Spoorwegmaterieel

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: Tram in Groningen

Bericht door RoelZ1 » zo 27 dec 2009, 22:09

paolie schreef: Hoezo heb je een keerspoor nodig in Eijsden? Er ligt gewoon een wissel voor het station. Bij stakingen bij het Belgische spoor (die komen vaker voor dan sneeuwval in Nederland), reed de NS altijd met de Blauwe Engel op en neer, en dat ging altijd prima.
Misschien ging dat juist prima omdat de Belgische spoorwegen staakten;). Als er geen doorgaande treinen meer zijn is het natuurlijk geen probleem. Maar als de Belgische spoorwegen niet staken rijden er ook nog doorgaande goederentreinen en de IC naar Brussel. Die zit je zonder keerspoor wel erg in de weg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tram in Groningen

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 dec 2009, 22:13

paolie schreef:Hoezo heb je een keerspoor nodig in Eijsden? Er ligt gewoon een wissel voor het station. Bij stakingen bij het Belgische spoor (die komen vaker voor dan sneeuwval in Nederland), reed de NS altijd met de Blauwe Engel op en neer, en dat ging altijd prima.
Er rijden daar ook nog goederentreinen en de Maastricht-Brusel-Express. Een keerspoor lijkt me dan op z'n minst wenselijk, maar misschien kan Vinny wat meer uitleg hierover geven? Is zo'n keerspoor echt nodig? Lijkt mij van wel.
waldo79 schreef:
Met GTW's is een internationale verbinding met Bad Bentheim/Rheine dichterbij als met dat 'gerommel' van Syntus.
Tussen Groningen en Leer wordt een nette 2 uursdienst onderhouden. Voor zover ik weet met enig succes :)
Mwa. Voor zeer lokaal verkeer dan. Bij reizigers tussen Groningen en Oldenburg/Bremen is de bus van Public Express veel populairder. Sneller en goedkoper en ook comfortabel en dat zonder overstappen.

Overigens reed er voordat de GTW's waren ingevoerd al elke twee uur een trein van Nieuweschans naar Leer. Alleen is er een tijdlang de situatie geweest dat je in Nieuweschans moest overstappen.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Tram in Groningen

Bericht door Giuseppe » ma 28 dec 2009, 2:05

Coen Tunnel schreef:. Een keerspoor lijkt me dan op z'n minst wenselijk, maar misschien kan Vinny wat meer uitleg hierover geven? Is zo'n keerspoor echt nodig? Lijkt mij van wel.
Ik denk niet dat dat nodig zou zijn eigenlijk, de 6800(Stoptrein Roermond - Maastricht Randwijck) keert in Randwijck ook op de hoofdbaan en staat daar 2x10 minuten stil per uur.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door mennomulder » ma 28 dec 2009, 9:52

Re: Tram in Groningen
Graag titel aanpassen !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door waldo79 » ma 28 dec 2009, 10:49

Bij reizigers tussen Groningen en Oldenburg/Bremen is de bus van Public Express veel populairder.
Wist niet dat zo'n busdienst veel volk zou trekken. Het is best nog wel een afstand van Groningen naar Bremen :yes:

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tram in Groningen

Bericht door simon » ma 28 dec 2009, 11:57

Giuseppe schreef:
Coen Tunnel schreef:. Een keerspoor lijkt me dan op z'n minst wenselijk, maar misschien kan Vinny wat meer uitleg hierover geven? Is zo'n keerspoor echt nodig? Lijkt mij van wel.
Ik denk niet dat dat nodig zou zijn eigenlijk, de 6800(Stoptrein Roermond - Maastricht Randwijck) keert in Randwijck ook op de hoofdbaan en staat daar 2x10 minuten stil per uur.
De 6800 keert op spoor 3. De doorgaande sporen zijn 1 en 2.

In Eijsden zou op zich gekeerd kunnen worden op spoor 1. Of het inpasbaar is in de dienstregeling is een tweede.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tram in Groningen

Bericht door ReisThijs » ma 28 dec 2009, 12:07

simon schreef:De 6800 keert op spoor 3. De doorgaande sporen zijn 1 en 2.
Misschien dat het sinds de nieuwe dienstregeling veranderd is, maar spoor 3 wordt nu gebruikt door Veolia, terwijl de NS-trein keert op spoor 1.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door simon » ma 28 dec 2009, 12:09

^^ Oeps :oops: Ik was te snel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 dec 2009, 13:56

waldo79 schreef:
Bij reizigers tussen Groningen en Oldenburg/Bremen is de bus van Public Express veel populairder.
Wist niet dat zo'n busdienst veel volk zou trekken. Het is best nog wel een afstand van Groningen naar Bremen :yes:
Er zijn nogal wat uitwisselingsstudenten tussen Groningen (Rijksuniversiteit, Hanzehogeschool) en Oldenburg (Universiteit). Daarnaast is de bus handig en vooral betaalbaar voor bijvoorbeeld een dagtripje of weekendtripje naar Bremen. En de bus gaat ook langs de luchthaven van Bremen, vanaf waar goedkope vluchten vertrekken. Kortom, er rijden niet voor niets 4 tot 5 bussen dagelijks in beide richtingen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door Vinny » ma 28 dec 2009, 14:09

Er rijden ook veel bussen tussen Amsterdam en Brussel. Toch is deze transportmodaliteit vele malen inferieur aan de trein. Overigens heb ik er al een aantal malen gebruik van gemaakt. Je ziet iets van België (de A 12 :twisted: ) en is heel erg goedkoop.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 dec 2009, 14:16

Tussen Amsterdam en Brussel zijn dan ook een rechtstreekse Intercity-verbinding en een rechtstreekse hogesnelheidstrein. Van Groningen naar Bremen moet je met een stoptrein en aansluitend een RegionalExpress, overstappen in Leer. Dat is bovendien veel duurder: normaal tarief voor een enkele reis € 31,60, retour € 63,20; de bus kost € 19,00 enkele reis, € 33,00 retour en is sneller en maakt veel minder stops (onderweg alleen in Oldenburg).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door Vinny » ma 28 dec 2009, 14:19

Dat is bovendien veel duurder: normaal tarief voor een enkele reis € 31,60, retour € 63,20;
Schönes Wochenende Ticket :idea: ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 dec 2009, 14:28

Dat werkt alleen in het weekend, bovendien moet je dan van Groningen tot aan Leer nog een kaartje kopen (dat traject is nog 74 km) en is de overstaptijd in Leer vrij kort (9 minuten) om een SWT te kopen; je moet in ieder geval geen vertraging hebben. In Weener heb je ook geen tijd om een SWT te kopen, de trein staat er maar kort stil; op het Nederlandse traject staan geen Duitse kaartautomaten, ook niet in Nieuweschans, SWT is ook niet in de trein verkrijgbaar.

Arriva heeft wel een speciaal dagretour voor Groningen-Leer voor € 15,00. Daar komen dan nog de kosten voor een SWT bij op (€ 37,00 uit de kaartautomaat). Voor twee personen ben je dan dus € 33,50 per persoon kwijt om in één dag op en neer te gaan naar Bremen. Zelfs dan is de bus nog goedkoper. Pas vanaf drie personen wordt het interessant.

Oldenburg is maar € 24,00 retour met de bus, dat wordt dus pas vanaf vier personen interessant met een combinatie van Arriva-dagretour Leer en een SWT.

Voor wie niet dezelfde dag terugreist is een busretour verreweg de goedkoopste optie. Voor de meeste bestemmingen ten oosten van Groningen naar Oldenburg of Bremen is de trein overigens wel de snelste optie, maar niet altijd de goedkoopste. Maar dan praten we wel over kleine aantallen reizigers; het meerendeel reist toch vanaf de Stad.

Kortom, de bus is hoe dan ook zeer concurrerend in prijs en kwaliteit op dit traject.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door Vinny » ma 28 dec 2009, 17:18

Dat werkt alleen in het weekend, bovendien moet je dan van Groningen tot aan Leer nog een kaartje kopen (dat traject is nog 74 km) en is de overstaptijd in Leer vrij kort (9 minuten) om een SWT te kopen;
Nederlandse reizigers kunnen met een strippenkaart reizen. ;)
(Met een dagkaart trein is het volgens mij 8 strippen van Nieuweschans Grens naar Leer en je mag in Groningen afstempelen, althans dat mocht de vorige keer toen ik er bij de Arriva klantenservice naar vroeg)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 dec 2009, 17:27

^^Is ook niet goedkoper dan een Arriva-kaartje van Groningen naar Leer. Groningen-Leer is namelijk 20 strippen. Bovendien blijft de overstaptijd in Leer kort.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door Vinny » ma 28 dec 2009, 17:37

Aangezien de meeste Nederlanders een dagkaart NS hebben als ze in Nieuweschans terecht komen, lijkt me dat ze aan 8 strippen genoeg hebben. En 9 minuten is natuurlijk ruim genoeg om een SWT te kopen. En anders meld je het voor het instappen aan de conducteur. In Bad Bentheim loopt in ieder geval een conducteur rond die een SWT uit zijn railpocket kan toveren ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 dec 2009, 17:40

De verbinding tussen Groningen en Bremen, al dan niet per trein, is vooral voor mensen uit Noord-Nederland interessant. In de meeste gevallen is de route via Osnabrück beduidend sneller en comfortabeler.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Spoorwegmaterieel

Bericht door Vinny » ma 28 dec 2009, 20:17

Vanuit Amsterdam is de route naar Hamburg via Leer of Bentheim weinig onderscheidend. Een vriend van mij koos ervoor om via Nieuweschans - Leer te reizen en ik (met een aantal andere vrienden) voor de route over Bad Bentheim. ProRail vond overigens dat Nieuweschans - Leer ook onderdeel is van de route naar Kopenhagen, en dat lijkt mij dan weer wat minder waarschijnlijk... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie