Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Yoeri » ma 27 apr 2015, 23:07

waldo79 schreef:^^Je kunt ook van Eindhoven naar Turnhout per bus met een overstap in Reusel.
Juist. Die reis duurt ruim 2 uur (inclusief 40 minuten overstaptijd in Reusel).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » di 28 apr 2015, 7:35

^^ Je reageert op een bericht van twee jaar oud. Het lijkt me niet dat die verbinding altijd zo slecht is geweest.

Maar Eindhoven-Turnhout zal dan wel sneller zijn als je eerst de trein naar Tilburg neemt en dan de bus naar Turnhout. Dat zal wel geen twee uur duren.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Lekkere Kwal » di 28 apr 2015, 10:58

Slechts anderhalf uur, maar dan moet je de aansluiting wel goed plannen. De bus (450 van De Lijn) gaat namelijk slechts 1x per uur.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door kees » wo 29 apr 2015, 14:58

De reis tussen Eindhoven en Antwerpen duurt per bus vanaf 21 mei 1 uur en 10 minuten.
http://www.bahn.com/i/view/NLD/nl/price ... -bus.shtml
Maar ik denk dat de verbinding alleen maar bedoeld is om het Kanaal over te steken.....

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 apr 2015, 15:09

^^ Die verbinding was ik helemaal vergeten (hij is er al, alleen de verlenging van Antwerpen naar Londen is nieuw), maar om op je vraag te reageren, je kunt ook tickets Eindhoven-Antwerpen (of v.v.) kopen, en Eindhoven-Düsseldorf.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Vinny » wo 29 apr 2015, 18:55

In Duitsland is het langeafstandsvervoer per bus recentelijk vrijgegeven, daarop zijn er nogal wat busbedrijven cowboyacties begonnen. Daar profiteert Nederland ook van, al mag hier alleen internationaal vervoer worden aangeboden. Je kunt voor spotprijzen terecht nu. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Palance » wo 29 apr 2015, 19:23

Ik zou hier ook wel wat in wat meer lange-afstandbussen zien. Soms is een bus leuker dan een trein. Vandaag nog moest ik naar Utrecht-Papendorp. Heen met de trein en bus, maar terug heb ik gereisd met bus 295 naar metrostation Capelsebrug in Rotterdam. Ik geniet wel van dat Hollandse landschap dat minder snel aan je voorbij trekt dan een trein.

Ik zag op het busstation in Krimpen dat er ook een buslijn Krimpen-Zoetermeer-Den Haag bestaat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Willem » wo 29 apr 2015, 20:21

Het is de bedoeling om de treinverbinding uit Antwerpen die nu in Hamont eindigt ooit door te trekken naar Weert. Dan wordt dat waarschijnlijk de snelste verbinding van Eindhoven naar Antwerpen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Seat Ibiza » wo 29 apr 2015, 20:26

^^
Uh, hoe dat zo? Als ik zie dat Hamont - Antwerpen maar liefst 1 uur 31 minuten duurt, plus Eindhoven - Weert ook minimaal een kwartier is, dan kan het zelfs met een super-overstap toch nooit sneller worden dan die busverbinding van 1 uur en 10 minuten?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Mark » wo 29 apr 2015, 20:30

De NMBS is geloof ik van plan cq. bezig de spoorlijnen 15 en 19 te elektrificeren en aan te pakken zodat er meer en sneller verkeer kan rijden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Seat Ibiza » wo 29 apr 2015, 20:34

^^
Ok, dank voor de toelichting.

Maar laten we eens optimistisch tellen en stellen dat de overstap in Weert 10 minuten gaat kosten. Dan moet die Belgische elektrische trein DRIE KWARTIER sneller gaan rijden, oftewel de rijtijd gaan halveren t.o.v. de dieseltrein die er nu rijdt. Daar geloof ik niet zo in eerlijk gezegd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door waldo79 » do 30 apr 2015, 12:57

^^Ik zie dat ook niet gebeuren. Met een elektrisch aangedreven trein zal er ongetwijfeld een aantal minuten af gaan, maar je zit natuurlijk ook met andere treinen, die je niet in de weg kunt rijden.

Snelste route blijft via de E34 en dat kan in iets meer dan een uur per bus en dan hebben andere opties (zoals via Dordrecht met de reguliere IC en de Benelux of door naar Rotterdam en dan Thalys) geen schijn van kans.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Willem » do 30 apr 2015, 18:44

In de huidige plannen voor de HSL komt, naast de trein Amsterdam-Brussel nog een soort "stoptrein" die via Breda en Noorderkempen rijdt. Eigenlijk is dat een dubbeling met de trein Amsterdam-Brussel (rechtstreeks).
Aan weerszijden van de grens hebben ze er meer aan om die "stoptrein" van Antwerpen via Noorderkempen naar Breda te laten rijden en vervolgens verder naar Tilburg en dan Eindhoven of Den Bosch - Nijmegen. In België kan de trein na Antwerpen verder richting Gent (of verder). Dan ontstaat naast de HSL Amsterdam-Brussel een soort dwarsverbinding die een stuk HSL meegebruikt en tegelijk wordt zo het grensgebied beter met elkaar verbonden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Spoorlijn Eindhoven - Antwerpen

Bericht door Egbert » do 30 apr 2015, 20:23

Seat Ibiza schreef:^^
Ok, dank voor de toelichting.

Maar laten we eens optimistisch tellen en stellen dat de overstap in Weert 10 minuten gaat kosten. Dan moet die Belgische elektrische trein DRIE KWARTIER sneller gaan rijden, oftewel de rijtijd gaan halveren t.o.v. de dieseltrein die er nu rijdt. Daar geloof ik niet zo in eerlijk gezegd.
De rijtijden van de belgische treinen zijn dan wel typisch belgisch. Regelmatig eens 2 minuten uittrekken voor een haltering, in Mol zelfs 9 (er wordt gekoppeld) en dan nog gewoonlijk te vroeg op elk station aankomen.
Maar inderdaad, dan nog zal Eindhoven - Antwerpen via Hamont niet sneller zijn dan via Breda. Sowieso is de lijn van Antwerpen naar Hamont een langzame verbinding, 1:31 voor 86 km is 56 km/h gemiddeld. Zelfs als je de stilstandstijden weghaalt kom je nog maar tot 70 km/h terwijl van Eindhoven naar Antwerpen nu al gemiddeld 71 km/h is en dat is met een stoptrein van Eindhoven naar Tilburg.
Als er ooit eens een verbinding Antwerpen - Breda komt die doorrijdt naar Eindhoven of een aansluiting heeft op de IC naar Eindhoven dan haal je het misschien wel wel in een uur. (1:41 min een half uur voor de HSL min 9 minuten voor de stoptrein is 1:02).

Nee, Hamont - Weert is alleen interessant voor Limburg.

Plaats reactie