maximaal 30 km/u of zo kan nemen. En bij Baarn is/wordt de maximumsnelheid verlaagd van 110 naar 80 km/u omdat ATB niet op 110 km/u ingesteld kan worden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door Via » di 26 aug 2008, 21:59

Willem schreef:^^ Dan zal de overweg in de Comeniuslaan (een van de laatste overwegen in ons land met overwegwachter) eerst moeten verdwijnen.
Zijn er dan nog overwegwachters??? :schrikreactie:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door boe! » di 26 aug 2008, 22:12

^^ Je kan nog solliciteren. Klik hier.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door Vinny » di 26 aug 2008, 22:58

Het is op zich ook niet gekker dan bijvoorbeeld een brugwachter. Overwegen in Naarden-Bussum (en Hilversum) hebben de neiging om veel problemen te veroorzaken. Een permanente overwegwachter kan de boel makkelijker in goede banen leiden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door Coen Tunnel » di 26 aug 2008, 23:34

boe! schreef:Ook Hilversum moet aangepakt worden. Daar zit nog een hele vervelende wissel aan het einde van spoor 2 die je met maximaal 30 km/u of zo kan nemen.
Is dat zo'n probleem? Alle treinen stoppen in Hilversum...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door Via » wo 27 aug 2008, 11:46

Vinny schreef:Het is op zich ook niet gekker dan bijvoorbeeld een brugwachter. Overwegen in Naarden-Bussum (en Hilversum) hebben de neiging om veel problemen te veroorzaken. Een permanente overwegwachter kan de boel makkelijker in goede banen leiden.
Nou, als ik zie hoeveel brugwachters er toch zijn wegbezuinigd door een centrale post... :roll:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door boe! » wo 27 aug 2008, 21:34

Coen Tunnel schreef:
boe! schreef:Ook Hilversum moet aangepakt worden. Daar zit nog een hele vervelende wissel aan het einde van spoor 2 die je met maximaal 30 km/u of zo kan nemen.
Is dat zo'n probleem? Alle treinen stoppen in Hilversum...
Tegenwoordig wel ja. Vorig jaar nog niet. Ik hoop dat ze deze wissel bij de eerstvolgende grote beurt vervangen door een exemplaar dat met hogere snelheden genomen kan worden. Al het mogelijke wordt gedaan om rijtijden te verkorten (bijv. Amersfoort-Zwolle), maar vervolgens pakken ze zo'n wissel niet aan. Gemiste kans.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door Vinny » wo 27 aug 2008, 22:14

De Gooilijn wordt de komende 3 jaar fors aangepakt. Of het betreffende wissel er ook bij zit weet ik niet, dat kan ik t.z.t uitzoeken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 aug 2008, 15:49

Nachttreinen naar Wenen/Milaan en Zürich/München rijden vanaf december 2008 t/m maart 2009 voorlopig alleen van vrijdag t/m maandag vanaf Amsterdam, op alle andere dagen vanaf Dortmund. Vanaf Wenen/Milaan en Zürich/München rijden de treinen van donderdag t/m zondag naar Amsterdam, op alle andere dagen naar Dortmund.

Alleen de Jan Kiepura naar Kopenhagen/Praag/Warschau/Minsk/Moskou blijft wel elke dag rijden.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door Giuseppe » do 04 sep 2008, 19:54

Kritischereiziger op Maaslijn.net schreef:Het rijpad tussen Maastricht en de grens is goedgekeurd door ProRail. De IC O zal vanaf de nieuwe dienstregeling die op 14 december ingaat om :50 Maastricht binnenrijden om weer om :10 te vertrekken. Over de plannen om met 800 3 minuten eerder in Maastricht aan te komen is nog geen definief besluit gevallen. De overstap tussen de IC O en 800 wordt waarschijnlijk "crossplatform". Het ziet er dus gunstig uit voor de overstap tussen de 800 en de IC O

Kritischereiziger
800 = treinserie Alkmaar(Uitgeest)- Heerlen/Maastricht
IC O = IC Brussel Maastricht
Dat zou ook wel eens tijd worden.
Nu nog een stop in Leuven zodat de verbinding echt een eerlijke kans kan krijgen

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door kukel360 » di 28 okt 2008, 20:14

De laatste weken stopt de 3700 (altijd VIRM VI) ook op Arnhem Presikhaaf om de stoptrein te ontlasten, prima, vooral als deze trein binnenkort door rijdt naar Den Bosch :yes:. Er zijn wel 2 dingen waar ik een beetje tegenop zie; Vertragingen, de 3600 komt werkelijk 2 van de 3 keer te laat aan in Arnhem, de 3700 is niet veel beter. En die VIRM's, wat een :kotskots: treinen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door boe! » di 28 okt 2008, 20:19

^^ Want ...?
Laatst gewijzigd door Vinny op wo 29 okt 2008, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodig citaat weggehaald

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door kukel360 » di 28 okt 2008, 20:22

Harde stoelen, krap, schommelen en het belangerijkst; de tafeltjes van 10cm bij 10cm.
Laatst gewijzigd door Vinny op wo 29 okt 2008, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodig citaat weggehaald

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door Coen Tunnel » di 28 okt 2008, 22:23

kukel360 schreef:De laatste weken stopt de 3700 (altijd VIRM VI) ook op Arnhem Presikhaaf om de stoptrein te ontlasten, prima, vooral als deze trein binnenkort door rijdt naar Den Bosch :yes:. Er zijn wel 2 dingen waar ik een beetje tegenop zie; Vertragingen, de 3600 komt werkelijk 2 van de 3 keer te laat aan in Arnhem, de 3700 is niet veel beter.
Ik heb vrijwel nooit vertraging met de 3700 tussen Nijmegen/Arnhem en Zwolle, ook niet in omgekeerde richting. En als ik al vertraging heb meestal een hele kleine vertraging. Tja, dat er een vertraging kan zijn, dat weet je als je met het OV reist. Als je dat niet wilt moet je maar gaan autorijden, alhoewel dat met de kans op files door incidenten ook vertragingsgevoelig is.
kukel360 schreef:
boe! schreef:
kukel360 schreef:En die VIRM's, wat een :kotskots: treinen.
Want ...?
Harde stoelen, krap, schommelen en het belangerijkst; de tafeltjes van 10cm bij 10cm.
10x10 cm? Dat is wel erg overdreven, de tafeltjes zijn qua grootte vergelijkbaar met tafels in oude Koplopers (noot: in het Mat.'64 wat eerst in de 3700 reed voordat hier voornamelijk VIRM ging rijden zitten niet eens tafels). En harde stoelen? Beter dan wat er in Mat'64 zit wat eerst in de 3700 reed, maar niet zo goed als in ICRm (wat in de 3600 rijdt). Schommelen? Daar heb je op het ene traject meer last van dan op het andere, dat is iets wat eerder aan het spoor ligt dan aan de trein. Alhoewel ik wel moet zeggen dat er treinen zijn die inderdaad minder schommelen.

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door kukel360 » di 28 okt 2008, 23:25

^^
Tja, ik ben waarschijnlijk ook wel een beetje te verwend met iedere dag 120+ minuten in een ICRm, in de 3600 rijdt af een toe een VIRM en dan is het even wennen. Je kan gewoon niet veel doen met zo'n tafeltje, hij trilt na iedere toetsslag en een fatsoenlijk schrift gaat niet passen(heb het trouwens over de uitklaptafeltjes).
Laatst gewijzigd door Vinny op wo 29 okt 2008, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodig citaat weggehaald

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door Coen Tunnel » di 28 okt 2008, 23:37

ICRm en ICMm is dan voor de binnenlandse dienst ook erg comfortabel materieel. Moet in mijn ogen sowieso de standaard zijn qua comfort voor IC-verbindingen. In andere landen worden IC-verbindingen minimaal met gelijkwaardig materieel gereden. Vorige week was ik nog in Luxemburg en daar worden bijna alle treinen gereden met moderne, rolstoeltoegankelijke comfortabele dubbeldekkers met klaptafels, stopcontacten bij elke stoel en natuurlijk airco. En daar zit je gemiddeld misschien 30 minuten in de trein...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door Wouter N14 » do 06 nov 2008, 8:53

Ik heb de diensteregeling 2009 voor de Randstad Zuid in PDF'jes binnen. ik heb er nog niet inhoudelijk naar gekeken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [Exploitatie Rail] Dienstregeling 2009

Bericht door Rene » zo 14 dec 2008, 10:55

Wel, vandaag is deze dienstregeling ingegaan.
Vandaar dat dit topic nu bovenaan is gezet, en het topic van de dienstregeling 2008 uit de standaardlijst is verdwenen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2009

Bericht door Vinny » zo 14 dec 2008, 11:52

Vanmorgen vroeg hingen er in Amsterdam Centraal nog oude vertrekstaten :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2009

Bericht door waldo79 » zo 14 dec 2008, 16:11

^^Het radionieuws meldde dat soort foutjes ook al.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2009

Bericht door Vinny » zo 14 dec 2008, 17:08

Net bij de nieuwe halte Sloterdijk-Hemboog wezen kijken. Er hangt zelfs geen bordje met de tussenstops van de trein die er stopt (alleen: richting Zaandam en richting Schiphol). De vertrekstaten zijn uitgeprint op een velletje A 4 dat ergens in de hal staat. De vloer en het perron is glad. De helft van de treinen zijn uitgevallen. Het is allemaal houtje - touwtje. Pluspunt: het uitzicht is werkelijk verbluffend en met de ondergaande zon is zelfs Sloterdijk een romantische plek...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2009

Bericht door kukel360 » di 16 dec 2008, 12:15

Ik heb het idee dat er stammen van verschillende grootte rond rijden in de 3600, gisterochtend had ik er een met 6 bakken en 's-avonds met minimaal 7 of 8. Verder maar 1 VIRM gezien op die route.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2009

Bericht door Vinny » di 16 dec 2008, 18:29

Voor de liefhebbers: De sprinters op de Flevolijn worden aangeduid als 'D-trein met toeslag'. Dit komt omdat de sprinterflapjes nog niet zijn geleverd voor de CTA-bakken. Voor wie een unieke foto wil maken..., er hebben op de Flevolijn nooit D-treinen gereden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2009

Bericht door Coen Tunnel » di 16 dec 2008, 20:58

Nou, gisteren eens een dagje rondgereisd. 's Ochtends hadden tig treinen in Utrecht Centraal vertraging als gevolg van een wisselstoring bij Schiphol, zelfs nog na de ochtendspits. Uiteindelijk zat ik in de 3500 naar Eindhoven die met ICRm gereden werd en niet zo heel goed gevuld was. Ik wilde in eerste instantie naar Aken, maar aangezien de treinen naar Maastricht/Heerlen ook al vetraging had dacht ik; ik neem die vertraagde trein naar Eindhoven, dan zie ik daar wel weer verder. Laat men in Best verdorie de IC naar Maastricht/Heerlen die er achter reed en tijd had ingehaald passeren! :rooie: Dus ik stond daar in Eindhoven, en besloot maar om naar Mönchengladbach te gaan. De trein naar Venlo (VIRM) reed op tijd en de RE naar Mönchengladbach vertrok ook op tijd. Een prima trein waarmee een groot deel van het zuidelijke Roergebied prima ontsloten wordt vanuit Nederland.

In Mönchengladbach kon ik gelukkig ook het nieuwe Europese spoorboekje bemachtigen in het DB Reisezentrum. Die Reisezentrums stralen toch meer zakelijkheid en klasse uit dan de NS Tickets & Service-winkels.
kukel360 schreef:Ik heb het idee dat er stammen van verschillende grootte rond rijden in de 3600, gisterochtend had ik er een met 6 bakken en 's-avonds met minimaal 7 of 8. Verder maar 1 VIRM gezien op die route.
Een ramp die nieuwe 3600. Want terug ging ik van Mönchengladbach naar Venlo, een prima cross-platformoverstap aldaar van drie minuten op de Veoliatrein naar Nijmegen. En vervolgens zou ik in Nijmegen met dank aan de nieuwe dienstregeling 25 minuten moeten wachten op de IC (haha! veredelde stoptrein zul je bedoelen) naar Zwolle. Tot zaterdag waren dat slechts 8 minuten, maar door drie extra tussenstops vertrekt de IC 13 minuten eerder.

Er stond achter op het perron van spoor 3 nog een vertraagde IC naar Zwolle. Tenminste, dat stond op de CTA's, op de ICRm's zelf is daar geen bevestiging van te vinden. Aan koersborden doen we immers niet meer in Nederland en digitale koersborden zijn bij de verbouwing helaas niet ingebouwd. Enfin, de trein bleek al vertrokken te zijn maar kreeg direct daarna een rood sein omdat de IC naar Den Helder met pech op de Waalbrug stond en de deuren konden dus weer open; de trein stond nog helemaal langs het perron. Ik ging zitten en ben blij dat er weer ICRm naar Zwolle rijdt, maar een reistijd van anderhalf uur voor ongeveer 90 km vind ik absurd. Dat was tot zaterdag een kwartier korter. Naar Groningen (zo'n 110 km vanaf Zwolle) doet een IC er minder dan een uur over... Maar ja, drie extra tussenstations en een wachttijd van een paar minuten in Arnhem maken van de 3600 een waardeloze IC. De tot zaterdag prima aansluiting tussen de IJssellijn en de Maaslijn in Nijmegen is vakkundig om zeep geholpen.

Van de 13 tussenstations worden er slechts 4 (!) overgeslagen; Arnhem Velperpoort, Velp, Rheden en Brummen. Verder stopt deze nep-IC in dorpen als Lent, Elst, Olst en Wijhe. Met weemoed denk ik terug aan de tijd dat Elst, Arnhem, Dieren, Zutphen en Deventer de enige tussenstops waren van de (toen nog) sneltrein tussen Nijmegen en Zwolle. Het ging toen in ieder geval een stuk sneller.

Het wordt tijd voor dubbelsporigheid tussen Olst en Deventer en twee echte IC's per uur tussen Zwolle en Roosendaal en twee stoptreinen per uur tussen Zwolle en Nijmegen ('s avonds één per uur). De IC Zwolle-Roosendaal stopt dan enkel nog in Deventer, Zutphen, Dieren, Arnhem, Nijmegen, Oss, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda, Etten-Leur en Roosendaal.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2009

Bericht door Vinny » di 16 dec 2008, 21:38

Een ramp die nieuwe 3600.
Dat ding is uit nood geboren. Het is sneller om een intercity te pakken in Nijmegen en in Arnhem over te stappen. Eigenlijk had de NS de treindienst niet willen vastknopen, maar er is geen ruimte meer in Arnhem voor een kerende trein. Doordat ook de tijdligging van de 3600 en 3700 niet handig was zou de trein erg lang moeten stilstaan in Arnhem. Daarnaast wil men tussen Arnhem en Nijmegen vier treinen per uur laten rijden die overal stoppen. Het hoeft niet perse veel rijtijd te kosten: tussen Utrecht en Amsterdam rijdt 's avonds een rechtstreekse sprinter die maar zes minuten na de intercity binnenkomt (terwijl ze ongeveer gelijktijdig uit Utrecht vertrekken).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2009

Bericht door waldo79 » di 16 dec 2008, 21:43

tussen Utrecht en Amsterdam rijdt 's avonds een rechtstreekse sprinter die maar zes minuten na de intercity binnenkomt (terwijl ze ongeveer gelijktijdig uit Utrecht vertrekken)
Bedoel je soms de sprinter die bijvoorbeeld om 0.24 uit Utrecht Centraal vertrekt :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2009

Bericht door Vinny » di 16 dec 2008, 22:02

Die dus.

Rond dat tijdstip is het op zaterdagavond niet meer mogelijk om direct naar A'dam Zuid/Schiphol te reizen. Een weeffout in de dienstregeling. Wat mij betreft rijdt de IC via Zuid naar Schiphol en geeft in Amsterdam Bijlmer/ArneA cross-platform aansluiting op deze sprinter (die verder rijdt naar Heerhugowaard (A: 2:04) :shock: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2009

Bericht door Via » wo 17 dec 2008, 15:06

Vinny schreef:Voor de liefhebbers: De sprinters op de Flevolijn worden aangeduid als 'D-trein met toeslag'. Dit komt omdat de sprinterflapjes nog niet zijn geleverd voor de CTA-bakken. Voor wie een unieke foto wil maken..., er hebben op de Flevolijn nooit D-treinen gereden.
Daarom noemen ze dat ding maar gewoon stoptrein. Al dat marketing-gelul waar de reiziger niks aan heeft... :neenee:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2009

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 dec 2008, 17:39

Vinny schreef:Dat ding is uit nood geboren. Het is sneller om een intercity te pakken in Nijmegen en in Arnhem over te stappen.
Voor Nijmegen-Zwolle gaat die vlieger niet op. Resultaat: 15 minuten extra reistijd vanuit Nijmegen, 30 minuten extra vanaf Venlo.
Eigenlijk had de NS de treindienst niet willen vastknopen, maar er is geen ruimte meer in Arnhem voor een kerende trein. Doordat ook de tijdligging van de 3600 en 3700 niet handig was zou de trein erg lang moeten stilstaan in Arnhem. Daarnaast wil men tussen Arnhem en Nijmegen vier treinen per uur laten rijden die overal stoppen. Het hoeft niet perse veel rijtijd te kosten: tussen Utrecht en Amsterdam rijdt 's avonds een rechtstreekse sprinter die maar zes minuten na de intercity binnenkomt (terwijl ze ongeveer gelijktijdig uit Utrecht vertrekken).
En hier kost het dus wel veel rijtijd. Ergo: een veel slechtere verbinding tussen plaatsen ten noorden van Arnhem enerzijds en Nijmegen en plaatsen ten zuiden van Nijmegen anderzijds. Nee, Zwollenaren zijn er niet op vooruit gegaan met de nieuwe dienstregeling. :down:

Plaats reactie