Intercity Noord-Oost

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Intercity Noord-Oost

Bericht door Vinny » wo 03 dec 2008, 20:48

Een verzoeknummer van Coen Tunnel om een draad te hebben over de consequenties van de Hanzelijn en overige perikelen rondom de IC series: Schiphol/Amsterdam; Rotterdam/Den Haag - Leeuwaren/Groningen; Enschede; kortweg ook wel de 'Intercity Noord-Oost' genoemd.
Vroeger was het het paradepaardje van de NS: Met de doorkoppen in de koplopers en cross-platform aansluitingen in Amersfoort kon de NS elk halfuur een verbinding tussen deze zeven eindbestemmingen aanbieden. In Utrecht, Amersfoort en Zwolle werd er gekoppeld of gesplitst, terwijl de reiziger 'in de trein' kon doorlopen naar het voor hem bestemde treindeel. Er zijn wat zaken veranderd: het splitsen en combineren komt nog steeds voor, maar steeds vaker worden er 'losse' treinen ingelegd, die tegemoet komen aan de actuele reizigersstromen. Ook de doorloopkop bestaat niet meer. Na aanleg van de Hanzelijn wordt het weer opnieuw ingedeeld. Zoals het er nu naar uitziet komt er 2x per uur een IC Den Haag - Amsterdam Zuid - Almere - Zwolle - Groningen; 2x per uur een IC Rotterdam - Amersfoort - Zwolle - Leeuwarden en 2x per uur een IC Amsterdam Centraal - Amersfoort - Enschede. De NS wil graag de IC naar Groningen niet meer laten stoppen in Meppel, Hoogeveen, Beilen en Haren. Hiervoor is een sneller treinpad nodig dat op dit moment (buiten de spits) niet beschikbaar is. Wat mij betreft hoeft dat ook niet, de basis moet zijn 2 zonetreinen per uur die 7 dagen per week, van 05:00 tot 01:00 rijden; van ma. t/m za. overdag aangevuld met een extra IC of sprinter; tijdens de spitsuren met twee extra treinen. Naar Leeuwarden rijden alleen maar Intercitys (2x per uur), aangevuld met (ma t/m za overdag) een sprinter Heerenveen - Leeuwarden (stopt 1x per uur in Grou Irnsum en Akkrum). 's Avonds en op zondag stoppen w.m.b. de IC's alternerend in Grou en Akkrum en op alle andere tussengelegen stations.
Een duidelijke basisdienstregeling en spitstoevoegers op de momenten dat het ook écht nodig is en in de mate dat het ook nodig is.
Voor wat betreft de bediening van station Harderwijk: Dat wordt wat mij betreft het eindstation van één van de treinen die nu vanuit Utrecht of Amsterdam eindigen op één van de Amersfoortse stations.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Willem » wo 03 dec 2008, 21:03

Reizigers vanuit Den Haag naar Enschede zijn dus de dupe van de aanleg van de Hanzelijn: zij raken hun verbinding met de Noordoost IC kwijt en moeten in de nieuwe situatie in Amersfoort en Utrecht overstappen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Vinny » wo 03 dec 2008, 21:11

Eerlijk gezegd is dat nog niet helemaal duidelijk. In het kader van OV-SAAL wordt knoop Weesp doorbroken, zodat alle treinen uit Amsterdam rijden richting het Gooi en Amersfoort en alle treinen uit Schiphol richting Almere en Lelystad. Waarschijnlijk zal vanaf dgl 2010 (inzet Albatros op de HSL) wel degelijk Den Haag Centraal - Enschede via Amsterdam Zuid worden aangeboden. Hoe dit verder gaat ontwikkelen staat echter nog voornamelijk in de sterren geschreven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door boe! » wo 03 dec 2008, 21:22

Vinny schreef:Grou Irnsum
Grou-Jirnsum is de officiële naam.
Laatst gewijzigd door boe! op wo 03 dec 2008, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Vinny » wo 03 dec 2008, 21:27

