[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rene » vr 21 jan 2011, 22:01

Palance schreef:
Rene schreef:Als je bij de Xenos en bij de Blokker koopt, dan betaal je toch ook niet één rekening met maar winst voor één winkel ?
Ik heb bij de Blokker nog nooit een starttarief moeten betalen. En daarna óók nog eens een keer bij de Xenos.
Nou, dan stellen we het anders.

Stel je wilt een familiefeestje organiseren, en wilt weten of je familie uit het buitenland kan komen. Als je eerst met een mobieltje van Telfort naar familie in Italië belt, en direct aansluitend met een KPN-mobieltje een gesprek hebt naar familie in Amerika, dan betaal je ook 2x internationaal starttarief aan twee verschillende providers. Dat vindt iedereen normaal. Niemand gaat klagen dat hij 2x gefactureerd wordt, en 2x het starttarief moet betalen. Niemand gaat KPN verplichten om alle geïnde kosten weer te gaan herverdelen, omdat het in jouw ogen één familieoverleg betreft...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » vr 21 jan 2011, 22:07

Dat niemand klaagt wil ik hierbij betwisten, op verjaardagsfeestjes (en in zijn algemeenheid) zijn de belachelijke prijzen die mobiele telecomoperatoren hanteren voor dingen als bellen naar het buitenland een dankbaar gespreksonderwerp. Bijzondere gevallen hebben zelfs de media gehaald: zoals een Fransman die in Noord-Frankrijk altijd via het Belgische netwerk werd verbonden en rekeningen van duizenden euro's kreeg...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rene » vr 21 jan 2011, 22:13

Het gaat mij niet om de hoogte van de tarieven, maar om het principe.

Het principe dat als je iets van twee verschillende providers (bedrijven) afneemt, je persé een gecombineerde rekening wilt en de provider met een hoop kosten voor de onderlinge verdeling opzadelt, omdat je vindt dat niet allebei de winkels je het Currence-tarief van een transactie in rekening brengen...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » vr 21 jan 2011, 22:18

Rene schreef:Nou, dan stellen we het anders.
Dan stel ik het anders: Het zou wat zijn als je van Purmerend naar Amsterdam zou rijden elke keer als je van wegbeheerder wisselt een starttarief betaalt: Eerst het gemeentelijke deel, dan een provinciaal deel en vervolgens de rijksweg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 jan 2011, 22:35

Als je op een Franse Autoroute van bijvoorbeeld Genève naar Lille rijdt over de A40, A39, A31, A5, A26 en A1 worden de kosten ook over drie concessionairs verdeeld, maar betaal je alles in één keer. Daar hoef je ook niet bij elke concessiegrens af te rekenen en een nieuw kaartje te trekken.

Zeker met de trein is het enorm makkelijk om te zien wie welk deel hoort te krijgen - het aantal stations is te overzien en het aantal trajecten waarop meerdere vervoerders rijden is zo klein en die trajecten zijn zo kort dat dat ook geen probleem mag zijn (Blerick-Venlo, Elst-Arnhem, Arnhem-Arnhem Velperpoort). Al ziet de NS dochter NS Hispeed intussen ook als een andere vervoerder (gezien het nieuwe internationale tarief), maar dát is voor de ov-chipkaart dan weer helemaal geen probleem. Om het geld voor het traject Amsterdam-Rotterdam, of Dordrecht-Roosendaal, of Amersfoort-Hengelo (om maar eens wat voorbeelden te noemen) te verdelen tussen NS en NS Hispeed is geen probleem... :nuts:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » vr 21 jan 2011, 22:41

Als je op de A 13 van Parijs naar Caen rijdt dan moet je meerdere keren geld in het mandje gooien... :geeuw:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rene » vr 21 jan 2011, 23:24

Palance schreef:
Rene schreef:Nou, dan stellen we het anders.
Dan stel ik het anders: Het zou wat zijn als je van Purmerend naar Amsterdam zou rijden elke keer als je van wegbeheerder wisselt een starttarief betaalt: Eerst het gemeentelijke deel, dan een provinciaal deel en vervolgens de rijksweg.
Verkeerde vergelijking. Dat betreft de gebruiksvergoeding voor de infra. Iets wat bij aanbesteed OV niet aan de orde is. Daar gaat het zuiver om een dienst die je afneemt van bedrijf X of Y.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chris » vr 21 jan 2011, 23:28

Vinny schreef:Als je op de A 13 van Parijs naar Caen rijdt dan moet je meerdere keren geld in het mandje gooien... :geeuw:
Dat is gewoon een open tolsysteem. Veel Nederlanders vinden dat altijd een verrassing, maar het komt ook in Frankrijk nog wel met enige regelmaat voor.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » vr 21 jan 2011, 23:47

Nou het is in mijn kindertijd lange tijd de enige tolweg geweest die mijn ouders namen naar Bretagne, dus IK ben niets anders gewend... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 22 jan 2011, 9:30

Rene schreef:Verkeerde vergelijking. Dat betreft de gebruiksvergoeding voor de infra. Iets wat bij aanbesteed OV niet aan de orde is. Daar gaat het zuiver om een dienst die je afneemt van bedrijf X of Y.
Nee hoor, een perfecte vergelijking zelfs, ware het niet dat je nu niet zoiets hebt als kilometerheffing voor de wegen. Maar het moet technisch gewoon mogelijk zijn om zonder dubbel instaptarief te reizen in het OV, zoals Coen Tunnel hierboven al aangaf.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » za 22 jan 2011, 10:46

Rene schreef:
Palance schreef:
Rene schreef:Nou, dan stellen we het anders.
Dan stel ik het anders: Het zou wat zijn als je van Purmerend naar Amsterdam zou rijden elke keer als je van wegbeheerder wisselt een starttarief betaalt: Eerst het gemeentelijke deel, dan een provinciaal deel en vervolgens de rijksweg.
Verkeerde vergelijking. Dat betreft de gebruiksvergoeding voor de infra. Iets wat bij aanbesteed OV niet aan de orde is. Daar gaat het zuiver om een dienst die je afneemt van bedrijf X of Y.
En mijn tolvoorbeeld in Frankrijk dan, als je van Genève naar Lille rijdt? Drie verschillende concessiehouders, één keer betalen. Dat is wel een goede vergelijking.

Het is nu met een papieren kaartje ook mogelijk om in één keer te betalen voor een reis met meerdere vervoerders. Als ik nu een kaartje Sneek-Venray koop wordt het geld ook over drie vervoerders verdeeld. Dat is geen enkel probleem, want het tarief voor de trein wordt altijd over de kortste route berekend en alle trajecten zijn verdeeld in tariefeenheden. De verdeelsleutel is dus simpel. Dat kan met de ov-chipkaart technisch ook. De ov-chipkaart moet er niet zijn om het voor de reiziger duurder, lastiger en inefficiënter te maken.
Vinny schreef:Nou het is in mijn kindertijd lange tijd de enige tolweg geweest die mijn ouders namen naar Bretagne, dus IK ben niets anders gewend... :mrgreen:
Hoe kwam je dan op die A13? Niet over de A1?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 22 jan 2011, 11:11

Coen Tunnel schreef: Het is nu met een papieren kaartje ook mogelijk om in één keer te betalen voor een reis met meerdere vervoerders.
Maar ook dat is omslachtiger. Op de kaartautomaten tussen Rotterdam en Dordrecht zitten stickers die aangeven dat, als ja vanaf Dordrecht richting Gorinchem wilt reizen met Arriva, je per sé Dordrecht als via-station moet ingeven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » za 22 jan 2011, 11:24

Volgens mij is het zo dat als je naar Geldermalsen wilt reizen, je dan Gorinchem als via-station moet opgeven. Als je naar Gorinchem wil kan dat immers alleen maar met de Arriva-trein, maar als je naar Geldermalsen wil kan dat (theoretisch) ook met enkel NS-treinen, al is het met een enorme omweg. Geef je dat via-station niet op, dan wordt die enorme omweg ook berekend. :facepalm:

Dat Zutphen-Hengelo via het Syntus-traject tegenwoordig met een via-station gekocht moet worden, heeft er ook voor gezorgd dat treinkaartjes richting Twente iets duurder zijn geworden. De kortste route gold altijd in de tariefberekening, en tussen Apeldoorn en Hengelo is de route via Zutphen en Goor 5 kilometer korter dan via Deventer en Almelo. Reisde je met de rechtstreekse Intercity, dan betaalde je vroeger naar Hengelo of verder (Enschede, Oldenzaal, etc.) voor 5 tariefeenheden minder dan de route die je reisde. Daardoor kreeg de NS in verhouding te weinig inkomsten, waarvan ook nog een deel naar Syntus moest. Nu is het makkelijker dat uit te splitsen. En het prijsverschil tussen een enkeltje Apeldoorn-Hengelo en een enkeltje Apeldoorn-Hengelo via Goor is € 0,70.

In dat geval is het dus begrijpelijk dat je voor het Sytnus-traject een via-station moet opgeven, maar voor Dordrecht-Geldermalsen en voor Tiel-Elst(-Arnhem) zijn geen logische alternatieven met NS-treinen. En volgens mij kun je geen twee via-stations opgeven, dus ik ben benieuwd hoe Arnhem-Dordrecht wordt berekend als je via Tiel en Geldermalsen wil reizen, of Tiel-Hengelo als je via Arnhem, Zutphen en Goor wil reizen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Ds79m » za 22 jan 2011, 11:25

In de 21e eeuw moet het toch wel mogelijk zijn om de opbrengsten van de kaartjes goed te verdelen over die paar concessiehouders? Dat zou je eventueel binnen een mum van tijd op papier kunnen narekenen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » za 22 jan 2011, 11:26

^^ Dat was voorheen ook geen probleem. Met bus, tram, metro en de trein in stadsgebieden heeft dat 30 jaar lang goed gefunctioneerd met de strippenkaart.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Seat Ibiza » za 22 jan 2011, 11:39

^^
Was een van de redenen voor het invoeren van de OV-chipkaart nu net niet dat er een betere, eerlijkere verdeling van de inkomsten voor de vervoerders kon worden gedaan? Ik meen me toch echt te herinneren dat bepaalde lokale vervoerders zich benadeeld voelden bij de verdeling van de centen...

Zou de allersimpelste oplossing niet zijn om geen instaptarief te berekenen (en een iets hogere prijs per km toe te passen) ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » za 22 jan 2011, 11:41

Dat zou ik ook graag zien. Geen instaptarief, gewoon alleen een kilometerprijs. Maar ja, dan worden korte busritjes te aantrekkelijk (bijvoorbeeld van het centrum van een stad naar het station). :facepalm:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 22 jan 2011, 11:45

Een kilometerprijs kun je toch ook staffelen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rene » za 22 jan 2011, 14:23

Coen Tunnel schreef:^^ Dat was voorheen ook geen probleem. Met bus, tram, metro en de trein in stadsgebieden heeft dat 30 jaar lang goed gefunctioneerd met de strippenkaart.
Nee, dat functioneerde allerbelabberdst. Er waren de zogenaamde WROOV-onderzoeken, op basis waarvan de verdeelsleutel bepaald werd. Want hoe kon je nu weten of een strippenkaart gekocht op Amsterdam CS werd gebruikt bij de NS, het GVBA, Connexion, of misschien wel alvast was gekocht om een uurtje later bij het GVU of de HTM te gebruiken ?

Ook zorgde het ervoor dat extra diensten en services absoluut ondersneeuwden. Gevolg: er kwamen er ook al ten tijde van de strippenkaart allerlei aparte kaartjes voor die diensten (bv uitgaansbussen, spitsbussen) - of de diensten kwamen simpelweg niet van de grond. Connexxion of Arriva kon immers moeilijk tegen extra personeelskosten een klantvriendelijke dienst opzetten, afstempelen en vervolgens de recettes vervolgens naar het GVB zien stromen. Want dat was een feit. Dus moesten zelfs abonnementhouders aparte kaartjes daarvoor kopen.

Vergelijken met het autosysteem heeft geen zin. Dat zit heel anders in elkaar. Vergelijken met winkelen of de telecom is wel goed mogelijk. Als ik "ga winkelen" als activiteit, en daarbij van winkel A via winkel B en C naar winkel D ga, dan is het heel normaal dat je bij elke winkel afrekent, en niet winkel D opzadelt met een verdeelprobleem. Of dat winkel D inzicht krijgt in het aankoopgedrag bij winkel A, of omgekeerd. (Want zo is het nog altijd heel schimmig hoe onderling wordt omgegaan met de reisgegevens van spelers als Arriva en Veolia door NS en Connexxion, die dieper participeren in de OV-chipkaart.) Concurrentiebeding komt dan om de hoek kijken. Feitelijk is "het maken van een reis" als activiteit ook bestaan uit het afleggen van meerdere trajecten. Van A via B en C naar D.

De extra lasten voor de reiziger zijn gering. Een keer extra in/uitchecken, nou wat een probleem.
Een keer extra tarief betalen, dat is oplosbaar door bij abonnementen op naam weer een korting te geven op een bepaald traject.
Maar wat is er nou op tegen dat de incidentele reiziger wel gewoon moet afrekenen ? Het gaat niet om wereldbedragen, en bij een OV-verplaatsing krijgt een reiziger toch al meer dan voldoende door de belastingbetaler gesponsord...

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RoelZ1 » za 22 jan 2011, 15:33

Rene schreef:Als je bij de Xenos en bij de Blokker koopt, dan betaal je toch ook niet één rekening met maar winst voor één winkel ?
Als je in een winkelcentrum bij meerdere winkels wat koopt zeg je toch ook niet tegen Appie Hein "zeg ik betaal alles even bij jou, zorg jij ervoor dat de andere winkeliers ook hun geld krijgen ?"

Ik vind dit echt zo'n geleuter.
Voor reizigers is het OV eigenlijk 1 winkel. Om in de winkelcentrum-analogie te blijven lijkt me dit toepasselijker: 'In de Albert Heijn moet sinds het invoeren van de pinpas los worden betaald voor de brood-afdeling, de groente-afdeling, de vleesafdeling etc. Je bonuskaart is natuurlijk alleen nog maar gelding bij de Afdeling Houdbaar.'

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » za 22 jan 2011, 16:28

Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Dat was voorheen ook geen probleem. Met bus, tram, metro en de trein in stadsgebieden heeft dat 30 jaar lang goed gefunctioneerd met de strippenkaart.
Nee, dat functioneerde allerbelabberdst. Er waren de zogenaamde WROOV-onderzoeken, op basis waarvan de verdeelsleutel bepaald werd. Want hoe kon je nu weten of een strippenkaart gekocht op Amsterdam CS werd gebruikt bij de NS, het GVBA, Connexion, of misschien wel alvast was gekocht om een uurtje later bij het GVU of de HTM te gebruiken ?
Er werd ook niet gekeken waar ze verkocht werden (want je kunt ze ook gewoon bij een Bruna of Primera kopen), maar er werden reizigerstellingen gedaan om te kijken waar ze gebruikt werden, en eens in de zoveel tijd kreeg je al koper van een strippenkaart een enquête mee. Als het systeem werkelijk allerbelabberdst functioneerde had het niet 30 jaar bestaan.
Ook zorgde het ervoor dat extra diensten en services absoluut ondersneeuwden. Gevolg: er kwamen er ook al ten tijde van de strippenkaart allerlei aparte kaartjes voor die diensten (bv uitgaansbussen, spitsbussen) - of de diensten kwamen simpelweg niet van de grond. Connexxion of Arriva kon immers moeilijk tegen extra personeelskosten een klantvriendelijke dienst opzetten, afstempelen en vervolgens de recettes vervolgens naar het GVB zien stromen. Want dat was een feit. Dus moesten zelfs abonnementhouders aparte kaartjes daarvoor kopen.
Die extra diensten zoals jij noemt zijn in heel veel gevallen pas in de laatste tien jaar van de grond gekomen - in de tijd dat het OV werd aanbesteed en de aanbestedende autoriteiten aparte kaartjes ook toestonden. In die tijd zijn ook veel vervoerders met goedkopere dalkaartjes op de bus gekomen - goedkoper dan de grijze strippenkaart, maar het geld kwam wel direct bij de vervoerder. Echter, nog steeds duurder dan de blauwe strippenkaart.
Vergelijken met het autosysteem heeft geen zin.
Wat is er mis met mijn vergelijking van de tolweg van Genève naar Reims of Lille, waar je van de 'diensten' van drie concessiehouders gebruik maakt en in één keer betaalt?
Dat zit heel anders in elkaar.
Leg uit. Als ik na Genève daar een kaartje pak en bij Reims of Arras afreken moet het geld toch verdeeld worden over de ATMB, APRR en SANEF. Waarbij ik voor het APRR-gedeelte ook nog gekozen kan hebben voor de A39, of de A40-A6-A31 tussen Bourg-en-Bresse en Dijon. Toch krijgt men het voor elkaar om die kosten daar wel goed te verdelen. Hoezo zit dat dan anders in elkaar?
De extra lasten voor de reiziger zijn gering. Een keer extra in/uitchecken, nou wat een probleem.
Volgens mij is dat argument hier ook niet als tegenargument aangedragen, al is het van de zotte dat een reiziger van Doetinchem naar Valkenburg incheckt in Doetinchem, uitcheckt en weer incheckt in Arnhem, uitcheckt en weer incheckt in Nijmegen, uitcheckt en weer incheckt in Roermond, uitcheckt en weer incheckt in Maastricht en uiteindelijk uitcheckt in Valkenburg. Reis je dezelfde dag terug, dan haal je twintig keer je pas langs een paaltje/poortje, en dat alleen voor de treinreis. Tien keer op een enkele reis van 191 km... :facepalm: Met een papieren kaartje is dat nu nog 1 reis van € 21,90. Straks worden dat vijf losse reizen. Kosten: Doetinchem-Arnhem € 5,30; Arnhem-Nijmegen € 3,70; Nijmegen-Roermond € 13,30; Roermond-Maastricht € 7,70; Maastricht-Valkenburg € 2,80. Tezamen € 32,80, ofwel € 10,90 meer. Een prijsstijging van 50%!
Maar wat is er nou op tegen dat de incidentele reiziger wel gewoon moet afrekenen ? Het gaat niet om wereldbedragen, en bij een OV-verplaatsing krijgt een reiziger toch al meer dan voldoende door de belastingbetaler gesponsord...
Doetinchem-Valkenburg is misschien geen alledaags voorbeeld, maar dat zo'n incidentele reiziger 5 keer een opstaptarief moet betalen op één enkele (!) reis gaat mij te ver. 50% prijsstijging vind ik trouwens wél een wereldbedrag. Dat is gewoon erg fors. Het slaat ook nergens op. Zeker omdat het met de ov-chipkaart makkelijker zou moeten worden, ook omdat dat nu niet hoeft, ook omdat de reiziger er niks aan kan doen dat er verschillende vervoerders rijden en vooral ook omdat het systeem het technisch prima aankan (want het systeem kan ook heus wel snappen dat Doetinchem-Valkenburg via Arnhem, Nijmegen, Roermond en Maastricht het snelst, kortst en meest logisch is). Het verdelen van het geld tussen de verschillende NS-dochters (NS Reizigers, NS Hispeed en RegioNS) is immers ook geen probleem.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » za 22 jan 2011, 20:18

RoelZ1 schreef:
Rene schreef:Als je bij de Xenos en bij de Blokker koopt, dan betaal je toch ook niet één rekening met maar winst voor één winkel ?
Als je in een winkelcentrum bij meerdere winkels wat koopt zeg je toch ook niet tegen Appie Hein "zeg ik betaal alles even bij jou, zorg jij ervoor dat de andere winkeliers ook hun geld krijgen ?"

Ik vind dit echt zo'n geleuter.
Voor reizigers is het OV eigenlijk 1 winkel. Om in de winkelcentrum-analogie te blijven lijkt me dit toepasselijker: 'In de Albert Heijn moet sinds het invoeren van de pinpas los worden betaald voor de brood-afdeling, de groente-afdeling, de vleesafdeling etc. Je bonuskaart is natuurlijk alleen nog maar gelding bij de Afdeling Houdbaar.'
Dat is een begrijpelijke edoch foute vergelijking: Het OV is niet 1 winkel, het is een winkelcentrum met verschillende winkelketens (de zgn. vervoerders). In een winkelcentrum is het heel normaal dat je bij de bakker voor het brood betaald en bij de slager voor het vlees. Ik ken maar één plek in Nederland waar je een warme bakker IN een supermarkt hebt, en dat is de AH van het Bos en Lommerplein. Dat reken je dus wel af bij de AH-kassa...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Sophie » za 22 jan 2011, 20:51

In the good old times had ieder land een spoorvervoerder. En u moeten wij consument onder de liberalisering lijden???
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rene » za 22 jan 2011, 22:12

Vinny schreef:Het OV is niet 1 winkel, het is een winkelcentrum met verschillende winkelketens (de zgn. vervoerders). In een winkelcentrum is het heel normaal dat je bij de bakker voor het brood betaald en bij de slager voor het vlees.
Absoluut de waarheid. Maar blijkbaar is het erg moeilijk om anderen dat ook te laten inzien.
Coen Tunnel schreef:maar er werden reizigerstellingen gedaan om te kijken waar ze gebruikt werden, en eens in de zoveel tijd kreeg je al koper van een strippenkaart een enquête mee.
Dat bedoel ik dus met de WROOV-onderzoeken. Die hebben jarenlang alle klantvriendelijkheid uit de markt geslagen, extra inzet werd toch niet beloond. Net zoiets als een medewerker in een HO-Laden in Karl-Marx-Stadt anno 1985.
Coen Tunnel schreef:Als het systeem werkelijk allerbelabberdst functioneerde had het niet 30 jaar bestaan.
Bij gebrek aan beter of gebrek aan politieke wil tot verandering kan zoiets lang dooretteren...
Coen Tunnel schreef:Wat is er mis met mijn vergelijking van de tolweg van Genève naar Reims of Lille, waar je van de 'diensten' van drie concessiehouders gebruik maakt en in één keer betaalt?
In dat geval besparen alle consessionairs op hun kosten, omdat ze minder tolstations hoeven te bemannen. Het is dus een vrijwillige keuze die leidt tot kostenreductie. Bij de Nederlandse OV-vervoerders levert het echter geen kostenvoordeel op, maar een -nadeel.
Coen Tunnel schreef: al is het van de zotte dat een reiziger van Doetinchem naar Valkenburg incheckt in Doetinchem, uitcheckt en weer incheckt in Arnhem, uitcheckt en weer incheckt in Nijmegen, uitcheckt en weer incheckt in Roermond, uitcheckt en weer incheckt in Maastricht en uiteindelijk uitcheckt in Valkenburg.
Dus jij vindt het ook van den zotte dat als je in een winkelcentrum winkel-in-winkel-uit gaat en overal wat koopt, dat je dan in elke winkel bij de kassa in de rij moet gaan staan om af te rekenen ?
Coen Tunnel schreef:Met een papieren kaartje is dat nu nog 1 reis van € 21,90. Straks worden dat vijf losse reizen. Kosten: Doetinchem-Arnhem € 5,30; Arnhem-Nijmegen € 3,70; Nijmegen-Roermond € 13,30; Roermond-Maastricht € 7,70; Maastricht-Valkenburg € 2,80. Tezamen € 32,80, ofwel € 10,90 meer. Een prijsstijging van 50%!
Voor de anonieme OV-chipkaartgebruiker, ja. Maar wat is erop tegen dat de anonieme incidentele reiziger zonder opgeladen traject eens wat minder gesubsidieerd krijgt ? De dagelijkse forens kan een traject op zijn OV-chipkaart laten zetten en ziet geen 50% verhoging.
Coen Tunnel schreef:maar dat zo'n incidentele reiziger 5 keer een opstaptarief moet betalen op één enkele (!) reis gaat mij te ver. 50% prijsstijging vind ik trouwens wél een wereldbedrag. Dat is gewoon erg fors. Het slaat ook nergens op.
Mij gaat het nog lang niet ver genoeg. Ik kan me voorstellen dat je dagelijks forensenverkeer uit oogpunt van sociaal beleid voor de financieel zwakkere medemens die geen eigen vervoermiddel ter beschikking heeft wilt subsidiëren. Tegelijkertijd vind ik dat er totaal geen reden is om incidentele verplaatsingen middels een bijdrage uit de algemene middelen te blijven spekken met subsidies. Laat maar gewoon het volle pond betalen. En zelfs met 50% extra komen de opbrengsten nog niet in evenwicht met de uitgaven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » za 22 jan 2011, 22:29

Timmetje schreef:In the good old times had ieder land een spoorvervoerder. En u moeten wij consument onder de liberalisering lijden???
Mwah, een winkelcentrum met een C1000, een echte bakker, een slager, een groentenboer en een AH heeft meestal veel meer kwaliteit in huis dan het winkelcentrum "Eenheidsworst", waar de prijzen hoog liggen, de service abominabel laag en het winkelcentrum ook nog eens al jaren verliesgevend is en alleen met de grootst mogelijke bijdrage van belastinggeld overeind gehouden kan worden... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » za 22 jan 2011, 23:31

Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:maar er werden reizigerstellingen gedaan om te kijken waar ze gebruikt werden, en eens in de zoveel tijd kreeg je al koper van een strippenkaart een enquête mee.
Dat bedoel ik dus met de WROOV-onderzoeken. Die hebben jarenlang alle klantvriendelijkheid uit de markt geslagen, extra inzet werd toch niet beloond. Net zoiets als een medewerker in een HO-Laden in Karl-Marx-Stadt anno 1985.
In Nieuw-Schoonebeek zat vroeger een kleine, regionale busvervoerder. De firma Pieper. Op een gegeven moment mocht de Drentse streekvervoerder DVM ook op dezelfde lijn als Pieper rijden. De bevolking bleef loyaal aan Pieper, vanwege de goede kwaliteit van de bussen en de goede service en de bussen van Pieper zaten ook veel voller dan die van DVM. Pas sinds de aanbesteding van 2004 is Pieper van de weg verdwenen als ov-bedrijf.
Coen Tunnel schreef:Als het systeem werkelijk allerbelabberdst functioneerde had het niet 30 jaar bestaan.
Bij gebrek aan beter of gebrek aan politieke wil tot verandering kan zoiets lang dooretteren...
Gebrek aan beter? Denk ik niet, het systeem dat de Belgen hebben met de magneetkaart zou ik toch als beter beschouwen en dat bestaat daar al heel lang. Gebrek aan politieke wil tot verandering? Nee, de plannen voor de ov-chipkaart zijn ook al bijna twintig jaar oud. Blijkbaar was de strippenkaart gewoon een redelijk functionerend systeem.
In dat geval besparen alle consessionairs op hun kosten, omdat ze minder tolstations hoeven te bemannen. Het is dus een vrijwillige keuze die leidt tot kostenreductie. Bij de Nederlandse OV-vervoerders levert het echter geen kostenvoordeel op, maar een -nadeel.
Voor de trein is een verdeelsleutel simpel te maken, daarnaast is er een kostenbesparing doordat er niet op sommige stations paaltjes van twee of drie vervoerders hoeven te staan. Waar zit het kostennadeel dan in, ten opzichte van de huidige situatie waar je gewoon één papieren kaartje kan kopen voor een traject waarbij je van drie of vier verschillende vervoerders gebruikmaakt?
Coen Tunnel schreef: al is het van de zotte dat een reiziger van Doetinchem naar Valkenburg incheckt in Doetinchem, uitcheckt en weer incheckt in Arnhem, uitcheckt en weer incheckt in Nijmegen, uitcheckt en weer incheckt in Roermond, uitcheckt en weer incheckt in Maastricht en uiteindelijk uitcheckt in Valkenburg.
Dus jij vindt het ook van den zotte dat als je in een winkelcentrum winkel-in-winkel-uit gaat en overal wat koopt, dat je dan in elke winkel bij de kassa in de rij moet gaan staan om af te rekenen ?
Onlangs in een V&D geweest? Weet je wat je de laatste tijd veel ziet? Het store-in-store-concept. Bekende merken openen een afdeling binnen een warenhuis met hun collectie. Ofwel: ik pak een trui van Esprit, een shirt van Mexx, ik pak ook nog een glas, een boek en douchegel en ik kan alles bij dezelfde kassa afrekenen.

Als ik met de trein reis kan ik de hele reis ook in één keer afrekenen met een treinkaartje. Voor de reiziger moet het niet uitmaken welke vervoerder waar rijdt. Het moet niet ingewikkelder worden dan het nu is. Dat hoeft ook helemaal niet.
Coen Tunnel schreef:Met een papieren kaartje is dat nu nog 1 reis van € 21,90. Straks worden dat vijf losse reizen. Kosten: Doetinchem-Arnhem € 5,30; Arnhem-Nijmegen € 3,70; Nijmegen-Roermond € 13,30; Roermond-Maastricht € 7,70; Maastricht-Valkenburg € 2,80. Tezamen € 32,80, ofwel € 10,90 meer. Een prijsstijging van 50%!
Voor de anonieme OV-chipkaartgebruiker, ja. Maar wat is erop tegen dat de anonieme incidentele reiziger zonder opgeladen traject eens wat minder gesubsidieerd krijgt ? De dagelijkse forens kan een traject op zijn OV-chipkaart laten zetten en ziet geen 50% verhoging.
Voorlopig kan ik nog geen traject opladen.
Mij gaat het nog lang niet ver genoeg. Ik kan me voorstellen dat je dagelijks forensenverkeer uit oogpunt van sociaal beleid voor de financieel zwakkere medemens die geen eigen vervoermiddel ter beschikking heeft wilt subsidiëren. Tegelijkertijd vind ik dat er totaal geen reden is om incidentele verplaatsingen middels een bijdrage uit de algemene middelen te blijven spekken met subsidies. Laat maar gewoon het volle pond betalen. En zelfs met 50% extra komen de opbrengsten nog niet in evenwicht met de uitgaven.
Alsof die incidentele verplaatsingen nooit worden gedaan door financieel zwakkeren die geen eigen vervoermiddel hebben, en alsof die incidentele verplaatsingen niet een sociale reden hebben. Denk aan familiebezoek bijvoorbeeld. Ik zou niet weten waarom je die reizigers juist wel wil treffen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » za 22 jan 2011, 23:47

Blijkbaar was de strippenkaart gewoon een redelijk functionerend systeem.
Heb je ook enig idee waarom steden als Amsterdam en Rotterdam de strippenkaart wilden afschaffen voor de metro? Juist ja, omdat het een poel des verderfs werd en er met de strippenkaart geen poortjes bediend kunnen worden. Helemaal niet zo'n redelijk functionerend systeem dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 jan 2011, 0:18

Voor de metro niet nee, maar hoe was dat dan voor de introductie van de strippenkaart? Die twee metronetwerken die Nederland telt zijn ook niet representatief: op de bus functioneerde het systeem best goed.

Overigens vind ik het wat te makkelijk om de strippenkaart als boosdoener aan te wijzen. Duitse metrostations hebben ook geen poortjes en zijn toch een stuk prettiger plaatsen om te verblijven dan Nederlandse metrostations. Dat is dan eerder een mentaliteitskwestie (dat los je niet op met poortjes) of een kwestie van orde en handhaving. Tuig komt toch wel in de metro als ze het willen, of het nou met de strippenkaart of de ov-chipkaart is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » zo 23 jan 2011, 9:15

Om tuig uit de metro te weren zijn poortjes een heel stuk kostenefficienter dan een politiemacht op alle stations neer planten :idea:
Overigens zijn er nog wel wat treinstations, tramhaltes en bushaltes die ook makkelijk met poortjes afsluitbaar zijn en als dat gebeurd de sociale veiligheid drastisch zal verhogen.

De Amsterdamse metro had overigens poortjes voor de introductie van de strippenkaart, maar ze zijn weer weggehaald.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » zo 23 jan 2011, 11:27

Toen de Rotterdamse metro werd geopend had die al een systeem van tourniquets. Deze werden met de hand geopend door controleurs die keken of iemand een geldig kaartje had. Arbeidsintensief: Ja. Beter voor de veiligheid en het zwartrijderspercentage: Absoluut. Het is maar hoe je je prioriteiten legt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie