Stations en treinkaartjes

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door nielske1990 » za 25 aug 2012, 17:26

Is in Duitsland vaker het geval, ook bij NS-dochter Abellio. Enig puntje waar je dan wel meezit zijn de grapjassen die geen kaartje kopen en dit pas doen zodra een conducteur instapt/eraan komt. Vast de reden waarom dit in Nederland niet kan...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door sirdanilot » za 25 aug 2012, 17:35

^ Als je als vervoerder wil dat mensen betalen wat ze kopen (namelijk een reis van een bepaald punt a naar een bepaald punt b) moet je er maar voor zorgen dat dat ook moet. In Denemarken was het zo dat de conducteur simpelweg vroeg: 'mensen die net zijn ingestapt?' (tenminste dat denk ik want hij deed het alleen in het Deens) en die controleerde hij dan, als je niks zei werd je niet gecontroleerd. Ja hallo, dan ga ik mijn interrailkaart niet afstrepen :nuts: Niet dat ik er extra mee gereisd heb dan waarvoor ik had betaald hoor, maar van zo een systeem vraag je gewoon dat er misbruik van wordt gemaakt. Als hij het nou ook in het engels had gevraagd.... maar het was geen internationale trein.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Palance » za 25 aug 2012, 19:40

nielske1990 schreef:Is in Duitsland vaker het geval, ook bij NS-dochter Abellio. Enig puntje waar je dan wel meezit zijn de grapjassen die geen kaartje kopen en dit pas doen zodra een conducteur instapt/eraan komt. Vast de reden waarom dit in Nederland niet kan...
Inderdaad, ik zie dat vrij vaak in de tram (gauw even inchecken als de controle begint).
sirdanilot schreef:'mensen die net zijn ingestapt?'
Die ervaring heb ik ook in Duitse ICE-treinen. Werkt goed, maar uiteraard ook niet in Nederland.

Terug naar mijn oorpsronkelijke vraag: Kan je bij die automaten ook betalen met (Nederlandse) bankpas of credit card, of kan het alleen maar cash?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Timon91 » zo 26 aug 2012, 13:34

Mijn ervaring met de oude Duitse automaten is dat ze Nederlandse bankpassen niet pakken, maar wel cash (ook briefgeld). Inmiddels is de automaat in Enschede vervangen, maar daar heb ik nog nooit een kaartje gehaald. Ik neem wel aan dat ook die nog steeds cash (incl. briefgeld) aanneemt. Creditcard heb ik geen ervaring mee.

Het is overigens maar goed dat die automaat in Enschede vervangen is, die oude automaat was 90% van de tijd buiten bedrijf en als hij het wel deed was het altijd maar afwachten of je inderdaad ook een kaartje kreeg :facepalm:
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 aug 2012, 8:45

^^ Dat hoor ik wel vaker, maar met dat oude ding in Enschede heb ik nooit problemen gehad en ik heb er toch geregeld een kaartje gehaald.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Palance » zo 02 sep 2012, 21:48

Wel, ik vond het een drama: Zowel uit de kaartjesautomaat op het perron als die in de trein gaf geen kaartje, telkens kreeg ik de melding dat er geen prijs gevonden kon worden.
Terug vanuit Gronau was een Duitse jongen zo vriendelijk om even mee te helpen, en gaf zelf ook al aan dat het een onduidelijke automaat was. Een enkeletje Gronau kostte me trouwens €3,35, terwijl volgens NS-Hispeed een retourtje 8 Euro kost. Naar Gronau toe heb ik dus niet betaald.

De reden om op de terugweg iets meer mijn best te doen om een kaartje te kopen was ook omdat het perron vol met politie en douane stond, maar uiteindelijk werd alleen de trein uit Nederland en niet die náár Nederland gecontroleerd :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Vinny » zo 02 sep 2012, 21:54

Dat prijsverschil klopt trouwens. De Duitsers (en de kaartjes uit de Duitse automaat) zijn iets goedkoper dan de NS. Dat heeft te maken met het feit dat de NS geen Duitse regionale tarievenstructuur "kent" en dus het gewone internationale treintarief rekent.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Timon91 » ma 03 sep 2012, 16:35

Palance schreef:Wel, ik vond het een drama: Zowel uit de kaartjesautomaat op het perron als die in de trein gaf geen kaartje, telkens kreeg ik de melding dat er geen prijs gevonden kon worden.
Terug vanuit Gronau was een Duitse jongen zo vriendelijk om even mee te helpen, en gaf zelf ook al aan dat het een onduidelijke automaat was. Een enkeletje Gronau kostte me trouwens €3,35, terwijl volgens NS-Hispeed een retourtje 8 Euro kost. Naar Gronau toe heb ik dus niet betaald.

De reden om op de terugweg iets meer mijn best te doen om een kaartje te kopen was ook omdat het perron vol met politie en douane stond, maar uiteindelijk werd alleen de trein uit Nederland en niet die náár Nederland gecontroleerd :)
Heb je het nog bij de NS kaartautomaat geprobeerd? Die douane staat er wel vaker trouwens, op zoek naar drugs. Vaak als ik even iets moet halen bij de supermarkt in Gronau wil ik de trein van een half uur later weer terug hebben en heb ik geen tijd voor/zin in die controle. Gewoon lang wachten met uitstappen, dan zijn alle beambten al "bezet" en kun je zo doorlopen :)
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Palance » ma 03 sep 2012, 17:18

Nee, de NS-automaat heb ik niet geprobeerd. Ik was overigens zekerniet de enige die problemen had met de DB-automaat.

Toch jammer dat het soms toch nog relatief lastig is om aan (de juiste) tickets naar het buitenland te komen. Tijd voor een Europese OV-chipkaart :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 sep 2012, 17:21

^^ Op het perron van spoor 5 staat toch geen NS-kaartjesautomaat? Of tegenwoordig wel?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Palance » ma 03 sep 2012, 17:24

Nee, die staat alleen in de hal.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie