[D] Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Hensepens
verkeersader

[D] Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Bericht door Hensepens » vr 07 aug 2009, 19:49

BERLIJN - In Berlijn wordt zaterdag de kortste metrolijn van Duitsland geopend: 1,8 kilometer van het centraal station naar de Brandenburgse Poort. De aanleg van de lijn met een reistijd van drie minuten heeft 320 miljoen euro gekost en duurde dertien jaar.

Uniek is dat lijn U55, met maar drie haltes, geen verbinding heeft met de rest van het metronet. Daarom moesten de metrotreinstellen met een kraan worden verplaatst.

De U55 is echter meer dan alleen openbaar vervoer. Zo heeft de halte Brandenburgse Poort ook een museumfunctie, zo meldt weekblad Stern. Toeristen kunnen er meer te weten komen over de Berlijnse Muur die twintig jaar geleden viel.

Het is de bedoeling dat de korte lijn uiteindelijk wordt verlengd naar het Alexanderplein, en daar wordt aangesloten op de U5.

BRON: Telegraaf.nl 07/08/2009
Hmmm, dat zet de NZ ook in een ander licht. 13 jaar bouwen voor 3 minuten metro. Dan is onze 11 jaar ook zo gek nog niet.

Chris
Moderator

Re: [D] Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Bericht door Chris » vr 07 aug 2009, 19:53

Wat voor meerwaarde heeft deze metro voor het Berlijnse vervoer dan? Van wat ik me herinner kon je met de metro niet direct bij de Brandenburger Tor uitstappen... Volgens mij ging ik er altijd bij het Potsdamer Platz uit en dan lopend naar de Brandenburger Tor.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 07 aug 2009, 20:15

^^ Of met de toeristenbus een rondje doen langs alle bezienswaardigheden. Ik snap ook niet wat het nut is van die lijn, maar misschien dat Seat Ibiza dat weet ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 aug 2009, 20:22

Wat overigens helemaal niet ver weg is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 aug 2009, 21:26

De U55 zal nog verlengd worden en zal bij de Alexanderplatz op de U5 worden aangesloten. De U5 en U55 worden dan samen één metrolijn, de U5. Omdat dit stukje nu nog geïsoleerd ligt heeft het een ander nummer, maar het is onderdeel van een groter plan. Het verbindt het Hauptbahnhof (had nog geen metroaansluiting) met de Bondsdag en de Brandenburger Tor, dus de lijn is zeker nuttig. Aan beide uiteinden zijn aansluitingen op de S-Bahn.

In westelijke richting zal de lijn nog worden doorgetrokken tot luchthaven Tegel of naar Reinickendorf.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 07 aug 2009, 21:38

mavas schreef:Ik snap ook niet wat het nut is van die lijn, maar misschien dat Seat Ibiza dat weet ;)
Coen Tunnel was me al voor en heeft het prima uitgelegd ;)
Chris schreef:Van wat ik me herinner kon je met de metro niet direct bij de Brandenburger Tor uitstappen...
S-Bahnstation "Unter den Linden" lag en ligt (ondergronds) aan de voet van de Brandenburger Tor. Het nieuwe metrostation "Brandenburger Tor" van de U55 ligt daar direct naast aan de noordzijde. Als het morgen geopend wordt, zal het S-Bahnstation tegelijkertijd worden herdoopt in "Brandenburger Tor". Dit heeft te maken met de geplande verlenging van de U55 / U5. Op de kruising met de Friedrichstraße zal straks een nieuw overstapstation met de U6 worden gerealiseerd. Dat krijgt de naam "Unter den Linden".

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 07 aug 2009, 22:24

Op NederlandMetro is die U55 wel eens ter sprake gekomen, maar ja... NederlandMetro is er definitief mee opgehouden na 2,5 jaar...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 07 aug 2009, 23:34

:shock: Dat wist ik helemaal niet :O
Erg jammer, al kwam ik er niet zo veel...

Volgens de persoon die mij rondleide afgelopen voorjaar door Berlijn, was er maar één iemand die daadwerkelijk wat opschoot met de U55, en dat was de Bundeskanzler. Vandaar dat de lijn ook wel de Kanselierslijn heet in het Berlijns :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 08 aug 2009, 16:26

Vinny schreef:Volgens de persoon die mij rondleide afgelopen voorjaar door Berlijn, was er maar één iemand die daadwerkelijk wat opschoot met de U55, en dat was de Bundeskanzler. Vandaar dat de lijn ook wel de Kanselierslijn heet in het Berlijns
Dat is eigenlijk een uit z'n verband gerukte benaming... Natuurlijk hebben nu al meer mensen profijt er van (en straks als de U5 er op aansluit helemaal), maar de benaming 'Kanzlerlinie' was al in gebruik voordat er besloten was om er een tijdelijk pendellijntje van te maken. De benaming is ontstaan vanwege twee zaken: allereerst loopt de lijn natuurlijk voor de deur van het Kanzleramt (de Bondskanselarij) langs, maar misschien nog wel belangrijker: de lijn is voor een groot deel gefinancierd door de Bondsregering (met Bondskanselier).

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 09 aug 2009, 13:57

De hele reden dat deze lijn überhaupt in gebruik genomen is, heeft te maken met afspraken die Berlijn met de bondsregering heeft gemaakt over de bouw ervan en financiering die de bondsregering al had toegekend aan de stad. Diezelfde regering dreigde de stad met het volledig terugvorderen van alle reeds uitgekeerde gelden, indien de stad het metroproject zou staken.
Op die manier heeft Berlijn er een peperduur en weinig waardevol ondergronds grapje bijgekregen. Hooguit wordt deze appendix van nut wanneer de aansluiting op de U5 daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Een echt waardevolle verbinding is dat mijns inziens overigens ook weet niet; kijk maar eens naar onderstaande plattegrond:

Afbeelding

Hier is goed te zien dat het tracé parallel aan en dicht in de buurt van twee andere oost-westlijnen komt te liggen: de S-Bahn die op een viaduct door de stad heen loopt, en de U2. Alleen de tussenstations thv het Museumsinsel en bij het Rathaus zijn dan nog interessant, omdat die locaties momenteel geen station hebben.
Ik vind het dus een beetje een zinloos project. Volgens mij zou Berlijn zijn schaarse financiële middelen veel beter kunnen aanwenden om eens wat te doen aan die dramatische vloot S-Bahntreinen. Dat hele gedoe met die wielflensen, waardoor het halve netwerk nu zo'n beetje op zijn gat ligt, is natuurlijk een debacle van jewelste.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » ma 26 okt 2009, 8:21

Coen Tunnel schreef:De U55 zal nog verlengd worden en zal bij de Alexanderplatz op de U5 worden aangesloten. De U5 en U55 worden dan samen één metrolijn, de U5. Omdat dit stukje nu nog geïsoleerd ligt heeft het een ander nummer, maar het is onderdeel van een groter plan. Het verbindt het Hauptbahnhof (had nog geen metroaansluiting) met de Bondsdag en de Brandenburger Tor, dus de lijn is zeker nuttig. Aan beide uiteinden zijn aansluitingen op de S-Bahn.

In westelijke richting zal de lijn nog worden doorgetrokken tot luchthaven Tegel of naar Reinickendorf.
Vorige week in Berlijn geweest. Inderdaad een bizar kort stukje metrolijn zeg.
Maar 1 spoor in gebruik, andere spoor kan zo in gebruik genomen worden, is helemaal afgebouwd, staan alleen hekken voor.
Maar doortrekken naar Alexanderplatz? Lijkt me alleen zinvol als de andere kant ook doorgetrokken wordt, Alexanderplatz is met S-Bahn en Regional Bahn prima te bereiken vanaf Hauptbahnhof.
Wat een station trouwens, echt indrukwekkend!
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 26 okt 2009, 8:35

Wat een station trouwens, echt indrukwekkend!
Hauptbahnhof? Dat is wel een gigant van een station :yes:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 26 okt 2009, 10:35

Ed schreef:Maar doortrekken naar Alexanderplatz? Lijkt me alleen zinvol als de andere kant ook doorgetrokken wordt, Alexanderplatz is met S-Bahn en Regional Bahn prima te bereiken vanaf Hauptbahnhof.
De doorgetrokken U55 naar Alexanderplatz wordt straks verbonden met de U5. Het lijnnummer U55 verdwijnt dan dus weer. Een verlenging van de lijn vanaf Hauptbahnhof naar het noordwesten (ri. Turmstraße en Jungfernheide) is voor de (zeer) lange termijn voorzien. Zie ook dit artikel in wikipedia.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » ma 26 okt 2009, 12:08

Ik zou de U55 (U5) doortrekken naar vliegveld Tegel.
Nu alleen per bus te bereiken. Dat moet toch beter kunnen lijkt me.
Even off-topic: wat een mager vliegveldje als je op Hauptbahnhof bent geweest. Weet niet hoe de andere 2 vliegvelden zijn, Tempelhof is ook niet zo groot dacht ik.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 26 okt 2009, 12:25

Ed schreef:Even off-topic: wat een mager vliegveldje als je op Hauptbahnhof bent geweest. Weet niet hoe de andere 2 vliegvelden zijn, Tempelhof is ook niet zo groot dacht ik.
Tempelhof is eind 2008 gesloten en Schönefeld wordt uitgebouwd tot Berlin Brandenburg International, de grote luchthaven die Berlijn moet gaan bedienen. Wanneer die uitbouw compleet is, zou ook Tegel worden gesloten. Huidige planning is dat dit in 2011 gebeurt.

Een betere verbinding naar Tegel zal er dan ook wel niet komen. In het verleden was die overigens wel gepland; inderdaad vanuit Jungfernheide, dus als logisch verlengde van de gecompleteerde U5/U55.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » ma 26 okt 2009, 13:17

Dat las ik inderdaad ook later op wikipedia.
Dan heeft een verlenging naar Tegel niet veel zin.
Maar ik zie ook niet zo het nut van doortrekking naar Alexanderplatz.
Coen Tunnel schreef:Het verbindt het Hauptbahnhof (had nog geen metroaansluiting) met de Bondsdag en de Brandenburger Tor
Vanaf Hbf is het maar 5 minuten lopen naar de Reichstag...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 26 okt 2009, 14:31

Ed schreef:Maar ik zie ook niet zo het nut van doortrekking naar Alexanderplatz.
Voor iedereen die vanaf een station van de U5 naar het Hauptbahhof wil, zal de verlenging een zeer welkome aanvulling zijn. De overstap op station Alexanderplatz van metro naar S-Bahn is niet bepaald ideaal (lange loopafstand). Bovendien ontsluit de nieuw te bouwen metrolijn tevens het stadhuis, het Museumsinsel en Unter den Linden. Toch behoorlijke publiekstrekkers! Nee, wat mij betreft had dat stuk metrolijn er al lang moeten liggen.
Ed schreef:
Coen Tunnel schreef:Het verbindt het Hauptbahnhof (had nog geen metroaansluiting) met de Bondsdag en de Brandenburger Tor
Vanaf Hbf is het maar 5 minuten lopen naar de Reichstag...
Mwah, da's wel erg positief. Maak er toch maar gauw 10-14 minuten van. Zie Google Maps.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » ma 26 okt 2009, 14:42

Grappig, op de plek waar de B96 staat ingetekend ligt een loopbrug (inzoomen zie je het beter, Gustav Heinemann Brücke). Bovendien rekende ik vanaf een iets gunstiger beginpunt wat betreft uitgang Hbf. Zal het 5-10 min zijn, feit is dat het makkelijk te lopen is.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 27 okt 2009, 16:44

Seat Ibiza schreef:Nee, wat mij betreft had dat stuk metrolijn er al lang moeten liggen.
En niet alleen wat jou betreft: de planning voor een westelijke verlenging van de U5 gaat al terug tot vóór de Tweede Wereldoorlog. Deze verbinding is daarmee net zo legendarisch in haar afwezigheid als de New Yorkse Second Avenue Subway - of, om in ASW-termen te blijven: De A4 MD...