Actieplan spoor 2020

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Actieplan spoor 2020

Bericht door kees » zo 24 aug 2008, 0:09

Vandaag op teletekst:
Eurlings heeft de 4.5 miljard bij elkaar om het spoor klaar te maken voo 2020, dit met het oog op de gewenste groei van 5 procent reizigers per jaar.
Het meeste geld lijkt toebedeeld aan de Randstad en de verbindingen daarvandaan met Brabant en Arnhem.

Ik hoor velen hier al denken: laat die dat geld in de wegeninfrastructur steken, maar ik persoonlijk ben heel blij dat ze werk willen maken van een upgrade van het spoornetwerk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Rene » zo 24 aug 2008, 0:22

En wie gelooft er dat er door dit plan in 2020 80% meer reizigerskilometers zijn ?
(vanaf nu elk jaar 5% erbij)

Hoeveel zal het dan wel zijn ? 10% extra in 2020 lijkt heel wat reëler (en waarschijnlijk nog altijd overschat).
Dat is nog geen 1% van de totale verkeersprestatie van de weg, en de jaarlijkse groei van de wegprestatie is alleen al groter.

Echt iets om 4,5 miljard euro aan te besteden, als je over 30 miljoen voor een aquaduct in de A4 bij Steenbergen nog een probleempunt maakt... :shutup:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 aug 2008, 0:31

Tja. Het spoor kampt met achterstallig onderhoud en er mag best wel wat meer ingestoken worden, maar het wegennetwerk is in mijn ogen belangrijker. Dat er moeilijk wordt gedaan over 30 miljoen voor zo'n aquaductje is natuurlijk idioot, en er moet wat mij betreft ook een actieplan weg 2020 komen. Met o.a. een complete A4, om maar eens wat te noemen.

Overigens een gemiste kans dat het meerendeel alweer naar de Randstad en Brabant en Arnhem gaat. Dat terwijl er ook nog wel wat richting Noordoosten mag wat mij betreft. :roll: Mijn grootste wens wat dat betreft zijn dubbelsporigheid voor de trajecten Olst-Deventer, Zevenaar-Doetinchem, Leeuwarden-Groningen en Zwolle-Emmen. Waarbij de eerste twee genoemde vanzelfsprekend de meeste prioriteit zouden moeten hebben.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Ds79m » zo 24 aug 2008, 9:32

Ik heb zo het idee dat we wel weer de gebruikelijke kostenoverschrijdingen kunnen verwachten, en alles wat dit uiteindelijk minder dan 6 miljard gaat kosten, als financiële meevaller kunnen beschouwen...

Hier een wat uitgebreider nieuwsbericht uit de Telegraaf van zaterdag.
Telegraaf 23 Augustus schreef:Groen licht megaspoor

door Harry van Gelder en Edwin Timmers

DEN HAAG - Het Nederlandse spoor kan flink op de schop. Minister Eurlings (Verkeer) heeft het geld bij elkaar voor zijn mega-investering in het Nederlandse spoornet, waardoor er meer en vaker treinen kunnen rijden en het aantal vertragingen afneemt. Het gaat om 4,5 miljard euro. Het geld is bestemd voor het opheffen van knelpunten op het spoor, vooral in de Randstad en op de verbindingen tussen Amsterdam en Arnhem en in Noord-Brabant. Op termijn moeten er zoveel treinen op deze trajecten rijden dat een spoorwegboekje niet meer nodig is, omdat de treinen elkaar snel opvolgen.

Overstappen

De miljarden aan overheidsgeld moeten ervoor zorgen dat jaarlijks 5 procent meer mensen in de trein stappen. Dat gebeurt door verbreding van sporen, waardoor er meer treinen kunnen rijden. Door meer parkeerplaatsen rond stations, waardoor automobilisten makkelijker de trein kunnen nemen. En door overstappen flexibeler te maken. In eerste instantie worden vooral de knelpunten op de spoorlijnen Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad, Den Haag-Rotterdam, Utrecht-Arnhem en Eindhoven-Amsterdam aangepakt. Een woordvoerder van Eurlings wil de solide onderbouwing voor het plan niet bevestigen. "Dat hoort u op de derde dinsdag van september." Maar verscheidene andere bronnen bevestigen het nieuws.

Toen Eurlings zijn miljardenplan vorig jaar november bekend maakte, benadrukte hij vooral het voordeel van de zes intercity's per uur die straks op de verbrede trajecten gaan rijden: "Als er om de tien minuten een intercity gaat, hoef je niet meer te rennen. Je koopt nog een kop koffie, en voor die op is, staat je trein al klaar", aldus Eurlings tijdens die presentatie. De Nederlandse Spoorwegen hadden substantiële investeringen in het spoor gevraagd aan de overheid. Het bedrijf wil nu niks zeggen. "We reageren pas als het officieel bekend wordt gemaakt", zegt een woordvoerder. Zelf investeert het spoorbedrijf de komende jaren € 3 miljard in nieuwe treinen en verbeteringen van de stations. Een voorwaarde voor deze miljardeninvestering van de NS was dat de overheid de knelpunten in de spoorinfrastructuur zou wegnemen.

Kritiek

Minister Eurlings wilde dit graag, maar vond tot nu toe niet al het geld. Dat kwam de CDA-bewindsman op flink wat kritiek te staan. Want hoe ambitieus de plannen ook klonken, zonder geld begin je niet veel. Nu zijn de juiste potjes toch gereserveerd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Ties » ma 25 aug 2008, 11:06

Ik wacht nog steeds op een spoorlijntje in Wageningen 8-)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door waldo79 » ma 25 aug 2008, 17:50

^^Blijf maar wachten :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Chris » ma 25 aug 2008, 17:57

Meer mensen met de trein betekend een exponentiële groei van de kosten, want de spits-dalverhouding wordt alleen maar groter wat bakken met geld kost.

en die 5% per jaar lijkt me inderdaad wat overdreven (1*1,05^12 = ~1,8). Het spoor houdt die groei echt niet vol.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door mavas » ma 25 aug 2008, 23:42

Ds79m schreef:
Telegraaf 23 Augustus schreef:Dat gebeurt door verbreding van sporen, waardoor er meer treinen kunnen rijden.
Ik hoop niet dat dat gebeurt, anders kunnen er helemaal geen treinen meer rijden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 aug 2008, 23:52

Breedspoortreinen. :D Sinds ik op vakantie ben geweest naar Portugal ben ik een fan van breedspoor. De treinen rijden veel rustiger over de rails, heerlijk. Ik heb in een nachttrein nog nooit zo goed geslapen als in het Spaanse couchetterijtuig tussen Irún en Lissabon; op de terugweg tussen Lissabon en Hendaye. De Portugese Alfa Pendular, Intercidades en Regionales rijden ook ontzettend fijn; de treinen schudden veel minder en lopen veel comfortabeler over de rails. Portugal en Spanje gebruiken overigens de spoorbreedte van 1668 mm, één van de breedste in gebruik zijnde spoorbreedtes ter wereld: 1676 mm komt nog voor in India, Pakistan en Argentinië, in Duitsland is de breedste reizigersspoorlijn ter wereld met een spoorbreedte van 1800 mm. Andere breedspoorlanden in Europa zijn Ierland en Noord-Ierland, Finland en de landen van de voormalige Sovjetunie.

Maar terug on topic. :D

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door simon » di 26 aug 2008, 16:36

Hitler had plannen voor een spoornetwerk van 3000 mm... het is er nooit van gekomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » di 26 aug 2008, 18:01

Ik kan de forummers geruststellen. De spoorbreedte in Nederland blijft gelijk. Gelukkig wordt er niet nutteloos belastinggeld over de balk gesmeten door over te schakelen op een, in internationaal verband, minder courante spoorwijdte; omdat er een paar mensen 'beter willen kunnen slapen'... :roll:

Plannen die er mee worden gefinancieerd (zonder de illusie te wekken volledig te zijn):
* Uitbreiding sporen Zuidtak
* Verbreding baanvak 's Hertogenbosch - Vught aansluiting
* Verbreding baanvak Houten - Geldermalsen
* Capaciteitsuitbreiding corridor Hoofddorp - Lelystad
* Uitbreiding sporen Delft Zuid - Schiedam aansluiting (4 sporig)
* Verbreding baanvak Utrecht Vaartsche Rijn - Driebergen (mogelijk: tot De Haar aansluiting)

Geschikt maken voor baanvakssnelheid 200 km/h:
* Amsterdam Zuid - Lelystad
* Amsterdam Bijlmer - Eindhoven
* Utrecht - Arnhem

Diverse nieuwe stations, Nieuwe fietsenstallingen en modernisering bestaande stations.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Coen Tunnel » di 26 aug 2008, 20:04

Vinny schreef:Ik kan de forummers geruststellen. De spoorbreedte in Nederland blijft gelijk. Gelukkig wordt er niet nutteloos belastinggeld over de balk gesmeten door over te schakelen op een, in internationaal verband, minder courante spoorwijdte; omdat er een paar mensen 'beter willen kunnen slapen'... :roll:
O, ik pleit er zeker niet voor. Normaalspoor is de norm en ik hoop dat dat zo blijft. Breedspoor heeft de nodige voordelen, maar ook de nodige nadelen (grotere boogstralen nodig). En slaaptreinen zijn er toch niet binnen Nederland. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » di 26 aug 2008, 20:13

Er zijn wat internationale nachttreinen waar je in kan slapen. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door mavas » di 26 aug 2008, 21:40

Vinny schreef:Plannen die er mee worden gefinancieerd (zonder de illusie te wekken volledig te zijn):
Is dat ook ergens in een rapportje te vinden?
* Verbreding baanvak 's Hertogenbosch - Vught aansluiting
Jammer dat ze dat niet nu gelijk doen met de aanleg van de oostelijke rondweg van 's-Hertogenbosch. Of houden ze er al rekening mee?
* Verbreding baanvak Houten - Geldermalsen
Wow, waarom dat? Dat gaat heel veel geld kosten met al die bruggen.
Geschikt maken voor baanvakssnelheid 200 km/h:
* Amsterdam Zuid - Lelystad
* Amsterdam Bijlmer - Eindhoven
200 km/h? Beiden zouden toich 160 km/h worden?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door boe! » di 26 aug 2008, 22:35

Er gaat dus geen geld naar een eventuele spoorverbinding tussen Utrecht en Breda. :idea:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » di 26 aug 2008, 23:07

Klopt. Er gaat geen geld naar de spoorverbinding Utrecht - Breda.
Jammer dat ze dat niet nu gelijk doen met de aanleg van de oostelijke rondweg van 's-Hertogenbosch. Of houden ze er al rekening mee?
Het bericht over 's Hertogenbosch is 'vers van de pers'. Ik heb daarover een uiterst warrig verhaal gelezen van een locaal sufferdje (geciteerd op het intranet van mijn werk) waarbij een wethouder werd geïnterviewd. Kernvraag was of rekening werd gehouden met een fly-over voor de spoorlijn uit Tilburg. Het antwoord wat ik eruit wist te halen was dat de aanleg van de oostelijke rondweg deze fly-over onmogelijk zou maken; maar met de spooruitbreiding werd wel rekening gehouden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Coen Tunnel » di 26 aug 2008, 23:35

mavas schreef:
Geschikt maken voor baanvakssnelheid 200 km/h:
* Amsterdam Zuid - Lelystad
* Amsterdam Bijlmer - Eindhoven
200 km/h? Beiden zouden toich 160 km/h worden?
De Flevolijn is al geschikt voor 160 km/u.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door mavas » di 26 aug 2008, 23:49

^^ Volgens mij is alleen de baan er geschikt voor, de beveiliging niet (en de rest). Daarmee blijft mijn vraag nog steeds staan ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » di 26 aug 2008, 23:54

Ik ben vanmorgen naar de presentatie van Lely200 geweest, de bouwcombinatie die de aansluiting van de Hanzelijn en de ombouw van station Lelystad voor zijn rekening neemt. In het eisenpakket is opgenomen dat het station en de spoorbaan geschikt moet zijn voor passerende Intercity's van 200 km/h langs het perronspoor :schrikreactie:

Het is zelfs de bedoeling dat alle intericity's Lelystad gaan voorbijrazen (al dan niet met 200 km/h) en Lelystad slechts een sprinterverbinding met de Randstad overhoudt... :neenee:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 aug 2008, 0:12

Vinny schreef:Ik ben vanmorgen naar de presentatie van Lely200 geweest, de bouwcombinatie die de aansluiting van de Hanzelijn en de ombouw van station Lelystad voor zijn rekening neemt. In het eisenpakket is opgenomen dat het station en de spoorbaan geschikt moet zijn voor passerende Intercity's van 200 km/h langs het perronspoor :schrikreactie:
Dan wil ik toch graag afscheidingen zien zoals bij VAL-metrolijnen.
Het is zelfs de bedoeling dat alle intericity's Lelystad gaan voorbijrazen (al dan niet met 200 km/h) en Lelystad slechts een sprinterverbinding met de Randstad overhoudt... :neenee:
Eindelijk eens een echte IC-verbinding, is het weer niet goed. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Via » wo 27 aug 2008, 11:49

Vinny schreef:Diverse nieuwe stations, Nieuwe fietsenstallingen en modernisering bestaande stations.
Wat wordt daaronder verstaan dan? In vergelijking met het buitenland hebben wij al heel moderne stations als je het mij vraagt. En nieuw meubilair of tegels is op veel plekken toch echt weggegooid geld als je het mij vraagt, het zal hooguit 10 jaar oud zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » wo 27 aug 2008, 11:54

De meeste stations zijn nog niet toegankelijk (genoeg) voor gehandicapten. We krijgen natuurlijk 'de grijze golf' binnenkort en dat betekent dat de stations moeten worden aangepast aan mensen met een functiebeperking. Daarnaast moet de beleving van de treinreiziger omhoog (dus meer perronverwarming en dat soort 'hupsafladder'); dat beoogt men ook met de modernisering voorelkaar te krijgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door hoevenpe » wo 27 aug 2008, 12:36

Staat er ergens meer informatie op het net?
Klinkt allemaal wel interessant zo te horen...

Nu nog 4,5 miljard extra voor de wegen en daar ook die boel geschikt maken voor 200km/h en je hoort mij niet meer klagen :D

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door boe! » wo 27 aug 2008, 21:38

Vinny schreef:De meeste stations zijn nog niet toegankelijk (genoeg) voor gehandicapten. We krijgen natuurlijk 'de grijze golf' binnenkort en dat betekent dat de stations moeten worden aangepast aan mensen met een functiebeperking.
Zo krijgen de trappen dubbele leuningen (de een zit wat hoger dan de andere), komen er op stations meer teksten in braille en worden er liften geplaatst op stations waar geen (rol)trappen zijn (bijvoorbeeld op station Gouda).

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Wally » wo 27 aug 2008, 23:18

Vinny schreef:Geschikt maken voor baanvakssnelheid 200 km/h:
Omvat dit ook, voor zover van toepassing, het opheffen van overgangen en aanpassen van bochten/wissels? Of is daar nog niets van bekend?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 aug 2008, 23:47

Geschikt maken voor baanvaksnelheid 200 km/u houdt sowieso het opheffen van alle gelijkvloerse overwegen in. Anders mag er geen 200 km/u worden gereden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » do 28 aug 2008, 10:06

Mag jij eens het aantal overwegen aan de Flevolijn gaan optellen... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Willem » do 28 aug 2008, 21:36

Mogen de treinen dan ook met 200 km/h langs het perron van stations als Almere Oostvaarders en Buiten razen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » do 28 aug 2008, 21:45

Wat treinen mógen rijden is een totaal ander verhaal. Het zal me niets verbazen als de treinen in Almere en Lelystad gewoon maximaal 140 mogen rijden (standaard baanvaksnelheid). Ook als de rest van het spoor voor 200 km/h geschikt wordt gemaakt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Coen Tunnel » do 28 aug 2008, 22:43

Vinny schreef:Mag jij eens het aantal overwegen aan de Flevolijn gaan optellen... :rofl2:
Ik doelde meer op het traject Utrecht-Eindhoven. Ik heb al aangegeven dat de Flevolijn voor 160 km/u is ontworpen en aangelegd; dat was in 1987/1988 en die lijn is zonder spoorwegovergangen geopend. Flevoland zal dan ook de enige provincie in Nederland zijn zonder spoorwegovergangen.

Plaats reactie