Geen aanbesteding hoofdrailnet in 2015?

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg

Geen aanbesteding hoofdrailnet in 2015?

Bericht door simon » wo 14 okt 2009, 10:36

treinreiziger.nl schreef:Tweede Kamer wil NS-contract verlengen
maandag 12 oktober 2009

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil NS ook na 2015 het allenrecht op het hoofdrailnet geven. Wel moeten de eisen aan de vervoerder worden aangescherpt. Dat bleek vanochtend tijdens een Kamerdebat over de toekomst van het spoor.

De concessie van NS loopt in 2015 af. Het kabinet wil volgend jaar besluiten over het eventueel verlengen ervan. Concurrerende vervoerders als Arriva en Veolia willen ook graag op het hoofdrailnet rijden. Zo liet Connexxion vrij recent weten dat zij na 2015 graag stoptreinen wil laten rijden op het landelijke spoorwegnet. Maar dat zit er waarschijnlijk niet in. Want als het aan de Tweede Kamer ligt wordt de concessie ook na 2015 gegund aan NS.

Volgens PvdA kamerlid Samsom kost een aanbesteding veel geld, aandacht en tijd. Hij wil de concessie nog één keer aan NS gunnen voor een zo lang mogelijke periode. Ernst Cramer (ChristenUnie) was verhinderd, maar liet desgevraagd weten dat hij ook op die lijn zit en voorstander is van een maximale periode.
Ook de VVD wil een aanbesteding „niet serieus overwegen”, zei Kamerlid Charlie Aptroot. De politieke partijen willen nu al duidelijkheid scheppen aan NS, omdat ze wlillen voorkomen dat NS uit onzekerheid weigert te investeren in het spoor.

Allen het CDA wil nog niet zeggen of zij de concessie aan NS wil gunnen. De partij wil voorkomen dat NS zich nu al rijk rekent.

Wel willen alle partijen dat bij een nieuwe concessie er aangescherpte eisen zullen gelden. Bijvoorbeeld een indicator reizigerspunctualiteit, in plaats van treinpunctualiteit. Als het aan de VVD ligt komt de zeggenschap van stations niet meer in handen bij NS. Ook zou de vervoerder alle nevenactiviteiten zoals vastgoedontwikkeling moeten afstoten, aldus de VVD.

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Geen aanbesteding hoofrailnet in 2015?

Bericht door waldo79 » wo 14 okt 2009, 11:15

Heel erg voorbarig :)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 14 okt 2009, 20:22

De politieke partijen willen nu al duidelijkheid scheppen aan NS, omdat ze willen voorkomen dat NS uit onzekerheid weigert te investeren in het spoor.
Vreemde zin. We hebben toch ProRail voor het spoor?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 14 okt 2009, 20:47

Die aanbesteding vind ik een lastige kwestie. In principe voegt het niet zo veel toe om bij een natuurlijk monopolie concurrentie te bevorderen. Maar anderzijds is de klantvriendelijkheid bij de NS wel erg ondermaats en zou het geen kwaad kunnen als er alternatieven zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mjamverhoeven
woonerf

Bericht door mjamverhoeven » wo 14 okt 2009, 20:50

^^
^^

ProRail gaat denk ik niet zomaar sporen aanleggen, zonder dat de NS (of een ander bedrijf) daar treinen over laat rijden. En als de NS dat wel wil, heeft de NS daar dus belang bij en zullen zij ook waarschijnlijk daaraan moeten bijdragen.

Overigens was het vroegere RIT (RailInfraTrust) wel onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 okt 2009, 21:13

Ds79m schreef:Die aanbesteding vind ik een lastige kwestie. In principe voegt het niet zo veel toe om bij een natuurlijk monopolie concurrentie te bevorderen. Maar anderzijds is de klantvriendelijkheid bij de NS wel erg ondermaats en zou het geen kwaad kunnen als er alternatieven zijn.
Een openbare aanbesteding is dan ook een goed instrument. In de landen om ons heen (Duitsland en Engeland) zijn goede voorbeelden te vinden hoe het bevorderen van concurrentie een beter treinproduct oplevert. Wees dan wel zo eerlijk om toe te geven dat in het Verenigd Koninkrijk er veel aanloopproblemen zijn geweest. Dat had onder meer er mee te maken dat 'the Iron lady' wel heel erg met de botte bijl heeft gehakt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 14 okt 2009, 22:32

mjamverhoeven schreef:^^
^^

ProRail gaat denk ik niet zomaar sporen aanleggen, zonder dat de NS (of een ander bedrijf) daar treinen over laat rijden.
Mmm, jij gaat drie stappen terug. Ik ga er vanuit dat er altijd wel een vervoerder zal zijn die treinen laat rijden. Dan is er vervolgens geen enkel argument om niet te investeren in de infrastructuur.

mjamverhoeven
woonerf

Bericht door mjamverhoeven » do 15 okt 2009, 0:55

^^
Mijn punt is meer, dat het niet alleen van één bedrijf kan komen om een spoorlijn aan te leggen.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » do 15 okt 2009, 9:44

Investeringen in het spoor is niet alleen de bouw van nieuw spoor. Ook zal de NS waarschijnlijk minder nieuw materieel aanschaffen als ze weten dat ze grote kans hebben dat ze het weer moeten verkopen in 2015. Ook bij het uitbouwen/opwaarderen van bestaande spoorlijnen is de NS nauw betrokken. Als de NS niet had gezegd dat ze X aantal treinen willen laten rijden over het spoor tussen Schiphol en Lelystad zou het spoor daar ook niet worden uitgebreid. Maar of de oplossing daarvan is dat er niet meer moet worden aanbesteed is een tweede. Ik vind het vooral jammer dat het onmogelijk is om op een traject de stoptreinen uit te besteden en de Intercity's onderdeel van het hoofdrailnet uit te laten maken.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 15 okt 2009, 10:55

Voor mij hoeft die hele aanbesteding niet zo. Zolang de NS op de huidige voet door blijft gaan vind ik het wel prima, want al met al is er op veel dagen helemaal niets aan de hans met de treinen. En veel van die verstoringen hebben externe oorzaken, dus daar heeft elk ander bedrijf ook last van.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » za 17 okt 2009, 15:59

Ik denk dat het vooral van belang is dat stoptreindiensten in bepaalde regio's uit het HRN net worden gehaald, provincies kunnen veel beter inspelen op de combinatie met het busvervoer.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 17 okt 2009, 17:14

En provincies letten veel beter op de kwaliteit dan nu de NS doet. De NS kan het af en toe niets schelen hoe de klant erover denkt. Door aanbestedingen worden de vervoerders scherp gehouden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Geen aanbesteding hoofdrailnet in 2015?

Bericht door Seat Ibiza » za 17 okt 2009, 17:43

Giuseppe schreef:Ik denk dat het vooral van belang is dat stoptreindiensten in bepaalde regio's uit het HRN net worden gehaald, provincies kunnen veel beter inspelen op de combinatie met het busvervoer.
Helemaal mee eens. Als Veolia in Limburg ook de stoptreinen tussen Roermond - Maastricht en Sittard - Heerlen zou mogen verzorgen, zouden we heel wat beter af zijn dan met de NS op dit moment.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » za 17 okt 2009, 18:35

Ik snap alleen even het standpunt van de VVD niet over het loskoppelen van de vervoersdienst en het vastgoed+uitbaten daarvan. De NS haalt juist daar een boel synergie-voordelen uit.
Laatst gewijzigd door Koesj op zo 18 okt 2009, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 18 okt 2009, 13:49

^^ Dat is natuurlijk weer zo'n typisch liberaal standpunt waarbij een vervoersmonopolist niet d.m.v. vastgoedbaten mag profiteren van zijn positie, ongeacht of deze baten gunstige (maatschappelijke) effecten hebben op het functioneren van het bedrijf.
Rainier

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » zo 18 okt 2009, 14:19

Bij een aanbesteding wordt gewoon een nieuwe monopolist aangewezen, de enige concurrentie (met een gigantische drempel) zit hem in die aanwijzing. Uit zuiver theoretisch perspectief is het lood om oud ijzer dus waarom niet voor de optimale combinatie van vervoer en vastgoed gaan :dontknow:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 okt 2009, 14:43

Riva schreef:^^ Dat is natuurlijk weer zo'n typisch liberaal standpunt waarbij een vervoersmonopolist niet d.m.v. vastgoedbaten mag profiteren van zijn positie, ongeacht of deze baten gunstige (maatschappelijke) effecten hebben op het functioneren van het bedrijf.
Het is toch van de ratten besnuffeld dat de NS winst maakt door het exploiteren van vastgoed op een gebied waar het bedrijf niets te zoeken heeft, omdat het allang van het betreffende spoorwegnetwerk gebonjourd is (maaslijn, diesellijnen Groningen, diesellijnen Friesland)? :twisted:

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 18 okt 2009, 15:04

NS is destijds opgesplitst in een netwerkbeheerder en een exploitant, waarbij de stations, die eigendom waren van de oude NS en de gronden rond spoor en station bij mijn weten naar de exploitant zijn gegaan. Het zou dan vreemd zijn dat je die stations niet meer mag exploiteren omdat je er toevallig geen treintje meer rijdt. Wel zou je natuurlijk vraagtekens kunnen zetten bij het feit dat die stations en gronden niet gewoon naar de netwerkbeheerder of de staat zijn gegaan.
Rainier

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 okt 2009, 15:47

Seat Ibiza schreef:
Giuseppe schreef:Ik denk dat het vooral van belang is dat stoptreindiensten in bepaalde regio's uit het HRN net worden gehaald, provincies kunnen veel beter inspelen op de combinatie met het busvervoer.
Helemaal mee eens. Als Veolia in Limburg ook de stoptreinen tussen Roermond - Maastricht en Sittard - Heerlen zou mogen verzorgen, zouden we heel wat beter af zijn dan met de NS op dit moment.
Inderdaad. Ik ben van mening dat er een splitsing moet komen tussen het langeafstandsvervoer wat door NS geëxploiteerd zou moeten worden en het regionale vervoer, wat ook op de NS-trajecten kan plaatsvinden maar wat dan door een regionale vervoerder wordt geëxploiteerd. Dat kan dan overigens best de NS (of een regionale divisie daarvan, zoals RegioNS) zijn, zoals de Deutsche Bahn bijvoorbeeld tussen Enschede en Münster als DB Regionalbahn Westfalen opereert en in Polen een splitsing is tussen PKP IC voor alle langestandstreinen en PKP PR voor het regionale vervoer. In Duitsland zie je dat ook: DB de IC's en ICE's op de Linke Rheinstrecke, TransRegio de RE's en RB's. Moet prima kunnen. Zoiets als Seat Ibiza dus ook voorstelt.

Even een kaartje van het Hoofdrailnet er bij (Enschede-Gronau staat hier foutief als Hoofdrailnet in):
Afbeelding

Ik stel dan voor dat de NS alleen nog de snelle langeafstandsdiensten op het Hoofdrailnet mag exploiteren, en dat alle regionale diensten aanbesteed worden.

Daarnaast moeten dan de volgende lijnen met vooral een regionaal karakter uit het hoofdrailnet worden gehaald:
  • Zwolle-Wierden
  • Geldermalsen-Tiel
  • Utrecht-Hilversum en Gooiboog
  • Den Dolder-Baarn
  • Maarn-Rhenen
  • Haarlem-Zandvoort aan Zee
  • Haarlem-Castricum
  • Alkmaar-Hoorn
  • Zaandam-Enkhuizen
  • Woerden-Breukelen
  • Utrecht-Leiden
  • Zwolle-Arnhem
  • Nijmegen-'s-Hertogenbosch
  • Breda-Roosendaal
  • Maastricht-Maastricht Randwyck
Over Amsterdam-Leiden via Haarlem twijfel ik nog, maar aangezien daar straks weer meer doorgaande Intercity's over gaan rijden wil ik die lijn voorlopig nog niet aan deze lijst toevoegen. Over Alkmaar-Den Helder twijfel ik ook, maar aangezien die nu nog aan een langeafstandsdienst gekoppeld is laat ik 'm er nog bij staan. In mijn ogen zou het Hoofdrailnet er dus zo uit moeten zien en zou NS hier enkel echte IC-diensten mogen laten rijden:

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 okt 2009, 16:24

Ik zie het railnet het liefst in de volgende kavels worden verdeeld:
1) Hogesnelheids- en internationale verbindingen:
* Amsterdam - Rotterdam
* Amsterdam - Breda
* Den Haag - Breda (grens)
* Amsterdam - Breda (grens)
* Amsterdam - Utrecht - Zevenaar (grens)
* Amsterdam - Bentheim (grens)
* Maastricht - Eijsden (grens)
Nieuw:
* Eindhoven - Duisburg
* Heerlen - Aken
Mogelijk:
* Schiphol - Groningen - Nieuweschans (grens)
* Kavel wordt aanbesteed per lijn, in samenwerking met de buurlanden.
2) Intercitynet:
* Bestaande intercityverbindingen
* Minimale verplichting door de minister aan te wijzen stations van 2x per uur
* Afspraken met locale overheden voor het overnemen van stoptreindiensten.
* Kavel kan ook busverbindingen bevatten.
* Het net wordt in zijn geheel aanbesteed door het ministerie van verkeer- en waterstaat.
3) Sprinternet:
* Bestaande sprinter- en stoptreinverbindingen
* Provincie of stadsregio besteedt aan (bij regio overschrijding goede afspraken tussen overheden)
* Verkeersverbond Randstad oprichten voor een integrale aanpak van het Randstedelijk OV.
4) Lokaalnet:
* Metro, sneltram, S-bahnen. Eventueel samen met busvervoer.
* Gemeenten of samenwerkingsverbanden van gemeenten besteed dit aan, in de randstad het verkeersverbond.
In alle gevallen wordt een minimumverplichting in concessie uitgevoerd. Het hele net wordt opgengesteld voor 'open acces vervoer'.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 okt 2009, 16:37

Vinny schreef:Ik zie het railnet het liefst in de volgende kavels worden verdeeld:
1) Hogesnelheids- en internationale verbindingen:
* Amsterdam - Rotterdam
* Amsterdam - Breda
* Den Haag - Breda (grens)
* Amsterdam - Breda (grens)
* Amsterdam - Utrecht - Zevenaar (grens)
* Amsterdam - Bentheim (grens)
* Maastricht - Eijsden (grens)
Nieuw:
* Eindhoven - Duisburg
* Heerlen - Aken
Mogelijk:
* Schiphol - Groningen - Nieuweschans (grens)
* Kavel wordt aanbesteed per lijn, in samenwerking met de buurlanden.
Waarom Eindhoven-Duisbuirg, en niet naar Düsseldorf of Keulen? Dat zou veel logischer zijn... :dontknow: De huidige RE vanaf Venlo gaat ook niet naar Duisburg (zou kopmaken in Viersen betekenen).
2) Intercitynet:
* Bestaande intercityverbindingen
* Minimale verplichting door de minister aan te wijzen stations van 2x per uur
* Afspraken met locale overheden voor het overnemen van stoptreindiensten.
* Het net wordt in zijn geheel aanbesteed door het ministerie van verkeer- en waterstaat.
Wat voor busverbindingen zie jij dat in het Intercitynet?
3) Sprinternet:
* Bestaande sprinter- en stoptreinverbindingen
* Provincie of stadsregio besteedt aan (bij regio overschrijding goede afspraken tussen overheden)
* Verkeersverbond Randstad oprichten voor een integrale aanpak van het Randstedelijk OV.
Waarom zou je Nep-IC's zoals Utrecht-Leiden en Almere-Utrecht hier niet bij voegen? Voor een opdeling in verkeersverbonden ben ik trouwens wel, net zoals in Duitsland. In Nederland heb je al zo'n gebied waar het OV voor twee provincies door één bureau wordt geregeld: het OV-bureau Groningen-Drenthe; die ook speciale tariefformules ontwikkelen die bij alle vervoerders in de provincie gelden.
4) Lokaalnet:
* Metro, sneltram, S-bahnen. Eventueel samen met busvervoer.
* Gemeenten of samenwerkingsverbanden van gemeenten besteed dit aan, in de randstad het verkeersverbond.
In alle gevallen wordt een minimumverplichting in concessie uitgevoerd. Het hele net wordt opgengesteld voor 'open acces vervoer'.
Ik zie ook wel wat in netwerken van S-Bahnachtige treinen, die het midden houden tussen metro en trein, zoals de Randstadrail. Zeker op viersporige trajecten en zeker rond grote agglomeraties.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 okt 2009, 17:07

Waarom Eindhoven-Duisbuirg, en niet naar Düsseldorf of Keulen? Dat zou veel logischer zijn... :dontknow: De huidige RE vanaf Venlo gaat ook niet naar Duisburg (zou kopmaken in Viersen betekenen).
Die treindienst wordt binnenkort opgetuigd. Wel handig om hem dan meteen aan te besteden. Inhoudelijk heb ik er geen mening over. Ze mogen in Eindhoven zelf weten naar welke Duitse stad ze het liefst per trein gaan ;)
Wat voor busverbindingen zie jij dat in het Intercitynet?
Bijvoorbeeld: de bussen over de Afsluitdijk.
Waarom zou je Nep-IC's zoals Utrecht-Leiden en Almere-Utrecht hier niet bij voegen?
Waarom wel? Jij hebt ook IC 3600 Zwolle-Roosendaal in het sprintersegment gestopt. Dat snap ik dan weer echt niet. Een "lange" stoptrein komt sowieso eerder in aanmerking voor een IC-kavel, omdat het logischer is dat deze in een landelijke concessie vallen. Zo'n treinserie bediend een hele hoop regio's, dan is landelijke aansturing m.i. beter.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 okt 2009, 17:18

Vinny schreef:Die treindienst wordt binnenkort opgetuigd. Wel handig om hem dan meteen aan te besteden. Inhoudelijk heb ik er geen mening over. Ze mogen in Eindhoven zelf weten naar welke Duitse stad ze het liefst per trein gaan ;)
Mee eens, maar gezien ik ook graag aansluitingen zie heb ik een voorkeur voor Düsseldorf of Keulen.
Bijvoorbeeld: de bussen over de Afsluitdijk.
Ah ja, dat is een goede. Lelystad-Groningen zou er wat mij betreft ook bij horen.
Waarom wel? Jij hebt ook IC 3600 Zwolle-Roosendaal in het sprintersegment gestopt. Dat snap ik dan weer echt niet.
Niet geheel, wel deeltrajecten. De 3600 is een verzameling van regionale diensten. Tussen Zwolle en Nijmegen slaat de trein slechts vier stations over, en het aantal mensen dat van bestemmingen ten noorden van Arnhem doorreist naar bestemmingen ten zuiden van Nijmegen is dermate klein dat je niet kunt praten over een echte doorgaande verbinding. Vanaf Zwolle ben je naar Den Bosch al sneller via Utrecht en naar Roosendaal via Rotterdam. Daarom wil ik de delen die een regionaal karakter hebben, zoals Zwolle-Arnhem, Nijmegen-'s-Hertogenbosch en Breda-Roosendaal niet in het hoofdrailnet hebben.
Een "lange" stoptrein komt sowieso eerder in aanmerking voor een IC-kavel, omdat het logischer is dat deze in een landelijke concessie vallen. Zo'n treinserie bediend een hele hoop regio's, dan is landelijke aansturing m.i. beter.
En welke lange stoptreinen die meerdere regio's bedienen zijn er dan verder nog? Leeuwarden-Groningen is er juist uitgehaald, en zo lang was dat traject ook niet. Den Haag-Roosendaal dan? Hoort gewoon bij het door jouw bedachte Verkeersverbond Randstad. De Maaslijn? Die is al aanbesteed.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 19 okt 2009, 21:32

Coen Tunnel schreef:
Ik zie ook wel wat in netwerken van S-Bahnachtige treinen, die het midden houden tussen metro en trein, zoals de Randstadrail. Zeker op viersporige trajecten en zeker rond grote agglomeraties.
Dat bestaat al, maar heet hier Sprinter.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 okt 2009, 21:35

Nee, de Sprinter is gewoon de nieuwe stoptrein. Die rijdt ook op gewone stoptreintrajecten, zoals Zutphen-Nijmegen. Ik zie meer basic treinen voor me, die hoogfrequent rijden in een vast lijnennet, liefst losgekoppeld van het net wat door andere treinen wordt bereden. Een beetje zoals de Citypendels vroeger op de Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn. Die treinen zou ik dan exclusief voor de stedelijke agglomeraties in de Randstad willen houden, en bij viersporigheid kunnen er dan ook veel meer stations komen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 19 okt 2009, 21:57

Er zijn maar een paar stoptreinen die aan de klassificatie 'S-bahn' zouden kunnen voldoen. Bijvoorbeeld de sprinters/stoptreinen op de lijn Hoek van Holland - Rotterdam. Het interessante is dat elk materieeltype van de NS hier wel eens heeft gereden, zelfs koplopers. En onlangs heb ik nog in een VIRM (moderne dubbeldekker) gezeten naar Vlaardingen. Maar het stoptreinnet in de regio Amsterdam is natuurlijk gewoon een aanfluiting. Vooral de Westtak is een groot drama qua frequentie en cadans... :roll:

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » ma 19 okt 2009, 23:22

Hoekselijn gaat trouwens naar de stadsregio (of heeft deze al, onderhandse concessie naar NS) en wordt gekoppeld aan metronet (bij Schiedam Centrum).

Wat betreft de busverbindingen: wat zijn de uitgangspunten om zo'n verbinding op te nemen in het intercitynet? verbinding ligt in meerdere concessiegebieden?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 20 okt 2009, 14:52

Ik kan me twee soorten lijnen voorstellen: ten eerste een paar (voormalige) Interlinerverbindingen, waar snelle bussen met weinig stops en met meer comfort dan een gewone streekbus moeten rijden. Bussen die het spoorwegnetwerk echt aanvullen, op plekken waar de busverbinding ook sneller is dan de treinverbinding. Dan komt het volgende lijstje in mij op:
  • Lelystad-Heerenveen-Groningen
  • Leeuwarden-Bolsward-Alkmaar
  • Amsterdam-Schiphol-Alphen a/d Rijn
  • Utrecht-Breda
  • Utrecht-Gorinchem
  • Utrecht-Dordrecht
  • Groningen-Emmen
  • Hoogeveen-Emmen
  • Maastricht-Aachen
  • Apeldoorn-Arnhem
  • Harderwijk-Lelystad-Enkhuizen
Daarnaast kun je denken aan net zulke buslijnen die grote(re) plaatsen zonder spoorverbinding een snelle verbinding geven met een station, en tangentiële verbindingen. Veeal zijn dit ook lijnen waar nu al een Interliner (of iets soortgelijks) rijdt. Dan kun je denken aan:
  • Groningen-Drachten
  • Leeuwarden-Drachten
  • Bolsward-Sneek-Heerenveen-Drachten
  • Assen-Drachten
  • Utrecht-Oosterhout
  • Rotterdam-Zierikzee
  • Zwolle-Emmeloord
  • Den Bosch-Veghel-Uden
  • Nijmegen-Uden-Veghel-Eindhoven
Ofwel, een nieuwe uitwerking van het Interlinerconcept, maar dan als bijvoorbeeld Intercitybus, met één huisstijl en één vervoerder, een hoge kwaliteit, doorgaande treinkaartjes en integratie met de treindienstregeling en treintarieven.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 20 okt 2009, 18:45

Coen Tunnel schreef: De huidige RE vanaf Venlo gaat ook niet naar Duisburg (zou kopmaken in Viersen betekenen).
De huidige RE vanaf Venlo gaat naar Hamm, en moet daarvoor kopmaken in Mönchengladbach :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 20 okt 2009, 19:14

Ja, maar daar is in Mönchengladbach meer ruimte (perroncapaciteit) voor dan in Viersen.