[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » di 12 aug 2014, 11:40

Davy schreef:Eigenlijk gaat de discussie ook niet echt hoe de OV chipkaart werkt voor de frequente OV reiziger zoals jij Palance, maar hoe het werkt voor de incidentele reiziger die niet vertrouwd is met OV. De drempel is veel te hoog...
Dat zou dan opgaan voor zo'n beetje elke OV-systeem. Als ik in een buitenlandse stad met de metro reis moet ik ook eerst uitzoeken hoe het precies werkt. Tig steden en gebieden werken met chipkaartachtige systemen, allemaal net weer iets anders. In Bilbao heb je voor de metro's en bussen bijvoorbeeld een soort magneetkaart die een beetje werkt als een combinatie tussen een oude telefoonkaart en de Belgische buskaartjes, waarbij telkens een afstandsgerelateerd bedrag van een kaart wordt afgeschreven. Daar moet je dus ook eerst een tegoed kopen. En in Spanje heb je voor praktisch elke trein behalve de voorstadstreinen, zelfs voor veel regionale treinen, een los ticket inclusief zitplaatsreservering nodig, zijn er bovendien soms drie klasses waar je uit kan kiezen en is er een soort vliegveldachtige check-in in het station. Toch weten toeristen (incidentele reizigers) de Spaanse treinen goed te vinden, terwijl het systeem wel wat anders werkt dan in de meeste andere landen. Misschien dat mensen het voor lief nemen omdat de kwaliteit en service die de Spaanse spoorwegen bieden zeer goed is, maar ik denk niet dat dat veel uitmaakt.

De strippenkaart was ook een systeem dat uniek was. Ja, je kon in de bus of tram bij de conducteur een kaartje kopen, maar dan betaalde je ook toen al de hoofdprijs. Dat is nu niet anders. Idem dito met de trein. Dan kun je nog zeggen dat er nu van die poortjes zijn, maar dat is op veel metro- en voorstadtreinstations buiten Nederland al lang het geval. Dus in hoeverre dat een probleem moet zijn vraag ik me af.

Het systeem is misschien niet het meest gebruiksvriendelijke, en ook niet het goedkoopste, maar het is voor incidentele reizigers nog steeds prima bruikbaar. Het is niet ingewikkelder dan het vorige systeem; vergelijken is altijd lastig omdat je dan uitgaat van het vorige systeem dat de meesten toch wel enigszins kennen. En dat is per definitie vertrouwd.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door chriskrusz » di 12 aug 2014, 11:50

Het systeem met de strippenkaarten was ook godsgruwelijk ingewikkeld voor buitenstaanders.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rein » di 12 aug 2014, 12:03

Het is alleen jammer dat men bij de ontwikkeling van het systeem niet uit is gegaan van 'de klant', maar van de vervoerders. Dat de klant met die kaart te maken krijgt lijkt vooral een noodzakelijk kwaad te zijn.

Dat in- en uitchecken als je overstapt naar een andere vervoerder is natuurlijk gewoon absurd. En de risico's van het vergeten uit te checken volledig bij de klant leggen idem dito. En een bedrag in rekening brengen om alleen al een chipkaart aan te schaffen vind ik ook opmerkelijk. En dat je nog eens op verschillende plekken (stadsvervoerder, NS) apart langs moet om de kaart te activeren idem. En dan is de chipkaart ook nog eens slechts een paar jaar geldig én moet je eerst geld op de kaart stoppen voordat je de kaart überhaupt kan gebruiken.

Dit had allemaal heel anders 'opgelost' kunnen worden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » di 12 aug 2014, 12:15

Dat in- en uitchecken als je overstapt naar een andere vervoerder is natuurlijk gewoon absurd.
Eens. Er moet een mogelijkheid zijn om tussen de eerste en de laatste paal een route te berekenen en dat dat vervolgens ergens op de achtergrond de opbrengst van de rit wordt gesplitst naar vervoerder.
En de risico's van het vergeten uit te checken volledig bij de klant leggen idem dito.
Als je dat niet zou doen, gaat niemand meer uitchecken. De vervoerder moet dan gaan gissen, waar je naartoe bent gereisd en zal dan altijd het maximum afschrijven.
En dat je nog eens op verschillende plekken (stadsvervoerder, NS) apart langs moet om de kaart te activeren idem.
Ik heb mijn kaart maar één keer hoeven activeren.
En dan mag is de chipkaart ook nog eens slechts een paar jaar geldig
De meeste chipkaarten (bankpassen, telefoonkaarten, klantenkaarten) hebben een beperkte geldigheid. Heeft ook te maken met veiligheid (oude kaarten hebben oude chips die opgegeven moment technisch achterhaald zijn).
en moet je eerst geld op de kaart stoppen voordat je de kaart überhaupt kan gebruiken.
Ja, 1 cent.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Mark » di 12 aug 2014, 12:54

Palance schreef:http://foto.autosnelwegen.net/12-08-14/NS.jpg
Je ziet dus vrij snel dat er e-tickets bestaan. Sterker nog, er schijnt nu een aanbieding te zijn om een chipkaart voor 2 Euro te kopen!
Dat is volgens mij niet zo heel lang geleden aangepast. Maar desondanks blijft het bestaan van het e-ticket minimaal. Als ik een reis plan in de planner staat er 1 klein regeltje "* Voor een e-ticket gelden dezelfde prijzen." en dat is het. Ja, en toevallig dan in "koop e-ticket" in veelgebruikte zoektermen... Het zou in mijn ogen veel klantvriendelijker zijn als je direct op de pagina van de reisplanner direct je e-ticket kan bestellen. Scheelt ook weer wat mensen bij de kaartautomaten.
boe! schreef:De meeste chipkaarten (bankpassen, telefoonkaarten, klantenkaarten) hebben een beperkte geldigheid. Heeft ook te maken met veiligheid (oude kaarten hebben oude chips die opgegeven moment technisch achterhaald zijn).
Maar 7,50 euro neertellen voor zo'n stukje plastic blijft in principe gewoon afzetterij (als het blijkbaar ook al voor 2 euro kan?). In Parijs heb je de Navigo passen en die kosten 5 euro borg, voor een systeem dat behoorlijk vergelijkbaar is. Wat doen wij hier dan fout?
Boe! schreef:...en moet je eerst geld op de kaart stoppen voordat je de kaart überhaupt kan gebruiken.
En 20 euro borg bij de NS als je wilt reizen überhaupt. Het is raar dat je een halve bankrekening moet aanleggen voor wellicht wat ritjes van een paar euro. Gelukkig komt daar wel verandering met dingen als de ABC-proef van de RET wat naar verluidt ook uitgebreid wordt naar de NS.

Begrijp mij overigens niet verkeerd, maak veelvuldig gebruik van de OV-chipkaart en het werkt in principe gewoon goed (behalve dat de poortjes van de RET wel eens haperen zodat je erin vast zit)... Echter vertoont het systeem in mijn ogen nog teveel "nukken" die er eigenlijk veels te lang inzitten. Eveneens werd jaren geleden beweert dat de OV-chipkaart het reizen makkelijker zou maken. Dat eerst klopt in zekere zin, maar voor sommige doelgroepen blijkt er weinig winst geboekt te zijn ten opzichte van de strippenkaart (waarvan ik ook toegeef, dat was ook geklungel soms met het tellen van je zones etc).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » di 12 aug 2014, 13:06

boe! schreef:
Dat in- en uitchecken als je overstapt naar een andere vervoerder is natuurlijk gewoon absurd.
Eens. Er moet een mogelijkheid zijn om tussen de eerste en de laatste paal een route te berekenen en dat dat vervolgens ergens op de achtergrond de opbrengst van de rit wordt gesplitst naar vervoerder.
Er zijn inderdaad maar heel weinig plekken waar je met 2 vervoerders tussen 2 stations kan rijden en het dus niet duidelijk is met welke. Wellicht wordt dat ooit anders als stoptreinen van NS naar een ander gaan en intercity's niet, zoals voorgesteld op Zwolle-Groningen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rein » di 12 aug 2014, 13:17

Idealiter zou de klant gewoon 1 keer moeten betalen voor een reis die bijvoorbeeld als volgt loopt: bus - trein - metro - tram. In de huidige constellatie moet de reiziger vier (!) keer in- en uitchecken. Dat dient eigenlijk alleen maar om de vervoerders te behagen en is verre van klantvriendelijk. Natuurlijk, in het verleden moest je voor zo'n route ook drie kaartjes hebben, maar zou een nieuw ontwikkeld systeem niet de onvolkomenheden van het oude systeem zoveel mogelijk moeten verhelpen? Niet dus bij het OV chipkaart gebeuren.
boe! schreef:
En de risico's van het vergeten uit te checken volledig bij de klant leggen idem dito.
Als je dat niet zou doen, gaat niemand meer uitchecken. De vervoerder moet dan gaan gissen, waar je naartoe bent gereisd en zal dan altijd het maximum afschrijven.
Of je moet een heel ander systeem bedenken. Niet dat ik het beter weet, maar met het huidige model zadelt men de klant op met extra verplichtingen waar hij niet op zit te wachten en waarmee hij allerlei 'problemen' krijgt als de voorgeschreven regels niet worden nageleefd.
boe! schreef:
En dat je nog eens op verschillende plekken (stadsvervoerder, NS) apart langs moet om de kaart te activeren idem.
Ik heb mijn kaart maar één keer hoeven activeren.
Ik niet. Ik heb ooit een chipkaart via het GVB aangeschaft die ik vervolgens apart bij een GVB servicepunt moest gaan activeren. Dat punt was niet in de buurt, dus moest ik er op mijn fiets naar toe, mijn chipkaart deed het immers nog niet. Daarna nog een kwartiertje in de rij staan om na activatie weer terug te fietsen. En voor de NS moest ik de kaart nog eens apart gaan activeren.
boe! schreef:
En dan mag is de chipkaart ook nog eens slechts een paar jaar geldig
De meeste chipkaarten (bankpassen, telefoonkaarten, klantenkaarten) hebben een beperkte geldigheid. Heeft ook te maken met veiligheid (oude kaarten hebben oude chips die opgegeven moment technisch achterhaald zijn).
Zal best, maar in een tijd dat (zelfs) een paspoort en rijbewijs 10 jaar geldig zijn, zou dat voor een OV kaart toch ook moeten kunnen. Ik heb dat ding nu 5 jaar en misschien 5 keer gebruikt. Nu moet ik dus weer allerlei rompslomp uit gaan halen om een nieuwe kaart te krijgen en mijn saldo terug te krijgen of om te zetten. Heb ik niet om gevraagd en zit ik echt niet op te wachten.
Laatst gewijzigd door Rein op di 12 aug 2014, 13:36, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » di 12 aug 2014, 13:20

Mark schreef: Maar 7,50 euro neertellen voor zo'n stukje plastic blijft in principe gewoon afzetterij (als het blijkbaar ook al voor 2 euro kan?). In Parijs heb je de Navigo passen en die kosten 5 euro borg, voor een systeem dat behoorlijk vergelijkbaar is. Wat doen wij hier dan fout?
Ik heb afgelopen voorjaar een aantal dagen van het stadsvervoer in Funchal op Madeira gebruik mogen maken. Ook dat gaat met een OV-chipkaart, zij het alleen inchecken in de bus (er is wel een eenvoudigere tariefstructuur, dus met alleen enkele reizen gaat dat wat makkelijker).

Afijn, een kaart kost 50 cent plus natuurlijk het reisproduct dat je erop zet. Dat kan saldo zijn of, zoals ik heb gedaan, een driedagen kaart. Een enkeltje aan boord kost ook 50 cent extra als je geen kaartje hebt (plus dat het duurder is dan wanneer je meerdere ritten erop zet). Daarnaast zijn er ook persoonlijke chipkaarten maar ik weet niet hoeveel die kosten.

Typisch trouwens dat de enige plek in de buurt van mijn hotel waar ik die kaart kon halen een wijnwinkel was :D
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door paolie » di 12 aug 2014, 13:33

Er zijn inderdaad maar heel weinig plekken waar je met 2 vervoerders tussen 2 stations kan rijden en het dus niet duidelijk is met welke.
- Amsterdam Holendrecht-Amsterdam Bijlmer Arena-Duivendrecht-Amsterdam-Amstel-Amsterdam Centraal
- Diemen Zuid-Duivendrecht-Amsterdam RAI-Amsterdam Zuid
- Amsterdam Lelylaan-Amsterdam Sloterdijk
- In de regio Rotterdam vast ook zo'n riedeltje
- Maastricht-Maastricht Randwijck
- Heerlen-Heerlen De Kissel-Landgraaf
- Arnhem-Doetinchem (inclusief 7 tussengelegen stations)
- Venlo-Blerick

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » di 12 aug 2014, 13:50

paolie schreef:
Er zijn inderdaad maar heel weinig plekken waar je met 2 vervoerders tussen 2 stations kan rijden en het dus niet duidelijk is met welke.
- Amsterdam Holendrecht-Amsterdam Bijlmer Arena-Duivendrecht-Amsterdam-Amstel-Amsterdam Centraal
- Diemen Zuid-Duivendrecht-Amsterdam RAI-Amsterdam Zuid
- Amsterdam Lelylaan-Amsterdam Sloterdijk
- In de regio Rotterdam vast ook zo'n riedeltje
Allemaal voorbeelden van metro en trein, die verschillende infrastructuur gebruiken.
- Arnhem-Doetinchem (inclusief 7 tussengelegen stations)
Gebruiken Breng en Arriva niet dezelfde incheckpalen? Hoe dan ook, met NS er bij zijn er tussen Arnhem en Arnhem Velperpoort zelfs drie verschillende vervoerders.

Voorts ook Arnhem-Elst, Groningen-Groningen Europapark en de trajecten waar NS en NS International rijden (zoals tussen Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda).

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door paolie » di 12 aug 2014, 14:03

Coen Tunnel schreef:
paolie schreef:
Er zijn inderdaad maar heel weinig plekken waar je met 2 vervoerders tussen 2 stations kan rijden en het dus niet duidelijk is met welke.
- Amsterdam Holendrecht-Amsterdam Bijlmer Arena-Duivendrecht-Amsterdam-Amstel-Amsterdam Centraal
- Diemen Zuid-Duivendrecht-Amsterdam RAI-Amsterdam Zuid
- Amsterdam Lelylaan-Amsterdam Sloterdijk
- In de regio Rotterdam vast ook zo'n riedeltje
Allemaal voorbeelden van metro en trein, die verschillende infrastructuur gebruiken.
Niet allemaal. Op de stations Amsterdam-Amstel en Duivendrecht delen metro en trein dezelfde perrons. Hier kan makkelijk verwarring ontstaan waar men moet in- of uitchecken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » di 12 aug 2014, 15:03

Op Schiedam-Centrum heb je dat ook, alleen zijn daar fysieke poortjes neergezet zodat de kans op verwarring minder groot is. Maar bv Amstel heeft dat niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Davy » vr 15 aug 2014, 22:11

Ik krijg vanavond deze 2 filmpjes toegestuurd van deze bizarre situatie:
[youtube]FghLQ8-mojM[/youtube]

[youtube]Rd9y1pCCaD4[/youtube]

Ik weet niet wat ik ervan moet denken...
Maar toch heb ik het gevoel dat die BOA's ook over de schreef zijn gegaan. Ik zie er toch een bevestiging in dat veel van die BOA's snel arrogant worden als je (zelfs terecht) tegenpruttelt en het ordinaire bonnenschrijvers zijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » vr 15 aug 2014, 22:33

Iedere bezitter van een OV-kaart weet dat hij vooraf moet inchecken. Misschien dat deze reiziger een goede reden heeft om dat niet te doen, maar dan ga je de discussie aan met de klantenservice of het management van Veolia en niet met de conducteur.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door ACT-F » vr 15 aug 2014, 23:09

Palance schreef: Wat doe je dan op een discussieforum? :dontknow:
Ik had gehoopt op oplossingen, maar ik zie alleen maar goedpraterij van iets wat overduidelijk nadelen heeft tegenover de oude situatie. Bedenk wel dat ik niet afhankelijk ben en zeker geen frequente gebruiker ben van het ov en daarom kritischer zal beoordelen. Enkele dagen terug heb ik wederom met het ov gereisd, uiteraard met een e-ticket. Op het perron vraagt iemand me waar de ov-chipkaart opgewaardeerd kan worden. Ik zeg geen idee, want ik heb een e-ticket, dus ik ben niet afhankelijk van ov-chipkaart-elektronica. Na wat rondkijken bleek Hengelo-Gezondsheidspark geen oplaadpaal of kaartverkooppunt te hebben. Het is geen drukke halte en ik snap dat de kosten van de ov-chipkaart uit de klauwen zijn gelopen, maar om nou te bezuinigen op iets essentieels? :nuts: De jongeman moest naar Hengelo en had net zijn trein gemist. Ik heb hem verteld dat hij lopend sneller is en eventueel gezeur zich beter kan besparen. Dat werd dus weer een klant minder :mrgreen:

In Delden zag ik een oudere vrouw proberen uit te checken bij zo'n paal. Het oogde als een flexibele kaart. De paal was minder flexibel en weigerde stug uit te checken. Geweldig, die elektronica... Ik heb zelf een ICT-achtergrond, maar ik zal nooit alles afhankelijk laten worden van elektronica of op z'n minst een terugvalmogelijkheid bouwen. De ov-chipkaart is ondoordacht en de huidige reizigers fungeren als proefkonijn voor iets wat nog lang niet uitgekristalliseerd is. Dat het toevallig in jouw stramien past is mooi, maar niet representatief voor de incidentele reiziger.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » vr 15 aug 2014, 23:22

Mijn ouders zijn ook totaal niet te spreken over de chipkaart. Mijn vader had een heel A 4-tje met aanwijzingen uitgeprint voor mijn moeder. Zoals gebruikelijk in een onnavolgbare schrijfstijl zodat ik het ook helemaal niet meer snapte. Maar goed ze zijn er uitgekomen. Ik reis met een weekend-vrij abonnement, dus voor mij is het allemaal simpeler en goedkoper geworden... :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Mark » vr 15 aug 2014, 23:25

Tja, dat incident met die controleur. De man in kwestie (notabene een politicus van de SP te Boxmeer) schijnt vaker voor stampij te zorgen in de Veolia treinen daar met betrekking tot het reizen met de OV-chipkaart, tegen de controleurs dus. Hij is dan ook geen onbekende daar. Nu kun je vinden wat je wil van de OV-chipkaart, maar die strijd voer je (naar mijn mening) niet in de trein uit, bij mensen die gewoon hun werk proberen te doen en daar verder geen invloed op hebben. Helemaal hypocriet vind ik het dat hij ageert tegen het systeem maar het wel gebruikt. Dat betekend dat je gewoon akkoord gaat met de voorwaarden van het product. Bovendien zoekt hij dan de confrontatie op in de trein en gaat nog zichzelf filmen (in hoeverre is je privacy dan wat waard) :nuts:. Het handelen van de controleur is ook niet juist te noemen, hij laat zich teveel uitdagen en meeslepen, maar ik kan mij de frustratie wel enigszins voorstellen. Ook controleurs zijn gewoon mensen.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door ACT-F » vr 15 aug 2014, 23:32

Rein schreef:Het is alleen jammer dat men bij de ontwikkeling van het systeem niet uit is gegaan van 'de klant', maar van de vervoerders. Dat de klant met die kaart te maken krijgt lijkt vooral een noodzakelijk kwaad te zijn.
Dat is in een notendop de grote ontwerpfout van de ov-chipkaart. Ik maak nu zo'n 15 jaar gebruik van de ov-chip in Istanbul. Het enige wat ik hoefde te doen is zo'n €2 statiegeld te betalen voor een sleutelhanger met chip die je telkens opwaardeert. Het bedrag op de chip is onbeperkt houdbaar. Het minimale bedrag wat erop moet staan is de prijs van de reis. Slechts afrekenen bij het begin van de reis en klaar is Kees. Zó hoort een ov-chipkaart te werken.
Meer bitumen!

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door chriskrusz » za 16 aug 2014, 2:14

In Warschau gebruiken ze de mifare kaart alleen voor abonnementen voor 30 dagen en langer. Daarnaast werkt dezelfde kaart ook nog eens als prepaid kaart voor de parkeerautomaten in de stad.

Om ermee te reizen hoef je hem nergens in te checken, behalve dan bij de metro, waar je hem moet gebruiken om de poortjes te openen. En de eerste keer dat je hem gebruikt, om het reisproduct te activeren. Overigens was er wel ooit een campagne (misschien nog steeds?) om mensen te bewegen om wel hun kaart elke keer dat ze reizen langs de lezer in de bus en tram te halen. Dit onder meer onder het mom van tonen dat je over een geldig vervoerbewijs beschikt (je bent immers anders samen met zwartrijders de enige die de kaartautomaten links laat liggen), maar vooral ook om vervoersgegevens te verzamelen.

Overigens is het volgens mij enkel een kwestie van software aanpassen en nieuwe afspraken maken (en eventuele dwarsliggers fusilleren) om de OV-chipkaart handiger in gebruik te maken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » za 16 aug 2014, 9:38

ACT-F schreef:Op het perron vraagt iemand me waar de ov-chipkaart opgewaardeerd kan worden. Ik zeg geen idee, want ik heb een e-ticket, dus ik ben niet afhankelijk van ov-chipkaart-elektronica. Na wat rondkijken bleek Hengelo-Gezondsheidspark geen oplaadpaal of kaartverkooppunt te hebben. Het is geen drukke halte en ik snap dat de kosten van de ov-chipkaart uit de klauwen zijn gelopen, maar om nou te bezuinigen op iets essentieels?
Volgens de website van de OV-chipkaart is er op dat station toch echt een oplaadpaal (zie screenprint hieronder). Je kan overigens ook altijd kiezen voor automatisch opwaarderen. Dan heb je altijd voldoende saldo.

Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door duikgek89 » za 16 aug 2014, 11:25

Mark schreef:Tja, dat incident met die controleur. De man in kwestie (notabene een politicus van de SP te Boxmeer) schijnt vaker voor stampij te zorgen in de Veolia treinen daar met betrekking tot het reizen met de OV-chipkaart, tegen de controleurs dus. Hij is dan ook geen onbekende daar. Nu kun je vinden wat je wil van de OV-chipkaart, maar die strijd voer je (naar mijn mening) niet in de trein uit, bij mensen die gewoon hun werk proberen te doen en daar verder geen invloed op hebben. Helemaal hypocriet vind ik het dat hij ageert tegen het systeem maar het wel gebruikt. Dat betekend dat je gewoon akkoord gaat met de voorwaarden van het product. Bovendien zoekt hij dan de confrontatie op in de trein en gaat nog zichzelf filmen (in hoeverre is je privacy dan wat waard) :nuts:. Het handelen van de controleur is ook niet juist te noemen, hij laat zich teveel uitdagen en meeslepen, maar ik kan mij de frustratie wel enigszins voorstellen. Ook controleurs zijn gewoon mensen.

Als die vent van de SP zich nu gewoon netjes voorgesteld had en in rustige bewoordingen uitgelegd had wat het hoe en waarom was, dan was het veel minder uit de hand gelopen.
Daarnaast ben ik van mening dat de controleur in kwestie zichzelf veel te snel laat opnaaien.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » za 16 aug 2014, 13:02

ACT-F schreef:
Rein schreef:Het is alleen jammer dat men bij de ontwikkeling van het systeem niet uit is gegaan van 'de klant', maar van de vervoerders. Dat de klant met die kaart te maken krijgt lijkt vooral een noodzakelijk kwaad te zijn.
Dat is in een notendop de grote ontwerpfout van de ov-chipkaart. Ik maak nu zo'n 15 jaar gebruik van de ov-chip in Istanbul. Het enige wat ik hoefde te doen is zo'n €2 statiegeld te betalen voor een sleutelhanger met chip die je telkens opwaardeert. Het bedrag op de chip is onbeperkt houdbaar. Het minimale bedrag wat erop moet staan is de prijs van de reis. Slechts afrekenen bij het begin van de reis en klaar is Kees. Zó hoort een ov-chipkaart te werken.
Zo werkt het ook in Marseille. Alle busreizen hebben een vaste prijs (1,60 uit mijn hoofd) en binnen 90 minuten na de eerste incheck mag je gratis overstappen. In Nederland vinden we dat niet eerlijk, want de prijs is niet afhankelijk van de gereden afstand. Zeker in het streekvervoer kun je niet alle ritten even duur maken. Dan zouden relatief korte ritten veel te duur worden, en lange ritten te goedkoop. De langste afstanden die je zonder overstap met streekvervoer kan afleggen zijn Leeuwarden-Alkmaar en Emmeloord-Groningen. Dat is meer dan 100 kilometer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » za 16 aug 2014, 13:59

^^ Sowieso heb je in het noorden een aantal erg lange lijnen, soms ook met grote omwegen. Groningen-Emmen (lijn 73), Leeuwarden-Assen (lijnen 14 en 19) en Leeuwarden-Steenwijk (lijn 13) zijn erg lang, al is die laatste tegenwoordig opgeknipt in Noordwolde.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Willem » za 16 aug 2014, 17:59

Dan heb je nog Hulst - Breda (lijn 19), Nijmegen - Venlo (lijn 83) of Oude-Tonge - Middelburg (lijn 133). Lange lijnen komen vaker voor dan het lijkt.

De enige manier om daarmee om te gaan zonder het uitcheckgedoe is dat je bij het instappen ook een aantal zones o.i.d. moet opgeven, met verschillende tarieven. Zeg maar het systeem van de magneetkaarten van De Lijn, alleen dan op chip.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 16 aug 2014, 18:40

boe! schreef:Iedere bezitter van een OV-kaart weet dat hij vooraf moet inchecken. Misschien dat deze reiziger een goede reden heeft om dat niet te doen, maar dan ga je de discussie aan met de klantenservice of het management van Veolia en niet met de conducteur.
Mee eens, wat een arrogant stuk vreten, die reiziger. Bewust niet inchecken is vragen om problemen.
Dat er snel geschreven wordt is dus, zoals al eerder schreef (en ik heb genoeg OV-reiservaring) onzin. Mensen die klagen over bekeuringen kunnen, als zij die onterecht vinden, altijd in bezwaar. En je hebt altijd zeikers die hun gelijk willen halen in de media.

In de regio hier waren er recent 2 van die zaken: een man had in gecheckt (en dus betaald) met een persoonlijke chipkaart. Daarop waren echter de foto en naam/geboortedatum weggekrast, dus was niet te controleren of hij echt de eigenaar van die kaart was.

De ander was niet chipkaartgerelateerd: een meisje kreeg een bon omdat ze brood zat te eten in de metro ("maar ik kruimel echt niets hoor!"). De huisregels van de RET zijn echter helder: niet eten in voertuigen.maar ondertussen wel zielig doen in de media.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Davy » za 16 aug 2014, 19:14

Dus een reep chocolade of een zakje snoep eten mag ook niet?

Dat van het bonnenschrijven bedoel ik trouwens algemeen, de parkeerwachters in Sluis zijn ook zo'n roversbende. En het grootste probleem is als er mogelijk onterecht geschreven is jij er achteraan mag lopen met het risico toch te moeten betalen met nog kosten erbovenop. En dan betalen mensen toch maar.
Terugvorderen onterecht afgeschreven bedragen op die chipkaart hetzelfde verhaal, een leuke manier om extra geld te scheppen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 16 aug 2014, 19:46

Davy schreef:Dus een reep chocolade of een zakje snoep eten mag ook niet?
Huisregels RET schreef: Eten en drinken
Het is niet toegestaan in de voertuigen etenswaar of dranken te nuttigen, aangezien dit overlast kan geven aan andere reizigers.
Davy schreef:Terugvorderen onterecht afgeschreven bedragen op die chipkaart hetzelfde verhaal, een leuke manier om extra geld te scheppen.
Op zich logisch dat, als je ergens teveel geld betaalt (ook bij incasso's dus) dat je er zelf achteraan gaat om het terug te halen. Bij de chipkaart geldt dat ook: een kwestie van zelf opletten hoeveel er af wordt geschreven en of dat ongeveer klopt.
In de oude strippenkaarttijd gold het ook: opletten of de chauffeur wel het juiste aantal zones afstempelde. Ging ook best vaak fout. Dat staat dus los van de chipkaart.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » za 16 aug 2014, 20:38

Willem schreef:Dan heb je nog Hulst - Breda (lijn 19), Nijmegen - Venlo (lijn 83) of Oude-Tonge - Middelburg (lijn 133). Lange lijnen komen vaker voor dan het lijkt.

De enige manier om daarmee om te gaan zonder het uitcheckgedoe is dat je bij het instappen ook een aantal zones o.i.d. moet opgeven, met verschillende tarieven. Zeg maar het systeem van de magneetkaarten van De Lijn, alleen dan op chip.
Nou dat is een simpel systeem zeg :roll:
Altijd in- en uitchecken is veel makkelijker in te voeren. Alleen bij abonnementen is dat wat lastig in te voeren, maar goed oorspronkelijk zouden alle abonnementen vervangen worden door een kortingstegoed. Toen de chipkaart werd ingevoerd betaalde je in de concessie Amsterdam 10 cent per kilometer. Met een kortingsabonnement zou je bijvoorbeeld 60 euro betalen voor 1.000 kilometer reisrecht (40% korting).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door verfmeer95 » za 16 aug 2014, 20:51

Volgens mij is Nederland een van de eerste gebieden met een landelijk OV-chipkaart achtig systeem. Het is sowieso niet te vergelijken met oplossingen uit Marseille of Istanbul, want binnen de stad 1 tarief rekenen is uit te leggen, maar als een ritje van 1 km evenveel kost als een rit van 70 km, dan is dat niet meer uit te leggen aan de klant. Dat is waar je bij het streekvervoer overal ter wereld last van houdt. Daarbij komt ook nog dat Nederland heel weinig dingen nog cash doet. Mijn broertje vroeg vanmorgen waar je eigenlijk kleingeld vandaan haalt, aangezien het niet uit de geldautomaat komt. Pint dus praktisch alles. De Nederlandse overheid stimuleert dit door het kopen van kaartjes onderweg (in bus of trein) duurder te maken. Zo wordt het risico op overvallen verminderd, maar dat gaat wel ten kosten van de service.

Tegelijkertijd zijn er ook voordelen aan de ov-chipkaart. Zo moest ik laats van Leiden naar Rotterdam toen er bij Delft een storing was. Dus check ik uit bij Den Haag Laan v. NOI om vanaf daar met de metro verder te reizen. Had ik een vast kaartje gekocht moest ik nu of op bussen gaan wachten of betaalde ik de rit Laan v NOI - Rotterdam Centraal dubbel. Je kan nu dus tijdens je reis nog van plan veranderen.

Een integratie van diensten is naar mijn idee wel noodzakelijk, bijvoorbeeld door 1 poortjessysteem voor de trein toe te passen. Dat ging vroeger ook goed en zou dus geen problemen op moeten leveren. Het integreren van trein met stad- en streekvervoer levert meer problemen op. Doordat je tram- en bushaltes niet kan afsluiten, kan je geen paaltjes op het perron neerzetten. Dat zou namelijk zwartrijden veel te veel in de hand werken. Dus moet je zorgen dat je sowieso in de tram of bus incheckt. Als je bij overstappen echter niet hoeft in of uit te checken, zou je in principe kunnen zeggen dat je bent overgestapt, en dan gratis meereizen. Dus inchecken bij overstappen ook verplicht.
Eventueel zou je bij overstappen het uitchecken kunnen laten vervallen. Als je dan binnen een half uur weer incheckt, weet het systeem waar je bent uitgestapt en kan dus zo de ritprijs worden bepaald. Hier kleven echter enkele grote nadelen aan. Zo zou je bijvoorbeeld binnen een half uur een stuk kunnen lopen. Als je bijvoorbeeld je aansluiting hebt gemist, is het bij lekker weer fijner om een stukje te lopen dan te wachten in een bushokje. Als je daarvoor eerder bent uitgestapt dan betaal je voor het gedeelte dat je hebt gelopen (oneerlijk), en als je bij een halte instapt waar je eerste bus niet stopt, dan kan het systeem jouw tussenliggende route niet bepalen. De meest eenvoudige manier is dan gewoon uitchecken bij een overstap.

Het grootste probleem dat terecht door iedereen wordt aangehaald, zijn de grote kosten. De borg die nodig is voor korte treinreizen en het feit dat die kaart 7,50 euro kost. Die problemen zijn technisch gezien geen probleem, maar die zijn eerder een politiek probleem. Die hoge borg en kaartkosten zijn bedacht om zwartrijden tegen te gaan. Als die borg lager was zou het lonen om niet uit te checken, omdat er dan bij het uitchecken een extra bedrag zou moeten worden afgeschreven. Dat is een tijd het geval geweest op de Q-liners. Daar is de borg toen van 4 naar 10 euro gegaan, om dat te voorkomen.
De kosten van de kaart zijn ook belangrijk omdat je in stad- en streekvervoer al de bus in mag als je 1 cent op je kaart hebt staan. Als de kaart dan 1 euro had gekost, dan was het niet zinvol geweest om de schuld te betalen, dan kan je beter een nieuwe kaart kopen. Daarom zie je bij die goedkope kaart acties altijd alleen maar persoonlijke kaarten in de verkoop staan. Daarvan kunnen schulden worden geïnd. De enige oplossing van het probleem zou eventueel een soort ov-chipkaarsluis zijn. Dat als je de kaart niet meer tegen de kaartlezer moet houden, maar dat uitstappen voldoende is. Dit levert echter weer een hele nieuwe set technische problemen op, omdat je niet wilt dat je kaar uitcheckt als je toevallig naast de deur gaat zitten.

Op dit moment zou ik dus ook weinig oplossingen weten voor de problemen. Het enige wat ik kan bedenken is dat coulantheid van de controleurs wel verwacht kan worden als reizigers fouten maken in het in-/uitcheckproces.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 16 aug 2014, 20:59

verfmeer95 schreef: Doordat je tram- en bushaltes niet kan afsluiten, kan je geen paaltjes op het perron neerzetten. Dat zou namelijk zwartrijden veel te veel in de hand werken. Dus moet je zorgen dat je sowieso in de tram of bus incheckt.
In Brazilië wordt dat zo opgelost (dus het kan wel)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie