Stations en treinkaartjes

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Coen Tunnel » za 04 sep 2010, 19:13

Tja, ik heb vanuit Zwolle maar één optie, en dat is naar Centraal. Met Hollands Spoor kan ik toch niks. ;) En een half uur wachten: dat is voor iedereen in het noorden en oosten des lands standaard bij een gemiste aansluiting, dus dat ben ik gewend.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Vinny » za 04 sep 2010, 20:50

Of je het gewend bent of niet, het is een goede reden om een auto te kopen als je in Den Haag werkt. En vooral om extra gas te geven bij het passeren van het gemeentehuis van Den Haag, want deze wereldverbeteraars hebben in de jaren '70 en '90 hun blokkade uitgesproken voor het aanleggen van één centraal station. In de jaren '70 zou HS worden uitgebreid met meerdere sporen en in de jaren '90 zou er een groot kruisingsstation worden aangelegd. Beide plannen gingen niet door, omdat Den Haag vond dat "het te ver lopen was vanuit het Centrum" :shutup: :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Palance » za 04 sep 2010, 21:08

Ik vind CS nu ook best even lopen vanaf bv. het Spui of het Binnenhof.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Coen Tunnel » za 04 sep 2010, 23:10

Ik vind Centraal anders wel redelijk in de buurt van het centrum liggen. HS ligt er in mijn beleving een eind vandaan...

Maar goed, heel veel steden in Europa hebben niet één centraal station. Of hebben andere stations die ook heel belangrijk zijn voor het doorgaande treinverkeer. Situaties zoals in Parijs, Londen en Moskou hebben we in Nederland echter niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Vinny » zo 05 sep 2010, 10:50

Als je kijkt naar recente stationsontwikkeling zoals Berlijn en Zurich (http://de.wikipedia.org/wiki/Weinbergtunnel) dan valt op dat er een Europese tendens bestaat naar het vervangen van kopstations tot doorgaande stations zoveel mogelijk gecentreerd in de stad. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Willem » zo 05 sep 2010, 10:53

Coen Tunnel schreef: Situaties zoals in Parijs, Londen en Moskou hebben we in Nederland echter niet.
Ooit heeft dat wel bestaan. Zo had je voor de oorlog de stations Rotterdam Delftse Poort (richting Brabant en Den Haag) en Rotterdam Maas (richting Utrecht).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 sep 2010, 15:00

Vinny schreef:Als je kijkt naar recente stationsontwikkeling zoals Berlijn en Zurich (http://de.wikipedia.org/wiki/Weinbergtunnel) dan valt op dat er een Europese tendens bestaat naar het vervangen van kopstations tot doorgaande stations zoveel mogelijk gecentreerd in de stad. :idea:
Zürich heeft al doorgaande S-Bahn-sporen, Berlijn had altijd al een doorgaande spoorlijn (de Stadtbahn), alleen waren er historisch door de Muur twee grote station: Zoologischer Garten (Berlin Zoo) en het Ostbahnhof. Het nieuwe Hauptbahnhof is nu het hoofdstation.

Ook in Wenen wordt aan één Hauptbahnhof gebouwd, die de functies van het Westbahnhof, het Südbahnhof en in mindere mate Meidling vervangt.

In Parijs zijn er ook ooit plannen geweest om van Châtelet-les Halles het centrale station te maken. De perrons zijn daar lang genoeg voor TGV's.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Seat Ibiza » zo 05 sep 2010, 16:04

Coen Tunnel schreef:Berlijn had altijd al een doorgaande spoorlijn (de Stadtbahn), alleen waren er historisch door de Muur twee grote station: Zoologischer Garten (Berlin Zoo) en het Ostbahnhof.
Niet helemaal een juiste voorstelling van zaken. De Stadtbahn is eind 19e eeuw gebouwd als een "lint van stations" van oost naar west door de stad, als vervanging van een aantal kopstations. Een aantal andere kopstations in het noorden en zuiden van de stad (o.a. het Stettiner Bahnhof en Anhalter Bahnhof) bleef tot begin jaren '50 van de 20e eeuw in gebruik. Daarna legde de DDR het treinverkeer naar deze stations stil en wikkelde vrijwel alle verkeer via de Stadtbahn af. Het belang van het Ostbahnhof nam toe (door de DDR werd het in de jaren '80 zelfs omgedoopt tot Hauptbahnhof) en in West-Berlijn kreeg het Bahnhof Zoologischer Garten steeds meer betekenis.

Na de val van de Muur, kwam er ook een doorgaande spoortunnel voor noord-zuid-verkeer en op het kruisingspunt met de Stadtbahn ter hoogte van het Lehrter (Stadt)Bahnhof, verrees het nieuwe Hauptbahnhof, waarmee Berlijn voor het eerst in de historie een echt 'centraal station' kreeg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 sep 2010, 16:09

Okee, maar zoals Vinny het voorstelt klopte het ook niet. Het nieuwe Hauptbahnhof is er niet gekomen om kopstations te vervangen en ook niet omdat er geen doorgaande spoorlijn in de stad was. Het is feitelijk gewoon een nieuw station (op de plek van het vroegere Lehrter Bahnhof) op die doorgaande spoorlijn wat nu echt een centraal station is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Peter » zo 05 sep 2010, 16:24

Coen Tunnel schreef:Tja, ik heb vanuit Zwolle maar één optie, en dat is naar Centraal. Met Hollands Spoor kan ik toch niks. ;) En een half uur wachten: dat is voor iedereen in het noorden en oosten des lands standaard bij een gemiste aansluiting, dus dat ben ik gewend.
Tegenwoordig heb je 5-6 minuten overstaptijd op de stoptrein naar Rotterdam-Dordrecht op :28 en :58 (vroeger 3 minuten). Meestal haal je die trein dus. Heb je pech en ben je net te laat, dan kan je nog de trein van :03 of :33 pakken naar Laan van NOI en daar de stoptrein uit Leiden pakken (dus 15 minuten vertraging). Alleen rijdt die niet in de zomervakantie, mei- en kerstvakantie. Mis je ook die, dan kan je met bestemming HS, Delft of Rotterdam nog de sneltrein (intercity ?) naar Venlo nemen met 20 minuten vertraging.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Rene » zo 05 sep 2010, 17:10

Willem schreef:Ooit heeft dat wel bestaan. Zo had je voor de oorlog de stations Rotterdam Delftse Poort (richting Brabant en Den Haag) en Rotterdam Maas (richting Utrecht).
Dat was in heel wat Nederlandse plaatsen, waar meerdere stations waren.

Bekende steden met meerdere stations:
Amsterdam (CS, Weesperpoort (tot 1938), Haarlemmermeer)
Den Haag (SS, HS). Waarbij het oude SS in de jaren '70 plaats maakte voor het huidige CS - daarbij ging ook het eindpunt van de Hofpleinlijn om van HS naar CS.
Utrecht (NRS, NCS, SS, HSM/Maliebaan). Waarbij de stations van NRS, NCS en SS later opgingen in het CS.
Rotterdam (DP, Hofplein, Maas). Waarbij op de plaats van het vroegere DP na WO-II het CS verrees.
Enschede (SS, Zuid, Noord/GOLS)

Maar ook kleine plaatsjes kenden soms meerdere stations als gevolg van de aanwezigheid van meerdere spoorlijnen. Bijvoorbeeld:
Goor(-Zuid) en Goor-West
Nootdorp Veenweg, Nootdorp Noord/SS en Nootdorp Oost/'s-Gravenweg

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Palance » zo 05 sep 2010, 17:42

Coen Tunnel schreef:Ik vind Centraal anders wel redelijk in de buurt van het centrum liggen.
Misschien ben ik wel erg lui :) Maar goed, het hangt er vanaf waar je in het centrum moet zijn.
HS ligt er in mijn beleving een eind vandaan...
Ik heb het wel eens gelopen en het is te doen. Maar het is inderdaad verder dan HS.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Vinny » ma 06 sep 2010, 8:12

Coen Tunnel schreef:Okee, maar zoals Vinny het voorstelt klopte het ook niet. Het nieuwe Hauptbahnhof is er niet gekomen om kopstations te vervangen en ook niet omdat er geen doorgaande spoorlijn in de stad was. Het is feitelijk gewoon een nieuw station (op de plek van het vroegere Lehrter Bahnhof) op die doorgaande spoorlijn wat nu echt een centraal station is.
Natuurlijk is wat ik schrijf niet 100% spoorwegnerd proof, maar daar gaat het helemaal niet om. Berlijn had vroeger een aantal stations waar tussen overstap alleen mogelijk was via de S bahn, terwijl je nu op het Hauptbahnhof (op 1 centrale locatie) kunt uitstappen (een tendens om een centraal gelegen spoorstation te bouwen). Voor Zurich geldt, dat het station voor alle IR en hogere treinsoorten een kopstation is, terwijl alleen sommige S bahnen doorgaand onder het station door lopen. Ik moet zelf een trein hebben die 10 minuten kopmaakt op perron 54. Op een reistijd van 20 minuten is dat natuurlijk belachelijk veel... :shutup:, gelukkig vinden meer mensen dat een probleem, vandaar het plan om van het kopmaken in meerdere richtingen en ook voor IR/IC treinen af te geraken door de bouw van de Weinbergtunnel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Sophie » ma 06 sep 2010, 11:05

Vinny schreef:Berlijn had vroeger een aantal stations waar tussen overstap alleen mogelijk was via de S bahn,
Deze waren sinds 1882 verbonden. Wel waren er tot 1952 treinen, die alleen de kopstations aandeden.
Dus je had tussen 1952 en 2007 twee Hauptbahnhöfe, namelijk Berlin Zoologischer Garten (voor West-Berlijn) en Berlin Ostbahnhof (dat van 1987 tot 1988 Berlin Hauptbahnhof) voor Oost-Berlijn, Het klopt dus wel, dat Berlijn vroeger Kopstations had, maar dat was al lang geleden, toen de nieuwe Berliner Hbf geopend werdt.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Vinny » ma 06 sep 2010, 11:33

Bovendien was het grote Oost Berlijnse station volgens mij Berlin Lichtenberg. Verder begrijp je mijn commentaar niet :) Ik had het er over dat nadat de Berlijnse kopstations waren verdwenen er nog steeds verschillende stations waren voor verschillende richtingen. Zelfs in 2004 moest je nog met de S bahn van Ostbahnhof naar Lichtenberg voor de richtingen Dresden en Polen vanuit de richting Nederland. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Sophie » ma 06 sep 2010, 11:46

^^
Klopt, je hebt gedeeltelijk gelijk.
Je had twee belangrijke stations in Oostberlijn, een voor Binnenverkeer (Lichtenberg) en een voor "Interzonenverkehr" (Ostbahnhof)
Dat Overstappen naar Dresden lag niet d'r aan, dat er geen spoor lag (De treinen hadden zonder problemen via de Ostbahnhof kunnen gaan), maar dat ze uit "traditie" nog in Lichtenberg
Sinds 1998 werdt Ostbahnhof het belangrijkste station. Reden voor de aanleg van het Hauptbahnhof was niet, dat je anders vaker moest overstappen, maar dat zowel Berlin Zoo als ook Berlin OSt buiten het centrum lagen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Seat Ibiza » ma 06 sep 2010, 15:02

Vinny schreef:Zelfs in 2004 moest je nog met de S bahn van Ostbahnhof naar Lichtenberg voor de richtingen Dresden en Polen vanuit de richting Nederland.
Zelfs nu nog eindigen enkele regionale spoorverbindingen in Lichtenberg (en ook in Schöneweide).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Rene » ma 06 sep 2010, 15:51

Berlijn had vroeger vele kopstations.
Bekend waren:
Anhalter Bahnhof
Potsdamer Bahnhof
Lehrter Bahnhof (een kopstation, niet te verwarren met het Lehrter StadtBf dat de basis vormt voor het huidige HBf)
Stettiner Bahnhof (later Nordbahnhof)
Schlesischer Bahnhof (latere (2e) Ostbahnhof)

Het Hamburger Bf, Küstriner Bf (=1e OstBf) en Dresdner Bf werden al eind 19e eeuw buiten bedrijf gesteld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 sep 2010, 22:28

Seat Ibiza schreef:
Vinny schreef:Zelfs in 2004 moest je nog met de S bahn van Ostbahnhof naar Lichtenberg voor de richtingen Dresden en Polen vanuit de richting Nederland.
Zelfs nu nog eindigen enkele regionale spoorverbindingen in Lichtenberg (en ook in Schöneweide).
Enkele verbindingen richting GOS hadden tot vorig jaar als begin- en eindpunt Gesundbrunnen en reden dan via Lichtenberg naar Frankfurt an der Oder. Nu zijn die allemaal naar de Stadtbahn geleid, met begin- en eindpunt in Zoo, maar wel met een stop op het Hauptbahnhof.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Palance » za 05 nov 2011, 16:28

Timon91 schreef: In Maastricht moest ik een Euregio-ticket hebben.
ik ga binnenkort ook die kant op en wil ook een dag met zo'n ticket reizen. Heeft er verder iemand ervaring met de verkrijgbaarheid (buiten de treinstations) en de acceptatie in de regio's in de 3 landen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Willem » za 05 nov 2011, 21:36

^^ Bij de oude kaartjesautomaten (die dingen met echte toetsen i.p.v. touch-screen) zijn standaard verkrijgbaar, alleen staat dat niet vermeld. Je moet dan, ook al staat er niets aangegeven, de code 0150 intoetsen en het kaartje komt eruit rollen. Dus nu hoef je alleen nog op zoek naar een plek waar nog zo'n oude automaat staat.

Bij alle vervoermaatschappijen in het geldigheidsgebied wordt de kaart zonder problemen geaccepteerd.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Snelwegenkenner » za 05 nov 2011, 23:16

Timon91 schreef: In Maastricht moest ik een Euregio-ticket hebben.
:lol: Dat was ook een forumgebruiker op dit forum met zijn land Obervecht.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door N342 » zo 06 nov 2011, 8:08

Willem schreef:Dus nu hoef je alleen nog op zoek naar een plek waar nog zo'n oude automaat staat.
Volgens mij zijn de laatsten daarvan een jaar of twee geleden vervangen door een 'nieuwe' met touchscreen. Bij de nieuwe automaten zou je het kunnen proberen onder de knop 'acties/evenementen' (wellicht dat ze alleen in Zuid-Limburg onder die optie vermeldt staan) . Voor de rest is het kaartje alleen in de Euregio Maas-Rhein zelf verkrijgbaar.
Willem schreef:Bij alle vervoermaatschappijen in het geldigheidsgebied wordt de kaart zonder problemen geaccepteerd.
Ik heb wel eens verhalen gehoord van Waalse buschaffeurs die moeilijk zouden kunnen doen omdat ze het kaartje niet (her)kennen (de TEC is wellicht niet zo populair bij de euregio-ticket-reiziger). Het meenemen van een foldertje waar het een en ander wordt uitgelegd lost dat op (die foldertjes zijn standaard drietalig, dus je hoeft niet specifiek op zoek naar een franstalige).
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 nov 2011, 10:46

^^ Ik heb bij de TEC geen problemen gehad met een Euregio-ticket van de Duitse AVV, en ik heb toen toch een leuk rondje per bus gemaakt met de TEC (Aachen-Eupen-Signal de Botrange-Verviers-Stavelot-Verviers, dan de trein en daarna nog weer de bus Eupen-Aachen), om het hoogste punt van België en het Museum van het Circuit Spa-Francorchamps in Stavelot te bezoeken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Palance » zo 06 nov 2011, 10:54

TEC doet toch ook het stadsvervoer van Luik?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Seat Ibiza » zo 06 nov 2011, 12:16

^^
Inderdaad, voor zover ik weet wel.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Willem » zo 06 nov 2011, 14:09

De TEC doet het busvervoer in heel Wallonie. Alleen rond Eupen is er een ander bedrijf, de SADAR, maar dat is in feite een onderaannemer van de TEC.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Via » zo 06 nov 2011, 16:20

N342 schreef:
Willem schreef:Dus nu hoef je alleen nog op zoek naar een plek waar nog zo'n oude automaat staat.
Volgens mij zijn de laatsten daarvan een jaar of twee geleden vervangen door een 'nieuwe' met touchscreen.
Op Tilburg West heeft er nog lang eentje gestaan, die is pas vorig jaar vervangen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 nov 2011, 22:03

Willem schreef:De TEC doet het busvervoer in heel Wallonie. Alleen rond Eupen is er een ander bedrijf, de SADAR, maar dat is in feite een onderaannemer van de TEC.
Er zijn wel meer onderaannemers en SADAR rijdt ook gewoon in bussen met TEC-kleuren.
Palance schreef:TEC doet toch ook het stadsvervoer van Luik?
Ja, TEC doet al het bus- en tramvervoer in Wallonië.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Groningen » zo 06 nov 2011, 23:51

ViaHaaren schreef:
N342 schreef:
Willem schreef:Dus nu hoef je alleen nog op zoek naar een plek waar nog zo'n oude automaat staat.
Volgens mij zijn de laatsten daarvan een jaar of twee geleden vervangen door een 'nieuwe' met touchscreen.
Op Tilburg West heeft er nog lang eentje gestaan, die is pas vorig jaar vervangen.
Groningen Noord heeft ze volgens mij nog.

Plaats reactie