Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door kees » di 19 mei 2009, 23:02

Omroep Brabant (19-05-2009) schreef: VROM-raad adviseert spoorlijn Eindhoven-Antwerpen

EINDHOVEN - Eindhoven moet een spoorverbinding krijgen met Antwerpen. Dat zegt de VROM-raad, een adviesorgaan van het rijk die zich bezighoudt met ruimtelijke ordening. Wethouder Van Merrienboer zegt dat de spoorlijn niet bovenaan zijn verlanglijst staat.

Volgens de VROM-raad kan een nieuwe spoorlijn tussen beide steden de bereikbaarheid van Eindhoven en Zuidoost-Brabant helpen verbeteren. Ook zou Eindhoven meer aansluiting kunnen vinden bij het internationale spoornetwerk. De raad heeft een adviesnota aangeboden aan de ministers Cramer en Eurlings.

De raad denkt dat het nieuw te bouwen station in de Eindhovense wijk Acht een ideale tussenstop vormt voor Eindhoven Airport op de spoorlijn die verder langs de snelweg A67 moet komen te liggen. Volgens de VROM-raad is Zuidoost-Brabant een belangrijk overloopgebied van de Randstad. Daarom is de bereikbaarheid van dit gebied van nationaal belang.

Wethouder Van Merrienboer heeft liever een snelle shuttlebusverbinding voor woon-werkverkeer van Eindhoven via Tilburg en Breda naar Antwerpen. Hij vindt het belangrijker dat die verbinding er snel komt dan dat er een procedure voor een nieuwe spoorweg wordt gestart.
Ik geloofde mijn ogen niet toen ik dit las.
Het lijkt me een heilloze weg om energie te steken in dergelijke internationale infrastructuurprojecten. Na het gedoe met de uitdieping van de Westerschelde, de IJzeren Rijn en het HSL-gedoe denk ik dat de Belgen hun buik vol hebben van de Nederlanders op infrastructureel gebied.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Chris » di 19 mei 2009, 23:04

Eindhoven - Breda - Antwerpen. Lijkt me een prima route nu de Betuweroute en HSL-Zuid die bestaande lijn wat rustiger zou moeten maken.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Remco » wo 20 mei 2009, 9:16

Wat een onzalig plan. Als je dan toch iets wil doen: leg dan bij Weert een boogje aan zodat je daar de IJzeren Rijn op kan en versnel Weert-Neerpelt-Antwerpen, dan hebben die Belgen een stuk IJzeren Rijn en vanuit EIndhoven kun je rechtstreeks naar Antwerpen/Brussel toe.

En een snelle shuttlebus Eindhoven-Tilburg-Breda: :rofl2: Wat is er mis met de intercity daar? Laat eerst de HSL-IC's vanuit Rotterdam in Breda maar eens doorrijden naar Eindhoven, daarna zien we wel verder.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Rene » wo 20 mei 2009, 10:34

VROM-Raad. Dan weet je het wel.
Hoog gehalte OV-o-fielen.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door simon » wo 20 mei 2009, 11:13

Spijt komt na de zonde, zo blijkt maar weer. Eerst het spoor tussen Eindhoven en Neerpelt opbreken en daarna een voorstel doen voor een treinverbinding tussen Eindhoven en Antwerpen, waarvoor de lijn Eindhoven-Neerpelt prima geschikt zou zijn.

Een eventuele rechtstreekse trein tussen Eindhoven via Breda naar Antwerpen lijkt mij nu prima te volstaan, als er zoveel vraag is op dit traject.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 mei 2009, 15:02

Inderdaad, een IC Eindhoven-Tilburg-Breda-Antwerpen lijkt me prima, als daar een markt voor is.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door kees » wo 20 mei 2009, 15:43

Er komen enkele vragen bij me op.
- er gaat toch vanuit Breda een shuttletrein rijden naar Antwerpen? Zou deze trein dan niet doorgetrokken kunnen worden naar Eindhoven?
- Er wordt toch ook al gesproken over een snelle verbinding vanuit Breda naar Duitsland, dacht ik ergens gelezen te hebben?
- is het niet gewoon het handigst om een snelle cross-platform aansluiting te maken op station Breda om de reizigers van Eindhoven naar Antwerpen snel te kunnen bedienen?
- als er echt een extra trein zou gaan rijden tussen Eindhoven en Breda moet het spoor eerst echt verbreed worden naar 4 sporem tussen Tilburg en Breda.

Ik denk dat het derde gedachtenstreepje het dichtst bij de realiteit zit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 mei 2009, 15:49

kees schreef:Er komen enkele vragen bij me op.
- er gaat toch vanuit Breda een shuttletrein rijden naar Antwerpen? Zou deze trein dan niet doorgetrokken kunnen worden naar Eindhoven?
Nee, want de concessie voor de hogesnelheidslijnen is van NS Hispeed, de concessie voor het Hoofdrailnet echter van NS. NS Hispeed mag treinen niet zomaar laten doorrijden over het normale spoor... Dat is Nederland... :neenee:
- Er wordt toch ook al gesproken over een snelle verbinding vanuit Breda naar Duitsland, dacht ik ergens gelezen te hebben?
Eindhoven-Aken heb ik wel over gehoord.
- is het niet gewoon het handigst om een snelle cross-platform aansluiting te maken op station Breda om de reizigers van Eindhoven naar Antwerpen snel te kunnen bedienen?
Ja, dat zou handig zijn.
- als er echt een extra trein zou gaan rijden tussen Eindhoven en Breda moet het spoor eerst echt verbreed worden naar 4 sporem tussen Tilburg en Breda.
Wenselijk, maar in hoeverre het echt nodig is vraag ik me af. Qua capaciteit zit het krap, maar of het onmogelijk is...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Vinny » wo 20 mei 2009, 18:52

kees schreef:Er komen enkele vragen bij me op.
- er gaat toch vanuit Breda een shuttletrein rijden naar Antwerpen? Zou deze trein dan niet doorgetrokken kunnen worden naar Eindhoven?
- Er wordt toch ook al gesproken over een snelle verbinding vanuit Breda naar Duitsland, dacht ik ergens gelezen te hebben?
- is het niet gewoon het handigst om een snelle cross-platform aansluiting te maken op station Breda om de reizigers van Eindhoven naar Antwerpen snel te kunnen bedienen?
- als er echt een extra trein zou gaan rijden tussen Eindhoven en Breda moet het spoor eerst echt verbreed worden naar 4 sporem tussen Tilburg en Breda.

Ik denk dat het derde gedachtenstreepje het dichtst bij de realiteit zit.
Tja het is weer een hoog gehalte van klokken en klepels.
De route Breda - Tilburg is een zorgenkindje bij ProRail. Vooral de perron-capaciteit van laatst genoemd station schiet aanmerkelijk tekort. Er lopen studies om dit te verbeteren.
Een IC+ net bestaande uit ondermeer de lijn Antwerpen - Breda - Eindhoven en Rotterdam - Venlo - Keulen, uitgevoerd door Albatrossen moet mogelijk zijn. Wel moeten hier en daar de concessies worden aangepast. Een volledig interoperabel spoorsysteem (ergens in 2040/2050?) kan het mogelijk maken dat de technische barrieres vervallen. Dit maakt grensoverschrijdend spoorvervoer goedkoper, klantvriendelijker en rendabeler :)

Daarnaast loopt een stokoude discussie om een goederenspoorlijn langs de A 67 aan te leggen. Deze 'betuweroute zuid' komt dan in de plaats van de IJzeren Rijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Ds79m » wo 20 mei 2009, 19:12

Coen Tunnel schreef:
kees schreef:Er komen enkele vragen bij me op.
- er gaat toch vanuit Breda een shuttletrein rijden naar Antwerpen? Zou deze trein dan niet doorgetrokken kunnen worden naar Eindhoven?
Nee, want de concessie voor de hogesnelheidslijnen is van NS Hispeed, de concessie voor het Hoofdrailnet echter van NS. NS Hispeed mag treinen niet zomaar laten doorrijden over het normale spoor... Dat is Nederland... :neenee:
Iets als een IC van Venlo/Keulen naar Den Haag met een overstap naar Antwerpen in Breda zou anders inderdaad wel wat zijn geweest.

Jammer dat dat vakkundig onmogelijk wordt gemaakt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Willem » wo 20 mei 2009, 20:32

Overigens ontbreekt in Belgie een rechtstreekse spoorlijn tussen Turnhout en Antwerpen. Op die verbinding is, als je kijkt naar de aantallen bussen die daar nu rijden, wel voldoende vraag voor een spoorlijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Chris » wo 20 mei 2009, 20:51

Aantallen bussen zeggen niks, voor hetzelfde geld zit in het gros van die bussen amper iemand. (ik herinner me nog dat in Belgisch Limburg een flink aantal lijnen een bezettingsgraad van 1% hadden). Lijkt haast op die Gotthardbasistunnel-discussie, niemand durft nog reizigersaantallen te noemen, alleen het aantal treinen wat er gaat rijden. Waarschijnlijk val je van je stoel als je gaat omrekenen wat de kosten per reiziger zijn.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door vynkce » za 23 mei 2009, 12:38

Willem schreef:Overigens ontbreekt in Belgie een rechtstreekse spoorlijn tussen Turnhout en Antwerpen. Op die verbinding is, als je kijkt naar de aantallen bussen die daar nu rijden, wel voldoende vraag voor een spoorlijn.
Er zijn plannen voor een sneltram van Antwerpen tot Oostmalle langsheen de N12. Dan heb je binnenkort ook nog de opening van station Noorderkempen in Brecht, een resem snelbussen over de E34 (lijn 415-416-417) die onlangs weer in frequentie verhoogd zijn en rijden er al een tijdje wel rechtstreekse treinen naar Antwerpen vanuit Turnhout doordat in Tielen het spoor verdubbeld is.
De bussen die rijden op de oude N12-as Antwerpen Turnhout (lijn 410) is een van de winstgevendste lijnen van De Lijn in heel Vlaanderen naar het schijnt. Dit komt echter door de veel verschillen typen aantrekkingspolen op de N12. Zo zijn er veel scholen gevestigd die in de morgen en vooravond veel jeugd op bussen laten zitten, liggen er veel shoppingfaciliteiten (Wijnegem), dorpskernen (9), bedrijven (oa Jansens Pharmaceutica) enzovoort. Door de veelheid van aantrekkingspolen zit er de hele dag veel volk op de bus.

Een nieuwe spoorlijn langs de E34 is volgens mij dan ook niet nodig en zal niet veel invloed hier op hebben. Als men echt wil, kan overwogen worden om vanuit Turnhout de lijn door te trekken langs de E34 naar Eindhoven. In Turnhout takken de treinen van Nederland dan aan op de bestaande spoorlijn Turnhout - Herentals. Zodat ik er geen last van heb (NIMBY :twisted: )

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Chris » za 23 mei 2009, 12:40

"Rendabel" kan je op twee manieren zien.

1) Het aantal passagiers wat een buslijn, tramlijn of spoorlijn rechtvaardigd.
2) Als de daadwerkelijke inkomsten de uitgaven overtreffen.

bij 1 zijn er vrij veel OV-projecten rendabel, het aanbod van scholieren en studenten is immers vrij hoog op veel regionale verbindingen. In het tweede geval is er eigenlijk niks rendabel.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Matthijs » za 23 mei 2009, 16:36

^^
Ik vind het onzin om studenten als niet-renderende of zelfs inferieure reizigers te zien omdat ze niet direct betalen. Is een abonnementhouder dan ook inferieur? Het feit dat het ministerie van Onderwijs nu heeft gemeend alle studenten een abonnement te geven zou voor de vervoerbedrijven niet moeten uitmaken. Het ministerie van Onderwijs dient gewoon het abonnementsgeld over te maken (of op de een of andere manier een deal te sluiten met de vervoerder).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Chris » za 23 mei 2009, 16:42

Feit blijft dat er ontzettend veel geld bij moet, of het nu linksom of rechtsom is. OV is dus niet rendabel. Dat hoeft ook niet per se overigens, maar er zijn wel grenzen. Bussen met 1% bezettingsgraad kun je beter direct opheffen, en als initiatieven niet werken, er ook mee te stoppen, in plaats van tonnen of zelfs miljoenen spenderen aan gratis bussen (zie de Oosterenkbus in Zwolle en die bereikbaarheidsbussen in Utrecht) die vrijwel geen reizigers trekken.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door mennomulder » za 23 mei 2009, 17:37

^^ De sneltram van Antwerpen tot Oostmalle toch niet met de Antwerpse spoorwijdte (1000 mm), maar wel normaal spoor (1435 mm) ?
Laatst gewijzigd door mennomulder op za 23 mei 2009, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door vynkce » za 23 mei 2009, 17:39

Ik denk dat het wel om de standaard tramspoorbreedte zal gaan ja.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door mennomulder » za 23 mei 2009, 19:15

vynkce schreef:Ik denk dat het wel om de standaard tramspoorbreedte zal gaan ja.
Die bestaat dus niet ! In Nederland wordt in de 4 grote steden normaalspoor toegepast evenals in Brussel, maar in de rest van België wordt/werd 1000 mm als spoorwijdte toegepast. In Amsterdam lagen indertijd in de Spuistraat 2x3 rails omdat de tram van Haarlem naar Amsterdam 1000 mm gebruikte en de Amsterdamse tram normaalspoor. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_spoorwijdten, http://nl.wikipedia.org/wiki/Drierailig en http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_A ... _Zandvoort
Laatst gewijzigd door mennomulder op zo 24 mei 2009, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Rene » za 23 mei 2009, 20:31

De GTW reed vroeger zelfs op de Saksische spoor"breedte" van 750mm...

kuifje_007
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 20 feb 2013, 12:49

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door kuifje_007 » wo 20 feb 2013, 12:58

De post dateert al van 2009.
Is er al inmiddels nieuws over de evt. spoorlijn van Tilburg of Eindhoven naar Turnhout?
Als je van Eindhoven naar Turnhout wil gaan, kan je alleen het beste met de auto, want er is geen directe verbinding van Eindhoven naar Turnhout.
Ik vind wel belachelijk dat er alleen treinverbinding is tussen NL en B enkel via Roosendaal/Breda en Maastricht. In het midden van beide landen is er totaal geen treinverbinding meer, alleen met de bus van Turnhout naar Tilburg.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door waldo79 » wo 20 feb 2013, 13:51

^^Je kunt ook van Eindhoven naar Turnhout per bus met een overstap in Reusel.
Er zijn geen concrete plannen om Eindhoven met Antwerpen per spoor te verbinden. Hooguit voor een verlenging vanuit Neerpelt naar Weert.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Willem » wo 20 feb 2013, 20:43

^^ Van die verbinding wordt het eerste stukje van Neerpelt naar Hamont dit jaar geopend.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door waldo79 » do 21 feb 2013, 9:02

^^Sowieso heeft er jarenlang vervoer plaatsgevonden vanuit de zinkfabriek in Budel naar Weert en verder. Baanvak is nooit gesloten geweest ;)
Hamont ligt al tegen de grens bij Budel.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Vahalis » do 21 feb 2013, 9:45

Er bestaan geen concrete plannen voor nieuw aan te leggen grensoverschrijdende spoorlijnen.

Er wordt wel regelmatig over reactiviatie gesproken. Meest concreet is nu de vertramming van Maastricht-Lanaken. Start bouw voorzien in 2014.

http://www.delijn.be/mobiliteitsvisie20 ... /lijn1.htm

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door tovm74 » vr 22 feb 2013, 8:49

Er was, heel lang geleden, een verbindig tussen Turnhout en Tilburg "Het Bels lijntje". Maar sinds 1973 werd deze niet meer gebruikt.

In de jaren '90 hebben ze van het stuk tussen Turnhout en Baarle dan maar een fietspad gemaakt ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Rene » vr 22 feb 2013, 10:00

^^
Bijzonder aan het Belse lijntje was, dat het in eerste instantie de Grand Central Belge absoluut niet bracht wat men ervan had verwacht. Vervolgens zagen de Staatsspoorwegen (SS) eind 19e eeuw een kans om een eigen internationale treindienst tussen Amsterdam en Brussel op te zetten die geen gebruik maakte van de HSM-spoorlijn Amsterdam-Rotterdam. Dus reden er enige tijd exprestreinen vanuit Amsterdam via Utrecht, Den Bosch en Tilburg naar het Belgische Turnhout, en vandaar verder naar Brussel. Na de eerste wereldoorlog was de concurrentie in Nederland voorbij, en was er dus geen noodzaak meer aan een internationale spoorverbinding over Tilburg-Turnhout als concurrerend alternatief voor de kortste verbinding via Antwerpen, Rotterdam en de Moerdijk. Dat was uiteindelijk de zwanezang van het lijntje, want als regionale verbinding was het van het begin af aan al een sof.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door vynkce » zo 24 feb 2013, 20:00

Willem schreef:^^ Van die verbinding wordt het eerste stukje van Neerpelt naar Hamont dit jaar geopend.
Dat zou wegens besparingen voor onbepaalde tijd uitgesteld zijn.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Egbert » di 26 feb 2013, 7:33

Er zijn krachten binnen NMBS die dat wel zouden willen. Die liever niets extra doen. Want extra kost geld.
Maar gelukkig is die beslissing nog niet gevallen. Er wordt wel al gekeken of men het eerste jaar (de verbinding zou eind 2013 beginnen) alleen spitstreinen gereden gaan worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Vinny » di 26 feb 2013, 19:41

Bij de NMBS willen ze het liefst niets doen, maar wel betaald krijgen. Dat geldt vanaf de werkvloer tot het hogere management... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie