[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » ma 11 aug 2014, 9:41

^^ Voor zover ik het heb meegekregen is dat 'Rijnland Ziekenhuis' in Alphen a/d Rijn uitgekleed tot een veredelde HAP. Zodra je met iets ernstigers komt dan een ingegroeide teennagel, wordt je bij wijze van spreken al doorgestuurd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door chriskrusz » ma 11 aug 2014, 10:46

Zowat alle poliklinieken zitten ook in Alphen, dus alleen de wat ernstigere gevallen zullen moeten uitwijken. Ik denk niet dat het genoeg is om het volledige daluren-OV-gebruik van Alphen te verklaren. ;)

Oh en een SEH hebben ze er natuurlijk ook niet. Maar ik vermoed dat die patienten ook niet zo vaak met de bus gaan? Is ook wel wat lastig inchecken met twee gebroken polsen..

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door sirdanilot » ma 11 aug 2014, 13:38

Vinny schreef:Het streekvervoer is veredeld scholieren en studentenvervoer geworden. Reizigers die toch wel redelijk spitsgebonden zijn, en je bovendien niet de commerciele prijs kunt vragen, zeker nu de studiefinanciering wordt uitgekleed.
Ik vraag me serieus af hoe het met het OV gaat worden hier als studenten geen OV kaart meer krijgen. Dan krijgen we misschien een amerikaanse situatie met alleen in de grotere steden OV?

In andere landen wordt het OV nog veel meer gesubsidieerd dan hier, maar ook daar willen we juist vanaf. De studentenkaart is ook een verkapte OV subsidie (als het even duur is, zouden de meeste studenten kiezen voor een auto, al dan niet een auto delen met een vriend ofzo).

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door ACT-F » ma 11 aug 2014, 17:35

^^
Studenten worden weer kieskeuriger met de keuze van hun studieplaats en reisgedrag. Als er in Amsterdam moeilijk een kamer te vinden is, dan wijken ze mogelijk uit naar Groningen. Of ze zullen eerder op kamers gaan dan te pendelen vanaf het ouderlijk huis. Ik zie liever dat de scholen de begintijden aanpassen naar buiten de spits zodat de ov-studentenkaart behouden kan blijven.

Als incidentele reiziger is het ov sowieso al niks vanwege de reistijd en prijs tegenover de auto. Dat onhandige gedoe met de ov-chipkaart maakt het ov niet bepaald laagdrempeliger. En ik ben allerminst rouwig dat het ov aan populariteit verliest want het is maar een kostenpost en dat mag gerust lager.
Meer bitumen!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » ma 11 aug 2014, 17:42

ACT-F schreef:Dat onhandige gedoe met de ov-chipkaart maakt het ov niet bepaald laagdrempeliger.
Je chipkaart tegen een paal aanhouden aan het begin en aan het eind van je reis, kan ik niet betitelen als onhandig gedoe.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » ma 11 aug 2014, 17:54

Ik heb het idee dat de grootste mopperaars de mensen zijn die de kaart het minst gebruiken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » ma 11 aug 2014, 18:15

Dat denk ik ook.
De vraag is alleen: is dat oorzaak of gevolg ? :yes:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door ACT-F » ma 11 aug 2014, 18:25

Palance schreef:Ik heb het idee dat de grootste mopperaars de mensen zijn die de kaart het minst gebruiken.
Ik heb nog nooit zo'n kaart aangeraakt. En terwijl ik met een e-ticket reis toon ik medelijden met ov-chipkaartreizigers die bij een krappe overstap moeten in- en uitchecken omdat ze van vervoerder wisselen. Je kunt je voorstellen dat als zo'n trein leegstroomt men rijendik achter die enkele palen staat, terwijl ze stressen of ze hun aansluiting halen of een half uur moeten wachten op de volgende trein.

Nee, erg aantrekkelijk. En dat was het ov al niet voor de invoering van de ov-chipkaart, maar nu al helemaal niet. Liever de auto, vertrekken wanneer je wilt, geen overstap, sneller, goedkoper, comfortabeler en stopt van deur tot deur.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Mark » ma 11 aug 2014, 18:26

Ik denk met name de incidentele reiziger. De barrière is vrij hoog geworden met die 7,50 aanschafprijs van zo'n ding en 20 euro tegoed erop.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chris » ma 11 aug 2014, 18:28

^^ Inderdaad. Er zijn best wel mensen die 1 keer met het OV willen zonder zicht op een reis met het OV daarna, die zullen afhaken door de al dan niet subjectieve barrière van de OV-chipkaart.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door ACT-F » ma 11 aug 2014, 18:30

Mark schreef:Ik denk met name de incidentele reiziger. De barrière is vrij hoog geworden met die 7,50 aanschafprijs van zo'n ding en 20 euro tegoed erop.
Een incidentele reiziger gaat überhaupt niet investeren in zo'n kaart. Die 1 euro toeslag op de losse kaartjes is al een drempel op zich voor een treinreis die zelf geen €3 kost.
Meer bitumen!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » ma 11 aug 2014, 18:34

Chris schreef:^^ Inderdaad. Er zijn best wel mensen die 1 keer met het OV willen zonder zicht op een reis met het OV daarna, die zullen afhaken door de al dan niet subjectieve barrière van de OV-chipkaart.
Die mensen kunnen dus een e-ticket aanschaffen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Mark » ma 11 aug 2014, 18:40

Alleen weet vrijwel niemand dat je voor binnenlandse reizen een e-ticket kan nemen en wordt het ook alles behalve gepromoot. En bij reizen met de metro etc. heb je geen e-ticket dus moet je een ov-chipkaart hebben, of dag/urenkaarten kopen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » ma 11 aug 2014, 18:51

Er zijn vaak genoeg aantrekkelijke actiekortingen voor incidentele reizigers. Reguliere enkele reizen worden ontmoedigd :)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » ma 11 aug 2014, 18:56

Tot voor kort moest je (behoudens stadsgebieden) ook een apart treinkaartje en strippenkaart hebben. En daarvoor voor iedere vervoerder een ander kaartje. NS heeft (had?) trouwens de zomer voor abonnementshouder de aanbieding om voor derden een anonieme OV-kaart te kopen voor 2 Euro per stuk. Kan ook op naam maar dat is gedoe met pasfoto's en dergelijke. Mijn schoonouders hebben er nu dus ook een.

Voor wie bijna nooit met het OV reist is die 1 Euro toeslag niet veel voor de trein.

Ik blijf die aparte paaltjes voor aparte vervoerders (ook Erasmuslijn vs Zoetermeerlijn) wel een misser.
Ik heb mij ook verbaasd dat je met de Benelux-trein je nergens kan in en uitchecken als je voor het Nederlandse deel een business-kaart hebt en naar Belgie gaat. Zet dan zo'n ding IN die trein.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » ma 11 aug 2014, 19:39

Of hard rennen in Roosendaal. Maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
ACT-F schreef: Ik heb nog nooit zo'n kaart aangeraakt. En terwijl ik met een e-ticket reis toon ik medelijden met ov-chipkaartreizigers die bij een krappe overstap moeten in- en uitchecken omdat ze van vervoerder wisselen. Je kunt je voorstellen dat als zo'n trein leegstroomt men rijendik achter die enkele palen staat, terwijl ze stressen of ze hun aansluiting halen of een half uur moeten wachten op de volgende trein.
Lang niet op alle stations wissel je van vervoerder. Al is dat wel een misser van jewelste trouwens.
ACT-F schreef:Nee, erg aantrekkelijk. En dat was het ov al niet voor de invoering van de ov-chipkaart, maar nu al helemaal niet. Liever de auto, vertrekken wanneer je wilt, geen overstap, sneller, goedkoper, comfortabeler en stopt van deur tot deur.
Gaat het je nu om het OV of om de chipkaart?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door ACT-F » ma 11 aug 2014, 19:59

^^
Beide. Ov is al onaantrekkelijk, en de ov-chipkaart doet daar een schepje bovenop.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » ma 11 aug 2014, 20:01

Dat het OV onaantrekkelijk is dat is geen feit, dat is jouw mening. En over de chipkaart kun je niks zinnigs zeggen omdat je zelf al aangeeft dat je toch nooit zo'n kaart hebt aangeraakt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door sirdanilot » ma 11 aug 2014, 20:13

Er zijn hele volksstammen die gewoon echt nooit met het OV gaan. En mochten die dat wél een keer willen (om in Amsterdam naar het centrum te gaan, of om naar schiphol te gaan of zo), dan kunnen best wel een keertje die toeslag van 1 euro veroorloven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » ma 11 aug 2014, 20:47

sirdanilot schreef:
Vinny schreef:Het streekvervoer is veredeld scholieren en studentenvervoer geworden. Reizigers die toch wel redelijk spitsgebonden zijn, en je bovendien niet de commerciele prijs kunt vragen, zeker nu de studiefinanciering wordt uitgekleed.
Ik vraag me serieus af hoe het met het OV gaat worden hier als studenten geen OV kaart meer krijgen. Dan krijgen we misschien een amerikaanse situatie met alleen in de grotere steden OV?

In andere landen wordt het OV nog veel meer gesubsidieerd dan hier, maar ook daar willen we juist vanaf. De studentenkaart is ook een verkapte OV subsidie (als het even duur is, zouden de meeste studenten kiezen voor een auto, al dan niet een auto delen met een vriend ofzo).
Nee, de OV studentenkaart blijft, en wordt voor MBO-scholieren geïntroduceerd. Dat hebben de vervoerders uitonderhandeld met de overheid. Niet een heel beste deal overigens, want de overheid gaat niet meer betalen aan de vervoerders. Ik verwacht dus nog wel een zware saneringsronde om het OV rendabel te houden. Ik heb mensen gewaarschuwd om zuurstofmaskers mee te nemen vanaf 2019. Die ga je dan nodig hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door ACT-F » ma 11 aug 2014, 22:38

Palance schreef:Dat het OV onaantrekkelijk is dat is geen feit, dat is jouw mening. En over de chipkaart kun je niks zinnigs zeggen omdat je zelf al aangeeft dat je toch nooit zo'n kaart hebt aangeraakt.
Dat het mijn mening is spreekt voor zich, maar toch bedankt voor het bevestigen ervan. Maar kijk ook verder dan mijn mening, want als elke mening een druppel is dan wordt het vanzelf een stortvloed als er genoeg van zijn. En dat ik niks zinnigs over de ov-chipkaart kan zeggen slaat als een tang op een varken, want mijn mening daarover, het in- en uitchecken bij het wisselen van vervoerder met de kans op het missen van de aansluiting, wordt onderschreven door anderen. Zaken die je als treinreiziger met de ogen waarneemt, en niet op tast met aanraking van de vingers op een ov-chipkaart...

Wat de ov-adepten aan tegenargumenten opvoeren om hun geliefde transportmiddel te verdedigen zal me eerlijk gezegd een zorg zijn. Dat het ov klanten verliest en daarmee per reiziger duurder wordt komt op conto van de overgebleven reiziger, in het bijzonder de structurele reiziger. Daar ben ik erg content mee overigens, minder reizigers betekent ook minder bijdrage van de belastingbetaler. Het liefst zie ik marktwerking zoals René het voorstelde, dus alle kosten door de ov-reiziger laten betalen. Eens kijken of de laatste Mohikanen der ov-adepten hun transportmiddel nog steeds bewieroken. Mijn zegen heb je hoor, ik zwaai nog wel even vanuit de auto :top:
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Jackbauer1350 » ma 11 aug 2014, 22:46

De OV flopkaart een extra reden om met de auto te reizen.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Davy » ma 11 aug 2014, 22:49

@ACT-F: oh maak je maar geen illusies hoor: als er te weinig OV-gebruik is maak je het autorijden toch gewoon duurder, zodat men weer voor OV kiest. Een vaakgehoord argument van de OV-groep.

Voor de rest deel ik je mening. Als incidentele OV-reiziger moet ik dat chipkaartgezeik ook niet. Gewoon een kaartje geldig van A naar B zonder al dat in- en uitcheckgedoe bij overstappen en wat weet ik nog allemaal... en je bij een foutje genadeloos door controleurs afgestraft wordt...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » di 12 aug 2014, 6:31

ACT-F schreef:En dat ik niks zinnigs over de ov-chipkaart kan zeggen slaat als een tang op een varken, want mijn mening daarover, het in- en uitchecken bij het wisselen van vervoerder met de kans op het missen van de aansluiting, wordt onderschreven door anderen.
Het is vast heel fijn voor jou dat andere hetzelfde roepen als jij, maar dan blijft staan dat jij naar mijn mening niks kan zeggen over het gebruik ervan omdat je er naar eigen zeggen nooit een hebt aangeraakt. Jij weet dus niet hoe het is om te reizen met de kaart, of er veel nadelen aanzitten, of er daarnaast ook veel meer voordelen aanzitten of juist niet. Ik gebruik zowat dagelijks de kaart en heb zowat van alle OV-modaliteiten gebruik gemaakt met de kaart, inclusief OV-fiets. En dat je een keer van vervoerder moet wisselen op een treinstation, dat is een misser ja (maar dat wordt ook niet ontkend), maar weegt m.i. niet op tegen de voordelen ervan. Sterker nog, sinds de OV-chipkaart er is maak ik zelfs meer gebruik van het OV vanwege het gebruikersgemak.
ACT-F schreef:Wat de ov-adepten aan tegenargumenten opvoeren om hun geliefde transportmiddel te verdedigen zal me eerlijk gezegd een zorg zijn
Wat doe je dan op een discussieforum? :dontknow:
Davy schreef:en je bij een foutje genadeloos door controleurs afgestraft wordt...
En jij ziet dagelijks 'foutjes' zodat jij deze conclusie kunt trekken? Ik zie als dagelijkse reiziger vaker dat er wel eens iets misgaat en van 'genadeloos' afstraffen is zeker niet altijd sprake. Maar vaak wel terecht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » di 12 aug 2014, 8:05

Palance schreef:Of hard rennen in Roosendaal. Maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Als je reisgenoten hebt (die op je bagage en plekje passen) haal je dat wel, want je hebt 5-10 minuten op Roosendaal. IIg richting Belgie waar je op perron 1 stopt bij de stationshal. Zo heb ik dat de laatste keer ook gedaan. Maar als je alleen reist, is dat wat link.
NS adviseert om een kaartje voor de hele reis te kopen, maar dan betaal je deels 2 keer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » di 12 aug 2014, 8:19

Van België terug is de overstap 3 minuten ofzo (als je met de stoptrein reist vanuit Antwerpen), ik heb daar een paar weken terug ook een behoorlijke sprint moeten trekken om de trein naar Rotterdam nog te halen. Ik heb niet op de lokatie van de poortjes gelet.

Of natuurlijk gewoon een trein laten schieten zodat je alle tijd hebt voor de in- of uitcheck.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » di 12 aug 2014, 9:25

Nu de Beneluxtrein weer rijdt (bijna 1 keer per uur) is dat veel sneller dan die Belgische stoptrein. En nauwelijks duurder in tegenstelling tot de Thalys. En de Beneluxtrein stopt iig naar Belgie een minuut of 5-10. Terug niet recent met de trein geweest (maar meegereden met een auto terug)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » di 12 aug 2014, 9:35

Je zegt het goed: Bijna 1 keer per uur :) (dus er zijn ook uren waarop hij niet rijdt). Toch vind ik wegrennen en terugkomen voor in- en uitchecken link, ook al heb je medereizigers. Die trein is nogal druk (de laatste keer moest iedereen vanaf Dordrecht al staan tot aan Antwerpen en toen kwam er in Roosendaal nog een hoop volk bij).

Om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: Het is geen reële optie. Dus of een trein overslaan, of gewoon een kaartje lopen, of men zou een aantal palen inderdaad in de trein kunnen plaatsen (in bussen en trams kan het immers ook). Maar wel met beperkte mogelijkheden, dus alleen in- en uitchecken als station Roosendaal, ook al denk je zo slim te zijn om de checkout al bij Dordrecht of de checkin pas bij Dordrecht te doen. Lijkt me prima realiseerbaar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Davy » di 12 aug 2014, 10:08

Eigenlijk gaat de discussie ook niet echt hoe de OV chipkaart werkt voor de frequente OV reiziger zoals jij Palance, maar hoe het werkt voor de incidentele reiziger die niet vertrouwd is met OV. De drempel is veel te hoog...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » di 12 aug 2014, 10:29

Ik vraag me dat af. Want het is behoorlijk gebruikelijk dat, als je incidenteel met het OV reist, je meer betaalt. Dat had je 'vroeger' ook met de strippenkaart: Reizigers die vaker reisden hadden zo'n kaart bij zich, maar incidentele reizigers kochten bij de chauffeur een kaartje dat altijd duurder was dan die zoveel strippen die je moest afstempelen.
Eigenlijk is het nu voor de trein ook rechtgetrokken: Incidentele reizigers betalen meer dan frequentere reizigers.

Ook in België betaal je bij de bestuurder van bus of tram meer dan wanneer je een 10-rittenkaart hebt. Daarom heb ik bij mijn laatste bezoek aan Antwerpen maar zo'n kaart gekocht. Scheelt weer voor volgende ritten.

En dat je als incidentele reiziger meer betaalt dan een frequente reiziger komt echt op veel meer plekken in de wereld voor. Daarom kijk ik op voorhand hoe de tarievenstructuur is in een bepaald land of in een bepaalde stad om dan uit te rekenen wat het goedkoopste is.

Maar dat staat eigenlijk los van die kaart, ofwel het gebruik van vervoersbewijzen. En dat gaat prima, ik zie dus nooit de 'genadeloze' boetes uitgeschreven worden zoals jij aangeeft.
Mark schreef:Alleen weet vrijwel niemand dat je voor binnenlandse reizen een e-ticket kan nemen en wordt het ook alles behalve gepromoot. En bij reizen met de metro etc. heb je geen e-ticket dus moet je een ov-chipkaart hebben, of dag/urenkaarten kopen.
Printscreen van de site van de NS. Dit zie je als je "Product" aan klikt
Afbeelding
Je ziet dus vrij snel dat er e-tickets bestaan. Sterker nog, er schijnt nu een aanbieding te zijn om een chipkaart voor 2 Euro te kopen!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie