OV-Chipkaart: vragen en tips

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Seat Ibiza » za 04 sep 2010, 21:15

Omdat er geloof ik nog geen apart topic over bestaat en ik het idee heb dat er best wel eens meer mensen zullen zijn met vragen over het gebruik van de kaart, open ik er even een topic voor.

Ik heb sinds deze week een persoonlijke OV-chipkaart, zonder automatisch opladen. Nu moet ik binnenkort in de Randstad gebruik maken van trein en RandstadRail en vroeg ik me af wat handiger (en voordeliger) is:
1. Reizen op saldo bij NS (daarvoor moet ik kaart geloof ik eerst "activeren"?) en vervolgens verder reizen op saldo met RandstadRail en 's avonds omgekeerde route op zelfde wijze.
2. Reizen met een papieren treinkaartje (dan heb ik nog retourkorting toch?) en reis met RR op OV-chipkaart.

Zijn er op NS-stations in de Randstad overigens ook al toegangspoortjes actief? En zo ja: hoe passeer je die dan als je een papieren treinkaartje hebt?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Palance » za 04 sep 2010, 21:23

Ik heb zelf "Reizen op Saldo" bij de NS al geactiveerd. Dat kan via internet, waarna je hem moet activeren (lees: Je bestelling ophalen) bij een kaartautomaat. Dat ging bij mij probleemloos. Om te reizen moet je minimaal 20 Euro tegoed hebben als borg. Datzelfde saldo gebruik je ook voor andere reizen met het OV (o.a. RR). Let daar dus op dat je voor je treinreizen altijd minimaal 20 Euro hebt staan. Voor ander OV is die borg 4 Euro.

Ik ken nog geen stations die helemaal dicht zijn getimmerd met poortjes. De meesten hebben ze nog niet eens, en waar ze wel staan (o.a. Amsterdam Centraal of Bijlmer), zijn ze gewoon open. Je enkele reis met de OV-chipkaart is goedkoper dan het papieren ticket, maar voor een retour zou het niet of nauwelijks uit moeten maken.


(Ik dacht ook dat er nog een topic over de OV-chipkaart was, maar zie hem even niet terug)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Willem » za 04 sep 2010, 21:27

Omdat je gebruik maakt van een combinatie van Randstadrail en de NS is de chipkaart handiger. Je schreef niet wat je eindbestemming met Randstadrail is, maar in het Rotterdamse kun je alleen maar met een chipkaart van de Randstadrail gebruik maken (in Den Haag dan weer niet).
Op de NS stations zijn alle perrons nog open; er bestaat nog geen station waar de poortjes dicht zijn. De Randstadrail-haltes in Haaglanden zijn eveneens open; de ondergrondse haltes in Rotterdam zijn dicht.

Als je een enkele reis gaat maken krijg je met de chipkaart korting: een enkele reis is dan de helft van het tarief van een retourtje, terwijl een retourtje op zich al een reductie is t.o.v. twee enkele reizen volgens het oude NS-tarief.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Rene » za 04 sep 2010, 21:28

Ik heb reizen op saldo bij NS ook geactiveerd op mijn anonieme kaart. Wel moest ik daarbij aangeven 1e of 2e klas. Een keuze die je niet meer kunt terugdraaien, en aan je kaart gekoppeld wordt. Ik heb de mijne dus ingesteld op 2e klas. Ik reis enkel 1e klas als de baas betaalt (of op weekendvakantie naar London, maar dat is toch niet met de OV-chipkaart)... 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Palance » za 04 sep 2010, 21:30

Inderdaad, die keuze 1e of 2e klas moet je ook maken. Je kunt altijd een overgangskaartje kopen, maar hoe ze dat in de toekomst op gaan lossen weet ik ook nog niet. Ik heb zelf 2e klas gekozen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Seat Ibiza » za 04 sep 2010, 21:41

Dank allen voor de reacties en antwoorden. Ik ga m'n kaart dan maar voor ik op reis ga klaarmaken voor reizen op saldo bij NS en dat gebruiken.
Willem schreef:Je schreef niet wat je eindbestemming met Randstadrail is, maar in het Rotterdamse kun je alleen maar met een chipkaart van de Randstadrail gebruik maken (in Den Haag dan weer niet).
Ik moet inderdaad in Den Haag zijn en een paar haltes met RR. Ik neem aan dat je bedoelt dat er in Den Haag ook nog de mogelijkheid bestaat van reizen met de strippenkaart?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Palance » za 04 sep 2010, 21:45

De strippenkaart is alleen in Rotterdam en Amsterdam e.o. afgeschaft. In Den Haag is deze nog bruikbaar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Seat Ibiza » za 04 sep 2010, 22:01

^^
Ok, thanx.
Nog een (wellicht stomme) vraag: moet je als je overstapt van de ene NS-trein op de andere NS-trein tussentijds (dus op het overstapstation) uit- en weer inchecken, of check je pas uit op je eindbestemming?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Palance » za 04 sep 2010, 22:06

Trein op trein: Uitchecken bij je eindbestemming (en dus niet op je overstappunt). Ik dacht dat dat bij een overstap op een andere vervoerder (Arriva, Veolia, etc.) wel moet, maar als jij per trein van Maastricht naar Den Haag reist heb je daar geen last van en hoef je in Eindhoven of Utrecht niet langs de chippaal.
Trein op ander vervoer: Uitchecken op het station en weer inchecken bij de vervoerder
Ander vervoer op ander vervoer: Uitchecken bij het uitstappen en weer inchecken bij het instappen. Maar ik dacht dat dat bij de RR ook weer niet altijd opging, daar twijfel ik heel even over (daar check je volgens mij in en uit bij de haltes, en hoef je volgens mij bij het overstappen niet uit- en weer in te checken, maar zeker weten doe ik dat niet. In trams of bsusen van de HTM moet je dat wel doen)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Willem » za 04 sep 2010, 22:22

Voor de Randstadrail moet je wel apart in- en uitchecken. Als je uit de trein stapt check je uit en vervolgens check je op het perron van de Randstadrail weer in (en natuurlijk weer uit als je op je eindbestemming bent gekomen).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Coen Tunnel » za 04 sep 2010, 23:05

Seat Ibiza schreef:2. Reizen met een papieren treinkaartje (dan heb ik nog retourkorting toch?) en reis met RR op OV-chipkaart.
Papieren retour is net zo duur als twee enkeltjes met de OV-chipkaart, dus het maakt niks uit.
Palance schreef:Om te reizen moet je minimaal 20 euro tegoed hebben als borg.
10 euro bij een persoonlijke kaart.
Let daar dus op dat je voor je treinreizen altijd minimaal 20 euro hebt staan. Voor ander OV is die borg 4 euro.
Je mag ook in de min staan; in ieder geval met een persoonlijke kaart en in ieder geval tot 4 euro. Ik kan probleemloos inchecken met een saldo onder de 4 euro; ook in de Rotterdamse metro was het geen probleem.
Ik ken nog geen stations die helemaal dicht zijn getimmerd met poortjes. De meesten hebben ze nog niet eens, en waar ze wel staan (o.a. Amsterdam Centraal of Bijlmer), zijn ze gewoon open.
Leiden en Lelystad Centrum hebben ze ook, maar daar staan ze ook gewoon open.
Palance schreef:Inderdaad, die keuze 1e of 2e klas moet je ook maken. Je kunt altijd een overgangskaartje kopen, maar hoe ze dat in de toekomst op gaan lossen weet ik ook nog niet. Ik heb zelf 2e klas gekozen.
Je kunt het in de toekomst per dag of per reis veranderen aan de automaten.
Rene schreef:Ik heb reizen op saldo bij NS ook geactiveerd op mijn anonieme kaart. Wel moest ik daarbij aangeven 1e of 2e klas. Een keuze die je niet meer kunt terugdraaien, en aan je kaart gekoppeld wordt.
Volgens mij kan men dit aan het loket veranderen.
Palance schreef:Trein op trein: Uitchecken bij je eindbestemming (en dus niet op je overstappunt).
Als je niet via de snelste route, kortste route of de route met de minste overstappen reist moet je wel uitchecken en weer inchecken bij het station waarlangs je een omweg maakt.
Ik dacht dat dat bij een overstap op een andere vervoerder (Arriva, Veolia, etc.) wel moet,
Sowieso, omdat de andere spoorvervoerders de chipkaart nog niet hebben ingevoerd, dus is het daar geen geldig vervoerbewijs. In de toekomst moet je inderdaad uitchecken bij de ene vervoerder en inchecken bij de andere vervoerder, alhoewel de politiek dit makkelijker wil maken. Anders zou je bij een reis van Doetinchem naar Valkenburg moeten inchecken in Doetinchem, uit- en inchecken in Arnhem, uit- en inchecken in Nijmegen, uit- en inchecken in Roermond, uit- en inchecken in Maastricht en uitchecken in Valkenburg. Terwijl iedereen wel kan bedenken dat je van Doetinchem naar Valkenburg via Arnhem, Nijmegen en Roermond reist en andere vervoerders dus ook een deel van het betaalde geld moeten krijgen.
Ander vervoer op ander vervoer: Uitchecken bij het uitstappen en weer inchecken bij het instappen.
Bij inchecken binnen 35 minuten na het uitchecken betaal je bovendien niet opnieuw het opstaptarief, zelfs als daartussen een treinreis zit. Ik kan met de bus naar het station in Zwolle gaan, met de trein naar Kampen en als ik dan in Kampen weer op de bus stap betaal ik niet opnieuw het opstaptarief.

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Sophie » zo 05 sep 2010, 1:17

Hoe wordt het eigenlijk met buitenlandse kaartjes?
Ik zie me al doodleuk 's avonds om 11 uur in Hoogeveen, Hoorn Kersenboogerd of Grou-Jirnsum met mijn uitgeprint PDFje (dat is een duits onlineticket, geldig met vertonen van mijn pinpas of Id-Kaart) voor gesloten poorten staan... :neenee:
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 sep 2010, 3:13

Als de poortjes gesloten worden krijgen reizigers in de internationale treinen al een kaartje om de poortjes te passeren. Bovendien zal op elk station dat met poortjes is afgesloten personeel zitten van de eerste tot en met de laatste trein. Grou-Jirnsum zal overigens een station zijn dat niet wordt afgesloten door poortjes; dat zal met de meeste kleinere stations niet gebeuren.

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Sophie » zo 05 sep 2010, 3:19

Dat met het kaartjes voor uitstappers wist ik, mijn vraag ging dan ook over overstappers.

Maar als d'r personeel is, lijkt me het probleem opgelost.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 sep 2010, 3:46

In Spanje heb je ook poortjes voor de Cercanías (voorstadstreinen), is met mijn InterRail Pass ook nooit een probleem geweest. Om er uit te komen was er altijd personeel dat ofwel een tourniquet elektronisch voor ons opende, ofwel een deurtje waar een spoorwegmedewerker stond die de vervoerbewijzen bekeek. Om er in te komen werd er soms een poortje open gedaan, of we kregen bij het loket een passeerkaartje. Op dezelfde manier werkt het ook als je met een InterRail Pass in Parijs van de RER of Transilien gebruik wil maken: ook dan krijg je op vertoon van je vervoerbewijs een passeerkaartje bij het loket. Kortom, zo'n systeem met passeerkaartjes die alleen dienen voor het passeren van de poortjes voor mensen met een geldig vervoerbewijs en zelf geen geldig vervoerbewijs zijn is er al lang. NS dient daar ook voor te zorgen dat iedereen met een geldig vervoerbewijs, zoals treinkaartjes die zijn uitgegeven in het buitenland, op het perron kan komen. Daarom moet er dus wel personeel aanwezig zijn zolang er treinen rijden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Palance » zo 05 sep 2010, 9:30

Coen Tunnel schreef:
Palance schreef:Om te reizen moet je minimaal 20 euro tegoed hebben als borg.
10 euro bij een persoonlijke kaart.
Niet helemaal waar:
ns.nl schreef: Het instaptarief bij reizen op saldo is bij NS voor:

1.Houders van de persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement € 10
2.Houders van de persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement € 20
3.Houders van de anonieme OV-chipkaart € 20
Ik heb een persoonlijke chipkaart zónder abonnement, dus 20 Euro.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Peter » zo 05 sep 2010, 10:46

NS was eerst van plan om het papieren kaartje af te schaffen. Dat is nu op de lange baan geschoven. Poortjes zullen met name gebruikt worden voor poortcontroles (waar iedereen wordt gecontroleerd, zoals ze op Den Haag HS vaak doen, hoewel daar nog geen poortjes staan). Je hoeft dan slechts de mensen handmatig te controleren die geen chipkaart hebben. Dan heb je minder personeel nodig.

Hoe zit het ook alweer met de Adamse en Rdams metro ? Daar moet je dacht ik op het perron /halte in en uitchecken en niet in het voertuig, zodat je kunt overstappen op een ander RET/GVB metrovoertuig zonder uit/inchecken. Lastig (raar) is als je overstapt van de Erasmuslijn (RET/HTM) naar RR (HTM), bijvoorbeeld op Den Haag Laan van NOI. Dan moet je eerst op het perron uitchecken en vervolgens in de tram inchecken.

Volgens mij werken de meeste Regionale treinvervoerders nog niet met de chipkaart. Een papieren kaartje is dan nog steeds handiger, omdat je anders tijdens je overstap vanuit NS alsnog een kaartje moet kopen of strippen stempelen (Arriva in het Noorden). In Groningen/Drenthe heb je ook nog steeds een strippenkaart nodig voor de bus.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Palance » zo 05 sep 2010, 10:49

Peter schreef:Hoe zit het ook alweer met de Adamse en Rdams metro ? Daar moet je dacht ik op het perron /halte in en uitchecken en niet in het voertuig, zodat je kunt overstappen op een ander RET/GVB metrovoertuig zonder uit/inchecken. Lastig (raar) is als je overstapt van de Erasmuslijn (RET/HTM) naar RR (HTM), bijvoorbeeld op Den Haag Laan van NOI. Dan moet je eerst op het perron uitchecken en vervolgens in de tram inchecken.
Klopt, daar is nog wel wat werk te verrichten. Dat heb je ook van de trein op de metro in Amsterdam (bv. Bijlmer, Duivendrecht, Amstel), dat je even uit- en weer in moet checken bij de buurpaal als je even het perron over wilt steken voor de andere vervoerder.

De enige vergelijkbare Rotterdamse situatie die ik ken is station Schiedam Centrum, waar ja van lijn C richting Spijkenisse kunt overstappen op de trein vanuit Hoek van Holland naar Rotterdam v.v. Die overstap is dichtgetimmerd met (RET-)poortjes.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door boe! » zo 05 sep 2010, 11:55

Coen Tunnel schreef:
Let daar dus op dat je voor je treinreizen altijd minimaal 20 euro hebt staan. Voor ander OV is die borg 4 euro.
Je mag ook in de min staan; in ieder geval met een persoonlijke kaart en in ieder geval tot 4 euro. Ik kan probleemloos inchecken met een saldo onder de 4 euro; ook in de Rotterdamse metro was het geen probleem.
Mijn manager kon in RR zelfs reizen met een negatief saldo. Dat zal ongetwijfeld niet de bedoeling zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door mavas » zo 05 sep 2010, 12:41

Mijn ov-chipkaart doet heel raar als ik in de bus uitlog. Als ik hem langs het apparaat haal reageert hij niet, maar haal ik hem er voor de 2e keer langs, dan ben ik direct uitgelogd en krijg ik direct daarna een foutmelding dat mijn saldo te laag is, terwijl er toch zeker 30 euro opstaat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 sep 2010, 15:05

Peter schreef:Volgens mij werken de meeste Regionale treinvervoerders nog niet met de chipkaart.
Geen enkele.
Een papieren kaartje is dan nog steeds handiger, omdat je anders tijdens je overstap vanuit NS alsnog een kaartje moet kopen of strippen stempelen
En bovendien betaal je dan twee keer een soort starttarief. De tariefdegressie vervalt dan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Palance » zo 05 sep 2010, 17:33

Hoeveel is dat starttarief eigenlijk? Bij het inchecken bij een NS-paal zie ik dat niet, in tegenstelling tot de 4 Euro die je ziet bij in inchecken bij bv. de RET (tenzij ik binnen bijn abonnementsgebied reis, dan zie je dat weer niet). Ik neem aan dat het 20 Euro is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Wally » zo 05 sep 2010, 17:39

Palance schreef:
Peter schreef:Hoe zit het ook alweer met de Adamse en Rdams metro ? Daar moet je dacht ik op het perron /halte in en uitchecken en niet in het voertuig, zodat je kunt overstappen op een ander RET/GVB metrovoertuig zonder uit/inchecken. Lastig (raar) is als je overstapt van de Erasmuslijn (RET/HTM) naar RR (HTM), bijvoorbeeld op Den Haag Laan van NOI. Dan moet je eerst op het perron uitchecken en vervolgens in de tram inchecken.
Klopt, daar is nog wel wat werk te verrichten. Dat heb je ook van de trein op de metro in Amsterdam (bv. Bijlmer, Duivendrecht, Amstel), dat je even uit- en weer in moet checken bij de buurpaal als je even het perron over wilt steken voor de andere vervoerder.

De enige vergelijkbare Rotterdamse situatie die ik ken is station Schiedam Centrum, waar ja van lijn C richting Spijkenisse kunt overstappen op de trein vanuit Hoek van Holland naar Rotterdam v.v. Die overstap is dichtgetimmerd met (RET-)poortjes.
Voor Schiedam Centrum geldt dit inderdaad voor de cross-platformoverstap van genoemde lijnen. Maar ook in de hal aan centrumzijde geldt dit: daar kun je vanuit de metro via de RET-poortjes in het NS-gebied komen. Omdat nu de NS poortjes (nog) openstaan is dit verder geen probleem.
Bij de ns-poortjes op Schiedam kun je overigens ook in- en uitchecken wanneer je met NS reist. Tevens staan er diverse chippalen in de reizigerstunnel en op het perron.

Voor de toekomst lijkt het me trouwens het makkelijkst om bij dit soort poortjes er een gecombineerde uit- en incheck van te maken.

Bij RandstadRail is het verwarrend dat ze 1 naam gebruiken voor 2 verschillende vervoersvormen: tram (HTM) en metro (RET). Het lijkt erop dat RET (Stadsregio Rotterdam) dit inziet, getuige de letter en kleur (metrolijn E), en plaatsing van de gele M bij de stations in het gebied van de Stadsregio.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 sep 2010, 17:48

Palance schreef:Hoeveel is dat starttarief eigenlijk? Bij het inchecken bij een NS-paal zie ik dat niet, in tegenstelling tot de 4 Euro die je ziet bij in inchecken bij bv. de RET (tenzij ik binnen bijn abonnementsgebied reis, dan zie je dat weer niet). Ik neem aan dat het 20 Euro is.
Ik heb het niet over het bedrag dat je nodig hebt om in te checken. Bij de bus betaal je € 0,75 per keer als starttarief, tenzij je binnen 35 minuten overstapt - dan betaal je het niet opnieuw.

Bij de trein zijn kaartjes voor korte afstanden verhoudingsgewijs duurder - kaartjes worden naar mate de afstand langer wordt degressief duurder.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Vinny » ma 06 sep 2010, 8:03

Bij Veolia niet, daar geldt een kilometerprijs voor de trein. Zoals het m.i. hoort... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 sep 2010, 8:07

Bij Veolia geldt vooralsnog nog steeds het NS-tarief en het lijkt mij een slechte zaak als andere spoorvervoerders hun eigen tarieven gaan toepassen, in plaats van het ene tarief dat we nu in Nederland hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Vinny » ma 06 sep 2010, 8:35

Veolia heeft net de tarieven gepubliceerd voor de treinen in Limburg:
Veola Transport schreef:Tarieven Bus
Kilometertarief Noord- en Midden-Limburg € 0,131
Kilometertarief Zuid-Limburg € 0,148
Daltarief*
Kilometertarief Noord- en Midden-Limburg (dal) € 0,105
Kilometertarief Zuid-Limburg (dal) € 0,118

Tarieven Trein
Kilometertarief Noord en Midden Limburg € 0,184
Kilometertarief Zuid Limburg € 0,199
Daltarief*
Kilometertarief Noord en Midden Limburg (dal) € 0,110
Kilometertarief Zuid Limburg (dal) € 0,119 )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door paolie » ma 06 sep 2010, 9:10

^^ Dan doet het GVB in Amsterdam het toch niet slecht met maar 10 cent per km....

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Rene » ma 06 sep 2010, 17:34

^^
En van die 10ct mag je dan ook nog eens extra lang genieten in Amsterdam (gezien de lage gemiddelde snelheid van het OV aldaar).
Die Amsterdammers zijn echt spekkopers: de langste tijd ervan kunnen genieten tegen de laagste kosten.
En maar blijven zeuren, die Amsterdammers... :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Willem » ma 06 sep 2010, 18:05

Dat is een wetmatigheid in het openbaar vervoer (en soms gaat het bij vliegreizen ook op), hoewel er uiteraard uitzonderingen bestaan: hoe langer je onderweg bent, hoe goedkoper de reis wordt.

Plaats reactie