Niet Verder Dan Het Stootblok: OV-SNUPs

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: Niet Verder Dan Het Stootblok: OV-SNUPs

Bericht door Peter » ma 22 feb 2010, 10:39

Willem schreef:Onder Den Haag Centraal ligt nog een stukje ongebruikte tunnel ten behoeve van een eventueel railverbinding (naast de bestaande tramlijnen) naar Scheveningen, onder het CS door.
Volgens mij is er alleen ruimte gereserveerd in het funderingsplan van Stigthage. Van een fysieke tunnel is geen sprake dacht ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 feb 2010, 10:47

Baronnenlijn (Apeldoorn - Zwolle)

Tussen 1887 en 1889 is er een spoorlijn tussen Apeldoorn en Zwolle aangelegd, die bij Hattem aantakte op de spoorlijn Amersfoort - Zwolle. Deze lijn werd in 1950 gesloten voor personenvervoer en tussen 1970 en 1972 reden de laatste goederentreinen over de deeltrajecten.

De spoorlijn is opgebroken. Maar het tracé is nog volledig zichtbaar tussen Apeldoorn en Hattem, vaak bestaande uit een bomenrij, dijk of fietspad.

Google Earth:
SPOILER: TOON

Hattem
Afbeelding

Wapenveld - Heerde
Afbeelding

Heerde - Epe
Afbeelding

Epe - Vaassen
Afbeelding

Vaassen - Apeldoorn
Afbeelding

Ties
autoweg

Bericht door Ties » ma 22 feb 2010, 11:01

Voor de liefhebbers:

De site Railtrash. (Links in het menuutje > naar de fotoreportages.)
De repotages gaan vooral over afgebroken spoorlijnen, dus niet echt SNUP's, maar zijn zeer het bezoeken waard.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 22 feb 2010, 11:37

Er zit een verschil tussen afgebroken OV-infra en SNUPs. De laatsten zijn er nooit geweest, maar er was ooit rekening mee gehouden. Bijvoorbeeld in de vom van vrijgehouden tracé's of te zien aan nooit gebruikte kunstwerken.

Andere bekende SNUP is bijvoorbeeld een stukje tunnel voor de metro naar IJburg achter het Amsterdamse CS.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 22 feb 2010, 12:03

^^ ...of het - volgens mij inmiddels alweer opgebroken - tramspoor tussen CS en Haarlemmerplein. Dat is echter meer een GTI dan een SNUP.

(volgt u het nog, beste lezer? Nee, het heeft niets met auto's te maken...:puh2:)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 22 feb 2010, 12:04

Rene schreef:
harry schreef:De strook grond naast de Haagse Deventerweg is ooit bedoeld geweest voor een spoorlijn met kopstation.
Help me even... waar ligt in Den Haag de Deventerweg ?
Sorry, ik bedoel Dedemsvaartweg.
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.04 ... 45276&z=15
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 22 feb 2010, 12:05

op de vorige bladzijde ik schreef:Er zijn ontiegelijk veel sporen van sporen (ooit uitgevoerd en daarna afgebroken). Laten we maar niet beginnen die allemaal op te noemen...
En toch maar beginnen dus...
Chris schreef:Baronnenlijn (Apeldoorn - Zwolle)
Ik vind dat dit soort sporen beter in een ander topic kunnen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 22 feb 2010, 12:56

Dat zijn SOAPs, Sporen van Ooit Afgebroken Plannen, ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 22 feb 2010, 17:29

harry schreef: Sorry, ik bedoel Dedemsvaartweg.
Ik neem aan dus een vaag stadsplanningsissue van destijds (jaren 50-60 ) ? Ik kon er via google en spoorsites niets over vinden. Is er een digi-bron ?

Men heeft hier wel onlangs een trambaan gelegd in de middenberm. Toch nog een spoorverbinding....

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 22 feb 2010, 17:45

Alain schreef:^^ ...of het - volgens mij inmiddels alweer opgebroken - tramspoor tussen CS en Haarlemmerplein.
Dat stuk spoor in de Haarlemmer Houttuinen ligt er nog steeds. Destijds was het een compromis tussen voor- en tegenstanders van de aanleg van een tramlijn, zodat er uiteindelijk een oplossing kwam die alleen politici kunnen verzinnen.
Laatst gewijzigd door Willem op ma 22 feb 2010, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 22 feb 2010, 17:53

Peter schreef:Ik neem aan dus een vaag stadsplanningsissue van destijds (jaren 50-60 ) ?
Ik weet niet of het vaag was: Den Haag-Zuidwest is daar wel op gebouwd. Het stond in het plan van Dudok.
Ik heb mijn informatie uit een boek (weet niet meer welk).

http://members.chello.nl/~r.fruining/Wi ... uwlust.htm
"Tussen Morgenstond en Bouwlust is een brede strook met sportvelden en moestuinen. Deze strook was gereserveerd voor een spoorwegtracé, een kopstation van de Nederlandse Spoorwegen en een autosnelweg, die echter geen van alle zijn uitgevoerd." (Volgens deze site is het dus ook een snelweg-SNUP.)

Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bouwlust) vermeldt vrijwel letterlijk hetzelfde. Een duidelijk geval van kopiëren...
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 22 feb 2010, 18:27

Interessant. Naar GMaps kijkend is er eigenlijk niets verdachts te zien, hooguit het volgende: de Dedemsvaartweg vanuit Losduinen verbreedt zich voor het kruispunt met de Meppelweg. Dat is erg onlogisch, omdat rechtdoorgaand verkeer nu een links-rechts beweging moet maken. Welliswaar ligt er nu een trambaan in de middenberm, maar die heeft misschien "van de gelegenheid gebruik gemaakt". Het hierbij gelegen volkstuintjescomplex lijkt wat breder dan de groenstrook daar ten zuiden van, zou dat de stationslocatie kunnen zijn geweest? Google Maps.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

PeterSchoeber
stadsweg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door PeterSchoeber » ma 22 feb 2010, 21:28

Palance schreef:Ik denk dat veel mensen hier ook wel geïnteresseerd zullen zijn. Heb je wellicht een paar interessante die je hier kunt posten?
Hallo Palance en anderen,

Inmiddels heb ik een aantal leuke plaatjes gevonden van het ondergrondse metrostation van Rotterdam Lombardijen in wording. Moet alleen nog effe uitpluizen hoe of dat ik op dit forum foto's kan plaatsen vanaf mijn Flickr pagina's. Volgens mij heb ik hier nog een andere serie van maar die heb ik nog niet gevonden.

Van de Y-metro, die hier ook ter sprake komt, staan een vijftal plaatjes van mij op de site van Nutteloze werken: http://www.nuttelozewerken.nl/werken.htm?werk=127
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 22 feb 2010, 23:40

Palance schreef:Ten westen van metrostation De Akkers is ruimte gereserveerd in een park tussen 2 wijken in. Een groot deel is pas een paar jaar geleden opgevuld door het verlengde uitloopspoor (n.a.v. de opening van de Calaandlijn). Het hele stuk is echter vrij gehouden omdat er ooit sprake van is geweest de metro naar Hellevoetsluis door te trekken.
Streetview komt er net niet dicht genoeg bij (want geen straat voor autoverkeer)
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 89,,0,1.25

Maar ik ben er toevallig zelf een keertje wezen kijken, 2008... nieuwsgierig a) omdat ik die metrolijn(en) nog nooit tot het eindpunt had gereden, en b) omdat een bedrijfje dat sinds een paar jaar sterkteberekeningen doet voor het bedrijf waar ik werk, eerder ooit berekeningen had gedaan voor die mooie walvisstaarten daar :)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Victor op wo 24 feb 2010, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 23 feb 2010, 7:53

harry schreef:
Peter schreef:Ik neem aan dus een vaag stadsplanningsissue van destijds (jaren 50-60 ) ?
Ik weet niet of het vaag was: Den Haag-Zuidwest is daar wel op gebouwd. Het stond in het plan van Dudok.
Ik heb mijn informatie uit een boek (weet niet meer welk).
Dudok heeft grote delen van de Vogelwijk ontworpen dacht ik, met name in de jaren 20 en 30. Dat was wel de tijd van de aanleg (en zeker planning) van spoorlijnen, hoewel veel personenvervoer in veredelde trams gebeurde. De Dedemsvaartweg en bebouwing is echter uit de jaren 50 en 60, met een bouwstijl en wegenpatroon die eerder Amerikaans aandoen in een tijd dat spoorlijntjes niet hip meer waren en auto's wel. Denkbaar dat een nog een ruimtereservering voor spoorweg (als dan niet voor bedrijvenontsluiting) of doorgaande weg (wat was een snelweg in die tijd) bestond uit Dudoks tijd, waar men omheen gebouwd heeft.

Het is dus een SNUP in extrema. Geen zandbed, traject, losse pijlers, etc, maar slechts een lokaal ontbreken van huizen....

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 23 feb 2010, 9:16

^^ Maar wél die enigzins verdachte rijbaansplitsing die ik noemde ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 23 feb 2010, 10:38

Ik heb het over Dudoks plan voor Zuidwest uit de jaren 50.
In Amerika waren spoorlijnen uit de mode in de jaren 50, maar in Nederland niet. Openbaar vervoer bleef hier van belang. De eerste metrolijnen werden toen bijvoorbeeld gepland.
Ook heeft Den Haag toen flink zitten worstelen met de lokatie van het Centraal Station.

De Dedemsvaartweg heeft jarenlang een ongebruikte groenstrook naast zich gehad (zelfs nog iets duidelijker zichtbaar dan de Schenkstrook).
In de jaren 90 is een deel van deze strook volgebouwd met moderne flats. Vanuit de lucht geeft dat het blokkige gezicht zoals hier: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.04 ... 8&t=h&z=16 (en in het verlengde hiervan ligt Wouters rijbaansplitsing).
Ik denk nu dat deze groenstrook bedoeld was voor de weg, terwijl de sportvelden en volkstuintjes (daar weer naast) bedoeld zijn geweest voor de spoorlijn + station.
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 23 feb 2010, 11:59

Wellicht heeft men toen dit station bedacht als vervanger van Station SS (Staatsspoor). SS lag intussen zeer excentrisch van de stad. Mariahoeve is pas in de jaren 60-70 gebouwd en het Bezuidenhout lag grotendeels plat. 70% van Den Haag, inclusief de meeste voorziene uitbreidingen (Moerwijk, Bouwlust, Morgenstond, etc) lag op 3-10 km of meer ten zuid-westen van station SS (nu Centraal). Ik neem dan aan dat een aftakking van het spoor voorzien was ter hoogte van Station Moerwijk.

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » do 10 apr 2014, 21:57

PeterSchoeber schreef:
Palance schreef:Even hierop terugkomend: Ik moest vanmiddag iemand van de trein halen op Lombardijen en ik was vroeg genoeg om eens een inspectie te houden in en rond het station. In het station (in de hal) heb ik 6 deuren geteld, maar dat zullen wel kleine opslagruimte zijn.
Hallo Palance en anderen,

Ik denk eerder, weet het wel bijna zeker, dat het technische ruimtes zijn achter die deuren. Weet zo niet meer precies wat er waar achter zit maar in een station heb je diverse technische ruimtes nodig, al is het maar voor de liftinstallaties.
Palance schreef:Pas toen ik de lift eens goed ging inspecteren zag ik dat de schacht wel erg diep was voor een lift die op de laagste etage staat. Ik kon dus ook nog wel wat beton en een trap zien onder de liftschaft en dus waarschijnlijk die betreffende tunnel.

Ofwel, ligt-ie dus inderdaad precies onder hal en als je plaatjes hebt: Ik ben geïnteresseerd!
Ten tijde van de bouw van het huidige station heb ik er, tijdens de vele buitendienststellingen, vele weekeinde doorgebracht om alles op de gevoelige plaat vast te leggen. Vanwaar ben je eigenlijk geinteresseerd als ik vragen mag? Als je mij, via PB, je email adres geeft zal ik eens gaan zoeken. Ik weet dat ik vele honderden plaatjes heb van deze verbouwing en met een beetje zoekwerk moeten deze er zonder al te veel moeite boven komen uit mijn totaal van ruim 46.000 foto's en dia's van Nederland die ik heb.
SCHOP omhoog na een lange winterslaap van dit topic :mrgreen:

Beste allen,

Voor diegene die geïnteresseerd zijn in een fotoverslag(je) van de bouw van een stukje metrotunnel onder station Rotterdam Lombardijen verwijs ik jullie graag naar bijgaande reportage http://www.bouwmachineforum.nl/forum/vi ... ombardijen van mijn hand.

Veel kijk plezier.
Met vriendelijke groet,

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 14 aug 2020, 22:56

Palance schreef:
ma 15 feb 2010, 19:50
PeterSchoeber schreef: Zelf heb ik, als hoofdzakelijk spoorweg geinteresseerde, weinig plaatjes van niet/nooit gebruikte viaducten en dergelijke in het wegverkeer. Wel heb ik de nodige plaatjes van de nooit gebruikte, misschien wordt ie nog ooit aangesloten, metrobuis onder station Rotterdam Lombardijen maar die hoort op de site van Harry niet thuis lijkt mij zo.
Even hierop terugkomend: Ik moest vanmiddag iemand van de trein halen op Lombardijen en ik was vroeg genoeg om eens een inspectie te houden in en rond het station. In het station (in de hal) heb ik 6 deuren geteld, maar dat zullen wel kleine opslagruimte zijn.
Pas toen ik de lift eens goed ging inspecteren zag ik dat de schacht wel erg diep was voor een lift die op de laagste etage staat. Ik kon dus ook nog wel wat beton en een trap zien onder de liftschaft en dus waarschijnlijk die betreffende tunnel.

Ofwel, ligt-ie dus inderdaad precies onder hal en als je plaatjes hebt: Ik ben geïnteresseerd!
Lang geleden vroeg er iemand naar een plaatje van de metrotunnel onder station Lombardijen met de liftschacht. https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... otostream/ voor een link naar het plaatje.

Geen idee hoe ik eigenlijk een foto hier kan plaatsen vanuit Flickr.
Met vriendelijke groet,

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 14 aug 2020, 23:22

PeterSchoeber schreef:
vr 14 aug 2020, 22:56
Geen idee hoe ik eigenlijk een foto hier kan plaatsen vanuit Flickr.
Dat is niet zo moeilijk.
Klik in je Photostream op een foto, en als die zich opent klik dan rechtsonder op de gebogen pijl "Share photo".
Dan komt er een BB-code link in beeld, die kopieer je en plak je in je bericht.

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 14 aug 2020, 23:26

Laatst gewijzigd door PeterSchoeber op zo 16 aug 2020, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 14 aug 2020, 23:32

^^ Zelf kort ik dan die lange url nog in zodat alleen het gedeelte [ img ] ... [ /img ] overblijft.
Dan weet je zeker dat alleen het plaatje verschijnt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 aug 2020, 9:36

Ik doe altijd even een enter tussen de fotolink en de credit:

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 15 aug 2020, 13:14

Het plaatje zelf is ook wel interessant ;)

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » za 15 aug 2020, 20:50

^^ Ik heb nog meer interessante plaatjes hierover en als ik morgen tijd en zin heb zal ik er hier een viertal samenhangende plaatjes plaatsen.
Met vriendelijke groet,

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 16 aug 2020, 19:25

Zoals gisteren beloofd een viertal samenhangende plaatjes.
Afbeelding98400380-12482 Rotterdam Lombardijen 19 juni 1994
by peter_schoeber, on Flickr

Als eerste een foto van het aan elkaar lassen van de twee delen waaruit een Tubexpaal bestond. Mede vanwege de totale lengte van de Tubexpaal, iets van 20 meter, en het feit dat er een dikke ring aan moest voor de hechting van het onderwaterbeton werden de Tubexpalen in twee delen erin gedraaid. Voor diegene die het nog niet eerder heeft gezien of gehoord maar middels deze Tubexstelling wordt een stalen buispaal, al draaiende, de grond ingedrukt/geperst. Bij een geringe werkhoogte zet men net zoveel delen op elkaar als nodig om de gewenste lengte te halen.

Afbeelding43-16196 Rotterdam Lombardijen 6 oktober 1995

En dit is het resultaat, na vele maanden zwoegen, als de bouwkuip in den natte is ontgraven, de vloer van onderwaterbeton is gestort alsmede de tunnelvloer. Een van de palen die je onder de hulpbrug ziet is de Tubexpaal die in bovenstaande foto in de grond wordt gedraaid.

Afbeelding98400775-17692 Rotterdam Lombardijen 23 maart 1996

De vloer van de stationshal is inmiddels grotendeels gestort, achter de Tubexpaal die eruit wordt getakeld is de liftschacht zichtbaar die dus door de vloer van de stationshal heel gaat. Het grote gat dat men hier nog ziet op de foto is bestemd voor een vide, zodat er min of meer daglicht onder in de metrotunnel kan komen, mocht de metrotunnel/station ooit in gebruik komen.

Afbeelding45-26270 Rotterdam Lombardijen 29 december 1997

En zo zag de stationshal eruit enkele jaren na de opening van het vernieuwde station. Onder de paars gekleurd vloervlakken bevindt zich de vide zoals bij de vorige foto beschreven.

Een groter verslag van dit project vind je via deze link https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 552876021/ In de loop der tijden zal dit verslag nog verder groeien, snelheid is afhankelijk van wanneer ik een foto uit een bepaalde serie op mijn Flickr fotopagina zet.
Met vriendelijke groet,

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 aug 2020, 20:38

^^ Heel interessant! :top:

Stroomweg
woonerf

Bericht door Stroomweg » zo 16 aug 2020, 21:56

Eindelijk heb ik eens een goed beeld hier bij.
Ik heb jaren gebruik gemaakt van dit station, en kwam er dus achter dat er een tunnel onder lag, echter waren daar geen foto's van te vinden.
Nu dus wel, bedankt voor de foto's!

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 16 aug 2020, 22:09

Beste allen,

Ik heb nog veel meer van dit soort foto's met betrekking tot een grote verscheidenheid aan projecten aan voornamelijk de spoorinfrastructuur. Aangezien die niet echt thuis horen op het Wegenforum zal ik die hier ook niet, of zeer beperkt, plaatsen.

Mocht er onder de forummers behoefte aan bestaan dan kan ik wel van de diverse projecten die ik heb gefotografeerd een kleine selectie plaatsen met verwijzing naar een groter geheel in mijn Flickr fotostroom. Ik stel mij dan wel voor dat ik in het OV gedeelte een apart onderwerp aanmaak omdat het geen SNUP's zijn die ik doorgaans heb gefotografeerd.

Ik hoor wel hoe de moderatoren en/of forummers over denken.
Met vriendelijke groet,