[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » ma 04 mei 2015, 19:28

RSK schreef:
Vinny schreef:Het zal niet alle fraude tegengaan, maar dat is het doel van de poortjes ook niet. Het doel is het creeeren van sociaal veilig treinvervoer, doordat tuig geweerd wordt. :yes:
Dat is het gepropageerde doel. Het werkelijke doel is waarschijnlijk het in kaart brengen van reizigersstromen. Met die informatie kunnen de spoorbedrijven hun materieel efficiënter inzetten, wat natuurlijk geld bespaart. Het is in ieder geval zeker geen kaart ten dienste van de reiziger, dat blijkt wel uit het gedoe met overstappen naar een andere vervoerder.
Dat vind ik wel echt een beetje complotdenken. Er zijn veel fouten gemaakt bij de introductie van de OV-chipkaart, maar het electronische vervoersbewijs werd begin deze eeuw echt een politiek project om orde, rust en regelmaat terug te brengen in het openbaar vervoer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rene » ma 04 mei 2015, 19:37

De OV-chipkaart moest vooral een einde maken aan de wazige verdeling van de kaartjesinkomsten tussen de OV-bedrijven. Het toenmalige WROOV-onderzoek was allesbehalve zaligmakend, en leidde ertoe dat bedrijven niet/onvoldoende beloond werden voor nieuwe/extra diensten.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Davy » ma 04 mei 2015, 20:30

En dat de OV-kaart er vooral is voor de vervoerders is genoegzaam bekend.

Ik heb ook mijn twijfels over die zwartrijcijfers. Want hoe intensief zijn de controles? Ik heb met een dagkaart al gespoord in Nederland zonder ook maar 1 keer gecontroleerd te worden. Bij de NMBS bijvoorbeeld, waar ik nu ook af en toe mee reis zijn de controles naar mijn gevoel veel intensiever.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Willem » ma 04 mei 2015, 20:41

Belgische conducteurs komen veel vaker langs dan Nederlandse, maar daar staat wel tegenover dat de gemiddelde lengte van een trein (en dus het aantal te controleren reizigers) in België korter is dan in Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » ma 04 mei 2015, 20:46

Rene schreef:De OV-chipkaart moest vooral een einde maken aan de wazige verdeling van de kaartjesinkomsten tussen de OV-bedrijven. Het toenmalige WROOV-onderzoek was allesbehalve zaligmakend, en leidde ertoe dat bedrijven niet/onvoldoende beloond werden voor nieuwe/extra diensten.
Dat geldt vooral voor het streekvervoer natuurlijk. Voor 1984 verkochten OV-bedrijven eigen enkele reizen, retourtjes en abonnementen. Die situatie is nu weer zo, behalve dat het voor de consument mogelijk is om dergelijke reisproducten (of op saldo) op één kaart te zetten. Ik ben zelf een zeer tevreden ov-chipkaart gebruiker, maar ik realiseer me ook dat ik daarvoor wel gewoon een NS abonnement heb waar deze kaart gratis bij inzit (en ik zorg er wel voor dat ik steeds genoeg saldo heb voor eventuele busreizen). Voor mijn ouders is het reizen wel een stuk lastiger geworden. Mijn vader print elke reis weer een gebruiksaanwijzing voor zichzelf uit...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » ma 04 mei 2015, 20:50

Davy schreef:En dat de OV-kaart er vooral is voor de vervoerders is genoegzaam bekend.

Ik heb ook mijn twijfels over die zwartrijcijfers. Want hoe intensief zijn de controles? Ik heb met een dagkaart al gespoord in Nederland zonder ook maar 1 keer gecontroleerd te worden. Bij de NMBS bijvoorbeeld, waar ik nu ook af en toe mee reis zijn de controles naar mijn gevoel veel intensiever.
Afgelopen weekend werden er een paar zwartrijders betrapt door de conducteur. Hij was bijna 20 minuten bezig om er voor te zorgen dat ze hun "uitstel van betaling" kregen. Het waren duidelijk professionele zwartrijders, ik heb het hele arsenaal aan uitvluchten, smoesjes en om-de-tuin-leiden kunnen volgen. De conducteur had versterking aangevraagd bij station Duivendrecht, maar toen bleken ze toch een ID-bewijs bij zich te hebben, en ze werden gelukkig niet agressief. Maar goed, met vier van dit dit soort jongens is de hele treinomloop ook weer voorbij en heeft de rest van de trein geen conducteur gezien...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » di 05 mei 2015, 9:14

Zo'n geval had ik een paar weken terug ook, toevallig ook rond Duivendrecht :) Het was één man die nota bene in de 1e klas ging zitten zonder kaartje. Het duurde dan ook nog enkele stations voordat het zaakje afgehandeld was.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Albaufstieg » di 05 mei 2015, 19:31

Gisteravond in de IC van Den Haag CS naar Amsterdam CS ook getuige geweest van een bijzonder geval. Twee Roemenen zonder vervoersbewijs werden gecontroleerd. Die nationaliteit maakten ze wel kenbaar. Men sprak zéér beperkt Engels en had ook geen legitimatie bij zich. Ze werden niet echt vervelend, maar bij Haarlem stapte een andere conducteur op de trein om even te assisteren omdat het voor geen meter opschoot. Ze zijn bijna de complete rit bezig geweest met beide heren. Geen idee eigenlijk hoe het afgelopen is, maar eenmaal aangekomen op Amsterdam CS verlieten ze gewoon de trein en het station. Ik ben door dit voorval ook niet gecontroleerd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 13 mei 2015, 20:34

Snelwegfreak schreef:Als je binnen een halfuur weer uitcheckt is het geheel kostenloos dacht ik.
Vandaag lukte het in 2 minuten om even naar de AH to Go te lopen :)

Bij het uitchecken krijg je inderdaad iets van "Incheck geannuleerd" op je scherm te zien.
Pech voor mij: Ik had 9 Euro op de kaart staan. De borg is 10 Euro, en omdat ik automatisch opladen heb geactiveerd, had ik er zo weer 20 Euro bij. Maar goed, dat reis ik er wel weer vanaf.
Afbeelding

Overigens was er vanmiddag weer veel personeel om de boel in de gaten te houden. Ik heb geen springpogingen gezien en ook in de winkels en in de passage was het vrij druk. Maar goed, dat is ook logisch in de middagspits.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Claus Plein » ma 17 aug 2015, 11:34

Vanaf 1 oktober a.s. begin ik met m'n studie in Aken. Van de universiteit krijg ik een Semesterticket voor de deelstaat Nordrhein-Westfalen. Van de Nederlandse overheid krijg ik gewoon een studenten-OV (weekendabbo) dus kan ik gratis naar Aken en terug naar huis reizen.

Hoe zit het nu met in- en uitchecken bij de NS/DB op het grensoverschrijdende traject Heerlen-Herzogenrath(/Aken)? Dit linkje laat ziet dat ik vanaf Herzogenrath gratis kan reizen naar Aken. Met m'n NS-ticket kan ik, neem ik aan, tot de grens gratis reizen maar zover komt de NS niet. Moet ik dus voor het stukje Heerlen(/grens)-Herzogenrath extra gaan betalen?

Extra info: http://www.studenten-nrw-ticket.de/index.html

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2015, 12:02

^^ Op grensoverschrijdende reizen moet je niet inchecken en niet uitchecken:

https://www.nsinternational.nl/nl/ticke ... eisproduct
NS schreef:Je OV Studentenreisproduct vormt samen met je internationale vervoerbewijs je geldige reisrecht. Bij controle dien je deze allebei te laten zien.
Maar het eerste deel van je reis is binnenlands, en in Heerlen moet je overstappen, dus ik zou het eerste deel van je reis wel gewoon inchecken, en in Heerlen uitchecken. Alleen voor het deel Heerlen-Aken hoef je dan beide kaartjes te laten zien en niet in te checken. Het Nederlandse tarief geldt tot aan de grens, dus ondanks dat de NS daar niet de vervoerder is kun je toch gewoon tot aan de grens reizen met je OV-studentenkaart.

De Nederlandse OV-studentenkaart is tot aan de grens geldig. Maar controleer even goed of het Duitse kaartje vanaf de grens geldig is, of vanaf Herzogenrath. Anders moet je elke keer bij de automaat nog een retourtje naar Herzogenrath halen waarbij het NS-traject gratis is. Je krijgt dan een kaartje van Herzogenrath (Gr) naar Herzogenrath.

Je kunt overigens helemaal gratis naar Aken reizen door met lijn 50 vanaf Maastricht via Gulpen en Vaals te reizen. Op die hele lijn is de OV-studentenkaart geldig (en moet je ook inchecken en uitchecken). Op lijn 44 vanaf Heerlen zijn Nederlandse kaartjes helaas maar tot aan de grens geldig.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Claus Plein » ma 17 aug 2015, 12:09

Hartelijk bedankt, hoopte het al dat het zo ging. Anders zou het nogal vervelend zijn. :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » ma 17 aug 2015, 14:44

Het zou best prettig zijn om sommige buitenlandse (grens-)stations voor de reiziger tot de binnenlandse tarievering te rekenen (dan kan de Nederlandse vervoerder dat dan wel afrekenen met de buitenlandse vervoerder). Dat is voor reizigers die een dagje Antwerpen of Luik of Aken enzo doen wel een stuk makkelijker dan het huidige gerommel met deels in-of uitchecken, deels met e-tickets reizen, e.d. Dan zet je daar een of 2 van die palen nee, en voila!

Maar ja, dat zal wel een utopie zijn, zulke samenwerking :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Kaaiman » ma 17 aug 2015, 14:55

EU-chipkaart!?
:denk:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » ma 17 aug 2015, 14:55

Nog meer utopie :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2015, 16:03

Palance schreef:Het zou best prettig zijn om sommige buitenlandse (grens-)stations voor de reiziger tot de binnenlandse tarievering te rekenen (dan kan de Nederlandse vervoerder dat dan wel afrekenen met de buitenlandse vervoerder).
Gebeurt al op kleine schaal. In Weener en Leer kun je met de OV-chipkaart inchecken en uitchecken. Omgekeerd is het Belgische tarief op beperkte schaal geldig tot Maastricht (niet bij de Go Pass bijvoorbeeld) en zijn er Duitse tarieven geldig tot Enschede, Venlo en Heerlen - allemaal ook eindpunten van Duitse regionale treinen.

Op de Duitse snelbuslijn SB58 van Nijmegen naar Kleve is de OV-chipkaart ook te gebruiken op het gehele traject.

Op enkele grensoverschrijdende buslijnen van Nederlandse vervoerders de OV-chipkaart ook geldig en te gebruiken bij ritten naar het buitenland. Dat zijn buiten de al eerder genoemde lijn 50 van Maastricht naar Aken de volgende lijnen: lijn 100 en 105 van Bergen op Zoom naar Putte, lijn 132 van Breda naar Tilburg via Baarle, lijn 145 van Breda naar Meersel-Dreef, lijn 50 van Middelburg naar Gent, lijn 6 van Terneuzen naar Zelzate, buurtbus 566 van Zevenaar naar Spijk via Elten, lijn 57 van Nijmegen naar Kranenburg, lijn 74 van Roermond naar Molenbeersel en lijn 814 van Breskens naar Knokke. Op alle andere grensoverschrijdende buslijnen van Nederlandse vervoerders is de OV-chipkaart alleen voor binnenlandse reizen geldig.

Kortom, voor een dagje naar Leer, Kleve of Aken is het goed mogelijk, al lijkt dit vooral gericht te zijn op mensen die in die regio's wonen. Naar Antwerpen of Luik, dat kan inderdaad niet. Maar er zijn wel degelijk samenwerkingen.

Overigens gebeurden dit soort dingen vroeger ook al. Dan had de Duitse of Belgische buschauffeur soms een stempel mee voor Nederlandse vervoersbewijzen. En al bij de NS-kaartautomaten die nog met codes werkten waren er codes (ik meen 0045 en 0050) voor kaartjes Maastricht-Luik en Maastricht-Visé. Die codes werkten in heel Nederland maar stonden alleen aangegeven op de automaten in Maastricht. :) Datzelfde gold overigens voor het Euregio-ticket (code 0150), dat stond alleen in Zuid-Limburg op de NS-automaten aangegeven maar was in heel Nederland verkrijgbaar.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Claus Plein » ma 17 aug 2015, 16:40

Coen Tunnel schreef:Omgekeerd is het Belgische tarief ... geldig tot Maastricht
Roosendaal is sinds kort ook een 'Belgisch' station. Heeft de prijs behoorlijk positief beïnvloed.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » za 26 sep 2015, 13:33

Inmiddels bij mijn schoonfamilie achter nog een fijne uitwerking van het systeem gekomen: de OV-chipkaart van oma dook ineens op in een laatje. Maar ja, die was geldig tot januari 2014, dus is meer dan een jaar verlopen. Translink Systems stelt er dan niets meer mee te kunnen, maar wij kunnen wel bij de supermarkt zien dat er €17 op staat... Voor mij nog weer een goede reden om mijn kaart (die deze maand verloopt) niet te verlengen. Ik heb toch al niets in het OV te zoeken. :nothanks:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » za 26 sep 2015, 15:47

Kun je niet ergens een klacht droppen?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Willem » za 26 sep 2015, 16:33

^^ Bij TLS zelf is dan het beste. Bij een verlopen kaart moet je inderdaad een nieuwe kopen, maar het is wel netjes als je het geld dat er nog op staat terug krijgt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » za 26 sep 2015, 16:34

Kortom, voor een dagje naar Leer, Kleve of Aken is het goed mogelijk, al lijkt dit vooral gericht te zijn op mensen die in die regio's wonen. Naar Antwerpen of Luik, dat kan inderdaad niet. Maar er zijn wel degelijk samenwerkingen.
Naar Leer is een eventueel reisrecht binnen Nederland geldig. Met mijn NS abonnement reis ik ook op het Duitse gedeelte van het spoortraject kosteloos in het weekend bijvoorbeeld. Vroeger moest je nog behoorlijk wat strippen bij stempelen, of voor 15 euro een toeslag kopen als je bijvoorbeeld een dagkaart voor het spoor had, maar dat hoeft niet meer. Het is een stuk goedkoper geworden om de grens over te reizen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » za 26 sep 2015, 16:47

Willem schreef:Bij een verlopen kaart moet je inderdaad een nieuwe kopen.
Je moet helemaal niets. Als je een nieuwe kaart aanschaft, worden het saldo en de producten op de kaart automatisch overgezet op de nieuwe kaart. Wil je geen nieuwe kaart? Kan ook, je bent tot niets verplicht. Wil je het saldo op die oude kaart terughebben? Kan ook, mits je dat binnen een jaar na de einddatum doet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » za 26 sep 2015, 17:05

Je kunt je natuurlijk wel afvragen waarom zo'n kaart überhaupt een einddatum heeft. Je kunt er gewoon geld op zetten en dat blijft een waarde houden. En zo'n kaart kan technisch vaak ook wel langer mee dan die termijn van vijf jaar. Het is dan eigenlijk onzin dat een ov-reizger min of meer wordt gedwongen om elke vijf jaar een nieuwe ov-chipkaart aan te schaffen. Al helemaal bij anonieme chipkaarten waarop geen naam en pasfoto staat.

Ik heb ook een anonieme chipkaart die inmiddels verlopen is en ik vraag me echt af waarom dat nou nodig is, aangezien ik nog wel gewoon het saldo van de kaart kan checken. Maar ik kan het niet gebruiken (ja, ik kan het terugvragen, maar het bedrag is zo klein dat ik de moeite niet neem), en als ik nu met het OV wil reizen moet ik een nieuwe ov-chipkaart kopen, terwijl mijn verlopen ov-chipkaart technisch nog prima in orde is. Ik vind dat een beetje geldklopperij, sowieso is € 7,50 voor zo'n pasje belachelijk duur. De Luxemburgse mKaart die met dezelfde technologie werkt is gewoon gratis te verkrijgen... Ik moest deze week toevallig een keer met de bus reizen en ik heb maar gewoon een los kaartje in de bus gekocht.

Waarom zijn we er in Nederland zo goed in dingen veel gecompliceerder te maken dan nodig is?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Willem » za 26 sep 2015, 17:50

In Londen is het met de Oyster Card net zo gecompliceerd hoor.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » za 26 sep 2015, 18:33

boe! schreef:
Willem schreef:Bij een verlopen kaart moet je inderdaad een nieuwe kopen.
Wil je geen nieuwe kaart? Kan ook, je bent tot niets verplicht. Wil je het saldo op die oude kaart terughebben? Kan ook, mits je dat binnen een jaar na de einddatum doet.
Gegeven de omstandigheden waarom het bedrag niet binnen is opgeëist binnen 1 jaar, vind ik de houding van TLS vrij formalistisch en harteloos. Jakkes :wijsvinger:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » za 26 sep 2015, 18:38

Het is mij ook niet helemaal duidelijk waarom een kaart al na vijf jaar verloopt, technisch zou zo'n ding wel 25 jaar meekunnen. Maar ik snap nog minder waarom men op een kaart die meer dan een jaar door zijn tht-datum heen is kennelijk geen saldo meer kan terugstorten, maar dat het saldo nog wel gewoon uit te lezen is aan de paal.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » za 26 sep 2015, 18:43

^^Zit er niet een restitutieknop op die apparaten in de supermarkt :confuuuse: Bij de chipknip kon je het saldo wel eenvoudig terugstorten op je rekening. Je kunt ook gaan rellen op Twitter :lol:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » za 26 sep 2015, 19:05

RSK schreef:Het is mij ook niet helemaal duidelijk waarom een kaart al na vijf jaar verloopt
Het gaat om de chip in de kaart. Die raakt vrij snel verouderd en dan met name het veiligheidsaspect.
Coen Tunnel schreef:De Luxemburgse mKaart die met dezelfde technologie werkt is gewoon gratis te verkrijgen.
Is gratis ook echt gratis? In Nederland willen ze de OV-chipkaart ook gratis maken, maar de vervoerders gaan de kosten gewoon verdisconteren in het starttarief of kilometerprijs waardoor je per saldo nog steeds voor die kaart betaalt.
waldo79 schreef:Gegeven de omstandigheden waarom het bedrag niet binnen is opgeëist binnen 1 jaar, vind ik de houding van TLS vrij formalistisch en harteloos. Jakkes :wijsvinger:
Je kan ook zeggen dat de oma nogal laks is geweest. Je kan niet altijd in de luie stoel blijven zitten. Soms moet je actief achter iets aan om dingen geregeld te krijgen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » za 26 sep 2015, 19:10

boe! schreef:
Coen Tunnel schreef:De Luxemburgse mKaart die met dezelfde technologie werkt is gewoon gratis te verkrijgen.
Is gratis ook echt gratis? In Nederland willen ze de OV-chipkaart ook gratis maken, maar de vervoerders gaan de kosten gewoon verdisconteren in het starttarief of kilometerprijs waardoor je per saldo nog steeds voor die kaart betaalt.
Vooralsnog zijn de tarieven met een mKaart hetzelfde als met papieren kaartjes.

Alsof er met papieren kaartjes niet veel meer kosten waren voor distributie. Strippenkaarten die je bij supermarkten, postkantoren en tabakswinkels kon kopen, het hele gedoe met (nota bene gratis!) stamkaarten en gestempelde sterabonnementen bij postkantoren, dat is allemaal verdwenen. Toch moet je betalen voor de ov-chipkaart. Elke vijf jaar opnieuw.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » za 26 sep 2015, 19:33

waldo79 schreef:Gegeven de omstandigheden waarom het bedrag niet binnen is opgeëist binnen 1 jaar, vind ik de houding van TLS vrij formalistisch en harteloos. Jakkes :wijsvinger:
Je kan ook zeggen dat de oma nogal laks is geweest. Je kan niet altijd in de luie stoel blijven zitten. Soms moet je actief achter iets aan om dingen geregeld te krijgen.
Mensen hebben de vervelende neiging te overlijden, wil je dan die woorden nog eens herhalen :nothanks:

Plaats reactie