Reizigersaantallen per station

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Reizigersaantallen per station

Bericht door simon » wo 24 sep 2008, 15:24

De reizigersaantallen per station kun je terugvinden in dit document van Pro Rail (vanaf pagina 97). Het is al wat verouderd, wellicht dat Vinny ons aan een recent exemplaar kan helpen?

Station Zwolle heeft inderdaad zo'n 30.000 in- en uitstappers.

Qua bus- en tramlijnen is het vaak afgaan op berichten uit de krant e.d. Zo weet ik toevallig dat de drukte Utrechtse buslijn (12s) zo'n 30.000 reizigers per dag vervoert, daarvoor rijdt het GVU 12 uur per dag met 20 bussen per uur. De Utrechtse sneltram vervoert er nog meer: 40.000 reizigers met een spitsfrequentie van 12 trams per uur.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Lightrail] Kansrekenen voor gevorderden

Bericht door Chris » wo 24 sep 2008, 15:32

^^ Bedankt voor de link, ik heb het bestand even opgeslagen, handig voor toekomstige discussies. Eerlijk gezegd vallen die in/uitstappers me nogal tegen. Het drukste station in Nederland is Amsterdam-Centraal met 149.000 in/uitstappers, op de voet gevolgd door Utrecht Centraal. Zwolle is met 30.000 nog wel één van de drukkere.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Lightrail] Kansrekenen voor gevorderden

Bericht door simon » wo 24 sep 2008, 15:46

En het rustigste station Enschede de Eschmarke met 57 reizigers, op de voet gevolgd door Geerdijk met 60 reizigers

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [Lightrail] Kansrekenen voor gevorderden

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2008, 19:22

Het is al wat verouderd, wellicht dat Vinny ons aan een recent exemplaar kan helpen?
Nee, een recente versie wordt mogelijk in november uitgegeven, maar ik vermoed helemaal niet meer. Het aantal in/uitstappers per werkdag is een extrapolatie van het verkochte treinkaartjes enkele reis en retour en trajectabonnementen plus een evenredige toedeling van het aantal netabbonnementen. Het getal is exclusief overstappers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [Lightrail] Kansrekenen voor gevorderden

Bericht door Coen Tunnel » do 25 sep 2008, 1:01

Grappig dat de grenspunten er ook instaan. Roosendaal is met ruim 6000 reizigers de drukste grensovergang. De nog geen 200 reizigers voor Gronau Grens zijn wel erg triest. Het kan eigenlijk niet uit om elk half uur de trein vanuit Gronau door te laten rijden naar Enschede. Desalniettemin zitten er toch altijd wel wat reizigers in die treinen. Ik schat per keer toch wel zeker 10-20 reizigers. Wellicht is het aantal reizigers de afgelopen drie jaar meer gestegen, dat zou kunnen.

Overigens vind ik het aantal in- en uistappers van 's-Hertogenbosch met 40.000 erg hoog. Meer dan bijvoorbeeld station Arnhem, en ook in het veel grotere Tilburg zijn veel minder treinreizigers. En Eindhoven zit al bijna op de 50.000, inmiddels misschien wel er over. Dan mag het station de toevoeging Centraal krijgen. Vinny, weet jij of er plannen zijn om Eindhoven om te dopen in Eindhoven Centraal? Tenslotte hebben we de afgelopen jaren al twee naamswijzigingen gehad (Amsterdam Zuid, Amsterdam Bijlmer ArenA).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Vinny » do 25 sep 2008, 19:21

Gronau grens is echter een van de drukste grensovergangen (geworden). Ik vermoed zelf dat er nog een meetfout inzit, omdat kaartjes gekocht in de Duitse automaat niet zijn meegenomen.
's Hertogenbosch is een populair station. Brabanders reizen vaker met de trein dan inwoners van andere provincies. De verbindingen zijn ook erg goed: 4 keer per uur naar Utrecht, Tilburg, Nijmegen en Eindhoven. Er zijn weinig stations die zulke goede verbindingen hebben. Amersfoort heeft dan wel 4 keer per uur naar Utrecht een trein, maar naar Amsterdam Centraal, Schiphol, Hengelo en Zwolle zijn het er 2, en naar Apeldoorn/Deventer 4 in een niet heel handige tijdligging.

Tegenwoordig geldt de 50.000 regel niet meer. Het is een oude NS regel uit de jaren '80. De gemeente bepaalt nu de naam van een station in overleg met ProRail, de NS en de overige vervoerders. Er zijn geen plannen bij mij bekend om Eindhoven anders te gaan noemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door mavas » do 25 sep 2008, 19:30

^^ Mooi moment om Amsterdam, Leiden, enz weer CS te gaan noemen! :D
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Chris » do 25 sep 2008, 19:35

Ook een mooi moment om eens een top-zoveel te maken van de drukste stations ;)

(afgerond op duizendtallen)

Amsterdam CS 149.000
Utrecht CS 145.000
Rotterdam CS 92.000
Den Haag CS 82.000
Leiden CS 57.000
Schiphol 56.000
Eindhoven 47.000
's-Hertogenbosch 40.000
Arnhem 39.000
Amsterdam Sloterdijk 36.000
Nijmegen 34.000
Haarlem 34.000
Den Haag HS 33.000
Amersfoort 32.000
Zwolle 31.000
Groningen 30.000

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door mavas » do 25 sep 2008, 19:46

Als je dat lijstje zo bekijkt blijft het vreemd dat Haarlem geen echte IC's meer heeft, terwijl deze meer reizigers heeft dan Zwolle en Alkmaar (niet op de lijst).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Vinny » do 25 sep 2008, 19:51

Je moet bij Alkmaar ook de reizigersaantallen van Zaanstad, Castricum en Heiloo optellen vriend... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door boe! » do 25 sep 2008, 22:12

Vinny schreef:Amersfoort heeft dan wel 4 keer per uur naar Utrecht een trein, maar naar Amsterdam Centraal, Schiphol, Hengelo en Zwolle zijn het er 2, en naar Apeldoorn/Deventer 4 in een niet heel handige tijdligging.
Amersfoort heeft 6 (in de spits 8) keer per uur een trein naar Utrecht, 4 naar Amsterdam Centraal, 2 naar Schiphol (4 met overstap in Weesp), 2 naar Hengelo, 4 naar Zwolle (in de spits 6) en 2 naar Apeldoorn/Deventer (in de spits 4).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Vinny » do 25 sep 2008, 22:20

boe! schreef:
Vinny schreef:Amersfoort heeft dan wel 4 keer per uur naar Utrecht een trein, maar naar Amsterdam Centraal, Schiphol, Hengelo en Zwolle zijn het er 2, en naar Apeldoorn/Deventer 4 in een niet heel handige tijdligging.
Amersfoort heeft 6 (in de spits 8) keer per uur een trein naar Utrecht, 4 naar Amsterdam Centraal, 2 naar Schiphol (4 met overstap in Weesp), 2 naar Hengelo, 4 naar Zwolle (in de spits 6) en 2 naar Apeldoorn/Deventer (in de spits 4).
Tja als je al die gele slakken meerekend wel ja. Toevallig vandaag in de sprinter A'dam - A'foort gezeten omdat ik op de heenweg de trein net gemist had en op de terugweg de trein defect was. Die doet er net zo lang over als wachten op de volgende IC en dan met deze trein naar Amersfoort reizen. Kortom, je hebt qua reismogelijkheden heel weinig aan dat ding.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door kees » do 25 sep 2008, 22:49

Als ik zo naar de reizigersaantallen kijk van Den Haag CS en Den Haag HS, vind ik het ineens helemaal niet logisch dat ze van Den Haag HS een belangrijker station zouden willen maken dan CS.

Station 's-Hertogenbosch compenseert het geringere aantal inwoners met de draaischijffunctie die het station heeft. Daardoor is het een beduidend drukker station dan ststion Tilburg. Daartegenover staat dat er ook een substantieel deel van de reizigers doorrijdt naar Tilburg West en dat dan weer wel een druk station voor een 'bijhalte'. Uiteraard heeft dat veel te maken met de universiteit, maar ik vraag me af of dat alles verklaart.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door ReisThijs » vr 26 sep 2008, 16:36

kees schreef:Als ik zo naar de reizigersaantallen kijk van Den Haag CS en Den Haag HS, vind ik het ineens helemaal niet logisch dat ze van Den Haag HS een belangrijker station zouden willen maken dan CS

Ze wilden eerst van CS een belangrijker station maken dan HS, en dat is dus gelukt. Vergeet niet dat dit cijfers van 2005 zijn en voor CS dus de Zoetermeer- en Hofpleinlijn nog meegerekend zijn.
Vinny schreef:De gemeente bepaalt nu de naam van een station in overleg met ProRail, de NS en de overige vervoerders.
Al willen die gemeentes dat nog zo graag, het lukt ze niet zomaar (of ze moeten Amsterdam heten). Als het zo simpel was had station Tilburg West allang Tilburg Universiteit geheten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door boe! » vr 26 sep 2008, 21:07

Vinny schreef:Tja als je al die gele slakken meerekend wel ja.
Je begint al op een echte NS-er te lijken. Alleen de Intercity's zijn belangrijk.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door boe! » vr 26 sep 2008, 21:09

ReisThijs schreef:Als het zo simpel was had station Tilburg West allang Tilburg Universiteit geheten.
Tsja, de huidige situatie waarbij ten westen van Tilburg West nog een Tilburgs station ligt is wel erg vreemd. Zoetermeer-Oost gaat dat ook krijgen als Bleiswijk-Zoetermeer wordt geopend.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Wouter N14 » vr 26 sep 2008, 21:27

Dan kunnen ze altijd nog op de Almeerse methode overstappen: Tilburg Buiten-West en Zoetermeer Buiten-Oost :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Vinny » za 27 sep 2008, 9:59

Alleen de Intercity's zijn belangrijk.
Geen wonder, Amersfoort - Zwolle en Amersfoort - Amsterdam duurt twee keer zolang met de stoptrein als met de Intercity.
(of ze moeten Amsterdam heten).
Tja in Amsterdam is de ene inconsequentheid door de andere vervangen. Mijn vader noemt zoiets 'Piemkes met Siemkes' verwisselen.
Ze wilden eerst van CS een belangrijker station maken dan HS, en dat is dus gelukt
Wie zijn 'ze'? De NS wilde in de jaren '70 het SS-station slopen en HS uitbouwen tot Centraal Station. De gemeente Den Haag heeft toen afgedwongen om het SS station te vervangen door het Centraal Station (en als kopstation te behouden). In de jaren '90 is dan nog sprake geweest van een heel nieuw station op de spoorwegkruising. Dat werd echter te duur bevonden en daarom wordt Den Haag CS opnieuw opgeknapt. Een blunder van jewelste. Eén station voor alle treinen is zoveel beter... (hoe vaak ik vroeger niet dit verzucht heb nadat ik weer op twee minuten na de sneltrein naar Amsterdam gemist had, geen tijd had om naar HS te reizen om daar de Internationale trein of de IC te nemen en uiteindelijk terecht kwam in de gele slak naar Leiden :neenee:) Den Haag Centraal/HS is een goed voorbeeld: hoe jaag ik mensen zo snel mogelijk de auto in. :!:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Coen Tunnel » za 27 sep 2008, 17:18

Tegenwoordig geldt de 50.000 regel niet meer. Het is een oude NS regel uit de jaren '80. De gemeente bepaalt nu de naam van een station in overleg met ProRail, de NS en de overige vervoerders. Er zijn geen plannen bij mij bekend om Eindhoven anders te gaan noemen.
Dat is toch echt iets van eind jaren '90:
Wikipedia schreef:Toen in 1997 in Leiden een nieuw station werd geopend claimde deze gemeente dat haar station, in reizigers gemeten de vijfde van Nederland, ook recht had op de aanduiding CS. NS heeft toen zijn beleid inzake naamgeving moeten herzien: besloten werd alleen de grootste stations de aanduiding 'Centraal' te geven, kleinere centraal in een stad gelegen stations zouden zo nodig de aanduiding 'Centrum' kunnen krijgen. Het station in Leiden kreeg dus in 1997 als eerste de aanduiding "Centraal" en werd omgedoopt in Leiden Centraal. Almere CS werd per 30 mei 1999 gedegradeerd tot Almere Centrum. Ondanks dat Haarlem qua inwoneraantal groter is dan veel steden (waaronder Leiden) heeft het station in Haarlem toch geen promotie (CS) gekregen, dit komt omdat het station het oudste station is van Nederland en volgens velen zou als het Haarlem Centraal zou hebben geheten een stuk van de geschiedenis van het station weg zijn gegooid[bron?]. Op 29 mei 2000 kregen Amsterdam CS, Rotterdam CS, Den Haag CS en Utrecht CS de aanduiding "Centraal".
Met dit in het achterhoofd zie ik geen enkele reden om station Eindhoven niet om te dopen in Eindhoven Centraal. Sowieso vind ik zo'n aanduiding bij grotere stations (waaronder de wereldstations voor de hogesnelheidslijnen) wel wenselijk en duidelijk, net als het Duitse Hauptbahnhof. Dan zit ik te denken aan (o.a.):

- Eindhoven Centraal
- Arnhem Centraal
- Groningen Centraal
- Haarlem Centraal
- Almere Centraal
- Tilburg Centraal
- Maastricht Centraal
- Breda Centraal
- 's-Hertogenbosch Centraal
- Amersfoort Centraal
- Leeuwarden Centraal
- Nijmegen Centraal

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door mennomulder » za 27 sep 2008, 19:13

Hier in Groningen wordt nog altijd geageerd tegen de bestemming "Groningen CS" zoals dat op de bussen van Arriva wordt aangegeven want de naam was vanouds "Hoofdstation".

Met nog een mooi plaatje ui de jaren 50 !

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mennomulder op zo 28 sep 2008, 18:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Vinny » za 27 sep 2008, 20:51

(waaronder de wereldstations voor de hogesnelheidslijnen)
Breda en Arnhem krijgen de postfix 'Centraal'. Dat komt omdat dat is afgesproken in het kader van de "Nieuwe Sleutelprojecten". De reden ontgaat me, een hogesnelheidstrein stopt ook op Schiphol en dat gaat ook niet ineens Centraal heten. En wat denk je van 'Lamballe Centrale' :lol:
Nog leuker wordt het als het plan op de Utrecht-Arnhemcorridor doorgaat. De ICE gaat dan ook stoppen in Driebergen-Zeist Hauptbahnhof... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Rene » za 27 sep 2008, 21:27

Dat hele gedoe met "Centraal" hangt me al jaren de keel uit.
Wat mij betreft worden alle aanduidingen "Centraal" geschrapt, en krijgen de stations die daarvóór de aanduiding CS hadden, die laatste aanduiding weer terug.
Met een duidelijke aantekening dat nieuwe CS'en alleen van toepassing zijn wanneer er tenminste 4 stations zijn met dezelfde komnaam, en er vanaf het CS ook de mogelijkheid bestaat om in tenminste 4 verschillende richtingen te kunnen vertrekken.
Een 4x4-regel dus, die de aanduiding beperkt tot de stations die de aanduiding ècht verdienen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Ds79m » za 27 sep 2008, 21:56

^^ Maakt het voor een gemiddelde reiziger uit of het station Maassluis, Maassluis Centraal of Maassluis CS heet?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Rene » za 27 sep 2008, 22:06

Ik draai de vraag om: wat is de waarde van de toevoeging, als hij feitelijk nergens voor staat ?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Ds79m » za 27 sep 2008, 22:11

Het geeft het belang van het station aan en sluit in veel gevallen aan bij de naamgeving in de volksmond.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Via » zo 28 sep 2008, 14:50

Rene schreef:Dat hele gedoe met "Centraal" hangt me al jaren de keel uit.
Wat mij betreft worden alle aanduidingen "Centraal" geschrapt, en krijgen de stations die daarvóór de aanduiding CS hadden, die laatste aanduiding weer terug.
Met een duidelijke aantekening dat nieuwe CS'en alleen van toepassing zijn wanneer er tenminste 4 stations zijn met dezelfde komnaam, en er vanaf het CS ook de mogelijkheid bestaat om in tenminste 4 verschillende richtingen te kunnen vertrekken.
Een 4x4-regel dus, die de aanduiding beperkt tot de stations die de aanduiding ècht verdienen.
Mee eens, CS is ook een veel praktischere naam dan het langere 'Centraal'. Alleen die 4 richtingen hoeft van mij niet echt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Rene » zo 28 sep 2008, 18:22

Een CS moet in mijn ogen ook een netwerkfunctie hebben, en daarbij méér dan alleen maar één aftakkend zijlijntje. Vandaar mijn idee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 sep 2008, 19:48

Dan komen we alleen op:

- Amsterdam CS
- Rotterdam CS
- Utrecht CS
- Arnhem CS

Grensgevallen (voldoen grotendeels aan eisen):

- Den Haag CS (niet echt vier richtingen tenzij je Haarlem ook als een aparte richting ziet)
- Groningen CS (slechts drie Groningse stations)
- Eindhoven CS (slechts twee Eindhovense stations)
- Nijmegen CS (slechts drie richtingen)
- Leeuwarden CS (slechts drie Leeuwarder stations - incl. Leeuwarden Achter de Hoven)
- Breda CS (slechts twee stations, maar wel een HSL-station)
- Amersfoort CS (slechts drie Amersfoortse stations)
- 's-Hertogenbosch CS (slechts twee Bossche stations)
- Amersfoort CS (slechts drie Amersfoortse stations)
- Hilversum CS (slechts drie Hilversumse stations)

Stations die dan sowieso niet de titel CS verdienen:

- Almere CS (slechts twee richtingen en geen echte belangrijke nationale verbidingen)
- Haarlem CS (slechts twee Haarlemse stations en geen echte belangrijke nationale verbindingen)

Andere plaatsen vanwaar treinen vier of meer richtingen uit gaan:

- Venlo (1 station)
- Heerlen (2 stations)
- Zwolle (1 station)
- Zutphen (1 station)
- Duivendrecht (1 station)
- Alkmaar (2 stations, en alleen vier richtingen als je Haarlem en Amsterdam als afzonderlijke richtingen ziet)
- Roosendaal (1 station)
- Gouda (2 stations)
- Geldermalsen (1 station)
- Hengelo (2 stations)
- Deventer (2 stations)
- Amsterdam Sloterdijk (het is natuurlijk geen optie om dit station de toevoeging CS te geven ;))

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Rene » zo 28 sep 2008, 20:26

Coen Tunnel schreef:- Den Haag CS (niet echt vier richtingen tenzij je Haarlem ook als een aparte richting ziet)
De RET-metro vertrekt op de benedenperrons naar de voormalige Hofpleinlijn: zou eventueel als 4e pootje kunnen worden beschouwd. Maar dit station zal altijd een toevoeging nodig hebben, ter onderscheid van station HS voor doorgaande treinen over de Oude Lijn. De situatie dat een stad 2 belangrijke hoofdstations heeft, komt eigenlijk weinig voor. In ietwat mindere mate zie je het eigenlijk alleen bij Amsterdam CS / Amsterdam Zuid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 sep 2008, 20:31

Ik ben met je eens dat er inderdaad duidelijk onderscheid moet worden gemaakt tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS. En inderdaad hebben we in Nederland niet echt de situatie dat er steden zijn met twee belangrijke stations, alhoewel Amsterdam Zuid inderdaad steeds belangrijker wordt.

In andere landen zie je vaker dat steden meerdere belangrijke stations hebben.

Plaats reactie