Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

CygnumNL
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 mei 2009, 22:37

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door CygnumNL » do 19 nov 2009, 11:39

Dat komt omdat de eerste versie van de routekaarten die in de metro komen te hangen is afgekeurd. De lijmlaag was niet goed, waardoor het hele zootje opnieuw moest worden gemaakt.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door paolie » do 19 nov 2009, 12:08

Coen Tunnel schreef:In bijna alle andere steden in de wereld waar een metronetwerk worden de namen van de eindstations als eindpunten gebruikt. Rotterdam gebruikt dan weer wijknamen...
In New York gebruikt men ook gewoon wijknamen: Uptown, Downtown, Harlem, Brooklyn, Queens etc. Duidelijk systeem.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Palance » do 19 nov 2009, 18:51

Mark schreef:Markville is dan ook een hele mooie stad ;).
Je mag niet jokken ;)
De uitrol van het nieuwe systeem is nu wel grotendeels doorgevoerd op De Akkers - Tussenwater - Schiedam. Alleen wel wat verwarrend nu dat er in de metro's vrijwel alleen maar oude routestrips hangen.
Ik zag op de metrostations Beurs en Leuvenhaven dat alles al goed is overgeplakt. Men heeft meteen de 'doelen' aangepast op de metrostations voor de uitgangen. Zo is in station Leuvehaven nog wel te zien dat "Schiedamsedijk" is overgeplakt door "Havenmuseum".
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Alain » za 21 nov 2009, 17:33

paolie schreef:In New York gebruikt men ook gewoon wijknamen: Uptown, Downtown, Harlem, Brooklyn, Queens etc. Duidelijk systeem.
Je zult toch zonder resultaat zoeken naar een naam als "Downtown" of "Brooklyn" als naam voor het eindstation van een lijn in NY. Wel wil men wel eens de naam van buurtschappen gebruiken, maar ook dat is zeker niet consequent doorgevoerd.
"Uptown" en "Downtown" worden in NY gebruikt om de richting waarin een trein rijdt aan te geven: Uptown is in Manhattan in noordelijke richting (ri. Harlem en de Bronx); Downtown is in zuidelijke richting. In Brooklyn is het weer precies andersom: Downtown Brooklyn ligt nl. in het noordwesten van Brooklyn.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door paolie » za 21 nov 2009, 19:51

^^ Weet ik, ik was er namelijk twee weken geleden en heb behoorlijk veel van de metro gebruik gemaakt. Het gaat om het idee. Er wordt namelijk niet met eindstations gewerkt, zoals in veel andere steden, maar met richtingen of wijken. Vandaar.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Alain » za 21 nov 2009, 20:10

Er wordt met beide gewerkt: op de borden boven de perrons en op de zijkant van treinen wordt de naam van het eindstation vermeld. Tegelijkertijd wordt ook vaak de borough vermeld en de richting (Up- of Downtown) waarin een trein reist. Daarnaast is het niet ongebruikelijk om op treinen de hoofdroute van de trein aan te geven, en of we hier te maken hebben met een local of express. Tot slot beschikt het systeem nog over een uitgebreid route-identificatiesysteem bestaande uit zowel cijfers (A-division) en letters (B-division).
Het geheel moet je echter meer als het resultaat van meer dan een eeuw aan allerlei verschillende ontwikkelingen beschouwen dan als één goed doordacht systeem ;)

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Wally » zo 22 nov 2009, 12:06

In zekere zin werkte Rotterdam ook met zo'n systeem ('richting west/oost/noord/zuid') op de bewegwijzering in stations. Echter altijd in combinatie met de bestemmingsnaam en alleen als verwijzing naar de perrons toe.

Ook London kent zoiets (west-/east-/north-/southbound) voor de bewegwijzering in stations maar vermeld dan niet altijd de naam van de bestemming.
Op de metro's en op de perrons wordt het niet vermeld.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Palance » zo 22 nov 2009, 14:32

Wally schreef:In zekere zin werkte Rotterdam ook met zo'n systeem ('richting west/oost/noord/zuid') op de bewegwijzering in stations. Echter altijd in combinatie met de bestemmingsnaam en alleen als verwijzing naar de perrons toe.
En die werkte vrij onlogisch. Zo stond op station Tussenwater de lijn naar Centraal station als 'noord' en naar de Calandlijn als 'oost'. Terwijl de lijnen vanaf dat punt precies andersom lopen: De Calandlijn buigt af naar het noorden (Beneluxtunnel), en de Erasmuslijn naar het oosten richting Poortugaal en Rhoon.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Palance » zo 13 dec 2009, 16:55

Vandaag was de introductie van de metroletters. Ik heb vandaag niet met de metro gereisd, maar was wel in het centrum van Rotterdam en heb zodoende een blik kunnen werpen op de digitale reisaanduidingn van station Beurs. En die schokten mij enigszins: De metroletter is nu vóór de bestemming gezet (zelfs zonder spatie). Er stond nu dus iets van:

Code: Selecteer alles

DCentraal Station 2 min.
en de andere richting:

Code: Selecteer alles

DSlinge 4 min.
Ik mag niet hopen dat dit op deze manier overal wordt doorgevoerd, echt netjes is dat niet. Hoe het op de perrons eruit ziet, weet ik niet, omdat ik daar niet geweest ben.

Daarnaast zag ik vanmiddag een tram rijden (lijn 20), met als bestemming "Rotterdam Centraal" ipv. "Centraal Station" (zie, helaas niet al de heldere, foto). Er zijn tramlijnen die buiten de stad komne, maar lijn 20 is daar nou net geen een van. Gaat men na de omlettering van het metronetwerk en de hernoeming van metrostation CS, nu ook de bestemmingen op de trams aanpassen?
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 dec 2009, 17:49

Dat zie je hier in Zwolle op stadsbussen ook wel eens: Zwolle Busstation/NS als eindbestemming. Terwijl Busstation/NS dan beter zou zijn. Dat die bus in Zwolle blijft is wel duidelijk...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Mark » zo 13 dec 2009, 21:01

Ik zag vrijdagavond op metrostation De Akkers dat ze ook bezig (testen denk ik) waren met de letters. Op de DRIM stond het wel netjes als 'C De Terp'. Op een metro stond 'B Alexander'.

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door mb90 » zo 13 dec 2009, 21:48

Palance schreef:Daarnaast zag ik vanmiddag een tram rijden (lijn 20), met als bestemming "Rotterdam Centraal" ipv. "Centraal Station" (zie, helaas niet al de heldere, foto). Er zijn tramlijnen die buiten de stad komne, maar lijn 20 is daar nou net geen een van. Gaat men na de omlettering van het metronetwerk en de hernoeming van metrostation CS, nu ook de bestemmingen op de trams aanpassen?
Foto tramlijn 20
Bij de trams en ook bij de bussen wordt het Rotterdam Centraal i.p.v. Centraal Station, zodat het hetzelfde wordt als de metro en de trein.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Palance » ma 14 dec 2009, 6:38

Mark schreef:Ik zag vrijdagavond op metrostation De Akkers dat ze ook bezig (testen denk ik) waren met de letters. Op de DRIM stond het wel netjes als 'C De Terp'. Op een metro stond 'B Alexander'.
Met een spatie ertussen wordt al heel wat mooier, maar niet mooi genoeg. Je zou beter iets als [D} Slinge of De Terp kunnen neerzetten (mits er genoeg posities zijn).
Op de panelen voor de trams zijn de eerste 2 posities gescheiden van de rest voor het lijnnummer. Zoiets had hier voor de metro ook goed gekund, maar om nou alle DRIM's te gaan vervangen is ook wel erg prijzig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Palance » vr 18 dec 2009, 6:01

Gisterenmiddag ben ik weer eens met de metro geweest en ja, het is wennen. De infopanelen geven nu "D Rotterdam Centraal" aan (wel een raar idee, zo midden in Rotterdam), en de andere kant "D Slinge" of "D De Akkers" (Spijkenisse als bestemming is na 25 jaar verdwenen). De metro's zelf hebben nog "Centraal Station" staan op hun bestemmingsrol. Ikz ag dat de tramhaltes op het CS wel zijn omgeboekt anar "Rotterdam Centraal".

En trams die buiten dienst zijn hebben het sinds zondag niet meer over "Niet instappen" maar "Sorry, geen dienst". ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Alain » vr 18 dec 2009, 9:09

^^ Ah, op zijn Amsterdams dus... 8-)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Pino » vr 18 dec 2009, 10:11

Alsof het zo'n tramchauffeur daadwerkelijk spijt dat hij buiten dienst is. Zo vreselijk obligaat, dat soort mededelingen ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Vinny » vr 18 dec 2009, 10:29

Op Schiphol heb ik wel eens bussen gezien met "Koffiepauze" gezien ;)
Het GVB wil nog wel eens "Garage West" als bestemming tonen voor bussen die weer terug naar de garage gaan.
"Niet instappen" is een minder klantvriendelijke mededeling, maar wel duidelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door paolie » vr 18 dec 2009, 10:51

Pino schreef:Alsof het zo'n tramchauffeur daadwerkelijk spijt dat hij buiten dienst is. Zo vreselijk obligaat, dat soort mededelingen ...
Niet de chauffeur heeft spijt, maar de directie van het GVB. Legt zo'n tram of bus toch weer een paar km af zonder dat daar betalende passagiers tegenover staan..... ;)

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Alain » vr 18 dec 2009, 11:33

...en dus is het uiteindelijk 'de belastingbetaler' die er werkelijk spijt van heeft...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door paolie » vr 18 dec 2009, 11:44

Zeer terecht dus, dat men zich daarvoor verontschuldigd ;)

CygnumNL
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 mei 2009, 22:37

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door CygnumNL » vr 18 dec 2009, 20:36

Palance schreef:Gisterenmiddag ben ik weer eens met de metro geweest en ja, het is wennen. De infopanelen geven nu "D Rotterdam Centraal" aan (wel een raar idee, zo midden in Rotterdam), en de andere kant "D Slinge" of "D De Akkers" (Spijkenisse als bestemming is na 25 jaar verdwenen). De metro's zelf hebben nog "Centraal Station" staan op hun bestemmingsrol. Ik zag dat de tramhaltes op het CS wel zijn omgeboekt naar "Rotterdam Centraal".)
Dat de rollen (zowel analoog als digitaal) nog Centraal Station aangeven komt omdat de rollen van de metrostellen die op lijn D rijden nog niet zijn voorzien van de nieuwe rollen/software. De Calandlijn werd vervangen door drie lijnen, waardoor die metrostellen voorrang kregen. Het is de bedoeling dat alle metro's straks Rotterdam Centraal kunnen filmen.

Ook de trams en bussen van de RET (lijn 20 naar Lombardijen v.v., lijn 40 naar Delft v.v. en 48 naar Station Zuid/Keizerswaard v.v.) filmen inmiddels Rotterdam Centraal. Ook de bushaltes tonen nu Rotterdam Centraal. Maar dat had je wellicht al gezien toen je vorige week in Rotterdam was :dontknow:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Palance » vr 18 dec 2009, 21:32

Ehh... ik ben dagelijks in Rotterdam ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Wally » vr 18 dec 2009, 21:41

Door RET worden routevorken geplaatst op de stations, opvallend is dat men al rekening houdt met de toekomstige koppeling van de Hoekse lijn aan het metronet bij Schiedam Centrum, getuige het routevorkbord in station Coolhaven zoals gespot door een forummer van RETmetro:
http://www.retmetro.nl/rmforum/viewtopi ... &start=250

In die draad ook meer info over de nieuwe kleuren en letters.

Rotterdam Centraal is de nieuwe benaming van CS (met als uitzondering de letters op de voorgevel).
Dit vloeit volgens mij voort uit de vernieuwingsoperatie van 6 grote stations (NSP - Nieuwe Sleutel Projecten).
Terecht dat deze naamgeving overal gehanteerd wordt, zeker voor lijn E voorkomt het verwarring met Den Haag CS.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Victor » vr 18 dec 2009, 22:53

Alain schreef:^^ Ah, op zijn Amsterdams dus... 8-)
Nee hoor, hier in Brabant doet Veolia het ook met "Sorry geen dienst" :)
Ik vind dat "sorry" ook wat overdreven. Maar, sinds dat de chauffeurs blijkbaar zelf een willekeurige tekst kunnen intikken, is de creativiteit wel toegenomen :)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door boe! » vr 18 dec 2009, 22:55

Sorry, geen dienst is tegenwoordig de standaard en zie je dus overal.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Coen Tunnel » za 19 dec 2009, 0:38

Victor schreef:Maar, sinds dat de chauffeurs blijkbaar zelf een willekeurige tekst kunnen intikken, is de creativiteit wel toegenomen :)
Kunnen ze niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Palance » za 19 dec 2009, 10:50

Gisterenavond in Rotterdam-Lombardijen een QBuzz-bus met "Prettige feestdagen" erop. Dan zou je toch denken alsof de chauffeurs zelf een tekst kunnen invoeren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door RoelZ1 » za 19 dec 2009, 11:05

Met sinterklaas reden alle bussen in Alphen rond met "Zwarte Pietenbus".

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Mark » za 19 dec 2009, 12:08

Wally schreef:Door RET worden routevorken geplaatst op de stations, opvallend is dat men al rekening houdt met de toekomstige koppeling van de Hoekse lijn aan het metronet bij Schiedam Centrum, getuige het routevorkbord in station Coolhaven zoals gespot door een forummer van RETmetro:
http://www.retmetro.nl/rmforum/viewtopi ... &start=250
Daar zat ik ookal over na te denken, maar ik dacht van 'nee, je droomt teveel Mark' ;). Die link kunnen buitenstaanders trouwens niet zien.
Palance schreef:Gisterenavond in Rotterdam-Lombardijen een QBuzz-bus met "Prettige feestdagen" erop. Dan zou je toch denken alsof de chauffeurs zelf een tekst kunnen invoeren.
Ook eens een bus in juni gezien met dat opschrift :rofl2: .

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door Vinny » za 19 dec 2009, 13:11

Coen Tunnel schreef:
Victor schreef:Maar, sinds dat de chauffeurs blijkbaar zelf een willekeurige tekst kunnen intikken, is de creativiteit wel toegenomen :)
Kunnen ze niet.
Ik weet dat het bij sommig materieel wel kan. De Arriva-treinen bijvoorbeeld, die bij wijze van ludiek protest eens reden onder de bestemmingen: 'droplul' en 'te koop'. Nja, beter dan een staking denk ik dan maar...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie