[OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chris » za 02 mei 2015, 19:58

Palance schreef:Er wordt nu wel veel gezeurd over het niet-bereikbaar zijn van de winkels in de reizigerspassage, maar aangezien al vanaf dag 1 bekend was dat er poortjes zouden komen en toch ooit op een moment dicht zouden gaan snap ik die ophef niet zo.
Dat het al bekend was, maakt het ongemak natuurlijk niet minder voor niet-reizigers uit de omgeving die naar die winkels willen. In die zin snap ik de ophef best wel.

Zeker omdat stedelijke planners er vaak de mond vol van hebben hoe huizen en bedrijven moeten samenklonteren rond stations. Om vervolgens niet van de faciliteiten gebruik te kunnen maken als je niet op dat moment op reis gaat met de trein. Dat is onhandig.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 02 mei 2015, 20:09

Kan je niet gewoon met je chipkaart die poortjes openen en doorlopen en op de terugweg idem? Of betaal je dan toch ergens voor?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 02 mei 2015, 20:11

Als je binnen een halfuur weer uitcheckt is het geheel kostenloos dacht ik.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 mei 2015, 20:14

Wouter N14 schreef:Kan je niet gewoon met je chipkaart die poortjes openen en doorlopen en op de terugweg idem? Of betaal je dan toch ergens voor?
Ik meen dat de meeste stations poortvrije passages zouden krijgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 mei 2015, 20:16

Wouter N14 schreef:Kan je niet gewoon met je chipkaart die poortjes openen en doorlopen en op de terugweg idem? Of betaal je dan toch ergens voor?
Het probleem is dat iemand die geen klant van de NS is, en dus geen abonnement of kortingskaart heeft voor 27,50 een OV chipkaart met voldoende saldo moet kopen. In feite is dat een soort borg. Er zal geen zwartrijder bestaan die dit bedrag ervoor over heeft om te gaan zwartrijden. Als je met perronkaartjes gaat werken dan kan je net zo goed de poortjes open laten. Want dan gaat het tuig natuurlijk ook perronkaartjes aanschaffen om vrolijk gratis met de trein te reizen...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 02 mei 2015, 20:22

Die poortjes sluiten heeft überhaupt geen nut als je ziet hoe lang ze open blijven nadat jij erdoorheen bent gegaan. Een tweede persoon kan er gemakkelijk langs glippen. Laten we het dan nog maar niet hebben de hoogte van de poortjes of poortjes die standaard open staan terwijl een deel wel dicht is (Amsterdam-Zuid)...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 mei 2015, 20:26

Daar kun je wel makkelijker handhaving op toepassen door een arrestatieteams af en toe eens door zulke stations te laten patrouilleren. Mensen die doelbewust illegaal de poortjes passeren gewoon niet meer weg laten komen met een boete, maar ook een aantekening in het strafblad geven. Het openbaar vervoer is geen speeltuin...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 02 mei 2015, 20:28

Precies. De werking van de poortjes verdient meer waardering.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 02 mei 2015, 20:32

Chris schreef:Dat het al bekend was, maakt het ongemak natuurlijk niet minder voor niet-reizigers uit de omgeving die naar die winkels willen. In die zin snap ik de ophef best wel.
Zeker omdat stedelijke planners er vaak de mond vol van hebben hoe huizen en bedrijven moeten samenklonteren rond stations. Om vervolgens niet van de faciliteiten gebruik te kunnen maken als je niet op dat moment op reis gaat met de trein. Dat is onhandig.
Als ik naar Rotterdam kijk: er zijn meer dan genoeg winkels net buiten en in de directe omgeving van het station. Zo zit er bv een Bruna en een Starbucks zowel binnen als buiten de poortjes op het station. Een Albert Heijn zit sinds kort iets verderop aan het Kruisplein, dus ook prima bereikbaar voor omwonenden enzo. Ik zie het ongemak voor anderen niet zo.
Nee, je hebt een uurtje de tijd dacht ik. Er gaat wel geld af, maar het komt er dan ook weer bij. Ik heb het zelf als eens een paar keer op die manier gedaan en dat gaat wel goed.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 02 mei 2015, 20:36

Inderdaad een uur. Op het schermpje van de chippaal staat dan "inchecken geannuleerd". Op station Amersfoort komt er sowieso een passantenpas vanwege het restaurant dat zich op perron 4/5 bevindt.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 03 mei 2015, 11:48

Die poortjes blijven gewoon onzin in mijn ogen. Het volstaat even een blik te werpen in een vuilbak net buiten het station om er een weggegooid enkeltje te vinden van dezelfde dag om erin te komen. En kan je alsnog zwartrijden...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 03 mei 2015, 12:03

Een uitgecheckt enkeltje is niet meer geldig en zal dus ook geen poortjes openen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 03 mei 2015, 12:07

En dat is dus geen waar. Ik heb dit namelijk al met mijn eigen ogen gezien door een vriend van me die het even demonstreerde.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 03 mei 2015, 12:16

Ik ga er naïef vanuit dat er een bepaalde geldigheidsduur aan dat enkeltje gekoppeld zit, aannemelijk de volgende dag om 4.00 uur.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 03 mei 2015, 12:24

Of je moet een kaartje kopen via een ander station (dan is het logisch dat je er weer in mag) maar ik weet even niet of dat nu nog mogelijk is.

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 03 mei 2015, 13:48

Het moet wel een kaartje zijn die op dezelfde dag geldig is. Met een ouder kaartje kom je er inderdaad niet in.

Ik kreeg de demonstratie op station Voorschoten te zien: kaartje van dezelfde dag uit de prullenbak, piep en het poortje ging gewoon open.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 mei 2015, 19:14

Het zal niet alle fraude tegengaan, maar dat is het doel van de poortjes ook niet. Het doel is het creeeren van sociaal veilig treinvervoer, doordat tuig geweerd wordt. :yes:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 mei 2015, 19:19

Dat tuig wordt echter niet geweerd: http://www.rijnmond.nl/nieuws/03-05-201 ... oortjes-cs

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 03 mei 2015, 19:35

Wat ik dus wel gedacht had. Geldverslindende onzin dus die poortjes, zeker als je er handhaving moet bijplaatsen. Kan je net zo goed het geld investeren in wat extra politie of treinconducteurs om de orde te handhaven.

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » zo 03 mei 2015, 19:56

Davy schreef:Die poortjes blijven gewoon onzin in mijn ogen. Het volstaat even een blik te werpen in een vuilbak net buiten het station om er een weggegooid enkeltje te vinden van dezelfde dag om erin te komen. En kan je alsnog zwartrijden...
Nee, de mogelijkheid dat iemand een enkeltje vindt in een prullenbak buiten het station en daarmee eventueel een poortje kan openen is een goed uitgangspunt om het nut van de poortjes ter discussie te stellen.. :nooo:

Ik vind het een prima initiatief dat men de poortjes op steeds meer stations gaat sluiten om het eerder genoemde zwartrijden verder te bestrijden. Hiermee wordt ook ingespeeld op het aanpakken van het geweld tegen het NS-personeel. Niet dat iedere zwartrijder direct gevaar vormt voor het NS-personeel, maar in geval van een kaartcontrole lijkt het me aannemelijk dat juist daar complicaties uit voort kunnen vloeien. Agressie is op zeker één van die mogelijke complicaties.
Met het sluiten van de poortjes wordt trouwens ook getracht om het probleem bij de wortel aan te pakken. Je probeert iedereen die van plan is zwart te rijden op voorhand te weren, waarmee je eventuele vervelende confrontaties op voorhand probeert uit te sluiten. Extra handhaving is altijd achteraf.

Over de implementatie van de poortjes: slechte zaak dat je met een reeds eerder gebruikt enkeltje op dezelfde dag nog een poortje kunt openen. Zou wat mij betreft direct geëlimineerd mogen worden.
Even snel achter iemand aanlopen die net een poortje geopend heeft werkt ook niet goed. Ik was gisterenmiddag getuige van zo'n voorval op station Rotterdam-Alexander en er gaat dan even kort een waarschuwingsgeluid af en de lampjes bij het poortje lichten rood op. Dat schrikt af.

Wel worden de aanwezige voorzieningen op het station benadeeld met het sluiten van de poortjes en is het jammer dat je het station niet meer kunt doorlopen zonder in te checken. In het geval van station Gouda zijn de gemeente en nieuwe bioscoop Cinema Gouda bijvoorbeeld al tijden in debat met ProRail over het sluiten van de poortjes. De eerst genoemde partijen zijn ervan overtuigd dat de (deels nieuwe) voorzieningen minder gebruikt zullen worden dan met open poortjes. Ik had hierover nog een artikel liggen uit de Krant van Gouda, maar kan het even niet meer vinden in mijn archief. Persoonlijk gezien denk ik dat het wel mee zal vallen, maar ik snap het punt wel. Maar prioriteiten moeten nu eenmaal gesteld worden en kijkend naar het zwartrijden c.q. de aanpak van geweld tegen het NS-personeel snap ik de keuze voor het sluiten van de poortjes volkomen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 03 mei 2015, 20:01

Snelwegfreak schreef:Dat tuig wordt echter niet geweerd: http://www.rijnmond.nl/nieuws/03-05-201 ... oortjes-cs
De poortjes zijn inderdaad niet hoog, helaas. Anderzijds, in de metrostations zijn ze wel hoog maar worden ze soms gewoon open geduwd of getrapt. Dan kun je beter poortjes hebben zoals in bv Parijs, die schuiven open en kun je minder makkelijk open duwen of trekken.

Elke zwartrijder een paar weken in de cel zetten helpt ook wel meer, maar je zult zien dat er altijd mensen zijn die dat buitenproportioneel vinden.

Maar goed,wie wil frauderen doet het toch wel. Ik had eergisteren een dame naast me die pas toen de controleur vlakbij was incheckte. Die heeft zo anderhalf euro bespaard. Maar dat is niet iets typisch voor de chipkaart, in de strippenkaarttijd gebeurde dat ook wel.

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 03 mei 2015, 20:19

Zolang je van de stationsingangen geen soort van DDR-grenspost maakt zijn die poortjes gewoon flauwekul. Tuig en zwartrijders die er echt inwillen komen er ook echt wel in. Het creëert vooral schijnveiligheid.

Dan heb ik duizend keer liever wat meer politie/opzichters op de stations om de veiligheid te waarborgen. Maargoed ik weet hoe men daar tegenoverstaat hier op dit forum...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 03 mei 2015, 20:30

Hoe dan?

Autosnelwegen.net

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » zo 03 mei 2015, 20:32

Het ontwerp van de poortjes op Rotterdam CS me ook niet bekoren. Deze variant zal de kosten ongetwijfeld gedrukt hebben, maar is m.i. een foute bezuiniging geweest. Het filmpje maakt pijnlijk duidelijk waarom deze variant niet werkt. Zoals jullie beiden (Palance, Davy) al schreven kunnen mensen die willen zwart rijden deze barricade zéér gemakkelijk omzeilen.

Met deze variant van poortjes is dit toch echt wel anders, daar stap je echt niet zomaar ''even'' overheen:
Afbeelding

Overigens vind ik extra politie ook een prima idee om de veiligheid meer te kunnen garanderen en waarborgen in de treinen. Ik vind het dan ook een jammerlijk feit dat de spoorwegpolitie opgeheven is. Wel meen ik ergens gelezen te hebben dat elk NS-station een stationsagent gaat krijgen, maar dat is dan natuurlijk geen handhaving in de treinen zelf.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 mei 2015, 20:42

Dat zijn poortjes die onder andere op Amsterdam Zuid staan, maar die zijn ook zo traag als een slak.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 03 mei 2015, 21:07

Ik heb het nooit bevestigd gekregen maar de reden van de lage poortjes zou vanwege esthetische redenen zijn (van de architect). Hoge poortjes zouden afbreuk doen aan het station. Het zou in ieder geval goed kunnen want het is bekend dat de architect geen liefhebber is van de poortjes (BNR). Een bezuinigingsmaatregel zal het niet zijn denk ik, ik denk dat de lage poortjes zelfs duurder zijn omdat ze unieker zijn dan de hoge varianten.

Wat betreft zwartrijders: met de trein is er wat dat betreft nog te weinig ervaring. Bij de Rotterdamse metro waarbij een groot deel van het net een gesloten regime heeft zijn er wel cijfers. In 2009 werden de poorten gesloten en sindsdien is het aantal zwartrijders gedaald van 13% naar 2%.

http://www.metronieuws.nl/overig/2013/1 ... rijder-weg (2013)
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... tjes.dhtml (2011)

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 04 mei 2015, 0:03

Palance schreef:Hoe dan?
Het gezeik dat hier zo vaak voorbijkomt dat zoiets teveel geld kost.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 04 mei 2015, 8:41

Vinny schreef:Het zal niet alle fraude tegengaan, maar dat is het doel van de poortjes ook niet. Het doel is het creeeren van sociaal veilig treinvervoer, doordat tuig geweerd wordt. :yes:
Dat is het gepropageerde doel. Het werkelijke doel is waarschijnlijk het in kaart brengen van reizigersstromen. Met die informatie kunnen de spoorbedrijven hun materieel efficiënter inzetten, wat natuurlijk geld bespaart. Het is in ieder geval zeker geen kaart ten dienste van de reiziger, dat blijkt wel uit het gedoe met overstappen naar een andere vervoerder.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 04 mei 2015, 8:47

Davy schreef:Zolang je van de stationsingangen geen soort van DDR-grenspost maakt zijn die poortjes gewoon flauwekul. Tuig en zwartrijders die er echt inwillen komen er ook echt wel in. Het creëert vooral schijnveiligheid.Dan heb ik duizend keer liever wat meer politie/opzichters op de stations om de veiligheid te waarborgen. Maargoed ik weet hoe men daar tegenoverstaat hier op dit forum...
Helemaal mee eens. En van die zogenaamde zwartrijdcijfers, die zo sterk omlaag zouden zijn gegaan, geloof ik helemaal niks. In de praktijk zie ik namelijk hele andere dingen. Die poortjes zijn namelijk kinderlijk eenvoudig te omzeilen. Uiteraard kun je gewoon achter iemand aanglippen (hoevaak ik dat wel niet meemaak). Daarnaast gaan ze vanzelf open als je er een flinke trap of schouderduw tegen geeft (veiligheidmaatregel: bij grote druk moeten ze open gaan). Tot slot zijn er ook nog nooduitgangen, die met één druk op de noodknop vanzelf opengaan. Op metrostations als Amsterdam Lelylaan staan deze nooddeuren meer open dan dat ze dicht zijn.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 04 mei 2015, 10:41

^^ Ik weet niet hoe de ervaringen in Amsterdam zijn maar als frequente metroreiziger in Rotterdam heb ik echt wel het gevoel dat het aantal zwartrijders fors gedaald is de afgelopen jaren. Ook het veiligheidsgevoel is toegenomen.