[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » do 14 jul 2016, 20:25

En wat als de controleur de kaart zelf wil zien?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » vr 15 jul 2016, 7:13

Dan zal de drager een bijdehand antwoord moeten formuleren.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » vr 15 jul 2016, 7:59

Lijkt me niet heel handig. Je kan op je vingers natellen dat dat een discussie gaat opleveren als de controleur wil dat je een fysieke kaart overhandigt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » vr 15 jul 2016, 8:31

Met een scanner kan je ook een onderhuidse chip uitlezen. De chipkaart is voornamelijk plastic. Vermoedelijk kan je de chip zelg in je arm inplementeren en prima gescand worden door poortjes en handlezer. Lastig wel dat je iedere 5 jaar een nieuwe chip moet laten implanteren inderdaad. Dat moet duurzamer kunnen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » vr 27 jan 2017, 17:01

In maart begint een proef met single check in/check out in Amersfoort. Reizigers die van de NS naar Connexxion overstappen en vice versa op station Amersfoort hoeven op Amersfoort niet meer uit te checken bij de ene vervoerder en in te checken bij de andere vervoerder. De proef duurt maximaal 12 maanden, langer mag niet van de ACM omdat ze bang is dat concurrentiegevoelige informatie wordt uitgewisseld. In de tijd van het papieren kaartje was dat blijkbaar geen probleem.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet geen grote risico’s voor de concurrentie bij de proef met éénmalig in– en uitchecken op de Valleilijn. Het wordt voor alle reizigers tijdens de proef goedkoper en makkelijker om op de Valleilijn te reizen. Op deze manier is deze tijdelijke samenwerking gunstig voor reizigers. ACM eist wel waarborgen zodat de Nederlandse Spoorwegen (NS) en Connexxion tijdens de proef zo min mogelijk bedrijfsgevoelige informatie uitwisselen. Die informatie mag namelijk na afloop van de proef niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden of bij toekomstige aanbestedingen. De proef mag maximaal een jaar duren.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door jelger » vr 27 jan 2017, 17:15

Dit geldt alleen voor trein-op-trein?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » vr 27 jan 2017, 17:23

^^ Ja.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Wouter N14 » za 28 jan 2017, 22:38

Had ik nog niet eerder meegemaakt of gezien: niet kunnen inchecken vanwege een stroomstoring. Station Blaak oogde al erg donker, en binnen bleken ook de chippalen/tourniquets geheel uitgeschakeld. Op de perrons brandde wel licht... Op Rotterdam C konden we inchecken bij de overstappaal.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » zo 29 jan 2017, 8:01

Ik hoorde pas van iemand iets vergelijkbaars op Sloterdijk, daar niet in kunnen checken. Vreemd genoeg kwam ze in Rotterdam wel gewoon door de poortjes.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door jelger » zo 29 jan 2017, 9:24

Ik vond dat er op Utrecht Centraal wel wat weinig oplaadmachines waren aan de Jaarbeurs zijde. Ik zag er niet meer dan 5. Heb ik scheel gekeken?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » zo 29 jan 2017, 10:52

Wouter N14 schreef:Had ik nog niet eerder meegemaakt of gezien: niet kunnen inchecken vanwege een stroomstoring. Station Blaak oogde al erg donker, en binnen bleken ook de chippalen/tourniquets geheel uitgeschakeld. Op de perrons brandde wel licht... Op Rotterdam C konden we inchecken bij de overstappaal.
Bij een stroomstoring rijden er ook vaak geen treinen meer. Nu was alleen het station afgeschakeld, dat komt niet zo heel veel voor. Het is eerder andersom zo, dat het treinverkeer stilligt vanwege een stroomstoring en alle lichten op het station doen het nog.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vahalis » zo 29 jan 2017, 11:03

jelger schreef:Ik vond dat er op Utrecht Centraal wel wat weinig oplaadmachines waren aan de Jaarbeurs zijde.
Kan kloppen. Er vormen zich ook snel rijen daar.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Ds79m » zo 29 jan 2017, 11:53

^^ Zowel aan oplaadpalen als incheckpalen is naar mijn ervaring een chronisch tekort. Het ergste is het nog wel als je uit het buitenland wil inchecken. Dan moet je het meestal doen met één paal, die helemaal voor of achteraan de trein geplaatst is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Wouter N14 » zo 29 jan 2017, 15:05

Vinny schreef:Bij een stroomstoring rijden er ook vaak geen treinen meer. Nu was alleen het station afgeschakeld, dat komt niet zo heel veel voor. Het is eerder andersom zo, dat het treinverkeer stilligt vanwege een stroomstoring en alle lichten op het station doen het nog.
Wel interessant hoe het is gescheiden. Want op het perron deed het licht het wel, evenals de treinaanwijzers.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vahalis » wo 01 feb 2017, 8:09

jelger schreef:Ik vond dat er op Utrecht Centraal wel wat weinig oplaadmachines waren aan de Jaarbeurs zijde. Ik zag er niet meer dan 5. Heb ik scheel gekeken?
Links van de OV-winkel staan er nog vier. Wel verstopt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » wo 12 apr 2017, 18:47

Afbeelding

Het blijft natuurlijk vreemd dat je iedere willekeurige foto kan uploaden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door GuteFahrt » do 13 apr 2017, 19:43

Dat is te zeggen. Dit zal een incident zijn, maar feit blijft dat het kan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 jul 2017, 16:14

Langere route door een omleiding? Dan mag je ook meer gaan betalen. :nuts:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/348613 ... or-woorden

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 12 jul 2017, 16:20

Dat gebeurt vaker bij omleidingen. Het hangt er denk ik vanaf hoe de apparatuur is afgesteld: Kijkt men alleen naar in- en uitcheckpunt of worden alle tussenhaltes bij elkaar opgeteld?


Een jaar of wat geleden was er een omleiding op tram 25 in Blijdorp, dat ook tot hogere kosten leidde. Daar was een trucje voor: Bij Rotterdam Centraal aan de Provenierszijde uitstappen, door het station lopen, en aan de zuidzijde diezelfde tram (die via de Schiekade, Hofplein en Weena om moest rijden) weer pakken. Dat scheelt weer wat kilometers, en dus geld.

Anderzijds heb ik ook wel genoeg omleidingen meegemaakt waarna geen hogere kosten werden berekend.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Wouter N14 » ma 23 apr 2018, 21:37

De proef om te reizen met de OV-chipkaart op de mobiele telefoon is volledig mislukt. Het systeem blijkt niet geschikt voor grootschalig gebruik en de stekker gaat eruit.
AD.nl, 23-4-2018

Het was op voorhand toch al duidelijk dat het veel te omslachtig werkte? Translink zegt nu dat het wachten is op meer geavanceerde systemen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door captain007 » di 24 apr 2018, 8:18

^^ Krijg nu ook niet de indruk dat men ooit echt de moeite heeft genomen om het een succes te laten worden.

Rens15
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:08
Locatie: Rozenburg ZH

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rens15 » di 24 apr 2018, 11:19

Ik hoorde bij het nieuwsbericht hierover dat Translink wel nog steeds denkt aan dat mobiel in- en uitchecken de toekomst is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rene » di 24 apr 2018, 14:17

Betalen met een mobiel neemt ook bepaald geen grote vlucht. Alles wat je op één kaart of toestel combineert vergroot de kans op gecombineerd misbruik bij diefstal. Geef mij maar gewoon een paar losse cards op zak, dat gaat prima.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chris » di 24 apr 2018, 14:31

Mobiel betalen lost niet echt een concreet probleem op, wat de reden zal zijn dat dit veel minder doorbreekt dan contactloos betalen met pinpas. Een pinpas zullen de meesten toch echt wel bij zich houden, al dan niet in een telefoonhoesje in plaats van klassieke portemonnee. Voor frequente OV-reizigers zal wellicht hetzelfde voor de OV-chipkaart gelden.

Daar komt misschien nog bij dat mensen de grote Amerikaanse techbedrijven steeds minder vertrouwen met hun persoonlijke data. Stoppen met social media is misschien moeilijk, maar je kan wel vermijden om alles van je telefoon (en dus Google) afhankelijk te maken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » do 26 apr 2018, 10:11

Voor abonnementen heeft de pinpas op dit moment het nadeel dat er geen foto opstaat. Dus we zitten nog wel even aan de persoonlijke passen vast. Je zou dus op de pas van een vriend kunnen reizen, wat natuurlijk fraude met kortingsabonnementen kan betekenen.
Ik zou het op zich niet verkeerd vinden als de pinpas (en de creditcard) van een foto worden voorzien en geboortedatum/BSN. Dan zou je hem ook als low-level identificatie kunnen gebruiken, bijvoorbeeld in hotels.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Starlet » do 26 apr 2018, 10:33

^^
Niet dat ik mijn vrienden niet vertrouw, maar om nu mijn pinpas mee te geven gaat mij toch een stapje te ver. Als je zo graag een foto wilt, kan dit ook gewoon in een centrale database waarop na het scannen van de pas (rekeningnummer + pasnummer = uniek) een unieke abonnementshouder weergegeven wordt bij de controleur.

En geboortedatum is helemaal onverstandig, daar dit vaak als controlemiddel (callcenter) wordt gebruikt voor andere diensten. Daar de naam reeds zichtbaar is op de pas, is het een eenvoudig kunstje om automatische incasso's over te zetten.
En dan begin ik niet eens over het BSN-nummer...
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 26 apr 2018, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelieve niet de voorgaande reactie geheel te citeren.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » do 26 apr 2018, 11:02

Het staat ook op je rijbewijs of in je paspoort/ID kaart. En die dien je ook vaak te tonen of zelfs tijdelijk af te geven (zoals bij hotels). Ja, ik weet: je wordt geadviseerd om een kopie met zwartmaking mee te brengen, maar er zijn genoeg hotels die daar (al dan niet in opdracht van een overheid) geen genoegen mee nemen. Dus die gegevens liggen feitelijk al op straat (al liggen ze niet letterlijk voor het oprapen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door duikgek89 » do 26 apr 2018, 11:11

Starlet schreef: do 26 apr 2018, 10:33 Niet dat ik mijn vrienden niet vertrouw, maar om nu mijn pinpas mee te geven gaat mij toch een stapje te ver. Als je zo graag een foto wilt, kan dit ook gewoon in een centrale database waarop na het scannen van de pas (rekeningnummer + pasnummer = uniek) een unieke abonnementshouder weergegeven wordt bij de controleur.
Mwah, sommige mensen hebben een betaalrekening waar ze niet veel mee doen en waar niet veel geld op staat. Als je zoiets zou gebruiken is dat wellicht iets anders dan het meegeven van de pinpas van je salarisrekening. Maar goed, in mijn familie gebruiken wij sporadisch elkaars pasje weleens als we iets mee moeten nemen. Ik ben er geen grote fan van en vraag meestal liever om het met een Moneybeam, overboeking of eventueel zelfs contant terug te betalen, niet omdat ik ze niet vertrouw maar omdat ik de verantwoordelijkheid over hun geld niet wil dragen.
En dan zit er natuurlijk ook wel een heel groot verschil tussen zeer nauwe familie of gewoon iemand uit een vriendengroep. Maar daarmee een beetje vals spelen met abonnementen is best mogelijk.


Een centrale database invoeren gaat ongetwijfeld ook gedonder opleveren. gezeur over "privacy", "big-brother" en "politiestaat" en dergelijke. Daarnaast hebben we over de jaren al geleerd dat er weleens iets mis gaat.

Peter schreef: do 26 apr 2018, 11:02 Het staat ook op je rijbewijs of in je paspoort/ID kaart. En die dien je ook vaak te tonen of zelfs tijdelijk af te geven (zoals bij hotels). Ja, ik weet: je wordt geadviseerd om een kopie met zwartmaking mee te brengen, maar er zijn genoeg hotels die daar (al dan niet in opdracht van een overheid) geen genoegen mee nemen. Dus die gegevens liggen feitelijk al op straat (al liggen ze niet letterlijk voor het oprapen).
Maar je gaat het wel erg makkelijk maken, ook voor een toevallige tasjesdief of zakkenroller.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door jelger » do 26 apr 2018, 11:32

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » do 26 apr 2018, 21:29

Starlet schreef: do 26 apr 2018, 10:33En dan begin ik niet eens over het BSN-nummer...
Maar het BSN staat enkel op je paspoort of ID-kaart, en dan ook niet eens op dezelfde zijde als andere persoonsgegevens...

Plaats reactie