Tram in Groningen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 13 jan 2007, 21:57

Ik ga eens berekenen hoeveel appeltaarten ik kan bakken voor dat geld. Ik denk dat het hele hongerprobleem uit de wereld is... :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 jan 2007, 22:48

Vinny schreef:
De tram rijdt later ook door naar Assen en andere plaatsen. B en W van Groningen besloten gisteren definitief aan de gang te gaan met het tramplan, dat in totaal tegen de 1,5 miljard euro kost.
Waarom moet dat ding in godsnaam naar Assen rijden? :? :o :shock:
Er rijdt nu uitermate comfortabel Intercitymaterieel rond. 3 keer per uur. NIET VERANDEREN!!!! En zeker geen miljarden uitgeven voor het degraderen van een succesvolle treinverbinding tot (snel)tram :roll:

Nederland met het OV, zo komt het natuurlijk nooit goed :kots:
Het Kolibriplan ging/gaat uit van twee echte IC's per uur tussen Assen en Groningen en twee lightrails, trams zo je wil, tussen Assen-Zuid en Groningen met tussenstops in Assen, Assen-Noord, Vries-Tynaarlo, Glimmen-De Punt, Haren en Groningen Europapark.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 14 jan 2007, 23:01

Kan dat nou niet gewoon met de trein?

De NS schijnt wat Citypendels over te hebben. En anders kun je altijd nog DM '90 gebruiken. :P

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 15 jan 2007, 10:42

René schreef:Rampstadrail II - The sequel... :neenee:
Of liever (als je wil) Rampstadrail III. Groningen wil de kunst eerst afkijken van Leiden (Rijn-Gouwelijn). En daarna uiteraard alle fouten niet opnieuw maken. :)
tunnel
Tunnels in de Groninger binnenstad? Dat lijkt me écht weggegooid geld.
Laatst gewijzigd door harry op ma 15 jan 2007, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 15 jan 2007, 10:57

Dat is maar de vraag. Zo'n lompe tram door een oude binnenstad is ook niet alles - zie Amsterdam. Het kost even wat, maar dan heb je ook wat (nl. geen druk OV-verkeer meer in de binnenstad, maar eronder).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 15 jan 2007, 11:06

Alain schreef:Het kost even wat, maar dan heb je ook wat (nl. geen druk OV-verkeer meer in de binnenstad, maar eronder).
Ja, al dat vieze OV-blik in de stad, en die ruimteverkwistende vrije banen, dat past toch niet bij een binnenstad ? ;)
Als het om auto's of OV gaat, kunnen veel mensen plotseling een heel andere mening hebben over "veel blik" en "ruimtebeslag". Vooral OV-adepten.

Even serieus: ik ben het dus met Alain eens.

harry schreef:En daarna uiteraard alle fouten niet opnieuw maken.
Groningers en geen fouten maken ? Dan was Groningen op een andere plek gebouwd... :twisted:

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 15 jan 2007, 13:37

Nou ken ik verder de situatie in Groningen niet - evenmin heb ik er een idee van hoe de buslijnen door de stad heen lopen en wat hun gezamenlijke frequentie is. Iemand die daar wel van op de hoogte is?

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » ma 15 jan 2007, 15:27

http://www.arriva.nl/corporate/document ... ndec06.pdf

Praktisch alle lijnen lopen nu over de grote markt via het zuiderdiep naar het station. In de spits vaak een bus per lijn per 10 minuten/kwartier dus ga dan uit van zo'n 35~40 bussen per uur (lijkt me). Met de vernieuwingsprojecten op de grote markt willen ze denk ik af van de bussen die nu over het plein gaan. Vind ik niet vreemd want het geeft inderdaad een boel overlast. Een optie is om alle bussen over de noord/oostelijke diepenring (gracht) te gooien, op zich is het niet zo'n afstand om bij een brug uit te stappen en dan de stad in te lopen.

De huidige lijnen naar het Zernike zijn druk en vol weet ik uit eigen ervaring, of dit cijfermatig ook gestaafd wordt weet ik dan weer niet. Op zich lijkt het me geen per sé slecht idee maar het is wel duur en in sommige opzichten minder gebruiksvriendelijk. Er wordt bijvoorbeeld minder vaak gestopt op de route naar het Zernike, da's niet zo handig voor al die mensen in de wijken erlangs.

Het Kolibri-project lijkt me niet verkeerd, de lijnen liggen er al en het is dan vooral zaak om de boel te integreren in een netwerk en wat stations aan te passen of realiseren. Volgens mij wordt dat over de grotere afstanden ook gewoon lightrail, het lijkt me niet dat ze de 40 kilometer naar Assen-Zuid vanaf Groningen-Noord over het bestaande spoor met een tram gaan rijden. Arriva heeft de Spurts nu al rijden.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 16 jan 2007, 1:05

Er rijden enorm veel bussen over de grote markt, van de grote markt naar het zuiderdiep rijden ze over een vrij smalle weg (richting grote markt over de oosterstraat, en richting zuiderdiep over de gelkingestraat) waar de bus net oppast, en dan heb je de fietsers ook nog. Beste chaos daar. Ik heb ook geen idee waar je de bussen anders langs zou moeten laten rijden. De Grote Markt ligt net als het grootste gedeelte van de binnenstad op een heuvel, dus het is een kwestie van ingang maken, leidingen en riolen ruimen en gaan met die handel :twisted:

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 16 jan 2007, 2:16

DjIdee schreef:Er rijden enorm veel bussen over de grote markt, van de grote markt naar het zuiderdiep rijden ze over een vrij smalle weg (richting grote markt over de oosterstraat, en richting zuiderdiep over de gelkingestraat) waar de bus net oppast, en dan heb je de fietsers ook nog. Beste chaos daar.

Ja, als er een tram door de Ooster en Gelkinge heen moet heb ik als fietser denk ik een beetje een probleem. Pluspunt: Klinkers! Het worden weer wat meer winkelstraatjes waarbij alleen de tram en incidenteel bestemmingsverkeer doorheen moet.
Ik heb ook geen idee waar je de bussen anders langs zou moeten laten rijden. De Grote Markt ligt net als het grootste gedeelte van de binnenstad op een heuvel, dus het is een kwestie van ingang maken, leidingen en riolen ruimen en gaan met die handel :twisted:
Diepenring? Nieuwe brug in het verlengde van het gedempte Kattendiep en de bus zou daar snel langskunnen. Nu zijn er wel een paar VRI's op het schuitendiep maar er kan evt. wat gespeeld worden met éénrichtingsverkeer enzo, of busvoorrang natuurlijk. Ondertunnelen lijkt me ook prima maar wel een stuk kostbaarder...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 20 jun 2007, 19:59

En dat op kosten van de belastingbetaler. Hééérlijk 8-) ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 26 jun 2007, 14:34

* schop *
,,De Stadstram de Regio in? De Stad misleidt de Regio!"

GRONINGEN - ,,De Stad Groningen trekt drie miljoen euro uit voor de uitwerking van het plan voor een tram vanaf het Hoofdstation naar het universiteitscomplex Zernike. De beslissing tot aanleg wordt verdedigd met een ronkend verhaal met alleen aandacht voor de voordelen en een doemscenario voor als het plan niet door gaat.

Op basis van deze voorstelling van zaken probeert de Stad, die zelf 50 miljoen wil bijdragen, rest van de 150 miljoen aan aanlegkos-ten los te peuteren bij andere regio gemeenten, bij de provincies Groningen en Drenthe en bij het Rijk". Dat stelt de Groningse hoog-leraar Jan Oosterhaven in een opinie-bijdrage aan de GIC. Oosterhaven komt met deze visie in zijn hoedanigheid als lid van de poli-tieke partij Partij voor het Noorden.

"Het centrale argument voor die bijdragen is dat de stadstram in de toekomst eenvoudig kan worden doorgetrokken als regiotram naar Assen, Zuidhorn, Winsum, Delfzijl en Winschoten. Dat roept drie vragen op waarop geen fatsoenlijk antwoord wordt gegeven. (1) Welk probleem moet de stadstram eigenlijk oplossen? (2) Hoe reëel is het perspectief van het doortrekken naar de regio? (3) Kan het niet eenvoudiger en goedkoper?

De eerste vraag betreft de realiteit van het doemscenario. Groningen is een mooie compacte stad, maar dat heeft als gevolg dat de stad vanuit de regio in de toekomst per auto onbereikbaar zal worden, zo betoogt de gemeente, en dat is slecht voor de economie van stad èn regio. Dat economisch argument is zwaar overdreven, want als de stad het slecht doet, zoals bij het bouwen van wonin-gen, dan neemt bijv. Assen dat makkelijk over. Hetzelfde geldt voor winkels en andere voorzieningen.

De slechte autobereikbaarheid van de Groninger binnenstad is bovendien voor een belangrijk deel een gevolg van bewust beleid van de gemeente zelf: logische doorsteken in het stedelijke wegennet worden niet gemaakt, parkeren in en bij de binnenstad wordt be-moeilijkt en de Zuidtangent is afgewezen. Transferia aan de rand van de stad met overstappen op de stadstram bieden hiervoor nauwelijks een alternatief. Ook de provincie Groningen gelooft niet in de tramoplossing van het autoprobleem, want schrijft zij terecht dat het openbaar vervoer en het autoverkeer “elkaars probleem niet kunnen oplossen”.

Welk probleem lost een stadstram dan wel op? Ten eerste zal het grote aantal stinkende stadsbussen dat nu door de binnenstad rijdt fors afnemen. En ten tweede zouden OV-passagiers uit de regio tot in de stad kunnen doorrijden naar een aantal nieuwe stations. Maar dat kan natuurlijk ook met de gewone trein. Er is alleen sprake van winst als de reiziger niet bij één van de treinstations naar de stadstram moet overstappen, maar gewoon met de regiotram over de nieuwe rails van de stadtram kunnen doorrijden.

Maar dat wordt als veel te eenvoudig voorgesteld. Het is niet alleen een kwestie van het bijbouwen van lage perrons op alle treinsta-tions in de regio. Het is ook een kwestie van het harmoniseren van beveiligingseisen tussen trein en tram, van het overschakelen van elektrisch op diesel en van medewerking van ProRail. De gemeente zegt deze interoperabiliteit van tram en trein vanaf het begin in het systeem in te willen bouwen, maar in het feitelijke plan voor de stadstram HS-Zernike is vooralsnog voorzien in een eigen eind-station op het busplein bij het hoofdstation en in een eigen remise op het Zernike-complex. Dus van een afzonderlijk systeem.

Het lokkende perspectief van een regiotram die over stadsrails doorrijdt is dus niet erg realistisch, terwijl het doemscenario voor het autoverkeer, voor zover realistisch, in ieder geval niet door de stadstram kan worden voorkomen. De derde vraag is daarom waarom niet ook is gekeken naar de veel goedkopere mogelijkheid om de bestaande ProRail-verbinding van het Hoofdstation over het Noor-derstation te verdubbelen en voorbij de noordelijke ringweg te verlengen met een kort nieuw stuk naar het Zernike-complex? Dat kost geen 150 miljoen maar slechts zo’n 30-50 miljoen aan aanlegkosten, dat spaart de binnenstad van Groningen een hoop ellende en dat levert een stadstram op die wel direct op het regionale spoor rijdt.

Zowel voor de Stad als voor de Regio is het voor het nemen van een goede beslissing dus noodzakelijk dat het huidige propaganda-verhaal, van alleen maar voordelen, wordt vervangen door een evenwichtige analyse van zowel de voordelen als nadelen, waarbij ook wordt gekeken dan naar een Regiotram die doorrijdt in de Stad.

Jan Oosterhaven, Jan Lambers, Gerard Offerman en Willy Salomons (Leden Partij voor het Noorden)

Bron: Groninger Internet Courant, 22 juni 2007
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 26 jun 2007, 14:51

Oosterhaven heeft anders zelf met zijn artikel een flinke aanzet tot een afweging wel/geen tram gemaakt. Chapeau ;)

Wouter N14
Moderator

Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten

Bericht door Wouter N14 » wo 06 feb 2008, 15:42

De Groningse tram is weer in het nieuws. Misschien een eigen topic aan wijden?
[url=http://www.verkeerskunde.nl/moxie/actueel/nieuws/groningen-is-groot-genoeg.shtml]www.verkeerskunde.nl[/url] (5-2-2008) schreef: Groningen is groot genoeg voor nieuw tramsysteem

Is de grootte van een stad een criterium voor de levensvatbaarheid van een trambedrijf? Die vraag speelt momenteel in het Noord-Franse Amiens, een universiteitsstad met 135.000 inwoners. Wellicht werkt de Franse discussie positief door op het debat over een tramnet voor de stad Groningen, die met 180.000 inwoners even groot is als Le Mans, de tot nu toe kleinste stad met een eigen tramlijn.

Al tien jaar wil een deel van de inwoners van Amiens een eigen tramlijn, met een lengte van 15 km. De financiering is geen probleem, omdat in alle Franse steden ondernemers een soort vervoersbelasting betalen die wordt geïncasseerd door een regionale transportraad. Voorstanders willen de tramlijn gebruiken als versterking van het stadsgewest Amiens.
In december 2007 heeft een consultant negatief advies uitgebracht over de aanleg van een tramlijn, met als voornaamste argument dat de stad Amiens te klein is. Hierop brak politieke strijd uit tussen voor- en tegenstanders. Vermoedelijk wordt het pleit beslecht tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in het voorjaar van 2008.
Indien Amiens besluit een tramlijn aan te leggen, komt de ondergrens voor de levensvatbaarheid van dit vervoermiddel in één klap een stuk lager te liggen dan tot nu toe het geval was. De kleinste stad tot dusver met een tramlijn is Le Mans, met 180.000 inwoners. Daar is in november 2007 een 15 km lange tramlijn geopend, geheel op vrije baan en grotendeels aangelegd in groene gazons. Twee maanden na opening van deze lijn bleek het totale aantal ov-reizigers in Le Mans met 30 procent te zijn gestegen. De aanlegkosten bedroegen minder dan 20 miljoen euro per kilometer dubbelspoor, het laagste bedrag ooit betaald voor een nieuwe trambaan.

Groningen
De stad Groningen telt 125.000 arbeidsplaatsen en is onbetwist het zwaartepunt van de regionale economie. De congestie neemt er jaarlijks met enkele procenten toe. In de binnenstad raken de bussen beklemd in de files. Dagelijks komen 160.000 personen naar de stad, van wie 74 procent per auto, 16 procent met ov en 10 procent op de fiets. Door de toenemende concentratie van werkgelegenheid en voorzieningen worden bijna onbeheersbare vervoersstromen veroorzaakt. Een tram is dan ook onmisbaar voor Groningen, meent dr. Rob van der Bijl, die als onafhankelijk vervoersadviseur betrokken is bij het project in Groningen.
Groningse plannenmakers denken aan een net van zes zware assen. Kern wordt een tramnet van twee lijnen, dat 300 miljoen euro kost en daarmee even duur is als de nieuwe tramlijn in Le Mans. Voorgesteld is dat er in een later stadium twee tramlijnen bijkomen. Het uiteindelijke tramnet van vier lijnen moet nauw samenhangen met de twee andere hoofdassen (naar Haren en Roden-Leek), die beide met bussen worden geëxploiteerd. De eerste tramlijn zou vanaf 2012 het hoofdstation van Groningen moeten verbinden met het Zernike Science Park in het noordwesten, een afstand van circa 6 km. De tramlijnen worden aangelegd op straatniveau.
De argumenten van de Groningse plannenmakers om een tramlijn aan te leggen zijn, net als die van hun Franse collega’s, dat een tramnet een enorme vergroting biedt van de vervoerscapaciteit en bovendien een stad bijeenhoudt. De tram helpt voorkomen dat ziekenhuizen, winkels en nieuwe kantoren uitwijken naar de stadsranden. Als de tram niet wordt aangelegd, holt de leefbaarheid van de stad achteruit.
Verder moet esthetiek meetellen. Een tram moet comfortabel en mooi zijn en moet het imago van de stad versterken. Volgens Van der Bijl hoeft Groningen niet bescheiden te zijn en is een pleidooi voor fraaie trams beslist op zijn plaats. In 2005 is Groningen gekozen tot beste binnenstad van Nederland. Van der Bijl vindt dan ook dat Groningen munt moet slaan uit de goodwill voor haar binnenstad door snel de knoop door te hakken voor aanleg van tramlijn 1.
Indien, zoals gehoopt, begin 2009 het principebesluit valt voor aanleg, kan de toekomstige tram in Groningen een domino-effect oproepen.

Regiotram
De tramlijnen zijn gepland als regiotram. Ze worden geëxploiteerd met hybride trams die zowel stadssporen als spoorwegen kunnen berijden. De techniek hiervoor is de afgelopen 20 jaar ontwikkeld; in de regio Den Haag rijden sneltrams onder de naam RandstadRail moeiteloos door de stad en over voormalige NS-rails die op het stadsnet zijn aangesloten. De ‘tram-trein’-stellen kunnen straks hun passagiers uit de regio zonder overstappen naar bestemmingen in de Groningse binnenstad brengen. De vrees dat de stad Groningen en omliggende regio schaalgrootte zouden missen, is volgens Van der Bijl ongegrond. Juist kleinere en middelgrote steden hebben volgens hem baat bij een moderne tram.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 06 feb 2008, 19:33

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 06 feb 2008, 20:34

:mrgreen: zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk hoor
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 feb 2008, 21:08

Dat calimero gevoel heerst trouwens wel behoorlijk in Groningen heb ik het idee. Moet je op skyscrapercity eens de discussie over die tram bekijken. Veel Groningers willen op basis van emotie die tram hebben, omdat het gewoon gedaan moet worden, zo wordt er beargumenteerd. Als blijkt dat zo'n tram volstrekt niet rendabel is, moet ie er alsnog komen, omdat Groningen zo'n belangrijke stad is, waarbij vervolgens argumenten als "het mooiste ziekenhuis" etc worden aangehaald.

Ik dacht dat het nuchtere Groningers waren? Blijkbaar valt dat dus wel mee.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 06 feb 2008, 21:13

Groningen lijkt me klein genoeg om het grootste deel per fiets te kunnen afleggen. Daarbij heeft de stad volgens mij een prima busnetwerk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 feb 2008, 21:18

Het gaat dus om Groningen CS - Zernike, een druke studentenroute. En ja, in de spits puilen de bussen hier uit, maar de dalperioden rechtvaardigen geen tramlijn in mijn ogen. Zet een stel gelede bussen in, en je hebt je probleem weer opgelost.

Palance
4x4 autosnelweg

Ook OT

Bericht door Palance » wo 06 feb 2008, 21:34

Studenten kunnen ook fietsen, dat heb ik ook gedaan in Breda.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 06 feb 2008, 21:41

Chris schreef:Zet een stel gelede bussen in, en je hebt je probleem weer opgelost.
Rijden op zo'n drukke verbinding nog ongelede bussen? Is dat niet een beetje vragen om problemen? :?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 06 feb 2008, 21:50

Palance schreef:Studenten kunnen ook fietsen, dat heb ik ook gedaan in Breda.
Daar sluit ik me bij aan.
De OV-studentenkaart maakt wat dat betreft gemakszuchtig.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 06 feb 2008, 22:03

Tsja, een extra fiets hoeft natuurlijk niet zo duur te zijn. Maar met OV-jaarkaart erbij heb je toch al snel zoiets van: ik kom er toch wel. :?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 06 feb 2008, 22:03

Ik heb niet gefietst in Breda. Ik had geen zin in het vooruitzicht om elke week een nieuwe fiets te kopen. Dus heb ik heel gemakzuchtig gebruik gemaakt van mijn OV-jaarkaart.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » wo 06 feb 2008, 22:33

Ik doe dat in Delft zeker wel. 's Ochtends de bus nemen is een crime. Voorlopig is mijn fiets nog nooit gejat, gewoon zorgen dat ie er niet al te goed uitziet. E hij was goedkoop, dus het is geen aderlating als er iets mee gebeurt. Ik fiets veel liever dan met de bus gaan, maar ik denk dat meeste studenten die met de trein naar Delft komen daarna de bus nemen (of lopen als ze al twee bussen hebben zien gaan).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 07 feb 2008, 0:02

Groningen lijkt me klein genoeg om het grootste deel per fiets te kunnen afleggen.
Moet je wel een fiets hebben. Ik heb twee keer mijn vakantie doorgebracht in de onvolprezen jeugdherberg Simplon.
Moet zeggen: het is best ver lopen als het buiten vriest, en het erg glad is ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 07 feb 2008, 6:59

Wouter N14 schreef:Ik heb niet gefietst in Breda. Ik had geen zin in het vooruitzicht om elke week een nieuwe fiets te kopen. Dus heb ik heel gemakzuchtig gebruik gemaakt van mijn OV-jaarkaart.
Ik heb mijn fiets toen bewaakt gestald op het station. Bij slecht weer nam ik wel de bus, maar bij goed (lees: droog en niet té winderig) weer nam ik de fiets. Die bus sloot zeer krap aan op de trein, dus met de fiets haalde ik mijn trein sowieso wel op tijd. En het is veel gezonder.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 07 feb 2008, 8:41

Fietsen prima, maar als je toch al een OV hebt en met de trein komt, is het goedkoper en sneller om dan in een bus te gaan zitten die elke twee minueten komt, dan elke week (of maand) een andere fiets te moeten kopen of een extra fiets bewaakt te stallen. Woon je in de stad, dan kan je beter gaan fietsen.
Rainier

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 07 feb 2008, 8:45

De tram helpt voorkomen dat ziekenhuizen, winkels en nieuwe kantoren uitwijken naar de stadsranden. Als de tram niet wordt aangelegd, holt de leefbaarheid van de stad achteruit.
Terug naar Groningen: het ziekenhuis zit toch hopelijk niet midden in het stadscentrum? Je reinste kolder wat hier staat :o

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 07 feb 2008, 14:29

Wouter N14 schreef:Ik heb niet gefietst in Breda. Ik had geen zin in het vooruitzicht om elke week een nieuwe fiets te kopen. Dus heb ik heel gemakzuchtig gebruik gemaakt van mijn OV-jaarkaart.
In 6,5 jaar Breda is welgeteld één keer mijn fiets gejat. Bij (vrijwel) dagelijks gebruik. En dat was óók nog op een avond dat ik vergat mijn kettingslot (naast het wielslot) te gebruiken.