[OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

jelger
autoweg
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door jelger » do 26 apr 2018, 22:51

Ook op je zorgkaart...

Starlet
stadsweg

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Starlet » zo 29 apr 2018, 17:23

duikgek89 schreef:
do 26 apr 2018, 11:11
Starlet schreef:
do 26 apr 2018, 10:33
Niet dat ik mijn vrienden niet vertrouw, maar om nu mijn pinpas mee te geven gaat mij toch een stapje te ver. Als je zo graag een foto wilt, kan dit ook gewoon in een centrale database waarop na het scannen van de pas (rekeningnummer + pasnummer = uniek) een unieke abonnementshouder weergegeven wordt bij de controleur.
Mwah, sommige mensen hebben een betaalrekening waar ze niet veel mee doen en waar niet veel geld op staat. Als je zoiets zou gebruiken is dat wellicht iets anders dan het meegeven van de pinpas van je salarisrekening. Maar goed, in mijn familie gebruiken wij sporadisch elkaars pasje weleens als we iets mee moeten nemen. Ik ben er geen grote fan van en vraag meestal liever om het met een Moneybeam, overboeking of eventueel zelfs contant terug te betalen, niet omdat ik ze niet vertrouw maar omdat ik de verantwoordelijkheid over hun geld niet wil dragen.
En dan zit er natuurlijk ook wel een heel groot verschil tussen zeer nauwe familie of gewoon iemand uit een vriendengroep. Maar daarmee een beetje vals spelen met abonnementen is best mogelijk.

Een centrale database invoeren gaat ongetwijfeld ook gedonder opleveren. gezeur over "privacy", "big-brother" en "politiestaat" en dergelijke. Daarnaast hebben we over de jaren al geleerd dat er weleens iets mis gaat.
Eens, ik wilde gewoon een voorbeeld schetsen waarom ik niet snel zou verwachten dat er veel zwartreizigers zijn... Al zou het voor een incidentele reiziger zoals ik een grote uitkomst zijn. Bovendien komt de combinatie bankpas + id (paspoort/rijbewijs/id-kaart) ook voor bij het afsluiten van een mobiel abonnement. Als je dan toch over "privacy" en "big-brother" begint dan zou ik daar eens starten... :)
Coen Tunnel schreef:
do 26 apr 2018, 21:29
Starlet schreef:
do 26 apr 2018, 10:33
En dan begin ik niet eens over het BSN-nummer...
Maar het BSN staat enkel op je paspoort of ID-kaart, en dan ook niet eens op dezelfde zijde als andere persoonsgegevens...
Peter begon over het opnemen van een geboortedatum/BSN nummer, en daar reageerde ik op.
En ja, ik weet dat hotels of andere diensten soms geen genoeg nemen met een kopie waarop het BSN-nummer niet weergegeven is (of andere voor hun niet-relevante gegevens). Ik heb er zelfs een hoesje voor (paspoort) van de ANWB, en natuurlijk lukt het niet altijd, maar ik probeer het altijd wel.

Plaats reactie