Albula & Berninabahn op UNESCO-werelderfgoedlijst

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Albula & Berninabahn op UNESCO-werelderfgoedlijst

Bericht door Vinny » wo 15 apr 2009, 8:04

In Enschede kan je bij een NS automaat dan ook geen rechtstreeks kaartje naar Gronau krijgen
Natuurlijk kan dat wel. Je koopt dan een internationaal vervoersbewijs, dat bij iedere NS kaartautomaat verkrijgbaar is.
Merk wel op dat je voor een internationaal vervoersbewijs (gekocht in de kaartautomaat) in Nederland over het buitenlandse gedeelte altijd het CIV tarief betaalt. Dat ligt beduidend hoger dan de courante prijzen in België en regionaal vervoer in Duitsland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 apr 2009, 10:57

^^ De automaat zal dan wel defect ofzo geweest zijn. Ik kan mij nog vaag herinneren dat er meerdere bestemmingen niet op stonden, en dat betalen met de PIN ook vreemd verliep. Toen was ik maar naar de Duitse betaalautomaat gegaan. Zie ook mijn andere bericht. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 apr 2009, 15:52

SnarfFlevoland schreef:Verdiend de NS daar wat extra aan?
Ja, ze verdienen er wel wat aan als ze een treinkaartje verkopen voor een buitenlands traject.
Vinny schreef: Natuurlijk kan dat wel. Je koopt dan een internationaal vervoersbewijs, dat bij iedere NS kaartautomaat verkrijgbaar is.
Iedere NS-kaartautomaat met aanraakscherm, en die staan nog lang niet op alle stations. Uit de oudere kaartautomaten, met codes, kun je geen internationale treinkaartjes halen behalve het Euregioticket en vroeger enkeltjes Maastricht-Visé en Maastricht-Luik. Euregioticket staat trouwens alleen in Zuid-Limburg op de automaten vermeld, maar je kunt hem overal in Nederland uit de ouderwetse kaartautomaat halen; code 0150.
Merk wel op dat je voor een internationaal vervoersbewijs (gekocht in de kaartautomaat) in Nederland over het buitenlandse gedeelte altijd het CIV tarief betaalt. Dat ligt beduidend hoger dan de courante prijzen in België en regionaal vervoer in Duitsland.
Met jongerenkorting (als je daarvoor in aanmerking komt) valt dat in België wel mee. Overigens kun je uit die kaartautomaten ook kaartjes naar enkele Luxemburgse bestemmingen en naar Lille in Frankrijk halen. En die internationale kaartjes zijn ook bij het loket of Wizzl te krijgen, in de meeste gevallen dan in de vorm van zo'n groot kaartje met omslag.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 apr 2009, 19:50

Iedere NS-kaartautomaat met aanraakscherm, en die staan nog lang niet op alle stations. Uit de oudere kaartautomaten, met codes, kun je geen internationale treinkaartjes halen behalve het Euregioticket en vroeger enkeltjes Maastricht-Visé en Maastricht-Luik. Euregioticket staat trouwens alleen in Zuid-Limburg op de automaten vermeld, maar je kunt hem overal in Nederland uit de ouderwetse kaartautomaat halen; code 0150.
In Enschede kun je zeker weten een ticket naar Gronau halen uit de automaat. Ik heb dat ding namelijk voor me neus op mijn bureau liggen :PP:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 apr 2009, 21:02

Dat ontken ik ook niet Vinny, dus ik snap je reactie niet zo. Ik geloof dat ik duidelijk genoeg was dat ik bedoelde dat je niet op elk station in Nederland een kaartje naar Gronau kan kopen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 apr 2009, 0:26

Nou in Amsterdam kan het ook, en in alle andere courante stations. Dat het in bepaalde gehuchten die in hun vingers mogen knijpen dat ze uberhaupt nog een station hébben niet naar Gronau (of all places) een kaartje kunnen kopen, dat boeit mij dan weer niets. :evil:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 16 apr 2009, 10:22

^^
Lezen Vinny... Coen Tunnel zegt toch ook dat het overal kan waar moderne kaartjesautomaten staan?

P.S. Dat het jou niet boeit dat het op kleine stations niet kan, boeit anderen waarschijnlijk weer niet...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 apr 2009, 17:40

Vinny schreef:Nou in Amsterdam kan het ook, en in alle andere courante stations. Dat het in bepaalde gehuchten die in hun vingers mogen knijpen dat ze uberhaupt nog een station hébben niet naar Gronau (of all places) een kaartje kunnen kopen, dat boeit mij dan weer niets. :evil:
'Courante' stations... Courant zoals je het nu schrijft betekent gebruikelijk. Volgens mij is Amsterdam Centraal niet 'gebruikelijker' dan andere stations...

Ook sommige grotere plaatsen die terecht een station hebben hebben nog geen kaartautomaten met aanraakscherm. Zeker op de Noordelijke Nevenlijnen hebben de meeste stations niet zulke kaartautomaten. In Winschoten zijn ze er heel lang niet geweest en ik heb geen idee of ze er nu al wel staan. Zo klein is Winschoten niet. En of op kleine stations als Borne, Enschede Drienerlo en andere kleine stations in Twente zulke kaartautomaten staan betwijfel ik. Terwijl Gronau vanaf daar een logische bestemming is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 apr 2009, 18:45

Op de lijn Groningen - Leer is de strippenkaart een geldig vervoersbewijs. Dat moet jij toch weten ;)?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 apr 2009, 19:33

Ja, maar wat heeft dat te maken met het feit dat er geen moderne kaartautomaat staat? Die heeft ook heel lang niet in Buitenpost gestaan (en of die er nu wel staat weet ik niet). Daarom kan het nog steeds wel zo zijn dat je van Winschoten of Buitenpost een kaartje naar Gronau zou willen kopen en dat is dus niet mogelijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 apr 2009, 20:05

Zelfs het aantal reizigers dat vanuit Hoogeveen bestemmingen heeft verder weg dan Zwolle is erg beperkt: 10 tot 15% van de 4100 reizigers per werkdag (bron: OV in NL). Het aantal reizigers dat specifiek naar Gronau op weg is lijkt me derhalve verwaarloosbaar klein. Om over Buitenpost en Winschoten maar te zwijgen...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 23 aug 2009, 9:10

Afgelopen vakantie met de trein vanuit Chur naar Arosa geweest. Prachtige spoorweg met héél véél bochten. Hij moet in 24 kilometer ruim 1000 meter hoogteverschil maken zónder gebruik te maken van een tandrad. Af en toe rolde de trein een stukje naar beneden bij een tussenstation en remde vervolgens weer en ging weer vooruit. Wellicht dat hij de rem er al af had gedaan. :P

Wel erg mooie treinreis en daarna kon je meteen de kabelbaan in naar de Weisshorn in Arosa. Daar kon je heel veel toppen zien. Je kon veelbekende toppen zien, zoals de Churfirsten (meerdere toppen direct naastelkaar), Jungfrau Joch, Pizol, Vorabgletsjer en de Piz Bernina. Erg indrukwekkend! :D Een aanrader voor iemand die nog eens naar Arosa gaat. En voor CHF 34,- ben je de man met een retour treinreis en een retour rit met de kabelbaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"