Woon-werkverkeer naar modaliteit

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Woon-werkverkeer naar modaliteit

Bericht door Chris »

nu.nl schreef:Meeste werknemers gaan met de auto naar het werk

VOORBURG - De auto blijft veruit het meest populaire vervoermiddel om naar het werk te gaan. Vorig jaar waren drie van de vijf verplaatsingen naar het werk met de auto. Dit aandeel is al jaren constant. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek maandag heeft gepubliceerd. Over kleine afstanden is ook fietsen naar het werk populair. In 2007 werd een kwart van de verplaatsingen naar het werk met de fiets afgelegd. Gemiddeld ging het over ruim vier kilometer. Ook dit aandeel is al jaren constant. In 2000 bedroeg het aantal verplaatsing per fiets eveneens een kwart. Een op de tien keer wordt de afstand naar het werk met het openbaar vervoer overbrugd.

Fietsen
Als de afstand minder dan een kilometer bedraagt, lopen of fietsen Nederlanders vaak naar het werk. Toch wordt nog bijna een op de vijf verplaatsingen onder kilometer met de auto afgelegd. Als de afstand naar het werk een tot vijf kilometer is, gaan werknemers nauwelijks nog te voet; de helft van de verplaatsingen gaat dan per fiets. Bij afstanden boven de vijftien kilometer kiezen werknemers vrijwel uitsluitend voor de auto of het openbaar vervoer. Bij ruim driekwart van alle fietsreizen naar het werk gaat het om een afstand van minder dan vijf kilometer. Bij een vijfde van de fietsreizen gaat het om een afstand tussen vijf en tien kilometer en bij 5 procent is de afgelegde afstand groter dan tien kilometer.
Interessant, ik dacht altijd dat voor fietsen meer 6 - 7 kilometer werd aangehouden, maar dat blijkt dus 4 kilometer te zijn. Wellicht interessante cijfers voor stedelijke planners die in mijn ogen er teveel vanuit gaan dat er nog heel veel forenzen afstanden tot 10 kilometer met de fiets gaan. Dat is dus niet zo.
Wouter N14
Moderator

Re: Woon-werkverkeer naar modaliteit

Bericht door Wouter N14 »

Het is zeker interessant dat het aandeel fietsers al jaren constant is. Ondanks de vele campagnes en dergelijke. Ik ben benieuwd of wij regionale cijfers hebben en of die afwijken van de landelijke.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nederland staat al zeer hoog (zo niet het hoogste in de wereld) bij de modaliteit fiets. Ik denk eigenlijk dat we hier wel alles uitgehaald hebben wat mogelijk is. Ik ken geen enkel land wat zoveel fietspaden heeft, zowel in stedelijke gebieden als op het platteland. Het probleem is ook dat nieuwe woonwijken meer dan 4km van werklocaties liggen.
simon
autoweg

Bericht door simon »

Zie het anders: ondanks de stijgende welvaart en stijgend autobezit, is het aandeel fietsers gelijk gebleven. Dat is knap.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

De algemeen gehanteerde fietsafstand is 7,5 kilometer, maar dat blijkt ook nu weer toch wat te ver te zijn. Maar 'we' doen het inderdaad goed qua fiets, ik las laatst ook dat Nederlands het enige land ter wereld is met meer fietsen dan inwoners :o
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Paixao
autoweg

Bericht door Paixao »

In Twente zitten op dit moment plannen voor (een) fietssnelweg(en) in de lijn. Een kwalitatief goede, doorgaande (ongelijkvloers!) fietsverbinding kan best een alternatief zijn voor de toenemende drukte op stedelijke verbindingen. Met name op traditionele (VRI-)kruispunten is de wachttijd voor de fiets behoorlijk. Ik heb zelf op mijn woon-werkroute (23 km per fiets) drie verkeerslichten en zonodig pak ik een rood lichtje (natuurlijk wel wanneer er geen conflictrichting groen heeft!)... als je moet wachten dan krijgt de doorgaande richting groen en sta je zo twee, drie minuten te kijken. Op een totale reistijd van 60 minuten is dat niet zoveel, maar als je net even 5 km moet fietsen is twee minuten een behoorlijke vertraging.

Tel deze twee minuten per VRI eens op voor een stedelijke relatie, waar gemiddeld één VRI per kilometer niet zelden voorkomt (zeker in de grotere stedelijke agglomeraties). Compenserend voor eventuele verkeerslichten waar je wel groen hebt, kom je op een kilometer of vijf toch al snel op vijf tot zeven minuten vertraging. Door deze vertraging te elimineren lijkt het mij niet onlogisch dat fietsen in een stedelijke omgeving aantrekkelijker wordt.

Natuurlijk speelt de afstand tussen de woon- en werkzones mee; maar het zou best mogelijk kunnen zijn dat een vertragingsreductie cq. kwaliteitsverbetering (betere verharding, breder fietspad, enz.) er toe kan leiden dat dezelfde tijd als altijd nu wordt gebruikt voor een langere afstand, ofwel waardoor in dezelfde reistijd meer kilometers worden afgelegd. Met als gevolg dat het aandeel op de vijf tot tien kilometer nog (iets) kan stijgen.

Op nog langere afstand dan zit je denk ik al wel aan andere, nog duurdere maatregelen om reistijd te verlagen of de kwaliteit te verbeteren, zeker ook omdat op langere afstanden het aandeel van VRI's en andere knelpunten natuurlijk relatief gezien minder wordt. Ik denk dat maatregelen dan eerder in de sfeer liggen van afstandsreducties (meer hemelsbrede verbindingen) of snelheidsverhogende maatregelen ("windtunnel"). Ik denk ook dat de winst in termen van modal split niet in verhouding zullen staan tot de kosten die met dergelijke maatregelen gemoeid zijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Verplaatsingen van en naar het werk naar vervoermiddel, 2007
Afbeelding

Vervoerswijzen naar afstandsklassen, 2007
Afbeelding

Verplaatsingen per fiets naar afstand, 2007
Afbeelding
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Paixao schreef:Ik denk ook dat de winst in termen van modal split niet in verhouding zullen staan tot de kosten die met dergelijke maatregelen gemoeid zijn.
Inderdaad.

Maar een groot gedeelte van het oponthoud bij VRI's wordt ook veroorzaakt omdat het kruisende autoverkeer over één rijstrookje moet worden afgewikkeld, met grote cyclustijden tot gevolg. Wanneer er wat meer ongelijkvloerse kruisingen in stedelijk gebied zouden liggen voor het autoverkeer, dan sla je twee vliegen in één klap: de emissie neemt af doordat er veel minder verkeer hoeft af te remmen en te accelereren, plus dat de wachttijd voor fietsers enorm kan worden bekort.
(Omgekeerd is het niet zo dat fietssnelwegen leiden tot een flink kortere cyclustijd voor het autoverkeer). Voor de modal-split zal het allemaal nog steeds niet veel uitmaken, maar de maatschappelijke kosten zullen met autotunneltjes op alle fronten dalen. Daarmee is investeren in stedelijke autotunnels m.i. maatschappelijk toch beter te verantwoorden dan investeren in binnenstedelijke fietssnelwegen.
Paixao
autoweg

Bericht door Paixao »

Het grote nadeel bij het aanleggen van binnenstedelijke, ongelijkvloerse kruisingen is dat het verkeer dat voorheen op die kruising van richting veranderde, dat nu op een eerder of later kruispunt alsnog moet. Daardoor ontstaat een veel grotere concentratie van het verkeer op bepaalde - noodzakelijkerwijs grote - kruispunten. De vraag is daarnaast of bestaande infrastructuur de verschuiving in routes kan opvangen; immers, verkeer dat van richting veranderde, zal nu via een andere route en dus straten alsnog zijn bestemming moeten/willen bereiken. Wat dat betreft zijn in Nederland veel binnenstedelijke wegennetten veel te veel afhankelijk van enkele relatief grote doorgaande wegen, terwijl de overige wegen al veel meer een verblijfsfunctie hebben.

Om voor dergelijke bijkomstigheden een adequate oplossing te vinden, praat je niet alleen meer over verkeerskunde, maar komt ook planologie en stedebouw om de hoek kijken. Het is overigens wel grappig om te vermelden dat men in Enschede juist van plan is om een ongelijkvloerse kruising om te bouwen naar gelijkvloers, juist om het omrijden van verkeer via B-parallelwegen en andere kleine weggetjes te vermijden.

Overigens ben ik het volkomen met je eens dat er ten aanzien van cyclustijden bij VRI's nog wel het een en ander verbeterd kan worden. Zowel voor het autoverkeer, als voor de fietsers. Een fietssnelweg heeft daar ook geen enkele invloed op; uiteindelijk zullen er altijd fietsers zijn die van het kruispunt gebruik willen maken. Dat is ook niet het doel van een fietssnelweg.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Hoe zo zou dat problemen veroorzaken voor afslaand verkeer? Je kan toch afslaande richtingen nog steeds gelijkvloers uitvoeren? Alleen de doorgaande stroom gaat dan onderdoor. Wellicht moet je dan wel wat minder belangrijke kruispunten afsluiten. Overall zal het een grote verbetering zijn.
Paixao
autoweg

Bericht door Paixao »

Afslaande richtingen kun je niet gelijkvloers uitvoeren, althans niet op dezelfde ruimte als nu. Als je geen kruisend verkeer wilt hebben op het "nieuwe" wegvak zul je een toe- en afrit constructie moeten bouwen, welke inclusief taluds tenminste het viervoudige van de "oude" breedte vergt (nog afgezien van de lengte), wat met name in binnenstedelijke gebieden een enorm probleem is. Plus dat je onder elke afrit dus weer een kruising moet maken. Dan heb je er dus twee, waar er vroeger één was. Daarbij komt ook nog eens dat in binnenstedelijke gebieden de rechtdoorgaande stroom niet per definitie de hoofdstroom is. In tegenstelling tot doorgaande wegen buiten de bebouwde kom kenmerken (grotere) kruispunten binnen de bebouwde kom zich veel vaker door verkeer dat zich veel meer verdeelt. Door het ongelijkvloers uitvoeren verplaatst deze verdeling zich naar stroomopwaarts of stroomafwaarts gelegen kruispunten, of via een toe- en afritconstructie naar de "nieuwe" kruispunten. De vraag is dan hoeveel je er uiteindelijk mee wint.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In binnensteden moet je dit ook niet willen hebben, zeker niet omdat het beleid is om ze autovrij of tenminste autoluw vorm te geven. Wat wel kan is om in de bebouwingscirkel eromheen meer kernroutes voor het autoverkeer aan te wijzen en die meer conflictvrij te laten verlopen. Merk op dat in Amsterdam wel degelijk problemen zijn met het realiseren van ongelijkvloerse kruisingen. Al had van mij het kruispunt tussen de IJburglaan en de Zuiderzeeweg wel ongelijkvloers mogen worden uitgevoerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Wouter N14 schreef:De algemeen gehanteerde fietsafstand is 7,5 kilometer, maar dat blijkt ook nu weer toch wat te ver te zijn.
We zijn erg lui in dit land. Voor 7,5 kilometer pakken we en masse de auto. :neenee:
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Als ik van die 7,5 km een flink eind door het open veld moet fietsen ben ik "not amused". Op zich zie ik die afstand niet als een belemmering: in de stad leg je die afstand per fiets vaak net zo snel of sneller af dan een automobilist. :dyn_hyp:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

http://www.ski-epic.com/amsterdam_bicycles/

Een geinige reportage van een Amerikaan die de Nederlandse fietscultuur bewondert. :)
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

^^ Grappig, gisteren kregen we daar nog foto's van te zien in het college over duurzame mobiliteit. Het bijzondere is dat wij het als geheel gewoon beschouwen maar dat de niet-Europeaan dit heel bijzonder vindt.

Bekijk ook eens deze video: http://www.youtube.com/watch?v=5rwwxrWHBB8 Deze gaat over fietsvriendelijke steden. Voorbij komen Amsterdam, Kopenhagen en Bogota. Ook onze docent komt voorbij in het filmpje ;)