De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Willem » ma 23 aug 2010, 21:52

En bovendien drie weken van tevoren indienen. Een hobbyfotograaf zal nu al weten dat hij op zeg 15 september een metro op de foto wil zetten....

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Palance » vr 27 aug 2010, 21:42

CygnumNL schreef:De 'sluis' ligt op station Melanchthonweg. Tijdens het halteren wordt de pantograaf omhoog/naar beneden gedaan.
Link
Een ritje van Centraal naar Melanchtonweg. De 'wissel' is te zien vanaf 4:10. Ook is goed te zien dat er geen derde rail meer is van Melanchtonweg (bij het einde van het filmpje)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Palance » za 28 aug 2010, 18:06

Een paar fotootjes van vandaag (ik ben op de heenreis niet uitgestapt op Blijdorp, daar had ik geen tijd meer voor, en op de terugweg niet via Blijdorp gereisd).

In de metro hangen de nieuwe kaarten.
Afbeelding

Staion Pijnacker Zuid. Het valt op (ook op Melanchthonweg) dat er geen poortjes zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En op/bij station Melanchthonweg:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

CygnumNL
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 mei 2009, 22:37

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door CygnumNL » za 28 aug 2010, 21:31

Palance schreef:Station Pijnacker Zuid. Het valt op (ook op Melanchthonweg) dat er geen poortjes zijn.
Op Pijnacker Zuid is dat omdat dat station onder het Haagse deel van de metrolijn valt. Haaglanden wilde geen poortjes. Daarom zal je ook bij de andere stations op het Haagse deel geen poortjes vinden. Bij Melanchthonweg moeten er volgens mij wel poortjes komen, aangezien er houten dekplaten liggen op de plekken waar de poortjes moeten komen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Palance » zo 29 aug 2010, 10:57

Dat klopt, die lagen er inderdaad. Het is wel verwarrend als je gewend bent te zoeken naar poortjes, maar je ziet ze niet. Ik vond ook dat de in- en uitcheckpalen op Pijnacker-Zuid niet heel duidelijk te zien zijn, ze horen in het oog te springen en niet ergens langs het perron te staan.

Ik vond het een leuk ritje om te maken. Vanaf de zonegrens 5300/5310 (ik heb een sterabonnement op mijn chipkaart) kostte het ritje naar Pijnacker-Zuid 1,64, en terug was het 1,54 naar Melanchtonweg en met tram 25 verder naar Barendrecht vervolgens nog 4 cent. Dat is een leuk bedrag om te zien bij het uitchecken als je dan al drie kwartier in de tram hebt gezeten :) Ook goed te zien was hoe er gewerkt wordt aan P+R Meijersplein, en dat er langs de N471 een hele grote DRIP staat met de reijstijd naar Zoetermeer via de N290 of de N471/N470.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Wally » ma 30 aug 2010, 21:21

Heeft de keuze wel of geen poortjes ook niet te maken met de bereikbaarheid van de perrons via een 'alternatieve' route (en poortjes in dat geval geen zin hebben)? Vergelijk enkele haltes van het sneltramtraject in Alexander.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Palance » wo 01 sep 2010, 18:42

Het fotograferen van stations: Ik heb zowaar nog een reactie gehad op mijn mededeling dat er nergens staat dat het verbod ook voor particulieren betreft.
RET schreef:U hebt op 23-8-2010 om 15:21:08 de volgende vraag aan ons gesteld:

Naar aanleiding van uw mailtje ben ik verder gaan spitten in de regels. Op onze site staat inderdaad dat het fotograferen moet worden aangevraagd en onze medewerkers verwijderen personen van de perrons en stations als deze filmopname en/of foto opname aan het maken zijn. Binnenkort komt hierover nieuwe regelementen op onze site en wordt hiervan ons personeel op de hoogte gebracht.

De inhoud van dit reglement kan ik u helaas nog niet melden.

Met vriendelijke groet,
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Palance » za 25 feb 2012, 16:21

Ik heb vandaag tóch een paar foto´s gemaakt :twisted:

Foto's van het perron tot aan de uitgang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Seat Ibiza » za 25 feb 2012, 19:32

^^
Die poortjes maken het zwartrijders wel erg lastig zeg om er voorbij te komen... :roll:
(of is er continu toezicht, waardoor voorkomen wordt dat men er onder door kruipt?)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Palance » za 25 feb 2012, 20:59

Soms is er toezicht, zoals hier, maar ik zie niet vaak dat er ingegrepen wordt als er iemand meeglipt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Mark » za 10 mar 2012, 12:31

Seat Ibiza schreef:Die poortjes maken het zwartrijders wel erg lastig zeg om er voorbij te komen... :roll:
(of is er continu toezicht, waardoor voorkomen wordt dat men er onder door kruipt?)
Poortjes worden simpelweg opengetrapt.
Palance schreef:Ik heb vandaag tóch een paar foto´s gemaakt
Mooi! Kreeg je niet het leger op je dak van een medewerker :mrgreen: .

CygnumNL
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 mei 2009, 22:37

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door CygnumNL » za 10 mar 2012, 22:33

Mark schreef:
Seat Ibiza schreef:Die poortjes maken het zwartrijders wel erg lastig zeg om er voorbij te komen... :roll:
(of is er continu toezicht, waardoor voorkomen wordt dat men er onder door kruipt?)
Poortjes worden simpelweg opengetrapt.
Of ze kruipen achter je aan zodra jij in- of uitcheckt.
Palance schreef:Ik heb vandaag tóch een paar foto´s gemaakt
Mooi! Kreeg je niet het leger op je dak van een medewerker :mrgreen: .
Zo erg zal het niet zijn. Dit zijn de huidige regels voor particulieren:
Iedere burger mag in Nederland foto's of filmopnames maken van locaties of personen. Het is echter verboden deze foto's of filmopnames zonder toestemming van de gefotografeerde of gefilmde persoon te gebruiken voor publicatie in het openbaar.

Het maken van opnames is dus volgens de wet niet verboden en wordt in principe niet gezien als inbreuk op de privacy. Opnames maken op een station of andere RET-locatie is toegestaan, mits de opnames de veiligheid van RET-medewerkers, reizigers of van de opnamemaker zelf niet in gevaar brengen.
Om deze reden dienen verzoeken voor opnames (voor bijv. trouwreportage of studieopdracht) minimaal drie weken van tevoren worden aangevraagd via communicatie@ret.nl.

RET-medewerkers mogen personen die opnames maken niet verwijderen uit het station. RET-medewerkers kunnen personen die opnames maken echter wel sommeren het station te verlaten, wanneer de opnames op een onveilige wijze plaatsvinden en de opnamemaker niet luistert naar de aanwijzingen van de aanwezige RET-medewerkers. Of een situatie al dan niet onveilig is wordt altijd bepaald door de medewerker van de RET.

Voor het maken van foto's of filmopnames van voertuigen en metrostations van de RET vanaf de openbare weg is uiteraard geen toestemming van de RET nodig.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Willem » za 10 mar 2012, 23:21

De regels laten wel ruimte voor een subjectieve interpretatie.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Alfa » za 17 mar 2012, 21:42

Seat Ibiza schreef:^^
Die poortjes maken het zwartrijders wel erg lastig zeg om er voorbij te komen... :roll:
(of is er continu toezicht, waardoor voorkomen wordt dat men er onder door kruipt?)
Mensen die hier doelbewust doorglippen zullen maar een kleine minderheid vormen. Dit soort systemen heeft niet de intentie volkomen waterdicht te zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Palance » za 17 mar 2012, 21:50

Een minderheid wel, maar klein wil ik het zeker niet noemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Vinny » zo 18 mar 2012, 12:45

Het zwartrijpercentage is fors achteruit gegaan gelukkig, maar inderdaad niet tot nul teruggebracht. Ik vind dat mensen die doelbewust fraude plegen door poortjes in te trappen keihard moeten worden aangepakt. Zet er maar een arrestatieteam op en verzwaar de straffen voor deze moedwillige fraudeurs. Bijvoorbeeld door ze ook aan te klagen voor vernieling.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door nederland24 » ma 19 mar 2012, 16:56

^^Gelukkig wordt er nog steeds gecontroleerd, waardoor de aso's goed worden aangepakt. :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Palance » ma 19 mar 2012, 17:28

In de metrostations zelf nog nauwelijks, en de controleur op de tram van vanmiddag zat achterin rustig een krantje te lezen...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Wally » vr 23 mar 2012, 18:35

De RET controleert volgens mij vooral met mobiele controleploegen. Dit zijn BOA's. Bij de metro stappen ze een rijtuig in met een man of 6-8 en controleren iedereen, waarna ze weer uitstappen. Uiteraard duurt het halteren dan langer. Ook zie ik ze wel eens staan bij liften van metrostations (hiermee kun je op sommige stations de poortjes omzeilen).
Ook bij de tram zie ik wel eens een groepje controleurs staan op de halte.

Die 'conducteur' op de tram is zonde van het geld: ze controleren zo af en toe wel, maar hebben verder geen bevoegdheden. Dat weten de zwartrijders ook, die geven een grote bek, of de conducteur doet nog geen eens moeite om te controleren. Enige voordeel is dat in de trams er zo af en toe iemand een kaartje koopt (3 euro voor 1 uur reizen met RET).

Verder heb ik vorig jaar wel eens een undercover BOA gezien in de tram, en op station Schiedam Centrum waar hij iemand die de poortjes open trapte in z'n kraag greep.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Alfa » vr 23 mar 2012, 23:44

Vinny schreef:Zet er maar een arrestatieteam op en verzwaar de straffen voor deze moedwillige fraudeurs. Bijvoorbeeld door ze ook aan te klagen voor vernieling.
Dat is ook overdreven. Een arrestatieteam kost ook geld.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Palance » za 24 mar 2012, 17:22

Ik had toevallig vanmorgen voor het eerst sinds jaren een controle van mannen in burger. Niemand werd gepakt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Wally » ma 26 mar 2012, 20:26

Tram of metro? En hoeveel BOA's?

RET heeft een paar maanden geleden aangegeven vaker te gaan controleren in metro, ook in burger.

Plaats reactie