Duitse spoorlijnen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Palance » ma 28 sep 2009, 13:32

Ik heb ook Buchenwald bezocht. Ook op een kille mistige dag in september, dan in 2003.
Laatst gewijzigd door Palance op za 14 nov 2015, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door waldo79 » ma 28 sep 2009, 13:38

Sachsenhausen op een steenkoude decemberdag in 1996. Of daar een spoorlijn heenvoerde :dontknow:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door GuteFahrt » za 14 nov 2015, 21:43

*stof*

Gezien het feit dat ik bovengemiddeld geïnteresseerd ben in Duitse steden en kort geleden in de buurt ben geweest, googelde ik laatste eens op Karlsruhe. Daar kwam ik een aantal dingen over deze stad aan de weet, welke mij nog niet bekend waren, maar mij buitengewoon boeiden:

:arrow: https://de.wikipedia.org/wiki/Karlsruhe, (https://nl.wikipedia.org/wiki/Karlsruhe_(stad))

In 2006 was ik al eens in de Karlsruher Innenstadt, destijds was ik nog niet zo bezig met de wereld van mobiliteit dan momenteel het geval is . De link is van Wikipedia, maar wel van de Duitstalige en zeer uitgebreid. Qua infrastructuur is Karlsruhe in meerdere opzichten interessant (ook nog in velerlei ander opzicht). Vooral echter wat betreft openbaar vervoer en dan met name specifiek het vervoer per spoor.

Hoe men dit heeft georganiseerd staat volgens de Nederlandse Wiki bekend als "het Karlsruhe model" en is jarenlang een voorbeeld geweest voor verkeerskundigen in heel Europa. Dit, omdat de tram en de trein elkaar dusdanig goed aanvullen dat het een succes te noemen valt.

De Rheintalbahn (Mannheim-Basel) wordt momenteel naar 4 sporen uitgebouwd als toekomstige hoofd(goederen)spoorverkeersader voor de Gotthard-basistunnel, zo valt te lezen in het Duitse artikel. Voorts is deze verbinding tezamen met de Badische Rheinbahn van Mannheim naar Rastatt het meest intensief qua spoorgebruik in heel Duitsland. De oost-west-verbinding van Parijs naar Bratislava loopt ook via Karlsruhe en wordt momenteel omgebouwd tot hogesnelheidslijn.

Wat het regionale en lokale railvervoer betreft kan het centrum van de stad direct zonder overstappen worden aangedaan vanuit de meeste stadsdelen met 1 der 7 tramlijnen of met 1 der S-bahn verbindingen. Op de grens van de reikwijdte van dit netwerk wordt dat aangevuld met busvervoer.

Verder rijden er zgn. Einsystem en Zweisystem S-bahnen tussen 750 Volt gelijkstroom en 15 kilovolt wisselstroom van de Deutsche Bahn. Er zijn systeem-wissellocaties alwaar men om kan schakelen. Dit fenomeen, wat bekend staat als "tram-trains," heeft ervoor gezorgd dat het aantal passagiers dat gebruik maakt van OV in Karlsruhe en omstreken een enorme vlucht heeft genomen.

Er zijn ook in Karlsruhe wel wat pijnpunten, maar daar wordt reeds aan gewerkt. De stad wordt volgens mij verder aardig geroemd om de organisatie van het openbaar vervoer in de regio. Zo heeft het hoofdstation al eens de prijs van Bahnhof des Jahres in de wacht gesleept.

De stations zijn in het verleden wel verplaatst, omdat ze de verdere ontwikkeling van de stad in eerste instantie verhinderden.

Tot slot is m.i. nog vermeldenswaard dat Karlsruhe uiteindelijk is ontstaan uit een wijk als Durlach. Dat staat daar ook op de borden en er is daar een middeleeuws aandoende Altstadt. Tot voor kort wist ik niet beter dan dat dit "gewoon" van wijk van de stad was.

Markgraaf Karel III Willem van Baden-Durlach (1679-1738) schijnt daar zijn residentie te hebben gehad. Op 17 juni 1715 stichtte hij Karlsruhe met het leggen van de eerste steen van zijn nieuwe optrekje (het Barockschloss).

Het is een van de laatste grote Europese steden die aan de tekentafel is bedacht. Dit jaar bestaat Karlsruhe 300 jaar en zijn er tal van festiviteiten (geweest).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door BABKay » di 09 feb 2016, 21:27

*** beetje stof ***

Een ernstig treinongeval vanochtend in de buurt van Bad Aibling. Twee treinen van Meridian (type FLIRT) reden op een enkelsporig baanvak met ongeveer 100 km/h in elkaar: 10 doden en 81 gewonden, waarvan 18 zwaargewond. Hoe het kon gebeuren is nog steeds niet duidelijk. Wel is duidelijk dat de beide machinisten - die het overigens niet kunnen navertellen - de ander niet hebben zien aankomen. De reddingsactie verliep moeizaam. Aan de ene kant van het spoor loopt een kanaal en aan de andere kant staat een waterzuiveringsinstallatie. Een inzittende van de trein vertelde dat hij al negen jaar met de trein daar reist en al die tijd al bang was dat het op dat enkelspoor een keer mis zou gaan: die dag is dus vandaag. Het bergen van de treinen kan nog dagen gaan duren. Vanwege de ligging is het niet mogelijk met grote kranen te werken. Tevens moet alles via het spoor omdat andere voertuigen amper bij de plaats des onheils kunnen komen.
Men spreekt van het ernstigste treinongeval in Bayern sinds 1977.

Meer info: http://www.rosenheim24.de/rosenheim/man ... 08047.html

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door evos » wo 10 feb 2016, 0:14

Het schijnt dat een treindienstleider de treinen door rood sein heeft gestuurd:
http://m.maz-online.de/Nachrichten/Bunt ... in-den-Tod
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Egbert » wo 10 feb 2016, 7:44

Ik kan twee scenario's bedenken:

1:
De trein uit Bad Aibling was te laat (volgt logischerwijze uit het feit dat de botsing plaats vond ten westen van Kolbermoor waar de treinen hadden moeten kruisen), maar is wel vanuit Bad Aibling naar Kolbermoor vertrokken, op normale signalen. Omdat hij dan het blok tussen Bad Aibling en Kolbermoor bezet ("Doch der Triebwagen schaffte es nicht rechtzeitig bis zu diesem Punkt. ", diesem is dan Kolbermoor) kon de rijweg van Kolbermoor naar Bad Aibling niet ingelegd worden, de Fahrdienstleiter (Fdl) begreep waarschijnlijk niet waarom hij de rijweg niet in kon leggen en heeft toen Ersatzsignal gegeven waardoor de machinist van de trein naar Bad Aibling volgens de regels het rode licht voorbij mocht rijden.

Wat ik niet begrijp is dit: de seinen van Kolbermoor worden vanuit Bad Aibling gezet. De Fdl van Bad Aibling en Kolbermoor zitten dus in dezelfde ruimte in Bad Aibling, hoe kunnen die niet met elkaar communiceren? Ik ga er maar even vanuit dat het niet een en dezelfde persoon is, want dan is het nog minder te verklaren.
Verder: de trein naar Bad Aibling staat 5 minuten stil in Kolbermoor en alle machinisten (zullen moeten) weten dat daar gekruist moet worden. Heeft die machinist geen vragen gesteld bij het ersatzsignaal en waarom de tegentrein niet afgewacht moest worden?

Dit leidt mij tot scenario 2:
De Fdl heeft de trein uit Kolbermoor te vroeg groen gegeven, deze trein is ook vertrokken, volgens een reiziger in de trein uit Kolbermoor te vroeg, en heeft het blok bezet. Voor de trein uit Bad Aibling kon geen rijweg ingesteld worden en deze is op Ersatzsignaal vertrokken (ook weer omdat de rijweg niet gezet kon worden en de Fdl dat niet begreep).
Ik vind dit wat minder waarschijnlijk omdat de botsing om 6:48 gebeurd zou zijn. Tegen die tijd zou de trein uit Kolbermoor volgens de dienstregeling in Bad Aibling Kurpark moeten zijn, zeker als die te vroeg is vertrokken.
De machinist van de trein uit Kolbermoor had dan geen communicatie met de Fdl en reed gewoon weg in de veronderstelling dat de trein uit Bad Aibling erg vertraagd was, maar dan is weer de vraag waarom de machinist van de trein uit Bad Aibling niks heeft gevraagd.
En weer: waarom de twee Fdl in Bad Abiling niet met elkaar communiceerden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Wouter N14 » wo 10 feb 2016, 9:10

Mogelijk dat rangorde tussen verschillende personen een rol heeft gespeeld. Duitsland is nogal hiërarchisch aangelegd, dus als een meerdere tegen jou zegt "doe A" dan doe je dat en ga je dat niet in twijfel trekken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door BABKay » do 11 feb 2016, 12:13

De oorzaak van het ongeluk lijkt gevonden. De trein vanuit Holzkirchen was te laat, maar kreeg wel groen licht om uit Bad Aibling te vertrekken. De trein vanuit Rosenheim reed op tijd en kreeg in Kolbermoor rood. Echter kreeg de machinist van de verkeersleiding te horen dat hij het rode sein mocht passeren. Dat is ook meteen de reden dat de ATB niet werkte. Niemand had dus door dat er twee treinen op het enkelspoor naar elkaar toe reden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Egbert » do 11 feb 2016, 15:15

Waar wordt dat gemeld?

ATB is er in Duitsland niet en het duitse beveiligingssysteem (Indusi/PZB) heeft binnen zijn grenzen (waarschijnlijk) perfect gewerkt.
Als de trein uit Rosenheim in Kolbermoor door het rode licht gegaan is (op ersatzsignal of niet) moet de machinist de Indusi-Befehl knop gebruikt hebben, of hij heeft bij het rode sein een noodremming gekregen.
Als hij daarna verder is gereden is er geen enkele beïnvloeding die de Indusi/PZB kan doen om te verhinderen dat de twee treinen elkaar raken. Maar hij mocht blijkbaar verder rijden dus zijn acties waren volgens de procedure.

Het lijkt dus mijn scenario 1 te zijn. Vraag is waarom de Fdl de trein uit Kolbermoor door heeft gelaten en op welke wijze dat is gebeurd. Ersatssignal mag een Fdl alleen geven als hij gecontroleerd heeft dat de trein veilig zijn weg kan vervolgen (op dat punt moet dus manueel gecontroleerd worden). Blijkbaar heeft hij daar een fout gemaakt.

Overigens wordt ook onderkend dat bij plaatselijke afwezigheid van de Fdl het controleren van het vrij zijn van het traject een probleem kan zijn. Vroeger was de Fdl de seinhuiswachter, was lokaal aanwezig en had zicht op de seinen die hij zette. Tegenwoordig met gecentraliseerde seinhuizen is dat niet meer. Tegenwoordig wordt het ersatzsignaal ook niet vaak meer in nieuwbouw toegepast, in plaats daarvan wordt het Vorsichtsignal toegepast. Dit betekent dan dat de machinist verantwoordelijk is voor het veilig berijden van een traject waarvan hij niet weet of het veilig is. Dus: op zicht rijden, stapvoets tot maximaal 40 km/h (zodaning dat je binnen zichtafstand tot stilstand kunt komen).
Dan had dit ongeval nog altijd kunnen gebeuren want als er een trein je in een bocht met 100 km/h tegemoet komt dan doet dat nog altijd boem. Niet zo hard natuurlijk, maar dat is meer academisch.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Rene » do 11 feb 2016, 16:53

Als dit waar is dan heeft die Fahrdienstleiter echt een enorm probleem. Ben benieuwd wat de rechter daarvan vindt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door duikgek89 » do 11 feb 2016, 18:15

Voor wat dat uitmaakt. Als hij/zij dat signaal gegeven heeft dan zal deze persoon zich de rest van zijn leven erg schuldig voelen. Zelfs als mocht blijken dat er andere oorzaken bijgedragen hebben in het maken van de fout. Ik vraag me dan ook serieus af of het wel nodig is om deze man voor de rechter te slepen. Ik denk dat dat bijzaak is, belangrijker is het naar mijn mening om te kijken waarom deze man een foutje kon maken met dergelijke gevolgen, zijn de procedures niet veilig genoeg? Is het misschien beter als die Ersatzs-seinen alleen maar gegeven kunnen worden nadat een andere treindienstleider de situatie ook bekeken heeft en het ermee eens is? Het voorkomen van het opnieuw maken van dergelijke fouten gaat volgens mij meer levens sparen dan een strafrechterlijke procedure tegen de Treindienstleider met eventueel een straf. Daarnaast kan straf ertoe leiden dat hij toekomstige ongevallen de mensen niet meer eerlijk zijn maar zullen proberen het vege lijf te redden, waardoor we daaruit veel minder lessen kunnen leren.

Overigens, ik ken iemand die de constructeur ontmoet heeft die de wielen van de ICE die bij Eschede gecrasht is ontworpen heeft. Die man schijnt sinds het ongeluk een zielig hoopje mens te zijn, ondanks dat de man in kwestie geen blaam trof aangezien hij volgens de kennis (of normen) die op het moment van ontwerpen beschikbaar was geen fout gemaakt heeft.

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door N235 » do 11 feb 2016, 18:26

Rene schreef:Als dit waar is dan heeft die Fahrdienstleiter echt een enorm probleem. Ben benieuwd wat de rechter daarvan vindt.
Zolang dat nog niet bevestigd is, zijn we aan het speculeren. Laat het alsjeblieft een signaal zijn dat op afstand seinhuisje spelen niet werkt!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Rene » do 11 feb 2016, 18:46

^^
Dat is gel*l met een rietje. In Nederland wordt alles op afstand vanuit centrale verkeersleidingsposten bediend. Alleen kent Nederland ook beveiliging op enkelspoor met automatische P-seinen op gezette afstand, daar waar het in Duitsland gebruikelijk is dat op enkelsporen tussen stations en/of meersporige passeerplaatsen (vrijwel) geen seinen staan.

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door N235 » do 11 feb 2016, 19:05

Nee, daarom hebben we de treinrampen bij Schiedam en Harmelen gehad?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Wouter N14 » do 11 feb 2016, 19:09

^^ Oja, die vonden ook plaats afgelopen week!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door N235 » do 11 feb 2016, 19:10

Maar die hadden wel te maken met op afstand bediende seinen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Mark » do 11 feb 2016, 19:29

Zolang we niks met zekerheid weten over de ramp bij Rosenheim, dan is een vergelijking maken met die van Schiedam en Harmelen helemaal puur speculatie. En zelfs als je het weet kun je je afvragen of dit valt te vergelijken, met zoveel jaar verschil en verschillende landen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Egbert » vr 12 feb 2016, 7:17

duikgek89 schreef: Is het misschien beter als die Ersatzs-seinen alleen maar gegeven kunnen worden nadat een andere treindienstleider de situatie ook bekeken heeft en het ermee eens is?
Twee paar ogen zien zeker meer dan een, maar je hebt seinhuizen waar maar één persoon dienst heeft. Wat doe je dan? Iemand opbellen kan hoogstens helpen om te controleren of de procedure gevolgd is.
N235 schreef:Maar die hadden wel te maken met op afstand bediende seinen.
Oh ja?
Schiedam 1976 gebeurde omdat de stoptrein uit de tegenrichting vertrok terwijl die dat niet mocht: de conducteur had niet mogen sluiten omdat de witte vertreklamp niet brandde en de machinist heeft gedacht "de conducteur vindt dat we kunnen gaan, dus we kunnen gaan" en heeft het rode sein niet opgemerkt en is er aan voorbij gereden. Dat kan met ATB bij lage snelheid zonder consequenties.
Ik zie niet in wat het op afstand bediende aan het sein voor invloed heeft op dit ongeval.

Bij Harmelen zijn twee ongevallen gebeurd:
In 1962 toen een trein in dichte mist door het rode sein reed. Er lag nog geen ATB en de machinist heeft waarschijnlijk het voorsein gemist. Ik weet niet of toen de seinen vanuit afstand bestuurd werden, maar dan nog zie ik niet waarom dat invloed gehad zou hebben.
In 2007 reed in Harmelen een trein met 104 km/h voorbij het rode sein. De machinist van deze trein heeft lichtjes geremd (ATB remcriterium vervuld) maar heeft zich daarna op het verkeerde sein georienteerd en is dus met 104 km/h door het voor hem geldende rode sein gereden.
Ook hier zie ik geen relatie met het op afstand bediend zijn van het sein.

Ik zie hier wel een duidelijke indicatie dat ATB niet compleet is. Twee ongevallen die gebeuren omdat ATB niet voldoende de snelheid beperkt danwel geen indicatie geeft dat je een rood sein passeert. Zonder te willen claimen dat Indusi/PZB een beter systeem is (het heeft zijn sterke en zwakke punten) waren deze ongevallen op die manier in Duitsland niet gebeurd: door rood rijden is een snelremming en je snelheid niet zodanig beperken dat je voor het rode licht kunt stoppen is ook een snelremming. Op zijn laatst 200 m voor het rode sein had de trein bij Harmelen een snelremming gekregen, maar gezien de afloop van omstandigheden zou dat al eerder gebeurd zijn.

ATB-vv probeert dat te ondervangen maar dat lukt ook niet zo geweldig. Harmelen 2007 zou ook door ATB-vv niet verhinderd worden.

Maar in het algemeen zie ik geen relatie met waar die seinen bediend werden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Rene » vr 12 feb 2016, 9:43

Egbert schreef:In 1962 toen een trein in dichte mist door het rode sein reed. Er lag nog geen ATB en de machinist heeft waarschijnlijk het voorsein gemist. Ik weet niet of toen de seinen vanuit afstand bestuurd werden, maar dan nog zie ik niet waarom dat invloed gehad zou hebben.
De seinen in Harmelen werden toen vanuit de toenmalige NX-post in Woerden bediend. Het feit dat de trein naar Breukelen toch een rijweg kreeg, kwam omdat de sneltrein uit Utrecht zich nog altijd niet inmeldde in het systeem. Daardoor besloot de treindienstleider om de volgorde van het kruisen om te draaien, en een rijweg in te stellen voor de trein naar Breukelen. Echter de machinist van de sneltrein richting Gouda miste door de zeer dichte mist het voor hem onveilige sein, waardoor hij frontaal en met hoge snelheid inreed op de aftakkende trein naar Breukelen.

Dat de seinen op afstand werden bediend heeft hier niet negatief bijgedragen aan het gevolg, want als dit in Harmelen zelf was gedaan dan was de uitkomst hetzelfde geweest. Sterker nog: doordat er geen sprake was van de bewaking van een heel baanvak maar slechts van kleine stukjes, had de treindienstleider destijds geen zicht op de positie van de sneltrein, waardoor hij voor de aftakkende trein de rijweg instelde. Als een heel baanvak over grote afstand centraal wordt bediend, is deze informatie wèl beschikbaar bij de treindienstleider, en was de kans groter geweest dat hij niet was afgeweken van de normale treinopvolging.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Egbert » vr 12 feb 2016, 14:53

Een bericht van de Augsburger Allgemeine:
Der aus Kolbermoor kommende Zug habe demnach keine Signale missachtet. Auch in der Technik seien bisher keine Fehler feststellbar. 200 Meter vor der Unfallstelle habe ein Signal dann das Zeichen „Halt erwarten“ gezeigt, woraufhin der Zug seine Geschwindigkeit ordnungsgemäß verringert habe. Beim Zusammenprall sei der Zug mit 52 Kilometern pro Stunde gefahren.
"keine Signale misachtet" is voor mij niet exact genoeg. Met Zs1 door rood rijden is ook "keine Signale misachtet".

Ondertussen wordt ook gespeculeerd over dat de trein uit Kolbermoor wel met groen vertrokken is, de Fdl "opeens" zag dat de trein uit Rosenheim toch in Bad Aibling was en toen het sein in Kolbermoor teruggenomen heeft terwijl de trein uit Kolbermoor het sein aan het passeren was.
Dan zouden er een racesituatie voorgedaan hebben waardoor wel een rijweg vanuit Bad Aibling gezet kon worden zonder dat gedetecteerd werd dat het blok al bezet was.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Vahalis » vr 12 feb 2016, 15:26

Egbert schreef:Ondertussen wordt ook gespeculeerd over
Zonder dat we voldoende feiten kennen is het ook hier allemaal gespeculeer. Lijkt mij zinloos.
racesituatie
Wat bedoel je daarmee?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door captain007 » vr 12 feb 2016, 15:28


Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Vahalis » vr 12 feb 2016, 15:37

^^ dank

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Vahalis » di 16 feb 2016, 15:55

In een persconferentie vanmiddag is aangegeven dat het om een menselijke fout gaat van de treindienstleider. Wat hij precies gedaan heeft blijft een beetje onduidelijk in de pers. Het gaat om een 'Sondersignal' dat hij niet had mogen geven. Waarschijnlijk dus een Ersatzsignal.

http://www.rosenheim24.de/rosenheim/man ... 28638.html

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Egbert » wo 17 feb 2016, 7:32

Het was dus scenario 2: Voor de trein uit Kolbermoor was al een rijweg ingesteld en de Fdl uit Bad Aibling begreep niet waarom hij geen rijweg kon instellen voor de (vertraagde) trein uit Bad Aibling en heeft toen Ersatzsignal gegeven. Wat nog erger is: halverweg het traject staat nog een bloksein, ook daarvoor heeft hij Ersatzsignal gegeven.
Blijkbaar heeft hij dus niet nagevraagd aan de Fdl voor Kolbermoor waarom hij geen rijweg kon instellen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Victor » wo 17 feb 2016, 18:41

Egbert schreef:Blijkbaar heeft hij dus niet nagevraagd aan de Fdl voor Kolbermoor waarom hij geen rijweg kon instellen.
=niet nagevraagd aan zichzelf. Het was één en dezelfde treindienstleider voor Bad Aibling en Kolbermoor.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Egbert » do 18 feb 2016, 7:07

Dat had ik nog niet meegekregen. Dan heeft hij toch wel heel erg liggen tukken :facepalm:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Wouter N14 » di 12 apr 2016, 19:49

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door GuteFahrt » wo 21 dec 2016, 12:55

Een aparte draad is er niet en is wat teveel van het goede die enkel hier voor aan te maken maar er is wel wat nieuws te melden rondom de magneetzweefbaan te Wuppertal:

http://www.heute.de/wuppertal-schwebeba ... 34260.html

Sinds enkele dagen is een nieuwe generatie magneetzweefbaan treinstellen ( :lol: ) in gebruik genomen in het Duitse San Francisco.
Sinds zondag betreft het 5 wagons, een nieuw model en oude treinstellen hangen afwisselend als parels aan de ketting zogezegd. Tot 2018 zullen de 31 nieuwe treinstellen aan de constructie hangen. Dan kan de zweefbaan aan de 20 stations tussen Vohwinkel en Oberbarmen sneller en in 2 minuten takt rijden.

De oude stellen worden aan fans verkocht als ik het goed begrijp. Meer interessante details via de link.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 dec 2016, 13:20

^^ De Schwebebahn in Wuppertal is geen magneetzweefbaan. ;)

Plaats reactie