Duitse spoorlijnen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » za 02 feb 2019, 11:30

^^ Er zijn natuurlijk nog meer treinen tussen Nederland en Duitsland dan alleen de IC Amsterdam-Berlijn.

mvalkenburg
stadsweg

Bericht door mvalkenburg » za 02 feb 2019, 11:46

Ik herken het wel. Wij moeten zakelijk nogal eens in Duitsland zijn en het is altijd een afweging of vliegen zin heeft of niet. Want op de één of andere manier weten onze klanten het te presteren om maximaal ver van de direct vanuit Nederland bereikbare luchthavens te zitten. Daarmee kom je dus al gauw aan een optelsom: reistijd naar Schiphol, wachten, vlucht, auto huren, 2 uur rijden wat bij elkaar méér is dan in de auto te stappen. Plus dat je daarmee meer flexibiliteit hebt. En dat dan nog afgezien van de kosten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 02 feb 2019, 11:58

Dat zijn vaak ook van die verplaatsingen waarbij je sowieso de dag effectief kwijt bent, of je nu met de auto, trein of vliegtuig gaat. Als iets 3 uur rijden is kan je nog wat met die dag, maar als je 5-6+ uur per enkele reis kwijt bent dan ben je zo'n dag toch min of meer kwijt.

Duitsland is natuurlijk heel erg polycentrisch: Berlijn is de hoofdstad maar er zijn voor Nederland veel meer relevante bestemmingen voor zaken of toerisme. En voor Nederlandse bedrijven zal er ook veel tussen zitten wat sowieso niet in de buurt van een groot station of vliegveld ligt, denk aan de industrie of landbouw. Wellicht dat de journalistiek er daarom ook zoveel aandacht aan geeft; voor hen is een rit naar Berlijn veel relevanter dan één of ander bedrijventerrein in Nordrhein-Westfalen.

Het is ook moeilijk te verantwoorden om vele miljarden uit te geven om de reis van 3.000 reizigers per dag sneller te maken.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » za 02 feb 2019, 13:05

Vanuit Nederland naar Berlijn of München is het vliegtuig qua tijd ook nog wel concurrerend. En zelfs naar Hamburg wel. Vorig jaar moest ik voor werk naar Hamburg en dan is de trein ook niet ideaal; het is niet bijzonder snel en de overstap in Osnabrück is ook vervelend. Ik ben wezen vliegen, het was onder de streep niet veel sneller dan de trein maar het beviel me wel.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » za 02 feb 2019, 18:56

Coen Tunnel schreef:
za 02 feb 2019, 13:05
Vanuit Nederland naar Berlijn of München is het vliegtuig qua tijd ook nog wel concurrerend. En zelfs naar Hamburg wel. Vorig jaar moest ik voor werk naar Hamburg en dan is de trein ook niet ideaal; het is niet bijzonder snel en de overstap in Osnabrück is ook vervelend. Ik ben wezen vliegen, het was onder de streep niet veel sneller dan de trein maar het beviel me wel.
Hamburg vond ik wel prettig per trein, maar daar ben ik toen heengereisd toen de Friesenbrücke nog operationeel was. In Leeuwarden en Groningen bestaan goede aansluitingen, in Leer en Bremen wat minder, maar daar kun je dan eventjes in het centrum nog wat rondlopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Robbert297
autoweg
Contacteer:

Bericht door Robbert297 » zo 03 feb 2019, 9:34

Ligt ook aan de plek waar je woont. Als je in de Randstad woont heb je zo een luchthaven in je buurt. Wonende in Groningen heb je dat niet. Groningen Airport Eelde wel, maar daar zijn zeer weinig mogelijkheden. Dus mensen wonende in oa Groningen hebben nog extra reistijd naar een luchthaven. Voor plaatsen in Duitsland pak ik dan ook altijd de auto of trein, is voor mij veel fijner.
Flickr

Nait soez'n moar broez'n. Grunn mien Stad!

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » zo 03 feb 2019, 11:10

Vanaf Groningen vliegen bevalt me wel. Lekker rustig, gratis parkeren op een kwartier lopen van de luchthaven, geen absurde controles en betaalbare koffie. 8-)

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 feb 2019, 11:24

Robbert297 schreef:
zo 03 feb 2019, 9:34
Ligt ook aan de plek waar je woont. Als je in de Randstad woont heb je zo een luchthaven in je buurt. Wonende in Groningen heb je dat niet. Groningen Airport Eelde wel, maar daar zijn zeer weinig mogelijkheden. Dus mensen wonende in oa Groningen hebben nog extra reistijd naar een luchthaven. Voor plaatsen in Duitsland pak ik dan ook altijd de auto of trein, is voor mij veel fijner.
Ik denk dat je vanaf Groningen naar Berlijn of München onder de streep sneller kan zijn met het vliegtuig, zelfs al moet je eerst naar Schiphol reizen. Helaas heeft Eelde niet meer de vluchen naar München.

Voor mij was het voor de reis Zwolle-Hamburg qua reistijd al om het even of ik met de trein of met het vliegtuig zou reizen. Zelfs in de kosten was er (voor een flexibel ticket) geen enorm verschil, al was het vliegen een tikje duurder.

Er zijn natuurlijk genoeg mensen die niet vaak vliegen en dan het zekere voor het onzekere nemen en drie uur voor vertrek op de luchthaven zijn. Dan verspil je ook tijd, en dan zal een vliegreis uiteindelijk langer duren.

Robbert297
autoweg
Contacteer:

Bericht door Robbert297 » zo 03 feb 2019, 11:26

Vinny schreef:
zo 03 feb 2019, 11:10
Vanaf Groningen vliegen bevalt me wel. Lekker rustig, gratis parkeren op een kwartier lopen van de luchthaven, geen absurde controles en betaalbare koffie. 8-)
Ik heb er vorig jaar gebruik van gemaakt toen ik naar München ging vliegen. Dat was inderdaad heerlijk rustig. 8-)
Flickr

Nait soez'n moar broez'n. Grunn mien Stad!

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » zo 03 feb 2019, 15:37

Coen Tunnel schreef:
zo 03 feb 2019, 11:24
Robbert297 schreef:
zo 03 feb 2019, 9:34
Ik denk dat je vanaf Groningen naar Berlijn of München onder de streep sneller kan zijn met het vliegtuig, zelfs al moet je eerst naar Schiphol reizen. Helaas heeft Eelde niet meer de vluchen naar München.

Voor mij was het voor de reis Zwolle-Hamburg qua reistijd al om het even of ik met de trein of met het vliegtuig zou reizen. Zelfs in de kosten was er (voor een flexibel ticket) geen enorm verschil, al was het vliegen een tikje duurder.

Er zijn natuurlijk genoeg mensen die niet vaak vliegen en dan het zekere voor het onzekere nemen en drie uur voor vertrek op de luchthaven zijn. Dan verspil je ook tijd, en dan zal een vliegreis uiteindelijk langer duren.
Ik denk dat het er een beetje van af hangt waar je precies in Duitsland moet zijn, en in welk seizoen je reist. Geldt overigens ook voor goedkope vervoersbewijzen. Voor Duitsland moet je toch een beetje weten hoe de tariefstructuur in elkaar zit om een goedkoop treinkaartje te vinden. Gelukkig bestaan er tegenwoordig goede websites. De tijd dat je voor 100 euro een kaartje uit de automaat van NS-Internationaal moest trekken voor een bestemming als Hamburg ligt wel achter ons gelukkig.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 feb 2019, 18:01

^^ In dit geval ging het om een zakenreis en dan zijn kosten niet de enige factor omdat flexibiliteit ook belangrijk gevonden wordt. Het ging er dus ook niet om om zo goedkoop mogelijk te reizen. Ik kan dus niet zomaar een Sparpreis boeken voor een reis die over een aantal maanden gepland staat. En, in ieder geval bij het bedrijf waar ik werk is het makkelijker om vliegtickets te boeken, want dat kan ik online doen via de site van ons reisbureau en die worden door het reisbureau direct aan mijn werkgever gefactureerd, terwijl ik een treinkaartje niet via ons reisbureau kan kopen en dus met mijn eigen creditcard moet betalen en declareren. En een reis naar Hamburg is volgens het bedrijf te lang om met de auto te doen (meer dan 300 km op één dag) als je ook het vliegtuig of de trein kan gebruiken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 feb 2019, 9:51

Anderhalf jaar na het incident weet men nog steeds de oorzaak niet van de problemen met het tunnelproject in Rastatt.

De oplevering van de tunnel is ook verschoven naar 2024. De bouw begon in 2013.

>> https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... t-104.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 mar 2019, 19:51

Het Handelsblatt heeft een artikel over de 'Sanierungsstau' bij de spoorwegen. Die zou inmiddels 57 miljard euro bedragen, veel meer dan de 30 miljard waarover enkele jaren geleden gesproken werd.

>> https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 62516.html

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » di 05 mar 2019, 10:15

Eigenlijk niet anders dan op de weg.
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

Plaats reactie