[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Snelwegfreak » za 12 jul 2014, 1:03

Juist van het stilzitten en ellenlange wachten word ik lui en moe en dommel ik zo in slaap. Bij autorijden ben je altijd scherp omdat je zelf alles in de hand hebt. Daar blijf je wakkerder van. Maar goed, dat is mijn ervaring dan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door petervdveen » za 12 jul 2014, 1:04

Jij hebt het over inspannend, lui worden ergens van is heel iets anders dan iets inspannends doen :lol:
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Snelwegfreak » za 12 jul 2014, 1:06

Kijk, dat bedoel ik. Vandaag 5 uur in de trein gezeten, dan krijg je dat hè ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door chriskrusz » za 12 jul 2014, 1:11

Van zo lang in de trein zitten val je gewoon in slaap en word je wakker zonder al je bezittingen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door sirdanilot » za 12 jul 2014, 1:16

Snelwegfreak schreef:Het is niet alleen de reistijd, maar daaraan gekoppeld ook de energie die het kost. Anderhalf uur autorijden is veel minder inspannend dan drie uur in de trein zitten. Met dat laatste, wat ik regelmatig doe, ben ik echt gesloopt als ik thuis kom.
Je moet ook gewoon lekker slapen in de trein, of een boek lezen, of een beetje huiswerk maken of zo, muziek luisteren etc. Dan ben je echt niet gesloopt hoor, ik althans niet.

Wat wel echt vermoeiend is, is als haringen in een ton in een overvolle trein staan. Of achtduizend keer moeten overstappen. Of uit de trein gezet worden want 'vanwege een defecte bovenleiding rijdt de trein niet verder dan Lutjebroek-Centraal' en dan weer een half uur wachten op zo'n NS bus of drie uur moeten omreizen via onderliggend OV :facepalm:

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door sirdanilot » za 12 jul 2014, 1:19

chriskrusz schreef:Van zo lang in de trein zitten val je gewoon in slaap en word je wakker zonder al je bezittingen.
Ja of je wordt een paar haltes verder wakker dan waar je moet zijn (is mij al vaak genoeg gebeurd :lol: )

Tegenwoordig zet ik dan ook altijd een wekker als ik in de trein zit, anders gaat het geheid fout ;) Laatst nog bijna m'n metrohalte gemist omdat ik in slaap viel, kon er nog net op tijd uit springen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 12 jul 2014, 1:19

chriskrusz schreef:Van zo lang in de trein zitten val je gewoon in slaap en word je wakker zonder al je bezittingen.
Ik val nooit in slaap in de trein. En autorijden is uiteraard vermoeiender dan reizen per trein. Juist door het scherp moeten blijven. Ook al duurt het langer, ik verkies echt de trein boven de auto voor bv een dagje uit. Dan onthaast je ook wat.
Laatst gewijzigd door Palance op za 12 jul 2014, 1:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door sirdanilot » za 12 jul 2014, 1:20

boe! schreef:^^ Het NS-poortje aan de buitenkant van de hoofdingang is open.
Ik was er vanmiddag en de poortjes waren wel degelijk dicht, maar het kan zijn dat één van de poortjes wel open is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 12 jul 2014, 1:48

De poortjes op Rotterdam-Alexander zouden ook dicht zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Jeroen » za 12 jul 2014, 20:46

Palance schreef:En autorijden is uiteraard vermoeiender dan reizen per trein. Juist door het scherp moeten blijven. Ook al duurt het langer, ik verkies echt de trein boven de auto voor bv een dagje uit. Dan onthaast je ook wat.
Dat is maar net hoe je het persoonlijk ervaart. Ik raak met het reizen per trein juist eerder gestrest, omdat de reis in de eerste plaats al meer tijd kost, je afhankelijk ben van bepaalde tijdstippen waarop een trein vertrekt en je je medereizigers niet voor het kiezen hebt. Daarbij raak ik op een lange treinrit ook eerder vermoeid door verveling, al speelt dat tegenwoordig met smartphones en wi-fi in de trein misschien iets minder dan in de tijd dat ik nog regelmatig met de trein reisde.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 12 jul 2014, 20:51

Je medereizigers kies je inderdaad niet uit, maar je kan ook van ze weglopen. En vervelen? De omgeving is vaak interessant genoeg en anders een krant of een goed boek meenemen. Ook als automobilist heb je met factoren te maken die je niet in de hand hebt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chris » za 12 jul 2014, 20:53

Ik maak vrijwel nooit ritten waarbij de trein een alternatief kan zijn. Woon-werkverkeer doe ik per fiets, en boodschappen per auto, en de overige ritten zijn voornamelijk sociaal-recreatief van aard. Ik ben al 8 jaar niet meer met het OV geweest, eigenlijk sinds ik mijn rijbewijs heb. Ervaring met de OV-chipkaart heb ik dus niet, alhoewel ik wel regelmatig op station Zwolle kom als wandelaar in de pauze.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door sirdanilot » za 12 jul 2014, 22:59

Jeroen schreef:
Palance schreef:En autorijden is uiteraard vermoeiender dan reizen per trein. Juist door het scherp moeten blijven. Ook al duurt het langer, ik verkies echt de trein boven de auto voor bv een dagje uit. Dan onthaast je ook wat.
Dat is maar net hoe je het persoonlijk ervaart. Ik raak met het reizen per trein juist eerder gestrest, omdat de reis in de eerste plaats al meer tijd kost, je afhankelijk ben van bepaalde tijdstippen waarop een trein vertrekt en je je medereizigers niet voor het kiezen hebt. Daarbij raak ik op een lange treinrit ook eerder vermoeid door verveling, al speelt dat tegenwoordig met smartphones en wi-fi in de trein misschien iets minder dan in de tijd dat ik nog regelmatig met de trein reisde.
Treinreizen is ook een beetje een 'kunst'. Zo is het zaak om een goed boek te nemen in de trein, of bijvoorbeeld huiswerk (als je studeert) of thuiswerk (als je een kantoorbaan hebt of iets). Spelen met je smartphone is leuk maar moet je niet bij langere treinritten constant gaan lopen doen.

Toen ik nog vaak naar zeeland terugreisde studeerde ik vaak in de trein, of ik speelde computerspelletjes op mijn laptop, of ik las een boek. Of ik sliep ;)

Gek genoeg kan ik beter in de bus slapen dan in de trein. Dit komt doordat het motorgeluid van de bus rustgevend werkt, je hoort mensen minder praten.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door sirdanilot » za 12 jul 2014, 23:58

Chris schreef:Ik maak vrijwel nooit ritten waarbij de trein een alternatief kan zijn. Woon-werkverkeer doe ik per fiets, en boodschappen per auto, en de overige ritten zijn voornamelijk sociaal-recreatief van aard. Ik ben al 8 jaar niet meer met het OV geweest, eigenlijk sinds ik mijn rijbewijs heb. Ervaring met de OV-chipkaart heb ik dus niet, alhoewel ik wel regelmatig op station Zwolle kom als wandelaar in de pauze.
Als je een keer naar Schiphol gaat kan het natuurlijk wél een alternatief zijn. Maar ik snap inderdaad wel dat je niet vaak de trein pakt. Mijn vader neemt bijvoorbeeld ook eigenlijk nooit het OV behalve bij reizen naar het buitenland (en zelfs dan gaat hij vaak met de auto).

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door verfmeer95 » zo 13 jul 2014, 0:01

sirdanilot schreef: Gek genoeg kan ik beter in de bus slapen dan in de trein. Dit komt doordat het motorgeluid van de bus rustgevend werkt, je hoort mensen minder praten.
Dat ligt dan heel erg aan de buslijn en de chauffeur. Als je een bochtige, hobbelige weg hebt en een chauffeur die rijdt als een malloot, dan kan je het slapen wel vergeten. In een rustige trein lukt het mij juist beter.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » zo 13 jul 2014, 9:26

Chris schreef:Ervaring met de OV-chipkaart heb ik dus niet, alhoewel ik wel regelmatig op station Zwolle kom als wandelaar in de pauze.
Als de verbouwing af is en er staan poortjes dan zul je dus wel ervaring opdoen ;)

Ik ben op zich een tevreden gebruiker, het nadeel is echter dat je niet kunt zien of de checkin goed gegaan is. En dan doel ik met name op bussen en trams waar je niet kunt zien of de juiste halte wel staat ingesteld. Zaterdagmiddag had ike en kort ritje in Rotterdam met de bus, waarbij op ov-chipkaart.nl bleek dat er 2 totaal andere haltes zijn geregistreerd. Nu maakt het mij niet uit met een privékaart, maar met een zakelijke kaart kan dat lastig zijn omdat ik die alleen voor woon-werkverkeer mag gebruiken. Toon dan maar aan dat je geen misbruik van de kaart hebt gemaakt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » zo 13 jul 2014, 9:40

sirdanilot schreef: Treinreizen is ook een beetje een 'kunst'. Zo is het zaak om een goed boek te nemen in de trein, of bijvoorbeeld huiswerk (als je studeert) of thuiswerk (als je een kantoorbaan hebt of iets).
Dat hangt er maar net van af hoe je reis er uit ziet. Een reis van Bodegraven naar Rotterdam of andersom leent zich er slecht voor. Van de 90 minuten kon ik er 20 'studeren', de rest van de reistijd is ongeschikt of te kort. Zeker in een sprinter valt dat tegen, aangezien je je spullen niet kwijt kunt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chris » zo 13 jul 2014, 9:41

Palance schreef:Als de verbouwing af is en er staan poortjes dan zul je dus wel ervaring opdoen ;)
Ik ben benieuwd of dat door gaat. Het station vormt dan een enorme barrière tussen een kantorenpark en het centrum. Er zijn veel wandelaars over het station die niet met de trein of bus gaan. Het spoor vormt al een flinke barrière in Zwolle, er zijn maar 3 plekken voor fietsers waar je het spoor kan kruisen tussen Zwolle-Zuid en de rest van Zwolle.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Jeroen » zo 13 jul 2014, 10:20

verfmeer95 schreef:
sirdanilot schreef: Gek genoeg kan ik beter in de bus slapen dan in de trein. Dit komt doordat het motorgeluid van de bus rustgevend werkt, je hoort mensen minder praten.
Dat ligt dan heel erg aan de buslijn en de chauffeur. Als je een bochtige, hobbelige weg hebt en een chauffeur die rijdt als een malloot, dan kan je het slapen wel vergeten. In een rustige trein lukt het mij juist beter.
Ik heb eigenlijk nog nooit in een rijdend voertuig kunnen slapen. Niet in een auto, vrachtauto, bus, trein, tram, metro, allemaal wel eens geprobeerd maar nooit gelukt. Het enige waar mij dat gelukt is, is op de nachtboot naar Harwich.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » zo 13 jul 2014, 11:15

En op de boot heb ik juist moeite om te slapen, zeker met veel deining. IN een vliegtuig lukt het me ook niet, maar auto/trein/bus/tram/metro, daar kan ik het wel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Jeroen » zo 13 jul 2014, 11:28

Op zo´n enorme boot merk je nauwelijks wat van deining. Het voornaamste verschil is natuurlijk ook dat je een luxe hut krijgt met comfortabele bedden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door sirdanilot » zo 13 jul 2014, 11:47

verfmeer95 schreef:
sirdanilot schreef: Gek genoeg kan ik beter in de bus slapen dan in de trein. Dit komt doordat het motorgeluid van de bus rustgevend werkt, je hoort mensen minder praten.
Dat ligt dan heel erg aan de buslijn en de chauffeur. Als je een bochtige, hobbelige weg hebt en een chauffeur die rijdt als een malloot, dan kan je het slapen wel vergeten. In een rustige trein lukt het mij juist beter.
Tsja de bus van Terneuzen naar Goes gaat gewoon over de snelweg, dus dat zit wel goed. Wel zat er op de terugweg altijd een enorme kuil in de bocht van de A256 naar de A58 :lol: Ik hoop dat die nu gerepareerd is. Misschien komt dat doordat dit stukje net 'tussen wal en schip' ligt (provinciale en rijksweg)?

Ook in tram en metro krijg ik de nieiging om in slaap te vallen, maar vaak zit je daar net te kort in of de stoeltjes zitten net niet lekker.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » zo 13 jul 2014, 11:58

Jeroen schreef:Op zo´n enorme boot merk je nauwelijks wat van deining. Het voornaamste verschil is natuurlijk ook dat je een luxe hut krijgt met comfortabele bedden.
Mijn ervaring is anders, met die deining, zeker met windkracht 9 :ziek: Maar de hutten zijn zeker zeer comfortabel, daar zal het niet aan liggen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 26 jul 2014, 19:08

Ik ben al een tijd niet met de reguliere treinen naar België gereisd, maar vandaag dat dus een keertje wel gedaan. Ik was me er niet van bewust dat je ook bij een kaartje Rotterdam-Antwerpen een eenmalige chipkaart krijgt uit de automaat (zij het zonder toeslag). En dat je ook daarmee moet/kunt inchecken (scherm geeft "Internationaal reisrecht" aan).

Afbeelding

En blijkbaar kun je met de OV-chipkaart ook niet op de Wadden (m.u.v. Texel) reizen. Dus zo landelijk is die kaart nou ook weer niet :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » zo 27 jul 2014, 21:56

Op de Waddeneilanden heeft het lijngebonden openbaar vervoer zijn langste tijd gehad. Op Texel en andere eilanden bestaan verregaande plannen om het bus- en taxinet met elkaar te integreren en slechts vraaggebonden openbaar vervoer aan te bieden, tegen vaste prijzen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » ma 28 jul 2014, 8:59

Bij dat soort vervoer is het altijd onduidelijk in hoeverre (verchipte) landelijke OV abonnementen worden geaccepteerd door de chauffeur. Formeel zijn ze geldig, dus zou je geen aanvullend kaartje nodig hebben, maar de vervoersmaatschappij krijgt geen vergoeding voor niet bewezen diensten....

Op mijn NS-business kaart valt ook niet (met het oog, dus als opdruktekst) af te lezen dat het een abonnement is (alle vervoer vrij). Ik vermoed dat die zeker geweigerd wordt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Wouter N14 » di 05 aug 2014, 22:58

Vanavond weer eens met de trein gereisd en dus met een papieren chipkaartje. Wat een onzin is dat zeg, en vooral, wat een klantenpesterij. Dat je moet inchecken zal vast nog wel ergens goed voor zijn. Maar die euro boete toeslag is echt flauw. En waarom uitchecken? Daar ken ik werkelijk geen reden voor bedenken. Is alleen maar een extra handeling die tijd kost. Met volgende kaartjes doe ik dat niet meer. Of zie ik iets over het hoofd?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » di 05 aug 2014, 23:33

^^Dat uitchecken is nog wel handig om geld te claimen bij vertraging 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 06 aug 2014, 7:12

En om straks de poortjes te openen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » wo 06 aug 2014, 7:15

Het idee is dat de stations met de grootste reizigersaantallen allemaal poortjes krijgen, waardoor de meerderheid van de reizigers minimaal één keer door een poortje heen moet. Dat lukt niet met papier...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie