Nieuwe electrische bus in Apeldoorn

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

Nieuwe electrische bus in Apeldoorn

Bericht door Medianieuws » wo 05 aug 2009, 13:37

[url=http://www.coencom.com]coencoen.com[/url] (10-7-2009) schreef:De rust keert weer langs lijn 11

Apeldoorn is sinds enkele dagen een innovatie rijker. Een elektrische bus berijdt dagelijks lijn 11 in de Gelderse stad. Eerst in in een soort ganzenpas achter een oude dieselbus aan, om na enkele weken de lijnrit volledig over te nemen. De Whisper, zoals de noviteit is genoemd, is de eerste elektrische bus die het niveau van de tekentafel is ontstegen. Het onderscheidende zit hem in de elektromotoren die in de achterwielen zijn gemonteerd. Deze directe aandrijving maakt de bus een stuk efficiënter dan de hybride voertuigen waaraan momenteel elders in de wereld nog wordt gewerkt. Die zijn vooral een combinatie van conventionele motoren en een elektrische component (batterijen, acccu’s).
‘Een dieselmotor als hulp hebben we niet meer nodig’, legt Hans van der Ven, directeur van de Whisper en van het bedrijf achter de vinding (e-Traction) uit. ‘Een kleine dieselgenerator is voldoende. Bovendien laadt de bus bij elke rembeweging zijn accu’s op, en u weet er wordt nogal eens geremd op een stadslijn. Het voordeel van dit alles is dat de actieradius van de bus enorm wordt vergroot. Juist dat punt wordt vaak als bezwaar tegen elektrisch rijden aangevoerd.’ De verschijning van de Whisper in het Apeldoornse stadsbeeld vormt een mijlpaal voor e-Traction en de gemeente Apeldoorn. In 2004 maakten media al melding van de Whisper, en toen was er al sprake van een jaar vertraging. Kortom, de geboorte van de fluisterbus lijkt een moeizame bevalling te zijn. ‘Meestal komen daar hele mooie kinderen uit voort’, lacht Van der Ven. ‘Wat zo’n berichtje in de krant niet vertelt is de enorme complexiteit van een innovatieproces. Zeker als daar een reeks van partijen, elk met hun eigen belangen en afwegingen, bij betrokken zijn. In ons geval waren dat de gemeente Apeldoorn, vervoerder Veolia en Eneco. Op de achtergrond speelde dan ook nog het Rijk een rol.’

De e-Traction-directeur bekroop de afgelopen jaren verder het gevoel innovaties pas werkelijk een kans maken als de tijd er rijp voor is. ‘Die overtuiging was er vijf jaar geleden nog onvoldoende. Wij waren als het ware te vroeg, de ‘sense of urgency’ ontbrak. Daar heeft het groeiende besef dat een halt moet worden toegeroepen aan klimaatverandering, dank Al Gore, wel een einde aan gemaakt. En de huidige crisis wakkert dat gevoel alleen maar aan. Kijk maar naar de milieudoelstellingen die de leiders van de G8 weer hebben aangescherpt.’ Op het plein voor het Apeldoornse stadhuis staan pers en genodigden klaar voor een proefrit met de Whisper. Het voertuig maakt zijn typering fluisterbus meer dan waar. Nieuwsgierigen op het Marktplein kijken verbaasd op als de bus gaat rijden. Alleen het zoeven van de banden over de klinkers is horen. Geen motorgeluid. Enkele nietsvermoedende ‘shoppers’ gaan zelfs pas opzij als ze achter hun het ijscobelletje uit de bus horen. Bij de bushalte aan het plein kijkt een groep Twentse vriendinnen, op weg naar Het Loo, het allemaal belangstellend aan. ‘Jammer dat we nog niet mee kunnen. Ziet er goed uit. Heerlijk rustig en schoon, dat willen we bij ons in Hengelo ook wel hebben.’

Tot eind 2010 kunnen reizigers gebruik maken van de nieuwe bus. Dan loopt de testperiode af en blijkt hopelijk dat de Whisper al zijn claims (50 procent zuiniger, 50 procent schoner en 90 procent stiller) heeft waargemaakt. ‘Wij hebben er natuurlijk alle vertrouwen in. Eerdere testresultaten tonen aan dat het systeem werkt. Er zal heus wel een en ander fout gaan, maar dat daarvoor is het ook een pilot. Om te denken dat je in zo’n fase nergens tegenaan loopt getuigt van naïviteit.’ Wethouder Rob Metz (Verkeer) benadrukt dat het gemeentebestuur alle middelen wil benutten om de eigen milieudoelstellingen te realiseren.

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Nieuwe electrische bus in Apeldoorn

Bericht door mavas » zo 27 sep 2009, 18:38

En de bus krijgt gelukkig navolging:
[url=http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/9/439.html]provincie Gelderland[/url] (25-9-2009) schreef:Koreaanse bussen krijgen Apeldoornse aandrijving

Het Apeldoorns bedrijf e-Traction maakt de komende jaren circa 2000 stadsbussen in Korea geschikt voor elektrisch vervoer. De order voor de eerste 5 prototype bussen is door de Apeldoornse producent van wielnaafmotoren geboekt om de radicale overgang naar elektrisch stadsvervoer in Korea mogelijk te maken. Het stadsvervoer in Seoel gaat net als Veolia in Apeldoorn gebruikmaken van e-Tractions wielnaafmotor TheWheel, wereldwijd de enige direct beschikbare ‘direct drive’ motor, die over langere trajecten volledig emissieloos rijden mogelijk maakt. Het Koreaanse enthousiasme voor e-Traction is een direct gevolg van het gebruik van elektrische bussen in de gemeente Apeldoorn. In het kader van het project TheWhisper rijdt vervoerder Veolia met elektrische bussen van e-Traction.
e-Traction is een Apeldoorns ingenieursbedrijf en ontwikkelaar van elektrische aandrijfsystemen voor de transportsector. Zijn belangrijkste innovatie vormt de gepatenteerde wielnaafmotor TheWheel, die significant zuiniger, schoner en stiller is dan bestaande hybride aandrijfsystemen. Partners in het project TheWisper zijn: Veolia Transport, e-Traction Europe B.V., Eneco, provincie Gelderland, de gemeente Apeldoorn en het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De keuze van Korea voor elektrisch stadsvervoer vloeit voort uit de recente omarming door de Koreaanse regering van een actieve ‘groene politiek’ (Green Growth). De komende vijf jaar wordt 84,5 miljard dollar vrijgemaakt om de nationale economie te verduurzamen. Dit is 2 procent van het Koreaanse bruto nationaal product. Het gaat daarbij onder andere om nadrukkelijker keuzes voor alternatieve vormen van energie (wind, water, zon) en het stimuleren van elektrisch vervoer (bussen, auto’s).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 28 sep 2009, 18:18

Klinkt goed dat systeem! Het gaat om dit soort bussen:

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 28 sep 2009, 19:26

Gek eigenlijk dat je er zo weinig van hoort, van zo'n goede uitvinding.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 sep 2009, 20:21

Leuk voor blinden. Met steeds stillere bussen en steeds stillere auto's horen ze het verkeer nauwelijks meer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 28 sep 2009, 21:38

Tja, zo kun je natuurlijk alles afschieten. Zullen we fietsen maar ook in ban doen, want die hoor je ook niet. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 28 sep 2009, 21:43

mavas schreef:Gek eigenlijk dat je er zo weinig van hoort, van zo'n goede uitvinding.
Gek he, met stille elektrische aandrijving :puh2:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 sep 2009, 21:59

Fietsen zijn voor blinden een stuk minder gevaarlijk dan bussen.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 28 sep 2009, 22:20

Het is een stuk fatsoen van bestuurders om een slechtziende die de straat wil oversteken even daarvoor de gelegenheid te geven.

Blinden horen niet tot die categorie mensen die plotseling onverwacht de straat oversteken (ze hebben altijd nog hun stok en/of hond), dat maakt het risico op aanrijdingen weer kleiner.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 29 sep 2009, 1:09

Coen Tunnel schreef:Leuk voor blinden. Met steeds stillere bussen en steeds stillere auto's horen ze het verkeer nauwelijks meer.
Niet alleen blinden, ook voor normale mensen ligt het toch wel in je verwachtingspatroon dat een bus, of wat voor motorvoertuig dan ook, behoorlijk wat geluid produceert. Ik ben ook wel eens geschrokken bij een achteruitrijdende Prius in een parkeergarage toen ik er net voorbij wilde lopen... Die hoor je dus echt niet wegrijden.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 29 sep 2009, 6:53

Jeroen schreef:
Coen Tunnel schreef:Leuk voor blinden. Met steeds stillere bussen en steeds stillere auto's horen ze het verkeer nauwelijks meer.
Niet alleen blinden, ook voor normale mensen ligt het toch wel in je verwachtingspatroon dat een bus, of wat voor motorvoertuig dan ook, behoorlijk wat geluid produceert. Ik ben ook wel eens geschrokken bij een achteruitrijdende Prius in een parkeergarage toen ik er net voorbij wilde lopen... Die hoor je dus echt niet wegrijden.
Ik schrik altijd al als ineens vanuit mijn ooghoeken een stel witte lichten zie in een parking, dus voordat ie begint te rijden, ben ik vaak al aan de kant... Voor blinden is dat moeilijker inderdaad (nu komen die ook niet snel alleen in een parkeergarage)...
Maar een blinde krijgt zowieso voorrang (althans, zo zal het moeten), ik heb in Drachten in eerste instantie op mijn flikker gehad van een politieagent, die in zijn eigen auto achter mij reed. Een blinde deed de stok omhoog om over te steken (notabene bij een zebrapad in de buurt (scheelde 2 meter)). Ik stop, en de agent komt achter mij staan, stapt direct uit, en tikt op het raam. Waarom stopt u meneer voor iemand die niet bij het zebrapad wil oversteken? Dat is niet de bedoeling. Waarop ik enigzins verbaasd antwoord: Heeft u zijn rood/witte stok niet gezien? Die moet ik toch voorrang geven? Man kijkt over zijn schouder, excuses... En ik was al bang dat ik het fout deed (had toen net een maandje mijn rijbewijs)

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » di 29 sep 2009, 12:33

De Hybride bussen die in Leiden, Gouda en Alphen gaan rijden hebben een bel voor bij het wegrijden, net als een tram. Dan hoor je hem wel.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 29 sep 2009, 13:01

Weer een voorbeeld van onge-informeerd beren-op-de-weg zien.

wat ik al in een radio-1 reportage gehoord had eerder deze of vorige week, en beaamd in dit artikel:
http://www.apeldoorn.nl/smartsite.dws?ch=&id=137459
Om te voorkomen dat men de bus niet hoort aankomen is de Whisper preventief uitgerust met een trambel.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 29 sep 2009, 13:42

Begin deze maand bestond de Arnhemse trolleybus 60 jaar. Ook deze bus hoor je bijna niet aankomen. De verkeersveiligheid van die dingen heeft nog nooit ter discussie gestaan. Er vinden in Arnhem ook niet opvallend veel aanrijdingen plaats tussen voetgangers en bussen. Ik zie niet in waarom het in andere steden wel tot problemen zou leiden.

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » di 29 sep 2009, 14:49

^^ Groningen was in 1928 de eerste trolleybusstad in Nederland, helaas in 1965 nam de gemeente het besluit over te stappen op alleen dieseltractie :neenee: ! Ik kan me nog herinneren dat de Groninger trolleybus een ietwat knorrend geluid maakte.
Laatst gewijzigd door mennomulder op di 29 sep 2009, 19:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 29 sep 2009, 16:56

Ook als je een voertuig wel hoort gebeuren er nog echt wel aanrijdingen omdat men dan niet of niet goed kijkt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 29 sep 2009, 18:23

Het is ook net wat je gewend bent. Iemand die voor het eerst van z'n leven in Den Haag komt zal ook veel moeite hebben met de tram. Zo ook met een trolleybus in Arnhem en misschien ook wel de fluisterbus in Apeldoorn...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 29 sep 2009, 19:31

simon schreef:Begin deze maand bestond de Arnhemse trolleybus 60 jaar. Ook deze bus hoor je bijna niet aankomen. De verkeersveiligheid van die dingen heeft nog nooit ter discussie gestaan. Er vinden in Arnhem ook niet opvallend veel aanrijdingen plaats tussen voetgangers en bussen. Ik zie niet in waarom het in andere steden wel tot problemen zou leiden.
Een trolleybus maakt nog altijd beduidend meer geluid dan een hybride/electrische auto. Plus dat een lijnbus ook zelden bijzondere manoevres hoeft te maken.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 29 sep 2009, 21:30

In een parkeergarage moet de bestuurder altijd oppassen voor winkel-zakken die geen enkel benul hebben van hun omgeving [of de houding hebben - ik loop hier, je wacht maar, ook al is het voor mij een kleine moeite 1 of 2 stappen opzij te doen] , tegelijkertijd moet zowel een bestuurder als wandelaar in een parkeergarage opletten op achteruitmanouvrerende auto's. Dit gaat bijna altijd gepaard met witte lichten, mogelijk voorafgegaan door remlichten, of het aanfloepen van de normale achterlichten.

Een parkeergarage is geen vrijblijvende auto-vrije winkelstraat tenslotte.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 29 sep 2009, 21:36

Maar het uitparkeren is in een parkeergarage toch net zo'n bijzondere verrichting als elders, kortom: voetgangers hebben voorrang? Of heb ik de afgelopen zeven jaar onder een steen geleefd en is het veranderd? ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 29 sep 2009, 21:53

^^ Over dat eerst kan ik niet oordelen; wat betreft dat laatste heb je volgens mij gewoon gelijk. Praktisch gezien lijkt het me echter lastig als de chauffeur in kwestie in een winkelgebied net zolang moet wachten tot alle voetgangers voorbij zijn...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 29 sep 2009, 22:20

Maar hoe verhoudt zich dat tot het onderwerp?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 30 sep 2009, 2:07

Willem schreef:Het is een stuk fatsoen van bestuurders om een slechtziende die de straat wil oversteken even daarvoor de gelegenheid te geven.

Blinden horen niet tot die categorie mensen die plotseling onverwacht de straat oversteken (ze hebben altijd nog hun stok en/of hond), dat maakt het risico op aanrijdingen weer kleiner.
Fatsoen? Volgens mij zijn dat gewoon verkeersregels hoor...
Wouter N14 schreef:Het is ook net wat je gewend bent. Iemand die voor het eerst van z'n leven in Den Haag komt zal ook veel moeite hebben met de tram. Zo ook met een trolleybus in Arnhem en misschien ook wel de fluisterbus in Apeldoorn...
Trolleybus is volgens mij een lijnbus. Maar bij trams moet ik wel even goed opletten en nadenken, simpelweg omdat ik ze nauwelijks tegen kom.
Vinny schreef:Maar het uitparkeren is in een parkeergarage toch net zo'n bijzondere verrichting als elders, kortom: voetgangers hebben voorrang? Of heb ik de afgelopen zeven jaar onder een steen geleefd en is het veranderd? ;)
Klopt helemaal. Toch kan het best lastig zijn om voetgangers te zien, zeker als een auto hebt die de ruiten aan de zijkant achter, of achter helemaal, dicht is. Maar ook met een gewone auto is het niet altijd even handig om het te zien als je vrij krap tussen twee busjes staat ofzo. Daarom parkeer ik vaak achteruit, is minstens zo makkelijk parkeren en wegrijden is veel handiger omdat je veel meer zicht hebt.
Alain schreef:^^ Over dat eerst kan ik niet oordelen; wat betreft dat laatste heb je volgens mij gewoon gelijk. Praktisch gezien lijkt het me echter lastig als de chauffeur in kwestie in een winkelgebied net zolang moet wachten tot alle voetgangers voorbij zijn...
Wettelijk is het wel het geval dat de chauffeur in het winkelgebied alle voetgangers voorrang moet verlenen. Maar in zo'n geval kun je natuurlijk ook heel rustig en heel langzaam steeds iets oprijden zodat de voetgangers uitwijken, anders kom je nooit weg.
mavas schreef:Maar hoe verhoudt zich dat tot het onderwerp?
De lijnbussen blijken wel genoeg actieradius te hebben. Dat valt goed mee. Ik zou ook bij bussen toch wat bang zijn dat ze na een paar uur stil komen te staan. Elektriciteit tanken kan niet, dan moet je accu's laden en dat duurt even.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » wo 30 sep 2009, 9:27

^^ De Whisper is (vooralsnog) geen 100% elektrische bus. Het is op dit moment een 100% serieel hybride bus, maar wel met een grote accu op het dak. Dat houdt dus in dat hij in principe helemaal op elektriciteit kan rijden, maar om de actieradius te vergroten zit er nog een dieselaggregaat om de batterij op te laden.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 30 sep 2009, 13:03

Mooi idee. Eigenlijk zou een setje van die zonnepanelen op het dak ook niet verkeerd zijn. Uiteindelijk vervuild deze dieselmotor ook, al kun je nu het een en ander beter en gelijkmatiger laten werken waardoor deze minder verbruikt en dus de uitstoot over het algemeen minder is.
Daar komt het voordeel van de rijeigenschappen nog bij. Een elektromotor heeft het hoogste koppel als deze stil staat, en je hebt dus geen koppeling nodig om weg te kunnen rijden. Een diesel moet toch wat toeren maken voordat je weg kan rijden, weliswaar kan een diesel erg laagtoerig zijn, maar hij moet toch echt wat toeren maken om voldoende koppel te leveren om weg te kunnen rijden.

De meeste dieseltreinen werken ook op deze manier, alleen hebben deze dan niet zo'n grote accu die gelijkmatig bij laad maar een setje sterke dieselmotoren met generatoren die de motoren bij de wielen aansturen.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » wo 30 sep 2009, 17:13

^^Precies!, er staat op de site dat er al met al ongeveer 50% minder brandstofverbruik en daarmee ook 50% minder emissies is. Voor roet en fijnstof zal er misschien wel nog meer reductie zijn, omdat het meeste roet bij het wegrijden wordt uitgestoten en de motor nu gewoon de hele tijd constant draait. Daarbij is dit kwa CO2 uitstoot eigenlijk bijna hetzelfde als een 100% elektrisch voertuig. Er wordt immers ook CO2 uitgestoten door energiecentrales.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 06 okt 2009, 12:49

^^ Tenzij er sprake is van duurzaam opgewekte elektriciteit.