[HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Pino » ma 22 feb 2010, 11:43

Peter schreef:Persoonlijk denk ik ook dat men beter het snelle traject bij Rotterdam had kunnen laten stoppen en het geld deels in een verdubbeling van Schiedam-Rijswijk kunnen stoppen, zodat de trein hier ook 160 had kunnen rijden, net als de andere intercities.
Zou je de HSL dan ook laten stoppen op Den Haag HS? Die stop kost je dan ook de nodige tijd (stilstand plus de tijd die je nodig hebt om op te trekken en af te remmen). Hoe dan ook heeft iedere optie die gebruik maakt van bestaand spoor een capaciteitsprobleem. Zelfs als je het hele traject viersporig maakt. Want dat viersporige stuk deel je met treinen die stoppen op stations die absoluut niet HSL-waardig zijn: Leiden, Laan van NOI, eventueel Holland Spoor, in het upgrade-scenario gegarandeerd ook Delft. En probeer dan maar eens ruimte te vinden in de dienstregeling voor een trein die wel kan doordenderen. Continu 160 rijden op een uitgebouwd spoor tussen Rotterdam en Hoogmade zie ik gewoon niet voor me. Zou denk ik ook erg moeilijk liggen vanuit geluidsoverlast-oogpunt, want de lijn gaat dwars door steden heen.

Dat betekent uiteraard niet dat men uit kostenoogpunt wel degelijk had kunnen kiezen voor een dergelijke optie. Da's nu hoe dan ook te laat.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Peter » ma 22 feb 2010, 12:01

Ik ga wel uit van een stop op Den Haag HS ja. Leiden heeft meer dan 4 sporen en ook niet alle internationale treinen stoppen daar.
Intercities rijden nu al 140 op het 4 sporige deel. Met een tunnel door Delft zie ik het probleem van 160 km/h niet tussen Schiedam en Rijswijk en Mariahoeve en Schiphol. Of zou de 140-160 upgrade zoveel extra lawaai maken ? Met alle wissels/kruisverkeer tussen Laan van NOI en HS (takken naar Centraal) is 160 rijden hier sowieso geen optie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Vinny » ma 22 feb 2010, 13:01

Even voor de beeldvorming: Een uitgebouwde Oude Lijn had het volgende moeten inhouden:
- Verbreden spoorlijn Nieuw-Vennep - Leiden: 4 sporig
- Verbreden spoorlijn Leiden - Den Haag Moerwijk: 6 sporig
- Verbreden spoorlijn Den Haag Moerwijk - Schiedam aansl.: 4 sporig
- Verbreden spoorlijn Schiedam aansl. - Rotterdam Centraal: 8 sporig (incl. Hoek van Holland lijn).

Is duurder dan de HSL met koeientunnel...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door rene154 » ma 22 feb 2010, 15:05

Maar wel voor veel meer mensen nuttig.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Rene » ma 22 feb 2010, 15:49

Nee, want er hadden dan 2 dedicated HSL-sporen gelegen in die bundel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Vinny » ma 22 feb 2010, 16:21

rene154 schreef:Maar wel voor veel meer mensen nuttig.
Niet echt. In het PHS komt er elke 10 minuten een klokvaste intercity. Een HSL-spoor over de bestaande lijn had weinig toegevoegd. Hooguit mensen uit Den Haag die iets sneller zouden zijn in Brussel en Parijs...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Peter » ma 22 feb 2010, 17:21

Wellicht praten we wat langs elkaar heen. Op de HSL Adam-rdam kan/wordt straks (met de juiste treinen) 250 km/h gereden. Een vergelijkbaar traject via Den Haag HS (met extra stop maar wel met deels 250 km/h) had ook extra dure sporen nodig gehad. Fair enough.

Als voor een versie met 160 km/h was gekozen (tussen Rdam en Adam), net als voor de reguliere ICs, dan heb je toch geen 6 sporen nodig ?

Afin. Als ik nu in (omgeving) Adam had gewoond en gewerkt in Rdam of andersom, dan had ik de huidige FYRA alleen willen gebruiken als het mij toevallig zo uit kwam (lees: ik ben binnen 10 minuten voor vertrek op het station), desnoods door een upgradekaartje af te stempelen van 2-4 Euro en geen verdere rompslomp. NS kan niet verbaasd zijn dat het gros net zo denkt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door RoelZ1 » ma 22 feb 2010, 17:30

^^ Zijn 4 sporen genoeg voor 6 Sprinters, 4 IC's met extra stops in Leiden en Den Haag laan van NOI, 6 IC's naar Den Haag Centraal, 4 doorgaande IC's via Schiphol (vervanger van de Fyra's) en 2 Thalys/Fyra's per uur? Bij 6 sprinters per uur zijn 'dedicated sprintersporen' bijna onmisbaar. Dan hou je nog 16 treinen met een verschillend aantal stops over. Daarvoor zijn 2 sporen in principe niet genoeg. Natuurlijk zou je een soberder dienstregeling kunnen voeren, maar dat maakt de vergelijking niet heel eerlijk. Minder kwaliteit kan altijd voor minder geld.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Pino » ma 22 feb 2010, 18:33

Dat plan komt voor het traject Amsterdam - Rotterdam denk ik neer op de situatie zoals hij tot vorig jaar gold, met ieder uur een Beneluxtrein (dan Fyra genoemd, met vervolg over HSL-spoor naar België) en iedere twee uur een Thalys. Je handhaaft de bestaande situatie, behalve dat je ietsje meer ruimte in de dienstregeling creëert en een wat hogere snelheid zult kunnen bereiken tussen Schiedam en Rijswijk. Dan heb je het dus over een minuut of twee à drie. Op het hele traject zal gelden dat die hogere snelheid van 140 kmh en hoger alleen haalbaar is als je niet toevallig zelf vertraagd bent of een vertraagde trein voor je hebt. Wat nog wel eens wil gebeuren in de Randstad. Je snelheid zal heel vaak lager zijn, dankzij ongewenste stops kort voor stations als Leiden, Laan van NOI en Delft.

Ik wil niet zeggen dat dat de reden moet zijn om die nuloplossing te verwerpen, maar hij is wel heel minimalistisch. De beleidskeuze was gemaakt dat met een HSL Amsterdam - Parijs het internationale treinvervoer een impuls moest krijgen ten koste van het vliegtuig. Je kunt natuurlijk discussiëren over de waarde van dat beleid, maar dat gegeven lag indertijd op tafel. Tegen die achtergrond kun je maar nauwelijks met droge ogen kiezen voor een traject dat op de laatste 80 kilometer niet meer doet dan een verdubbeling tussen Schiedam en Rijswijk, waar treinen uitsluitend in optimale omstandigheden 160 kmh kunnen rijden. Je praat dan eigenlijk over een HSL Brussel - Amsterdam die alleen tussen Antwerpen en Rotterdam op de gewenste hoge snelheid rijdt.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door hoevenpe » ma 22 feb 2010, 19:54

Probleem is echter dat nu tussen Antwerpen en Brussel er ook sprake is van de spreekwoordelijke 'boemel' want dit traject is en wordt toch niet aangepakt? Blijft staan dat het reizigerspotentieel op de internationale verbinding natuurlijk erg beperkt is.

Het traject Rotterdam - Amsterdam lijkt me juist interessanter omdat hier nogal veel mensen in theorie gebruik van zouden willen maken. Ik denk eigenlijk dat men het gewoon moet integreren in de dienstregeling zonder aanvullende toeslagen. Zoals nu 7,40 extra betalen voor een enkele reis is gewoon waanzin. Alleen die zakenreiziger die precies van Schiphol naar Rotterdam moet gaan zal hier gebruik van maken. Als je moet overstappen, of na de trein de bus of tram nodig hebt dan is de tijdswinst erg beperkt in verhouding tot de totale reistijd...

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door woutero » ma 22 feb 2010, 22:49

Peter schreef:Afin. Als ik nu in (omgeving) Adam had gewoond en gewerkt in Rdam of andersom, dan had ik de huidige FYRA alleen willen gebruiken als het mij toevallig zo uit kwam (lees: ik ben binnen 10 minuten voor vertrek op het station), desnoods door een upgradekaartje af te stempelen van 2-4 Euro en geen verdere rompslomp. NS kan niet verbaasd zijn dat het gros net zo denkt.
Zo werkt het toch ook? Alleen kost dat kaartje iets meer (€6 voor mij, ik reis van A'dam Zuid naar R'dam). Ik heb altijd een paar Fyra toeslagen op zak die ik afstempel als het zo uitkomt. Rompslomp heb je alleen als je via internet kiest voor de superdiscount tarieven, maar in dat geval is je kaartje wel goedkoper dan een regulier kaartje ASD-RTD.
hoevenpe schreef:Alleen die zakenreiziger die precies van Schiphol naar Rotterdam moet gaan zal hier gebruik van maken.
Ik denk dat dat best een grote groep reizigers is. De groep die van Schiphol naar Rotterdam moet komt echter ook van station Amsterdam-Zuid, Lelylaan, Sloterdijk en RAI (overstap op Schiphol). Eigenlijk hebben mensen die vanaf deze stations reizen een betere deal dan mensen die vanaf Amsterdam CS reizen. Die laatsten betalen €1,40 extra voor de reis van Schiphol naar Amsterdam Centraal voor nul extra service.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Willem » ma 22 feb 2010, 22:57

hoevenpe schreef: Ik denk eigenlijk dat men het gewoon moet integreren in de dienstregeling zonder aanvullende toeslagen.
Dat doen ze dus in alle andere landen. Pas dan ga je profiteren van zo'n HSL-verbinding. Als bv. de Intercity's A'dam-Vlissingen via de HSL naar Rotterdam rijdt en dan verder over het bestaande spoor naar Zeeland boek je pas tijdswinst die voor de reiziger zinvol is. Met zo'n systeem gaan de treinen op de HSL wel vollopen.
Maar ja, bij Hispeed moesten ze weer naar landen kijken waar de afstanden wat groter zijn en ze op het spoor bovendien gewend zijn aan een kaartjesstructuur met toeslag. Voor een rit Berlijn-München is het zinvol om een toeslag te betalen om snel te zijn, voor de 60 km. tussen Amsterdam en Rotterdam is het een beetje overdreven, zeker omdat de toeslagvrije trein ieder half uur rijdt.

Het is belachtelijk om zoveel toeslag te vragen voor een rit met nota bene 160 km/h (wat niet eens een hoge snelheid is; stoptreinen in Duitsland halen dat tempo ook) en bovendien nog voor een losse pendel Amsterdam - Rotterdam met hetzelfde comfort als de gewone trein en soms slechte overstappen op andere treinen.

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door RoelZ1 » ma 22 feb 2010, 23:42

Alle andere landen?.. het enige land dat dat doet is België. In de rest van Europa betaal je gewoon toeslag voor treinen over HSL lijnen. Er zijn zelfs veel landen waar een hoger Intercity tarief geldt t.o.v. stoptreinen. Ik vind het wel logisch dat NSHispeed nu al de tarieven hanteert voor het geval de trein 4x per uur, 250km/uur, comfortabel en verder door rijdt. Anders zie ik de krantenkoppen al voor me als NSHispeed de toeslagen gaat verhogen en reizigersorganisaties gaan klagen. Ik denk dat de huidige tarieven prima zijn voor het geval de treinen frequenter, sneller en comfortabeler zijn.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Willem » di 23 feb 2010, 21:01

Er zijn heel veel landen die toeslagen vragen voor snelle treinen zoals Intercity's, ongeacht of ze over bestaand of nieuw spoor rijden. Die landen zijn gewend aan toeslagen en bovendien zijn daar zowel de afstanden tussen de plaatsen langer, alsmede de verschillen tussen langzame en snelle treinen. Dan loont het de moeite om een toeslag te betalen. In Nederland niet, omdat het verschil zowel qua comfort als qua snelheid te gering is. Het land is gewoon te klein.
Naast Belgie mag je in Zwitserland ook zonder toeslag gebruik maken van de IC's op de HSL tussen Bern en Zürich.

Nederland is wel het enige land dat de HSL totaal los van de rest van het spoornet exploiteert en die keus lijkt wat minder handig te zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Rene » wo 24 feb 2010, 10:38

Ik zag vanochtend vanaf de A10 zo'n Fyra-stel staan op de Watergraafsmeer (4806-001).
In het echt vind ik zo'n stel er nog lelijker uitzien dan op de foto's... :kots:

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door N342 » wo 24 feb 2010, 19:48

Rene schreef:Ik zag vanochtend vanaf de A10 zo'n Fyra-stel staan op de Watergraafsmeer (4806-001).
4806 is het stelnummer, het achtervoegsel is het baknummer. De 4806 is dus samengevoegd uit de bakken 4806-001 t/m 4806-008. Overigens is dat het teststel dat na verloop van tijd weer terug moet naar Italië om van interieur voorzien te worden.
Rene schreef:In het echt vind ik zo'n stel er nog lelijker uitzien dan op de foto's... :kots:
Het lijkt er inderdaad op dat Pininfarina bijzonder slecht betaald heeft gekregen voor dit ontwerp. Anders kom je niet met zo'n verschrikkelijk lelijk ding aanzetten. Ik had daar toch liever een Siemens Velaro of TGV POS gezien. Maarja, schijnbaar worden ook de HST er steeds lelijker op, de Alstom AGV vind ik ook maar niets.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Willem » wo 24 feb 2010, 20:55

Het zal wel de mode van de tijd zijn. Of vooruitgang altijd verbetering is ,is vraag twee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Vinny » wo 24 feb 2010, 21:36

Willem schreef:Er zijn heel veel landen die toeslagen vragen voor snelle treinen zoals Intercity's, ongeacht of ze over bestaand of nieuw spoor rijden. Die landen zijn gewend aan toeslagen en bovendien zijn daar zowel de afstanden tussen de plaatsen langer, alsmede de verschillen tussen langzame en snelle treinen. Dan loont het de moeite om een toeslag te betalen. In Nederland niet, omdat het verschil zowel qua comfort als qua snelheid te gering is. Het land is gewoon te klein.
Naast Belgie mag je in Zwitserland ook zonder toeslag gebruik maken van de IC's op de HSL tussen Bern en Zürich.

Nederland is wel het enige land dat de HSL totaal los van de rest van het spoornet exploiteert en die keus lijkt wat minder handig te zijn.
In Nederland zijn alle intercityverbindingen dan ook een verschrikking. Het comfortniveau en de snelheid van een Regionaal Express in Duitsland en Engeland is bijkans hoger. En dan hebben we het maar niet over het houten plankjes vervoer van de sprinters en het DD-AR mat. Het Nederlandse spoor is niet veel meer dan een metrosysteem. Dat heeft natuurlijk ook wel weer zijn eigen voordelen, maar persoonlijk zit ik liever in een trein waar ik gewoon aan de bar een kopje koffie kan bestellen. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door N342 » do 25 feb 2010, 11:44

Waar je dan ook diep voor in de buidel mag tasten. Kijk maar eens naar de prijzen in de IC Schiphol-Berlijn/Szczecin. Heb hier ergens in een of andere verhuisdoos nog wel een versie van Ihr Reiseplan liggen (een informatief blaadje dat naast alle aansluitingen die op de trein waarin je je bevindt ook de nodige reclame bevat). Voor een bak koffie kom je daar toch al gauw bij € 2,- uit (doodgewoon zwart, geen cappuccino).
*11-08-2017 L.M.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Peter » do 25 feb 2010, 13:06

De prijzen zijn niet veel anders dan bij een gemiddelde Kiosk of andere stationsvoorziening. De Thalys is wel weer duurder dan de IC of ICE volgens mij (maar heb nooit in hetzelfde jaar een vergelijk gemaakt)

Liever een dure mogelijkheid dan geen mogelijkheid. Ik mis de cateringvoorzieningen (trolleys) in de nationale ICs wel (zeker als je 3 uur moet reizen en nergens moet overstappen. Die lui met heet-water rugzakken en koekenbuidel heb ik ook al in geen maanden meer gezien op Den Haag- Groningen, dus die service zal ook wel gestopt zijn.

In het buitenland kom je nog wel eens perronverkopers tegen, die je via het raampje koek en zopie verkopen. Dat moeten er in NL ook eens geweest zijn (net als kruiers). Moderne treinen met airo hebben echter geen te openen ramen meer....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Timon91 » do 25 feb 2010, 13:24

Ik dacht ook dat die Kiosk-lui weg waren, maar ik heb ze maandag en woensdag weer gezien (IC Alkmaar-Maastricht/Heerlen en IC Eindhoven-Schiphol)
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door mennomulder » do 25 feb 2010, 14:23

Peter schreef:In het buitenland kom je nog wel eens perronverkopers tegen, die je via het raampje koek en zopie verkopen. Dat moeten er in NL ook eens geweest zijn (net als kruiers). Moderne treinen met airo hebben echter geen te openen ramen meer....
He ja, de koffie op de perrons van Meppel en Deventer in die goeie ouwe tijd (1969) toen ik wekelijks treinde tussen Groningen en Arnhem en vandaar met de BSM bus (tandem-asser) naar Driel als praktikant (nu noemen ze dat een stagiair) bij RWS "Luizen en Sluwen".
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Rene » do 25 feb 2010, 14:32

Ik heb ook nog meegemaakt dat je vanuit het raampje van mat '54 op het eerste perron van Zwolle even een bakkie kon kopen, of vanuit de Benelux op Roosendaal. Best wel jammer dat dat allemaal verleden tijd is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door waldo79 » do 25 feb 2010, 15:52

^^Ik ken het nog van station Roosendaal, maar dat is alweer 23 jaar terug ;)

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door evos » do 25 feb 2010, 16:27

^^ Driebergen-Zeist was er ook bekend om.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Rene » do 25 feb 2010, 17:03

^^
Inderdaad, maar dat taande heel snel af na 1970 toen de intercity's tussen Utrecht en Arnhem alleen nog maar op Ede-Wageningen gingen stoppen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Coen Tunnel » za 27 feb 2010, 12:26

Willem schreef:Er zijn heel veel landen die toeslagen vragen voor snelle treinen zoals Intercity's, ongeacht of ze over bestaand of nieuw spoor rijden. Die landen zijn gewend aan toeslagen en bovendien zijn daar zowel de afstanden tussen de plaatsen langer, alsmede de verschillen tussen langzame en snelle treinen. Dan loont het de moeite om een toeslag te betalen. In Nederland niet, omdat het verschil zowel qua comfort als qua snelheid te gering is. Het land is gewoon te klein.
Naast Belgie mag je in Zwitserland ook zonder toeslag gebruik maken van de IC's op de HSL tussen Bern en Zürich.
Sterker nog, ICE's en TGV's zijn in Zwitserland ook zonder toeslag te gebruiken, en ook de Lötschbergbasistunnel is een HSL.

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Koesj » za 27 feb 2010, 19:34

Ik heb in 3 maanden intensief gebruik Utrecht - Groningen, door de hele week heen op verschillende tijdstippen, twee keer die kioskmensen langsgehad.

Catering is toch wel een must op de lange afstanden, ongeacht de kosten moet dat in de HSL aanwezig zijn wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Rene » za 27 feb 2010, 21:48

Zolang de Nederlandse reiziger niet bereid is de meerkosten te dragen, zie ik de noodzaak van de must niet in.

Want het probleem is namelijk dat het niet kostendekkend is, en er vanuit de spoorwegexploitant dik geld bij moet.
Zolang deze dat niet bij de klant kan verrekenen in een hoger standaardtarief, houdt het snel op.

Kijk maar eens hoeveel reizigers de extra service en reistijdwinst van de HSL Asd-Rtd weten te waarderen.
Geen hond die er gebruik van maakt tegen een toeslagtarief.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HSL-zuid] Exploitatieperikelen Thalys en Fyra

Bericht door Vinny » za 27 feb 2010, 21:56

Gezien de enorme weerzin tegen tolpoortjes en kilometerheffing gaat deze redenering natuurlijk ook op voor het snelwegennet. En terecht: de Nederlander is als een verwende kleuter die gewend is dat infrastructuur gratis wordt voorzien door de overheid. Derhalve ben ik van mening dat álle infrastructuur uiteindelijk betaald moet worden door de gebruiker. Dat wil dus zeggen dat het reguliere treintarief omhoog moet, in plaats van dat het Fyra tarief naar beneden moet gaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie