Dode bij treinbotsing in Barendrecht

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg

Re: Dode bij treinbotsing in Barendrecht

Bericht door jelger » ma 28 sep 2009, 16:50

Ik overdrijf wel vaker Rene :dyn_hyp:
Tegenwoordig worden ook mensen aangenomen die die verantwoordelijkheid van baanvakkennis niet meer lijken aan te kunnen
En waarom worden die aangenomen?
dan maar een krappere arbeidsmarkt denk ik dan maar.
Dat betekent ofwel een hogere werkdruk voor de bestaande groep, over minder diensten.

En waarom kon men vroeger het wel beter aan? Betere opleiding? Betere kandidaten? En waarom dan?
Wederom, ga terug naar de basis.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 28 sep 2009, 16:56

jelger schreef:En waarom worden die aangenomen?
Salaris van een machinist is niet echt denderend. Volgens mij zijn er geen wachtlijsten voor dit beroep.
jelger schreef:Dat betekent ofwel een hogere werkdruk voor de bestaande groep, over minder diensten.
Of een salarisniveau dat meer potentiële werknemers aantrekt.
jelger schreef:En waarom kon men vroeger het wel beter aan?
Arbeidsethos ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » ma 28 sep 2009, 17:59

Ben een keer met een machinist meegereden van Den Haag naar Utrecht. Bij Woerden liggen 6 sporen. Ik vroeg hem hoe hij zo snel kon zien welk sein voor hem was. Hij zei, gewoon de sporen tellen. Toen genuanceerder: ik heb op de vrije baan groen gehad, mijn sein verderop kan niet ineens rood zijn. Voor mij als leek zag het er verwarrend uit.
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 28 sep 2009, 19:24

Het enige probleem met seinen zijn de dwergseinen. Je kunt wel groen hebben bij het eerste wissel, maar bij het vervolg hiervan op een niet-verwacht spoor uitkomen. Het is maar goed dat dit bij snelheden onder 40 km/h gebeurt, zodat de machinist goed kan zien waar zijn rijweg heenloopt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 28 sep 2009, 20:11

Ed schreef:Ben een keer met een machinist meegereden van Den Haag naar Utrecht. Bij Woerden liggen 6 sporen. Ik vroeg hem hoe hij zo snel kon zien welk sein voor hem was. Hij zei, gewoon de sporen tellen. Toen genuanceerder: ik heb op de vrije baan groen gehad, mijn sein verderop kan niet ineens rood zijn. Voor mij als leek zag het er verwarrend uit.
Er mogen maximaal 2 seinen op dezelfde hoogte naast elkaar hangen. Bij 6 seinen zijn er dus minimaal 2 seinen op een andere hoogte. Daardoor zie je eerder welk sein voor jou geldt.
simon schreef:Even schieten:
AMSTERDAM – Een van de twee machinisten van de goederentreinen die donderdagavond op elkaar klapten bij Barendrecht heeft waarschijnlijk een rood sein gemist. Dat is volgens de Onderzoeksraad van Veiligheid de meest voor de hand liggende verklaring, aldus het AD. “Het is een waarheid als een koe dat er een sein moet zijn gemist om de treinen op hetzelfde spoor tegenover elkaar te krijgen”, zegt Jelle Rebbers van goederenvervoerder DB Schenker zaterdag in het AD.
Hm? Volgens de onderzoeksraad voor de veiligheid is de trein door rood gereden, en daarna wordt een woordvoerder van DB Schenker geciteerd?
Ik heb het volledige artikel gelezen in het AD en daar stond: Dat is volgens de Onderzoeksraad van Veiligheid en vervoerder DB Schenker de meest voor de hand liggende verklaring. Dit is door nu.nl dus gewoon onhandig samengevat.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 28 sep 2009, 20:17

Rene schreef:Je overdrijft. Het is de hoofdtaak van de machinist om bij het uitvoeren van de dienstregeling de seinen waar te nemen en ernaar te handelen, met een grote verantwoordelijkheid naar de vervoerde mensen en/of goederen. In tegenstelling tot de piloot en de vrachtwagenchauffeur valt de rijtaak zelf wel mee: er valt weinig te sturen. Des te meer tijd om goed waar te nemen. De remweg is immers fors.
Goede baanvakkennis was vroeger geen enkel probleem, en stond in het arbeidsethos van de machinist. Daarbij kon een machinist feilloos uit een bordes vol zwaluw- en voorseinen de juiste nemen. Tegenwoordig worden ook mensen aangenomen die die verantwoordelijkheid van baanvakkennis niet meer lijken aan te kunnen. Nou, dan maar een krappere arbeidsmarkt denk ik dan maar.
Ergens heb je gelijk. Toch ben ik ook van mening dat als het simpeler/duidelijker kan, dat je het ook zeker simpeler en duidelijker moet maken. Ook een machinist die baanvakkennis heeft en dat traject honderden malen gereden heeft kan een off-day hebben en denken dat het groene sein voor hem is. Op het moment dat het simpeler en duidelijker is, is de kans op fouten ook kleiner en dat is in mijn ogen belangrijk.
Warm of koud is een kwestie van referentie.