[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door jelger » do 26 apr 2018, 22:51

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Starlet » zo 29 apr 2018, 17:23

duikgek89 schreef: do 26 apr 2018, 11:11
Starlet schreef: do 26 apr 2018, 10:33 Niet dat ik mijn vrienden niet vertrouw, maar om nu mijn pinpas mee te geven gaat mij toch een stapje te ver. Als je zo graag een foto wilt, kan dit ook gewoon in een centrale database waarop na het scannen van de pas (rekeningnummer + pasnummer = uniek) een unieke abonnementshouder weergegeven wordt bij de controleur.
Mwah, sommige mensen hebben een betaalrekening waar ze niet veel mee doen en waar niet veel geld op staat. Als je zoiets zou gebruiken is dat wellicht iets anders dan het meegeven van de pinpas van je salarisrekening. Maar goed, in mijn familie gebruiken wij sporadisch elkaars pasje weleens als we iets mee moeten nemen. Ik ben er geen grote fan van en vraag meestal liever om het met een Moneybeam, overboeking of eventueel zelfs contant terug te betalen, niet omdat ik ze niet vertrouw maar omdat ik de verantwoordelijkheid over hun geld niet wil dragen.
En dan zit er natuurlijk ook wel een heel groot verschil tussen zeer nauwe familie of gewoon iemand uit een vriendengroep. Maar daarmee een beetje vals spelen met abonnementen is best mogelijk.


Een centrale database invoeren gaat ongetwijfeld ook gedonder opleveren. gezeur over "privacy", "big-brother" en "politiestaat" en dergelijke. Daarnaast hebben we over de jaren al geleerd dat er weleens iets mis gaat.
Eens, ik wilde gewoon een voorbeeld schetsen waarom ik niet snel zou verwachten dat er veel zwartreizigers zijn... Al zou het voor een incidentele reiziger zoals ik een grote uitkomst zijn. Bovendien komt de combinatie bankpas + id (paspoort/rijbewijs/id-kaart) ook voor bij het afsluiten van een mobiel abonnement. Als je dan toch over "privacy" en "big-brother" begint dan zou ik daar eens starten... :)
Coen Tunnel schreef: do 26 apr 2018, 21:29
Starlet schreef: do 26 apr 2018, 10:33En dan begin ik niet eens over het BSN-nummer...
Maar het BSN staat enkel op je paspoort of ID-kaart, en dan ook niet eens op dezelfde zijde als andere persoonsgegevens...
Peter begon over het opnemen van een geboortedatum/BSN nummer, en daar reageerde ik op.
En ja, ik weet dat hotels of andere diensten soms geen genoeg nemen met een kopie waarop het BSN-nummer niet weergegeven is (of andere voor hun niet-relevante gegevens). Ik heb er zelfs een hoesje voor (paspoort) van de ANWB, en natuurlijk lukt het niet altijd, maar ik probeer het altijd wel.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » vr 12 mar 2021, 7:11

En daar wordt (weer) het einde aangekondigd.
RTLnieuws schreef:Einde ov-chipkaart nabij: inchecken met smartphone of bankpas

Het einde van de ov-chipkaart is nabij. Dat zegt Gerbrant Corbee, woordvoerder van chipkaartuitgever Translink. In- en uitchecken met de oude vertrouwde ov-chipkaart zal volgens hem nog tot eind 2022 kunnen.

Translink kondigt aan dat vanaf volgend jaar reizen met betaalpas en smartphone, met de naam OVpay, ingevoerd gaat worden, meldt De Telegraaf. Die methode moet dus op termijn de ov-chipkaart vervangen.

Nieuw betaalsysteem
"We lanceren dit nieuwe betaalsysteem deze week op de stadsbussen in Lelystad om te kijken of het in de praktijk bevalt. We halen kinderziekten eruit, daarna volgt de rest van ons land voor alle vervoer. Nog dit jaar worden al 60.000 poortjes en kaartlezers aangepast voor OVpay," aldus Corbee.

Topman Pedro Peters van koepel OV-NL zegt dat de ov-bedrijven 100 miljoen euro investeren in de overgang: "We investeren 100 miljoen om in 2021 over te schakelen op meer reis- en betalingsgemak, maar we hebben wel een wensenlijstje voor het nieuwe kabinet. De coronacrisis moet geen breekpunt worden." In OV-NL zijn de NS en de stads- en streekvervoerders aangesloten.

Moderne oplossing
"OVpay is een modernere oplossing die de reiziger makkelijk, snel en veilig ov biedt. We werken aan combi’s met theaters, musea, attracties, evenementen, deelauto’s en -fietsen, zodat mensen op één QR-code met trein, bus, tram en metro kunnen uitgaan", aldus Peters.
Klinkt allemaal leuk, maar ik zie nu al praktische problemen. Allereerst kan een bankpas prima werken voor enkele sporadische reizen, maar ik zie niet zo snel hoe dat met abonnementen gaat werken. Of met buitenlandse bezoekers die een bankpas hebben die hier niet werkt. Of een wel een mobiele telefoon maar geen roaming of 4g-/5g-tegoed hebben. Of mensen die anoniem willen reizen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 mar 2021, 8:21

^^ De laatste alinea van het artikel wekt de indruk dat er naast de mogelijkheid om met bankpas/smartphone te betalen, er ook een systeem met QR-codes opgezet gaat worden, net als nu eigenlijk al met de trein het geval is. Dat zou ideaal zijn voor individuele reizigers.

Abonnementen kun je natuurlijk gewoon aan een bepaalde bankrekening/bankpas/smartphone koppelen, dat kan een systeem best herkennen, en dan worden er automatisch geen kosten in rekening gebracht.

Ook voor kinderen onder de 12, waarvan de meesten geen bankpas en ook nog lang niet altijd een smartphone hebben, zul je iets moeten verzinnen. Ook daarvoor kunnen die QR-codes handig zijn.

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Ajaxcied10 » vr 12 mar 2021, 9:45

Palance schreef: vr 12 mar 2021, 7:11 En daar wordt (weer) het einde aangekondigd.
RTLnieuws schreef:Einde ov-chipkaart nabij: inchecken met smartphone of bankpas

Het einde van de ov-chipkaart is nabij. Dat zegt Gerbrant Corbee, woordvoerder van chipkaartuitgever Translink. In- en uitchecken met de oude vertrouwde ov-chipkaart zal volgens hem nog tot eind 2022 kunnen.

Translink kondigt aan dat vanaf volgend jaar reizen met betaalpas en smartphone, met de naam OVpay, ingevoerd gaat worden, meldt De Telegraaf. Die methode moet dus op termijn de ov-chipkaart vervangen.

Nieuw betaalsysteem
"We lanceren dit nieuwe betaalsysteem deze week op de stadsbussen in Lelystad om te kijken of het in de praktijk bevalt. We halen kinderziekten eruit, daarna volgt de rest van ons land voor alle vervoer. Nog dit jaar worden al 60.000 poortjes en kaartlezers aangepast voor OVpay," aldus Corbee.

Topman Pedro Peters van koepel OV-NL zegt dat de ov-bedrijven 100 miljoen euro investeren in de overgang: "We investeren 100 miljoen om in 2021 over te schakelen op meer reis- en betalingsgemak, maar we hebben wel een wensenlijstje voor het nieuwe kabinet. De coronacrisis moet geen breekpunt worden." In OV-NL zijn de NS en de stads- en streekvervoerders aangesloten.

Moderne oplossing
"OVpay is een modernere oplossing die de reiziger makkelijk, snel en veilig ov biedt. We werken aan combi’s met theaters, musea, attracties, evenementen, deelauto’s en -fietsen, zodat mensen op één QR-code met trein, bus, tram en metro kunnen uitgaan", aldus Peters.
Klinkt allemaal leuk, maar ik zie nu al praktische problemen. Allereerst kan een bankpas prima werken voor enkele sporadische reizen, maar ik zie niet zo snel hoe dat met abonnementen gaat werken. Of met buitenlandse bezoekers die een bankpas hebben die hier niet werkt. Of een wel een mobiele telefoon maar geen roaming of 4g-/5g-tegoed hebben. Of mensen die anoniem willen reizen.

Het bericht klopt ook niet, translink systems heeft aangekondigd dat het ov chipkaart systeem na 2023 vernieuwd gaat worden met ondermeer een nieuwe backend en nieuwe chip.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chris » vr 12 mar 2021, 9:48

Tot corona maakte ik dagelijks gebruik van de OV-chipkaart. Ik heb dat nooit als een probleem ervaren... Moet je straks je bankpas of telefoon aan een conducteur geven?

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Ajaxcied10 » vr 12 mar 2021, 9:51

Chris schreef: vr 12 mar 2021, 9:48 Tot corona maakte ik dagelijks gebruik van de OV-chipkaart. Ik heb dat nooit als een probleem ervaren... Moet je straks je bankpas of telefoon aan een conducteur geven?
Neen de bankpas/telefoon is vooral voor de af en toe reiziger.


Vergelijk het met londen waar je de oyster hebt voor de vaste reizigers en bankpas voor de rest. Reizen met je bankpas is trouwens veel duurder daar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » vr 12 mar 2021, 9:59

Maar in Londen is het zo geregeld dat je nooit meer kunt betalen dan het bedrag voor een dagkaart. Dat kan nu in Nederland helaas niet.

Overigens reis ik naar mijn werk met een zakelijke kaart. Ik krijg vast geen bankpas van mijn baas :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 mar 2021, 10:14

Palance schreef: vr 12 mar 2021, 9:59Overigens reis ik naar mijn werk met een zakelijke kaart. Ik krijg vast geen bankpas van mijn baas :)
Veel mensen die moeten reizen voor hun werk hebben wel een creditcard van de werkgever.

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Ajaxcied10 » vr 12 mar 2021, 10:23

Palance schreef: vr 12 mar 2021, 9:59 Maar in Londen is het zo geregeld dat je nooit meer kunt betalen dan het bedrag voor een dagkaart. Dat kan nu in Nederland helaas niet.

Overigens reis ik naar mijn werk met een zakelijke kaart. Ik krijg vast geen bankpas van mijn baas :)
Klopt, als je de hele dag gaat reizen dan maakt het niks uit, je komt idd nooit boven die £10 uit.


Bij een enkele reis is de oyster veel goedkoper.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » vr 12 mar 2021, 10:26

Coen Tunnel schreef: vr 12 mar 2021, 10:14
Palance schreef: vr 12 mar 2021, 9:59Overigens reis ik naar mijn werk met een zakelijke kaart. Ik krijg vast geen bankpas van mijn baas :)
Veel mensen die moeten reizen voor hun werk hebben wel een creditcard van de werkgever.
De kans dat ik die ga krijgen is nog veel kleiner dan een bankpas :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » vr 12 mar 2021, 13:12

Als regelmatig gebruiker van het openbaar vervoer zie ik de meerwaarde niet zo. Met de trein heb ik de weekenden afgekocht en voor de overige reizen krijg ik achteraf een factuur.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door mavas » wo 22 dec 2021, 0:28

Vanaf de zomer moet het dus in heel Nederland al mogelijk worden met de bankpas te betalen.
https://tweakers.net/nieuws/191002/met- ... rland.html

Je kunt dus o.a. abonnementen koppelen aan je bankpas.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 22 dec 2021, 7:38

Momenteel werkt inchecken met een bankpas alleen voor reizen tegen het volle tarief. De bedoeling is dat gebruikers hun reisproducten zoals een trajectkaart, studentenabonnement of kortingsabonnement straks kunnen koppelen aan een bankkaart. Daarvoor is wel medewerking van de bancaire sector vereist, zegt Weele.
Hm, krijg je dan de situatie dat je een externe partij (hier dus de OV-bedrijven?) toestemming moet geven om bepaalde bankgegevens te delen? Zoals sommige bedrijven ook nu al mogen? Daar zit ik niet op te wachten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door mavas » wo 22 dec 2021, 8:29

Dan doe je het toch niet? Staat volgens mij ook in het artikel, dat een aparte OV-chipkaart ook mogelijk blijft.

Ik heb in ieder geval dit jaar in Spanje voor het eerst gereisd met alleen de bankkaart. Superhandig, en makkelijk. Je hoeft alleen maar je bankpas bij de lezer te houden, en nog een keer als je een 2e persoon wilt inchecken. Bij het uitchecken werkt dit hetzelfde.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Wouter N14 » wo 22 dec 2021, 8:46

Ik heb dat twee jaar geleden ook in Tbilisi gedaan. Op het vliegveld kon je geen buskaartje kopen dus de conclusie was dat dat dan wel in de bus zou moeten kunnen. In de bus hing echter alleen maar een kaartlezer, maar waar ook wat banklogo's bij stonden. En dat ding accepteerde dus probleemloos mijn ING-pas. Uiteindelijk bleek er iets van 2,5 euro te zijn afgeschreven.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 22 dec 2021, 10:47

mavas schreef: wo 22 dec 2021, 8:29 Dan doe je het toch niet?
Dat is geen antwoord. Ik vind het namelijk wel zorgelijk als externe partijen inzichten gaan krijgen in het bankgegevens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » wo 22 dec 2021, 11:28

Het is toch een transactie tussen het OV bedrijf en jou? Ik zie niet wat dat anders maakt dat het kopen van een halfje wit in de supermarkt.
Die vervoerder wil enkel een incasso kunnen doen van jouw bankrekening en daar zul je zelf toestemming voor moeten verlenen.

Met de OV-chipkaart is het niet anders, daar heb je ook een machtiging gedaan in geval van een abonnement.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door verfmeer95 » wo 22 dec 2021, 11:31

Het lijkt mij het best te vergelijken met een onbemande benzinepomp. Daar geef je ook eerst je betaalgegevens door, terwijl het bedrag wat je moet betalen pas later bekend wordt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » wo 22 dec 2021, 11:36

En bij onbemande tankstations kun je in toenemende mate contactloos betalen via een lezer met een borgstelling van € 125.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 22 dec 2021, 11:42

Maar dit gaat verder dan enkel een bedrag afschrijven. Want ik lees ook dat abonnementen en andere reisproducten aan je kaart gekoppeld gaan worden. En je bank weet dat niet standaard, dus je bank zal ergens die informatie vandaan moeten halen.

Om die vergelijking met het tanken te maken: Dan zou je bv een kortingskaart kunnen koppelen aan je bankgegevens, want je bank moet weten dat er een bepaald bedrag moet worden afgeschreven dat afwijkt van wat de pomp aangeeft. En dus moet er ergens een koppeling zijn met een kortings- of spaarkaart.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » wo 22 dec 2021, 12:00

En je bank weet dat niet standaard, dus je bank zal ergens die informatie vandaan moeten halen
Terecht punt, maar de actieve abonnementen zijn toch niet relevant voor een bank. Die regelt alleen de bancaire afhandeling, de hoogte van de kortingen is een zaak tussen de vervoerder en de eindgebruiker. Een bank is een 'tussenpersoon' die de fin. transactie mogelijk maakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 dec 2021, 12:27

Palance schreef: wo 22 dec 2021, 11:42 Maar dit gaat verder dan enkel een bedrag afschrijven. Want ik lees ook dat abonnementen en andere reisproducten aan je kaart gekoppeld gaan worden. En je bank weet dat niet standaard, dus je bank zal ergens die informatie vandaan moeten halen.

Om die vergelijking met het tanken te maken: Dan zou je bv een kortingskaart kunnen koppelen aan je bankgegevens, want je bank moet weten dat er een bepaald bedrag moet worden afgeschreven dat afwijkt van wat de pomp aangeeft. En dus moet er ergens een koppeling zijn met een kortings- of spaarkaart.
Dat betekent niet dat die informatie per se bij de bank beschikbaar moet zijn, het kan ook bij de verkopende partij liggen. Dat die weet dat er korting toegepast moet worden als je met een bepaalde bankpas in- en uitcheckt.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Egbert » wo 22 dec 2021, 13:00

Dat laatste dus. Ongetwijfeld is elke bankpas te identificeren dus het enige wat TLS en de OV bedrijven moeten doen is de identificatie van die bankpas koppelen aan je abonnement.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 22 dec 2021, 13:39

Coen Tunnel schreef: wo 22 dec 2021, 12:27 Dat betekent niet dat die informatie per se bij de bank beschikbaar moet zijn, het kan ook bij de verkopende partij liggen. Dat die weet dat er korting toegepast moet worden als je met een bepaalde bankpas in- en uitcheckt.
Dan moet dat wel ergens bekend zijn. Nu staat je reisproduct op je chipkaart. Als je met een bankpas incheckt staat dat product daar niet op. Dus zul je een tussenstap moete hebben, want ergens moet de informatie vandaan komen dat jij een abonnement of kortingskaart hebt. Aangezien dat niet op je bankpas staat en je geen chipkaart hebt, moet die informatie volgens mij dan ergens anders worden opgehaald op dat moment. Lijkt me voor de snelheid niet zo handig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Sondermaut » wo 22 dec 2021, 16:48

Bij de OV-chipkaart heb je ook de mogelijkheid tot automatisch opladen. De facto geef je in dat geval ook een incassomachtiging af aan de systeembeheerder van de kaart. Deze opbrengsten komen uiteindelijk ook grotendeels terecht bij de vervoerders in Nederland. Zoiets kun je in geval van betalen met de bankpas ook direct vestigen bij de vervoerder, die dan in ruil daarvoor een abonnement koppelt aan (bijvoorbeeld) je pasnummer en zo direct korting c.q. gratis reizen kan verrekenen bij elke check-in en check-out.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 22 dec 2021, 19:01

Waarbij je bankpasnummer dus rechtstreeks gekoppeld gaat worden aan je reisgedrag. Ik vind dat niet zo’n prettige ontwikkeling. Ik hou het wel bij de chipkaart ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rein » wo 22 dec 2021, 19:29

Maar de bank ziet toch ook al dat je een patatje betaalt hebt met pin op het station van Rotterdam, in Amsterdam een grote of kleine boodschap hebt gedaan bij de toiletten op spoor 2a en 15 euro hebt afgerekend bij café de Grote Bengel in Zwolle?

Waar ben je bang voor en wat heb je daadwerkelijk nog te verbergen voor je bank? En wat weet de bank meer dan Facebook of Google en waarom zou je banger moeten zijn dat de bank bepaalde info heeft dan buitenlandse molochen die al je data afleveren aan de NSA?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 22 dec 2021, 19:37

Dat er al zoveel is te achterhalen is geen reden om daarin nog verder te gaan. En dus dat een commercieel bedrijf data deelt met je bank.
Laatst gewijzigd door Palance op wo 22 dec 2021, 19:43, 2 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door mvalkenburg » wo 22 dec 2021, 19:43

Palance schreef: wo 22 dec 2021, 19:37 Dat er al zoveel is te achterhalen is geen reden om daarin nog verder te gaan.
Hoezo, je hebt toch niks te verbergen?? :heygrr:

Plaats reactie