Je hebt gelijk. Ik vergis me wel eens in Friese namen; vooral als het exoniem en het endoniem te veel op elkaar lijken :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Peter » do 04 dec 2008, 9:20

Ik snap geheel niet waarom er geen twee intercities en twee stoptreinen per uur op het traject Zwolle-Groningen kunnen rijden zonder inhaalspoor. De stoptreinen vertrekken net na de intercities, waardoor de volgende intercity er geen last van heeft. De stoptrein komt iets eerder te Zwolle of Groningen aan dan de volgende intercity. Ook op het traject Meppel-Zwolle (waar ook de treinen naar/van Leeuwarden rijden) lijkt er geen probleem omdat daar geen stations meer liggen.

Er zijn inhaalsporen (voor een goederentrein of zo) bij Assen en Meppel. In de regel wacht een stoptrein op de intercity als deze te laat is, tenzij meer dan een kwartier.

Grootste voordeel van 2 echte intercities en 2 echte stoptreinen is dat je een normale treinfrequentie (halfuur ipv 20 en 40 minuten) krijgt waar ook busfrequenties wat mee kunnen als ze vaker dan eens per uur rijden.

Er wordt nu al op weekdagen vaak met 4 treinstellen gereden, wat het maximum is voor de perronlengtes. Nog meer passagiers betekent ofwel met dubbeldekkers rijden (gebeurt ook nu soms al in de avondspits) ofwel een hogere frequentie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Coen Tunnel » do 04 dec 2008, 16:48

Vinny schreef:'s Avonds en op zondag stoppen w.m.b. de IC's alternerend in Grou en Akkrum en op alle andere tussengelegen stations.
En dat soort bagger moeten we dus niet hebben. Dat gebeurt nergens anders in Nederland. Zo goed is het ov daar al niet, en er zijn mensen die voor dat korte stukje inderdaad de trein gebruiken. Om die stops om en om op te heffen bespaart ongeveer 3 minuten in reistijd, maar heeft als gevolg dat er geen rechtstreekse verbinding meer is tussen Grou-Jirnsum en Akkrum. Ik hoop dat je ook met wat zinniger plannen komt daar bij ProRail; dit is echt belachelijk.
Voor wat betreft de bediening van station Harderwijk: Dat wordt wat mij betreft het eindstation van één van de treinen die nu vanuit Utrecht of Amsterdam eindigen op één van de Amersfoortse stations.
Mag daar wel een extra perron worden aangelegd. En bovendien heeft Harderwijk dan nog steeds niet die goede verbinding met Zwolle, die ze ook graag willen.
Peter schreef:Ik snap geheel niet waarom er geen twee intercities en twee stoptreinen per uur op het traject Zwolle-Groningen kunnen rijden zonder inhaalspoor. De stoptreinen vertrekken net na de intercities, waardoor de volgende intercity er geen last van heeft. De stoptrein komt iets eerder te Zwolle of Groningen aan dan de volgende intercity. Ook op het traject Meppel-Zwolle (waar ook de treinen naar/van Leeuwarden rijden) lijkt er geen probleem omdat daar geen stations meer liggen.

Er zijn inhaalsporen (voor een goederentrein of zo) bij Assen en Meppel. In de regel wacht een stoptrein op de intercity als deze te laat is, tenzij meer dan een kwartier.
Er zijn ook inhaalsporen in Hoogeveen en Beilen. Daar kun je eventueel ook een goederentrein kwijt. Veel goederentreinen buigen bij Haren af en gaan over de directe boog richting Veendam.
Grootste voordeel van 2 echte intercities en 2 echte stoptreinen is dat je een normale treinfrequentie (halfuur ipv 20 en 40 minuten) krijgt waar ook busfrequenties wat mee kunnen als ze vaker dan eens per uur rijden.
Precies. Al die lijnen met een 20-40-frequentie in het noorden, dat is ook niet echt je-van-het

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Willem » do 04 dec 2008, 20:18

Vinny schreef: Waarschijnlijk zal vanaf dgl 2010 (inzet Albatros op de HSL) wel degelijk Den Haag Centraal - Enschede via Amsterdam Zuid worden aangeboden.
Is een leuke route, maar geen alternatief. Via Amsterdam is langer dan via Utrecht.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Coen Tunnel » do 04 dec 2008, 21:14

Is wel een alternatief. Amersfoort - Den Haag Centraal duurt nu rechtstreeks precies een uur. Amersfoort - Schiphol duurt nu rechtstreeks 43 minuten. Schiphol - Den Haag Centraal duurt nu rechtstreeks 33 minuten, maar dat is met 4 minuten wachttijd in Leiden Centraal. Stel, we brengen dat terug naar 1 minuut en we rekenen 1 minuut wachttijd in Schiphol, dan is de totale reistijd Amersfoort - Den Haag Centraal (met stops in Hilversum, Duivendrecht, Amsterdam Zuid, Schiphol en Leiden Centraal) 43+1+30 minuten, ofwel 14 minuten langer. Dat valt nog te overzien, zeker als het een rechtstreekse verbinding is. Wellicht valt er nog een paar minuten tijdwinst te halen, want als de hsl rijdt zullen er minder treinen op de Oude Lijn rijden. Bovendien kan het in Utrecht kerende treinseries schelen. Voordeel is dat Leiden een betere verbinding krijgt met (noord)oost-Nederland (via Amersfoort).

Naar Rotterdam Centraal is het natuurlijk niet interessant.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door boe! » do 04 dec 2008, 22:05

En zo ingewikkeld is dat niet. Kwestie van het huidige pad van de IC Amersfoort-Schiphol koppelen aan het vrijkomende pad van de Beneluxtrein.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Coen Tunnel » do 04 dec 2008, 22:19

Die sluiten op zich mooi op elkaar aan. Maar ik zou die nieuwe IC wel laten stoppen in Leiden Centraal.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door boe! » do 04 dec 2008, 22:46

Daar zal NS ongetwijfeld voor kiezen, maar dat lijkt mij vrij eenvoudig in te passen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Vinny » do 04 dec 2008, 23:09

En dat soort bagger moeten we dus niet hebben. Dat gebeurt nergens anders in Nederland. Zo goed is het ov daar al niet, en er zijn mensen die voor dat korte stukje inderdaad de trein gebruiken. Om die stops om en om op te heffen bespaart ongeveer 3 minuten in reistijd, maar heeft als gevolg dat er geen rechtstreekse verbinding meer is tussen Grou-Jirnsum en Akkrum. Ik hoop dat je ook met wat zinniger plannen komt daar bij ProRail; dit is echt belachelijk.
Als station Eijsden gesloten kan worden zijn die nutteloze stations in Friesland natuurlijk helemaal overbodig. Ze zijn zinloos; er stappen maar 600 - 700 reizigers per dag in. Hiervan zijn er gemiddeld 2 die tussen deze stations reizen. Die nemen maar de taxi... :roll:

En kom nou niet met zielige scholieren en oude gehandicapten: die reizen maar lekker door de week (of op zaterdag) overdag.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Coen Tunnel » do 04 dec 2008, 23:29

Vinny schreef:Als station Eijsden gesloten kan worden zijn die nutteloze stations in Friesland natuurlijk helemaal overbodig.
Dat is een argument van niks. De reden van de sluiting van station Eijsden is heel anders en dat weet je best. Dat is nog geen reden om de stationsbediening in rurale streken aan te passen.
Ze zijn zinloos; er stappen maar 600 - 700 reizigers per dag in.
Er zijn heel wat stations waar minder reizigers instappen. Jouw theorie volgend kunnen we dus net zo goed de lijn Almelo-Mariënberg opdoeken, omdat er op de meeste stations toch bijna niemand instapt. Zo lust ik er nog wel een paar.
Hiervan zijn er gemiddeld 2 die tussen deze stations reizen.
Bron?
Die nemen maar de taxi... :roll:
Ik snap niet waarom je geen gecadaniseerde dienstregeling wilt, maar een onduidelijk systeem van treinen die om en om op een bepaald station stoppen, alleen in deze situatie, alleen op deze lijn, waar een extra stop hooguit drie minuten extra reistijd kost.
En kom nou niet met zielige scholieren en oude gehandicapten: die reizen maar lekker door de week (of op zaterdag) overdag.
Tuurlijk. Scholieren, ouderen en gehandicapten zijn nou juist niet belangrijke doelgroepen en gebruikers van het OV, dat was ik even vergeten. :hamertjetik:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Vinny » vr 05 dec 2008, 0:37

Ik snap niet waarom je geen gecadaniseerde dienstregeling wilt, maar een onduidelijk systeem van treinen die om en om op een bepaald station stoppen, alleen in deze situatie, alleen op deze lijn, waar een extra stop hooguit drie minuten extra reistijd kost.
Ik ben altijd een voorstander geweest van een IC-flex model. Hiermee zorg je er juist voor dat treinen op vaste tijden op hun eindpunt aankomen, maar niet persé onderweg op dezelfde stations hoeven te stoppen. Het lijkt me bijvoorbeeld ook wel een prettig systeem voor Zeeland en Zuid-Limburg. Een gerenomeerd OV-adviesbureau heeft een dergelijk voorstel wel een gedaan voor de lijn Amsterdam - Utrecht; namelijk vier keer per uur een IC laten rijden die één keer in Bijlmer, één keer in Abcoude, één keer in Breukelen en één keer in Maarssen zou stoppen. Dat was nog in de tijd dat buslijnen als de 125 en de 140 snelle en comfortabele verbindingen boden met Utrecht-stad.
In het buitenland zie je het ook wel: een TGV die éénmaal per dag in Lamballe stopt. In Nederland is het vloeken in de kerk; maar ik zal de dag prijzen als eens wat minder stug met dit soort dingen werd omgegaan..., de huidige IC dienst naar Leeuwarden is om te huilen dus het kan er alleen maar beter op worden.
Tuurlijk. Scholieren, ouderen en gehandicapten zijn nou juist niet belangrijke doelgroepen en gebruikers van het OV, dat was ik even vergeten. :hamertjetik:
Ik liet me even gaan. Scholieren gaan niet naar school op zondag. Dat is zelfs in het goddeloze westen niet zo, laat staan in de biblebelt op het Drentse en Friese platteland. Verder heb je wat ik noem de 'grijze terreur'. Alle bussen en treinen moeten de komende jaren 'rollator-proof' worden gemaakt. Maar denk maar niet dat de doelgroep één cent extra kan/wil/gaat uitgeven aan het OV. Net alsof treinen automatisch rijden ofzo... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 dec 2008, 1:18

Vinny schreef:Ik ben altijd een voorstander geweest van een IC-flex model. Hiermee zorg je er juist voor dat treinen op vaste tijden op hun eindpunt aankomen, maar niet persé onderweg op dezelfde stations hoeven te stoppen.
Voor de reiziger wordt het er niet duidelijker op. De ene trein stop wel in Grou maar niet in Akkrum, de andere wel in Akkrum maar niet in Grou. Ga je dat nog wat verder doorvoeren dan wordt het helemaal ondoorzichtig voor de doorsnee reiziger.
Het lijkt me bijvoorbeeld ook wel een prettig systeem voor Zeeland en Zuid-Limburg. Een gerenomeerd OV-adviesbureau heeft een dergelijk voorstel wel een gedaan voor de lijn Amsterdam - Utrecht; namelijk vier keer per uur een IC laten rijden die één keer in Bijlmer, één keer in Abcoude, één keer in Breukelen en één keer in Maarssen zou stoppen. Dat was nog in de tijd dat buslijnen als de 125 en de 140 snelle en comfortabele verbindingen boden met Utrecht-stad.
In het buitenland zie je het ook wel: een TGV die éénmaal per dag in Lamballe stopt.
Een extra stop her en der gebeurt in Nederland ook wel eens in de spits. Tussen Zwolle en Leeuwarden is er 's ochtends een IC die extra in Wolvega stopt, 's avonds is er eentje die extra in Meppel stopt. En tussen Amersfoort en Zwolle stopt de laatste IC extra in Nijkerk en Harderwijk.

In het buitenland zie je het ook vaker, maar nu noem je wel een land waar weinig treinen een gecadaniseerde dienstregeling hebben. Op de meeste TGV-lijnen is daar namelijk geen sprake van. Dan is een extra stop meer of minder geen probleem. Overigens stoppen er tegenwoordig 2 (en op sommige dagen 3) TGV's per richting in Lamballe. :D
In Nederland is het vloeken in de kerk; maar ik zal de dag prijzen als eens wat minder stug met dit soort dingen werd omgegaan..., de huidige IC dienst naar Leeuwarden is om te huilen dus het kan er alleen maar beter op worden.
De verbinding met tussen Leeuwarden en Zwolle enkel tussenstops in Heerenveen en Steenwijk vind ik anders prima en gebruik ik graag.
Dat is zelfs in het goddeloze westen niet zo, laat staan in de biblebelt op het Drentse en Friese platteland.
Daar ligt de Nederlandse biblebelt niet. ;)

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Koesj » vr 05 dec 2008, 2:48

Coen Tunnel schreef:Voor de reiziger wordt het er niet duidelijker op. De ene trein stop wel in Grou maar niet in Akkrum, de andere wel in Akkrum maar niet in Grou. Ga je dat nog wat verder doorvoeren dan wordt het helemaal ondoorzichtig voor de doorsnee reiziger.
Och dat klinkt toch niet anders dan de standaard haltetijden die voor de busverbindingen in dat soort plaatsen aangehouden moeten worden. Eén moment per uur, wie kent het spoorboekje van het hele traject uit z'n hoofd in plaats van 'normale' vertrek- en aankomsttijden?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Palance » vr 05 dec 2008, 7:58

Vinny schreef:Net alsof treinen automatisch rijden ofzo... :roll:
Zijn er geen paarden meer die de trein trekken dan? :schrikreactie:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Vinny » vr 05 dec 2008, 10:26

Een extra stop her en der gebeurt in Nederland ook wel eens in de spits.
Dat moet je niet willen. Dat is een bom onder je puctualiteitscijfers. Een extra stop 's avonds en in het weekend hoeft nauwelijks reistijd te kosten...; de Sneltrein Amsterdam - Den Haag stopt nu (vanwege werkzaamheden) vanaf 20:00 en in het weekend ook in Hoofddorp, zonder dat het extra reistijd kost. Als deze treinserie dat in de spits zou doen komen er zeker 2 tot 3 minuten bij...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Vinny » vr 05 dec 2008, 10:31

Voor de reiziger wordt het er niet duidelijker op. De ene trein stop wel in Grou maar niet in Akkrum, de andere wel in Akkrum maar niet in Grou. Ga je dat nog wat verder doorvoeren dan wordt het helemaal ondoorzichtig voor de doorsnee reiziger.
Het wordt veel duidelijker voor de doorsnee reiziger:
Tussen Zwolle en Leeuwarden wordt vrijwel een halfuursdienst gereden; met 1 of 2 minuten afwijking; in plaats van de huidige (dramatische) 45-15 verdeling. Dit geldt voor de stations Grou en Akkrum ook: die houden een uurdienstregeling, maar hebben 's avonds een verspringing...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 dec 2008, 14:28

De verdeling is 40-20 in Leeuwarden; in Steenwijk en Heerenveen eerder 35-25. Een verspringing 's avonds is nergens voor nodig en je moet al helemaal geen afwijkende dienstregeling op zondag willen hebben. Het is hier niet Engeland.

Waarom op bijna alle lijnen in Friesland twee treinen per uur bieden maar niet voor de inwoners van Grou en Akkrum? Je kunt een prima halfuursdienst zonder afwijkingen rijden als je alle treinen in Grou en in Akkrum laat stoppen. Voor de doorsnee reiziger neemt de reistijddan met zo'n 3 minuten toe, het voordeel is een perfect gecadaniseerde dienstregeling en elk half uur bediening van Meppel, Wolvega, Akkrum en Grou. Een beetje hetzelfde als wat er in Zeeland gebeuren gaat, waar alle IC's na Roosendaal ook overal gaan stoppen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Vinny » vr 05 dec 2008, 14:44

Een stop in Grou en in Akkrum levert 6 minuten reistijdverlies op. Een afwijkende dienstregeling op zon- en feestdagen is heel normaal. Vrijwel alle spoorlijnen in Nederland hebben dat. Een perfect gecadaniseerde dienstregeling is er wanneer er om-en-om gestopt wordt; immers dan eindig je weer gelijk bij je eindbestemming:
A - C - D - B
A ----- D - B
A - C ----- B
A --------- B
Een trein die stopt in C en D is langzamer dan een trein die dat niet doet. Ergo een niet gecadaniseerde dienstregeling. Een trein die A - D - B doet is precies even snel als A - C - B. Voor de inwoners van station C en B blijft gelden dat de treinen een keer per uur rijden in een vast patroon.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 dec 2008, 15:04

Vinny schreef:Een stop in Grou en in Akkrum levert 6 minuten reistijdverlies op.
Elke stop levert reistijdverlies op. Als de IC van Schiphol naar Leeuwarden onderweg nergens meer stopt is de reistijdwinst enorm. ;)
Een afwijkende dienstregeling op zon- en feestdagen is heel normaal. Vrijwel alle spoorlijnen in Nederland hebben dat.
Maar het is niet zo dat het patroon van de treinen die wel rijden afwijkt van hoe de treinen op andere dagen rijden.
Een perfect gecadaniseerde dienstregeling is er wanneer er om-en-om gestopt wordt; immers dan eindig je weer gelijk bij je eindbestemming:
A - C - D - B
A ----- D - B
A - C ----- B
A --------- B
Voor stations C en D is het geen perfect gecadaniseerde dienstregeling. Laat staan de verbinidng van C naar D.
Een trein die stopt in C en D is langzamer dan een trein die dat niet doet. Ergo een niet gecadaniseerde dienstregeling. Een trein die A - D - B doet is precies even snel als A - C - B. Voor de inwoners van station C en B blijft gelden dat de treinen een keer per uur rijden in een vast patroon.
Dat snap ik. Maar de dienstregeling is nog meer gecadaniseerd als alle treinen (in dit geval, voor Leeuwarden-Zwolle) altijd overal stoppen. Dan is de dienstregeling elk half uur hetzelfde. Nu hef je de rechtstreekse verbinding tussen C en D (ofwel, Grou-Jirnsum en Akkrum) doodleuk op.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door ReisThijs » vr 05 dec 2008, 15:20

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:'s Avonds en op zondag stoppen w.m.b. de IC's alternerend in Grou en Akkrum en op alle andere tussengelegen stations.
En dat soort bagger moeten we dus niet hebben. Dat gebeurt nergens anders in Nederland.
Dat gebeurt anders wel op de lijn Utrecht-Arnhem, zeker geen ideale situatie.

Opzich vind ik alternerend stoppen geen slecht idee, maar zorg er minstens voor dat alle verbindingen 1x/uur geboden worden (met of zonder overstap). Bijvoorbeeld met het systeem van twee zonetreinen: een als stoptrein voor de eerste helft, en als stoptrein voor de tweede helft van het traject (daarnaast dan 1x/uur een echte IC).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 dec 2008, 15:24

ReisThijs schreef:Dat gebeurt anders wel op de lijn Utrecht-Arnhem, zeker geen ideale situatie.
Och ja, met Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp. Gelukkig kun je nog overstappen in het daar tussengelegen Ede-Wageningen, maar die reis is alsnog omslachtig.
Opzich vind ik alternerend stoppen geen slecht idee, maar zorg er minstens voor dat alle verbindingen 1x/uur geboden worden (met of zonder overstap). Bijvoorbeeld met het systeem van twee zonetreinen: een als stoptrein voor de eerste helft, en als stoptrein voor de tweede helft van het traject (daarnaast dan 1x/uur een echte IC).
En dan heb je weer geen gecadaniseerde dienstregeling.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Vinny » za 06 dec 2008, 10:41

Och ja, met Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp. Gelukkig kun je nog overstappen in het daar tussengelegen Ede-Wageningen, maar die reis is alsnog omslachtig.
Het is ook geen gevraagde verbinding. Vanaf Driebergen kun je beter met de stoptrein/sprinter naar Veenendaal Centrum. Kom je ook nog eens echt in Veenendaal uit.... ;)

Tussen Grou en Akkrum is de verplaatsingsbehoefte echt vrijwel nul, zeker op niet-werkdagen. Je kunt dat met een eenvoudig rekensommetje inzien; aangezien 95% gewoon als bestemming Leeuwarden of Heerenveen heeft...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Vinny » za 06 dec 2008, 10:42

Dat gebeurt anders wel op de lijn Utrecht-Arnhem, zeker geen ideale situatie.
Alle treinen (incl. ICE) die in Driebergen, Veenendaal de Klomp en Ede Wageningen stoppen is dat wel, zeker? (het is wel het plan in spoorboekjeloos-rijden) :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Matthijs » za 06 dec 2008, 15:12

Laat ik eens wat geks noemen mbt Veenendaal:

Leg ten oosten van station Veenendaal Centrum een nieuw stuk spoor terug naar de lijn Driebergen-Ede (bijv langs de Industrielaan en Rondweg-Oost).
Vervolgens laat je 4x per uur een sprinter Utrecht-Veenendaal Centrum-Ede rijden (2x per uur door naar Arnhem) en 2x per uur Utrecht-Rhenen. De IC-stops in Driebergen en Veenendaal-De Klomp schrap je. (Je schrapt dus heel station De Klomp. Ter vervanging zou wel een nieuw station kunnen komen waar het nieuwe stuk spoor de A12 kruist.)

Viersporigheid tussen Utrecht en de splitsing bij Veenendaal is wel vereist. Voor de IC lijkt 6x per uur me overigens niet meer noodzakelijk, 4x per uur is genoeg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door Coen Tunnel » za 06 dec 2008, 16:37

Vinny schreef:Het is ook geen gevraagde verbinding. Vanaf Driebergen kun je beter met de stoptrein/sprinter naar Veenendaal Centrum. Kom je ook nog eens echt in Veenendaal uit.... ;)
Er zal toch een reden zijn dat die andere IC in Veenendaal-De Klomp stopt?
Tussen Grou en Akkrum is de verplaatsingsbehoefte echt vrijwel nul, zeker op niet-werkdagen. Je kunt dat met een eenvoudig rekensommetje inzien; aangezien 95% gewoon als bestemming Leeuwarden of Heerenveen heeft...
Dat is tussen veel kleine stations zo, maar dat vind ik nog geen rechtvaardiging voor alternerende tussenstops. De IC naar Zeeland gaat op termijn op alle tussenstations stoppen. Je kunt de trein ook altijd laten stoppen in Goes, Middelburg, Vlissingen Souburg en Vlissingen en de helft van de kleine Zeeuwse stations het ene half uur bedienen en de andere helft het andere half uur. Tussen de kleine stations reist immers toch bijna niemand... :roll:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Intercity Noord-Oost

Bericht door boe! » za 06 dec 2008, 17:15

Coen Tunnel schreef:Er zal toch een reden zijn dat die andere IC in Veenendaal-De Klomp stopt?
Ja, wegens het ontbreken van een stoptrein op dat traject.

Plaats reactie