[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door petervdveen » zo 10 jul 2016, 19:47

Coen Tunnel schreef:maar ik denk dat wel duidelijk is dat ze daar nooit voor bedoeld zijn geweest.
Ik ben benieuwd.
Coen Tunnel schreef:Nu blokkeert men de doorgang voor mensen die voor hun vervoerbewijs hebben betaald.
De doorgang is nooit geblokkeerd geweest.
Coen Tunnel schreef:NS begeeft zich op een hellend vlak door de poortjes voor crowd control in te zetten.
Ik ben erg benieuwd naar uw redenatie
Coen Tunnel schreef:de communicatie was inderdaad dramatisch, als ik het zo lees.
Klopt. Verbeterpunt dat zeker meegenomen zal worden.
Coen Tunnel schreef:Je kunt je afvragen of zoveel mensen in die tunnel wel veilig is. Wat als er paniek uitbreekt? Wat als er een incident is (brand/ongeval/aanslag/etc.) waardoor het wenselijk is dat iedereen daar zo snel mogelijk weg is? Mensen zitten dan als ratten in de val. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben als NS. Ik vraag me sterk af of NS de poortjes met dit doel mag inzetten.
Dat kan altijd gebeuren en in dat geval gaan de poortjes direct open. Daarnaast is de tunnel echt zeer ruim.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jul 2016, 20:05

petervdveen schreef:
Coen Tunnel schreef:Nu blokkeert men de doorgang voor mensen die voor hun vervoerbewijs hebben betaald.
De doorgang is nooit geblokkeerd geweest.
In ieder geval is de doorgang ernstig belemmerd en was de communicatie afwezig waardoor mensen terug zijn gelopen de andere kant op. Het was achteraan helemaal niet duidelijk dat er wel een beperkte doorgang was. Veel mensen waren in ieder geval in de veronderstelling dat de doorgang geblokkeerd was. Of dat nou wel of niet zo was, velen dachten dat in ieder geval wel.
Coen Tunnel schreef:NS begeeft zich op een hellend vlak door de poortjes voor crowd control in te zetten.
Ik ben erg benieuwd naar uw redenatie
Iemand die heeft betaald voor zijn reis wordt tegen zijn wil langer dan noodzakelijk binnen een station gehouden. En dat alles met een argument van veiligheid, terwijl er op het Lübeckplein meer dan voldoende ruimte aanwezig is. Een supermarkt zou eens moeten proberen om mensen die hun boodschappen hebben afgerekend binnen te houden omwille van 'veiligheid'. Ik denk niet dat dat in dank zou worden afgenomen.

Als de veiligheid in het gedrang is, dan is het aan de politie of brandweer om in te grijpen en zo'n beslissing te maken. Het lijkt me niet dat de NS zelf de instantie is die daarover moet beslissen, in dit geval ging het zelfs over de veiligheid op een locatie buiten het stationsgebouw - op de openbare weg. Daar moet de NS zich mijns inziens niet mee bemoeien.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door petervdveen » zo 10 jul 2016, 21:53

1. Klopt, maar dat had ik al gezegd.

2. Wel eens bij de Aldi geweest? Dat duur vaak ook veel te lang, terwijl er toch altijd voldoende kassa's zijn.

Maar goed.. Ik zie niet zo in wat de Politie of de brandweer te maken heeft met het doseren van het verkeer. Dat heb je bij tunneldoseren toch ook niet?
Daarnaast gebeurd het in het buitenland al jaren. En dan wordt de politie er ook niet bij betrokken.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jul 2016, 23:00

petervdveen schreef:2. Wel eens bij de Aldi geweest? Dat duur vaak ook veel te lang, terwijl er toch altijd voldoende kassa's zijn.
Is mij bekend. Dat vind ik ergerlijk en daarom ga ik ook niet naar de Aldi, maar naar de Albert Heijn of Jumbo. De treinreizger heeft echter geen keuze, wellicht konden de reizigers bij de Arriva-poortjes wel gewoon doorlopen, maar daar heb je als NS-reiziger niks aan.
Maar goed.. Ik zie niet zo in wat de Politie of de brandweer te maken heeft met het doseren van het verkeer. Dat heb je bij tunneldoseren toch ook niet?
Het gaat om treinreizigers die zich naar de openbare weg willen begeven. Volgens mij is het geen zaak van de NS om te bepalen of de veiligheid op de openbare weg in het gedrang komt of niet.
Daarnaast gebeurd het in het buitenland al jaren. En dan wordt de politie er ook niet bij betrokken.
Onzin. Ik heb jarenlang met de trein door Europa gereisd, maar er zijn maar weinig landen die poortjes gebruiken. Voor metro's en voorstadstreinen soms, maar het is niet dat complete treinstations voorzien zijn van poortjes. En dan nog vraag ik me af hoe vaak het bij metrostations e.d. voor crowd control wordt gebruikt.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door petervdveen » zo 10 jul 2016, 23:23

Coen Tunnel schreef:Onzin.
:top:
Coen Tunnel schreef:Ik heb jarenlang met de trein door Europa gereisd, maar er zijn maar weinig landen die poortjes gebruiken. Voor metro's en voorstadstreinen soms, maar het is niet dat complete treinstations voorzien zijn van poortjes. En dan nog vraag ik me af hoe vaak het bij metrostations e.d. voor crowd control wordt gebruikt.
Ik zeg niet dat het vaak gebeurd, maar wel dat het gebeurd.
Specifiek voorbeeld, Londen Metro.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jul 2016, 23:31

^^ Ga je nu de situatie in een wereldstad als Londen vergelijken met de rustige zuidzijde van station Zwolle?
:denk:

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door petervdveen » zo 10 jul 2016, 23:51

Klopt.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » ma 11 jul 2016, 0:12

petervdveen schreef: Ik zeg niet dat het vaak gebeurd, maar wel dat het gebeurd.
Specifiek voorbeeld, Londen Metro.
In Londen heb ik het ook meegemaakt, maar alleen om een station in te komen op een zeer drukke zaterdagavond (het was St.Patrick's day) en zeker niet om een station uit te komen. Dat is nogal een verschil.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Davy » ma 11 jul 2016, 0:31

Mensen quasi opsluiten in een stationstunnel is inderdaad onzin, en inderdaad totaal onvergelijkbaar met een station inkomen of de wachtrij in de Aldi waar je desgewenst altijd naar buiten kan.
Wie dit heeft bedacht bij NS mogen ze van mijn part meteen zijn C4 geven...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » ma 11 jul 2016, 8:08

Poortjes ben ik in Engeland ook op treinstations tegen gekomen. Ik had een geprint treinkaartje, dus de beveiliging moest me er speciaal doorlaten. De poortjes die de NS heeft herkennen de QR-code dus die kunnen wel op internet geboekte vervoerbewijzen aan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » ma 11 jul 2016, 9:38

Nabij London is het vervoer complex doordat trein, lightrail en metro (tube) er door elkaar lopen in stations. Ik ben ook wel eens gevangen bij de uitgang, omdat het treinkaartje (vanaf Luton uit de automaat) niet herkend werd. Er zit altijd wel een noodknop die je kan indrukken en dan word je er uitgelaten.

In Nederland is het ook soms complex voor buitenlanders, doordat regiovervoerders hun eigen (perron) in en uitcheckpaal hebben. Stap je zonder perron uit-inchecken over, dan kan je ook gevangen worden op een NS-only station. Bij de meeste poortjes kan je overigens bij de vanaf de uitstapkant bij de instapkant komen en dan opent die alsnog. En dan kan je weer uitchecken "als passant" als je geen 10 Euro wilt betalen voor NS bij een ander poortje :-).

Zijn alle kaartjes van internationale treinen naar Nederland tegenwoordig voorzien van een QR-code ? Bijvoorbeeld een kaartje gekocht in Hannover naar Amersfoort ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Davy » ma 11 jul 2016, 9:56

^^ Belgische kaartjes in ieder geval wel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jul 2016, 10:49

Peter schreef:Zijn alle kaartjes van internationale treinen naar Nederland tegenwoordig voorzien van een QR-code ? Bijvoorbeeld een kaartje gekocht in Hannover naar Amersfoort ?
Ongetwijfeld niet. Op de Balkan kun je ook treinkaartjes kopen naar (een aantal) Nederlandse bestemmingen en die worden dan gewoon met de hand uitgeschreven. En ook kaartjes gekocht in bv. Moskou of Minsk (of elders in de voormalige Sovjet-Unie) zullen geen QR-code hebben. Ook bij gewone kaartjes voor normaal tarief zonder zitplaatsreservering, gekocht in bv. Italië, Oostenrijk of Zwitserland, vraag ik me sterk af of er een QR-code op zit.
Davy schreef:Mensen quasi opsluiten in een stationstunnel is inderdaad onzin, en inderdaad totaal onvergelijkbaar met een station inkomen of de wachtrij in de Aldi waar je desgewenst altijd naar buiten kan.
Wie dit heeft bedacht bij NS mogen ze van mijn part meteen zijn C4 geven...
De introductie van de poortjes is besproken bij de Tweede Kamer, maar ik vraag me sterk af of men destijds ook besproken heeft dat crowd control één van de opties zou kunnen zijn, en of de NS er toestemming voor heeft om poortjes die bedoeld zijn om zwartrijders tegen te houden ook naar eigen goeddunken mag gebruiken om de stroom van personen naar de openbare weg te reguleren. Zelfs als het niet verboden is om de poortjes op deze manier te gebruiken moet je je afvragen of het wenselijk is dat de NS dit zo doet. De NS hoort niet te bepalen wanneer iemand die betaald heeft voor zijn reis of een passagepas heeft het station weer mag verlaten naar de openbare weg toe.

Als dit soort scenario's vooraf waren besproken, dan vraag ik me af of een meerderheid van de Tweede Kamer akkoord was gegaan met zo'n toepassing van de poortjes.
Palance schreef:
petervdveen schreef: Ik zeg niet dat het vaak gebeurd, maar wel dat het gebeurd.
Specifiek voorbeeld, Londen Metro.
In Londen heb ik het ook meegemaakt, maar alleen om een station in te komen op een zeer drukke zaterdagavond (het was St.Patrick's day) en zeker niet om een station uit te komen. Dat is nogal een verschil.
In Londen praat je bovendien over veel grotere hoeveelheden reizigers die door veel smallere, vaak meer dan honderd jaar oude, voetgangerstunnels moeten. Een heel verschil met Zwolle waar op het Lübeckplein aan de zuidzijde van het station zat ruimte was om mensen op te vangen. Volgens mij kun je mensen beter op een plein laten wachten dan in een tunnel.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » ma 11 jul 2016, 12:51

Peter schreef:Zijn alle kaartjes van internationale treinen naar Nederland tegenwoordig voorzien van een QR-code ? Bijvoorbeeld een kaartje gekocht in Hannover naar Amersfoort ?
Ik heb op station Barendrecht een keer een reiziger moeten helpen: Hij had een internationaal kaartje Mönchengladbach-Barendrecht, met QR-code,maar de poortjes op Barendrecht gingen echt niet open. Toen ik zag dat zijn kaartje verder in orde was, heb ik hem maar met mij door het poortje mee laten lopen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » ma 11 jul 2016, 14:48

Geloof dat reizigers dan via de alarmknop via de klantenservice de poort kunnen openen. Een tamelijk omslachtige methode als je het mij vraagt.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Claus Plein » ma 11 jul 2016, 15:25

Palance schreef:Hij had een internationaal kaartje Mönchengladbach-Barendrecht
Hoe zit dat eigenlijk? Ik heb het weleens gezien bij iemand die bij de DB een kaartje Tilburg-Ergens in Duitsland had gekocht. Ik neem even aan dat bij jou geval het kaartje ook bij de DB was gekocht. Hoe wordt dat qua geld geregeld tussen de DB en NS? En waarom kunnen we bij de NS geen kaartje naar bijvoorbeeld Köln kopen (NS International buiten beschouwing gelaten natuurlijk)?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » ma 11 jul 2016, 16:04

^^Kaartjes naar een flink aantal bestemmingen in de buurlanden zijn verkrijgbaar via de kaartjesautomaat. Of Keulen daartussen zit weet ik niet zeker.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Claus Plein » ma 11 jul 2016, 16:31

Dus wat de site aanbiedt en de automaat zit ook nog een verschil tussen? Köln toevallig wel omdat de ICE daarlangs komt, maar ik noemde maar een dwarsstraat.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Ds79m » ma 11 jul 2016, 18:56

^^ Het blijven natuurlijk de spoorwegen, het vervoermiddel van de 19e eeuw. Op de site van de NS kan je prima een treinreis plannen van Dordrecht Stadspolders naar Poggibonsi-San Gimignano of van Faro naar Tallinn (89 uur, inclusief leuke bootreis vanaf Stockholm). Maar op het station zelf kun je zelfs voor een niet al te exotisch buitenland als België slechts voor een beperkt aantal bestemmingen tickets kopen, en andersom vanuit België is het kopen van internationale tickets zelfs nagenoeg onmogelijk, op een paar grote stations na.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » ma 11 jul 2016, 20:28

Dat zal ook een hoog kip-ei-gehalte hebben. Zolang er slechts een handvol internationale reizigers is, loont het nauwelijks om daar een aparte procedure voor te maken. En zolang het zo omslachtig is, krijg je het aantal internationale treinreizigers nooit verder omhoog. (Los van de torenhoge prijzen, slechte aansluitingen en lange reistijden.)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jul 2016, 22:55

^^ Treinreizen wordt steeds goedkoper. Als je maar vroeg boekt. En qua slechte aansluitingen valt het op internationale routes ook heel erg mee.
Claus Plein schreef:Dus wat de site aanbiedt en de automaat zit ook nog een verschil tussen? Köln toevallig wel omdat de ICE daarlangs komt, maar ik noemde maar een dwarsstraat.
Voor België, Luxemburg en het westen van Duitsland zijn voor de grotere/belangrijkere bestemmingen kaartjes gewoon uit de automaat verkrijgbaar. Daar zitten overigens ook wat verder weg gelegen stations als Frankfurt, Hannover en Berlijn bij. En Keulen zeker.
Ds79m schreef:^^ Het blijven natuurlijk de spoorwegen, het vervoermiddel van de 19e eeuw. Op de site van de NS kan je prima een treinreis plannen van Dordrecht Stadspolders naar Poggibonsi-San Gimignano of van Faro naar Tallinn (89 uur, inclusief leuke bootreis vanaf Stockholm). Maar op het station zelf kun je zelfs voor een niet al te exotisch buitenland als België slechts voor een beperkt aantal bestemmingen tickets kopen, en andersom vanuit België is het kopen van internationale tickets zelfs nagenoeg onmogelijk, op een paar grote stations na.
Ja, en toch is dat best vreemd. Tot begin deze eeuw kon je wel voor alle bestemmingen die in het Europese tarief zitten kaartjes kopen, maar NS besloot in al haar wijsheid een heleboel bestemmingen niet meer aan te bieden.

Maar via de Treinreiswinkel, die agent van o.a. Deutsche Bahn en SNCF is, kun je wel naar vrijwel alle bestemmingen in Europa een kaartje kopen; de Duitsers bieden nog wel alles aan.
Claus Plein schreef:Hoe wordt dat qua geld geregeld tussen de DB en NS?
Bij internationale routes staat een grenspunt op het kaartje vermeld en de codes van de vervoerders. Op basis van het aantal tariefkilometers en het door elk land vastgestelde tarief voor internationale kaartjes wordt de prijs samengesteld (en dus ook weer verdeeld). 'Internationale kilometers' zijn in sommige gevallen overigens fors duurder dan gewone binnenlandse kilometers - spoorwegen rekenen dan voor dezelfde afstand een hoger bedrag als het een deeltraject is van een internationaal treinkaartje. Luxemburg is daar bijvoorbeeld een goed voorbeeld van; het loont altijd om slechts een internationaal kaartje tot Troisvierges te kopen en vervolgens in de trein voor € 3,00 een enkeltje volgens binnenlands tarief tot Luxemburg-stad te kopen; bij een internationaal kaartje betaal je grofweg zo'n € 20,00 meer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » di 12 jul 2016, 4:58

De kaartautomaat verkoopt voornamelijk kaartjes naar bestemmingen die direct vanuit Nederland zijn aan te reizen via een IC (wo Berlijn en Hannover). Als je moet overstappen. of er alleen een ICE met reserveringsplicht rijdt (en variabele tarieven) dan is die optie er niet.

Dat er nationale en internationale tarieven zijn, is waarschijnlijk een overblijfsel uit de tijd dat de verrekenkosten hoog waren (handmatig werk en faturen) en dat Europa nog vond dat nationaal treinvervoer door landen gesponsord was en dat men buitenlanders niet hoefde te sponseren.
In de huidige digitale wereld is dit allemaal achterhaald (ouderwetse clubs daargelaten) en zou alles digitaal kunnen met nationale tarieven. Daar zou Europa (net als met beltarieven) een dwingende rol kunnen spelen.

De NS is al een aantal jaren de weg kwijt voor internationaal vervoer met beperkte EN slechte service, zeker via internet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jul 2016, 11:18

Peter schreef:De kaartautomaat verkoopt voornamelijk kaartjes naar bestemmingen die direct vanuit Nederland zijn aan te reizen via een IC (wo Berlijn en Hannover). Als je moet overstappen. of er alleen een ICE met reserveringsplicht rijdt (en variabele tarieven) dan is die optie er niet.
ICE's met reserveringsplicht zijn er binnen Duitsland en van Duitsland naar Nederland niet. En het gewone tarief geldt ook voor ICE's, een kaartje uit de automaat kan binnen Duitsland altijd in de ICE gebruikt worden.

De situatie in Duitsland is anders dan in bv. Frankrijk, waar TGV's buiten het gewone tarief vallen en een eigen tariefstelling hebben.
Dat er nationale en internationale tarieven zijn, is waarschijnlijk een overblijfsel uit de tijd dat de verrekenkosten hoog waren (handmatig werk en faturen) en dat Europa nog vond dat nationaal treinvervoer door landen gesponsord was en dat men buitenlanders niet hoefde te sponseren.
Daar komt het inderdaad vandaan. Subsidie voor binnenlandse reizen en de volle mep rekenen voor de internationale reizigers. Maar in Luxemburg, wat ik al als voorbeeld genoemd heb, raden zelfs de loketbeambtes aan om de reis te splitsen in een binnenlands kaartje tot het laatste station voor de grens en dan een internationaal kaartje.

Toen ik nog met de trein met enige regelmaat naar Luxemburg reisde deed ik het meestal zo:

- Nederlands kaartje Zwolle-Maastricht of OV-studentenkaart of actiekaartje voor het Nederlandse deel
- Internationaal kaartje Maastricht-Visé (of Visé gr-Visé i.c.m. OV-studentenkaart of actiekaartje)
- Go Pass Visé-Gouvy
- Internationaal kaartje Gouvy-Troisvierges met jongerenkorting (gekocht tijdens de overstap in Luik)
- Luxemburgse tweeuurskaartje Troisvierges-Luxembourg in de trein gekocht (of uit een carnet en snel afgestempeld in de automaat op het station van Troisvierges)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » di 12 jul 2016, 18:34

Reizen naar Duitsland kun je prima via internet boeken en betalen met bijv. Paypal.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » wo 13 jul 2016, 4:31

Coen Tunnel schreef: En het gewone tarief geldt ook voor ICE's, een kaartje uit de automaat kan binnen Duitsland altijd in de ICE gebruikt worden.
De RB en IC (incl trein Adam- Berlijn) zijn een stuk goedkoper dan de ICE. Wat bedoel je met "gewoon tarief" ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jul 2016, 7:28

^^ Treinkaartjes tegen internationaal tarief (en daar hebben we het over bij kaartjes uit een NS-kaartautomaat of evt. het NS-loket) zijn in Duitsland in alle treinen te gebruiken. Als jij later op de dag naar Berlijn wil heb je bv. nog de IC die om 17:01 vanaf Amsterdam vertrekt, maar die heeft Hannover als eindstation. Wil je dan door naar Berlijn dan moet je overstappen op de ICE en dat is met zo'n kaartje geen enkel probleem, dat is gewoon toegestaan zonder een toeslag te moeten betalen.

Bij de tarieven die de DB voor reizen binnen Duitsland gebruikt heeft men inderdaad andere tariefcategorieën, waarbij A voor ICE (en andere hogesnelheidstreinen zoals de TGV voor reizen binnen Duitsland) is, B voor IC/EC (en ander klassiek langeafstandsverkeer zoals nachttreinen) en C voor Nahverkehr (alle regionale treinen zoals IRE/RE/RB/S-Bahn). De Verkehrsverbunde hebben hun eigen tariefstelling.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chrysa » wo 13 jul 2016, 23:49

Topic gaat over implementatie-perikelen, maar mogen implantatie-perikelen ook?

Utrechter implanteert ov-chip in hand
Laatst gewijzigd door Chrysa op do 14 jul 2016, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Seat Ibiza » do 14 jul 2016, 16:00

^^
Implementatie of implantatie... Klein verschil maar :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chrysa » do 14 jul 2016, 17:05

^^

Oeps, aangepast.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Willem » do 14 jul 2016, 17:31

Chrysa schreef:Topic gaat over implementatie-perikelen, maar mogen implantatie-perikelen ook?

Utrechter implanteert ov-chip in hand
En na 5 jaar weer een volgende chip laten implanteren omdat de geldigheid verlopen is?

Plaats reactie