[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door kees » wo 07 jan 2015, 9:41

^^
Tegenwoordig hebben ze het systeem: eerste keer kost je niets, volgende keren 35 euro boete.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 jan 2015, 9:52

mavas schreef:Je OV-chipkaart "verlengen" is niets meer dan de kaart die na 5 jaar verlopen is, vervangen voor een nieuw exemplaar van 7,50. En dat heb je online zo gedaan. Als je oude kaart verlopen is, wordt automatisch het tegoed op je bankrekening teruggestort. Je hoeft dus geen geld er handmatig af te halen.
Met een anonieme kaart waar je ook € 7,50 voor hebt betaald kun je fluiten naar je tegoed als dat ding verloopt. En ik vraag me af waarom zo'n kaart überhaupt op een gegeven moment verloopt. Als hij technisch nog goed is zou daar toch geen enkele reden voor moeten zijn. Dan lijkt het meer op geld uit de zak kloppen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rein » wo 07 jan 2015, 11:00

Ik vraag me af waarom zo'n anoniem ding 7,50 moet kosten. De productiekosten zijn nihil en met een beetje afschrijvingskosten van TLS en een kleine marge voor de verkopende winkelier (of wie dan ook) zou je zo'n ding ook voor 2 euro 50 ofzo moeten kunnen aanbieden lijkt me zo. Dit zou het voor de incidentele gebruiker een stuk interessanter maken om eens spontaan zo'n kaart te kopen en een keer met het OV de stad in te gaan. Met een gezin van 4 ben je nu al 30 euro kwijt en heb je nog geen meter gereden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » wo 07 jan 2015, 12:24

Die 7,50 werkt ontmoedigend, maar TLS is dan ook een gedrocht van een organisatie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 07 jan 2015, 16:52

Het is €1,50 per jaar, dat is dan niet veel. Maar het blijft in mijn optiek onnodig om er geld voor te rekenen voor zowel de anonieme als de persoonlijke kaarten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Tachi » wo 07 jan 2015, 16:54

Mijn grootste bezwaar is dat de kaart belachelijk duur is. Maar wat nog belachelijker wordt, is als je ov-chipkaart buiten je schuld stuk gaat. Dan kost een vervangende kaart in eens € 11,- :knetter: Toen dacht ik: TLS je kan die kaart in een gat schuiven waar de zon niet schijnt. Ik heb de kaart opgeplakt op zo'n teruggaveformulier en kreeg gelukkig vrij snel mijn restant saldo op mijn rekening gestort. Geen nieuwe kaart voor mij als de aanschaf van de kaart zo duur blijft.

Nu heb ik na lange tijd zonder OV-chipkaart weer een nieuwe aangeschaft (€2) via de actie van de NS n.a.v. het afschaffen van het klassieke treinkaartje. Temeer omdat ik de 1 euro toeslag op de nieuwe treinkaartjes ronduit schandalig vond en nog steeds vind.

In de periode dat ik geen OV-chipkaart had, ben ik meer met de auto gaan reizen dan met de tram/metro/bus. En dit zijn over het algemeen vervoersmodaliteiten voor de korte afstanden en binnen steden. Er zat zelfs nog een korte periode dat ik ook de trein gemijd heb i.v.m. de toeslag van 1 euro. Toen dacht ik: Filkker op! Dat ga ik niet betalen. Ik pak de auto.

In- en uitchecken als je van vervoerder verandert vind ik omslachtig en dat kan makkelijker. Start- en eindpunt (c.q. in- en uitcheckpunt) zijn bekend en daarmee de meest waarschijnlijk genomen route ook en is daarmee gelijk ook de verdeelsleutel tussen de twee vervoerders. Tussentijds uit- en inchecken om de precieze verdeling te kunnen vaststellen tussen twee vervoerders vind ik echt geneuzel in de marge. Dat vervoerders de inkomstenverdeling van de strippenkaartverkoop oneerlijk vonden, kan ik wel begrijpen. Maar nu zijn ze helemaal doorgeslagen met tussentijds uit- en inchecken.

TLS en de vervoerders verdienen over de ruggen van reizigers bakken met geld. Hoeveel rente trekken ze wel niet op al die saldo's? Al is de rente maar 1%. Er is minder inkomstenderving, want er wordt minder zwart gereden. Stop dat terug in een goedkopere OV-chipkaart. Maar blijkbaar is hun doel geld verdienen en niet zozeer mensen van A naar B brengen.

Uitchecken bij bussen in de spits blijft bijvoorbeeld een drama. Je zou om het proces te versnellen bij drukke uitstaphaltes uitcheckpalen bij de betreffende haltes kunnen plaatsen.
Bij overstappen zou uitchecken niet nodig moeten zijn. Inchecken op een andere lijn zou automatisch een check-uit bij de vorige rit moeten impliceren.

Wat ik wel een achteruitgang vind voor de incidentele reiziger is dat nu iedere vervoerder zijn eigen kaartje heeft. Ik heb bijvoorbeeld op Laan van NOI een verkeerde kaart gekocht om naar Zoetermeer te kunnen reizen. Ik zit nog steeds met een ongebruikte RET-kaart in mijn portemonnee.

Beter zou zijn als de automaten anonieme chipkaarten zouden uitgeven met een minimumsaldo om te kunnen reizen. Of met een ander reisproduct. Op die manier krijg je misschien de incidentele reiziger ook wat vaker in het OV.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rein » wo 07 jan 2015, 17:13

Prima de verschillende problematieken beschreven. Helemaal mee eens en niks aan toe te voegen. :top:

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door chriskrusz » wo 07 jan 2015, 18:01

Een 1-zone enkele rit kostte tegen het eind van het strippenkaart-tijdperk iets van 1 euro 60, een 2-zone kaartje was 2,40. Het 2-zone kaartje was ook verticaal te stempelen waardoor het een uurnetkaart werd. Hiermee kon je dan op alle stads- en streeklijnen rijden en ook in de trein in bepaalde steden (bijv Amsterdam).

De huidige enkele-rittenkaarten zijn veel duurder, en daarbij vaak ook beperkt tot 1 vervoerder en/of alleen stadslijnen, en al helemaal geen trein.

In Almere kost bijvoorbeeld een kaartje voor 30 minuten op alleen de stadslijnen al 3 euro, een kaartje voor stads en streekbussen voor 1 uur kost al 5 euro.

Oftewel, je betaalt meer en je krijgt er minder voor.

Mijn persoonlijke OV-chipkaart is eind vorig jaar verlopen. Ik heb hem toen niet laten verlengen en het saldo terug laten storten. Dit ging overigens via een webformulier, erg ingewikkeld was dat allemaal niet. Ik had de kaart 5 jaar geleden gekocht, toen was er een aanbieding en kon je de kaart voor 2,50 krijgen. Voor 7,50 hoef ik hem niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 07 jan 2015, 18:31

chriskrusz schreef:een 2-zone kaartje was 2,40. Het 2-zone kaartje was ook verticaal te stempelen waardoor het een uurnetkaart werd. Hiermee kon je dan op alle stads- en streeklijnen rijden en ook in de trein in bepaalde steden (bijv Amsterdam).
Een enkeltje voor de RET kost nu 3 Euro voor een uur. Tot een paar jaar terug bestonden er enkeltjes van 2,50. Geen begrenzing aan het aantal zones, maar wel aan vervoermiddel (alleen bus en tram).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » wo 07 jan 2015, 19:28

Tachi schreef:Mijn grootste bezwaar is dat de kaart belachelijk duur is.
Ik pak de auto.
Even kijken of ik het goed heb begrepen: Een OV-chipkaart die 1,50 euro per jaar kost is te duur. Een rijbewijs dat 3,80 euro per jaar kost past binnen het budget.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rene » wo 07 jan 2015, 20:16

Een rijbewijs is een voorwaarde om veilig aan het verkeer deel te nemen, maar geen voorwaarde om bij een tankstation vol te gooien. Daar volstaat een bankpas of chartaal geld.
Een OV-chipkaart is een voorwaarde om te mogen betalen voor een OV-verplaatsing.

Waarom zou je 7,50 per x jaar moeten betalen om te mogen betalen, als er al zoiets als chartaal geld of een bankpas bestaat ?
Zeker nu tegenwoordig kleine bedragen ook zonder pincode kunnen worden betaald (zie parkeerautomaten).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » wo 07 jan 2015, 20:30

Voor een bankpas betaal je ook een X bedrag per jaar, alleen merk je het niet omdat het verdisconteerd zit in het totaalpakket dat je bij de bank afneemt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rene » wo 07 jan 2015, 20:39

Voior chartaal geld betaal je ook in de vorm van het werk dat je doet. Gratis is alleen de zon die opgaat.
Waar het om draait, is dat men in het OV geen normaal geld meer accepteert, maar wèl geld vraagt voor een extra kaart om te mogen betalen, en die nergens anders goed voor is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » wo 07 jan 2015, 20:47

Je kan de kaart gratis maken, maar dan worden de kosten via de ritprijs alsnog bij de gebruiker in rekening gebracht. Het blijft lood om oud ijzer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rene » wo 07 jan 2015, 21:14

Je kan de kaart ook afschaffen. Het probleem zat in de strippenkaart, want daardoor was de verdeling van de inkomsten naar de OV-bedrijven ondoorzichtig, wat via ingewikkelde onderzoeken moest (WROOV). In deze tijd van automatisering zou het ook mogelijk moeten zijn om met je mobieltje tot vlak voor vertrek een vervoersbewijs te betalen. Waarbij deze een voor die dag unieke QR-code op het scherm van je smartphone kan laten zien die de conducteur/chauffeur weer kan uitlezen ter controle.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » wo 07 jan 2015, 21:21

Ik vind het een prima idee, maar conducteurs kunnen de huidige QR-codes al niet uitlezen, laat staan dat ze klaar zijn voor de smartphone.

Zoals al eerder gezegd is het systeem opgezet voor de OV-bedrijven en niet voor de reizigers. Ik vermoed dat elk bedrijf zijn eigen systeempje heeft opgezet en dat die systeempjes onderling niet kunnen communiceren. Het is anders niet te verklaren dat Connexxion en NS een jaar voorbereidingstijd nodig hebben voor een proef waarbij 'overchecken' op station Amersfoort niet meer nodig is. Pas als deze weeffouten uit het systeem zijn, zal worden gekeken naar nice-to-haves zoals jouw voorstel. Ik vrees dat we 2020 dan al gepasseerd zijn.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Tachi » wo 07 jan 2015, 23:00

boe! schreef:
Tachi schreef:Mijn grootste bezwaar is dat de kaart belachelijk duur is.
Ik pak de auto.
Even kijken of ik het goed heb begrepen: Een OV-chipkaart die 1,50 euro per jaar kost is te duur. Een rijbewijs dat 3,80 euro per jaar kost past binnen het budget.
Ja, als ik naar het totaalplaatje kijk. Dan neem ik meetbare factoren zoals kosten en tijd mee, maar ook niet-meetbare subjectieve factoren mee, zoals comfort, gemak, etc. Kijkende naar mijn reiskarakteristieken zijn de kilometerprijzen in mijn situatie per auto lager dan met het OV.
Laatst gewijzigd door Tachi op do 08 jan 2015, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » do 08 jan 2015, 4:19

Al die losse passen zijn natuurlijk zo jaren 00.
Al die relatief kleine betalingen gaan straks (ook) via een bankpas, ik vermoed dat dat straks ook Europabreed kan. Dan hou je alleen voor een kleine groep saldokaarten en wellicht creditkaarten over (niet-Europeanen, mensen die anoniem willen reizen, etc).

Ook kortingskaarten kunnen op de bankpas, als je toestaat dat je die kunt koppelen aan een bankpas (of meerdere) en je foto (op basis van bankpas) door de controleur te zien is. Ook handig voor voorkoming van misbruik bij grote aankopen in de winkel.

Maar zolang er partijen blijven neuzelen over details (privacy met name, ook tussen vervoerders of bank-vervoerder) komen we nergens. Wie absolute privacy wil loopt maar met 20 kaarten rond en betaalt meer, net als nu met een anoniem vervoersbewijs.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » do 08 jan 2015, 10:56

Peter schreef:Al die losse passen zijn natuurlijk zo jaren 00.
Al die relatief kleine betalingen gaan straks (ook) via een bankpas, ik vermoed dat dat straks ook Europabreed kan.
Mijn vriendin kan met haar nieuwe bankpas in ieder geval ook in Duitsland bij Sanifair contactloos betalen, zo hebben we ondervonden. Scheelt een hoop kleingeld meenemen. :P

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » do 08 jan 2015, 11:32

Peter schreef:als je toestaat
Dat is het grote probleem. In principe kan alles op één pas, maar dat moeten de verschillende bedrijven wel willen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door petervdveen » do 08 jan 2015, 20:23

Rene schreef:QR-code
Gewoon de nfc-chip van de smartphone.

Rabobank heeft geloof ik een proef gehad met betalen met de smartphone, maar als ik het goed heb ging dat niet zoals verwacht.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » za 10 jan 2015, 13:11

boe! schreef:Je kan de kaart gratis maken, maar dan worden de kosten via de ritprijs alsnog bij de gebruiker in rekening gebracht. Het blijft lood om oud ijzer.
Mijn persoonlijke chipkaart is gratis. Ik heb een abonnement van de NS met in het weekend onbeperkt treinreizen (ook met regionale vervoerders), in de daluren 40% korting en daar zat dus een chipkaart bij waarmee ik in stads- en streekvervoer op saldo reis. Ik ben er voor mezelf sprekend uiterst tevreden over. Maar ik realiseer me dat voor de niet-reguliere ov-reiziger de kosten zijn toegenomen, de klantvriendelijkheid van het openbaar vervoerssysteem is afgenomen en dat je ongeveer een studie moet volgen voordat je precies weet hoe het allemaal werkt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Davy » ma 02 feb 2015, 23:39

Een vriend van me maakt komende donderdag een treinreis van Oldenzaal via Roermond naar Sittard en weer terug via Utrecht:
* Inchecken Oldenzaal
* Uitchecken Zutphen
* Inchecken Zutphen
* Uitchecken Nijmegen
* Inchecken Nijmegen
* Uitchecken Roermond
* Korting op OV-kaart zetten
* Inchecken Roermond
* Uitchecken Sittard (aankomst heenreis)
* Nog eens korting op OV-kaart zetten
* Inchecken Sittard (aanvatten terugreis)
* Uitchecken Utrecht
* Korting van OV-kaart halen
* Inchecken Utrecht
* Uitchecken Hengelo
* Inchecken Hengelo
* Uitchecken Oldenzaal
:knetter: :knetter: :knetter:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » di 03 feb 2015, 6:32

Die begrijp ik niet: wat voor korting moet je er afhalen? Ik ken alleen de Samenreiskorting die je inderdaad per reis (per vervoerder?) moet opladen, maar die vervalt na de eerstvolgende checkout.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Davy » di 03 feb 2015, 9:43

Het betreft inderdaad die samenreiskorting. Heen vanaf Roermond tot Sittard en terug van Sittard tot Utrecht.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Wouter N14 » vr 01 mei 2015, 9:31

Nieuwe stap in de uitrol van de chipkaart: Toegangspoortjes Rotterdam Centraal dicht.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 02 mei 2015, 19:10

Vandaag ben ik met de trein gereisd van/naar Rotterdam Centraal. Ik had het idee dat het er allemaal wel gemoedelijk en prima verliep. Er was ook veel spoorwegpersoneel en wat politie aanwezig. Ik reisde met een e-ticket, maar kon de poortjes daar moeiteloos mee openen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chris » za 02 mei 2015, 19:18

Ik hoop dat ze in Zwolle geen poortjes plaatsen. Ik werk vlakbij het station, en gebruik de brug (straks tunnel) regelmatig om even naar de winkels of het centrum te gaan. Als dat niet meer mogelijk is moet je nogal omlopen. Niet dat ik daar te lui voor ben, maar wat nu handig 2 minuten lopen is, wordt anders je halve lunchpauze.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 02 mei 2015, 19:24

Rotterdam heeft een voetgangers-/fietserstunnel parallel lopen aan de reizigerstunnel. Daar speelt het probleem dus niet.

Er wordt nu wel veel gezeurd over het niet-bereikbaar zijn van de winkels in de reizigerspassage, maar aangezien al vanaf dag 1 bekend was dat er poortjes zouden komen en toch ooit op een moment dicht zouden gaan snap ik die ophef niet zo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Groningen » za 02 mei 2015, 19:27

Chris schreef:Ik hoop dat ze in Zwolle geen poortjes plaatsen.
Dat gaat zeker wel gebeuren, maar volgens de site van de NS pas in 2016 of later.

Plaats reactie