[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Lekkere Kwal » ma 12 okt 2015, 11:06

Vinny schreef:...ik krijg mijn chipkaart gratis 8-)
Moet zijn: ik betaal mijn OV-chipkaart via mijn abonnement...

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door BeervVtV » ma 12 okt 2015, 14:30

Ik vind die 7,50 wel een beetje teveel gevraagd voor een stukje plastic. Maak daar dan ook een borg voor. Het koppelen van het studentenreisproduct is ook nogal wat gedoe.
Spits, het stomste moment van de dag.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » ma 12 okt 2015, 18:57

Je hebt natuurlijk ook wel weer gelijk daarin, maar aangezien mijn weekend-vrij abonnement maandelijks goedkoper is dan een retourtje Sneek-Schiphol zonder korting hoor je mij niet klagen :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Snelwegfreak » ma 12 okt 2015, 19:28

Lekkere Kwal schreef:
Vinny schreef:...ik krijg mijn chipkaart gratis 8-)
Moet zijn: ik betaal mijn OV-chipkaart via mijn abonnement...
Dat vergeten veel mensen. Gratis bestaat eigenlijk niet: niets is gratis, je betaalt er altijd wel op een andere manier voor.

Mijn studentenreisproduct heb ik nu natuurlijk niet meer, dat vind ik wel erg jammer. Gelukkig krijg ik straks al mijn ov-kosten vergoed door mijn werkgever. Ik vond de (persoonlijke) ov-kaart qua kwaliteit ook beroerd overigens: ik heb hem in 3 jaar toch twee keer moeten vervangen omdat de kaart helemaal vervaagd en afgebladerd was... En daar dan inderdaad 7,50 euro voor vragen :nothanks:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » ma 12 okt 2015, 20:03

Hm , ik gebruik mijn kaart vrij veel, maar heb er nog nooit problemen mee gehad, de vorige heeft 5 jaar volgehouden, en deze zit nu op de 4 jaar. Maar hij zit dan ook in een hoesje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » ma 12 okt 2015, 20:09

Snelwegfreak schreef:Ik vond de (persoonlijke) ov-kaart qua kwaliteit ook beroerd overigens: ik heb hem in 3 jaar toch twee keer moeten vervangen omdat de kaart helemaal vervaagd en afgebladerd was... En daar dan inderdaad 7,50 euro voor vragen :nothanks:
Wat doe je er dan mee? Mijn chipkaart ziet er nog puntgaaf uit.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Snelwegfreak » ma 12 okt 2015, 20:11

Niet al te veel bijzonders. Een aantal keren per reis in en uit de portemonnee. Geen hoesje, dat zal het wel zijn? :dontknow:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Mark » ma 12 okt 2015, 20:15

Mijn OV-Chipkaart die ik in 2009 kreeg heeft het 5 jaar lang in bijna topconditie uitgehouden. De nieuwe die ik kreeg is na een paar maanden al flink versleten en verbogen, terwijl ik hem niet anders bewaar of gebruik dan de vorige.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » ma 12 okt 2015, 20:23

Old-school he. Onbreekbaar 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » ma 12 okt 2015, 20:25

Dan varieert de kwaliteit blijkbaar per batch chipkaarten. Dat mag eigenlijk niet gebeuren als je goede acceptatiecriteria hebt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » ma 12 okt 2015, 20:26

Zo. Dan kunnen we het hele rijtje Fyraiaanse projecten in het Nederlandse bouw- en infrastructuur wel weer gaan opdreunen. Er kan wel meer niet wat toch gebeurt. Laten we het gezellig houden. Proost :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » ma 12 okt 2015, 20:30

Snelwegfreak schreef:Ik vond de (persoonlijke) ov-kaart qua kwaliteit ook beroerd overigens: ik heb hem in 3 jaar toch twee keer moeten vervangen omdat de kaart helemaal vervaagd en afgebladerd was.
boe! schreef:Wat doe je er dan mee? Mijn chipkaart ziet er nog puntgaaf uit.
Snelwegfreak schreef:Niet al te veel bijzonders. Een aantal keren per reis in en uit de portemonnee. Geen hoesje, dat zal het wel zijn? :dontknow:
Die van mij is na vijf jaar ook nog in nieuwstaat. Moet ik er bij zeggen dat ik hem alleen maar bij de zeldzame controles in de trein er uit heb gehaald. Inchecken ging altijd prima door mijn portemonnee heen. Dus als het even kon, liet ik hem op zijn plek zitten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Snelwegfreak » ma 12 okt 2015, 20:32

In mijn portemonnee houden ging bij in- en uitchecken nooit goed. Altijd een foutmelding. Chip niet sterk genoeg of andere pasjes die moeilijkheden veroorzaakten of iets dergelijks. Moest hem er altijd uit halen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » ma 12 okt 2015, 22:55

Snelwegfreak schreef:andere pasjes die moeilijkheden veroorzaakten
Card clash. Heb ik ook altijd, dus ook ik moet hem altijd apart aanbieden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » di 13 okt 2015, 6:42

Ik ook. Daarom zit dat ding in een hoesje in mijn portemonnee. Uit mijn portemonnee halen veroorzaakt dus geen slijtage.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » di 13 okt 2015, 13:29

Bij mij precies zo. De eerste kaart zat in een doorzichtig etui en de tweede is meestal omhuld met een geel hoesje van hard plastic.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » di 13 okt 2015, 13:33

Ik heb 2 van deze dingen (1 voor mijn privékaart, en 1 voor mijn zakelijke kaart)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » di 13 okt 2015, 13:51

^^Heeft wat weg van een mini-portemonnee.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » di 13 okt 2015, 14:24

Hij is net zo groot als een bankpas/creditcard/rijbewijs/OV-chipkaart :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Starlet » wo 14 okt 2015, 16:43

^^ Mijn rijbewijs is groter!
Ook moet ik hem nog steeds uitvouwen en gladstrijken... :D
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op wo 14 okt 2015, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert in plaats van de quote-knop!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » wo 14 okt 2015, 19:42

^^ Dat betekent dat je hem binnen een jaar moet vervangen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » do 15 okt 2015, 22:17

Vandaag in het AD/Amersfoortse Courant een artikel over single check in check out oftewel het voorkomen dat je op stations bij een overstap van de ene op de andere vervoerder moet uit- èn inchecken. Amersfoort zou proefstation worden, maar er is nog niets gebeurd. Nu blijkt dat de vervoerders weer eens met elkaar in de clinch liggen.

Het gaat wederom over de verdeling van de OV-gelden. Iemand die incheckt bij Connexxion en uitcheckt bij NS betaalt één bedrag en dat bedrag moeten de vervoerders verdelen. En dat lukt uiteraard niet. Dat lukte in het tijdperk voor de OV-chipkaart al niet en daarom is ons een OV-chipkaart opgedrongen, maar blijkbaar lukt het de vervoerders nog steeds niet om er uit te komen. De vervoerders hebben het probleem nu bij de Autoriteit Consument en Markt voorgelegd en die moet daar eerst een uitsprak over doen.

De proef met single check in check out is in ieder geval uitgesteld tot april 2016.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 17 okt 2015, 20:15

Bij uitchecken bij poortjes op trein- en metrostations let ik wel op of niemand met me meeloopt. Ik was er daarom vanmorgen op Breda-Prinsenbeek niet op bedacht dat een zwartrijder de andere kant op wilde toen ik net uitcheckte.
Ik zag hem wel aan komen rennen om de sprinter naar Breda nog te halen (waar ik dus net uitgestapt was) maar ik ging er dus van uit dat hij gewoon via een ander poortje zou gaan, maar toen ik dus mijn poortje opende vloog hij op mij af om de trein nog te halen, zonder te betalen dus.
Ik was te verbouwereerd om hem geheel tegen te kunnen houden en terug te duwen, maar ik kon hem nog net genoeg vertragen om hem op een seconde na de trein te laten missen. Met een uurdienst dus dikke pech voor hem. Iets later zag ik hem weer buiten lopen (nu met vrienden) dus die zal ook niet legaal de poortjes uitgekomen zijn.

Het ging trouwens om een knul van rond de 16.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Starlet » do 19 nov 2015, 10:38

Per 11-11 :rofl2: is mijn tweede (gratis) kaart verlopen.
De eerste was een kaart met mijn studenten-OV producten, toen deze verliep heb ik het resterende tegoed voor 2,50! over laten zetten naar mijn andere kaart.
Deze kaart (met 40% kortingsproduct; als oud-student) is dus zojuist ook verlopen. Ik zag het niet zitten om voor 7,50 een nieuwe kaart aan te schaffen. Voor woon-werk verkeer is het OV gewoon niet interessant (zonder vertragingen/storingen, zou ik op 4 uur reistijd per dag uitkomen), waarbij een zitplaats niet gegarandeerd kan worden.
De incidentele zakelijke treinreis is volledig declarable en prive weet ik dermate ver van te voren dat ik in het weekend een treinreis maak dat ik tijdig een kruidvat/Blokker promotie-kaartje kan kopen. Deze zijn al goedkoper dan een normale losse enkele reis (BoZ - Utrecht Centraal).

Gemiddeld maak ik maar 2 reizen op jaarbasis welke niet in een bovenstaande categorie vallen. Metro/tram bestaat niet in mijn regio en de bus gaat op de verkeerde tijden van waar je niet wilt opstappen tot waar je niet wilt zijn.

Vervolgens moet je zelf maar regelen dat je je geld terug ontvangt en dat binnen 30 dagen na verlopen van de kaart!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » ma 07 dec 2015, 18:10

Treinreiziger.nl schreef: Dagelijkse reiziger RET beter af met los kaartje

Reizigers die dagelijks veel reizen met vervoerder RET, kunnen soms beter losse kaartjes kopen dan een abonnement nemen. Een abonnement kan namelijk fors duurder uitpakken dan een los kaartje. Tussen Den Haag en Rotterdam zijn forenzen beter af met een 3- en 2-dagenkaart. Dergelijke kaarten zijn eigenlijk bedoeld voor reizigers die niet vaak gebruikmaken van het openbaar vervoer. Uit onderzoek van Treinreiziger.nl blijkt dat reizigers tot twintig procent kunnen besparen door de losse verkoop.

Verschil
Treinreiziger.nl vroeg de RET welk abonnement het goedkoopst is bij een dagelijkse reis in de spits tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Zuidplein. Een woordvoerder van de vervoerder stelt dat bij 40 ritten per maand het abonnement ‘RET Maandkorting 40%’ het goedkoopst is. De vervoerder wijst erop dat het bedrijf verschillende hulpmiddelen online heeft gezet waarmee reizigers het beste tarief kunnen vinden.

20 procent goedkoper
Maar dat blijkt niet te kloppen. Klanten die elke dag een flinke afstand afleggen op enkel het RET-netwerk, kunnen beter een los kaartje kopen. Een abonnement kost 143 euro per maand, terwijl een 3-dagendagkaart, aangevuld met een 2-dagendagkaart slechts 116 euro per maand kost. Met de kaartjes kan de reiziger iedere werkdag onbeperkt reizen met de vervoerder. Forenzen besparen daarmee zo’n 20 procent.

Soms goedkoper
RET-woordvoerder Frouke Albers erkent tegenover Treinreiziger.nl dat het goedkoper is om met een 2- of 3-dagenkaart te reizen. “Deze kaarten zijn niet specifiek voor forenzen in de markt gezet. Ze zijn bedoeld voor incidentele reizigers. Maar het is niet verboden voor forenzen om ze te gebruiken”, zegt Albers. Het is op zijn minst een teleurstelling voor dagelijkse reizigers dat ze met een abonnement niet de beste prijs krijgen.

Foutjes
RET heeft nog meer fouten in de abonnementsadviezen. Een scholier die op jaarbasis 40 ritten per maand maakt tussen Lekkerkerk en Rotterdam Maashaven, is het beste af met een Regio Abonnement N-Ster, zo zegt de vervoerder. In de praktijk heeft de reiziger dan een ongeldig vervoersbewijs, omdat RET helemaal niet verantwoordelijk is voor het vervoer in Lekkerkerk. Arriva vervoert daar de reizigers, en dat bedrijf doet niet mee met het regio-abonnement. Het landelijke N-Ster abonnement is wel geldig. Volgens RET vermeldt de abonnementswijzer dat de adviezen alleen bedoeld zijn voor het verzorgingsgebied van de vervoerder. Treinreiziger.nl kon daarover niets vinden in de tool.
Het klinkt wel bekend. Het is soms puzzelen wat voor kaartje of abonnement je koopt voor het reizen.
Een enkeltje Barendrecht-Den Haag per tram en metro kost me iets meer dan 5 Euro. Een dagkaart kost 7,50. Dan is de keuze snel gemaakt. Omdat ik een DalVoordeelabonnement bij de NS heb is het dan weer goedkoper voor mij om het deel tussen Rotterdam en Den Haag per trein af te leggen.
Dat abonnementen soms duurder zijn dan losse kaartjes is natuurlijk wel erg vreemd. En als, zoals uit het artikel blijkt, forenzen soms met dagkaarten reizen, dan klopt er toch ergens iets niet in de tariefstelling.

Vroeger had je met de 15-strippenkaart nog wel dat je een maximum aantal strippen af hoefde te stempelen bij langeree reizen. Bij de chipkaart is er geen maximum meer op voor zover ik weet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 dec 2015, 21:49

Palance schreef:Vroeger had je met de 15-strippenkaart nog wel dat je een maximum aantal strippen af hoefde te stempelen bij langeree reizen.
20 strippen, en dan gold het vanaf stempeltijd maximaal 4 uur.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door mavas » wo 23 dec 2015, 8:41

Even een vraag aan de kenners mbt de chipkaart.

Laatst ging ik met de trein samen met mijn moeder en 2 kleine neefjes (<11 jaar) van Driehuis naar Beverwijk (en later op de dag weer terug). Mijn moeder en de neefjes hebben geen chipkaart, ik heb zelf een persoonlijke chipkaart.

Wat is hiervoor de goedkoopste manier om te reizen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door mvalkenburg » wo 23 dec 2015, 9:27

Dan is eigenlijk alleen een eticket een optie. voor de eenmalige chipkaart betaal je extra. voor je neefjes de railrunners (als ze >4 maar <11 zijn) of gratis (<4). Boven de 4 jaar kunnen ze ook gratis reizen, maar dan moet je zo'n gratis kids vrij abo op een persoonlijke chipkaart zetten.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Seat Ibiza » wo 23 dec 2015, 10:47

mavas schreef:Wat is hiervoor de goedkoopste manier om te reizen?
De auto? :mrgreen:

Escapos
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jun 2010, 17:56

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Escapos » wo 23 dec 2015, 13:22

Er is toch geen railrunner meer, kinderen onder de 11 mogen gratis.

Plaats reactie