Tram in Groningen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tram in Groningen

Bericht door Alfa » vr 12 okt 2012, 15:24

Rene schreef:Bij de meeste steden meet het centrum maar een kilometer (of net wat meer) in doorsnede. Bij Amsterdam is dat bijna 2,5 km.
Misschien een extra reden om je als bedrijf maar niet in hartje Amsterdam te vestigen, maar op een beter bereikbare plek.
Binnenkort komt de Noord-Zuidlijn klaar en zal je prima met de metro kunnen gaan (er zijn nu trouwens ook al trams en bussen).

Wat jij 'een beter bereikbare plek' noemt noem ik onbereikbaar met het OV.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tram in Groningen

Bericht door Vinny » vr 12 okt 2012, 21:29

Rene schreef:
Vinny schreef:Duurste grond van Nederland: Amsterdam Centraal, daar is de dichtstbijzijnde fietsenstalling waar nog plek is zeker vijf minuten lopen van de ingang van het station... :rofl2:
Het gebied binnen een cityring is de facto loopafstand. Dat geldt voor ov-gebruikers net zo goed als autogebruikers. Wat minder forensende fietsen zou alleen maar prima zijn in het stadscentrum, want fietsende forensen behoren in de stad tot de meest asociale verkeersdeelnemers. Daar waar een auto stopt voor rood en meestal bij een zebra de overstekers nog wel voorrang geeft, moet je eens zien hoe dat bij fietsers gaat: ikke ikke ikke en finaal kleurendoof. Laat maar lekker lopen vanaf het station.
Vanaf mijn huis in Amsterdam vind ik het Centraal Station toch echt te ver lopen, al doe ik dat wel eens. Het is in principe een half uur lopen (met een beetje doorstappen zou het in 20 minuten ook wel kunnen), met de fiets doe ik daar (inclusief stallingsruimte zoeken) een kwartier over...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tram in Groningen

Bericht door Vinny » vr 12 okt 2012, 21:33

Alfa schreef:
Rene schreef:Bij de meeste steden meet het centrum maar een kilometer (of net wat meer) in doorsnede. Bij Amsterdam is dat bijna 2,5 km.
Misschien een extra reden om je als bedrijf maar niet in hartje Amsterdam te vestigen, maar op een beter bereikbare plek.
Binnenkort komt de Noord-Zuidlijn klaar en zal je prima met de metro kunnen gaan (er zijn nu trouwens ook al trams en bussen).

Wat jij 'een beter bereikbare plek' noemt noem ik onbereikbaar met het OV.
Nou nee. De Noord-Zuidlijn maakt vrijwel geen enkele plek in Amsterdam beter bereikbaar per openbaar vervoer dan in de huidige situatie. Het probleem van Amsterdam Centraal is, dat het eigenlijk relatief ver weg is van de meeste toeristische attracties, van de meeste kantoor- en woongebieden. Het is natuurlijk wel vlakbij de Rosse Buurt, maar daar hoeven in de ochtenspits zo weinig mensen heen. Daarom moeten mensen met de tram- of met de bus (of de fiets) verder naar bijv. het Leidseplein, het Rembrantplein of de kantoren in de Vijzelgracht (daar helpt de NZ-lijn weer wel voor). De dichtsbevolkte wijken in Amsterdam is de 19e eeuwse gordel om de binnenstad heen (Westerpark, Oud West, De Pijp, Oost, Indische Buurt). Die mensen zijn eigenlijk op de tram aangewezen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Tram in Groningen

Bericht door Palance » za 13 okt 2012, 10:08

Rene schreef:[Het gebied binnen een cityring is de facto loopafstand. Dat geldt voor ov-gebruikers net zo goed als autogebruikers
Loopafstand is een subjectief begrip. Wat voor de één makkelijk te doen is, is voor de ander om diverse reden niet te doen.
Rene schreef:Wat minder forensende fietsen zou alleen maar prima zijn in het stadscentrum, want fietsende forensen behoren in de stad tot de meest asociale verkeersdeelnemers. Daar waar een auto stopt voor rood en meestal bij een zebra de overstekers nog wel voorrang geeft, moet je eens zien hoe dat bij fietsers gaat: ikke ikke ikke en finaal kleurendoof. Laat maar lekker lopen vanaf het station.
Ook dat is een subjectieve vaststelling. Daarnaast vraag ik me af waarom je zou willen bepalen hoe iemand zich verplaatst. Ik zie namelijk heel veel verwijten op het forum als zouden zgn OV-Freaks bepalen hoe andere zich moeten verplaatsen. Je doet het nu zelf ook.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Tram in Groningen

Bericht door boe! » wo 17 okt 2012, 22:18

40 miljoen euro down the drain.
Telegraaf schreef:Groningen is 40 miljoen kwijt door Regiotram

GRONINGEN - De gemeente en de provincie Groningen hebben bijna 40 miljoen euro geïnvesteerd in een project dat er nooit zal komen. Het gaat om de Regiotram, een project om de stad in de toekomst goed bereikbaar te houden. Dat heeft het college van B en W laten berekenen, meldde het woensdag.

De Regiotram is al lange tijd een heikel punt in de Groningse politiek. Kortgeleden weigerden de wethouders van D66 en SP hun goedkeuring te hechten aan de begroting voor 2013, waarin verdere investeringen voor de tram waren opgenomen. Daarmee viel het college en was er ook binnen de gemeenteraad geen steun meer voor de tram.

De stad Groningen, zo blijkt uit de cijfers van B en W, heeft zelf bijna 17 miljoen euro in het project gestoken. Dat moet als 'verloren' worden beschouwd. Zo waren ten behoeve van de tram al ingangen van parkeergarages verplaatst, waren er kabels en leidingen aangelegd en hoogspanningsmasten verplaatst. Ook de provincie en het samenwerkingsverband Groningen Assen zien niets meer terug van de vele miljoenen die zij hebben geïnvesteerd. Van de 40 miljoen, dat bedrag kan volgens B en W nog verder oplopen, is 4 miljoen bedoeld als schadevergoeding voor twee consortia die in de race waren om de Regiotram verder te ontwikkelen.

Een meerderheid in de Groningse gemeenteraad vindt het project te duur en wil het geld liever besteden aan andere zaken, ook omdat de stad naar verwachting zo'n 60 miljoen euro verliest op grondaankopen voor bedrijventerreinen en woningbouw. De investeringen in de Regiotram die nu verloren gaan, nemen ze voor lief.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tram in Groningen

Bericht door Alfa » wo 17 okt 2012, 23:17

Dat is een beetje goedkope kritiek. Als je de stekker trekt uit een project dat in volle ontwikkeling was moet je niet zagen over de reeds gemaakte kosten.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Tram in Groningen

Bericht door Davy » wo 17 okt 2012, 23:44

^^ Neen dat is terechte kritiek en toont vooral aan hoeveel geld er (bij voorbaat) al weggegooid wordt aan dit soort OV-prestigeprojecten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tram in Groningen

Bericht door Alfa » wo 17 okt 2012, 23:57

^^Dezelfde berichten worden ook verspreid van de Lange Wapper in Antwerpen. Ook daar zijn al bepaalde voorbereidende werken gebeurd ivm de geplande brug. Als de plannen nadien veranderd worden is het normaal dat de kosten die gebeurd zijn in het kader van het oude plan weggegooid geld zijn. Het zegt geenszins iets over de tram maar eerder iets over het beleid.

Een tram een OV-prestigeproject noemen vind ik nogal kort door de bocht trouwens.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tram in Groningen

Bericht door duikgek89 » do 18 okt 2012, 0:59

Alfa schreef:Het zegt geenszins iets over de tram maar eerder iets over het beleid.
Met een deel van de kosten, eens. Kosten als rapporten, commissies, vergaderingen en wat al niet meer, horende tot het ontwerpen van een oplossing zijn kosten die je sowieso maakt. Het is net schieten, als je meteen raak schiet heb je minder kogels nodig. Als je ontwerp in één keer goed gekeurd wordt en daarvoor ook de benodigde vergunningen en dergelijke verleend worden dan heb je geluk, moet je wat vaker dingen aanpassen dan kost dat wat meer. Dat is niet anders.

Waar ik het wel met je eens bent zijn kosten die gemaakt worden als je begint met de aanleg en daarna bedenkt dat dat werk zinloos is omdat het anders moet. Dat kun je voorkomen door eerst op papier alles rond te hebben en daarna te gaan bouwen. Betekent overigens wel dat je iets nodig hebt dat als de boel eenmaal goedgekeurd is dat er tijdens de bouw geen bezwaar meer gemaakt kan worden en dat soort dingen.
Een tram een OV-prestigeproject noemen vind ik nogal kort door de bocht trouwens.
De meningen verschillen daarover. Sommige trams kun je best en prestigeproject noemen, andere weer niet. En dan zijn er mensen die bepaald geen OV-fan zijn die wat sneller zullen roepen dat het een geldverslindend prestigeproject is en er zullen ook OV-freaks zijn die geen enkele OV investering als prestigeproject willen zien.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tram in Groningen

Bericht door Alfa » do 18 okt 2012, 1:20

duikgek89 schreef:
Alfa schreef:Het zegt geenszins iets over de tram maar eerder iets over het beleid.
Met een deel van de kosten, eens. Kosten als rapporten, commissies, vergaderingen en wat al niet meer, horende tot het ontwerpen van een oplossing zijn kosten die je sowieso maakt. Het is net schieten, als je meteen raak schiet heb je minder kogels nodig. Als je ontwerp in één keer goed gekeurd wordt en daarvoor ook de benodigde vergunningen en dergelijke verleend worden dan heb je geluk, moet je wat vaker dingen aanpassen dan kost dat wat meer. Dat is niet anders.

Ik weet niet in hoeverre de kosten op dit soort dingen slaan. Volgens het artikel gaat het meer om de kosten van de kleinere werken die in het kader van de tram gebeurt zijn zoals het leggen van elektriciteitskabels, verplaatsen van garage-ingangen, ...




duikgek89 schreef: Waar ik het wel met je eens bent zijn kosten die gemaakt worden als je begint met de aanleg en daarna bedenkt dat dat werk zinloos is omdat het anders moet. Dat kun je voorkomen door eerst op papier alles rond te hebben en daarna te gaan bouwen.
Op papier was alles rond. Het probleem ligt aan het bestuur dat plotsklaps van visie verandert. Dat soort zaken kan je niet voorkomen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tram in Groningen

Bericht door duikgek89 » do 18 okt 2012, 2:18

Alfa schreef:
duikgek89 schreef:
Alfa schreef:Het zegt geenszins iets over de tram maar eerder iets over het beleid.
Met een deel van de kosten, eens. Kosten als rapporten, commissies, vergaderingen en wat al niet meer, horende tot het ontwerpen van een oplossing zijn kosten die je sowieso maakt. Het is net schieten, als je meteen raak schiet heb je minder kogels nodig. Als je ontwerp in één keer goed gekeurd wordt en daarvoor ook de benodigde vergunningen en dergelijke verleend worden dan heb je geluk, moet je wat vaker dingen aanpassen dan kost dat wat meer. Dat is niet anders.
Ik weet niet in hoeverre de kosten op dit soort dingen slaan. Volgens het artikel gaat het meer om de kosten van de kleinere werken die in het kader van de tram gebeurt zijn zoals het leggen van elektriciteitskabels, verplaatsen van garage-ingangen, ...
Dat is mij ook niet duidelijk.
duikgek89 schreef: Waar ik het wel met je eens bent zijn kosten die gemaakt worden als je begint met de aanleg en daarna bedenkt dat dat werk zinloos is omdat het anders moet. Dat kun je voorkomen door eerst op papier alles rond te hebben en daarna te gaan bouwen.
Op papier was alles rond. Het probleem ligt aan het bestuur dat plotsklaps van visie verandert. Dat soort zaken kan je niet voorkomen.
In principe kun je dat wel voorkomen, als de politiek niet zoveel zou blijven dooremmeren over genomen besluiten. Beslissen, doen, klaar. Maar iets beslissen duurt zo lang dat bij doen mogelijk al nieuwe poppetjes in de overheidszetels zitten die iets anders willen. Maar ach, misschien is dat een klein nadeeltje van een democratie. Zoals in Baku met die weg naar het stadion voor het krijsfestival begonnen ze huizen te slopen terwijl er nog mensen in woonden, dat is ook niet alles...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Tram in Groningen

Bericht door DjIdee » do 18 okt 2012, 8:34

Alfa schreef: Op papier was alles rond. Het probleem ligt aan het bestuur dat plotsklaps van visie verandert. Dat soort zaken kan je niet voorkomen.
Dat het bestuur (deels vervangen) onder druk eindelijk de ogen opent en bekend dat het inderdaad geen goed idee is, is echt een enorme fout van het bestuur (karin dekker voorop) zelf. Oogkleppen op en die tram erdoor rammen. Tegenspraak wordt niet geduld, met de machtige pvda aan haar zijde (zelf groenlinks) dacht men de andere coalitiepartijen (d66/sp) de wil op te kunnen leggen. En die waren het zat, en hebben de stekker eruit getrokken. PVDA is nu intern heibel (fractievoorzitter en wethouder hebben het veld moeten ruimen (niet rouwig om, de 'ik bepaal wel wat goed voor u is' mentaliteit ben ik niet zo van)), en GroenLinks zien we absoluut niet terug in een nieuw college.

Benieuwd hoe het gaat lopen, ondanks de tegenstellingen trekken de SP en VVD in de stad regelmatig met elkaar op, D66 blijft wel zitten, en PVDA moet nog altijd waken dat ze niet ingewisseld wordt voor de Stadspartij van Prummel. Al lijkt men dat risico (lokale partij, weinig bestuurservaring) eerst toch te willen vermijden en met een 'nieuwe' PVDA aan de slag te gaan.

De soap gaat overigens gewoon door in het provinciehuis, Boumans (VVD) is gebonden aan het coalitieakkoord van de provincie (pro tram) en wordt daar lijkt het ook aan gehouden door de PVDA (veruit de grootste daar). Daar gaat het ook botsen denk ik, want de druk vanuit de VVD zal daar alleen maar toenemen.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Tram in Groningen

Bericht door Groningen » vr 19 okt 2012, 21:23

www.rtvnoord.nl schreef:
De politieke partijen die onderhandelen over een nieuw stadsbestuur beschouwen de regiotram definitief als een gepasseerd station. Dat melden de informateurs Johan Remkes en Jacques Tichelaar.
De onderhandelaars van PvdA, VVD, D66, SP en CDA spraken vrijdag langdurig over het bereikbaarheidsvraagstuk. Maar de kans dat de regiotram of een variant daarvan nog in beeld komt, is volgens de informateurs erg klein.

Vrijdag werd duidelijk dat bestuurders uit de regio nog een uiterste reddingspoging willen ondernemen om de tram op de agenda te houden, maar volgens Remkes moet iedereen zich realiseren dat er een nieuwe politieke realiteit is. Komende dinsdag volgt er nog wel een gesprek met de gedeputeerden Moorlag en Boumans, maar de verwachting is dat dit niets uithaalt.
Daarbij speelt ook mee dat de financiële situatie van de stad Groningen volgens de informateurs nog slechter is dan verwacht: 'Voor zowel 2013 als 2014 hebben we nieuwe tegenvallers gezien ter grootte van 28 miljoen. Daarvoor moeten oplossingen worden gevonden', aldus Remkes.
De sfeer aan de onderhandelingstafel is volgens de informateurs goed. Volgens de twee commissarisen van de koningin waait er 'een frisse wind'.
Mooi dat het afgeschoten is. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele verder gedwaald.
SPOILER: TOON

Dit was serieus.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Tram in Groningen

Bericht door Groningen » do 25 okt 2012, 9:45

www.rtvnoord.nl schreef:
De SP-fractie in de Provinciale Staten wil een extra debat over de Regiotram.
De fractie heeft grote moeite met de houding van Gedeputeerde Staten die volgens de SP de nieuwe realiteit niet willen zien. Nu er door de gemeenteraad van Groningen een streep door de tram is gezet moeten de statenleden zich daar gewoon bij neerleggen, vindt de SP.
Amen.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Tram in Groningen

Bericht door Groningen » ma 29 okt 2012, 8:09

The soap continues:
www.rtvnoord.nl schreef:
'De tram is de beste manier om de stad ook in de toekomst bereikbaar te houden.' Dat zegt de Groningse afdeling van DWARS van GroenLinks.
Volgens de jongerenvereniging getuigt het afblazen van de tram van kortzichtigheid. Als nu niet wordt geïnvesteerd in openbaar vervoer slibt de stad dicht, zeggen de GroenLinks-jongeren. Ze hekelen het opportunisme van de partijen die zijn afgehaakt en menen dat de problemen niet worden aangepakt, maar doorgeschoven.
DWARS roept de gemeenteraad op om alsnog zijn 'verstand te gebruiken'. Maandag is een extra raadsvergadering over de toekomst van het tramproject.
Doen ze dat een keer is het weer niet goed :ziek:

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Tram in Groningen

Bericht door jms » ma 29 okt 2012, 10:14

Oeps daar ben ik lid van. Ik ben zelf tegen de tram veel te duur en veel te megalomaan voor al die luie studenten , en dat is echt zo. Ik ben vrijdag voor het eerst ooit vanaf het station met de bus naar thuis-thuis gegaan, terwijl ik dat tot nu toe altijd heb gelopen. Het is waar, de ov-kaart maakt studenten lui. Nog zo'n voorbeeld: in mijn jaar in Groningen zitten vier jongens uit Zwolle die iedere dag pendelen. Een heeft een fiets, de andere drie nemen de beruchte lijn 15 of 11. Maar nu is het grappige dat die jongen op de fiets altijd net wel zijn trein haalt en de jongens met de bus niet, oké van een was de fiets al in de eerste week gestolen, maar toch ze zijn dus zelfs zo lui dat ze het later thuiskomen niet erg vinden blijkbaar.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Tram in Groningen

Bericht door jelger » ma 29 okt 2012, 15:46

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Tram in Groningen

Bericht door sirdanilot » ma 29 okt 2012, 16:00

Het ligt toch echt aan het aanbod van hoogwaardig OV op korte afstand. In Leiden is dat non existent en loopt/fietst iedereen naar de universiteit. Ik denk dat als de tram naar Katwijk er komt (voorlopig afgeblazen overigens) die een halte zal krijgen bij het Gorlaeus (een groot en belangrijk universiteitsgebouw), er heel veel studenten zullen zijn die met die tram naar de uni zullen gaan vanaf het station.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Tram in Groningen

Bericht door Groningen » di 30 okt 2012, 7:59

Eind goed, al goed:
www.rtvnoord.nl schreef:
De gemeenteraad van Groningen heeft maandagavond definitief een eind gemaakt aan de plannen voor de Regiotram. Een ruime meerderheid van de raad wil dat de aanbesteding van het project binnen een maand stop wordt gezet.
Ook wordt het trambureau, dat belast is met de uitvoering van de plannen, opgedoekt. De raad wil de komende maand gebruiken om in samenspraak met de provincie te komen tot een correcte afronding van de aanbesteding.

Voor de zomer keerde zich al een meerderheid in de raad tegen de tramplannen. Volgens veel partijen is het project te duur. Toen de wethouders van de PvdA en GroenLinks toch een begroting wilden presenteren, mét daarin geld voor de tram, trokken de wethouders van D66 en SP hun handen er van af. Het college viel en de tramtegenstanders trokken aan het langste eind.
De plannen voor de Regiotram vergden tot nu toe een investering van 40 miljoen euro. De gemeenteraad hoopt dat het nieuwe college, dat woensdag wordt geïnstalleerd, een nieuw plan ontwikkelt voor de bereikbaarheid van Groningen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tram in Groningen

Bericht door Alfa » di 30 okt 2012, 13:14

Jammer. Groningen had nu eens de blunder van het opheffen van het trambedrijf net na de Tweede Wereldoorlog kunnen goedmaken.

Ik blijf het argument 'megalomanie' absurd vinden voor een middelgrote stad als Groningen. De meeste steden van die omvang beschikken immers over een tramlijn.

Nu goed, als ze liever bussen door het centrum hebben moeten ze dat zelf maar weten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Tram in Groningen

Bericht door jelger » di 30 okt 2012, 13:44

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tram in Groningen

Bericht door waldo79 » di 30 okt 2012, 15:05

Er zijn hier al een aantal realistische voorstellen gedaan om het vervoersprobleem naar bijvoorbeeld Zernike te ondervangen zonder dat je een tram nodig hebt. Bovendien is het een achterhaald idee dat bussen ongelooflijk vervuilend zijn. Je stelt gewoon een concessie-eis in waaraan de vervoerder moet voldoen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Tram in Groningen

Bericht door sirdanilot » di 30 okt 2012, 15:08

Het probleem is niet dát de bussen vervuilen, maar wáár ze dat doen. Dat doen ze in de toeristisch belangrike monumentale binnenstad van Groningen. En dat is onacceptabel.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tram in Groningen

Bericht door waldo79 » di 30 okt 2012, 15:20

Die vervuiling neemt met de vernieuwing van het wagenpark jaar na jaar af. Het is stukken beter dan 20 jaar geleden zelfs met de toename van het aantal bussen. Overigens verneem ik geen grote klachten uit het centrum van Groningen over de grote hoeveelheid bussen.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Tram in Groningen

Bericht door Groningen » di 30 okt 2012, 15:27

jelger schreef:Om "ongewenste" projecten almaar als megalomaan te bestempelen is inderdaad een mode. Zo kan je dure of grote uitbreidingen van een wegenknooppunt ook wegzetten met de kwaadste wil.
Het is ook zeer zeker een mode om een goed functionerend bussysteem als 'ongewenst' te bestempelen vanwege milieuaspecten, terwijl dat, zoals hierboven terecht wordt opgemerkt, steeds minder een issue is.

Maar goed, het heeft ook weinig zin om als ware autisten hierover te gaan zagen en zeveren. De één is voor, de ander is tegen, en de tram gaat om financiële redenen niet door.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Tram in Groningen

Bericht door jelger » di 30 okt 2012, 15:35

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Tram in Groningen

Bericht door sirdanilot » di 30 okt 2012, 15:41

waldo79 schreef:Die vervuiling neemt met de vernieuwing van het wagenpark jaar na jaar af. Het is stukken beter dan 20 jaar geleden zelfs met de toename van het aantal bussen. Overigens verneem ik geen grote klachten uit het centrum van Groningen over de grote hoeveelheid bussen.
Ik denk dat mensen die liever kwijt dan rijk zijn. In de binnenstad van Leiden vind ik het in ieder geval behoorlijk storend, al die bussen. De situatie is vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tram in Groningen

Bericht door Alfa » di 30 okt 2012, 17:19

waldo79 schreef: Bovendien is het een achterhaald idee dat bussen ongelooflijk vervuilend zijn. Je stelt gewoon een concessie-eis in waaraan de vervoerder moet voldoen.
Bussen blijven meer vervuilend dan trams en maken bovendien ook veel meer lawaai. Je hebt ook veel meer bussen nodig om 1 tram op te vangen. Zelfs als je met accordeonmodellen werkt.
jelger schreef:
De meeste steden van die omvang beschikken immers over een tramlijn.
Los van wat ik verder vind van nut/noodzaak van een tram in Groningen.. in welke context bedoel je bovenstaande opmerking? Over welke "de meeste" steden heb je het dan? Ik neem aan dat je niet NL of B bedoelt.
Groningen is een stad van meer dan 200.000 inwoners. Erg veel Europese steden van die omvang beschikken over een tramlijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tram in Groningen

Bericht door Coen Tunnel » di 30 okt 2012, 17:30

Alfa schreef:Groningen is een stad van meer dan 200.000 inwoners. Erg veel Europese steden van die omvang beschikken over een tramlijn.
Groningen is een stad van meer dan 200.000 inwoners. Erg veel Europese steden van die omvang beschikken niet over een tramlijn.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Tram in Groningen

Bericht door keokiracer » di 30 okt 2012, 17:38

Alfa schreef:Groningen is een stad van meer dan 200.000 inwoners.
Niet :PP:

Groningen (gemeente) had per 1 februari 2012 192.735 inwoners (bron: CBS)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie