Stations en treinkaartjes

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: België = Wallonië + Vlaanderen?

Bericht door Alfa » ma 26 jul 2010, 0:59

Rene schreef: (Kijk naar hetgeen de DB in 1991 aantrof bij de DR, en je weet waarom je dat echt niet moet WILLEN )[/i] :idea:
Dat is nogal een vreemde vergelijking. Ik hoop dat je niet wil zegen dat Vlaanderen en Duitsland communistische landen zijn? In de DDR had ieder station een loket, ookal kwam er geen trein. Hier is de tijd nu ook niet blijven stilstaan. Grosse modo kan je zeggen dat enkel plaatsen van meer dan 10.000 inwoners nog een loket hebben alsook stations met een seinhuis (dat kunnen dorpstationnetjes zijn zoals Scheldewindeke, Wondelgem of Schellebelle. Er is immers sowieso bemanning aanwezig, dan kost is het maar een kleine moeite om ook kaartjes te verkopen). Nederland is van de weinige landen die zo ver doorgeschoten is in de lokettensluiting.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 26 jul 2010, 1:01

Dat in de DDR was gewoon mensen aan het werk houden, maar de mensen achter belgische en Duitse loketten zitten heus niet te patiencen, maar hebben te doen hoor.
In mijn stad (Stad 17000 inwoners, Gemeente 35000, is D'r maar een Loket, maar daar wacht je geregeld 10 tot 15 minuten).
Ik heb ook niet het gevoel, dat Mensen in Nld tegen loketsluitingen protesteren, de overheid zegt en de overheid doet.
In Dld en België is dat anders, daardoor kan ik m'n kaartje nog lekker achter de Balie kopen, met een echt mens daarachter, die meestal betere verbindingen voormelkaar krijgt dan de automaat, en die zelfs voor verschillende kaartjes informatiefolders heeft.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 jul 2010, 9:00

Vinny schreef:Grote kaartjes vind je niet alleen in Belgie, maar ook: Internationale vervoersbewijzen die niet uit de automaat komen.
Vrijwel overal hebben internationale vervoerbewijzen het grote standaardformaat.
In Frankrijk.
Lang niet altijd voor lokale treinen.
In Polen.
Tegenwoordig ook vaak een soort kassabonnetjes op kleinere stations. PR gebruikt een soort papiertjes die een stuk kleiner zijn dan het internationale formaat, en ze zijn ook dunner.
Alfa schreef:
jeroent schreef: In België vind ik het grappig dat je niet zomaar je reis mag onderbreken. Wil je dat wel, dan moet je een "Via-biljet" hebben..
Daar is er reden voor. Stel dat je een ticket Eeklo-Gent gekocht hebt en je wordt gecontroleerd tussen Eeklo en Waarschoot. Je stapt vervolgens af in Waarschoot en een uur later neem je de volgende trein om je reis verder te zetten. Als je dan dan tussen Waarschoot en Gent opnieuw een conducteur tegenkomt? Dan staat op de plaats waar de conducteur zijn stempel moet zetten al een stempeltje van de vorige controle. Je zou kunnen zeggen dat de conducteur er maar een tweede stempel op moet zetten. Maar hoe ga jij controleren of die persoon bezig is met zijn betaalde reis af te maken of ondertussen al een tweede keer hetzelfde traject aflegd. Dan moet je de persoon op zijn woord geloven en dat is gevaarlijk. Mocht men de via-regel niet ingevoerd hebben zou je met 1 heen-en-terugticket Gent-Eeklo de hele dag heen en weer kunnen rijden terwijl je maar betaald hebt voor 1 ritje.
Tuurlijk niet. Dat is aan het treinnummer te zien. Dat staat op het stempel. Zo werkt het in Nederland ook bij een dagretour.

Met internationale tickets mag een reis trouwens ook zo vaak je wil worden onderbroken.
Alfa schreef:Dat is typisch de huidige maatschappij. Altijd overal op de laatste knip toekomen om toch zeker geen 5 minuten van het drukke leven te verliezen.
Mis ik de trein, dan kost mij dat minimaal een half uur. Met de ov-chipkaart ben ik nauwelijks tijd kwijt aan het geldig maken van mijn vervoerbewijs en een kaartje bij een automaat kopen gaat ook sneller dan bij het loket. Dan kun je zeggen: ga maar eerder naar het station, maar als je van ander ov zoals de bus afhankelijk bent kan dat ook niet altijd.
Dat is ook weer zoiets. Waarom nemen de Nederlands automaten geen contant geld aan? Ik vind het behoorlijk straf dat je in Nederland steeds minder kan kopen met contant geld. Zonder bankkaart kan je in Nederland de trein al niet eens meer nemen. Zover is het daar gekomen.
Beter lezen, alleen briefgeld lukt niet. Muntgeld kan altijd wel en op elk station staat minimaal 1 automaat die muntgeld accepteert. Dat is al jaren zo. Bovendien heeft vrijwel iedereen een bankpas (hoe moet je anders aan contant geld komen?).
Willem schreef:Maar als je een biljet Eeklo-Wetteren koopt kun je in Gent afstappen en uitgebreid gaan winkelen alvorens verder naar Wetteren te reizen. Door de overstap kan de conducteur van de tweede trein nooit zien of jij de eerstvolgende trein uit Gent hebt genomen of dat daar enkele uren tussen zat. Daarmee is de via-regeling ook niet altijd te controleren.
Jawel, treinnummers.
jeroent schreef:Nee, want in Nederland staat het treinnummer en de tijd in de conducteursstempel. Dus kan men in principe zien tussen welke stations er geknipt is.
De tijd niet. Alleen datum en treinnummer.
Timmetje schreef:Ik Verwacht in een stad van 50.ooo inwoners (bijvoorbeeld Hoogeveen) meer dan een Wizzl.
Reizigers zijn in de eerste plaats mensen en dan pas transportgoed.
Ten eerste heeft Hoogeveen nog geen 30.000 inwoners, ten tweede kun je bij die Wizzl ook gewoon treinkaartjes kopen bij een mens achter een balie.
Een stad met 80.000 inwoners heeft in België minstens 4 loketten in het hoofdstation die doorlopend bemand zijn.
En zijn daar dan ook 4 mensen continu aan het werk?

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 26 jul 2010, 10:20

Bericht verwijderd, omdat het niets te maken had met stations en treinkaartjes.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op ma 26 jul 2010, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 26 jul 2010, 13:20

In een 80000 inwonersstad in Dld waar ik soms overstap, zijn 3 mensen aan het werk en het is altijd vol... Dat zal in België niet anders zijn.
In Nederland verlang je eerst een toeslag aan de loketten, en sluit ze dan omdat niemand ze gebruikt :roll: :roll:

De Gemeente Hoogeveen heeft 55.000 inwoners en Hoogeveen heeft maar een station.
Maar ook de Kern heeft 39000 inwoners. Ik denk dat je in de war bent met Heerenveen of Hoogezand, kan gebeuren.
Kan ik bij een Wizzl ook internationale kaartjes en plaatsbewijzen krijgen? (en ook verbindingen, die alleen in het Buitenland lopen, zoals Parijs-Barcelona)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 jul 2010, 13:25

Timmetje schreef:De Gemeente Hoogeveen heeft 55.000 inwoners en Hoogeveen heeft maar een station.
Maar ook de Kern heeft 39000 inwoners. Ik denk dat je in de war bent met Heerenveen of Hoogezand, kan gebeuren.
Nee, maar da is het sneller gegroeid dan ik dacht.
Kan ik bij een Wizzl ook internationale kaartjes en plaatsbewijzen krijgen? (en ook verbindingen, die alleen in het Buitenland lopen, zoals Parijs-Barcelona)
Internationaal alleen naar België, Luxemburg en bepaalde Duitse bestemmingen en alleen zonder reservering. Maar dat geldt voor alle NS-loketten ook. Andere internationale vervoerbewijzen zijn alleen bij NS Hispeed-balies te krijgen die alleen op grotere stations zitten, of telefonisch of via internet, of bij een reisbureau of de Treinreiswinkel (die is tevens agent van de DB, SNCF en een handvol andere spoorwegmaatschappijen). Het boekingssysteem van NS voor buitenlandse bestemmingen is trouwens erg beperkt, zo kunnen naar Tsjechië nog maar slechts naar 7 steden kaartjes worden gekocht... :? De Treinreiswinkel is voor iets gecompliceerdere reizen dus altijd de betere optie met personeel wat ook een stuk bekwamer is dan bij NS Hispeed. :!:

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 26 jul 2010, 13:27

begrijp ik jouw nou goed, dat ik bijvoorbeeld op Utrecht Centraal bij de internationale Balie van de NS (Hispeed) maar voor 7 Tsjechische steden kaartjes kan kopen?
Ik krijg langzaam een beeld over klantvriendelijkheid bij de NS. :kotskots: :neenee:
TOEVOEGING
Bedankt voor de afsplitsing.
Dietrich Bonhoeffer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 jul 2010, 13:50

Ja, je begrijpt het goed. Daarom koop ik ook bijna nooit bij NS kaartjes, maar bij de Treinreiswinkel.

De enige Tsjechische bestemmingen waarvoor NS kaartjes tegen het internationale SCIC-NRT-tarief verkoopt zijn Praag, Brno, Plzen, Ostrava, Ceske Budejovice, Karlovy Vary en, jawel, het kleine Cheb. Dat zijn ze. Pardubice, Olomouc (meer dan 100.000 inwoners), Liberec, Hradec Kralove, Usti nad Labem en allerlei andere grotere plaatsen: die dus niet!

Voor de CityNightLine kan wel een kaartje naar Usti worden gekocht. Maar dat kan niet voor de route met de IC/ICE tot aan Berlijn en vanaf daar de EC...

simon
autoweg

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door simon » ma 26 jul 2010, 15:17

Bij het station waar ik een groot deel van mijn leven in de buurt woonde is heel kort een loket geweest. Alleen geopend tijdens de spitsuren. Daarbuiten was het dus een kwestie van een kaartje kopen bij de conducteur. De conducteur had er altijd nogal wat werk aan om voor vier personen een kaartje uit te schrijven :roll:

De oude kaartautomaten van NS hadden een groot nadeel: je kon er maar één kaartje tegelijk kopen. De automaten die tegenwoordig in gebruik zijn hebben dit nadeel niet.

Ik zou niet weten waarom je loketten in stand zou willen laten. Ik heb liever dat personeel zichtbaar aanwezig is om reisinformatie te verstrekken en reizigers op andere manieren van dienst te zijn.
Dat is ook weer zoiets. Waarom nemen de Nederlands automaten geen contant geld aan? Ik vind het behoorlijk straf dat je in Nederland steeds minder kan kopen met contant geld. Zonder bankkaart kan je in Nederland de trein al niet eens meer nemen. Zover is het daar gekomen.
Een kaartautomaat die tot de nok toe gevuld is met briefgeld is natuurlijk een aantrekkelijk object voor een snelle kraak. Daarom is NS ook al tijden geleden gestopt met de verkoop van strippenkaarten uit de automaat.
Timmetje schreef:Dat in de DDR was gewoon mensen aan het werk houden, maar de mensen achter belgische en Duitse loketten zitten heus niet te patiencen, maar hebben te doen hoor..
In Nederland was dat dus niet zo. De mensen achter de loketten op de kleinere stations hadden vaak vrijwel niets te doen, zeker niet toen de nieuwste generatie kaartautomaten werd geïntroduceerd.
Alfa schreef:^^Niemand? http://www.sp.nl/nsloketten/. Ik hoor regelmatig van Nederlands dat zij ook vinden dat bepaalde dingen in Nederland gewoon te efficiënt gemaakt zijn waardoor de ziel weg is.
Nederlanders willen graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ze willen graag geld opnemen bij de balie van de bank, maar willen daar niet voor betalen. Nederlanders boeken een reis bij een schimmige organisatie op internet en zijn vervolgens verbolgen als het bedrijf failliet gaat en ze kunnen fluiten naar de vakantie. Want dan moet de overheid ingrijpen en weet ik het wat allemaal. Nederlanders willen weinig betalen voor de boodschappen en mopperen vervolgens dat er zoveel scholieren bij de supermarkt werken.
Daar verschillen we dus van mening. Nederland had ooit een spoorwegennet, nu is het verschraald naar een veredeld tramnetwerk. Pas op: ik maak me er geen illusies over dat dit scenario ons ook te wachten staat. In 2004 en 2005 zijn er ook al een heleboel stationnetjes door de NMBS gesloten (nadien werd de NMBS dit verboden door de regering).
In Nederland zijn de laatste jaren maar twee stations gesloten (Amsterdam De Vughtlaan en Eijsden). Hoe anders zou het geweest zijn als elk station verplicht een bemand loket zou hebben :roll:

Laten we wel wezen: ik zou ook graag willen dat elk station een verwarmde wachtruimte heeft waar tegen schappelijke prijzen verse koffie gekocht kan worden, met vriendelijk en kundig personeel die je helpt bagage in de trein te sjouwen, dat in elke trein voldoende conducteurs zichtbaar aanwezig zijn, dat de railcatering weer terugkomt en dat er gratis echte kranten in de trein verkrijgbaar zijn (dus geen pulp als Metro of Spits). Maar ik ben niet bereid ervoor te betalen. Dus accepteer ik het dat op de meeste stations geen personeel meer aanwezig is, dat ik moet wachten in een onverwarmde wachtruimte, dat op de zeer onrendabele treinen geen conducteur op de trein meereist, dat ik moet betalen voor een krant of een slechte gratis krant moet lezen en dat ik € 1,50 (of hoe duur is het tegenwoordig) neer moet leggen voor koffie van matige kwaliteit.

Ooit was er in Nederland een intiatief. In Paarse kringen kwam het idee op dat het goed zou zijn in Nederland concurrentie op het spoor toe te staan. Lovers Rail werd geboren en ging de concurrentie aan met NS. Lovers Rail had kranten in de treinen, televisie aan boord, fietsen konden gratis mee en zonder toeslag kon een kaartje bij de conducteur worden gekocht. Ondanks al deze leukigheidjes bleven reizigers trouw aan NS. De treinen van Lovers reden leeg heen en weer tussen Amsterdam en Haarlem. Al snel trok de Franse financier de stekker uit het bedrijf. Een trein is een geel ding op wielen; reizigers gaven weinig om kranten of televisie aan boord en kochten liever een kaartje bij de automaat dan bij de conducteur.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 26 jul 2010, 15:22

Lovers Rail was volgens Wikipedia goedkoper dan de NS, hoor.
Het Probleem van Lovers Rail zat daarin, dat ze geen gezamenlijk tarief met de Ns hadden. Zoiets werkt bijna nooit.
Ik zou niet weten waarom je loketten in stand zou willen laten. Ik heb liever dat personeel zichtbaar aanwezig is om reisinformatie te verstrekken en reizigers op andere manieren van dienst te zijn.
Waar krijg ik reisinformatie? Aan het loket, juist.
Op kleine stations kan men van mij wel stationschef en Loket samenvoegen...
Waar ik woon gaat het Loket om 5 uur dicht, en de stationschef zit tot elf, dat kan beter.
Laatst gewijzigd door Tim op ma 26 jul 2010, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Dietrich Bonhoeffer

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 26 jul 2010, 15:23

Even terugkomend op het verhaal van de bloembakken op de stations. Ik zie de laatste tijd in Nederland ook een bepaalde trend om fraaie beukenhaagjes op de stations (ter afscheiding van het spoor) te vervangen door een 13 in een dozijn verzinkt draadhekwerk. Erg jammer, want die beukenhaagjes zijn nou net een mooie vorm van groenvoorziening die onderhoudsextensief is. Gelukkig blijven ze aan de niet-treinkant van de perrons wel staan. :)

Dit is toch fraai:

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 26 jul 2010, 15:29

Toen de kaartautomaten eenmaal goed in zwang raakten, nam NS een aanvullende maatregel: kaartjes aan het loket zijn duurder dan die van de automaat. Resultaat: elke zichzelf respecterende Nederlander wist de automaat prima te vinden en te gebruiken.
Met als gevolg dat de lokettist overbodig werd.

Ik weet dus nog wel een tip voor de DB en de NMBS om geld te gaan besparen:
- minder kaartsoorten
- lokettoeslag op stations met automaten
- voldoende automaten en infozuilen op de stations

en de belachelijk hoge kosten voor het openhouden van loketten smelten als sneeuwen voor de zon.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 26 jul 2010, 15:39

ViaHaaren schreef:Ik zie de laatste tijd in Nederland ook een bepaalde trend om fraaie beukenhaagjes op de stations (ter afscheiding van het spoor) te vervangen door een 13 in een dozijn verzinkt draadhekwerk. Erg jammer, want die beukenhaagjes zijn nou net een mooie vorm van groenvoorziening die onderhoudsextensief is. Gelukkig blijven ze aan de niet-treinkant van de perrons wel staan. :)
Die hagen moeten 2-3 keer per jaar gesnoeid worden en zijn lastig dicht te houden (zonder extra prikkeldraad of hek) als dat het doel van de haag is. Net als in stadsplantsoenen worden ze (net als de perken met bloemen) wegbezuinigd. Over het echte mooi zijn valt nog te twisten.

Ik heb persoonlijk liever dat men geld besteedt aan vast meubilair als banken en wachthokken (bijvoorbeeld de deur vervangen ipv weghalen na beschadiging).

Die bloembakken op een perron van grind, met roestige palen, gammele overkapping en verschoten naamborden (zoals je vaak in Belgie en Frankrijk ziet) vind ik persoonlijk een vlag op een strontschuit. Waar men die moeite nog voor doet ontgaat mij.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 26 jul 2010, 15:43

In Duitsland is duidelijk, dat m'n het loket. Ik vindt de lokettoeslag van de NS gewoon een smerige truc, om de mensen aan de automaat te dwingen. In Stuutgart moeten, oftewel er loketten staan, drie mensen van de DB naast de automaten staan en ze uitleggen, dat zegt alles.
Het prijssysteem van de DB vindt ik goed. Vroeg plannen geeft reuze voordeel, ik reis in Augustus een Retoertje Tübingen-Assen inkl. plaatsbewijzen voor 85 Euro (zonder voordeelkaart), niks mis mee.

In Duitsland waren ze 2 jaar geleden ook van plan, een lokettoeslag in te voeren, maar daar hebben ze na protesten gelukkig van afgezien.
Dietrich Bonhoeffer

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 26 jul 2010, 15:43

Rene schreef:Toen de kaartautomaten eenmaal goed in zwang raakten, nam NS een aanvullende maatregel: kaartjes aan het loket zijn duurder dan die van de automaat. Resultaat: elke zichzelf respecterende Nederlander wist de automaat prima te vinden en te gebruiken.
Mee eens. Alleen jammer dat toen ook vaak de verwarmde wachtruimte op slot ging bij gebrek aan toezicht. In de winter wel een gemis of winderige stations als Bussum-Zuid of Hoogezand.

65+ers (of mensen met een visuele of verstandelijke handicap) betalen de toeslag overigens niet aan het loket.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 26 jul 2010, 15:59

Timmetje schreef:Ik vindt de lokettoeslag van de NS gewoon een smerige truc, om de mensen aan de automaat te dwingen.
Ik vind het een niet meer dan gerechtvaardigde wijze om de reiziger kostenbewust te doen handelen. In deze tijd van automaten en internetkaartjes is het fenomeen "loket" echt iets uit de oude doos. En alsof die lokettisten nu allemaal zo behulpzaam en klantvriendelijk waren...

Dus hou nu alsjeblieft op met dat misplaatste sentiment.
Zolang er nog bakken belastinggeld bij het spoor moeten, vind ik het zeer terecht dat de spoorwegbedrijven alles uit de kast halen om de exploitatiekosten te verminderen. Eerst waren het de blok- en overwegwachters en de stationschefs, nu zijn de lokettisten aan de beurt. Op de lange termijn zal ook ooit de machinist op bepaalde volledig geautomatiseerde trajecten nog wel een keer volgen. Want alleen als de personeelskosten kunnen worden beheerst, bestaat de kans dat spoorwegbedrijven een keer een kostendekkendheidsgraad kunnen bereiken die hen weer onafhankelijk maakt van de bemoeizucht van de politiek.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 26 jul 2010, 16:10

Met het verschil, dat men van het verdwijnen van de Blok- en overwegwachters bijna niks opgemerkt heeft.
Rene schreef:Zolang er nog bakken belastinggeld bij het spoor moeten,
Ik weet niet hoe het in NL, maar in Dld gaat het Langeafstandsverkeer (en daarvoor wordt het loket meestal gebruikt) toch écht op eigen rekening van de DB)
Dietrich Bonhoeffer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 jul 2010, 16:33

Rene schreef:Toen de kaartautomaten eenmaal goed in zwang raakten, nam NS een aanvullende maatregel: kaartjes aan het loket zijn duurder dan die van de automaat. Resultaat: elke zichzelf respecterende Nederlander wist de automaat prima te vinden en te gebruiken.

Ik weet dus nog wel een tip voor de DB en de NMBS om geld te gaan besparen:
- minder kaartsoorten
- lokettoeslag op stations met automaten
- voldoende automaten en infozuilen op de stations

en de belachelijk hoge kosten voor het openhouden van loketten smelten als sneeuwen voor de zon.
Eerst maar eens de vakbonden uitschakelen :idea:
In Voormalig Oost-Duitsland bestaan (of bestonden) een paar diesellijntjes (Templinn - Berlijn) waarbij de conducteur de automaat bediende voor treinreizigers. Overigens heb ik hetzelfde ooit in Bad Bentheim meegemaakt. De conducteur toverde uit zijn Railpocket het Schones Wochenende ticket, om het 10 minuten later af te stempelen nadat de stoptrein (RB) vertrokken was... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 26 jul 2010, 16:35

ViaHaaren schreef:Even terugkomend op het verhaal van de bloembakken op de stations. Ik zie de laatste tijd in Nederland ook een bepaalde trend om fraaie beukenhaagjes op de stations (ter afscheiding van het spoor) te vervangen door een 13 in een dozijn verzinkt draadhekwerk. Erg jammer, want die beukenhaagjes zijn nou net een mooie vorm van groenvoorziening die onderhoudsextensief is. Gelukkig blijven ze aan de niet-treinkant van de perrons wel staan. :)

Dit is toch fraai:
Zonder enige twijfel Utrecht Lunetten. Een station gebouwd zonder loket; in de jaren '80 is een tijdelijk bouwsel neergezet waar enige uren per dag een lokettist duimen zat te draaien.
Timmetje schreef:Lovers Rail was volgens Wikipedia goedkoper dan de NS, hoor.
Het Probleem van Lovers Rail zat daarin, dat ze geen gezamenlijk tarief met de Ns hadden. Zoiets werkt bijna nooit.
NS werkte Lovers Rail inderdaad op alle mogelijke manieren tegen. En met succes. Na het mislukken van Lovers Rail wordt er geen nieuwe concurrentie op het spoor meer toegelaten - in plaats daarvan is er voor sommige regionale lijntjes nu concurrentie om het spoor.
René schreef:Toen de kaartautomaten eenmaal goed in zwang raakten, nam NS een aanvullende maatregel: kaartjes aan het loket zijn duurder dan die van de automaat. Resultaat: elke zichzelf respecterende Nederlander wist de automaat prima te vinden en te gebruiken.
Je vergeet een paar stappen. Eerst voerde NS een toeslag in voor het kopen van een kaartje bij de conducteur - tenzij het kaartje was gekocht bij een station zonder loket of automaat. Nadat het mogelijk was op elk station op elk gewenst moment een kaartje te kopen, ging de conducteur-toeslag geleidelijk omhoog, totdat het niet meer was toegestaan zonder geldig vervoerbewijs de trein in te stappen. De lokettoeslag is ingevoerd in 2004. Op dat moment bestonden de kaartautomaten wel al een jaar of 15 schat ik. De banken waren heel wat sneller met het sluiten van bankkantoren en het ontmoedigen van opnames bij het loket na het invoeren van de geldautomaat.

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 26 jul 2010, 16:50

simon schreef:
Timmetje schreef:Lovers Rail was volgens Wikipedia goedkoper dan de NS, hoor.
NS werkte Lovers Rail inderdaad op alle mogelijke manieren tegen. En met succes. Na het mislukken van Lovers Rail wordt er geen nieuwe concurrentie op het spoor meer toegelaten - in plaats daarvan is er voor sommige regionale lijntjes nu concurrentie om het spoor.
Overigens: voor het gros van de reizigers is een trein een ding op wielen. Het zal het gros van de reizigers worst wezen of er toevallig NS dan wel Syntus of voor mijn part Deutsche Bahn op de trein staat. Als de prijs ook nog gelijk is, zullen, zeker voor de kortere afstanden, reizigers gewoon in de trein stappen die toevallig als eerste binnenkomt.

Tussen Arnhem en Elst kunnen reizigers kiezen met welke vervoerder ze reizen: NS of Syntus. Ik heb nog nooit iemand gesproken die bewust voor één van deze vervoerders kiest.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 26 jul 2010, 17:03

Rene schreef:
Timmetje schreef:Ik vindt de lokettoeslag van de NS gewoon een smerige truc, om de mensen aan de automaat te dwingen.
Ik vind het een niet meer dan gerechtvaardigde wijze om de reiziger kostenbewust te doen handelen. In deze tijd van automaten en internetkaartjes is het fenomeen "loket" echt iets uit de oude doos. En alsof die lokettisten nu allemaal zo behulpzaam en klantvriendelijk waren...

Dus hou nu alsjeblieft op met dat misplaatste sentiment.
Zolang er nog bakken belastinggeld bij het spoor moeten, vind ik het zeer terecht dat de spoorwegbedrijven alles uit de kast halen om de exploitatiekosten te verminderen. Eerst waren het de blok- en overwegwachters en de stationschefs, nu zijn de lokettisten aan de beurt. Op de lange termijn zal ook ooit de machinist op bepaalde volledig geautomatiseerde trajecten nog wel een keer volgen. Want alleen als de personeelskosten kunnen worden beheerst, bestaat de kans dat spoorwegbedrijven een keer een kostendekkendheidsgraad kunnen bereiken die hen weer onafhankelijk maakt van de bemoeizucht van de politiek.
Wel ja. Als dit in alle sectoren voortzet heeft niemand van ons in de toekomst nog werk. :roll: Vooruitgang, laat me niet lachen.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 26 jul 2010, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 jul 2010, 17:13

Alfa schreef:
simon schreef: Ik zou niet weten waarom je loketten in stand zou willen laten. Ik heb liever dat personeel zichtbaar aanwezig is om reisinformatie te verstrekken en reizigers op andere manieren van dienst te zijn.
Als je het loket sluit blijft er niets van personeel over.
Wat maakt dat uit? In Nederland heb je toch ook standaard geen pompbediende die voor je tankt zoals in sommige staten in de USA het geval is? Of iemand die voor je in de supermarkt je tas gaat inpakken? Dingen veranderen nou eenmaal, vroeger werkte half Nederland in de landbouw, daarna in de industrie en tegenwoordig in de service sector. Zoiets heet vooruitgang.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 26 jul 2010, 17:14

^^
Dat laatste is treffend: je zegt dienstensector maar als klant moet je meer en meer zelf doen en zijn het net de "dienstbanen" die momenteel en masse sneuvelen (zoals loketbedienden, pompbedienden, bankbedienden ...).

Overigens: zoals ik zei, bemande stations liggen er veel properder bij dan onbemande. Ook gebeuren er minder criminele feiten als er wat menselijke controle is.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 26 jul 2010, 17:26

Alsof het een grote bende is in Nederland bij die onbemande stations. Je wilt het wel erg romantiseren :x

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 jul 2010, 17:33

Chris schreef: Wat maakt dat uit? In Nederland heb je toch ook standaard geen pompbediende die voor je tankt zoals in sommige staten in de USA het geval is? Of iemand die voor je in de supermarkt je tas gaat inpakken? Dingen veranderen nou eenmaal, vroeger werkte half Nederland in de landbouw, daarna in de industrie en tegenwoordig in de service sector. Zoiets heet vooruitgang.
Het is maar de vraag of elke verandering een vooruitgang is voor iedereen. NIet iedereen kan goed overweg met een kaartautomaat of niet iedereen tankt zelf zo makkelijk. Er zijn gevallen waarbij een persoonlijk woord bij het leveren van een bepaalde dienst toch wel prettig is. Ik vind al die vreselijke keuze-menu's van die dure telefoonlijnen van sommige instanties ook een verandering, maar zeer zeker géén vooruitgang.

Overigens hangt bij het voormalige loket op Rotterdam Lombardijen al 4 jaar een biljet met de mededeling dat dit loket 'tijdelijk' gesloten is. Ik zal er eens een foto van maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 26 jul 2010, 17:39

Alsof het een grote bende is in Nederland bij die onbemande stations. Je wilt het wel erg romantiseren
Nee, hij wilt de werkwijze van Belgie op een chauvonistische wijze in een beter daglicht plaatsen dan Nederland. :neeneenee:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 26 jul 2010, 17:50

^^Als je dat denkt ken je mij duidelijk niet goed. Ik heb op dit forum al verscheidene malen de Nederlandse ruimtelijke ordening de hemel ingeprezen. Sommige dingen in Nederland kunnen mij bekoren, andere niet. Als je die laatsten niet bij naam mag noemen vraag ik me af wat het nut van een forum is.
waldo79 schreef:Alsof het een grote bende is in Nederland bij die onbemande stations. Je wilt het wel erg romantiseren :x
Je moet eens kijken naar Tiel Passewaaij wat voor een graffitibende het geworden is (en dat voor een station dat er nog maar enkele jaren is). In België kan je aan de aanwezigheid van graffiti zien of een station bemand is of niet.

Ongemande stations en kaartautomaten kunnen allemaal zo efficiënt zijn als ze willen, in mijn ogen is en blijft het verschraling.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 jul 2010, 18:24

Alfa schreef:^^
Dat laatste is treffend: je zegt dienstensector maar als klant moet je meer en meer zelf doen en zijn het net de "dienstbanen" die momenteel en masse sneuvelen (zoals loketbedienden, pompbedienden, bankbedienden ...).

Overigens: zoals ik zei, bemande stations liggen er veel properder bij dan onbemande. Ook gebeuren er minder criminele feiten als er wat menselijke controle is.
Dienstverlening kost geld. Wellicht eens een idee om in Zwitserland te kijken? Daar zijn ook kapsters "rijk" en betaal je dus meer dan 50 euro voor een knipbeurt van drie kwartier. Bedenk dat een loketbediende ook zoiets kost. Als hij dan drie kaartjes per uur verkoopt, mag jij toch eens gaan uitleggen welke magische God dat bedrag op tafel mag gaan leggen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 26 jul 2010, 18:30

Drie kaartjes is ook onderdreven hè. Een kaartje moet niet langer duren dan twee minuten, een simpel kaartje kan binnen een minuut.
Dietrich Bonhoeffer

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 26 jul 2010, 18:35

^^ Denk ook eens vanuit de vraagkant. Als ik hier aan het stationsloket een kaartje wil kopen, heb ik zelden iemand voor.

En trouwens, het kan ook andersom, als je op Brussel-Centraal of nog erger Brussel-Zuid een internationaal kaartje wil kopen, heb je zo een wachttijd van meer dan een half uur.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen