[EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2010

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2010

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 okt 2009, 16:07

Vinny schreef: * Nachttrein Amsterdam - Wenen ingekort tot Keulen - Wenen en wordt EuroNight nachttrein (in plaats van CityNightLine).
Is geen ramp want het ÖBB-materieel is een stuk beter dan het CNL-materieel.
* Nachttrein Parijs - Strasbourg vervalt (EuroNight Orient-Express, EN 468 en EN 469)
Dat is Straatsburg-Wenen en niet Parijs-Straatsburg.

Voorts verdwijnen de dubbeldeks slaaprijtuigen van Amsterdam-Zürich, deze worden vervangen door de moderne Comfortline-rijtuigen (met stromend drinkwater in de compartimenten). De dubbeldeksrijtuigen gaan naar de Duitse binnenlandse CityNightLines München-Hamburg en München-Berlijn en vervangen daar het luxe Talgomaterieel wat al na 15 jaar aan de kant wordt geschoven om vervangen te worden door normale rijtuigen.

Een bijzondere nachttrein die komende zomer eenmaal per week gaat rijden is Sint Petersburg-Moskou-Nice, voor rijke Russen die naar de Côte d'Azur willen gaan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 okt 2009, 16:29

Is geen ramp want het ÖBB-materieel is een stuk beter dan het CNL-materieel.
LOL toen ik met de CNL naar Wenen ging vorig jaar, toen lag ik al in een OBB-rijtuig. :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 okt 2009, 16:32

Ja, die hebben daar een tijdlang gereden voordat het in dit jaar geheel CNL-materieel werd. Zowel de ÖBB-compartimentenzitrijtuigen als de couchetterijtuigen zijn veel beter dan die van CityNightLine.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 okt 2009, 16:36

Ik vond het bed erg aan de harde kant om eerlijk te zijn. Wat zijn de comfort verschillen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 okt 2009, 16:39

De couchettes zijn in mijn optiek ruimer en toch nog zachter dan die van CNL. Ze zijn beter onderhouden, hebben een nettere uitstraling en betere sloten. De zitrijtuigen hebben fijnere stoelen, die meer vestelbaar zijn en betere hoofdsteunen hebben, waarin je veel beter kunt slapen dan in die CNL-zitrijtuigen.

Zelf heb ik in 2007 eens in een ÖBB-couchetterijtuig geslapen (Belgrado-Wenen), en in 2009 in een CNL-couchetterijtuig (Arnhem-Zürich). De allerfijnste couchetterijtuigen vond ik overigens die van RENFE. Prima airco, zeer ruime bedden, soort rolgordijntjes waardoor het echt donker werd, schoon, rijtuig reed door het breedspoor zeer fijn. Kostte met InterRail wel € 27,00 toeslag en dat is best veel, maar dat was het ook zeker wel waard.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » zo 18 okt 2009, 23:10

Toen ik naar Wenen ging zat ik in een ÖBB zitrijtuig. Was wel ok, maar volgens mij waren die stoeltjes exact hetzelfde als in de IC Villach-Ljubljana van de Sloveense spoorwegen :mrgreen:
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 okt 2009, 23:49

Eurofirmarijtuigen, die zie je heel veel in Europa (ook bijvoorbeeld in België; I6, zoals ook enkele rijtuigen in de Belgische Beneluxstammen en in de IR Liers-Luik-Luxemburg), maar het is veel beter dan het CNL-materieel.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 19 okt 2009, 9:26

Coen Tunnel schreef:Eurofirmarijtuigen
Eurofima ;)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Mogelijk nieuwe int. nachttrein naar Stockholm

Bericht door Vinny » zo 25 okt 2009, 23:21

Speciaal voor CoenTunnel:
Treinreiziger.nl schreef:Vanaf 14 juni 2010 komt er mogelijk een nachttrein Brussel - Stockholm, meldt het tijdschrift Today's Railways. Volgens het treinentijdschrift zal de trein 5 tot 6 keer per week gaan rijden.

De Zweedse spoorbeheerder Bancerket heeft de capaciteitsaanvraag van de trein al op haar website gepubliceerd. De trein zou van maandag t/m vrijdag om 18:00 uur uit Brussel vertrekken, en in Stockholm om 12:20 uur aankomen. In tegenovergestelde richting zou de trein om 13:55 uur vertrekken uit Stockholm en in Brussel om 8:30 uur aankomen. De terugreis zou plaats vinden op zondag t/m vrijdag.

De trein Brussel - Stockholm zou gaan rijden onder treinnummer 60 en visa versa onder treinnummer 61. Today's Railways meldt verder dat de trein op Zweedse bodem door r de Zweedse spoorwegen SJ uitgevoerd zou gaan worden, en op de rest van de route mogelijk door CityNightLine van de Duitse spoorwegen.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » ma 26 okt 2009, 7:56

Goed idee, maar 13:55 is wel een erg vroege vertrektijd voor een nachttrein. Was die vroege vertrektijd ook niet een reden waarom de trein naar Wenen en Milaan nooit erg vol is geweest?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 okt 2009, 23:03

Dat van Brussel-Stockholm is wel een heel vaag gerucht. Een plan van de SJ, maar ik geloof het pas als die trein echt rijdt. Het is erg onrealistisch. Zweedse rijtuigen passen niet in het profiel dat hier gangbaar is. De enige Zweedse trein die verder dan Kopenhagen gaat is de Berlin Night Express, de nachttrein van Malmö naar Berlijn die met de veerboot tussen Trelleborg en Saßnitz wordt vervoerd. Die heeft een ontheffing voor de Duitse routes van Saßnitz naar Berlijn. Maar voor heel Duitsland en voor België, waar de NMBS enorm hoge tracékosten eist en zodoende alle nachttreinen het land uit heeft gewerkt, weet ik niet of die ontheffing ook wordt verleend.

Wat de route moet zijn vraag ik me sowieso af. Als de rijtuigen een ontheffing krijgen voor de Sontverbinding, dan zal dat voor de Grote Beltverbinding ook geen probleem zijn - dan wordt het de route via Kopenhagen, Kolding en Hamburg. Anders moeten de rijtuigen mee met de Berlin Night Express. De vertrektijd van 13:55 suggereert die mogelijkheid; de Berlin Night Express vertrekt rond 21:00 uit Malmö. Echter, dan is 08:30 in Brussel weer niet haalbaar. Dat maakt de route via Hamburg, en dan Osnabrück, Münster, Dortmund, Düsseldorf, Aken en Luik logischer. Dat zou qua tijd net moeten kunnen. Maar of men daarvoor een aparte trein gaat laten rijden? Wie wil er in godsnaam per trein van Stockholm en Kopenhagen naar Brussel? De verbinding Kopenhagen-Keulen (CNL naar Amsterdam) met aansluiting op de Thalys of ICE in Keulen voorziet al in deze verbinding; van Stockholm naar Kopenhagen rijden X2000-hogesnelheidstreinen. De nachttrein zou dus vrijwel niks toevoegen en ook slechts een geringe of geen reistijdwinst betekenen.
Timon91 schreef:Goed idee, maar 13:55 is wel een erg vroege vertrektijd voor een nachttrein.
Hangt af van de afstand. Brussel-Stockholm is nu eenmaal een lange afstand. Ander voorbeeld: Bukarest-München vertrekt bijvoorbeeld om 05:50 's ochtends en is om 06:15 de volgende ochtend in München. Omgekeerd zijn de tijden ook niet geweldig: 23:40 vanuit München, de volgende dag om 23:55 in Bukarest. Toch is het een belangrijke en veelgebruikte koerswagenverbinding, overigens ook naar andere Roemeense steden (Arad, Brasov, Ploiesti).
Was die vroege vertrektijd ook niet een reden waarom de trein naar Wenen en Milaan nooit erg vol is geweest?
Mwoah, dat viel wel mee. Vanuit het Rhein-Ruhrgebied, toch ook een gebied met rezigerspotentieel, vertrok de trein op iets normale tijden voor een nachttrein en toch stapten daar ook vrij weinig reizigers in.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 okt 2009, 23:11

Ik ben één keer met de CNL naar Wenen gereisd, en zowel op de heen- als op de terugweg was die volgeboekt. Nou zegt dat natuurlijk op zich vrij weinig...

Probleem is natuurlijk tweeledig: De Orientexpress is vakkundig de nek omgedraaid omdat reizigers uit Parijs voortaan in Straatsburg moesten overstappen. Dat doet natuurlijk niemand. Verder is de Milaan tak komen te vervallen omdat de Italiaanse overheid de gebruiksvergoeding voor het gebruik van de infra voor buitenlandse spoorwegmaatschappijen fors had verhoogd. Dit is natuurlijk wel een beetje dodelijk voor de totale exploitatie van de nachttreinen tussen Nederland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk door de DB.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 okt 2009, 23:22

Vinny schreef:Ik ben één keer met de CNL naar Wenen gereisd, en zowel op de heen- als op de terugweg was die volgeboekt. Nou zegt dat natuurlijk op zich vrij weinig...
Nu was dat in de weekenden wel vaker het geval. :)
Probleem is natuurlijk tweeledig: De Orientexpress is vakkundig de nek omgedraaid omdat reizigers uit Parijs voortaan in Straatsburg moesten overstappen. Dat doet natuurlijk niemand.
Al helemaal niet omdat je ook in Stuttgart al aansluiting had op de TGV, wat een stuk sneller was/is (de trein rijdt nog tot december).
Verder is de Milaan tak komen te vervallen omdat de Italiaanse overheid de gebruiksvergoeding voor het gebruik van de infra voor buitenlandse spoorwegmaatschappijen fors had verhoogd. Dit is natuurlijk wel een beetje dodelijk voor de totale exploitatie van de nachttreinen tussen Nederland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk door de DB.
Dat was hier niet de reden. De CNL München-Rome rijdt namelijk nog steeds, ook volgend jaar. Dat is een heel stuk door Italië! Chiasso-Milaan is maar een heel kort stukje door Italië. Daarnaast werd de CNL Amsterdam-Milaan in coöperatie met Trenitalia gereden; in ruil daarvoor is de trein 's ochtends tussen Bellinzona en Milaan ook als vroege trein beschikbaar. Nee, de CNL naar Milaan is verdwenen omdat die trein niet heel vol zat en de DB het materieel nodig heeft voor de binnenlandse Duitse verbindingen waar het Talgomaterieel verdwijnt.

Overigens was de vijandige politiek van Trenitalia ten opzichte van internationale treinen ruim een jaar geleden wel de reden dat er toen werd overwogen de trein in te korten tot Chiasso, het laatste station in Zwitserland, en daar aansluiting naar Milaan te bieden op een Italiaanse trein. Dat is niet gebeurd. Nu zou ik maar wat blij zijn met een trein die 's ochtends vroeg in Chiasso (of Brig) aankomt en een goede aansluiting naar Milaan biedt waardoor je daar 's ochtends op tijd kunt zijn. In principe is de nacht-ICE naar Basel en aansluitend de Cisalpino voor mij een alternatief, maar de nacht-ICE heeft natuurlijk geen couchettes en slaapcompartimenten. Wellicht ga ik volgend jaar weer naar Milaan; ik denk dat ik dan maar via Parijs zal moeten reizen om er 's ochtends niet te laat te arriveren. De nachttrein Parijs-Milaan-Venetië blijft (voorlopig) nog wel rijden...

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » di 27 okt 2009, 8:06

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:Ik ben één keer met de CNL naar Wenen gereisd, en zowel op de heen- als op de terugweg was die volgeboekt. Nou zegt dat natuurlijk op zich vrij weinig...
Nu was dat in de weekenden wel vaker het geval. :)
Ik ben één keer naar Wenen geweest (zondagavond heen, woensdagochtend terug) en beide zat de trein aardig leeg. Ik had een eigen coupé op de heenweg. Op de terugweg zat de trein al iets voller maar hij was alweer nagenoeg leeg toen we Nederland inreden. Dat was met de CNL naar Praag wel een ander verhaal. Heen zat hij aardig vol, maar op de terugweg zaten we met z'n zessen in de coupé (trein was helemaal volgeboekt), en het was ook behoorlijk druk bij het uitstappen op station Arnhem en Utrecht (Amsterdam niet). Wat wel grappig was is dat ik twee keer een zitplaats had geboekt, maar dat ik op de heenweg toch in een couchette lag :)

Maar goed, dit zijn, net als bij Vinny, momentopnames dus dat zegt niet zoveel ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 okt 2009, 11:53

Dat was hier niet de reden
Dé reden bestaat niet. Ik heb de verklaring gelezen in een hobby-blad van spoorwegen die meestal wel redelijk geïnformeerd zijn. Zelf kan ik me indenken dat het de druppel is, naast de onrendabele tak naar Nederland en het vervallen van de Frankrijktak. tja, dan hou je natuurlijk niet echt iets rendabels over...

De reden die de vervoersbedrijven hebben gecommuniceerd: concurrentie van de luchtvaart is echter gewoon onzin: toen de nachttrein Milaan - Amsterdam was geïntroduceerd was er echt niet minder concurrentie van low-cost airlines dan nu...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 okt 2009, 12:02

concurrentie van de luchtvaart is echter gewoon onzin: toen de nachttrein Milaan - Amsterdam was geïntroduceerd was er echt niet minder concurrentie van low-cost airlines dan nu...
Ik vind dat de spoorsector, en in het verlengde de politiek, eens moet stoppen over die concurrentie met andere modaliteiten :twisted:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 okt 2009, 14:35

Vinny schreef:Dé reden bestaat niet. Ik heb de verklaring gelezen in een hobby-blad van spoorwegen die meestal wel redelijk geïnformeerd zijn. Zelf kan ik me indenken dat het de druppel is, naast de onrendabele tak naar Nederland en het vervallen van de Frankrijktak. tja, dan hou je natuurlijk niet echt iets rendabels over...
Ik denk dat de redenen die op verschillende Duitstalige internetfora, die dichter bij het vuur zitten, genoemd zijn, toch wel wat logischer zijn. Het is gewoon een feit dat DB extra materieel nodig heeft voor de binnenlandse CNL-verbindingen in Duitsland omdat het Talgomaterieel verdwijnt. Daarvoor wordt er wat gewisseld:

CNL Amsterdam-Milaan (Apus) werd gereden met enkeldeks materieel met Comfortline-slaaprijtuig
CNL Amsterdam-Wenen (Eridanus) werd gereden met enkeldeks materieel met Comfortline-slaaprijtuig
CNL Amsterdam-Zürich (Pegasus) werd gereden met twee dubbeldeks slaaprijtuigen
CNL München-Berlijn (Capella) werd gereden met Talgomaterieel
CNL München-Hamburg (Pyxis) werd gereden met Talgomaterieel

De Talgo's gaan aan de kant. De Comfortline-slaaprijtuigen uit de Apus en Eridanus gaan naar de Pegasus. De twee dubbeldeks slaaprijtuigen van de Pegasus gaan naar de Capella en de Pyxis, die worden aangevuld met de zit- en couchetterijtuigen uit de Apus en Eridanus. Zo is het materieel verdeeld en hou je geen Apus en Eridanus meer over.

ÖBB wilde dan nog wel een verbinding Keulen-Wenen in stand houden, dus daar rijdt nu een EuroNight. Naar Italië ziet het er helaas anders uit. Trenitalia en SBB hebben namelijk ook samen besloten om de stekker uit de treinen Genève-Rome en Zürich-Rome te trekken. Wat mij betreft waren deze treinen met de Apus samengevoegd tot een EuroNight Frankfurt-Basel-Milaan-Bologna-Florence(-Rome) met SBB- en TI-materieel. Helaas, dat mocht niet zo zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 09 feb 2010, 22:06

And the soap continues...
RTV Drenthe schreef:Geen Intercity's meer in Hoogeveen
HOOGEVEEN - Vanaf 2011 stoppen er geen intercity's meer in Hoogeveen, Beilen en Haren de collega's van GS van Drenthe en Groningen kiezen voor de tien minuten tijdwinst op het traject Groningen-Zwolle, boven de service van het kunnen instappen op die drie stations.

Dat blijkt uit een brief van gedeputeerde Rob Bats aan de gemeente Hoogeveen. En omdat de intercity minder vaak stopt, kunnen er vier in plaats van de huidige drie treinen per uur rijden tussen Zwolle en Groningen, zo meldt Bats, die spreekt van een groot dilemma. Hij heeft ook gekeken naar de mogelijkheid om treinen sneller te laten rijden (160 km), maar volgens Bats moeten er dan honderden miljoen euro's worden geïnvesteerd in het aanpassen van het spoor.

Vooral in Assen en Groningen stappen steeds meer mensen op de intercity. In Hoogeveen daalt het aantal reizigers volgens de NS al twintig jaar. Volgens Bats is het schrappen van de drie stations voor het overgrote deel van de reizigers een verbetering. 'Per saldo is dit een keus in het belang van Drenthe als geheel.' Gemeenten, GroenLinks en CDA-kamerlid Jan Mastwijk uit Hoogeveen voerden actie voor behoud van Hoogeveen als stopplaats van intercity's. De NS besloot toen om de dienstregeling niet aan te passen. Volgens Bats moet dat voor 2011 wel gebeuren, zeker omdat de NS nu ook geld misloopt om het spoor tussen Groningen en Zwolle te verbeteren.
dvhn schreef:Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop
hoogeveen -

De werkgroep die zich sterk maakt voor het behoud van de intercity-stop op station Hoogeveen, is woedend op de Nederlandse Spoorwegen en de provincie Drenthe. Die willen dat intercity's met ingang van volgend jaar niet meer stoppen in Hoogeveen om tijdwinst te boeken op het traject tussen Groningen en Schiphol.

"Het niet stoppen in Hoogeveen scheelt maar twee minuten," zegt voorzitter Ben Buskes van de werkgroep die is ingesteld door de gemeenteraad van Hoogeveen. Buskes, die het nieuws zaterdag vernam via Dagblad van het Noorden, vindt dit niet opwegen tegen de verslechtering van de onderlinge verbinding tussen Groningen, Assen en Hoogeveen die er het gevolg van is.

Het Hoogeveense CDA-Kamerlid Jan Mastwijk en zijn CDA-collega Eski hebben inmiddels over de kwestie schriftelijke vragen gesteld aan minister Camiel Eurlings. Volgens Mastwijk verdraagt de voorgenomen wijziging van de dienstregeling zich niet met een door de Kamer aangenomen motie. Daarin wordt juist gepleit voor het behoud van de intercity-stop op station Hoogeveen.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 09 feb 2010, 22:11

En zo herhaalt de geschiedenis uit 2009 zich.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 09 feb 2010, 23:10

Zou het nu dan toch eindelijk gebeuren? 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 09 feb 2010, 23:21

Ik hoop het! :D

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 10 feb 2010, 11:00

Waarschijnlijk blijven er wel een paar intercities over. De 5:40 trein uit Groningen naar Den Haag stopt in Hoogeveen. Een uur later stopt de intercity in Haren. Dat zal wel blijven.

Men zou in de spits ook de stoptrein uit Groningen (mits een koploper) kunnen koppelen aan de intercity uit Leeuwarden, zodat er in ieder geval een directe verbinding naar Utrecht ontstaat in de spits. Buiten de spits worden Leeuwarden (1 bak meestal) en Groningen (2 bakken meestal) al gekoppeld. 4 bakken kan wel maar is wellicht wat overdone plus dat drie treindelen koppelen vertraging oplevert.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 feb 2010, 20:01

^^Bak is de spoorwegterm voor rijtuig, niet voor treinstel. Een gemoderniseerde Koploper (ICMm-3) bestaat uit drie bakken, een ongemoderniseerde Koploper (ICM-4) bestaat uit vier bakken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 10 feb 2010, 20:09

dvhn schreef:"Het niet stoppen in Hoogeveen scheelt maar twee minuten," zegt voorzitter Ben Buskes van de werkgroep die is ingesteld door de gemeenteraad van Hoogeveen.
De heer Buskes moet zijn werk beter doen: het scheelt ongeveer 3 minuten per station.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 11 feb 2010, 9:01

Coen Tunnel schreef:^^Bak is de spoorwegterm voor rijtuig, niet voor treinstel. Een gemoderniseerde Koploper (ICMm-3) bestaat uit drie bakken, een ongemoderniseerde Koploper (ICM-4) bestaat uit vier bakken.
Je hebt gelijk natuurlijk. Ik ben nu eenmaal geen specialist.
Er rijden overigens nog een paar oude ICMm-3 bakken rond. Een zeldzaamheid, dat wel. Een gemoderniseerde ICM-4 heb ik nog nooit gezien, waarschijnlijk omdat ze er nog niet zijn.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 11 feb 2010, 9:12

boe! schreef:De heer Buskes moet zijn werk beter doen: het scheelt ongeveer 3 minuten per station.
Wellicht heeft ie zijn huiswerk gedaan. De doorgaande intercities matigen (vanwege de bocht over de A28) de snelheid tot ca 50-60 km/h ter plekke. De extra stop zou dus inderdaad wel eens dichter bij 2 dan 3 minuten kunnen liggen, aannemende dat de deuren niet langer dan 1 minuut open hoeven te zijn. Als Meppel dan blijft worden aangedaan door de intercity uit Leeuwarden verliezen alleen de kleinere stations Beilen, Haren en het toekomstige Euroborg directe verbinding met de randstad.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » do 11 feb 2010, 9:24

Echter, door de IC's wel op Hoogeveen te laten stoppen zal, behalve dat het aantal gedupeerde reizigers niet in verhouding staat met de winst voor Hoogeveen, het "GL, Mastwijk-plan" zorgt voor overvolle IC-treinen en bijna lege stoptreinen. Hoogeveen was juist het station met een beetje reizigers die de stoptreinen moesten vullen. Als de IC's in Hoogeveen zouden stoppen is het onverantwoord om 2 stoptreinen per uur te laten rijden.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 11 feb 2010, 9:27

Intercity blijft stoptrein in het Noorden
DVHN | Gepubliceerd op 10 februari 2010, 21:03
hoogeveen/haren -
Haren, Beilen, Hoogeveen en Meppel houden voorlopig een halte van de Schipholtrein. Dat zegt NS-woordvoerder Corien Koetsier.

De NS legt zich hiermee neer bij de wens van de Tweede Kamer om het intercitystation Hoogeveen te handhaven. De intercitystatus is in het geding door het NS-plan voor een extra trein tussen Groningen en Zwolle. Dat is nu ook van de baan. Waarschijnlijk blijft de huidige situatie in stand tot de opening van de Hanzelijn in 2013.

NS wil nu al vier treinen laten rijden: twee 'echte' intercity's, zoals de huidige trein van Groningen en Assen naar Den Haag die niet op tussenliggende stations stopt, en twee stoptreinen. Het aantal reizigers in Hoogeveen is volgens NS te klein voor vier treinen.
....
Wel, niet, wel, niet ....

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 11 feb 2010, 12:49

Voor de duidelijkheid:
Dat betekent dus een halfuursdienst voor Hoogeveen, Beilen en Haren? En een (ongeveer) kwartiersdienst voor Assen en Groningen? Ik zeg doen!

Alledrie de plaatsen zijn niet van groot belang voor het busnetwerk, terwijl Assen dat wel is. En de wachttijden op Assen in de aansluiting trein-bus zijn soms belachelijk lang, dus een treintje extra zal misschien nog wel voor meer reizigers in de bussen zorgen vanwege comfortverhoging. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 11 feb 2010, 13:14

Als ik met de Intercity uit Den Haag kom (evt overstappen in Amersfoort), arriveer ik om .56 of .33 Bus 10 naar Gieten gaat om .22 (de enige verbinding 's avonds). Sluit klote aan inderdaad.