Spoorwegmaterieel

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg

Spoorwegmaterieel

Bericht door simon » vr 25 dec 2009, 12:33

Een tram zal in exploitatie vast wel goedkoper zijn dan een bus - voor de vervoerder dan. De kosten van de infra komen voor rekening van de concessiehouder.

Een tram (of trein) gaat langer mee dan een bus. Maar net zoals bij de bussen treedt ook op het spoor kapitaalvernietiging op door de marktwerking. Recent voorbeeld: Arriva wint een grote concessie in Gelderland, waaronder het spoorvervoer tussen Apeldoorn en Zutphen, Arnhem en Winterswijk en Arnhem en Tiel. De DM '90's die nu in grote schaal op deze trajecten worden ingezet voldoen nog prima. Het is redelijk modern materieel, met voldoende comfort en voldoende accelaratievermogen. Maar: de conessiehouder heeft besloten dat 1) de DM'90's te oud zijn en 2) er alleen gelijkvloers materieel mag worden ingezet. Dus komt het hele park DM'90's weer terug bij NS, waarschijnlijk om ergens weg te roesten op een rangeerterrein of voor een prikkie naar Oost-Europa te gaan. Dus moet de nieuwe vervoerder dure nieuwe treinen aanschaffen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Tram in Groningen

Bericht door waldo79 » vr 25 dec 2009, 12:56

Jammer, DM90 is tenminste een echte trein. Lagevloersmaterieel vind ik toch een behoorlijke achteruitgang. Enige voordeel is die lage instap, maar zolang de NS nog niet meedoen is dat geen pré :idea:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 dec 2009, 13:29

Heel jammer, want DM'90 is inderdaad een prima trein. Incidenteel zelfs wel eens als Intercity ingezet en dat kan ook prima, ze zijn best comfortabel. Maar inderdaad zijn er nu een heleboel buiten gebruik.

Hopelijk kan NS ze kwijt aan het buitenland. Wadlopers zijn al naar Polen gegaan, en over Albanië had ik ook al wat gehoord. Binnen Nederland zie ik niet een toekomst voor DM'90. Zwolle-Enschede moet ook nog aanbesteed worden, en aangezien die treindienst momenteel is opgeknipt rijdt daar wat meer DM'90 rond dan voorheen.

Voorts rijdt het nog tussen Leeuwarden en Wolvega, maar daar kan het makkelijk vervangen worden door elektrisch materieel. En het rijdt tussen Zwolle en Kampen, maar dat wordt na de opening van de Hanzelijn een tramlijn...

Ik vermoed dat er in 2013 of 2014 geen DM'90 meer rondrijdt in Nederland. Helaas. Binnen 20 jaar een complete, grote, treinserie, helemaal verdwenen uit Nederland. :(

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 dec 2009, 13:48

Het is dan ook een verouderde trein. Het heeft bijvoorbeeld geen gelijkvloerse instap, het heeft geen airco, geen mogelijkheden voor digitale reisinformatie en is ook nog eens een dieselslurper, slecht voor het milieu dus. Voor de reiziger overigens best een aangename trein: al had ik liever dat ze - net als in Duitsland - een koffie- en snoepautomaat hadden in de 'bar'. Wat dat betreft vind ik de protosjes van Connexxion veel prettigere treinen 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 dec 2009, 14:19

Vinny schreef:Het is dan ook een verouderde trein. Het heeft bijvoorbeeld geen gelijkvloerse instap,
Dat hebben de nieuw aangeschafte VIRM's ook niet. Hebben de nieuwe Fyra's, de Albatrossen, dat wel? Ik betwijfel het.
geen mogelijkheden voor digitale reisinformatie
Klinklare onzin, er zijn al lang DM'90 met reisinformatie en nieuws op TFT-schermen:
Afbeelding
en is ook nog eens een dieselslurper, slecht voor het milieu dus.
Dat geldt toch voor elke dieseltrein? Ik denk dat dat met een Duitse 612 of een ICE-TD, of een Spaanse R-598 of TRD nog wel eens veel erger zou kunnen zijn.
Voor de reiziger overigens best een aangename trein: al had ik liever dat ze - net als in Duitsland - een koffie- en snoepautomaat hadden in de 'bar'.
Dat zie je in Duitsland ook heel weinig, dat is echt niet standaard. DM'90 wordt op korte verbindingen ingezet, koffie en snoep is op elk groter station wel in automaten te krijgen.
Wat dat betreft vind ik de protosjes van Connexxion veel prettigere treinen 8-)
Als we het al hebben over een treinserie die een vreemde eend in de bijt is omdat-ie zo uniek is, dan is de Protos daar een heel goed voorbeeld van. Volgens mij zijn die dingen op termijn heel duur in onderhoud en mogen we hopen dat het niet zo'n fiasco wordt als SM'90. Want als de Connexxion-concessie op de Valleilijn afloopt zal het heel wat lastiger zijn om die paar Protossen nog ergens kwijt te raken dan dat het nu zal zijn om DM'90 te slijten aan een Oost-Europees land.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 25 dec 2009, 22:32

simon schreef: Maar: de conessiehouder heeft besloten dat 1) de DM'90's te oud zijn en 2) er alleen gelijkvloers materieel mag worden ingezet.
Er zijn concessiehouders die aanbieders verplichten het bestaande materieel van de huidige vervoerder over te nemen als dit nog niet aan het eind van de levensduur is. Dat is veel slimmer: het materieel bereikt zo de leeftijd waarvoor het ontworpen is en het bespaarde geld kan aan andere zaken (bv. meer treinritten) worden besteed. De gemiddelde treinreiziger wil van A naar B gebracht worden en zal het verder een zorg zijn of de trein waarmee dat gebeurd 5 of 15 jaar oud is, mits die er nog goed verzorgd uitziet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 dec 2009, 23:05

Willem schreef:Er zijn concessiehouders die aanbieders verplichten het bestaande materieel van de huidige vervoerder over te nemen als dit nog niet aan het eind van de levensduur is.
Dan moet je de voorgaande vervoerder ook verplichten dat die het materieel ter overname aanbiedt.

Overigens heeft het op zich wel één voordeel. Nu Syntus in 2012 van de sporen in de Achterhoek verdwijnt zijn we straks eindelijk van die LINT's af. :D

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » za 26 dec 2009, 1:14

Coen Tunnel schreef:Dat hebben de nieuw aangeschafte VIRM's ook niet. Hebben de nieuwe Fyra's, de Albatrossen, dat wel? Ik betwijfel het.
De V250 Fyra's hebben wel een gelijkvloerse instap :D . Er mag volgens allerlei convenanten nu ook geen hogevloers-materieel meer worden besteld door de NS. De laatste bestelling VIRM was ook eigenlijk in strijd met dat convenant (leverde nog wat debatjes in de Tweede Kamer op), maar de NS zei dat het wel moest door het materieeltekort en een nieuwe trein ontwerpen te lang duurt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2009, 1:32

Intussen staan er een kleine 200 rijtuigen Avmz, ICL en ICK langs de kant, waarvan een deel van de ICK's op een plek staan waar ze gevandaliseerd worden (in Nuth), er zijn zelfs al enkele rijtuigen afgefikt. Dat is dan de zogenaamde 'strategische reserve' van de NS. Ook minstens vijftien DM'90-treinstellen worden niet meer ingezet. En VIRM rijdt op verbindingen waar dat echt niet nodig is: er rijden de hele dag door minimaal 8 bakken VIRM naar Limburg, en ook bijna alle slagen Zwolle-Roosendaal zijn met VIRM, meestal een VIRM-VI. En volgens mij worden er ook minder Koplopers ingezet dan pak 'm beet vijf jaar geleden. Intussen klaagt de NS te weinig materieel te hebben voor de Beneluxdienst en moeten de Belgen in allerijl I10- en I6-rijtuigen beschikbaar stellen (overigens allebeide een stuk comfortabeler dan het NS-materieel). Wat een materieeltekort heeft de NS toch...

De ICK's hebben 60 miljoen gekost en hebben welgeteld 7 jaar rondgereden in Nederland. Voor 7 jaar is dat een vrij dure grap geweest, temeer daar de rijtuigen ondanks hun leeftijd helemaal niet zo slecht waren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door Vinny » za 26 dec 2009, 18:42

Dat zie je in Duitsland ook heel weinig
Ik zie het in Duitsland beduidend vaker dan in Nederland. In Nederland kan ik eigenlijk alleen in de IC Berlijn, ICE-treinen en soms in de Fyra fatsoenlijk koffie plus een lichte snack krijgen. In de Thalys kun je tegenwoordig zelfs weer een warme maaltijd bestellen :D , maar dan heb je het wel weer gehad. In Duitsland en Engeland is de catering veel uitgebreider.

Vandaag zat ik in de Protos. Het blijft een leuke trein, al vind ik het programma van de Protos-tv wel erg kinderachtig. Waarom nou geen nieuws en sport? Ook was het jammer dat ze alleen maar blikjes cola hadden in de snoepautomaat.
Daarna ben ik doorgereisd naar Dieren. Daar heb ik in de sneeuw naar Rheden gewandeld, en daar op een SGM-II gestapt. Tot mijn verbazing moest ik toch erg naar boven klimmen. Wat nou gelijke instap... :roll:
Daarna met DM '90 naar Apeldoorn. Ik blijf bij mijn kritiek op die trein. De eerste klas is ook niet heel erg luxe uitgevoerd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2009, 18:50

Vinny schreef:
Dat zie je in Duitsland ook heel weinig
Ik zie het in Duitsland beduidend vaker dan in Nederland.
Zal er vanaf hangen waar je reist. Ik reis geregeld met regionale treinen door Duitsland, ik ben in elk Bundesland wel geweest en koffie- of snoepautomaten heb ik nog nooit gezien. Wel soms een railtenderservice in regionale treinen, soms zelfs door de conducteur. Maar ook dat is erg trajectafhankelijk.
In Nederland kan ik eigenlijk alleen in de IC Berlijn, ICE-treinen en soms in de Fyra fatsoenlijk koffie plus een lichte snack krijgen. In de Thalys kun je tegenwoordig zelfs weer een warme maaltijd bestellen :D , maar dan heb je het wel weer gehad.
In de BordBistro's van de IC Berlijn en de ICE kun je ook een kleine warme maaltijd bestellen, net als in de Thalys. Ook in de CityNightLine is een minibarservice, waar drankjes en broodjes te krijgen zijn in de slaaprijtuigen. In de Beneluxtrein komt ook geregeld een railtender van de Kiosk langs.
In Duitsland en Engeland is de catering veel uitgebreider.
De afstanden zijn daar ook groter. In Nederland kan de railcatering financieel helaas niet uit. In België overigens ook niet.
Daarna met DM '90 naar Apeldoorn. Ik blijf bij mijn kritiek op die trein. De eerste klas is ook niet heel erg luxe uitgevoerd.
Klopt, maar dat geldt niet alleen voor DM'90. Dat geldt net zo goed voor bijvoorbeeld SGMm. Het aantal mensen dat op de DM'90-trajecten eerste klasse reist is ook erg klein. In veel landen hebben regionale treinen alleen tweede klasse.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 dec 2009, 19:22

ik ben in elk Bundesland wel geweest en koffie- of snoepautomaten heb ik nog nooit gezien.
De RE trein van Berlijn naar Furstenberg-Havel, de RB treinen vanaf Viersen ri. Roergebied en op veel treinen (RE/RB) op mijn reis naar Hamburg.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2009, 19:27

O ja, nu je het zegt, de metronom's tussen Bremen en Hamburg hebben volgens mij zelfs een kleine bar onderin één van de rijtuigen. Daar rijden ze met erg goede dubbeldekstreinen.

RB Essen-Münster heeft een railtenderservice. RE Würzburg-Frankfurt ook.

Maar volgens mij is het nog steeds erg afhankelijk van het traject en wat de eisen van de regio/het Verkehrsverbund zijn. Want anders kan ik het niet verklaren dat op sommige RB's wel een railtenderservice is en op parallelle RE's niet. Je kunt tig trajecten bereisd hebben zonder ooit snoep- en koffieautomaten te zijn tegengekomen. Het is zeker niet iets dat algemeen voorkomt in Duitse regionale treinen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 dec 2009, 19:32

Tja mijn ervaring is omgekeerd, maar wellicht omdat ik nooit in Regionale treinen reis om een leuke reis te maken, maar met een concreet reisdoel (Hamburg, Roergebied, Lychen, Berlijn) voor ogen, en dat kennelijk dan ook de meer drukke trajecten zijn ;)

ik realiseer dat Lychen een beetje exotisch is: maar daar heb ik enige jaren geleden oud- en nieuw gevierd met wat vrienden in een vakantiehuisje. Het plaatsje is overigens niet meer per trein bereikbaar (wel met railfietsen), het laatste stuk heb ik met de taxi gereisd ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2009, 19:35

Ik heb ook altijd met een concreet reisdoel gereisd (Rothenburg ob der Tauber, Basel, Szczecin, Mannheim, Stuttgart), toch ook lange einden door Duitsland over drukke trajecten.

Niet per railfiets naar Lychen? Dan had je de hele reis over het spoor kunnen afleggen. :lol:

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » za 26 dec 2009, 19:46

Vinny schreef: Daarna ben ik doorgereisd naar Dieren. Daar heb ik in de sneeuw naar Rheden gewandeld, en daar op een SGM-II gestapt. Tot mijn verbazing moest ik toch erg naar boven klimmen. Wat nou gelijke instap... :roll:
De Protos of de SGMm-II? Want voor de SGM's is het nooit de bedoeling geweest dat er een gelijkvloerste instap was ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 26 dec 2009, 19:53

In Rheden komt geen Protos :lol:

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » za 26 dec 2009, 20:41

waldo79 schreef:In Rheden komt geen Protos :lol:
Hij zal dan wel Rhenen bedoelen ! Dat hebben wij op de openbare lagere school in de jaren 50 nog in een vlaag van spellingsvernieuwing als Renen moeten leren :D
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » za 26 dec 2009, 21:08

Coen Tunnel schreef:Ik vermoed dat er in 2013 of 2014 geen DM'90 meer rondrijdt in Nederland. Helaas. Binnen 20 jaar een complete, grote, treinserie, helemaal verdwenen uit Nederland. :(
Redelijke kans dat ze dan wel nog de sneltrein Sittard - Heerlen - Aken rijden. Maar ook een traject zoals Roermond - Eijsden zou wel geschikt voor DM'90 zijn.

In Belgie worden er trouwens dieselstellen gebruikt op nieuwe 25 kV lijnen, bij gefaseerde omschakeling zouden ze ook nog daarvoor gebruikt kunnen worden.

simon
autoweg

Bericht door simon » za 26 dec 2009, 22:08

Vinny schreef:Daarna ben ik doorgereisd naar Dieren. Daar heb ik in de sneeuw naar Rheden gewandeld, en daar op een SGM-II gestapt. Tot mijn verbazing moest ik toch erg naar boven klimmen. Wat nou gelijke instap... :roll: Daarna met DM '90 naar Apeldoorn. Ik blijf bij mijn kritiek op die trein. De eerste klas is ook niet heel erg luxe uitgevoerd.
mennomulder schreef:
waldo79 schreef:In Rheden komt geen Protos :lol:
Hij zal dan wel Rhenen bedoelen ! Dat hebben wij op de openbare lagere school in de jaren 50 nog in een vlaag van spellingsvernieuwing als Renen moeten leren :D
Vinny is zeker alvast aan het oefenen voor de vierdaagse. Van Dieren naar Rhenen is te voet geen geringe afstand.

(en in Rhenen komt al evenmin een Protos als in Rheden)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2009, 23:23

Giuseppe schreef:Redelijke kans dat ze dan wel nog de sneltrein Sittard - Heerlen - Aken rijden.
Dan moet er eerst Indusi worden ingebouwd. Om treinstellen die tegen die tijd meer dan 15 jaar oud zijn daarvoor aan te passen... Ook zal er een gesloten toiletsysteem moeten wordne ingebouwd, of zouden de toiletten moeten worden afgesloten. Daarnaast moet DM'90 opnieuw worden toegelaten voor Duitsland. Het zal goedkoper zijn om de Talenten door te laten rijden naar Sittard.
Maar ook een traject zoals Roermond - Eijsden zou wel geschikt voor DM'90 zijn.
Als je per se Eijsden wil blijven bedienen ja, maar dan heb je een keerspoor in Eijsden nodig. Bovendien is bediening van station Eijsden onrendabel.
simon schreef:Vinny is zeker alvast aan het oefenen voor de vierdaagse. Van Dieren naar Rhenen is te voet geen geringe afstand.
Als je goed leest liep Vinny van Dieren naar Rheden. Dat is te doen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 dec 2009, 23:26

Goh mijn wandeltocht roept wat vragen op:
Ik ben met de IC Amsterdam - Amersfoort gereisd vanmorgen (VIRM) en toen met de Protos naar Ede.
Daar heb ik de IC naar Arnhem genomen en daar op de Sprinter naar Dieren gestapt. Daar ben ik uit gestapt en heb even in het bos gelopen, maar de bospaadjes waren nat, vies en glad, toen gewoon over het geasfalteerde fietspad naar Ellecom en de Steeg. Eén dorp verder was een treinstation. Daar heb ik weer een sprintertje genomen naar Zutphen. Daar overgestapt op de stoptrein naar Apeldoorn (DM '90) en daar de IC richting Rotterdam (ICM). In Amersfoort weer de IC richting Enkhuizen, die tot mijn verbazing dit keer werd gereden door DD-AR.

En ja het instappen van het sprintertje ging niet zo gemakkelijk. Zelfs voor mijn getrainde benen was het een nogal grote instap. Dat ben ik helemaal niet gewend van het materieel...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2009, 23:28

Vinny schreef:In Amersfoort weer de IC richting Enkhuizen, die tot mijn verbazing dit keer werd gereden door DD-AR.
Planmatig worden enkele slagen Amersfoort-Enkhuizen met DD-AR gereden, dat is dus niks raars.
En ja het instappen van het sprintertje ging niet zo gemakkelijk. Zelfs voor mijn getrainde benen was het een nogal grote instap. Dat ben ik helemaal niet gewend van het materieel...
Zijn de perrons in Rheden niet gewoon vrij laag?

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » za 26 dec 2009, 23:33

Coen Tunnel schreef:Dan moet er eerst Indusi worden ingebouwd. Om treinstellen die tegen die tijd meer dan 15 jaar oud zijn daarvoor aan te passen... Het zal goedkoper zijn om de Talenten door te laten rijden naar Sittard.
Dit is geen speculatie, het gaat echt gebeuren. Er zijn trouwens nog 3 stellen die al ooit uitgerust zijn met Indusi spoelen voor Heerlen - Aken. De kabels zijn wel doorgeknipt maar de spoelen hangen er nog steeds onder.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 dec 2009, 23:41

Planmatig worden enkele slagen Amersfoort-Enkhuizen met DD-AR gereden, dat is dus niks raars.
Kan best planmatig zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik daar vrolijk van wordt ;)
Overigens zag ik ook een sprinter rijden als IC Nijmegen - Schiphol, en als dat planmatig is dan eet ik mijn schoen op.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2009, 23:47

Giuseppe schreef:Dit is geen speculatie, het gaat echt gebeuren. Er zijn trouwens nog 3 stellen die al ooit uitgerust zijn met Indusi spoelen voor Heerlen - Aken. De kabels zijn wel doorgeknipt maar de spoelen hangen er nog steeds onder.
Gaat lekker duur worden dan, als DM'90 weer geschikt gemaakt moet worden voor Duitsland. Aangezien de stellen dan al ruim 15 jaar oud zijn zullen ze een grondige revisie moeten krijgen; ze zijn dan op de helft van de levensduur.

De 3431, 3432 en 3433 hebben inderdaad tussen 1998 en 2001 Indusi en uitklapbare treeplanken gehad. Toen de treindienst naar Aken werd doorgetrokken naar Stolberg wilden de Duitsers daar echter geen DM'90 meer hebben, waarop deze treinstellen weer van de Indusi en de uitklapbare treeplanken zijn ontdaan.
Vinny schreef:
Kan best planmatig zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik daar vrolijk van wordt ;)
De 1540/1541 en de 1556/1557 worden planmatig met DD-AR gereden, de rest met VIRM. Ik word er ook niet vrolijk van. Waar is de goede oude tijd dat er nog ICM reed? :(
Overigens zag ik ook een sprinter rijden als IC Nijmegen - Schiphol, en als dat planmatig is dan eet ik mijn schoen op.
Nee, in de 3100 rijdt planmatig alleen VIRM.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 27 dec 2009, 18:51

Er circuleerde gisteren ook een stammetje DDAR in de 6000/16000 :) Leek wel materiaalinzet van een werkdag
(6000= stoptrein Utrecht - Tiel v.v.
16000 = stoptrein Utrecht - Den Bosch (-Breda) v.v.)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 27 dec 2009, 21:21

Coen Tunnel schreef:
Maar ook een traject zoals Roermond - Eijsden zou wel geschikt voor DM'90 zijn.
Als je per se Eijsden wil blijven bedienen ja, maar dan heb je een keerspoor in Eijsden nodig. Bovendien is bediening van station Eijsden onrendabel.
Hoezo heb je een keerspoor nodig in Eijsden? Er ligt gewoon een wissel voor het station. Bij stakingen bij het Belgische spoor (die komen vaker voor dan sneeuwval in Nederland), reed de NS altijd met de Blauwe Engel op en neer, en dat ging altijd prima.

Daarnaast blijkt dat onrendale ook nog mee te vallen. Er viel de laatste jaren voor sluiting juist een behoorlijke stijging in reizigers te zien. Lightrail zou trouwens de beste oplossing zijn denk ik. Met extra haltes in Gronsveld, Oost-Maarland, en Eijsden-Poelveld.

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 27 dec 2009, 21:34

Coen Tunnel schreef:Gaat lekker duur worden dan, als DM'90 weer geschikt gemaakt moet worden voor Duitsland. Aangezien de stellen dan al ruim 15 jaar oud zijn zullen ze een grondige revisie moeten krijgen; ze zijn dan op de helft van de levensduur.
Die LT-revisie moeten die stellen sowieso ondergaan (mits NS Financial Services van plan is ze in Nederland te houden, want ze staan momenteel te koop). Als alles weer geïnstalleerd wordt (Indusi, klaptreden) zal er vast een versnelde toelatingsprocedure bij het Eisenbahn-Bundesamt mogelijk zijn. Op zaken als profielbreedte, transparantie van de tussendeuren en dat soort gerommel in de marge kan het niet meer afgewezen worden.

Wat dat betreft biedt de gunning van de concessie Achterhoek/Rivierenland aan Arriva mogelijkheden m.b.t. de concessie Zutphen - Hengelo - Oldenzaal, waarvoor in 2013 een nieuwe concessieperiode aanbreekt. Met GTW's is een internationale verbinding met Bad Bentheim/Rheine dichterbij als met dat 'gerommel' van Syntus.
Coen Tunnel schreef:Ik word er ook niet vrolijk van. Waar is de goede oude tijd dat er nog ICM reed? :(
Tsja, dat krijg je door de 1500 (Amersfoort Schothorst - Amsterdam Centraal) te koppelen aan de 4500 (Amsterdam Centraal - Enkhuizen). De perronlengtes tussen Hoorn en Enkhuizen lijken me niet van dien aard dat er hele lange treinen langs de perrons passen, dus moet je wel de hoogte in.
*11-08-2017 L.M.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 27 dec 2009, 21:57

Met GTW's is een internationale verbinding met Bad Bentheim/Rheine dichterbij als met dat 'gerommel' van Syntus.
Tussen Groningen en Leer wordt een nette 2 uursdienst onderhouden. Voor zover ik weet met enig succes :)
Er lijkt me tussen Hengelo wel reizigerspotentieel te zitten in een dienst op Bad Bentheim :idea: