[HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

[HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Wouter N14 » zo 13 dec 2009, 15:09

[url=http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/450422/2009/12/13/Nederland-eindelijk-op-de-HSL.dhtml]www.ad.nl[/url] (13-12-2009) schreef: Nederland eindelijk op de HSL

UPDATE AMSTERDAM - Het heeft even geduurd, maar Nederland is vanaf zondag aangesloten op het Europese hogesnelheidsnet. De Thalys rijdt voortaan over de hogesnelheidslijn (hsl), waardoor een rit van Amsterdam naar Parijs drie uur en een ruim kwartier duurt in plaats van vier uur en een klein kwartier. ,,Een tijdwinst van 51 minuten'', aldus NS Hispeed, de exploitant van de Thalys. De andere kant is wel dat de Thalys nu niet meer in Den Haag stopt.
Vanaf midden volgend jaar wordt nog een paar minuten extra tijdwinst geboekt als de trein vanaf Amsterdam met 300 kilometer per uur kan rijden. Nu kan dat nog niet omdat het beveiligingssysteem dit nog niet toelaat. Pas vanaf Rotterdam is de Thalys op de volle snelheid van 300 kilometer per uur.

Directeur Michiel van Roozendaal van NS Hispeed sprak van ,,een historisch moment'', ook al liep de trein tijdens de eerste reis over de hsl dik een half uur vertraging op. ,,Dat is niet goed en daar leren we dan ook van.'' Hij beloofde dat de vertraging bij de grensovergang naar België niet structreel van aard is.

Met ingang van zondag rijdt de Thalys zeven keer per dag van Amsterdam naar Parijs. Dat wordt in de loop van het jaar opgevoerd tot uiteindelijk tien keer per dag eind volgend jaar. Van Roozendaal denkt dat de snellere Thalys 40 procent meer klanten trekt. ,,Voor de helft mensen die de reis gaan maken omdat deze snelle verbinding er nu is. Voor het overige deel mensen die al met de trein gingen of met de auto of het vliegtuig.''

De prijzen van de Thalys gaan evenals de snelheid flink omhoog. De prijzen van normale kaartjes gaan met 10 tot 25 procent omhoog, het actietarief met 40 procent. Volgens Hispeed is de verhoging nodig omdat de kosten ook omhoog gaan, zoals die van het beveiligingssysteem en van de energie en omdat het gebruik van de hogesnelheidslijn duurder is dan van het conventionele spoor.

De Thalys is voor Hispeed een rendabele verbinding, dit in tegenstelling tot de ICE naar Duitsland. ,,Toen we ermee begonnen dachten we nog dat er ook een hsl-oost zou komen, waardoor we harder zouden kunnen rijden en duurdere kaartjes konden verkopen. Nu dat niet het geval blijkt, overwegen we andere maatregelen. Zoals de ICE in het binnenland inzetten als intercity-trein'', aldus Van Roozendaal.

De andere hogesnelheidstrein van de NS, de Fyra die rijdt tussen Amsterdam en Rotterdam, kent inmiddels een bezettingsgraad van 19 procent. Tot nu toe heeft de trein 150.000 passagiers vervoerd. De NS zegt tevreden te zijn met deze bezetting. Gemiddeld over de dag kennen de 'normale' treinen van de NS een bezettingsgraad van 29 procent. ,,Het gaat om een volledig nieuw product'', aldus een woordvoerder van de NS. ,,Mensen moeten hun weg ernaartoe nog vinden.'' (ANP)13/12/09 12u16
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Chris » zo 13 dec 2009, 15:21

Gemiddeld over de dag kennen de 'normale' treinen van de NS een bezettingsgraad van 29 procent.
Pfft, en maar afgeven op auto's met 1 persoon. Bij 4 zitplaatsen en 1,2 persoon per auto is de bezettingsgraad van een auto of trein dus precies even hoog (laag).

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 13 dec 2009, 17:23

De bezettingsgraad in Nederland van een personen auto ligt dus net ietsje hoger dan in België. Ik vraag me af wat de bezettingsgraad van treinen hier is.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 13 dec 2009, 17:40

^^In stedelijke gebieden zoals de Vlaamse Ruit zal die bezettingsgraad vergelijkbaar zijn met Nederland, hoewel de frequenties zeker stukken lager liggen dan in Nederland. In landelijke gebieden kan het wel eens zwaar tegenvallen :)

Wellicht dat liberalisering leidt tot een betere dienstverlening wat stijgende reizigersaantallen zou kunnen opleveren. Veel lijnen kunnen makkelijk naar een halfuursaanbod, maar de NMBS ziet daar waarschijnlijk geen brood in :hypocrite:

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 13 dec 2009, 17:52

^^
De NMBS wordt over een paar jaar toch geliberaliseerd en ik zie dat bij liberalisering vanalles duurder wordt dus ik wacht met een bang hart af?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 13 dec 2009, 18:07

^^Dat valt heel erg mee. Voor minder geld voor de belastingbetaler en reiziger wordt een beter product geleverd, omdat er veel efficiënter kan worden gewerkt :) Er zijn nu juist veel actietarieven, veel nieuw materieel en over het algemeen een betere dienstregeling ;)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 13 dec 2009, 19:21

Dat heeft de NMBS allemaal ook ;) , het functioneert als een onafhankelijk bedrijf en de tickets zijn goedkoop. Het rollend materiaal is in uitstekende staat en de dienstregeling is voor 90% van de reizerigers efficiënt. En vooral, als je student of ambtenaar bent, kan je voor een appel en een ei reizen. Ik betaal nu 30 euro voor een abonnement van 1 trimester. Voor 30 euro kan ik 2 keer naar de kust en heen en terug reizen als ik een gewoon ticket zou kopen.

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » zo 13 dec 2009, 19:37

Wimpie24 schreef:Dat heeft de NMBS allemaal ook ;) , het functioneert als een onafhankelijk bedrijf en de tickets zijn goedkoop. Het rollend materiaal is in uitstekende staat en de dienstregeling is voor 90% van de reizerigers efficiënt. En vooral, als je student of ambtenaar bent, kan je voor een appel en een ei reizen. Ik betaal nu 30 euro voor een abonnement van 1 trimester. Voor 30 euro kan ik 2 keer naar de kust en heen en terug reizen als ik een gewoon ticket zou kopen.
:rofl2: Ik vraag me af of je wel door hebt hoeveel geld er bij moet en hoeveel inefficiënter de NMBS bijvoorbeeld is dan de NS. En studenten of ambtenaren worden beiden ook door de belastingbetaler betaald, dus of je je daar nu op moet richten...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 dec 2009, 21:26

Wimpie24 schreef:Dat heeft de NMBS allemaal ook ;) , het functioneert als een onafhankelijk bedrijf en de tickets zijn goedkoop. Het rollend materiaal is in uitstekende staat en de dienstregeling is voor 90% van de reizerigers efficiënt. En vooral, als je student of ambtenaar bent, kan je voor een appel en een ei reizen. Ik betaal nu 30 euro voor een abonnement van 1 trimester. Voor 30 euro kan ik 2 keer naar de kust en heen en terug reizen als ik een gewoon ticket zou kopen.
De NMBS kost vooral de belastingbetaler heel veel geld, veel meer dan dat de NS de Nederlandse belastingbetaler kost. Liberalisering kan dat terugdringen, want de NMBS als bedrijf functioneert niet efficiënt.

Daarnaast liggen de prijzen in België natuurlijk te laag. Dat komt nooit in de buurt van de werkelijke kostprijs, die veel hoger ligt...

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 13 dec 2009, 22:55

Coen Tunnel schreef: Daarnaast liggen de prijzen in België natuurlijk te laag. Dat komt nooit in de buurt van de werkelijke kostprijs, die veel hoger ligt...
In Nederland zijn de ticketprijzen ook stukken lager dan de kostprijs, ongeveer 2/3e van de werkelijke prijs wordt door de overheid betaald. Dat is niet uniek, voor zover ik weet zijn alleen de treinen in Japan en de metro in Hong Kong winstgevend openbaar vervoer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 13 dec 2009, 23:13

Coen Tunnel schreef:De NMBS kost vooral de belastingbetaler heel veel geld, veel meer dan dat de NS de Nederlandse belastingbetaler kost. Liberalisering kan dat terugdringen, want de NMBS als bedrijf functioneert niet efficiënt.

Daarnaast liggen de prijzen in België natuurlijk te laag. Dat komt nooit in de buurt van de werkelijke kostprijs, die veel hoger ligt...
Ja, dat heb je nu eenmaal met overheidsdiensten he, dat je er als burger voor betaald ;) . Je betaalt ervoor maar je krijgt er ook heel veel voor terug. Ik zou niet willen dat de NMBS ooit geliberaliseerd wordt. De treinen rijden redelijk op tijd, er zijn voldoende verbinding en de tickets zijn goedkoop. Hoe veel meer zou je willen?
Ik heb er wellicht een ander visie op maar ik ben niet zo voor het liberaliseren van anders goed functionerend overheidsbedrijven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 dec 2009, 23:56

Bij NS is het er al met al niet slechter op geworden, wel goedkoper voor de belastingbetaler. En er rijden nu meer treinen op tijd dan voor de privatisering. En dat allemaal voor minder geld.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 14 dec 2009, 19:46

Ik weet er niks van maar het kan het misschien zijn dat het met de NS niet zo goed gesteld was voor de liberalisering?

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » ma 14 dec 2009, 20:28

^^ Sorry hoor, maar jij zit echt in de ontkenningsfase. Ik wil niet zeggen dan het bij NS allemaal hosanna is, maar de inefficientie bij NMBS is gigantisch, het is een soort sociale werkplaats.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 14 dec 2009, 20:44

Giuseppe schreef:^^ Sorry hoor, maar jij zit echt in de ontkenningsfase. Ik wil niet zeggen dan het bij NS allemaal hosanna is, maar de inefficientie bij NMBS is gigantisch, het is een soort sociale werkplaats.
SNCF schijnt nog erger te zijn

Bij de NMBS wordt het trouwens erg zichtbaar bij het liberaliseren van het vrachtvervoer, dan blijken ze ineens niet flexibel, te duur en bijzonder moeilijk te zijn..

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 14 dec 2009, 20:44

Ik zeg niet dat er alles koek en ei zit maar ik kan alleen maar delen vanuit mijn ervaringen als reiziger en die zijn zeer positief.

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 14 dec 2009, 21:05

Tenzij het om toelaten van derden op het spoorwegnet gaat. Dat treinen uit Antwerpen naar Duitsland van particuliere vervoerders (o.a. DLC, tegenwoordig CrossRail Benelux) via Nederland reden was omdat Waalse treindienstleiders ze eindeloos lieten wachten voor op de Montzenroute. (en nee, laten we nu niet in de klassieke Vlaanderen vs. Wallonië-discussie eindigen).

Laat die Belgen gewoon een voorbeeld nemen aan de Nederlanders. De Nederlandse instantie die voor de treinverkeersleiding zorgdraagt (ProRail) is onafhankelijk van de NS Groep. In naam lijkt Infrabel onafhankelijk van de NMBS, maar daadwerkelijk is ze gewoon één van de drie bedrijven die onder de NMBS-Groep vallen.
*11-08-2017 L.M.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 14 dec 2009, 22:59

N342 schreef:Laat die Belgen gewoon een voorbeeld nemen aan de Nederlanders. De Nederlandse instantie die voor de treinverkeersleiding zorgdraagt (ProRail) is onafhankelijk van de NS Groep. In naam lijkt Infrabel onafhankelijk van de NMBS, maar daadwerkelijk is ze gewoon één van de drie bedrijven die onder de NMBS-Groep vallen.
Inderdaad, toen een paar weken terug gestaakt werd omwille van de broodnodige herstructureringsplannen van B-cargo lag al het spoorverkeer stil. Ook het reizigersvervoer en infrabel staakten mee zodat DLC etc ook niet konden uitrijden. Komende donderdag zal er ook worden gestaakt bij B-cargo. Benieuwd of al het andere treinverkeer dan wel probleemloos kan uitrijden...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 14 dec 2009, 23:14

Ok, ik kan die redenering wel volgen. En ik zie het wel zitten om een frisse wind door het spoorwegenlandschap te zien blazen. We kunnen er uiteindelijk toch niets meer aan veranderen, de liberalisering bij de NMBS komt er.
Aan de de andere OV maatschappijen (De Lijn, Tec, MIVB) zie ik liever niet geraakt, die zijn goed zoals het nu is en ik vind die gewestelijk verschillen net erg interessant.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » za 19 dec 2009, 18:10

[url=http://mobile.dw-world.de]dw-world[/url] (16-12-2009) schreef:Deutsche Bahn gets access to Channel Tunnel

Until now, Deutsche Bahn trains were not permitted to take travelers through the tunnel. Deutsche Bahn has been given the green light to carry passengers through the Channel Tunnel on its high-speed Inter-City Express (ICE) trains, the head of the Eurotunnel group announced in a press report on Wednesday. "Deutsche Bahn fulfills all the conditions for transporting passengers via the tunnel," Jacques Gounon told the Financial Times Deutschland, adding that the German railway company was now welcome to do so. The German company had previously been banned from using the tunnel because its trains did not meet special fire safety regulations, but that ban has now been lifted, a Eurotunnel spokeswoman told the newspaper.
The move is expected to increase competition in European rail sector. Until now Eurostar trains controlled by the French national railway SNFC were the only services permitted to carry passengers through the 38-kilometer (24-mile) tunnel linking France and Britain. The high-speed Eurostar services link London, Brussels and Paris Brussels via the tunnel, and are owned by SNCF, Belgian railway SNCB and Eurostar Ltd, which is a subsidiary of London and Continental Railways. Meanwhile, Eurotunnel bosses are reportedly looking to sell a 40 percent stake in their London & Continental rail company.
Ik neem aan dat dan het aantal treinen via Luik langzaam verhoogd gaat worden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 19 dec 2009, 18:45

Interessant! Ik wacht de ICE's Frankfurt-Londen en Keulen-Londen af!

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 20 dec 2009, 20:49

Gisteren ben ik voor het eerst met de HSL naar Nederland gereisd, om precies te zijn van Brussel-Zuid naar Rotterdam Centraal en daarvandaan naar Leiden. Ik moet zeggen dat het vooral uit nieuwsgierigheid was om het nieuwe trace eens te proberen, en gisteren was daarvoor een mooie gelegenheid.

Het begin was twijfelachtig, de trein was achtereenvolgens 18, 24 en uiteindelijk 35 minuten vertraagd bij het vertrek vanaf de Gare du Midi in Brussel. Maar uiteindelijk kwam de Thalys dan toch het station binnenrijden. We hadden (onbedoeld) plaatsen bij de nooduitgang gereserveerd, dus we hadden een zeer behoorlijke beenruimte. De trein zat helemaal vol, en er stapten in Brussel toch nog enkele tientallen mensen in en uit.

Het begin is traag, tot Antwerpen-Centraal, maar na het station in Brecht ging het gaspedaal goed omlaag en schoten we in hoge snelheid langs de E19 en A16 naar het noorden. Het is jammer dat er in Belgie nauwelijks uitzicht is vanuit de trein, vanwege de geluidsschermen. Maar in Nederland kun je in elk geval goed op de weg kijken, en is het mooi om te zien dat de trein een stuk vlotter gaat dan de auto's en lokale treinen. Ook het uitzicht vanaf de hoge Moerdijkbrug is fraai, en het was ook speciaal om voor het eerst door de Hoeksche Waard te gaan per trein. Even verderop voegt de trein in op het normale spoor bij R'dam Lombardijen en zo kwamen we aan in Rotterdam, overigens wel 40 minuten later dan volgens plan.

Al met al was het leuk om eens gedaan te hebben, maar normaal gesproken neem ik volgende keer (waarschijnlijk naar Dordrecht) toch weer gewoon de Beneluxtrein. De belangrijkste nadelen zijn de prijs: 50 euro p.p. voor een enkele reis Brussel-Zuid - Rotterdam vind ik stevig aan de prijs. We kunnen nu wel de helft terugclaimen door de vertraging, maar toch. Verder vind ik het comfort niet veel beter dan in de Beneluxtrein. Zo was het toilet een drijfnatte, vieze bende. Ook het snelheidsvoordeel is beperkt, wanneer de reis naar een bestemming gaat die anders is dan Rotterdam of Amsterdam. Het eerste stuk tussen Brussel en Antwerpen gaat immers over het normale spoor.

Wat dat betreft, leuk om eens meegemaakt te hebben, maar voor Brussel - Nederland lijkt het me enkel bij een lager tarief een interessante optie.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 23 dec 2009, 9:26

Waar nu geen geluidsschermen staan, staan ze er straks wellicht wel :roll:
[url=http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/452496/2009/12/22/HSL-maakt-toch-te-veel-herrie.dhtml]www.ad.nl[/url] (22-12-2009) schreef: 'HSL maakt toch teveel herrie'

DEN HAAG - Nieuw onderzoek in opdracht van het ministerie van VROM wijst uit dat de geluidsnormen langs de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam toch worden overschreden. De gemeenten Lansingerland en Kaag en Braassem willen daarom dat minister Jacqueline Cramer (VROM) binnen twee weken optreedt tegen de geluidsoverlast. ,,De minister is aan zet'', zei dinsdag burgemeester Ewald van Vliet van Lansingerland, de gemeente waar inwoners zich massaal al langer beklagen over de herrie van de hsl-treinen. Hij kreeg dinsdag uitleg van het bureau Sight dat door VROM is ingeschakeld voor recent geluidsonderzoek langs de spoorlijn. ,,Zij komen tot andere inzichten dan een ander departement, dat van Verkeer en Waterstaat'', aldus Van Vliet. Verkeersminister Camiel Eurlings erkende vorige maand in de Tweede Kamer na TNO-onderzoek dat de hsl-treinen meer lawaai maakten dan voorzien. Hij kondigde maatregelen aan. Van Vliet wil nu dat de geluidsoverlast (3 decibel meer dan toegestaan) tot binnen de wettelijke normen wordt teruggebracht. Hij krijgt steun van VVD-Kamerlid Charlie Aptroot, die daartoe Kamervragen heeft gesteld aan beide ministers. Hij is geschokt omdat minister Eurlings in de Kamer nog ontkende dat de normen langs de HSL-Zuid worden overschreden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Caesar
stadsweg

Bericht door Caesar » wo 23 dec 2009, 13:41

De Belgen zijn vooruitziend geweest ;)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 23 dec 2009, 13:58

3 decibel meer? Tjonge, jonge... dat is het geluid van een vallend blad of zo.
Donateur Vereniging Wegenforum

Ties
autoweg

Bericht door Ties » wo 23 dec 2009, 14:00

^^ Nee, 3 decibel is een verdubbeling van het geluid.

Leuk hè, die logaritmische schalen ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 dec 2009, 14:04

^^ Precies.

Elke 3 dB erbij is een verdubbeling van het geluid. Dus van 6 naar 12 dB is niet 2 keer zo veel, maar 4 keer zoveel.

3 dB zelf is niet veel inderdaad, dat kan je niet eens horen. Maar het verschil tussen 63 of 66 dB hoor je wel, alhoewel je weer niet kan zeggen of je 63 of 66 dB hoort als je lawaai hoort. Geluid is een lastig onderwerp, ik zag in een Nota van antwoord van het TB van de A28 dat inspraakreacties helemaal ingingen op het feit dat het geluid met 40% toenam, terwijl dat helemaal niet zo uitgedrukt wordt.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 23 dec 2009, 14:53

Ties schreef:Leuk hè, die logaritmische schalen ;)
Nou, nee. ;) Bedankt voor de uitleg!
Donateur Vereniging Wegenforum

N342
autoweg

Bericht door N342 » do 24 dec 2009, 23:01

O ja, geluidswerende maatregelen... Op papier heel leuk hoor. Hebben ze in Oldenzaal ook in de loop van 2009 aangebracht. Oké, toegegeven, ik liep daar voordat die geluidswal was aangebracht wel eens hard en het geluid was inderdaad vrij hard (maar goed, als je er jaren woont raak je er zodanig aan gewend dat je 't op een gegevens moment niet meer hoort, of er althans minder 'last' van hebt, een vriendin van me slaapt er al 23 jaar dwars door heen).

Nadat de geluidswal is aangebracht is het stukkie verandert in één grote klankkast, zelfs bij m'n ouders welke ruim een kilometer van het spoor afwonen is het 's avonds vrij duidelijk te horen (tenminste duidelijker dan toen ik er nog woonde). In de straat langs het spoor zelf is het geluid misschien iets afgenomen, maar nu mag dus de hele stad ervan mee genieten. Zelfs die Lintjes van Syntus weten met een snelheid ergens rond de 100 km/h een irritant hoog geluid te produceren dat je tot ver in de omgeving nog kunt horen. Om van een BR 189 nog maar te zwijgen. Die weten onder 1,5 kV gelijkspanning een nog veel irritanter geluid te produceren, terwijl die onder 15 kV wisselspanning nergens last van hebben.
*11-08-2017 L.M.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 18 feb 2010, 16:18

Stof stof...

NS (neem aan: HSA) dient een claim in bij Ansaldo:
[url=http://www.nu.nl/economie/2187705/ns-claimt-60-miljoen-euro-bij-treinenbouwer.html]nu.nl[/url] (18-2-'10) schreef:NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

LEIDEN - De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben een claim van 60 miljoen euro neergelegd bij de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda. Dat zei president-directeur Bert Meerstadt van de NS donderdag in de marge van de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf. De treinen van AnsaldoBreda moeten gaan rijden op de HSL-Zuid. Oorspronkelijk had dat al in het voorjaar van 2007 moeten gebeuren. Maar toen was de infrastructuur nog niet klaar. Dat was in december 2008 uiteindelijk wel het geval, maar toen waren de treinen er nog lang niet. Meerstadt verwacht dat ze vanaf eind 2010 geleverd worden door AnsaldoBreda. De hogesnelheidslijn is 7 september vorig jaar in gebruik genomen, met vervangende treinen. Nu wordt er 160 kilometer per uur gereden op het traject en de treinen rijden alleen nog tussen Amsterdam en Rotterdam. De treinen van de Italiaanse treinenbouwer kunnen 250 kilometer per uur halen. De NS-topman verwacht dat de hogesnelheidsdienst, de Fyra, dit jaar door zal rijden naar Breda, Antwerpen en Brussel. ''Eerder eind dit jaar dan begin dit jaar'', aldus Meerstadt. ''In ieder geval voor de nieuwe dienstregeling ingaat.'' Dat is altijd rond half december. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling afgelopen december rijdt de Thalys ook over het HSL-spoor.