[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » za 26 sep 2015, 19:49

^^ Gezien jouw reacties ken je 'de omstandigheden' blijkbaar, maar ik kan nergens uit de post van RSK halen dat oma is overleden. Ik had die link niet gelegd, en boe! vermoedelijk ook niet. Dan kun je boe! ook niet kwalijk nemen dat hij zo reageert.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » za 26 sep 2015, 19:54

^^ De oma is dan ook niet overleden, maar het heeft wel met een ander overlijden te maken dat de papieren door elkaar geraakt zijn, en de kaart er kennelijk tussen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » za 26 sep 2015, 19:57

En in mijn hoofd is dat door elkaar gaan lopen, me bad :oops:

Om veel woorden kort te maken: geen punt dat je het geld op de een of andere manier moet terugvragen, alleen een termijn van 1 jaar kan in sommige gevallen aan de korte kant zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » za 26 sep 2015, 21:03

Boe! schreef:Is gratis ook echt gratis? In Nederland willen ze de OV-chipkaart ook gratis maken, maar de vervoerders gaan de kosten gewoon verdisconteren in het starttarief of kilometerprijs waardoor je per saldo nog steeds voor die kaart betaalt.
Ik denk dat het beter was geweest om elke Nederlander een OV chipkaart te geven met een reisbudget van 2,50. Dat had de vervoerders en de overheid in totaal ongeveer 200 miljoen euro gekost, maar het had veel meer goodwill opgeleverd dan nu het geval is, en bovendien is er door fouten, door onhandigheden en door marketing ook ongeveer zo'n bedrag uitgegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Willem » za 26 sep 2015, 22:45

Het systeem had inderdaad gebruiksvriendelijker kunnen zijn. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de vervoersbedrijven vooral naar hun eigen belangen en niet die van de reiziger hebben gekeken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » zo 27 sep 2015, 8:16

De overheid had er ook beter op moeten sturen. Het voorbeeld dat RSK geeft lijkt toch verdacht veel op diefstal. Men had nooit het papier uit mogen zetten zolang er nog dit soort mankementen in zitten. Dat prikkelt de vervoerders gelijk om wel tot een klantvriendelijker oplossing te komen, want dan spinnen ze er financieel garen bij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door petervdveen » zo 27 sep 2015, 16:36

Wat mij betreft, als je er feitelijk naar kijkt is het feit dat je in heel nederland met 1 kaart kan reizen veel gebruiksvriendelijker dan andere landen. Ik kan zo geen land opnoemen waar dit mogelijk is (ligt misschien aan mij), maar persoonlijk vind ik de OV-chipkaart een enorme verbetering boven het papieren kaartje.

En dat hij iedere 5 jaar vernieuwd moet worden is logisch wat mij betreft. Met creditcards, pinpassen, etc is dat ook zo en daar hoor je nooit iemand over. En als je in een heel jaar geen tijd hebt om, of een nieuwe kaart aan te vragen, of je geld terug te vragen, lijkt mij dat toch wat vreemd.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Wally » zo 27 sep 2015, 16:43

Willem schreef:In Londen is het met de Oyster Card net zo gecompliceerd hoor.
De Oyster Card kent geen einddatum. Bij aanschaf geldt een 5 GBP refundable deposit. Ook het saldo is refundable. Op de officiële site van Transport for London kom ik niet direct beperkingen tegen bij het terugvragen van ongebruikt saldo.

Er is bovendien 'price capping' bij het reizen op saldo, waardoor je niet meer betaald dan wat je normaal voor een dagkaart kwijt bent.

Wel zijn er inderdaad eigenaardigheden (extra inchecken bij een aantal overstapstations zodat het systeem de juiste route > het juiste tarief kan bepalen).

Verder zijn ze behoorlijk ver met het contactloos betalen met bankpassen en creditcards. Omdat er geen data geschreven kan worden naar deze kaarten wordt het daadwerkelijke bedrag via post-processing 's nachts bepaald. Bij ontbrekende in- of uitcheck wordt het maximum dagtarief in rekening gebracht.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door petervdveen » zo 27 sep 2015, 17:43

Wally schreef:Op de officiële site van Transport for London kom ik niet direct beperkingen tegen bij het terugvragen van ongebruikt saldo.
Terugvragen bij een automaat mag er maximaal 10 pond op staan. Bij mij stond er 11 op, dus heb ik nog een kaart ter waarde van 16 pond in m'n portemonee.. ;-)
Wally schreef:Er is bovendien 'price capping' bij het reizen op saldo, waardoor je niet meer betaald dan wat je normaal voor een dagkaart kwijt bent.
Een soort dagkaartje inderdaad. 8 pond volgens mij, maar daarvoor moet je nog best een tijd in de metro zitten om daar aan te komen. Aan de andere kant, ben je dat iedere dag kwijt, dan is het nog best een boel geld.
Wally schreef: Verder zijn ze behoorlijk ver met het contactloos betalen met bankpassen en creditcards.
Las laatst dat ze dat voor Nederland ook zouden willen. Lijkt mij wel interessant als dat zou lukken. De techniek is er in principe al.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rein » zo 27 sep 2015, 18:59

petervdveen schreef:En als je in een heel jaar geen tijd hebt om, of een nieuwe kaart aan te vragen, of je geld terug te vragen, lijkt mij dat toch wat vreemd.
Ik vind het vreemd dat het blijkbaar zo is dat je het geld dat je zelf op die kaart gestort/geladen hebt, je eigen geld dus, zomaar kwijt zou zijn als je het niet zelf binnen 12 maanden van die kaart af haalt. Niet alleen is het bijzonder gebruiksonvriendelijk dat je zelf achter je eigen geld aan moet gaan, ook kan het toch niet zo zijn dat dit geld opeens van je afgenomen is en eigendom is geworden van TLS. Totaal krankjorum dit. :nuts:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 sep 2015, 20:21

^^ Inderdaad. Toen de chipknip werd opgeheven kreeg iedereen automatisch zijn geld teruggestort. Dat geld hadden mensen er zelf op gezet en bleef ook van hun.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » zo 27 sep 2015, 20:23

petervdveen schreef:Een soort dagkaartje inderdaad. 8 pond volgens mij, maar daarvoor moet je nog best een tijd in de metro zitten om daar aan te komen. Aan de andere kant, ben je dat iedere dag kwijt, dan is het nog best een boel geld.
Het probleem van pricecapping in Nederland is dat het wel kan, maar dan moet je de "cap" zetten op limiet waarbij reizigers een dagkaart trein+bus zetten. Dat is volgens mij zo' 55 euro (pin me niet op het exacte bedrag vast). Daarmee zou de cap relevant zijn voor ongeveer 3% van de reizigers. Die kunnen nu ook al gewoon de dagkaart als reisproduct op hun OV-chipkaart zetten. Dat is natuurlijk wel onnodig omslachtig, maar het is niet iets wat een significante verbetering in het gebruiksgemak voor de meeste reizigers zal gaan zorgen. Een regionale "cap" zou beter zijn maar is veel en veel moeilijker te implementeren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » zo 27 sep 2015, 22:56

petervdveen schreef:En dat hij iedere 5 jaar vernieuwd moet worden is logisch wat mij betreft. Met creditcards, pinpassen, etc is dat ook zo en daar hoor je nooit iemand over. En als je in een heel jaar geen tijd hebt om, of een nieuwe kaart aan te vragen, of je geld terug te vragen, lijkt mij dat toch wat vreemd.
Met pinpassen zul je me er ook niet over horen. Die worden namelijk (in ieder geval bij 'Dé bank') gewoon gratis verstrekt als ze aan hun datum of onbruikbaar zijn. Zo kreeg ik bijvoorbeeld vroegtijdig een nieuwe pas met de invoering van IBAN. Daarnaast hoef ik ook geen formulieren in te vullen en blijft mijn geld gewoon toegankelijk. Als je voor een nieuwe pinpas ineens €7,50 moet betalen, komt daar ook herrie van. Kijk maar naar de onrust over het factureren van de kosten voor eerste uitgifte van medicijnen.

Maar om nog even los van deze specifieke casus te gaan: alle bureaucratie rond de chipkaart is met name raar omdat je (tegen allerhande ander duur overheidsbeleid in) het OV nog een klapje ontoegankelijker maakt. Want je moet dus een kaart kopen voor €7,50 en er vervolgens al een relatief fors bedrag (€20 voor een treinreis) op storten voor je kunt gaan reizen. Als dan na een paar jaar je pas ongevraagd aan vervanging toe is en je bent zo verstandig om van vervanging af te zien, dan moet je een formulier invullen en afdrukken en je oude kaart per post opsturen. Aangezien dat tegenwoordig ook al €0,69 is, kun je stellen dat de kaart dus eigenlijk €8,19 kost.

Morgen niettemin maar even een formuliertje voor mijn eigen kaart invullen, want die resterende €1,24 laat ik niet aan mijn neus voorbij gaan. En een nieuwe kaart? Geen denken aan. Ik heb na een aantal 'boeiende' ervaringen het OV wel afgeleerd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » ma 28 sep 2015, 6:35

RSK schreef:Die worden namelijk (in ieder geval bij 'Dé bank') gewoon gratis verstrekt als ze aan hun datum of onbruikbaar zijn.
Nee, die passen zijn niet gratis. De kosten zitten verwerkt in de periodieke bijdrage die je aan de bank betaalt.
Want je moet dus een kaart kopen voor €7,50 en er vervolgens al een relatief fors bedrag (€20 voor een treinreis) op storten voor je kunt gaan reizen.
Het is een prepaid-kaart. Logisch dat je er eerst een bedrag op moet zetten.
Coen Tunnel schreef:
boe! schreef:
Coen Tunnel schreef:De Luxemburgse mKaart die met dezelfde technologie werkt is gewoon gratis te verkrijgen.
Is gratis ook echt gratis? In Nederland willen ze de OV-chipkaart ook gratis maken, maar de vervoerders gaan de kosten gewoon verdisconteren in het starttarief of kilometerprijs waardoor je per saldo nog steeds voor die kaart betaalt.
Vooralsnog zijn de tarieven met een mKaart hetzelfde als met papieren kaartjes.

Alsof er met papieren kaartjes niet veel meer kosten waren voor distributie. Strippenkaarten die je bij supermarkten, postkantoren en tabakswinkels kon kopen, het hele gedoe met (nota bene gratis!) stamkaarten en gestempelde sterabonnementen bij postkantoren, dat is allemaal verdwenen. Toch moet je betalen voor de ov-chipkaart. Elke vijf jaar opnieuw.
Ik heb jaren geleden ooit eens postzegels gekocht bij een winkel. Van de winkelier kreeg ik het dringende verzoek om vooral niet met mijn pinpas te betalen. Waarom? De bank brengt voor een pinbetaling een bedrag in rekening en aangezien je op postzegels geen winst mag maken (verkoopprijs = inkoopprijs), zou de winkelier verlies lijden op de transactie.

Voorgaande geldt ook voor strippenkaarten e.d. Verkoopprijs = inkoopprijs. Er wordt geen winst gemaakt, het kost de verkoper geld. De verkoper hoopt dat de verkoop van strippenkaarten ook klanten aantrekt die andere aankopen in de winkel doen, zodat er uiteindelijk toch winst wordt gemaakt. Dat het allemaal 'gratis' is, is echt onzin.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » ma 28 sep 2015, 8:45

boe! schreef:
RSK schreef:Die worden namelijk (in ieder geval bij 'Dé bank') gewoon gratis verstrekt als ze aan hun datum of onbruikbaar zijn.
Nee, die passen zijn niet gratis. De kosten zitten verwerkt in de periodieke bijdrage die je aan de bank betaalt.
Zeg ik dan dat die passen gratis zijn? Nee, ik zeg dat ze gratis verstrekt worden. En zo zou het voor de OV-Chipkaart -en de rest van de kaarten- ook moeten zijn: je betaalt voor de reis en niet voor je kaartje. Daarmee benadeel je namelijk de incidentele reiziger.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » ma 28 sep 2015, 9:18

RSK schreef:Zeg ik dan dat die passen gratis zijn? Nee, ik zeg dat ze gratis verstrekt worden.
Je mag er een woordspelletje van maken, maar het kost altijd geld. Ook het verstrekken van een pas kost geld.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » ma 28 sep 2015, 9:33

^^ Dat noem ik geen woordspelletje, maar een essentieel verschil in beprijzing. Natuurlijk hangt aan alles een kostenplaatje, maar dat wil niet zeggen dat alle toerekenbare kosten maar aan de gebruiker moeten worden voorgelegd. Kennelijk vind jij het heel normaal dat je bij het afrekenen van een doosje eieren 50 cent afrekentoeslag dient te betalen omdat je 'gebruik maakt' van de cassière. Ik zou echter willen betogen dat als de kosten daar op de grote hoop verdwijnen en zo worden uitgesmeerd over alle boodschappen, dat voor die kaart en de reizen ook moet kunnen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » ma 28 sep 2015, 10:02

RSK schreef:Ik zou echter willen betogen dat als de kosten daar op de grote hoop verdwijnen en zo worden uitgesmeerd over alle boodschappen, dat voor die kaart en de reizen ook moet kunnen.
Zoals ik al eerder aangaf: dan worden die kosten dus verdisconteerd in het basistarief of kilometertarief.
RSK schreef:Kennelijk vind jij het heel normaal dat je bij het afrekenen van een doosje eieren 50 cent afrekentoeslag dient te betalen omdat je 'gebruik maakt' van de cassière.
Zolang de kosten 'onzichtbaar' verwerkt zitten in de prijzen dan is er niets aan de hand, maar zodra je de kosten gaat specificeren dan is het hek van de dam. Ik snap die houding niet.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Ds79m » ma 28 sep 2015, 13:51

^^ Al dan niet onverwachte extra kosten leiden altijd tot wrevel. Denk aan een verplichte eindschoonmaak in een vakantiehuisje, kosten voor couvert in de horeca of het toeslagencircus van RyanAir. Zeker een overheidsinstantie zou er beter aan doen om dat soort klantonvriendelijk schraapgedrag te voorkomen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Seat Ibiza » ma 28 sep 2015, 16:44

RSK schreef:En zo zou het voor de OV-Chipkaart -en de rest van de kaarten- ook moeten zijn: je betaalt voor de reis en niet voor je kaartje. Daarmee benadeel je namelijk de incidentele reiziger.
En als je de kosten verrekent voor de verstrekking van chipkaarten, bijvoorbeeld in het opstaptarief, benadeel je de frequente reiziger...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » ma 28 sep 2015, 16:59

Dat hoeft niet eens om een groot bedrag te gaan, iets met een 0,05 cent per kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Seat Ibiza » ma 28 sep 2015, 17:23

^^
Dat kan, maar dan ga je uit van het huidige aantal verstrekte kaarten. Ik vermoed dat bij het gratis maken van de verstrekking, het aantal uitgegeven kaarten enorm toeneemt...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » ma 28 sep 2015, 19:12

Ik denk dat er op dit moment al miljoenen in omloop zijn...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Ds79m » ma 28 sep 2015, 19:27

Seat Ibiza schreef:^^
Dat kan, maar dan ga je uit van het huidige aantal verstrekte kaarten. Ik vermoed dat bij het gratis maken van de verstrekking, het aantal uitgegeven kaarten enorm toeneemt...
Is het niet juist de bedoeling dat het OV aantrekkelijker wordt?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Wouter N14 » ma 28 sep 2015, 20:46

^^ Het ov schijnt al stampvol te zitten in de spitsen, dus veel groei lijkt mij inderdaad niet wenselijk ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door verfmeer95 » ma 28 sep 2015, 20:47

Of je het nu gratis maakt of niet, dat die kaart na 5 jaar verloopt zou hoe dan ook niet nodig zijn. Daar zou men eerst wat aan kunnen doen. En als je die 7,50 als borg maakt zal het aantal kaarten niet spectaculair toenemen. Helemaal omdat Nederland al redelijk verzadigd is met OV-chipkaarten.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Seat Ibiza » ma 28 sep 2015, 21:42

Ds79m schreef:
Seat Ibiza schreef:Dat kan, maar dan ga je uit van het huidige aantal verstrekte kaarten. Ik vermoed dat bij het gratis maken van de verstrekking, het aantal uitgegeven kaarten enorm toeneemt...
Is het niet juist de bedoeling dat het OV aantrekkelijker wordt?
Ik bedoel, dat mensen laks zouden kunnen worden. "Oh, kaart vergeten. Doe maar een nieuwe...".

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door petervdveen » ma 28 sep 2015, 21:48

^^ Persoonlijke kaarten gratis maken en eens in de 5 jaar krijg je er 1 gratis.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » do 08 okt 2015, 13:33

Tsja, dat je moet betalen voor zo'n kaart is een grote misser geweest natuurlijk. En voor de wegwerpkaarten had men beter, zoals in meer landen, een borg kunnen rekenen, die je uiteraard terug krijgt bij het inleveren. Scheelt weer een hoop troep op straat rondom haltes en stations.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » zo 11 okt 2015, 11:22

Met die borg ben ik het gewoon harstikke eens. Dat de OV-chipkaart altijd geld kost klopt niet. Ik heb een weekend-vrij abonnement van de NS, en ik krijg mijn chipkaart gratis 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie