Stations en treinkaartjes

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Stations en treinkaartjes

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jul 2010, 21:36

paolie schreef:Elektronisch pasje in OV: België 1992, Nederland 2010
2005 al in Nederland. Het Belgische magneetkaartje elektronisch noemen gaat wat ver. De Brusselse Mobib is er mee te vergelijken, die werd in 2007 ingevoerd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door paolie » za 24 jul 2010, 21:43

Coen Tunnel schreef:
paolie schreef:Elektronisch pasje in OV: België 1992, Nederland 2010
2005 al in Nederland. Het Belgische magneetkaartje elektronisch noemen gaat wat ver. De Brusselse Mobib is er mee te vergelijken, die werd in 2007 ingevoerd.
De magneetkaart is hoe dan ook elektronisch. Eenvoudig, dat wel, maar je steekt het toch echt in een elektronisch apparaat, en via een knopje indrukken wordt er waarde van je kaart afgeschreven. Dat het nog niet zo geavanceerd is als de OV chipkaart, heeft dan weer alles te maken met de wet op de remmende voorsprong...

(was de OV-chipkaart er al in 2005? Kan ik mij niets van herinneren... En ik ken ook geen andere elektronische pasjes, althans, niet hier in Amsterdam)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Vinny » za 24 jul 2010, 21:51

Awel, het is ook een gevoel, veroorzaakt door vele kleine dingen. Ik wijs bijvoorbeeld op de vele vergane glorie die overal in het landschap aanwezig is. Van verlaten industriegebieden in Wallonie, tot aan de roemruchte Grandes Traveaux Inutille (Grote nutteloze werken). Het is het taalgebruik dat duidelijk een moderniseringsslag gemist heeft waardoor er minder foeilelijke anglicismen worden gebruikt. Het is ook te merken aan de dienstverlening die duidelijk wat efficientyslagen gemist heeft (maar daardoor wel prettig overkomt omdat de mens belangrijker is dan de computer).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jul 2010, 22:23

paolie schreef:(was de OV-chipkaart er al in 2005? Kan ik mij niets van herinneren... En ik ken ook geen andere elektronische pasjes, althans, niet hier in Amsterdam)
2005 was de eerste introductie in Rotterdam, vanaf 2009 landelijk bij NS. Maar nog steeds kun je niet overal met de chipkaart betalen.

Andere elektronische pasjes zijn er ook niet echt geweest, al was er voor de Beneluxtrein ticketless reizen. Je kreeg dan een pasje met streepjescode en via internet kon je een vervoerbewijs kopen. Je liet dan enkel het pasje zien en dat werd gescand. Kon alleen in de Beneluxtrein, op zowel binnenlandse als internationale trajecten. Zat er dus weer een beetje tussenin. Geen papieren vervoerbewijs, maar ook geen elektronisch pasje.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jul 2010, 22:25

Vinny schreef:Het is ook te merken aan de dienstverlening die duidelijk wat efficientyslagen gemist heeft (maar daardoor wel prettig overkomt omdat de mens belangrijker is dan de computer).
Ach ja, daarom sta ik elke keer in de rij om een treinkaartje te kopen. Nou, wat prettig. :roll: In plaats van dat er op elk station een kaartautomaat komt die ook internationale pasjes accepteert (met dat laatste moet de NS ook eens wat doen)... En men eens afstapt van het gebruik van het internationale formaat voor binnenlandse treinkaartjes.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Sophie » za 24 jul 2010, 22:27

Coen Tunnel schreef:gebruik van het internationale formaat voor binnenlandse treinkaartjes.
Dat vind ik in Dld altijd erg aangenaam, in plaats van die Nederlandse priegeldingen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jul 2010, 22:32

In Duitsland gebeurt dat alleen maar voor langeafstandstreinen. Maar elke keer dat ik een kaartje Visé-Maastricht van € 2,40 nodig heb (en dat is een kaartje tegen binnenlands tarief, gelijk aan alle andere binnenlandse Belgische kaartjes), krijg ik zo'n enorm stuk dik papier met een magneetstrip die nooit wordt gebruikt waaruit wel 4 Nederlandse kaartjes te halen zijn.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Sophie » za 24 jul 2010, 23:23

Als ik een gewoon enkeltje aan de balie koop, wat niet binnen een "verkehrsverbund" is, krijg ik gewoon een groot kaartje, voor zover ik weet.
(alle blauw en wit getekende gebieden hebben geen "Verkehrsverbund" voor de trein. Ook voor verbindingen tussen 2 "Verkehrverbuende" krijg ik een groot ticket.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Vinny » za 24 jul 2010, 23:38

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:Het is ook te merken aan de dienstverlening die duidelijk wat efficientyslagen gemist heeft (maar daardoor wel prettig overkomt omdat de mens belangrijker is dan de computer).
Ach ja, daarom sta ik elke keer in de rij om een treinkaartje te kopen. Nou, wat prettig. :roll: In plaats van dat er op elk station een kaartautomaat komt die ook internationale pasjes accepteert (met dat laatste moet de NS ook eens wat doen)... En men eens afstapt van het gebruik van het internationale formaat voor binnenlandse treinkaartjes.
Je bent cynisch en dat weet je best. Op Antwerpen Centraal hoef je nooit langer dan 5 minuten in de rij te staan. Sterker nog, in Zurich moet ik vaak een half uur uittrekken om loketdienstverlening te krijgen (omboeken tickets, aanschaf nachttreinkaartjes, aanschaf en verlenging ZVV-abonnement)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Alfa » zo 25 jul 2010, 0:54

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:Het is ook te merken aan de dienstverlening die duidelijk wat efficientyslagen gemist heeft (maar daardoor wel prettig overkomt omdat de mens belangrijker is dan de computer).
Ach ja, daarom sta ik elke keer in de rij om een treinkaartje te kopen. Nou, wat prettig. :roll: In plaats van dat er op elk station een kaartautomaat komt die ook internationale pasjes accepteert (met dat laatste moet de NS ook eens wat doen)... En men eens afstapt van het gebruik van het internationale formaat voor binnenlandse treinkaartjes.
Alle grotere stations hebben ook kaartautomaten (die bijna niemand gebruikt omdat men liever een ticket bij een mens koopt ipv een machine). Bij de kleinere stations moet je kaartje gewoon op de trein bij de conducteur kopen. Ik vind dit toch allemaal net iets klantvriendelijker dan in Nederland. Als in Nederland de kaartautomaat defect is sta je daar mooi. Je overdrijft trouwens met die 'wachtrijen', vaak moet je niet langer dan 5 min wachten. Gaat dat ook al niet meer?

Mocht men in Nederland geen lokettoeslag vragen zou de meerderheid ook terug naar het ouderwetse maar gezellige loket gaan. Smerige tactiek van de NS, eerst de mensen bijna letterlijk verplichten die rotautomaten te gebruiken en dat loketten sluiten met als argument dat niemand er nog heen gaat (omdat het dus duurder is).
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 25 jul 2010, 2:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Davy » zo 25 jul 2010, 1:14

^^ hier zit zeker waarheid in ;)
Belgie is inderdaad wel wat ouderwetser, terwijl Nederland sneller evolueert en met de tijd meegaat... en evolutie is zeker niet slecht, maar niet altijd.
het wordt allemaal wat onpersoonlijker, en bij defecten bij die elektronica krijg je een probleem...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 jul 2010, 2:22

Vinny schreef:Je bent cynisch en dat weet je best.
Nee. Jij hebt blijkbaar een andere mening dan ik. Die mag je zeker hebben, maar dat maakt mij nog niet cynisch.
Op Antwerpen Centraal hoef je nooit langer dan 5 minuten in de rij te staan.
Goh, dan is de dienstverlening tegenwoordig een stuk sneller. Maar ook dit jaar nog heb ik in Luik-Guillemins en Charleroi-Sud wel langer moeten wachten.
Sterker nog, in Zurich moet ik vaak een half uur uittrekken om loketdienstverlening te krijgen (omboeken tickets, aanschaf nachttreinkaartjes, aanschaf en verlenging ZVV-abonnement)
En in Basel SBB was ik dit jaar binnen 5 minuten aan de beurt om een reservering voor de CityNightLine te maken. Wat wil je nu precies met jouw voorbeelden zeggen Vinny? Dat jij gelijk hebt? Nee, het is gewoon belachelijk dat er in België geen fatsoenlijke kaartautomaten zijn voor treinkaartjes, zoals die er in Duitsland, Italië en Frankrijk wel zijn. En dat in een land waar de spoorwegen verder wel behoorlijk zijn.
Alfa schreef:Alle grotere stations hebben ook kaartautomaten (die bijna niemand gebruikt omdat men liever een ticket bij een mens koopt ipv een machine).
Er zijn vrij weinig kaartautomaten. Maar goed, in Nederland bijvoorbeeld koopt bijna iedereen een kaartje bij de automaat. Dat was ook al zo voor de invoering van de lokettoeslag. Omdat het gewoon veel sneller gaat.
Bij de kleinere stations moet je kaartje gewoon op de trein bij de conducteur kopen. Ik vind dit toch allemaal net iets klantvriendelijker dan in Nederland. Als in Nederland de kaartautomaat defect is sta je daar mooi. Je overdrijft trouwens met die 'wachtrijen', vaak moet je niet langer dan 5 min wachten. Gaat dat ook al niet meer?
In Nederland kan ik 1 minuut voor vertrek nog snel een kaartje uit de automaat halen. Sterker nog, met mijn ov-chipkaart kan ik 10 seconden voor vertrek nog snel inchecken. Klantvriendelijker? Ik vind het pas klantvriendelijk als ik kan kiezen hoe ik een kaartje aanschaf en als het niet te veel tijd kost.

Bij een defect aan de kaartautomaat hoef je trouwens geen boete te betalen in de trein. Indien de kaartautomaten (of de pinapparatuur daarvan) door een storing uitvallen vervalt tijdelijk de lokettoeslag. En de kaartautomaten zijn vrij weinig defect, alhoewel ik moet toegeven dat de nieuwere automaten met aanraakscherm wel wat vaker defect zijn dan de oude: die waren echt zo goed als nooit defect. En dan nog: op de meeste iets grotere stations zijn al 2 of meer kaartautomaten. De kans dat ze beiden gelijktijdig defect zijn is vrij klein.
Mocht men in Nederland geen lokettoeslag vragen zou de meerderheid ook terug naar het ouderwetse maar gezellige loket gaan.
Nee, dat is je reinste onzin. Zoals ik al zei, de automaten werden ook al veel gebruikt voor de invoering van die toeslag. En gezellig: nee, want veel loketpersoneel in Nederland is onvriendelijk. Maar goed, dat heb ik in België ook wel meegemaakt...
Smerige tactiek van de NS, eerst de mensen bijna letterlijk verplichten die rotautomaten te gebruiken en dat loketten sluiten met als argument dat niemand er nog heen gaat (omdat het dus duurder is).
Rotautomaten? Mits je een Nederlandse bankpas of een tas vol muntgeld hebt zijn die Nederlandse automaten erg gebruiksvriendelijk en kun je er zelfs internationale treinkaartjes uit halen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Vinny » zo 25 jul 2010, 9:19

Maar ook dit jaar nog heb ik in Luik-Guillemins
Nieuwe station? Interessant. Ik ben daar nog niet geweest. Vorig jaar zomer bestond alleen het tijdelijke station nog. Een gezellige drukte op de vrijdagmiddag was het toen daar. Maar het nieuwe station zou wel een stuk groter moeten zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door jeroent » zo 25 jul 2010, 10:19

Timmetje schreef:Als ik een gewoon enkeltje aan de balie koop, wat niet binnen een "verkehrsverbund" is, krijg ik gewoon een groot kaartje, voor zover ik weet.
Waarom zou je dat in Duitsland nog doen? Voor de lange afstand koop je je kaartje bij de DB toch veel gemakkelijker online? PDFje uitprinten, klaar. Of nog beter, de 3D barcode op je smartphone laten scannen door de conducteur. En Timmetje, ik weet niet waar je met de trein gereisd hebt, maar alle automaten in NRW die ik ken (incl. de "bundesweite") geven alleen maar kleine kaartjes uit (gelukkig!).

In België vind ik het grappig dat je niet zomaar je reis mag onderbreken. Wil je dat wel, dan moet je een "Via-biljet" hebben.. en wat te denken van de stationschef die in België nog bestaat. Een soort van verborgen werkloosheid.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Vinny » zo 25 jul 2010, 11:38

Grote kaartjes vind je niet alleen in Belgie, maar ook: Internationale vervoersbewijzen die niet uit de automaat komen. In Italie. In Israel. In Frankrijk. In Polen. Voorts de tickets die het Zuricher Verkehrsverbund uitschrijft zijn ook megaflappen. Mijn maandabonnement is groter dan het oude Nederlandse rijbewijs...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Sophie » zo 25 jul 2010, 12:55

@Jeroent.
Uit Automaten ken ik ook alleen maar kleine kaartjes.
Maar de verhouding in Duitse ICEs is wel zo, dat ongeveer 40 % nog een baliekaart hebben (al ga ik wel ten tijden, waar bijna geen forensen onderweg zijn)
En een enkeltje Singen-Stuttgart (om maar wat te noemen) heb ik als de balie leeg is, sneller dan bij de automaat en op Internet. Internet ben je al gauw 5 minuten bezig.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Alfa » zo 25 jul 2010, 20:44

jeroent schreef: In België vind ik het grappig dat je niet zomaar je reis mag onderbreken. Wil je dat wel, dan moet je een "Via-biljet" hebben..
Daar is er reden voor. Stel dat je een ticket Eeklo-Gent gekocht hebt en je wordt gecontroleerd tussen Eeklo en Waarschoot. Je stapt vervolgens af in Waarschoot en een uur later neem je de volgende trein om je reis verder te zetten. Als je dan dan tussen Waarschoot en Gent opnieuw een conducteur tegenkomt? Dan staat op de plaats waar de conducteur zijn stempel moet zetten al een stempeltje van de vorige controle. Je zou kunnen zeggen dat de conducteur er maar een tweede stempel op moet zetten. Maar hoe ga jij controleren of die persoon bezig is met zijn betaalde reis af te maken of ondertussen al een tweede keer hetzelfde traject aflegd. Dan moet je de persoon op zijn woord geloven en dat is gevaarlijk. Mocht men de via-regel niet ingevoerd hebben zou je met 1 heen-en-terugticket Gent-Eeklo de hele dag heen en weer kunnen rijden terwijl je maar betaald hebt voor 1 ritje.

jeroent schreef: en wat te denken van de stationschef die in België nog bestaat. Een soort van verborgen werkloosheid.
Wat is dit voor onzin? In Nederland is er toch ook iemand die verantwoordelijk is voor de stations? Het enige verschil is dat het bij jullie anders heet (stationsmanager of zoiets?). Een stationschef zorgt ervoor dat alles netjes is. Hij kan informatie aan de reizigers verstrekken. Onder stationschefs onderling is er een soort wedstrijd je station(s) zo mooi mogelijk te decoreren met bloemetjes (zij zijn ook diegene die die bloemen moeten water geven). Het is ook niet zo dat 1 stationschef 1 station onder zijn hoede heeft. Tegenwoordig werkt men met clusters (vaak 1 à 3 stations afhankelijk van de grootte). Ook is de stationschef vaak loketbediende.

Ik ben blij dat nog stationschefs zijn. Je moet maar eens het verschil tussen bemande en onbemande stations bekijken. Dat verschil is gigantisch.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Vinny » zo 25 jul 2010, 20:50

Je weet dat in Belgie de regel geldt dat wanneer een stationsplein er mooi uitziet, de stationsbeheerder kennelijk teveel tijd over heeft om plantjes water te geven, zodat het station best opgeheven kan worden omdat er kennelijk te weinig reizigers zijn om de beheerder normaal werk te verschaffen? :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Alfa » zo 25 jul 2010, 20:57

Coen Tunnel schreef:Nee, het is gewoon belachelijk dat er in België geen fatsoenlijke kaartautomaten zijn voor treinkaartjes, zoals die er in Duitsland, Italië en Frankrijk wel zijn. En dat in een land waar de spoorwegen verder wel behoorlijk zijn.
Jij vind het belachelijk. Ik vind het goed dat stations tenminste nog stations zijn. Geen veredelde tramhaltes enerzijds of halve winkelcentra anderzijds.


Coen Tunnel schreef:Er zijn vrij weinig kaartautomaten. Maar goed, in Nederland bijvoorbeeld koopt bijna iedereen een kaartje bij de automaat. Dat was ook al zo voor de invoering van de lokettoeslag. Omdat het gewoon veel sneller gaat.
Dat is dan een verschil. Hier zijn die automaten echte rotdingen. Als je wil lachen moet je eens naar een willekeurig station gaan en kijken hoe de mensen sukkelen als ze een kaartje uit die automaten proberen te halen :mrgreen: (vaak kopen ze dan alsnog een kaartje aan het loket).

De reden waarom er in België geen kaartautomaten te vinden zijn is eenvoudig: de vakbonden verhinderen dat. Zij hebben terecht de vrees dat tientallen stations gesloten mochten die automaten er komen.


Coen Tunnel schreef:In Nederland kan ik 1 minuut voor vertrek nog snel een kaartje uit de automaat halen. Sterker nog, met mijn ov-chipkaart kan ik 10 seconden voor vertrek nog snel inchecken. Klantvriendelijker? Ik vind het pas klantvriendelijk als ik kan kiezen hoe ik een kaartje aanschaf en als het niet te veel tijd kost.
Dat is typisch de huidige maatschappij. Altijd overal op de laatste knip toekomen om toch zeker geen 5 minuten van het drukke leven te verliezen.

In België is er trouwens ook keuzevrijheid als het op het aankopen van kaartjes aankomt: in de grotere stations kan je het loket gebruiken, de automaten en tegenwoordig kan je je kaartjes ook op internet kopen. In de kleinere stations hoef je als klant helemaal niets te doen om je kaartje te kopen. Je springt gewoon op de trein en je wacht tot de conducteur komt. Als die niet komt moet je gewoon niets betalen.

Coen Tunnel schreef: Mits je een Nederlandse bankpas of een tas vol muntgeld hebt zijn die Nederlandse automaten erg gebruiksvriendelijk en kun je er zelfs internationale treinkaartjes uit halen.
Dat is ook weer zoiets. Waarom nemen de Nederlands automaten geen contant geld aan? Ik vind het behoorlijk straf dat je in Nederland steeds minder kan kopen met contant geld. Zonder bankkaart kan je in Nederland de trein al niet eens meer nemen. Zover is het daar gekomen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Ds79m » zo 25 jul 2010, 21:02

Ik heb liever dat de NMBS meer en langere treinen laat rijden, en eens zorgt voor functionele automaten, CTA-bakken, tijdentabellen en digitale reizigersinformatie, in plaats van dat geleuter over een paar bloembakken op het station. Op ons station bloeit overigens enkel onkruid, maar dat terzijde.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Vinny » zo 25 jul 2010, 21:06

Station Zaventhem heeft duidelijk geen actieve treinmanager. Ik vind het er nu al slecht uitzien, terwijl het volgens mij best een nieuw station is... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Willem » zo 25 jul 2010, 22:38

Alfa schreef: Daar is er reden voor. Stel dat je een ticket Eeklo-Gent gekocht hebt en je wordt gecontroleerd tussen Eeklo en Waarschoot. Je stapt vervolgens af in Waarschoot en een uur later neem je de volgende trein om je reis verder te zetten. Als je dan dan tussen Waarschoot en Gent opnieuw een conducteur tegenkomt? Dan staat op de plaats waar de conducteur zijn stempel moet zetten al een stempeltje van de vorige controle. Je zou kunnen zeggen dat de conducteur er maar een tweede stempel op moet zetten. Maar hoe ga jij controleren of die persoon bezig is met zijn betaalde reis af te maken of ondertussen al een tweede keer hetzelfde traject aflegd. Dan moet je de persoon op zijn woord geloven en dat is gevaarlijk. Mocht men de via-regel niet ingevoerd hebben zou je met 1 heen-en-terugticket Gent-Eeklo de hele dag heen en weer kunnen rijden terwijl je maar betaald hebt voor 1 ritje.
Maar als je een biljet Eeklo-Wetteren koopt kun je in Gent afstappen en uitgebreid gaan winkelen alvorens verder naar Wetteren te reizen. Door de overstap kan de conducteur van de tweede trein nooit zien of jij de eerstvolgende trein uit Gent hebt genomen of dat daar enkele uren tussen zat. Daarmee is de via-regeling ook niet altijd te controleren.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door jeroent » zo 25 jul 2010, 23:29

Alfa schreef: Mocht men de via-regel niet ingevoerd hebben zou je met 1 heen-en-terugticket Gent-Eeklo de hele dag heen en weer kunnen rijden terwijl je maar betaald hebt voor 1 ritje.
Nee, want in Nederland staat het treinnummer en de tijd in de conducteursstempel. Dus kan men in principe zien tussen welke stations er geknipt is. Ga je dus de tweede keer nog een keer op hetzelfde kaartje, dan zal je toch in ieder geval op de 1e stations peentjes zweten. Da's ook genoeg denk ik om mensen af te schrikken, nog maar afgezien van het feit of mensen echt behoefte hebben om een traject continu op en neer te rijden.
Wat is dit voor onzin? In Nederland is er toch ook iemand die verantwoordelijk is voor de stations? Het enige verschil is dat het bij jullie anders heet (stationsmanager of zoiets?). Een stationschef zorgt ervoor dat alles netjes is. Hij kan informatie aan de reizigers verstrekken. Onder stationschefs onderling is er een soort wedstrijd je station(s) zo mooi mogelijk te decoreren met bloemetjes (zij zijn ook diegene die die bloemen moeten water geven). Het is ook niet zo dat 1 stationschef 1 station onder zijn hoede heeft. Tegenwoordig werkt men met clusters (vaak 1 à 3 stations afhankelijk van de grootte). Ook is de stationschef vaak loketbediende.
Het is geen onzin. In Nederland is het grootste deel van de stations onbemand en zijn er al helemaal geen bloemetjes of decoratie. Het is een station, geen tuincentrum.
Er zijn best wel teams die stations onderhouden, maar dat gaat regionaal voor tientallen stations tegelijk. En om eerlijk te zijn, wat heeft zo'n stationschef te doen? Voor informatie hebben we informatiezuilen waar je met 1 druk op de knop iemand aan de lijn krijgt. Ja dat kan ooit kapot gaan, maar de stationschef kan ook ziek worden. Dat het netjes is, is natuurlijk een loflijk streven, maar lijkt me ook geen fulltime job. En loketbediende is prima, maar als je, zoals op sommige Belgische lijnen, 1 trein per 2 uur hebt lijkt me dat ook geen erg stressvolle bezigheid. Een goede gebruiksvriendelijke (goed luisteren NS!) automaat kan dat prima vervangen.
Ik ben blij dat nog stationschefs zijn. Je moet maar eens het verschil tussen bemande en onbemande stations bekijken. Dat verschil is gigantisch.
Waar zit hem dat in? Onbemand moet namelijk niet betekenen dat er nooit meer iemand van de Spoorwegen zich laat zien, want dan wordt het natuurlijk vanzelf een bende.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Vinny » zo 25 jul 2010, 23:35

Er zijn bij ProRail wel een aantal stationsinspecteurs in dienst. Die zitten gewoon op het regiokantoor. Daarnaast zijn er een heleboel monteurs en dergelijke van de procesaanemer die dagelijks onderhoudswerkzaamheden aan het station verrichten. Dat er nooit niemand op een station aanwezig is, is dus absoluut onwaar. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Sophie » zo 25 jul 2010, 23:39

Ik Verwacht in een stad van 50.ooo inwoners (bijvoorbeeld Hoogeveen) meer dan een Wizzl.
Reizigers zijn in de eerste plaats mensen en dan pas transportgoed.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Rene » ma 26 jul 2010, 0:33

Openbaar vervoer is in de eerste plaats van A naar B komen.
Als het hele geheel van infra plus exploitatie winstgevend zou zijn, kun je aan leuke extra's denken.
Zolang er echter kapitalen belastinggeld naar Prorail worden geschoven, lijkt het me zinnig dat die proberen de zaak zo efficiënt mogelijk te bestieren.
En als daarvan onderdeel is dat loketten worden vervangen door automaten, dan zij dat zo.
Inmiddels is het loket op Purmerend hoofdstation ook gesloten, volgens mij heeft het geen gevolgen voor het treingebruik.
Maar gelukkig wel voor de kosteneffectiviteit.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Sophie » ma 26 jul 2010, 0:46

Purmerend heeft volgens wikipedia 80.000 Inwoners...
Leg eens aan een Belg uit, dat steden ter grote van Mechelen, Kortrijk, Hasselt, St. Niklaas of Genk geen loket meer zouden hebben. (Of aan een Duitser met als voorbeelden, Gießen, Marburg, Bamberg, Weimar ...)
Hier is Nederland echt doorgeschoten, en doet het België goed, in Vlaanderen en in Wallonië.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Alfa » ma 26 jul 2010, 0:51

^^Helemaal mee eens. Eeklo heeft met zijn 20.000 inwoners een station met een loket dat doorlopend bemand is van 05:30 tot 21:40. Een stad met 80.000 inwoners heeft in België minstens 4 loketten in het hoofdstation die doorlopend bemand zijn.
Rene schreef:Openbaar vervoer is in de eerste plaats van A naar B komen.
Als het hele geheel van infra plus exploitatie winstgevend zou zijn, kun je aan leuke extra's denken.
Zolang er echter kapitalen belastinggeld naar Prorail worden geschoven, lijkt het me zinnig dat die proberen de zaak zo efficiënt mogelijk te bestieren.
En als daarvan onderdeel is dat loketten worden vervangen door automaten, dan zij dat zo.
Inmiddels is het loket op Purmerend hoofdstation ook gesloten, volgens mij heeft het geen gevolgen voor het treingebruik.
Maar gelukkig wel voor de kosteneffectiviteit.
Daar verschillen we dus van mening. Nederland had ooit een spoorwegennet, nu is het verschraald naar een veredeld tramnetwerk. Pas op: ik maak me er geen illusies over dat dit scenario ons ook te wachten staat. In 2004 en 2005 zijn er ook al een heleboel stationnetjes door de NMBS gesloten (nadien werd de NMBS dit verboden door de regering).

Ik snap best dat sommigen dit toejuichen en 'vooruitgang noemen. Maar als vooruitgang blijkbaar gelijk staat aan 'mensen afdanken en vervangen door automaten' sta ik zeer sceptisch tegenover dit alles.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 26 jul 2010, 0:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Rene » ma 26 jul 2010, 0:52

@Timmetje en Alfa:
Doorgeschoten ? Nee hoor.
Niemand die er namelijk echt een probleem mee heeft.
Op vooral de vakbonden na, die graag overgesubsidieerde weinig-te-doen-baantjes in stand willen houden.

Openbaar door belastinggeld gefinancierde diensten gebruiken als werkverschaffingsproject, dat is pas doorschieten.

(Kijk naar hetgeen de DB in 1991 aantrof bij de DR, en je weet waarom je dat echt niet moet WILLEN ) :idea:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Stations en treinkaartjes

Bericht door Alfa » ma 26 jul 2010, 0:56

^^Niemand? http://www.sp.nl/nsloketten/. Ik hoor regelmatig van Nederlands dat zij ook vinden dat bepaalde dingen in Nederland gewoon te efficiënt gemaakt zijn waardoor de ziel weg is.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 26 jul 2010, 1:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie